Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

1. Jäljistä+näkyy,+että+vietien+lähetykset+ovat+olleet+pahemman+kerran+rempallaan.+Näin+sen+kyllä+vilaukseslta+päivälläkin.+On+se+häiriö+ollut+laajempikin+S24+palstoilla,+huomasin+sen+selaillessani.Jospa+se+nyt+alkaa+toimimaan.Luin+tyytyväisestä+skootterin+omistajasta+täällä+Pirtissä.+Luulen+tuntevani+sen+kulkupelin+mallin.+Eräs+hyvin+tuntemani+eläkeläinen+ja+juttukaveri+hankki+sellaisen+menopelin+muutaman+kuukausi+sitten.+Hän+oli+ihan+hohteissaan,+kun+ensikertoja+näin+hänet+uuden+kulkupelin+kanssa.++Näppärästi+hän+pyörii+sen+kanssa+marketissakin+ostoksillaan.+Ja+onhan+se+menopeli+ihan+komean+näköinenkin.Mitä+Tikkurilaan+tulee,+onhan+siinä+tapahtunut+lyhyehkönä+aikana+melkoisia+muutoksia.+Asema+ja+sen+ympäristö+on+melkoisesti+uudistunut++ja+pajon+on+purettu+entistä+ja+uusia+korkeita+taloja+nousee+tilalle.+Kaupunkimainen+rakenne+lisääntyy+ja+tiivistyy,+mutta+kävelymatkan+päässä+on+pientaloalueitakin.+Jotkut+tykkää+muutoksista,+jotkut+ei,+normaaliahan+se.+En+ole+edes+suuremmin+miettinyt,+mitä+mieltä+olen.+Neljättäkymmnetä+vuotta+pitkälti+on+tässä+asuttu+neljännessä+kerroksessa+ja+onhan+meitä+naapureita+aika+paljon.+Tässä+se+oleminen+jatkuu,+eikä+ole+ollut+mielessänikään++muuttokuormien+kanssa+vehtailla.+Tänään+oli+ylen+sateinen+päivä,+vaikka+nyt+illasta+poutapätkiäkin+oli.+Ajan+kuluksi+täytyi+kaupareissukin+tehdä.+Autolla+tietysti,+koska+satoi+ja+eihän+autolla+viitsi+lyhyttä+matkaa+ajaa.+Järein+ostokseni+oli+lenkkarit,+sellaiset+kevyet+ja+mukavat+jaloille.++Jopa+30%+alennustakin.+Onkohan+se+kesän+myyntisesonki+lenkkareille+lopussa.+Saattaa+kyllä+olla,+että+hintaa+on+pätkästy+reippaasti,+josta+on+sitten+voi+huojennella.++Nyt+jo+pitää+tätä+lähetykseen+koettaa!+Heippa!
  2. Rutiinilla,+tavallisin+kiemuroin+tämäkin+päivä+meni+-+no,+onhan+tätä+vielä+jäljellä.+Aamupuolella+oli+sen+verran+viileätä,+että+pusakan+harteilleni+heitin.+Iltapäivän+roskis+keikan+saattoi+pikku+paitasilaan+heittää+ja+tehdä+puolen+tunnin+löntystelylenkin.SkillanN+kirjoitti+että+"ynnämuu+jaksaa+lenkeillä..."++Jaksaa+minkä+jaksaa,+kyllä+lenkit+ovat+entisistä+rapakoista+kävelyretkistäni+huventuneet+vähäpätöisiin+tallusteluihin+ja+hyvä+edes+niinkin.+Tämä+muutos+on+tapahtunut+melko+lyhyesessä+ajassa,+vuodessa,+parissa.+Olen+sen+hyvin+huomannut.+Vaikka+ei+ole+mitään+uutta+suurempaa+vaivaa+tiedossani,+niin+jäljelle+jää+aina+karttuva+ikäni.+Sehän+onkin+normaali+tapaus.++Jutustelua+kyllä+käyn+aika+hanakasti+kun+kohdalle+sattuu,+olipa+sitten+tuttu+tai+outo.++Vältän+kuitenkin+liikaa+tuppautumistani,+senhän+huomaa+pian+että+onko+häiriöksi.Ulkona+nukkumista,+telttaretkillä+harrastimme++nuorena+uutena+ollessamme+kesälomien+aikaan+paljonkin+monina+vuosina.++Se+loppui+lyhyeen.+Eräänä+syksynä+menimme+leirintäalueelle+ja+oli+viileä+yö+tiedossa.+Siellä+oli+myös+mökkejä,+mutta+kaikki+oli+jo+käytössä.++Eipä+muuta+voinut+kuin+pystyttää+teltta.+Siitä+levottommasta+yöstä+ei+selkäni+tykännyt.+Hyvä+kun+jotenkin+pääsin+aamulla+liikkeelle.Silloin+päätin,+että+en+koskaan+ole+enää+yötä+teltassa.+Jos+ei+muuhun+ole+varaa,+olkoon+retket+tekemättä.++Ensi+töikseni+myin+teltan,+patjat+ja+pussit+ensimmäiselle,+joka+oli+halukas+ostamaan.+Sillä+varmistin,+että+pidän+päätökseni.+Kyllä+senkin+jälkeen+muutama+Lapin+reissu+tehtiin+ja+koisattiin+yöt+mökeissä.Edelleen+ennustajat++kertovat+Juhannuksen+viilenevistä++keleistä.+Saattapi+näin+tapahtua.+Siksi+olen+kiinnostunut,+koska+oli+jotain+suunnitelmaakin,+mutta+siitähän+sen+näkee.+Hyvää+jatkoa+teille!
  3. Poutanahan+tuo+aamupäivän+pysyi.+Ei+tarvinnut+markettireisulle+nelipyöräistä+sateenvarjoa+käynnistää.+Kala+on+nyt+hinnoissaan,+lohta+täytyi+saada+ja+kokonaisena+siitä+joutui+lähes+kympin+kilolta+kärsimään.Kyllä+nyt+politiikassa+äkkikäänteitä+riittää.+Olin+olevinaan+menosta+kärryillä+kun+pötkähdin+ettoneelle.+Reilun+tunnin+koisasin,+avasin+tv:n+ja+vilkaisin+tekstipuolen+uutisia.+Kaikki+hallitustarinat+olivat+pyörähtäneet+ympäri.+Persuista++oli+loikannut+puolet+kansanedustajista,+kaikki+minisrerit+Soinia+myöten,+perustaneet+uuden+ryhmän+ja+ilmoittautuneet+halukkaaksi+jatkamaan+hallituksessa.++Ehkä+juuri+monella+se+kuuluisa+"hillotolppa"+mielessään+ja+sen+säilyttämien+kaiken+uhalla.++Kaikki+tämä+päivänokosteni+aikaan!Tottakai+he+saavat+tehdä+kuin+haluavat,+mikä+minä+olen+heitä+arvostelemaan.+Olen+tuntenut+muutamia+PS+-+kannattajia+ja+muista+vähän+tiedotusvälineistä+lukenut,+siinä+ne+yhteyteni.+Jotain+sillä+PS-+poppoolla+on+pielessä.+Vasta+pidetty+suuri+puoluekokous,+valinnat+tehty+ja+jo+nyt+täysi+sekasorto!++Ei+se+aivan+juonittelematta+tapahdu.+Tämän+verran+voinee+ihmetellä,+vaikka+muuten+voi+sanoa+Pätkän++tapaan:+...tietysti+asiahan+ei+minulle+kuulu.Kappas+vaan,+meri-kukan+kertoman+mukaan+maanviljelyhän+on+hyvässä+kasvuvauhdissa.+Kun+olen+sääkarttoja+katsellut,+on+tullut+käsitys,++että++siellä+Itäisessä+kolkassa+ollaan+vielä+vankasti+talven+jäljillä.+Näin+olen+erehtynyt.+Nyt+täällä+vettä+tulla+lossaa,+oikein+pieniä+virtoja+kadulla+näkyy.++Mitäpä+noista,+hyvä+kun+on+ilmoja!
  4. Pohjois-+Karjalasta+puheen+ollen,+käteeni+sattui+riimittelyn+tapainen+paperi,++jonka+olin+kirjoittanut+v.+1982.++Orisaari+on+pieni+saari+keskellä+Pielistä++suunilleen+Vuonislahti+-+Koli+kohdalla.+Soutelimme+työkaverini+kanssa+sinne+hyvin+monena+kesänä.Orisaari,+kesä+1982.Punaiset+auringon+säteetPielisen+pinnassa+katseet:kuinka+kaunista+olikaanmitkä+ajatukset+tulikaan!Katsomme+toista+taivaanrantaakaukaa+maan+ja+veden+takaanousi+kuu+hämärään+iltaanyhdisti+meidät+siltaanyli+Pielisen+aaltojenvaarojen+välisen+veen.Koli+korkealle+kohoaasinisen+taivaan+tavoittaa.Kuinka+kaunis+onkaan+maakunhan++rauhassa+asua+saaympärillä+luonnon+äänihaikea+herkkyys+täyttää+päänisilmissä+sointuvat+sävytluonnonjuhlan+kauniit+nävytTahdomme+olla+taiteilijoitaaivoissa+kuvat,+näemmehän+noita.Jospa+kaikki+kankaalle+saisi+-kunhan+muistiimme+ottaa+voisi.Myötätuuli+takanammepilvetön+taivas+yllämmekokka+kohisten+laineillalensimme+aaltojen+päälläKävimme+Orisaaressamuisto+elämän+kaaressauutta+kesää+odotammejälleen+saaren+soudamme!
  5. Hyvä+että+Huskaisen+muisti+terävöityi+ja+voi+hoitaa+asioita+oikeilla+nimikkeillä.++Vakuutusyhtiön+maksusitoumus+takaa+asian+sujumisen.Olen+joskus+kertonut+"karvahattukerhosta",+jossa+kävin+vuosia.++Joukon+ikääntyminen+ja+raihnaatuminen+teki+tehtävänsä+ja+kävijät+hupenivat.+Minäkin+jäin+jo+pari+vuotta+sitten+pois,+en+käynyt+edes+kertaa+viikossa+ja+nyt+oli+mennyt+käymättä+kuukausia.+Tänä+aamuna+sain+päähänpiston+ja+menin+käymään.++Tiesin+että+yksi,+87+vuotias+ei+ole+hellittänyt.+Niinpä+hän+oli+nytkin+tavattavissa.++Siinäpähän+tunti+rupateltiin,+hän+on+ikäisekseen+ihan+kovassa+kunnossa.+Muisti+nyt+vähän+tökkii,+mutta+ei+haitannut.+Riskillä+otin+yhden+oluen,+kihtihän+siitä+tykkää.+Tällä+kaverilla+on+tietysti+terveelliset+elämäntavat.+Joka+päivä+olut+tai+pari+ja+lukuisat+piipunlataukset.+Nyt+helpottaa+häntä,+että+terassillakin+pärjää+hyvin+savustella.++Ihan+hyvä+mieli+taisi+tulla+molemmille,+että+tavattiin.+En+kuitenkaan+luvannut+uutta+käyntiäni.+Sen+tavanomaisen...katsotaan+jos+joskus+myöhemmin...Olipa+tänään+täällä+ihan+kesäinen+päivä,+aurinkoa+ja+lämmintäkin+riitti.+Iltapäivällä+tein+jo+lyhythihaisessa+paidassa+pitennetyn+roskiskeikan,+retkottelin+puiston+penkillä+eikä+vilu+vapisuttanyt.+Taisipa+todella+ilmat+suosia+SkillaNin+käsityökerhon+tapaamista,+kuten+ennakoikin.+++Huomenna+ennusteen+mukaan+täällä+vilenee+ja+sadettakin+saadaan.+Että+ei+sitä+sentään+hyvää+paljoa+kerrallaan!++Katsellaan...+nyt+yritykseni+lähettää.Ei+onnistunut,+koetan+rekkaamatta.+ynnämuu.
  6. "Miten+koet,+onko+uskonnoton-sanassakin+jokin+-+tosin+lievähkö+-+negatiivinen+vivahde,+ikäänkuin+jotain+puuttuisi?+"+kysyi+nim.+Merkitys-analyysi.En+koe+sellaista+negatiivista+vivahdetta,+joka+häiritsisi.+Kun+käytin+"pakana"+sanaa"+se+tuli+alitajuisesti+mieleeni+tilanteen+mukaan.++Mainitsin+ääri-islamilaiset+ryhmät,+luin+kuinka+he+puukottaessaan+ihmisiä+kadulla,+huusivat+Allahalille+kunniaa.+Käsitän+sen+fanaattiseksi+uskoksi,+jotka+tekevät++käsittämättömän+törkeitä+tekojajaan.++Siksi+olin+"pakanana"+ymmällään.Hyvinhän+olette+tutkineet+pakana-+sanan+merkitystä.++Kaivoin+hyllystäni+1926+painetun++Tietosanakirjan+ja+hain+"lopullista+totuutta."+Tässä+lainaus:"Pakanat.+Lat.+paganus+merkittyään+maalaista+kaupunkilaisen+vastakohtana,+tuli+kristinuskon+päästyä+valtionuskonnoksi+monijumalisuuden+tunnustajan+nimitykseksi."++Tottahan+juhlava+tietokirja+tietää.Kuitenkin+suhtaudun+suoraviivaisemmin+asiaan.++Pakana+on+ollut+monesti+paha,++ja+on+nimetty+pakanamaatkin+asukkaineen,+kuten+Ramoonakin+kertoi.++Kuulemassani+kansankielessä+on+pakanalla+tarkoitettu+myös+selvästi+kirkkoihin+kuulumatonta,+eronnuttakin.++Minusta+se++sellaisenaan+ei+ole+aivan+selkeä.++Voihan+joku+perustaa+temppelinsä+vaikka+kuusen+juureen+ja+harjoittaa+siellä++uskontoaan+tympeennyttyään+"välikäsiin."++Kohdallani+ei+ole+tällainen+kyseessä.++Voin+hyvin+ihailla+vaikka+luontoa+ihan+kehitysopin/polveutumisopin+pohjalta.Sateinen+päivä+oli+tänään.+Ennusteiden+mukaan+paremmaksi+se+muuttuu.+Hyvää+jatkoa+teille!Nyt+tuli+"Palvelinvirhe."+Ei+kai+sentään+kirjoittamastani.