Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

5456

1. "Tälläistä ateistia pitää kiittää ylläolevasta yksinpuhelusta."

Ei tuo yksinpuhelulta näytä, vaan keskustelunavaukselta, joka johti useaan kommenttiin

"Hän tuo julki ateistin koko ideologian löyhkän, syyttäessään kristittyjä pelkästään valehtelijoiksi,"

Taksit lukea huolimattomasti, tuollaista syytöstä ei esitetä aloituksessa.

"kertomatta mistä asiasta me valehtelemme."

Olet ilmeisesti uusi palstalla. Kaikki tähän vähinkin tutustuneet eivät ole voineet välttää törmäämättä kreationistien jatkuvaan valehteluun. Yksi kestovae on se, että Mary Schweitzerin löytöjä yritetään valehdella muiksi kuin mitä ne ovat. Tässä esimerkkinä tuore keskustelu:
    https://keskustelu.suomi24.fi/t/19096287/pyydan-anteeksi
    Sen aloittaja pyytää anteeksi valehteluasi, mutta viestiketjuun ilmestyy kreationisteja valehtelemaan juuri siitä asiasta, josta valehtelusta aloittaja esitti pahoittelunsa.

"Yksi asia tulee esille, luonnontiede, kuten hän sanoo Olet ilmeisesti vanhan kansakoulun kasvatteja. Darwinin homeisten oppien kuuliainen oppilas."

Mistä päättelit tämän? En näe että mikään aloittajan viestissä olisi viitannut tuohon.

"Sinun luonnontieteet on heitetty jo roskikseen. Itsestään syntynyt elämä on todettu mahdottomaksi, sinun luonnontieteenkin taholta."

Johan nyt, tälläinen jymyjuttu on mennyt minulta kokonaan ohi. Osaat varmastikin kertoa että missä tutkimuksessa on näin todettu, vai pääsikö sittenkin käymään niin että valitsit pikkuisen valehdella uskosi puolesta?

"Sukupolvesi korkeakoulu professoritkin opettivat evoluutio valheitaan mustasukkaisesti ja laiskuuttaan."

Viittaatko nyt niihin harvoihin kreationisti-professoreihin, jotka vapaa-ajallaan levittävät valheita evoluutiosta? Huvittavaa, että valitat miten aloittaja syyttää kreationisteja valehtelusta kertomatta mistä he valehtelevat, mutta sitten heti perään syytä professoreja valehtelusta kertomatta mistä he valehtelevat.

"Nykyinen tiede lähenee kokoajan älykästä suunnittelua ja toteutusta. Kaikki uusi tieto vahvistaa tätä suuntausta."

Voihan nyt, tällaiset löydät ovat menneet minulta kokonaan ohi. Osaat varmasti linkita pari tätä väitettä tukevaa tutkimusta, vai pääsikö sittenkin käymään niin, että valitsit pikkuisen valehdella uskosi puolesta?
  2. "Siare. Penäät vastauksia kysymyksiisi, kuin korpraalin ilmoituksia."

On ihan normaalia pyytää perusteluja

"Jos luet ymmärryksellä kristittyjen kirjoituksia, niin vastaus löytyy kysymyksiisi sieltä normaali aivoillakin."

Eikö sinulla ole normaaleja aivoja kun kerrat et esittänyt edes yhtä esimerkkiä vastauksesta?

Ja toki vastaamattomuus itsessään on vastaus, josta voi päätellä paljonkin. Esim. vastaus kysymykseeni "mikä kirjoituksessani osoittaa että ateisti ei voi käsittää Jumalaista viisautta, ja voito perustella että miten se sen osoittaa. Vai heititkö vain valheellisen syytöksen?" on luultavasti, että uskova vain heitti valheen minusta siinä toivossa että se jotenkin mitätöisi huomautykseni ja kysymykseni, jotka osoittavat hänen uskonsa perusteiden heikkouden.

Vastaus kysymykseeni "Mä en pyri helvettiin, eli sinun logiikallasi en joudu helvettiin, eikö niin" on että kyllä uskovan mukaan joudun helvettiin, mutta suuressa kristillisessä nöyryydessään hän ei voi myöntää perusteensa olleen väärin, ehkä siksi että se avaisi portit pohdinalle, että mitkä kaikki muut hänen uskonsa liittyvät perusteet ovat vääriä.

Eikä tietenkään uskova kykene osoittamaan mikä kohta tekstissä ei on pilkkaa, koska tuo syytön on vaan vale, jota moni raukkamainen uskova toistaa kun kohtaa mielestään ikäviä kommentteja jotka liittyvät hänen uskoonsa.

Voisin jatkaa, mutta minusta on kohteliaampaa kohdella uskovia ikään kuin he olisivat rehellisiä keskustelulijoita, jotka vain vilpittömästi unohtivat vastata kysymykseen jne. Se on huvittavaa, että uskoville voi oikein tyrkyttää mahdollisuutta osoittaa suoraselkäisyytensä, rehellisyytensä ja vilpittömyytensä, mutta kerta kerran jälkeen he valitsevat osoittaa sivullisille lukijoille, että älyllisesti rehellinen keskustelu on heille mahdotonta. Yksikään ateisti ei saanut minun suhtautumaan kielteisesti uskontoihin ja uskoviin, vaan sen tekivät juuri tuollaiset venkoilevat, epärehellistä uskovat itse. Mikään ei ole parempaa mainosta ateismille kuin he.
  3. "Oletan, että tutkija on vaiennettu"

Onko sinulla mitään perusteita väitteellesi? Schweitzer on löytönsä jälkeen noussut maailman tunnetuimmaksi paleontologiksi, hän on esiintynyt dokumenteissa, haastatteluissa ja youtube-videoilla yms. eikä hänen alkuperäistä tutkimustaan ole vedetty takaisin tai mitenkään sensuroitu. En näe ensimmäistäkään perustetta väitteellesi

"tai hänen puheitaan vääristelty."

Niin on: kreationistit vääristelevät jatkuvasti hänen löytymään ja valehtelevat että on löytynyt muka dinosauruksen verinäyte, kun oikeasti on löytynyt jäänteitä veren punasolujen hemoglobiinin proteiineista. Schweitzer on useasti vedonnut saarnaajiin, että he eivät vääristwlisi hänen löytöään.

"Jos nuo veri- ja kudosnäytteet eivät olisi olleet veri- ja kudosnäytteitä, olisimme jo kuulleet, mitä ne olivat."

Olemme kuulleet mitä ne ovat. Se selitetään jo alkuperäisessä tutkimuksessa: Joustavat osat ovat kollageenia. Sen hyvä säilyvyys ja se, että liuottamalla fossiilien mineraalit esiin happokylvyssä, kollageeni jää, tiedettiin jo ennen Schweitzerin löytyä.
    Sen sijaan mitään verinäytettä ei ole löytynyt: on löytynyt jäänteitä veren punasolujen hemoglobiin proteiineista.

"Näytteet tosiaan olivat pehmyskudosta.
    - Näytteet olivat jostain muusta kuin fossiilista.
    - Fossiili on joustavaa.
    - Kuvat olivat aitoja.
    - Kuvat olivat väärennöksiä.
    - Sweitzer on myöntänyt kuvien olevan aitoja.
    - Sweitzer on myöntänyt kuvien olevan väärennöksiä.
    - Sweitzer ei ole myöntänyt mitään."

Unohdit listalta:
    -Kreationisit ovat vääritelleet mitä on löytynyt.
  4. "mutta sinun tapasi on julistaa itsesi aina "voittajaksi" ja poistua paikalta."

Kun kerran teen noin aina, niin varmaan osaat antaa tästä yhden esimerkin? Toki välillä käy niin, etten huomaa vastauksia viesteihin, koska Suomi24 ilmoitukset vastauksista ovat viimeiset pari vuotta toimineet surkeasti.

"Olet siinä täysin väärässä että Jumala on kaikkivaltias ihmisten synnin ja tahdon osalta. Jumala paaduttaa ne, jotka eivät itse häntä huoli."

Eli siis kyseessä ei ole se, että ymmärtäisin kaikkivaltiuden jotenkin väärin, vaan se, että Jumala ei ole kaikkivaltias: Jos jollakulla ei ole valtaa kaikkeen, hän ei ole kaikkivaltias. Miksi et valita niille jotka väittävät, että Jumala on kaikkivaltias? Minun kommenttini käsittelevät kaikkivaltius-väitettä

"Jos hyvät annit ja täydelliset lahjat tulevat Jumalalta? Keneltä tulee huono ja epätäydellinen?"

Jumalalta, ainakin jos Raamattu on oikeassa.
    "Ja Herra sanoi hänelle: "Kuka on antanut ihmiselle suun, tahi kuka tekee mykän tai kuuron, näkevän tai sokean? Enkö minä, Herra?" - 2. Moos. 4:11

"Minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän." - Jesaja 45:7

Mutta ilmeisesti pidät näitä Raamatunkohtia pötynä.

"Tuossa on se missä erehdyt Jumalan kaikkivaltiuden suhteen"

Ja tämä erehdykseni perustuu siihen, että väitetään Jumalan olevan kaikkivaltias, vaikka hän ei ole. Älä syytä minua siitä, että uskovat käyttävät jumalastaan kuvausta, joka ei häneen päde.

"Hän ei ole vastuussa niistä."

Eikö Jumala tehnyt tietoista valintaa luoda maailman, jossa on kiusauksia?

"Jeesus tiesi että Jumalan tahdosta ei pidä poiketa."

Vai niin. Minä en tosin kysynyt tuota vaan:
    Eikö Jeesus tiennyt eroa hyvän ja pahan välillä, vai eikö hän ollutkaan samassa tilassa kuin Adam ennen syntiinlankeemusta?

"Aadamkin tiesi että Jumalaa tulisi kuunnella."

Mutta ei tiennyt, että Jumalan kuunteleminen olisi hyvä asia, tai että on hyvä tehdä niin kuin tulisi tehdä, tai että Jumalan kuuntelemattomuus on paha asia.

"Vai miksi luulet että Jumala vaivautui kieltämään syömisen hyvän ja pahan tiedon puusta?"

Varmaan siksi että siitä ei syötäisi. Ei tuossa tarinassa vaan ole järkeä. Miksi Jumala vaivautuu luomaan hyvän ja pahan tiedon puun, jos hän ei halunnut että siitä syödään?

"Kyseessä ei ollut mikään vahinko josta ihminen on nyt vastuussa. Ihminen ei ole syyntakeeton"

Mitä sinä tarkoitat syyntakeettomuudella? Yleensä syntakeettomuus määritellään kyvyttömyydeksi käsittää tekojensa tosiasiallista seurauksia, mutta sinulla taitaa olla tälle sanalle oma merkityksesi. Ihminen, joka on kykenemätön tietämään ovat hänen tekojensa seuraukset hyviä vai pahoja, ei kykene arvioimaan tekojensa tosiasiallista seurauksia. Hän on syyntakeeton.
  5. "Tuo on sinun määritelmäsi kaikkivaltiudelle."

Itse asiassa en ole esittänyt määritelmää, vaan johtopäätöksiä, jotka perustuvat oletukselle Jumalan kaikkivaltiusesta.

Minulle on ennenkin valitettu, että määrittelen kaikkivaltiuden jotenkin väärin. Kun olen kysynyt, että missä olen väärässä ja mikä on oikea määritelmä, valittajat ovat paenneet keskustelusta. Olisitko sinä ensmmäinen, joka rohkenee kertoa nuo?

"Haluat rajoittaa Jumalan voimaa"

Häh? Mitä ihmettä sinä oikein selität? Missä kohtaa minä olen rajoittanut Jumalan voimaa? Minä päinvastoin perustan väitteensä sille oletuksella, että kristinuskon Jumala on kaikkivaltias ja kaikkitietävä. Tässä keskustelussa ne, jotka ovat yrittäneet rajoittaa noita ominaisuuksia, tai ainakin vihjailleet niiden rajallisuudesta, ovat nimenomaan uskovia.

"koska et halua olla vapaa, koska vapaus tekisi sinut vastuulliseksi teoistasi."

Häh? Minä olen vastuullinen töistäni, enkä halua olla syyntakeeton. Miksi esität väärin todistuksen minusta?

"Et halua että hän on luonut sinut tahdoltasi vapaaksi"

Väärin. En tahdo Jumalalta mitään kun en häneen usko. Miksi esität väärin todistuksen minusta?

"Et halua että Jumala kykenee luomaan olentoja, joilla on vapaus valita."

Väärin. En tahdo Jumalalta mitään kun en häneen usko. Miksi esität väärin todistuksen minusta?

"Mutta mitä sinä mahdat Jumalalle?"

Mielikuvitusolennoille ei oikein voi mahtaa mitään.

"Hän on tehnyt mahdolliseksi sinulle syntyä maailmaan"

Tuo nyt on vaan perusteetonta taikauskoa.

"ja vapautesi olla valitsematta häntä, hän on myöntänyt sinulle."

Ai, minä luulin että puhuit Raamatun jumalasta, mutta olin selvästi väärässä: Raamatun mukaan Jumala paaduttaa kenet tahtoo ja siellä on monta esimerkkiä vapaaseen tahtoon puuttumisesta.

"Adam ei tiennyt pahan tekemisestä mitään."

Ei niin, koska hän ei tiennyt eroa hyvän ja pahan välillä. Hän oli syyntakeeton.

Eli eikö Jeesus tiennyt eroa hyvän ja pahan välillä vai eikö hän ollutkaan samassa tilassa kuin Adam ennen syntiinlankeemusta?