Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Osallistu keskusteluihin kirjautumalla palveluun.
Kirjaudu sisään
Eikö sinulla ole vielä tunnuksia?
Rekisteröidy
Keskustelu24
profiilit
kopittelija007
kopittelija007
kopittelija007
Vapaa kuvaus
Kopittelija kopittelee... ;) http://otakoppi.webnode.fi/
Liittynyt 16v sitten
32
aloitusta ·
7984
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
uhrilampaamme
"En yhtään tiedä, eikö erinomaisella rov. Risto Santalalla ollut riittävää yliopistoarvosanaa vai oliko hän liian konservatiivinen, koska ei ollut mukana kääntämässä."
Risto Santala palveli suurimman osan elämästään Israelissa ja ulkomailla ja tuskin oli edes kovin kiinnostunut olemaan "liberaalin" Aimo T Nikolaisen johtamassa käännöskomiteassa vaikkakin oli antanut palautetta komitealle myös "virallista tietäkin" !
.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Risto_Santala
.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Uusi_kirkkoraamattu
25.09.2015 15:43
Vrt . Kor. 11:23–26
23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus SINÄ YÖNÄ, jona hänet kavallettiin, otti leivän,24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ehtoollinen
25.09.2015 13:46
Kuka kiivailee epäjohdonmukaisesti tässä ? SInä !
.
Ja Jeesusko ei asettanut happamattoman päivän juhlassa ehtoollista ?
Vai oliko Hän silloin jo muka kuollut ?
.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pesah
.
Sinä nähtävästi kun et pysty puolustautumaan raamatullasi, niin alat syyttämään kirkkoja "portoiksi" yms...
Aika alkeellista käytöstä sinulta !
.
Neuvon että jätät kiihkoilusi ja otat raamatun käteen ja luet sitä kaikella järjellä eikä vain pitäytyen tähän yhteen harhaiseen ajatusmalliin !
25.09.2015 13:34
Eli sama länsimaalaisittain yksinkertaisesti sanottuna !
.
Matt 12:40 Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa "kolme päivää" niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa "kolme päivää" !
25.09.2015 09:59
Tässä koko asiassa nyt vaan sotkee meitä länsimaalaisia ihmisiä tämä juutalainen tapa määrittää päivä joka alkaa illasta ja loppuu seuraavaan iltaan ja yö on välissä...
Meillä kun ei tämmöistä ongelmaa ole kun päivä päättyy yöhön ja päivä vaihtuu silloin... eli meille lauantai on lauantai ja sunnuntai on sunnuntai ja emme tarvitse sanontatapaa "yksi yö ja päivä" niin kuin juutalaisten on tapa sanoa sama asia !
Ja juuri tämän takia asian kirjaimellinen tulkinta sotkee asiaa ja sitten ihmiset lähtevät näin tulkitsemaan koko pääsiäisen tapahtumia ihan väärin !
.
Eli Jeesus nousi kuolleista "kolmantena päivänä" eli sunnuntaina ! ja samaten Joona oli valaan vatsassa 3 päivää !
25.09.2015 09:35
Matt 26:17 Mutta ensimmäisenä happamattoman leivän päivänä (Torstai iltana 18 jälkeen) opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Mihin tahdot, että valmistamme pääsiäislampaan sinun syödäksesi?"
25.09.2015 09:21
yurki1000js kirjoittaa:
Yeshua kuoli myöhään keskiviikkoiltapäivällä ja Hänet laitettiin hautaan auringon laskiessa keskiviikkona torstain alkaessa.
Jeesus sääti "happamattomana päivänä" ennen ristiinnaulitsemistaan Pyhän Ehtoollisen eikä ollut vielä kuollut tuolloin !
25.09.2015 09:18
-92 käännös sanookin tämän selkeämmin...
.
Joh 20:1 Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä haudalle
20:19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia.
25.09.2015 08:54
RealSana kirjoittaa: "Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: Rauha teille!" Päivä vaihtui illalla, siis Jeesus ilmestys opetuslapsilleen myöhään lauantai-iltana.
ja sitten....
19. Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla (Sunnuntaina saman päivän iltana), kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
"oun opsias emera mia sabbaton" eli kysymys on ensimmäisestä Sapatin jälkeisestä päivästä !
So when it was evening on that day, the first day of the week
http://biblehub.com/lexicon/john/20-19.htm
25.09.2015 08:49
Luepa "RealSana" tuolta ylempää edellä lainaamiani raamatun jakeita huolella, niin näet Sanan valossa kuinka tämä sinun yhtälösi "keskiviikosta" ei seuraa mitenkään Raamattua ja näiden pääsiäisen tapahtumien kulkua !
24.09.2015 11:40
Hyvä puhe tämä Kalevin puhe... :)
23.09.2015 11:51
Ja HUOM !
.
Jeesuksen meidän UHRILAMPAAMME kuului uhrata siis samana päivänä kuin Pääsiäisen uhrilammas !
.
Vrt. Luuk 22:7 "Sitten tuli se happamattoman leivän päivä, jona pääsiäislammas oli teurastettava." !!!!
.
Eli päivä alkoi klo 18 ja pitkäperjantai päättyi yön jälkeen seuraavana päivänä klo 18.00 !
Ja Jeesushan kuoli siis samana päivänä kuin Pääsiäisen uhrilammas eli n. klo 15.00 !
23.09.2015 11:27
Vrt vielä Matt 26:17 Mutta ensimmäisenä happamattoman leivän päivänä (Torstai iltana 18 jälkeen) opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Mihin tahdot, että valmistamme pääsiäislampaan sinun syödäksesi?"
.
Mark 15:42 Päivä alkoi olla illassa (Perjantai ennen klo 18.00 ); oli sapatin aatto, valmistuspäivä.
15:43 Silloin saapui paikalle arimatialainen Joosef, arvossa pidetty neuvoston jäsen, joka hänkin odotti Jumalan valtakuntaa. Hän rohkaisi mielensä, meni Pilatuksen puheille ja pyysi Jeesuksen ruumista.
.
Huom... Jeesus kuoli Pe n. klo 15 ja Jeesus haluttiin pois ristiltä ennen sapattia ennen klo 18.00, koska muuten hän olisi jäänyt siihen koska sapattina ei saanut töitä tehdä !
23.09.2015 11:00
" Pesahin vieton keskeinen osa on seder-illallinen. Israelissa seder järjestetään vain pesahin ensimmäisenä iltana "
.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pesah
23.09.2015 10:38
Vrt vielä Joh 19:42 He panivat Jeesuksen siihen, koska oli juutalaisten juhlan valmistuspäivä ja se hauta oli lähellä.
20:1 Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä haudalle ja näki, että haudan suulta oli kivi siirretty pois.
.
Jeesus sääti ehtoollisen Torstaina !
.
Vrt Luuk 22:7 Sitten tuli se happamattoman leivän päivä, jona pääsiäislammas oli teurastettava.22:8 Jeesus lähetti Pietarin ja Johanneksen kaupunkiin ja sanoi heille: "Menkää valmistamaan meille pääsiäisateria."
....22:15 Hän sanoi heille: "Hartaasti olen halunnut syödä tämän pääsiäisaterian teidän kanssanne ennen kärsimystäni.
22:16 Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa."
22:17 Hän otti käsiinsä maljan, kiitti Jumalaa ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
22:18 Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin Jumalan valtakunta on tullut."
22:19 Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
23.09.2015 10:34
Vrt. Luuk 23:55 "Naiset, jotka olivat Jeesuksen kanssa tulleet Galileasta, lähtivät Joosefin mukaan. He näkivät, kuinka Jeesuksen ruumis pantiin hautaan.
23:56 Palattuaan kaupunkiin he hankkivat tuoksuvia öljyjä ja voiteita, mutta sapatin he viettivät levossa lain käskyn mukaan.
24:1 Ensimmäisenä päivänä sapatin jälkeen naiset jo aamuvarhaisella menivät haudalle ja ottivat hankkimansa tuoksuöljyt mukaan."
.
ELI Sunnuntaiaamuna hauta oli tyhjä ja edellinen päivä oli lauantai ja Sapatti jolloin ei töitä saanut tehdä, joten Jeesuksen ruumiin voiteleminen piti suorittaa vasta seuraavana päivänä eli sunnuntaina Jeesuksen ylösnousemuspäivänä !
23.09.2015 10:22
Korjaus: siis " tein juhlallisen totuuden vakuutuksen" ! :)
.
Ps. ja tämä tapahtui jo 20v. sitten... oikeuslaitos toimii vähän hitaammin... ;)
21.09.2015 11:40
Oikea päätös ! :)
.
Minä olen kerran ollut todistamassa oikeudessa kun eräs ihminen oli puukottanut leipäveitsellä erään toisen hengiltä ja kertoi minulle asiasta ensimmäisenä baarissa johon olin mennyt juomaan vichy pullon...
Minä kehotin häntä ilmoittautumaan poliisille ensin.
.
Minäkään en sittemmin vannonut oikeudessa todistajana tapahtumien kulusta käsi raamatulla tähän seuraavaan raamatun jakeeseen nojaten vaan tein vain juhlallisen totuuden valan tai jotain...
.
Vrt Matt 5:34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
5:35 Älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki;
5:36 Äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;
5:37 vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta.
21.09.2015 11:35
Mutta kaikkea meille ei kuitenkaan paljasteta tässä elämässä...
.
Vrt 5 Moos 29:29 " Se, mikä on salassa, se on Herran, meidän Jumalamme; mutta mikä on ilmoitettu, se on meitä ja meidän lapsiamme varten ikuisesti, että me pitäisimme kaikki tämän lain sanat."
18.09.2015 12:51
Niin selvennökseksi sanon vain että nämä ovat vain osittain minun "omia pähkäilyjäni" joissa yritän sovittaa Raamatun alkukieltä rationaaliseksi kokonaisuudeksi... ja näiden 2 Moos 2:13,14 jakeiden nojalla ei voi tulla oikein päätökseen mikä tukisi ns. "nuoren maan kreationismia"...
.
Mutta Raamattu ei tue myöskään evoluutio-teoriaa, koska Raamattu toistaa 9 kertaa kuinka Jumala loi eläimet "Lajiensa mukaan" ja jopa samassa järjestyksessä kuin kehitysopin kannattajat asiaa selittävät... :O
.
Myös alkukielessä on yksi mielenkiintoinen kohta eli 1 Moos 1:2 joka sanoo "Maa oli autio ja tyhjä" niin kieliopillisesti tämän lauseen voi kääntää oikein kahdella tavalla eli " Maa oli autio ja tyhjä" tai " Maa tuli autioksi ja tyhjäksi" ja eräät vaihtoehtoiset Englantilaiset käännökset tekevätkin niin...
" hā-yə-ṯāh "= oli / tuli autioksi !
.
Tieteellinen tutkimus väittää että asteroidit tai komeetat ovat saattaneet tappaa elämän maapallolta jo jopa kahdesti...
Science- lehden artikkelin mukaan dinosaurusten kuoleman 65 milj. vuotta sitten aiheuttaneen asteroidin tai komeetan kokoinen kappale iski maahan myös 250milj. vuotta sitten.... Artikkelin mukaan komeetta oli 6.5-13 km leveä ja tuhonneen silloisesta elämästä 90% muun muassa kaikki 15000 trilobiittilajia menehtyi...
.
Eli Raamattu on ensisijaisesti kertomus IHMISKUNNAN PELASTUSHISTORIASTA !
18.09.2015 08:36
67 / 400