Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Lunta on tuprutellut sakeastikin lähes koko päivän. Nyt näyttää jälleen lumi vaakatasossa liitävän. Tuulihan sitä pöllyttelee ja kasailee kinoksia. Varmaan se 20 sm tullut ja lisää pukkaa.

Pehmyt lumi tekee kävelyn taapertamiseksi kun jalan alla epätasaisena pyörähtelee. Eipä tuo valituksen paikka ole, kyllä se vajaan 2 km matka ajan kanssa sujuu ja välttämättömät tarvikkeet tuli hankittua. Kyllä se rollaattoria tarvitseville oli hankalaa, eipä heitä näkynytkään, eikä edes pyöräilijöitä. Ei taloudessamme jäänyt joulun jälkeisiä varastoja. Hankinnat tuli mitoitettua tarpeen mukaan ja varastoina pidän marketin hyllyjä.

Luin Mdk-Mdk: n kirjoitukset "yleiseltä raitilta", kuten viestissä oli osoitettu. Naisten ahdistelustahan viesteissä oli kysymys. Enpä sen enempää sotkeennu, enhän ole asiantuntija, en edes kokenut. Kukaan ei ole näpelöinnistä syyttänyt ja enhän edes ole aloitteellinen halauksissakaan. Karkuun en sentään juokse jos joku sattuu halailemaan. Yhden kerran olen naisen päälle käynnin torjunut. Se tapahtui Hesan Rautatientorilla. Luulen naisen olleen huumeissa ja muisti minut joksikin toiseksi. Hänestä ei päässyt eroon muutoin kuin tönäisemällä nurin ja poistumalla ripeästi paikalta. Tämä on yksittäistapaus ainakin minun kokemuksissani.

Katsellaanpa miltä aamu näyttää. Nyt on vähän varastoakin, en nälkään näänny vaikka en markettiin pääsisikään. Pärjäilläähän...ja tottahan pärjätään!
  2. Metsissä olen tykännyt kävellä aina silloin kun siihen on sopiva mahdollisuus. Jokamiehen oikeuksia olen vuosikymmeniä käyttänyt marjastukseeni ja sienien keräilyyn. Leppoisalla tahdilla, luonnon ihmeellisyyksiä ihaillen ja katsellen, keräilyistä ei tule rasitusta ja omat tarpeet kyllä hoituu. Sitäpä en tiedä vieläkö on mahdollista ensi kesänä jatkaa samaan malliin. Täksi talveksi jo marjastin osittain torilta.

Metsissä olen joskus muinoin tehnyt "oikeitakin" töitä. Enemmän siellä metsän tuhoojien puolella. Ehdinhän monta aukkoakin hakata, eihän muutoin sapuskarahoja olisi tullut. j. hurskainen mainitsi viestissään (8.1 ) että tietäisin valkosormisuudesta kun olisin moottorisahahommissa saanut vaurioita. Olen saattanut mainita moottorisahan tärinän aiheuttamia vammoja, kyllä niistä valkosormisia on tullut. Minulle näin ei ehtinyt tapahtua. Olihan niitä m-sahoja jo joillakin silloin, kun pokasahalla nytkyttelin petäjiä nurin. Ne sen ajan sahat olivat raskaita, tärisivät ja savusivat, eikä käyntivarmuuskaan ollut kehuttava.
    Olisihan se moottorisahan hankinta ollut välttämätön jos olisin jatkanut metsähommissa päätoimena. En tehnyt hätiköityjä päätöksiä, sahakin oli paljon rahaa. Niinhän siinä sitten kävi, lopetin metsätöissä rypemisen. No omanlaista rypemistä sitä jatkui toisissa hommissa.

SkillaNin mainintaan "elämän lähtökodista", johon annoin aihetta tuomalla
    esiin erilaisia lähtökohtia. SE tuli P. Linkolaa käsittelevässä viestissä. Linkolan vanhemmat olivat sen ajan "yhteiskunnallista yläluokkaa", faija professori. Pentti Linkolan "heittäytyminen" rahvaanmuotoiseen elämään, samalla hänen lapsuusaikaiset kokemukset tekevät ristiriitaisen persoonan mielipiteiltään. Linkola ihannoi vanhaa eliittiä ja sen valtaa, aina diktaduuri -komentoa myöten. Demokratiaa Linkola halveksi, hän piti kohtuuttomana, että kansalta voi olettaa olevan kykyä toimia oikein. Linkolan mukaan kansa tarvitsee kovan käden paimennuksen, josta hän esimerkkinä mainitsee 30- luvun, jolle tasolle olisi Suomessa pitänyt jäädä, myös taloudessa. Aika ääripäitä Linkolan filosofia liitelee.

Tämän tapaista ajattelin kun töksäytin erilaisista lähtökohdista. Onhan tässä pärjätty, minäkin. Enpä yleensä ruikutakaan yksin omista "huonoista eväistäni."
    Kyllä se tapahtuu sen suuren joukon asioiden käsittelyssä, jossa olen yhtenä taivaltanut mukana ja siinä nähnyt elämää, huonoa ja joskus hyvääkin. Mitä siinä joukossa osuuteeni tulee, luulen pärjänneeni kohtalaisesti. Millä se mitataan, siitä on turha tehdä selkoa.

Niin... se päivän sää. Pakkanen puolittui, lunta vähän tuprautti. Eipä hassumpaa! Voikaa niin hyvin kuin mahdollista.
  3. Iltaa! Lähes kymmenen astetta on pakkanen päivän aikana hellittänyt. Päivällä satoi lunta, sellaista "pumpulia." Roskien heittokeikalla tein ylimääräisen kierroksen. Siinä huomasin, että livakoitakin paikkoja sattuu monon alle. Pieni varoitus tuli, mutta ei vahingoksi yltänyt.

Olen kyllä harkinnut "älypuhelimen" hankintaa. Taitaapa jäädä ostamatta. En ole keksinyt sille tarvetta. Pelkkä kännykän näpelöinti ei kanna kiinnostukseen saakka. Aivojumppaan löytyy muitakin keinoja, lukeminenkaan ei ole pahasta ja kirjastosta saa kirjoja. Niin...minullahan on kuusi kasvamassa parvekkeella. Eihän se puutavaran tuotantoa ole, mutta käyhän tuo koristekasvista.

Katselin eilen Pentti Linkolan haastattelun. Hyvin on pintansa pitänyt vieläkin, vaikka on vuosia 83. Olen lukenut Linkolan kirjat. Onhan hän itsenäinen ajattelija ja suorasuu. Tulee häneltä mielestäni perusteltua asiaakin, jonka harvat tuovat julki. En kyllä kaikkia Linkolan tuomia ajatuksia kannata, en ehkä ymmärräkään. Onhan hän elänyt vaatimattomasti, siihen tapaan, jota hän julistaa pohjaksi terveelliselle elämänmuodolle yleensäkin. Sen hän on valinnut vapaehtoisesti. Hänellä olisi ollut mahdollisuus ja kykykin tehdä jo taustastaan johtuen toisinkin. Samasta Linkolan ikäluokasta löytyy paljon ihmisiä, joilla ei ole ollut valinnanvapauksia, ei lapsuudessa, eikä aikuisenakaan, ei "lähtöpakettia", eikä jossain olevaa turvaa hädän hetkelläkään. Kuitenkin on hyvä, että on ajattelijoita jotka myös uskaltavat tuoda mielipiteensä esille. No joo...jääköön tämä tähän.

Hyvää talven jatkoa, onhan se kun pakkasetkin hellittävät!
  4. Samaa maata on minunkin pilkkikalastukseni kuin Latella. Pari kertaa olin nuorna miehenä pilkkimisten mukana Suomenlahden reunalla. Taisinpa nyhtää peräti kolme ahventa. Opin sentään jotakin. Toisella retkellä oli kalastajia myymässä kaloja, haukia ja ahvenia. Kaveri sanoi että ostetaan lisuketta, ei hyvin paljoa, että ei kotona uskottavuus mene kun saalista esittelee. Niin teimme, eihän sitä kalastusreissulta tyhjin käsin tultu. Muutoin hiihtelyksi hommani meni, jotenkin koin tyhjänpäiväiseksi pilkin nylkyttämisen.

Tein pitkän nojatuolimatkan Ville Haapasalon mukana. Näkeehän sitä maailmaa niinkin. Ehkä vähän on entisiä avujani mukanakin, olenhan Tbilisissä sattunut käymään. Niitä tienoitahan Haapasalo nyt vaelsi.

Lunta tupsautti sen verran, että nyt yltää Ilmatieteellisen mittariin. Raja on kuulemma 2 sm, joka voidaan määritellä kattavaksi lumipeitteeksi. Hyvä että on pysynyt pakkasella, ei rapa roisku eikä ole liukastakaan.

Olen itsekseni tapellut tarvittaessa tämän läppärin kanssa. Tuleehan ongelmia, mutta kyllä ne erehdysten kautta on selvinnyt. Aiemmin SkillaN kertoi viestinsä lentäneen tuuleen. Melkein aina sen saa palautettua "kumoa" toiminnalla, kun ei räplää viestin kadottua turhaa, vaan näppää Ctrl +Z yhtä aikaa, se palauttaa vain viimeisen toiminnon. On varmaan tuttu monelle, mutta laitoin kumminkin.

Hyvällä alullahan tämäkin vuosi jo on. Jos vaikka väliin onkin pitkästymistä, aika hupaisesti ne vuodet mennä hutkahtaa. Ja eikun jatketaan!
  5. Iltapäivää! Menikin muutama päivä, etten ehtinyt Pirtissä pistäytyä. Tai voi se olla tekosyykin. Puuhastelin projektejani aika ahkeraan kun katsoin siihen olevan sopivan ajan. Ei sentään niin tiukkaa, etten olisi päivänokosia vetäissyt. Vierailulla käyjiäkin tippui väliin ja niillehän pitää aikaa järjestää.

Windous 10 on antanut minullekin ylimääräistä päänvaivaa. Kyllähän ne tuputtaa sieltä ylimääräistä, monipuolisempia palveluita, yms. sellaista. Nyt näyttää lupsahtaneen toiminta tarpeitteni mukaisesti kohdalleen kohdalleen. Pysyykö, sitähän en tiedä.

Rivien välistä lukeminen onkin kuin arpajaisia. Niistä ei tiedä mitä tarkoittaa vai eikö mitään. Useimmiten jätän arvailematta. Ymmärrän kyllä, että on asioita, joista voisi sanoa, mutta ei viitsi suoraan tokaista. Eihän se keskusteluissa ja mielipiteissä välttämättä ole: "juu tai ei." Monesti mielipiteissä on rönsyjä ja juuria molempiin suuntiin. Tai väliin roskatunkioon heitettävää.

Esim. äiti opetti pikkupojalle, että et saa sanoa vieraiden aikaan tuolleen, että nyt on mentävä paskomaan. Kerro se kauniisti, kautta rantain, ikään kuin läpi kukkasin.
    Seuraavan kerran ihan vieraiden aikaan pojalla tuli hätä ja hän rääkäisi kuuluvasti: - Äitee kuule, nyt mun on mentävä kautta rantain, kukkasten läpi paskomaan!

Joulu on onneksi ohi. Tavalliseen tapaani sekin aikani meni. Uudenvuoden paukutukset tulee pian. Hyvin näytti rakettitavara kaupaksi käyvän. En ole aiemmin raketteja ostanut, enkä tee sitä nytkään. Ehkä joskus olisi voinut yhden pienen raketin hankkiakin, mutta kun tulin jääräpäisenä päätökseni tehneeksi, niin mitäpä sitä yhtenään muuttelee.
    Hyvää uuttavuotta!
  6. Olin suorittamassa päivän tärkeimmän työni, roskien kuljettamisisen varastoon klo 14, 45. Jatkoin matkaa tutulle kuntolenkille n. 0,5 . Matkalla yllätti yllättäin lumipyry, joka pian valkaisi maan maiseman.
    Luettuani ruunemannin viestin, minulle selvisi epätavallinen, yllättävä syy ilman muutokseen. Ruunemannin rukoilun tulostahan se, tosin aikaistettuna. Tännekin sieltä Raisioista roiskeet lentelivät. Olipa tuo sitten hyvä tai paha. se riippuu vastaanottajasta.

Noihin "mannin" rukouspyytöihin en ota kantaa suoraan. Epäilen vain, etteipä taida tehota. Olen joskus lukenut sitä pääoppikirjaa, sotaahan se on ollut alusta alkaen, joka lienee tapahtunut kirjan mukaan n. 6000 vuotta sitten. Ainakin jotkut "asiantuntijat" näin ovat laskeskelleet. Näillä en tarkoita pääministerin mainitsemia "kaiken maailman dosentteja." Heitä ei löytyne näiden laskelmien takaa, noista lesdatiolaisista en tiedä, siellä voi olla näitä maailman luomisen tuntevia. Tämä nyt karkasi vähän aiheesta. Joka tapauksessa, sotia on lähes aina ollut. Jos on kerran kaikkivaltias ja itse kaiken luonut, niin tulee mieleen että hutiloiden on tehty ja eihän viikossa kaikkea kunnolla ehdikään. Korjaustoimetkin ovat jääneet tekemättä. Ei edes se perkelekään ole tullut hävitetyksi kiusaamasta ihmisiä, jotka ovat mukamas luotu tänne taapertelemaan suuren esikuvan mukaisena täyttämään maan. No maa alkaa kyllä olla täysi, jopa paikoin ylitsekin ryöppyää.

Hyvin on mennyt kun joulusta on taas päästy ohi. Varmaan monille muutaman päivän mälläys ruuan kanssa saattaa jälkikatumustakin lykätä. Kaipa hyvästä
    kannattaa jotain kärsiäkin. Huomenna sentään jo tavallinen sunnuntaipäivä.
    Jatkoja!