Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Kovin valaiseva on Venlastiinan kertomus korvasienestäjän onnen kantamoisen sattumisesta juuri hänen kohdalleen. Olen kyllä tähän saakka luullut että korvasienillä on erinomainen kuulo mutta näkökykyä ei ollenkaan. Tämän kertomus nyt kumoaa. Jatkokäsittelyssä varmaan on rääppääminen se viimeinen tarkistus joka muuttaa myrkylliset sienet kelvolliseksi herkuksi.

Merikukan kertoma muisti ja erikoisesti sen muistamien mitä tapahtui vuosia tai kymmeniä vuosia sitten tiettynä ajankohtana on erikoinen taito. Olen kuunnellut juttuja ilmoista, mitä tapahtui päivälleen joskus. Siihen en ole pystynyt silloinkaan, jolloin kuvittelin muistini olevan normaali. Ehkä jotain vapunpäivästä missä keleissä sitä vietettiin, mutta siinäkin vuodet sekoavat.

Vauhdikastahan SkillaNin meno on koska vielä muiden juttujen lisäksi ehtii naapurille vielä päivän mittaisiin talkoisiin. Hyvähän se ja eipä ole huolta paikalleen juuttumisesta.
    Aika hövelisti minäkin lähden jelppimään naapureita tai tuttuja jos pyytävät pieniin tehtäviin. Eivätpä kovin usein pyytele. Kaipa se ikäni jo suojelee. Voi se kyllä puskapostikin kertoa, että asettelen myös rajoja. Olenhan joskus tehnyt tiettäväksi, että en lähde "auttamaan" jos olen epävarma että riittääkö osaamiseni tai taitoni tehtävään. Jos on kyse myös pitkälle venyvistä talkoista, koetan pysyä sivussa. Työaikanani jo aloin oppia valikoivaan kieltäytymiseen kun alkoi auttamis ja tekemispyyntöjä tulla tukuttain ja kun jo omissa asioissani ja harrastuksissani oli mittani melko täysi. Johonkin se raja oli vedettävä. Nimittipä sitä vaikka itsesuojeluksi.
    Melko kelpo päivä vielä oli tänään. Huomenna taitaa täällä ilmoissa tulla muutos. Meneehän se vaihtelun merkeissä!
  2. Iltapäivästä pyörähti sateiseksi ja sitä on riittänytkin. Aamusta ehdin pinkaista kuivan aikana marketissa vaikka ei paljon kauppa-asiaa ollutkaan. Siinäpähän samalla pukeutumisella lenkkikin hoitui. Ja ainahan marketin penkillä joku eläkeläinen on sananvaihtoonkin.

Parissa vietissä on ihmetelty matojen joukkoilmestymistä asfaltille, jalkakäytäville. Eipä ne käsitykseni mukaan huvikseen tule, ne tulee kun nurmikko runsaista sateista vetistyy ja tulee tukehtumisvaara. Se on madolle eräänlainen "tsunami" joka ajaa liikkeelle. Useimmiten se päättyy huonosti. Taistelua se on matojenkin elämä.

Hallitusneuvotteluissa näyttää tulevan päiden vaivoja. Sipilällä kyllä on reilu vaalivoitto takana, mutta insinööriajattelu ja yritysjohtaminen ei taida olla ihan samaa kuin ihmisten jotaminen ja politiikka. Kyllähän teollisen koneiston osia voi muutella ja vitkuttimia kehitellä hyvällä menestyksellä, mutta ihmisten johtaminen toimivaksi kokonaisuudeksi on monimuotoisempi ratkaisu ja osasiin liittyy myös sosiaalinen puoli. Toivotaan että Sipilä onnistuu tai onnistuminen tulee Sipilästä huolimatta. Jotenkin epäilen sittenkin Sipilän vähäistä kokemusta politiikkona vaikka hän on vaaleissa loistanutkin. Olen aika paljon seurannut keskusteluja ja ulostuloja. Jotkut asiat ovat jättäneet epäilykseni. Eipä minun jahkailuni sen suurempaa merkitse, kunhan mainitsin.

Huomiseksi tulee poutaisempaa, näin on lupailtu. Tästä se kesän tulo jatkuu!
  3. Voi olla että vapun juhlijoita ei täysin ilmat suosi, riippuu myös paikkakunnasta. En ole vappumarssille aikeissa lähteä. Taitaisi olla lähimpänä Helsingissä, niin olen ulalla, että en edes tiedä vieläkö Hakaniemestä marssi lähtee. Olen kyllä monta kertaa ehtinyt mukana olla. Saapa nähdä lähdenkö johonkin muuhun vapputilaisuuteen. Jotenkin tuntuu että ikä on näissä meiningeissä rauhoittanut, eikä opinkaan vuoksi taida vetoni riittää.

Katleija mainitsi ettei ole pirttiläisillä huomannut valituksia elämästään tai yksinäisyydestä. Voipi pitää paikkansa - ei ainakaan yhtenään eikä suurella äänellä tule valituksia. Omasta puolestani voin vastata. että usein on niin kiirettä tohinaa etten ehdi edes valittaa. Ja jos eläkeläinen, jolla ei ole puutarhatöitä ja asuu kerrostalossa kuten minä, ryhtyy kiireitään valittamaan niin se ei ole totta. Voihan muut menot mainita jos ei ole ehtinyt edes Pirtissä käydä - näinhän minullekin on käynyt. Muutoin tunnen että "kaiken kiireen keskellä" on ihan mukava väliin vain peukaloitaan pyöritellä ja antaa ajatustensa lennellä ja hyppiä asiasta ja aiheesta toiseen ilman suurempia tavoitteita tai päämääriä. Kyllä niinkin muutaman luppatunti menee hupaisasti ihan itsensä kanssa. Voisipa sitä nimittää vaikka "laatuajaksi" kun sellainenkin termi on kehitetty.

Nyt täytyy kiehauttaa kahvit! En nyt viitsi yhden papparaisen takia Pirtin kahvikonetta käynnistää. Samalla kun kehaisen, että aurinkokin nyt paistaa, toivon teille hyvää illan jatkoa!
  4. Jospa he ovat katsoneet "kello-kallen" tilastoista kauanko kestää 5000 merkin kirjoittaminen konttorin konekirjoittajalla ja siitä sitten näpsäisty aika. Eihän nyt kaikki arvaa ottaa huomioon sitä, että on myös kahden sormen systeemilläkin kirjoittajia. Lisäksi vielä saattaa tulla väliin oikosulkuja ja miettimishetkiäkin. Vaan silti koetetaan resuta mukana!
  5. Johan päivä onkin iltapuolelle vierähtänyt. Kelpo päivä täällä, aurinkoakin väliin, tuulta nujuuttaa vieläkin, sadetta ei ole ropsauttanut ja lämpöäkin yli +10. Mikäs tässä oli päiväänsä viettää ja puikahtaa väliin uloskin.

En ole huomannut tunnin päiväorkkujen yöuniani vievän. Tuolla Puskasuleiman nukkumispätkillä en kyllä pärjäisi alkuunkaan. Se on vähintäin 8 tunnin urakkani kun pehkuihini pötkähdän, ellei nyt satu olemaan erikoinen tarve kavuta ylös. Usein kyllä tulee normiini vielä tunnin ylityskin. Siinä mielessä lahjakkuuteni ilmenee kohtuullisen hyvinä unenlahjoinani. Pidän sitä ihan hyvänäkin.

Tänään kävin vahinkotavaroita myyvässä liikkeessä. Kamat ovat kai hankittu tulipalojen, vesivahinkojen ja takia poistettu. Voi olla muutakin tavaraa, joita on myymättä jääneistä varastoista tuotu. Joskus siellä on ollut hyviäkin tarjouksia, mutta huonompaan suuntaan on halpoja hyviä tärppejä hakevan mielestä mennyt - niin minunkin. Katselin lyhythihaista kesäpaitaa, oli houkutteleva 50% alennus. Mikäs paidassa tavallinen hyvä paita, mutta lähtöhinta olikin 79,80. Vaikka siitä puolet lähteekin pois, se oli liian kallis minulle. Tämä vain esimerkkinä, oli paljon muutakin tavaraa, jota kyllä saa samaan hintaan muualtakin. Ehkä joku päivien mittaan haksahtaa maksamaan kun on "hyvä" alennus.

Tässä nyt nämä vähemmän tärkeät asiani. Kunhan jotain ilmoittautumiseni ohella. Pärjäillään!
  6. Tekemistä sitä löytyy, vaikka minulla nyt ei oikeata työtä varsin paljon olekaan. Kaikenlaista harrastelua kyllä riittää, tuloksia ei kannata kehua.

Nyt viimepäivinä olen juossut kaikenlaisissa tutkimuksissa. Sen sai aikaan ajokortin uusimishaluni. Tähän ikään kuuluu laajennettu kelpoisuustutkimus. Ehkä vanhojen ihmisten jotkut torveilut liikenteessä ovat panneet päälle tarkemman seulonnan. Eipä mitään, hyvähän se on että kunnon tutkii muu kuin itse. Nyt se on ohi - sekin laaja muistitutkimus. Hyvinhän tuo meni sekin ja tänään jonotin ajokorttihakemuksen viennin ja olihan jonoa tupa täynnä. Aikavarauksia ei annettu koska ne olivat pitkälle täytetty. Eipä muuta kuin istumista ja haukottelua. Nytpä kaikki pitäisikin olla kunnossa, kortti luvattiin 2-3 viikon kuluttua. Eihän sillä pahempaa kiirettä olekaan.

Harkitsin kyllä että joko jätän autohommat. Enhän täällä autoa välttämättä tarvitsekaan. Kesämökkerölläni käyntiin se kyllä on välttämätön, on paikka sen verran korvessa. Niin ... marjojen ja sienien hakeminen metsiköistä, niissähän kulkuneuvon tarvitsen. Näin vielä kuvittelen.

Hurskainen kirjoitti niveliensä jäykistymisestä. Kyllä se vaiva tulee minullekin, varsinkin jos unohtaa tsemppaamisen. Jos vain muistaa jatkuvasti verrytellä, se kyllä vähentää vaivojakin. Muutoin niskanikamat pakkuu kuin sepeliä murskattaisiin ja sama polvissa. Ja varsinainen vaivahan minulla oli vahingoittunut selkäni. Monen vuoden työn se vaati kunnes koheni. Sen kun muistaakin, mielellään ne verryttelyt hoitaa. Eihän se paljon aikaa vie kun se tavaksi muodostuu. Eipä siitä vanhasta romusta uutta tule millään ilveellä, mutta kunhan koettaa sinnitellä etiäppäin.

Huomasin että kirjoitin melkein kaiken itsestäni. Niin se sujuvasti karkaa. Onhan kysekin todellisesta "lähimmäisestäni." Nyt hyvää vaihtelevan kevään jatkoa teille joka ikiselle!