Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

5762

1. "mikä siinä nyt niin ihmeellistä olisi, energiaa on kaikki täynnä, eikä muuta olekaan, karkeammassa, tai hienommassa muodossaan."

Jos sielu energiaa, sen olemassaolon voisi osoittaa, sillä energiaa voi mitata.

"kun olet sitä mieltä, että tietoisuus ei jatka olemassaoloaan kuoleman jälkeen, energiaahan ei voi synnyttää, eikä tuhota, ja jos tietoisuuskin on energiaa, kun kaikki kerran on sitä, niin silloinhan tietoisuuskaan ei tuhoudu, näin sen logiikan ymmärtäisin."

Tuolla logiikalla voi perustella kaiken olevan ikuista.

Mihin se tietoisuuden energia jää säilöön ja miten se ylläpitää tietoisuutta ilman aivoja?

<<Miksi se on niistä riippuvainen? Onko materia vahvempaa kuin henki?<<

"Tässä maailmassa valitettavasti näyttäisi olevan..."

Tämä koko kappale oli hatusta vedettyä spekulointia.

"Kai se nyt haittaa kristinuskoa, jos harhaoppi olisikin totta, tai sitten kristinusko vain muuttaisi näkemyksiään"

Ja samaa logiikkaa toisinpäin soveltaen jälleensyntymis-oppia haittaisi se, jos kristinusko osoittautuisi todeksi.

"On, ja paljonkin, en nyt sanoisi, että aivan täysin tietämättömiä,"

Eli toisin sanoen ei ole ihmisiä, jotka eivät tietäisi edes sitä, että jotkut uskovat jälleensyntymään. Tuossa ei ollut puhe siitä, ettei ole parempia tietoa jälleensyntymästä, vaan siitä ettei ollut koskaan kuullutkaan asiasta.

"Uskova usein vaan liitetään nimenomaan kristinuskoon, tai Islamiin"

Tarkoitat varmaan, että sinä liität sana "uskova" noihin. Yleiskielessä uskovalla viitatataan ihmiseen, joka uskoo johonkin henkiseen oppiin.
  2. "Jaa, että oikein esitin jotain ymmärtämättömyyttäkin, ilmaisin varmaan vaan epämääräisesti sitten ilmeisesti asian, vaikka koko juttuhan on itsestään selvä, tarvitseeko sitä selittää"

Jos kerran asia on itsestään selvä, miksi sitten kirjoitit aivan eri asiasta? Minä puhuin siitä, miten videot ovat ajanhaaskausta, jos niissä ei ole mitään lisäarvoa tuovaa visuaalisuutta. Sinä aloit puhua siitä miten minä pidän visuaalisuutta huonona asiana.

"onko se nyt niin kovinkaan omahyväistäkään, jos koet NDE-ilmiön, sittenhän sen tiedät, jos sen koet."

Niin, sitten minä koen tällaisen kokemuksen ja tiedän miltä kokemus tuntuu. Ei siinä tosiaan ole mitään omahyväistä, Sen sijaan on omahyväisyyttä, jos kieltäytyy edes harkitsemasta, että tuo kokemus on vain erehtyväitsen aivojen luomaa harhaa.

"olen siis kokenut muutaman hassun kokemuksen siihen liittyen."

Annas kun arvaan: kaikki nämä kokemukset ovat sellaisia ettei niiden paikkansapitävyyttä voi mitenkään tarkistaa?

"Telepatia tosin ei taida toimia, kuin ehkä viiden, korkeintaan kymmenen kilometrin päähän, mutta ehkä sitäkin voidaan jotenkin vahvistaa."

Jos telepatia oikeasti toimisi edes viiden kilometrin päähän, se olisi erittäin helppoa osoittaa paikkansapitäväksi. Ei ole osoitettu.

"Uskonnollisuus on kuitenkin tavallaan kai harhaa, rakkaus ei taas sitä ole?"

Kyse on eri asioista: rakkaus on tunteellista suhtautumista johonkin toiseen, usko on käsitys siitä mitä on olemassa. Suhtautuminen toiseen ei ole harhaa, mutta käsitykset voivat olla.

"Yritän siis etukäteen säästää sitä aikaa ja vaivaa perustelemalla asiaa ennen kuin sitä edes pyydät"

Mutta jos kerrot vain perustelut, mutta et vastausta, niin perustelut ovat vain ajanhukkaa.

"Mikä se pointti siis oli?"

Pointti oli se, että sinä väitit, että Jumalan ilmestyminen rikkoo vapaata tahtoa vastaan. Tuo kysymys osoittaa, että henkilön A,m johon henkilö B ei usko, ilmestymisen henkilö B:lle ei riko henkilö B:n vapaata tahtoa vastaan. Sinulla ei olisi pitänyt olla mitään ongelmia vastata kysymykseen, jos vilpittömästi olet sitä mieltä, että jonkun piilossa olevan tahon ilmestyminen rikkoo niiden vapaata tahtoa, jotka siihen eivät usko. Se, että joudut väistelemään kysymystä, osoittaa ettet oikeasti pidä pätevänä sitä logiikkaan, jolla perustelit miksi Jumala ei ilmesty.
  3. "Menee kyllä sekoiluksi, jos alamme miettiä millainen olemus sillä sielullakin oikein on"

Totta kai kaikki puhe sielusta menee sekoiluksi, koska sielu on mielukuvitusasia, jolle voi keksiä ominaisuuksia niin paljon kuin haluaa, eikä sielua koskevien väitteiden paikkansapitävyyttä voi mitenkään tarkistaa.

"Ihmiskehossa ollessaan se tarvitsee tietenkin fyysiset silmät, aivot, ja kaikki muukin, kun sielu on siis kehossa kiinni, niin se on silloin niistä tietenkin täysin riippuvainen."

Miksi se on niistä riippuvainen? Onko materia vahvempaa kuin henki?

"Ei Suomessa ole mitään "Jälleensyntymisuskontoa", kuka koulussa opettaa lapsille ussantunnilla, "että tietäkää sitten kaikki pennut muuten sellainen asia, että reinkarnaatio on totta""

Entä sitten?

"Jos kirkko romahtaisi, niin se olisi aika iso juttu"

Olisihan se. Mutta ei kirkko ole romahtunut kristinuskon vastaisten NDE-kokemusten takia.

"mutta jos muutamat hörhöt joutuvat pettymään omiin uskomuksiinsa, niin onhan se jo ihan eri kokoluokan juttu"

Niin on.

"Ei minua ainakaan haittaa yhtään se, että uskomukset romahtavat, jos niiden tilalle tulee totuus, tuskinpa se sinuakaan yhtään haittaa,"

Ei se tosiaan minua haittaa. Mutta sinä väitit, että kristinuskovia se haittaisi niin paljon, että he eivät kertoisi jälleensyntymisen todistavista NDE-kokemuksista, koska he eivät halua uskoa sellaiseen.

"itse näen sen niin, että uskovien juttuihin on vaan vaikeampi luottaa"

Miksi sitten sinulla ei ole vaikeuksia luottaa jälleensyntymä-uskovaisten juttuihin?

"ihminen ei ollut edes kuullutkaan mistään reinkarnaatiosta"

Onko oikeasti niin tietämättömiä ihmisiä että he eivät tiedä mitään jälleensyntymästä?

"Uskovat taas kertovat toista tarinaa"

Jälleensyntymään uskovat ovat uskovia siinä missä kristitytkin.

Ymmärsinkö nyt oikein, että hylkäsit aiemman väitteesi siitä, että kristityt eivät kerro jälleensyntymästä todistavista NDE-kokemuksista koska eivät halua uskoa jälleensyntymään?

"Sulta tulee vaan niin hirvittävä määrä kysymyksiä, etten millään kykene antamaan jokaiseen parasta mahdollista vastausta"

Eli olet kyvytän kirjoittamaan "kyllä" tai "ei"
  4. "Tietenkin ymmärsin"

Miksi sitten haaskasit aikaani esittämällä että et ymmärtänyt?

"Joskus on hyvä nähdä elävää kuvaakin, varsinkin NDE-ilmiössä, voit tsekata heti 20 ihmistä, jotka kertovat juttujaan omalla naamallaan, onhan se huomattava parannus siihen verrattuna, että taustalla pyörii jotain imeliä kuvia jostain ns. Taivaasta."'

Ei se tee niistä sen uskottavampia: se, että ihminen uskoo vilpittömästi juttuihinsa, ei tee niistä totta.

"Jos joskus tulet vaikka kokemaan NDE-ilmiön, mitäs sitten?"

No sitten koen sellaisen. Toivottavasti en olisi niin omahyväinen että kuvittelisin omien erehtyväisten aivojeni äärimmäisessä stressitilassa synnyttämän kokemuksen olevan todiste mistään.

"Kyllä ateistitkin kokevat niitä."

Niin kokevat, entä sitten?

"Ja kohta näemme ajatuksetkin ruudulla. Haluan jotain sellaista, konkreettista, joku yksinkertainen mittari ei vielä todista mitään, vasta sitten kun ruudulle ilmestyy sanoja, ihmisten ajatuksia, niin uskon siihen mittariin paremmin."

Tuo taso on saavutettu jo:
    https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/brain-decoder-turns-persons-brain-activity-into-words

"Eikös harhatkin ole sitten aivokemiaa?"

On, tietenkin.

"Jos uskovien jumaluskokin näkyy aivokemiana, tai muuten jossain aivojen osassa, niinkin taidetaan väittää, että uskonnollisuuskin voidaan nähdä aivoissa?"

Juu, uskonnollisuus näkyy aivokuvauksessa, eikä se ole mikään uusi löytö:
    https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3929007/

"Onko se sitten totta, kuten rakkauskin, jos ne molemmat voidaan nähdä ihan samoin aivoissamme?"

Kyllä, tietenkin uskonnollisuus on yhtä totta kuin rakkauskin.

"Ihmisen on joskus täytynyt nähdä jotenkin, että tietää mitä näkeminen on, ei syntymäsokea ymmärrä yhtään mitään näkemisestä"

Siinä tapauksessa hän ei voi tietää, onko hänen kokemuksensa NDE:n yhteydessä näkemistä.

"Jos vastaankin toisin, kuin haluat, tai paremminkin oletat, niin joudun heti selittämään asiaa, joten pyrin jo etukäteen tekemään sen, koska tiedän, että alat vaatimaan perusteluita vastaukselleni."

Mutta jos esität perusteluja kertomatta itse vastausta, niin perustelusi ovat turhia.

"Joku kysymys oli mielestäni vaan hassu, ja moneen kertaan sen jo silloin totesinkin,"

Niin olet todennut ja minä olen moneen kertaan pyytänyt sinua kertomaan että mikä siinä on hassua ja perustelemaan miksi se on hassua. Osaatko vohdoin kertoa?

"Keskityn mieluummin selkeisiin asioihin, jos en edes ymmärrä mitä toinen yrittää sanoa"

Jos et kerro, mikä minun viesteissäni on epäselvää, niin minä en voi korjata kirjoitustyyliäni selkeämmäksi.
  5. "Niin, jos syntymäsokeakin saa sen näkökyvyn NDE-ilmiössä, niin kyllä se minusta hieman erikoiselta ainakin tuntuu"

Jos sokeus johtuu silmien tai näköhermojen vaurioista, se ei tarkoita etteivätkö aivot kykenisi tuottamaan näköaistimuksia: näköaistimus syntyy aivoissa, ei silmässä, kuten olen todennut.

"Jos haluat vaan ei, tai kyllä vastauksia, niin eikö se ole jo aika tylsä tapa keskustella?"

Olisihan tuo. Siksi en olekaan vaatinut vain "kyllä" tai "ei" -vastauksia muutoin kuin sen kerran kun lupasit vastata vapaata tahtoani koskevaan kysymykseen haluamallani tavalla (Et muuten pitänyt lupaustasi, etkä useista tiedusteluista huolimatta kertonut miksi kysymys on tyhmä).
    Sen sijaan olen esittänyt toiveen suorista ja kiertelemättämistöä vastauksista. Olen myös joissain kohdissa sanonut että pelkkä "kyllä" tai "ei" vastaus olisi riittävä.

"Tuntuu, että kääntelet juttuja vaan sinulle sopivampaan muotoon"

Tuollainen epämääräinen vihjailu ei hyödytä ketään. Kerro missä kohtaa olen käännellyt juttuja minulle sopivampaan muotoon?

"Vähän vaan ihmettelin juttujasi, että tajuttoman ihmisen silmät näkisivät mitä ympärillä tapahtuu, voi olla jokin sekaannuskin"

Sekaannus on varmaan tapahtunut siinä että olet sekoittanut omat juttusi minun vastauksiini: en ole kertaakan väittänyt että tajuttoman ihmisen silmät voisivat nähdä mitä ympärillä tapahtuu, vaan viesteistäni käy ilmi että en pidä ruumiistairtautumiskokemuksiin liittyviä näköhavaintoja muuna kuin aivojen tuottamana harhana.

"Eli unohdamme tämän nyt, alkaa mennä liian sekoiluksi."

Miten niin sekoilua? Vai tarkoitatko että kysymys paljastaa millaista sekoilua ajatus materiasta irrallisesta tietoisuudesta on: jos sielu kykenee näkemään ilman silmiä ja näköhermoja, niin eihän niitä tarvita mihinkään.

"Edelleenkin, mitä sitten, sittenpähän romahtaa"

Luulisi että sinä tiedät. Vai ehditkö taas unohtaa mitä keskustelu koski: sinä perustelit, että kristityt eivät halua kertoa jälleensyntymän todistavista NDE-kokemuksista, koska eivät halua uskoa siihen. Minä huomautin että tismalleen samalla logiikalla voi perustella, että jälleensyntymään uskovat eivät halua kertoa kristinuskon todistavista NDE-kokemuksista, koska se romahduttaisi jälleensyntymis-opin. Nyt sitten yht'äkkiä uskonopin romahtamisella ei olekaan mielestäsi väliä, vaikka se aikaisemmin oli keskeinen perusteesi.

"Reinkarnaatioon uskovat voivat aivan hyvin kertoa Jeesuksestakin, yritin tämän jo sanoa, ei siinä välttämättä mitään ristiriitaa tarvitse olla"

Minä en kysynyt voivatko jälleensyntymään uskovat kertoa Jeesuksesta.
    Kysyin, että mistä voit tietää, että reinkarnaatioon uskovat eivät kerro Jeesuksesta ja taivaasta, koska he eivät siihen halua uskoa?
    Kun en saanut vastausta tähän kysymykseen, tiedustelin, että ymmärsinkö oikein, että sinä et voi mistään tietää, että reinkarnaatioon uskovat eivät kerro Jeesuksesta ja taivaasta, koska he eivät siihen halua uskoa.

Kieltäydyit nyt jo toistamiseen selventämästä että onko käsitykseni oikea vai väärä. Pelkkä "kyllä" tai "ei" olisi riittänyt, mutta vastauksen sijaan aloit jaaritella aiheen vierestä.