Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
uskomaki
profiilit
uskomaki
uskomaki
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
112
Kommenttia
7917
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei kannata jämähtää nykyhetkeen.
Vai onko se teologinen tiedekunta niin jämähtänyt, ettei se pysty tarvittaessa kehittymään islaminuskoisille sopivaksi? Ja jos ei sovi, niin sitten voitaisiin kysyä minkälainen koulutus olisi heidän mieleen ja hankkia heidän niin halutessan verotuksen kautta tarvittavat varat.
Ei sitä ole vaikea ymmärtää, että yhdistykset voivat kerätä rahaa kulujensa kattamiseen. Mutta se on vaikeampi pähkinä purtavaksi, että yhdelle uskontosuunnalle annetaan erityisasema valtiossa. Kyllä mille tahansa uskonnolle, olevalle tai tulevalle, pitäisi saada tasavertainen oikeus kirkkoilla.
On tässä maassa ennenkin muutoksia tehty. On meillä saatu läpi jo ajoneuvoverokin vaikka sitä ei ennen ollut.
17.01.2010 06:33
Eli sitten siellä ihmisen pääkopassa taistelevat suojelusenkeli ja pikku pirut piirileikkiä.
Pointtihan oli siinä että käsitteleekö ihminen asiat oman pohdintansa kautta vai siirtääkö vastuun mielikuvitusolennoille.
16.01.2010 07:16
Minkähänlainen mahtaa olla seksuaalisuuteen liittyvä hirveä ajatus, joka ei ole väkivaltainen?
16.01.2010 07:11
Metaforaa pukkaa: Henkilö A tulee aamulla huoneeseen ja toivottaa hyvää huomenta. Henkilö U kysyy miksi se vain huomenta toivottaa, vois kai tuota säästäkin puhua!
"Mikset ole kiinnostunut niin päin, että mitkä tekijät kasvatuksessa vähentävät lasten pelkoja ja kamalia ajatuksia? Miksi lähdet liikkeelle uskonnollisesta kasvatuksesta?"
Toki minä olen kiinnostunut niistäkin asioista. Täällä ateismipalsatalla nyt vain on tapana pohtia ateismiin ja sen puutteeseen liittyviä asioita.
"Ensimmäinen mihin tuollainen tutkimus törmäisi, että mikä on uskonnollista kasvatusta? Miten se eroaa kommunistisesta, kapitalistisesta, alkoholihuuruisesta tai hälläväli-kasvatuksesta?"
Et ole tainnut paljoa laadukkaiden tutkimusten metodeihin perustua. Niissähän valitaan riittävän suuri otanta, jotta ne muut tekijät sekoittuvat. Varmaan tiedät itsekin miten uskonnollinen kasvatus eroaa luettelemistasi kasvatuksista. Uskonnollinen kasvatus on se osa kasvatusta, jossa ihminen aivopestään uskomaan yhteen tai useampaan yliluonnolliseen olentoon ja uskonnon dogmeihin. Sama lapsi voi todellakin saada kotonaan esim. alkoholihuuruisen uskonnollisen hälläväliä -koktailin kun toinen saa vain alkoholihuuruisen hälläväliä -koktailin.
"Toinen kysymys on elinympäristö - oletetaanko, että se on neutraali, ääriuskonnolinen, vai ääriateistinen?"
Ei oleteta.
16.01.2010 07:06
"Kysymyksenasettelusi on jo ristiriitainen."
Ehkäpä vain haluat nähdä sen sellaisena. Korrellaatiohan voi olla sellainenkin, että uskonnollinen kasvatus vähentää kamalia ajatuksia.
Haluaisinkin nähdä laadukkaan tutkimuksen aiheesta, jotta pääsisin irti minua kalvavasta syvästä uskomuksesta, että uskonnollisella kasvatuksella onnistutaan usein istuttamaan lasten päähän pelkoja.
Lapsethan uskovat helposti esimerkiksi olevansa syntisiä ja joutuvansa syntiensä tähden Helvettiin.
15.01.2010 20:36
Onko ko. yhteisöllä verotusoikeus ja papiston koulutus Suomalaisten piikkiin?
15.01.2010 20:17
Monille varmasti tulee paljon pahoja ajatuksia vastentahtoisesti ja jotkut epäilemättä oikein hekumoivat niillä.
Itse pystyn kokeeksi ajattelemaan mitä hirveimpiä asioita, mutta mitään kaameita mielitekoja tai ideoita ei omia aikojaan ilmesty minua säikyttelemään. Nuihin itse ajateltuihin hirveisiin asioihin ei minulla liity mitään voimakkaita tunteita.
Ehkä mieleni ei ole oikein tasapainossa, kun kaikki voimakkaat tunteet kohdistuvat kivoihin luvallisiin asioihin.
Tai no tunnustettakoon, että kerran nuorena pohdin sydänsurujen keskellä mitä seurauksia olisi sillä jos tekisin itsemurhan. Sitä itsemurhan tekemistä en kuitenkaan muista suunnitelleeni.
Miten sitten seliitäisin hirvittävät ajatukset, jotka piinaavat joitakuita (aloittajan kuvitelmissa ilmeisesti kaikkia)? Kyseessä lienee mielen häiriötila, joka syntyy monimutkaisessa mielessä spontaanisti tai vaikkapa traumojen vauhdittamana. Traumojahan on tarjolla moneen lähtöön. Sellaisen voi aiheuttaa pyhäkoulutädin alentuva hymy, joutuminen insestin uhriksi, liian nuorena katsotut kauhuleffat, köyhät virikkeet, ystävien puute tai turvaton kasvuympäristö.
Olisipa kiva nähdä joku laadukas tutkimus uskonnollisen kasvatuksen ja kamalien ajatusten ilmenemisen välisestä korrellaatiosta.
15.01.2010 17:37
Ja islaminuskoisten tulee niin halutessaan saada perustaa itselleen uskonyhteisö, jolla on ev.lut kirkon kanssa yhtäläiset oikeudet. Eikö vain?
15.01.2010 16:49
Ja scientologian kannattajien tulee niin halutessaan saada perustaa itselleen uskonyhteisö, jolla on ev.lut kirkon kanssa yhtäläiset oikeudet. Eikö vain?
15.01.2010 16:48
Kyllä Threemoles on käynyt jättämässä jätöksensä melko tarkalleen aamukuudelta ja iltapäivällä kolmen jälkeen. Näkyy eilen siirtyneen Raamattu-palstalle.
http://keskustelu.suomi24.fi/allposting/Threemoles?sort=created
15.01.2010 08:47
Joillekin riittää kuunnella pelastusjuttuja tylsemmänkin leipäpapin suusta kun taas jotkut tarvitsevat tulisieluisen saarnamiehen antamaan päivittäinen hurmosannos.
(Niin ja jotkut pärjäävät ilman.)
15.01.2010 06:47
Tässähän on tosiaankin kyse ihmisten vankeina pitämisestä ja mm. lasten raiskauksisita. Aika mielenkiintoinen jumala sulla, jos se käskee tuollaista tekemään.
15.01.2010 06:36
Tuleehan tuota kaikenlaista suunniteltua ja toteutettua, mikä toisinaan antaa mukavaa fiilistä, mutta varsinainen elämänilo löytyy yllätyksistä, joita rutiinien sekaan ilmestyy.
Parhaat matkat on aina olleet ne vähiten suunnitellut. On mukavaa tutustua uusiin paikkoihin ja asioihin.
Lempiharrastuksenani on lukea satunnaisia kirjoja. Se harrastus antaa paljon mielihyvää. Kirjoista avautuvat maailmat ja ajatukset tulevat minun omikseni vaikka en ole niitä osannut etukäteen suunnitella.
Nykyään suurin ilonaiheeni on ihmetellä mitä lapsistani on tullut ja mitä kaikkea he touhuavat. Se on erittäin merkityksellistä elämässäni vaikka he tekevätkin jo päätöksensä itse. Tässäkään homassa ei minun päämäärilläni ole vähäisintäkään merkitystä. Tapahtuu niinkuin tapahtuu.
Tänään oli tarkoitus käydä vielä kaupassa. Taitaa jäädä huomiseen :-)
14.01.2010 20:01
Olen samaa mieltä.
14.01.2010 19:57
Kiitos, että tarkensit tuota kysymyksenasettelua. Käyttämieni termien varassa onkin varmasti ollut todella haasteellista tajuta mistä oli kyse. :-)
"Muut yhteisöt, mm helluntailaiset EIVÄT OLE HALUNNEETKAAN kirkkostatusta, vaan ovat yhdistysmuotoisia uskonnollisisa järjestöjä. "
Entäpä jos islaminuskoiset haluaisivat saada Suomessa kirkon aseman ja samat oikeudet kuin ev.lut. kirkolla on?
14.01.2010 19:55
Mikrosekunti pidentää elämää miljoona kertaa useammin kuin tavallinen sekunti!
14.01.2010 19:42
Suhtaudun omaan tulevaan kuolemaani siten, että sen jälkeen en voi enään elää. Se surettaa hieman kun mulla on täällä ihan kivaa ja voimakas halu hommailla kaikenlaista.
Omalla kohdalla kuolema on ollut muutaman kerran tyrkyllä. Mikään VIP-paikka taivaassa ei ole niissä tilanteissa juolahtanut mieleen.
Minua kiinnostaisi tietää, että onko aloittajalle lupaukset kuoleman jälkeisestä elämästä syy uskoa.
14.01.2010 10:55
Tai sitten kiellon takana on uskobvainen joka ajattelee että sielu on veressä ja jos saa joskus homoseksuaalin verta siirrossa, niin saattaa menettää lopunkin kiinnostuksen vastakkaiseen sukupuoleen.
Saakohan bi-seksuaalit luovuttaa verta?
:-)
14.01.2010 08:56
Itsekseen keskustelu ei ole kivaa ja muut osallistujat kiertelevät asiaa puhumalla valtion kieltämisestä, minusta, olkiukoista ja Jeeusksesta.
14.01.2010 08:15
Eikös Haitilla ole valtauskontona voodoo?
Ei kai voodoo:ssa ole kreatonistisesti tärähtänyttä suuntausta.
Miksi se maanjäristys tapahtui muuten juuri siellä Haitilla?
13.01.2010 17:05
387 / 396