kopittelija007

kopittelija007 profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Kopittelija kopittelee... ;) http://otakoppi.webnode.fi/

Liittynyt 16v sitten
32 aloitusta · 7984 kommenttia
Palaan vielä tähän Ap kohtaan ... ja näihin viimeisiin sanoihin joilla apostolit kehoitti heitä seuraamaan lähteneitä käännynnäisiä eli "KEHOITTIVAT HEITÄ PYSYMÄÄN JUMALAN ARMOSSA " !
Vrt 13:43 Kun synagoogasta hajaannuttiin, seurasivat monet juutalaiset ja jumalaapelkääväiset käännynnäiset Paavalia ja Barnabasta, jotka puhuivat heille ja kehoittivat heitä pysymään Jumalan ARMOSSA.
ELI
tässä nyt näemme kuinka Juutalainen synagooga lakiliitto "vanhentuu Jeesuksessa" ja kristityt siirtyvät "armoliittoon Jeesuksessa" !
.
Room. 10:4 Sillä Kristus on LAIN LOPPU, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

Gal 3:13 Kristus ON LUNASTANUT meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -4:4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,4:5 LUNASTAMAAN lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan. 4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"

.
Vrt. Hebr 8:13 Sanoessaan "UUDEN" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
.
http://otakoppi.webnode.fi/news/mita-tama-on-kristus-on-lain-loppu-/
" Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. "
.
Sapatin viettoon kutsuttiin pakanakansoja jo Vanhan testamentin aikana. Paavalin julistaman evankeliumin vaikutuksesta alkoivat muutkin kuin juutalaiset viettää sapattia eri paikkakunnilla (Ap. t. 13:42,44; 18:4).
Siteeraat näitä: Ap13:42 Kun he lähtivät ulos, pyydettiin heitä puhumaan näitä asioita tulevanakin sapattina.
13:43 Kun synagoogasta hajaannuttiin,
13:44 Seuraavana sapattina kokoontui lähes koko kaupunki kuulemaan Jumalan sanaa.
18:4 Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan.

ELI.... Missäpäin VT:ssä puhutaan että pakanakansojen olisi kuulunut viettää Juutalaista sapattia ! eli lepopäivää ! Ainoastaan juutalaisten keskuudessa elävien kuului saada levätä !
.
JA SITTEN on aivan hölmöä vedota siihen että Paavali et kumppanit saarnasivat evankeliumia Jeesuksesta juuri sapattisin synagoogissa alkukristilliseen aikaan !
TOTTAKAI he saarnasivat siellä missä ihmisiä oli koolla ! Näinhän Jeesuskin teki !
He, Apostolit, kertoivat siellä Ylösnousseesta Jeesuksesta lähetyskäskyn mukaisesti mutta tämä ei tarkoita sitä että he vieläkin noudattivat Juutalaisia tapoja ! Haloo !
Näistähän Pietari ja Paavali kävi jopa keskinäistä kiistaa jonkin aikaa että miten Uuden Liiton hengessä eletään !
Vaari: "Toivon, että sellaiset tulkinnat vahvistuvat, jotka kannustavat ihmisiä tekemään hyvää."

Tämäkin on totta kyllä mutta tässä joudummekin äkkiä siihen onnettomaan tilaan kun huomaamme yllättäen ettemme PYSTY siihen vaikka tahtoisimmekin ja tässä me juuri tarvitsemme Jumalaa !
.
Vrt Room 7 :9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,

7:10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.

7:11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.

7:12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.

7:13 Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.

7:14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.

7:15 Sillä MINÄ EN TUNNE OMAKSENI SITÄ, MITÄ TEEN ; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.

7:16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.

7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.

7:18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu MITÄÄN HYVÄÄ. Tahto minulla kyllä on, mutta VOIMAA hyvän toteuttamiseen EI;

7:19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.

7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;

7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,

7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
Onkos joku sitten väittänyt etteikö Juutalaisten sapatti olisi Lauantai ?
Kyllä se on Lauantai !
Mutta koskeeko se Uuden Liiton kristittyjä ? Siitä on kysymys !
Eli siitä, että vaellatko sinä vielä Mooseksen lakiliitossa vaikka et edes ole Juutalainen vai vaellatko Uudessa Liitossa eli Jeesuksen Pyhän Hengen Armoliitossa eli Hengen oikeassa tilassa ?
Siitä on kysymys !
.
Room 14:1 Heikkouskoista hoivatkaa,
14:5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
.
PIDÄ SINÄ "1234567---" SAPATTISI MUTTA ÄLÄ ALA SILLÄ TUOMITSEMAAN MUITA "PEDON MERKILLÄ KADOTUKSEEN" SILLÄ SILLOIN SINÄ JA SINUN KIRKKOSI TEETTE SYNTIÄ JUMALAA VASTAAN ! :O
Peter__T : "Herran, Jumalan" (ei "juutalaisten") sapattia vietettiin jo ennen kuin vanhaa liittoa oli solmittu,

Vietettiinkö tätä sapattia myös sinusta Egyptin orjuudessa ?
ja
Viettikö tätä Juutalaisille annettua vanhan liiton sapattia muka muutkin kuin Jumalan omaisuuskansa eli Seemiläisten heimo ("Juutalaiset", "Jaakobin lapset") ?
.
Ja vielä ?
Mikä on muka tämä sinun "Herran, Jumalan" (ei "juutalaisten") sapatti" ???
.
Sinänsä kyllä hyvä huomio sinulta...
Vrt 2 Moos 16:4 Niin Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä annan sataa teille leipää taivaasta. Ja kansa menköön ja kootkoon kunakin päivänä sen päivän tarpeen. Näin minä KOETTELEN heitä, vaeltavatko he minun lakini ("Torah" = suunta, opetus) mukaan vai eivät.16:5 Ja kun he kuudentena päivänä valmistavat sen, mitä ovat tuoneet kotiin, niin sitä on oleva kaksi kertaa niin paljon, kuin mitä he muutoin joka päivä kokoavat."
.
Mutta pitää kuitenkin muistaa Uuden Liiton sanat hengessä palveleville Jeesukseen uskoville sillä
ME EMME SIIS ENÄÄ TOTEUTA "VANHAN LIITON" LAKILIITTOA UUDESSA LIITOSSA !

Room. 10:4 Sillä Kristus on LAIN LOPPU, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

Gal 3:13 Kristus ON LUNASTANUT meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -4:4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,4:5 LUNASTAMAAN lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan. 4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
.
Vrt. Hebr 8:13 Sanoessaan "UUDEN" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

Vrt vielä:
Gal 3:15 Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.

3:16 Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.

3:17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä (Huom: Laki tuli 430v perästä !)tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.

3:18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.

3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
.
Kol 2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai SAPATIN johdosta,2:17 jotka vain ovat TULEVAISEN VARJO, mutta ruumis on Kristuksen.