Mietin tässä muutama päivä sitten, että mistä ihmeestä tulevat ne kaikkein karmivimmat ajatukset päähämme. Tarkoitan niitä ajatuksia, mitä kukaan ei mielellään edes tunnusta joskus ajattelevansa. Ohimeneviä ja yksinkertaisesti läpeensä pahoja ajatuksia. Väitän, että näitä on meillä kaikilla!
Mikä on sinun selityksesi näille hirvittäville ajatuksille?
Kaikkein koomisinta on se, että jos näistä ajatuksista avaisi suunsa, niin psykiatri määräisi heti hoitoon. Kun kaikki ovat näistä hiljaa, niin mitään onghelmaa ei ole, paitsi niiden osalta jotka jostain syystä toteuttavat omia pahoja ajatuksiaan.
Pahuudesta...
63
359
Vastaukset
En ole huomannut itsessäni vastaavaa.
Todella mielenkiintoista. Onko muilla vastaavia ajatuksia? Olisi todella kiinnostavaa kuulla.- keskustelija_
En voi uskoa, etteikö myös sinun pääsi sisällä olisi asioita, joita et toisi mielelläsi julki. En tiedä ketään, joka voisi rehellisesti sanoa, etteikö joskus ajattelisi pahoja ajatuksia.
keskustelija_ kirjoitti:
En voi uskoa, etteikö myös sinun pääsi sisällä olisi asioita, joita et toisi mielelläsi julki. En tiedä ketään, joka voisi rehellisesti sanoa, etteikö joskus ajattelisi pahoja ajatuksia.
Totisesti minä sanon sinulle, että ajattelen joskus asioita, joita en halua julistaa maailmalle.
Vaikenemiseen on syynä ennen kaikkea omien heikkouksien suojelu ei niinkään kammottavien salaisuuksien piilottelu.- siinä sitä
keskustelija_ kirjoitti:
Koska maailman ruhtinas on itse Pääpaholainen, ovat hänen joukkonsa täällä maan päällä ja avaruuksissa. Ne joukot ovat henkiolentoja, ja voivat vaikuttaa joskus jonkun ajatuksiin, niin ettei tunnista itseään niistä.
Sorry, meni äsken vähän asiasta ohi.
Luulisin, että kuvaamaasi ilmiöön ainakin osasyynä voisi olla se, että olet tukahduttanut tai estänyt joidenkin tarpeidesi toteuttamisen. Toisin sanoen jostain syystä pidät ohjaksiasi liian kireällä jollakin tai joillain elämän alueilla.
Se saattaa aiheuttaa sen, että alitajuntasi pyrkii ajoittain tempaamaan itsensä "irti" kontrollista.
Samoin kuin kuminauha, joka on ollut jännitettynä vapautuessaan venyy ensin vastakkaiseen suuntaan ennen kuin saavuttaa luonnollisen pituutensa, nämä "vastareaktiot" lyövät reippaasti yli normitason.- ihminen?
Jospa humanistinen ihmiskäsitys ei ole riittävä, että ihminen olisi perusluonteelta hyvä ja vastuullinen sekä sosiaalinen... Jospa ihminen onkin mätä sisältä?
Meikäläisestä on epärehellisyyttä väittää, etteikö mieleen tulisi ajatuksia ja haluja päästää eläimelliset tunteet irti. Ongelma on, että siitä vielä nauttisi. Se mätä on meikäläisessä ja tiedostan sen, tiedän mistä se nousee ja pystyn kontrolloimaan sen. Järki, tahto ja ihanteeni stoppaavat pahantekemiseni. Mutta toisinaan yhteisten pelisääntöjen rikkominen ja vallantunteesta tuleva huuma on kiehtova.
Minä kyllä luulen, että jokaisella ihmisellä on välillä tuollaisia fiiliksiä. Joillain enemmän, kellä vähemmän. Meikäläisellä harvoin, onneksi!>>Meikäläisestä on epärehellisyyttä väittää, etteikö mieleen tulisi ajatuksia ja haluja päästää eläimelliset tunteet irti.>Mutta toisinaan yhteisten pelisääntöjen rikkominen ja vallantunteesta tuleva huuma on kiehtova.
- keskustelija_
Humanismin ajatus ihmisen hyvyydestä on epärehellinen, jos katsottaisiin kaikkien ihmisten ajatuksia. Pelkkä pahojen ajatusten olemassaolo todistaa tämän. Kaikki pahuus lähtee ajatusten tasolta liikkeelle.
keskustelija_ kirjoitti:
Humanismin ajatus ihmisen hyvyydestä on epärehellinen, jos katsottaisiin kaikkien ihmisten ajatuksia. Pelkkä pahojen ajatusten olemassaolo todistaa tämän. Kaikki pahuus lähtee ajatusten tasolta liikkeelle.
Tuo "epärehellinen" on vähän sama kuin "valehtelija"...
Jos tarkoituksena ei ole porvosoida, olisi varmaan hyvä miettiä sanavalintojaan tarkemmin. Teoria ei nimittäin ole epärehellinen vaikka se hieman epärealistinen olisikin. Samalla tavalla sellainen ihminen joka kertoo oman mielipiteensä ei koskaan valehtele.
Rehellisesti täytyy sano että eipä mitään karmivia ajatuksia ole ollut mielessä, vaikka vilkkaan mielikuvituksen omistankin. Joskus ajattelen mielessäni että onpas tuo tyyppi idiootti tai joskus olen hieman vahingoniloinen. Joskus myös kuuntelen musiikkia missä sanoitus saattaa olla aika karmivaa, tai katson kauhuelokuvia, mutta en minä mitenkään niistä mitään kiksejä saa. Kerro joku esimerkki. Mitä karmivia ajatuksia itselläsi on ollut? Rohkeasti vaan, kukaan ei varmasti sinua poliisille tai psykiatrille ilmoita. =)
- keskustelija_
En pysty uskomaan, etteikä sinulla olisi edes joskus käväissyt mielessä mitään sellaista, mitä et voisi mielelläsi tuoda julki. Tässä vaaditaan tosiaan itsekriittisyyttä ja rehellisyyttä myöntää omat pahat ajatuksensa. Esimerkkeinä voisin mainita seuraavia tilanteita, joissa itse olen joskus ajatellut käsittämättömiä:
-Kävelimme työkaverini kanssa yhdessä syömään jalkakäytävää pitkin. Vastaan tuli bussi, ja ajattelin mielessäni miten helppoa olisi ollut tönäistä työkaverinin bussin alle.
-Joskus käyttäessäni veistä, mietin miten helppoa olisi vain pistää se lähellä olevan ihmisen rintaan.
-Monet kerrat olen havahtunut miettimästä hetkellisesti irstaita kuvitelmia näkemästäni ihmisestä.
Ja kyllä, olen aivan terve ihminen. En ole toteuttanut tekoja käytännössä, enkä aiokaan. Mielestäni olisi vain rehellistä myöntää, että KAIKKI ajattelevat hetkellisesti pahoja asioita. - keskustelija_
En usko kertomustasi, etteikö sinullakin olisi välillä käynyt mielessä pahoja ajatuksia. Tämä on tietysti vaikeampi myöntää rekisteröityneille käyttäjille. Voitko oikeasti ja rehellisesti sanoa, ettekö olisi koskaan ajatellut sellaisa asioita, mitä et olisi halunnut tuoda julki?
keskustelija_ kirjoitti:
En pysty uskomaan, etteikä sinulla olisi edes joskus käväissyt mielessä mitään sellaista, mitä et voisi mielelläsi tuoda julki. Tässä vaaditaan tosiaan itsekriittisyyttä ja rehellisyyttä myöntää omat pahat ajatuksensa. Esimerkkeinä voisin mainita seuraavia tilanteita, joissa itse olen joskus ajatellut käsittämättömiä:
-Kävelimme työkaverini kanssa yhdessä syömään jalkakäytävää pitkin. Vastaan tuli bussi, ja ajattelin mielessäni miten helppoa olisi ollut tönäistä työkaverinin bussin alle.
-Joskus käyttäessäni veistä, mietin miten helppoa olisi vain pistää se lähellä olevan ihmisen rintaan.
-Monet kerrat olen havahtunut miettimästä hetkellisesti irstaita kuvitelmia näkemästäni ihmisestä.
Ja kyllä, olen aivan terve ihminen. En ole toteuttanut tekoja käytännössä, enkä aiokaan. Mielestäni olisi vain rehellistä myöntää, että KAIKKI ajattelevat hetkellisesti pahoja asioita.Kyllähän minäkin joskus ajatuksisani himoitsen vastakkaisen sukupuolen edustajia, vaikken heihin kiinni iskekään.
Ajatukseni eivät kuitenkaan ole pahoja.
En minä haaveile tekeväni pahaa, pikemminkin päinvastoin.
Ymmärrän kyllä senkin, että todellisessa elämässä saisin pahasti korvilleni sekä ko. henkilöltä, että vaimoltani.- keskustelija_
Phoebus kirjoitti:
Kyllähän minäkin joskus ajatuksisani himoitsen vastakkaisen sukupuolen edustajia, vaikken heihin kiinni iskekään.
Ajatukseni eivät kuitenkaan ole pahoja.
En minä haaveile tekeväni pahaa, pikemminkin päinvastoin.
Ymmärrän kyllä senkin, että todellisessa elämässä saisin pahasti korvilleni sekä ko. henkilöltä, että vaimoltani."En minä haaveile tekeväni pahaa, pikemminkin päinvastoin."
En puhunut haaveilusta ja pahuudella mässäilystä. Tarkoitin pahoilla ajatuksilla ohikiitäviä asioita, jotka tiedostat, ja joiden kohdalla toivot, ettet olisi niitä koskaan ajatellut. Mietin myös sitä, että voiko ihminen olla niin hyvä pettämään itseään, ettei voi tunnustaa edes itselleen ajattelevansa välillä pahoja asioita, jotka eivät sovi omaan maailmankuvaan. Ilmeisesti voi.
Toisaalta, ehkä pystyt tunnustamaan asian itsellesi, mutta et julkisesti. keskustelija_ kirjoitti:
"En minä haaveile tekeväni pahaa, pikemminkin päinvastoin."
En puhunut haaveilusta ja pahuudella mässäilystä. Tarkoitin pahoilla ajatuksilla ohikiitäviä asioita, jotka tiedostat, ja joiden kohdalla toivot, ettet olisi niitä koskaan ajatellut. Mietin myös sitä, että voiko ihminen olla niin hyvä pettämään itseään, ettei voi tunnustaa edes itselleen ajattelevansa välillä pahoja asioita, jotka eivät sovi omaan maailmankuvaan. Ilmeisesti voi.
Toisaalta, ehkä pystyt tunnustamaan asian itsellesi, mutta et julkisesti.>>Tarkoitin pahoilla ajatuksilla ohikiitäviä asioita, jotka tiedostat, ja joiden kohdalla toivot, ettet olisi niitä koskaan ajatellut.
keskustelija_ kirjoitti:
Ja kyllä, olen aivan terve ihminen. En ole toteuttanut tekoja käytännössä, enkä aiokaan. Mielestäni olisi vain rehellistä myöntää, että KAIKKI ajattelevat hetkellisesti pahoja asioita.Vaikka kuinka yritän pinnistellä ja muistella että olisiko jotai vastaavaa mitä itse kerroit niin ei kyllä tule mieleen. Kerron heti jos jotain muistan. Vaikka olenkin kauhuelokuvafriikki niin ei itselläni ole tullut mieleen edes mitään mitä elokuvissa on tapahtunut. Ehkä olen omituinen..
keskustelija_ kirjoitti:
En usko kertomustasi, etteikö sinullakin olisi välillä käynyt mielessä pahoja ajatuksia. Tämä on tietysti vaikeampi myöntää rekisteröityneille käyttäjille. Voitko oikeasti ja rehellisesti sanoa, ettekö olisi koskaan ajatellut sellaisa asioita, mitä et olisi halunnut tuoda julki?
No ei mitään semmosia että olisin vahingoittanut ketään. Jotain seksifantasioita, mutta en usko että ihan sitä tarkoitit.
- ...
toimii jotenkin kaaottisesti, eli mielleyhtymien avulla. Tietoinen minä sitten erottelee niistä ajatuksista julkaisukelpoiset, mutta viimeistään unissa ne kaikkein kahjoimmatkin jutut voivat tulla esiin.
Mutta ajattelu ei loukkaa ketään, eikä varmaan kukaan oikeasti esim. väkivaltaisista ajatuksistaan voi joutua hoitoon (elleivät nämä ajatukset sitten jo häiritse häntä itseäänkin). Kyllö psykiatria jo niin pitkällä on, että "kumallisia ajatuksia" tiedetään erittäin monella olevan.
Ajattelua ei siis voi pitää syntinä. Jessen pahimpia mokia oli julistaa jotkut ajatuksetkin synniksi. Viimeistään siinä vaiheessa jokaisen (ajattelevan) ihmisen olisi pitänyt tajuta, etteivät hänen juttunsa olleet kuin aikansa saarnaajan tuotoksia. Normaali-ihminen ajattelee aika pitkään, ennen kuin siirtää ajattelunsa käytänönnön toimiksi. Ja vasta niillä on merkitystä muille ihmisille.- zenopis
"Mutta ajattelu ei loukkaa ketään"
Mielestäni loukkaa, ajattelijaa itseään. Negatiiviset ajatukset luovat negatiivisia tunteita, ja ihminen kärsii.
"Ajattelua ei siis voi pitää syntinä."
Ajattelu on kaikkien pahojen tekojen taustalla. Ilman negatiivisia ajatuksia ei ole negatiivisia tekoja. Ilman halua ei ole varkautta, ilman vihaa ei väkivaltaa.
Synnistä en tiedä (kun en ole uskovainen) mutta haitallista se on. - keskustelija_
..voi olla syntiä, jos pahoja ajatuksia ruokkii tarkoituksella. Luther sanoi viisaasti todetessaan: "Et voi estää lintua lentämästä pääsi yli, mutta voit estää sen tekemästä pesää pääsi päälle."
Mielestäni Jeesus tarkoitti ajatuksien ruokkimista, mutta myös sitä, että todellakin kaikki ihmiset ovat syntisiä. Pelkästään jo ajatusten vuoksi. Näin kukaan ei voi sanoa olevansa muita parempi, jos kuitenkin on ajatusten tasolla yhtä syntinen kuin kaikki muutkin. Kaikki tarvitsevat Jeesusta armahtajakseen. - Ihmisen sydämestä
lähtevät Raamatun mukaan pahat ajatukset,murhat,haureudet,aviorikokset,jumalanpilkkaamiset..nämä
saastuttavat ihmisen..Matt.15:19
- zenopis
"Mikä on sinun selityksesi näille hirvittäville ajatuksille?"
Ne syntyvät omasta mielestäsi, kun et näe asioiden todellista laitaa.
a) Kuvittelet, että on olemassa jokin minä, jota sinun pitää ravita. Tämä minä, ego, on hyvin itsekäs ja saa sinut haluamaan kaikenlaista, enemmän ja vähemmän tarpeellista itsellesi - valtaa, rahaa, nautintoja, yms. Valtaosa näistä haluista tuo mieleesi enemmän negatiivisia ajatuksia kuin positiivisia, joko täyttymättöminä haluina tai menettämisen pelkona. Ja nämä halut ja pelot kääntyvät ahneudeksi ja vihaksi.
b) Kuvittelet, että olet muista erillinen olento ja näet itsesti muuta maailmaa vastaan. Jos oivallat, että olet samaa luomakuntaa kuin muutkin, et halua enää taistella itseäsi vastaan. Jos osaat nähdä, että luonto on osa sinua, et enää raiskaa sitä, koska et halua raiskata itseäsi. Jos osaat nähdä muut ihmiset niin kuin ystäväsi, et enää yritä hyötyä heistä vaan auttaa.
Jos ette usko, niin seurailkaapa hetki jotain hyvin narsistista ihmistä. Hän on hyvä ääriesimerkki, kuinka kaikki elämässä ovat vain häntä varten ja ihmisessä elää jatkuva tyytymättömyyden tuoma pahoinvointi. Psykologian kielellä noiden pahojen ajatusten syy on siis oma narsismi.- keskustelija_
..olivat mielestäni riittämättömiä. Tutkippa hetki itseäsi, voisitko kertoa julkisesti kaikkein pahimmat ajatukset joita sinulla tulee joskus mieleen? En usko että voisit. Mieti sitten, että sopivatko ne vastauksiisi. Joidenkin ihmisten kohdalla vastauksesi saattavat päteä, mutta yleisellä tasolla ne eivät toimi.
- zenopis
keskustelija_ kirjoitti:
..olivat mielestäni riittämättömiä. Tutkippa hetki itseäsi, voisitko kertoa julkisesti kaikkein pahimmat ajatukset joita sinulla tulee joskus mieleen? En usko että voisit. Mieti sitten, että sopivatko ne vastauksiisi. Joidenkin ihmisten kohdalla vastauksesi saattavat päteä, mutta yleisellä tasolla ne eivät toimi.
(tarkoitit kaiketi minun selityksinäni)
Ei kyse ollutkaan siitä, voiko ajatuksiaan kertoa ääneen (riippuu kovasti vastaanottajista, oletko kaupassa vai psykiatrilla) vaan siitä, mistä nuo ajatukset ovat lähtöisin.
Itse en usko mihinkään perisynteihin, vaan yksinkertaisesti vain siihen, että elämme liian egoistisessa maailmassa, joka korostaa liikaa ihmisen egoa. Opimme jo pienestä pitäen kilpailemaan, haluamaan ja omistamaan, ja juuri nuo opit luovat meihin valtavasti negatiivisia ajatuksia, joko täyttymättöminä haluina tai menettämisen pelkona. - keskustelija_
zenopis kirjoitti:
(tarkoitit kaiketi minun selityksinäni)
Ei kyse ollutkaan siitä, voiko ajatuksiaan kertoa ääneen (riippuu kovasti vastaanottajista, oletko kaupassa vai psykiatrilla) vaan siitä, mistä nuo ajatukset ovat lähtöisin.
Itse en usko mihinkään perisynteihin, vaan yksinkertaisesti vain siihen, että elämme liian egoistisessa maailmassa, joka korostaa liikaa ihmisen egoa. Opimme jo pienestä pitäen kilpailemaan, haluamaan ja omistamaan, ja juuri nuo opit luovat meihin valtavasti negatiivisia ajatuksia, joko täyttymättöminä haluina tai menettämisen pelkona...ajattelen, että ihmisen kaikenlaiset himot, itsekkyys ja ahneus aiheuttavat ns. pahojen ajatusten perustan. Tämä on mielestäni perisynnin seuraus, siis taipumus ajatella näiden syntien mukaisesti.
Kuitenkin erottaisin vielä omaan kategoriaan sellaiset hirvittämimmät ajatukset, jotka eivät suoraan kumpua edellämainituista synnin ominaisuuksista, vaan tulevat ikäänkuin jostain ulkopuolelta. Ehkä ne tulevat Saatanasta tai ehkä ihmisen sisältä. En tiedä kummasta, mutta ainakin itse olen tarpeeksi rehellinen tunnustamaan, etten ole hyvä, vaan tarvitsen Jumalan armoa Jeesuksessa Kristuksessa pelastuakseni. - zenopis
keskustelija_ kirjoitti:
..ajattelen, että ihmisen kaikenlaiset himot, itsekkyys ja ahneus aiheuttavat ns. pahojen ajatusten perustan. Tämä on mielestäni perisynnin seuraus, siis taipumus ajatella näiden syntien mukaisesti.
Kuitenkin erottaisin vielä omaan kategoriaan sellaiset hirvittämimmät ajatukset, jotka eivät suoraan kumpua edellämainituista synnin ominaisuuksista, vaan tulevat ikäänkuin jostain ulkopuolelta. Ehkä ne tulevat Saatanasta tai ehkä ihmisen sisältä. En tiedä kummasta, mutta ainakin itse olen tarpeeksi rehellinen tunnustamaan, etten ole hyvä, vaan tarvitsen Jumalan armoa Jeesuksessa Kristuksessa pelastuakseni.Uskonet perisyntiin, koska uskot Jumalaan.
Minä tas näen, että ihminen on sinänsä "synnitön" ja kaikki pahat ajatukset ovat loppujen lopuksi opittuja. Siis itse ajatukset eivät ole, mutta niitä tuottavat ajatusmallit kylläkin. Suhteemme maailmaan on väärä, siinä onegelman perimmäinen syy. Näemme itsemme maailmasta erillisinä.
"Kuitenkin erottaisin vielä omaan kategoriaan sellaiset hirvittämimmät ajatukset, jotka eivät suoraan kumpua edellämainituista synnin ominaisuuksista"
Mitäköhän nämä nyt oikein mahtavat olla? Mikä on sellainen paha ajatus, joka ei kumpua vallan, rahan tai omistamisen halusta? - keskustelija_
zenopis kirjoitti:
Uskonet perisyntiin, koska uskot Jumalaan.
Minä tas näen, että ihminen on sinänsä "synnitön" ja kaikki pahat ajatukset ovat loppujen lopuksi opittuja. Siis itse ajatukset eivät ole, mutta niitä tuottavat ajatusmallit kylläkin. Suhteemme maailmaan on väärä, siinä onegelman perimmäinen syy. Näemme itsemme maailmasta erillisinä.
"Kuitenkin erottaisin vielä omaan kategoriaan sellaiset hirvittämimmät ajatukset, jotka eivät suoraan kumpua edellämainituista synnin ominaisuuksista"
Mitäköhän nämä nyt oikein mahtavat olla? Mikä on sellainen paha ajatus, joka ei kumpua vallan, rahan tai omistamisen halusta?irstaat ajatukset muista ihmisisä tai ajatteleminen, miten helppoa olisi tappaa joku toinen. En näkisi edellämainittua vallanhimona, koska mitään todellista valtaa se ei toisi.
- zenopis
keskustelija_ kirjoitti:
irstaat ajatukset muista ihmisisä tai ajatteleminen, miten helppoa olisi tappaa joku toinen. En näkisi edellämainittua vallanhimona, koska mitään todellista valtaa se ei toisi.
Irstaat ajatukset ovat osa omaa seksualaista himoasi. Ihan normaali ilmiö, mutta johtuu siis seksuaalisesta halusta, joka on jonkinlainen vallan ja mielihalun sekoitus.
Toisen tappamisen helppous kielii siitä, että näet sen valtana - sehän se on vallan ydin, että "minä saan päättää". Ja toisaalta et näe asiassa vastuuta toisen elämästä.
Ei tuossa mitään perisyntejä tarvita. - keskustelija_
zenopis kirjoitti:
Irstaat ajatukset ovat osa omaa seksualaista himoasi. Ihan normaali ilmiö, mutta johtuu siis seksuaalisesta halusta, joka on jonkinlainen vallan ja mielihalun sekoitus.
Toisen tappamisen helppous kielii siitä, että näet sen valtana - sehän se on vallan ydin, että "minä saan päättää". Ja toisaalta et näe asiassa vastuuta toisen elämästä.
Ei tuossa mitään perisyntejä tarvita...kuitenkaan näkisi, että taipumuksemme ajatella pahoja asioita johtuisi pelkästään siitä, että meille olisi opetettu itsekkyyttä. Oletetaan, että joku lapsi saisi ns. täydellisen kasvatuksen täysin epäitsekkäässä yhteiskunnassa. Oletus on jo ajatuksena täysin absurdi, mutta ideana se toimii. Luuletko, ettei tällaiselle lapselle tulisi pahoja ajatuksia? Tulisiko tällaisesta ihmisestä täysin epäitsekäs ja hyvä?
- zenopis
keskustelija_ kirjoitti:
..kuitenkaan näkisi, että taipumuksemme ajatella pahoja asioita johtuisi pelkästään siitä, että meille olisi opetettu itsekkyyttä. Oletetaan, että joku lapsi saisi ns. täydellisen kasvatuksen täysin epäitsekkäässä yhteiskunnassa. Oletus on jo ajatuksena täysin absurdi, mutta ideana se toimii. Luuletko, ettei tällaiselle lapselle tulisi pahoja ajatuksia? Tulisiko tällaisesta ihmisestä täysin epäitsekäs ja hyvä?
"En kuitenkaan näkisi, että taipumuksemme ajatella pahoja asioita johtuisi pelkästään siitä, että meille olisi opetettu itsekkyyttä"
Ei meille ole opetettu itsekyyttä, vaan se on se eläimellinen (biologinen) piirre meissä. Ilman itsekkyyttä eläin jää vaille ruokaa, joten tietty määrä itsekkyyttä on toki tarpeen.
Ongelma on juuri se, ettei meille ole (oikeasti) opetettu epäitsekyyttä, vaan elämme yhä sen viettipohjaisen harhan luulossa, että mitä enemmän saamme itsellemme, sitä onnellisempia olemme. Olemme himojemme orjia, vaikka kuvittelemme olevamme vapaita. Jokainen, joka on syönyt itsensä ylipainoiseksi, tietää, ettei herkuttelu tee onnelliseksi, vaan tyydyttää vain jotain selittämätöntä himoa. Ja ihan sama logiikka pätee rahaa, tavaraan, pelaamiseen, valtaan, seksiin ja päihteisiin.
- Gagarin
Nuo ajatukset kumpuavat ihmisyydestä.
"Ihmisessä on yhtä aikaa jumalan armo ja sekä itse saatanan pahuus."-Mika Waltari
Suosittelen lukemaan Johnatan Gloverin kirjan Ihmisyys, 1900-luvun moraalihistoria.- keskustelija_
..osuit kyllä asian ytimeen. Itse kyllä tiedostan mistä phat ajatukset ja itse pahuus tulevat, mutta halusinkin kuulla ateistien mielipiteitä asiaan. Nämä asiat kun ovat ongelmallisia jos ei usko persoonalliseen hyvään tai pahaan.
- Gagarin
keskustelija_ kirjoitti:
..osuit kyllä asian ytimeen. Itse kyllä tiedostan mistä phat ajatukset ja itse pahuus tulevat, mutta halusinkin kuulla ateistien mielipiteitä asiaan. Nämä asiat kun ovat ongelmallisia jos ei usko persoonalliseen hyvään tai pahaan.
Ihmisyydestä. Ja olen ateisti.
- keskustelija_
Gagarin kirjoitti:
Ihmisyydestä. Ja olen ateisti.
..mistä se pahuus sitten ihmisyyteen on tullut?
- Gagarin
keskustelija_ kirjoitti:
..mistä se pahuus sitten ihmisyyteen on tullut?
Onko sillä jotain merkitystä?
- keskustelija_
Gagarin kirjoitti:
Onko sillä jotain merkitystä?
Asialla on mielestäni erittäin suuri merkitys, sillä ihmisen pahuus on varmasti suurin ongelmien aiheuttaja maailmassa. Jos taas pahuuden aiheuttaja olisi tiedossa tai sitä edes vähän viitsittäisiin pohtia, niin eikö myös ratkaisu tuohon ongelmaan olisi helpommin löydettävissä?
Miten voit ajatella ettei sillä olisi merkitystä? - Gagarin
keskustelija_ kirjoitti:
Asialla on mielestäni erittäin suuri merkitys, sillä ihmisen pahuus on varmasti suurin ongelmien aiheuttaja maailmassa. Jos taas pahuuden aiheuttaja olisi tiedossa tai sitä edes vähän viitsittäisiin pohtia, niin eikö myös ratkaisu tuohon ongelmaan olisi helpommin löydettävissä?
Miten voit ajatella ettei sillä olisi merkitystä?Pahuus on suhteellista. En usko, että on olemassa absoluuttista pahaa, kaikki riippuu näkökulmasta sekä moraali-identiteetistä. Onko pahan tekeminen hyväksyttävää jos se estää vielä pahemman asian tapahtumisen?
Pahuus vrt. julmuus on osa inhimillisyyttä ja ihmisyyttä, on aina ollut ja tulee olemaan. Elät utopiassa, jos kuvittelet maailman ilman väkivaltaa, sellainen maailma on ainoastaan Disneyn animaatioissa, valitettavasti, kuten ihmiskunnan historia osoittaa.
Mielenkiintoinen aihe. Olisi mukava kuulla kuinka monella on tuollaisia ajatuksia.
Itse ensin ihmettelin sitä, koska en muistanut että olisin kokenut tuon kaltaisia pahoja ajatuksia. Mutta sitten aloin muistella että joskus lapsena ja nuorena olisin mielessäni hahmotellut vastaavia skenaarioita. Tosin silloinkin ne olivat enemmän sellaisia, että miten helppoa olisi itse hypätä nyt tuohon auton alle.
Ehkä erilaisten asioiden ja tunteiden läpikäyminen ajatuksissaan on osa ihmisen ajattelun kypsymistä. Samalla tavalla kuin monet ovat tietyssä iässä innostuneita kauhu- ja väkivaltaelokuvista, joiden kautta voi käydä läpi pelon ja pahuuden tunteita. Ja jotka eivät sitten vanhempana enää jaksa niin kiinnostaa.
Luulisin, että noiden tunteiden työstäminen ja läpikäyminen olisi ihan järkevää, jotta niistä pääsee vähitellen eroon.
Mutta ylipäätään ihmisyydessä olevasta hyvistä ja pahoista asioista: aivot ovat mielettömän monimutkainen rakennelma. Niiden monimutkaisuutta on mahdotonta täysin ymmärtää ja selittää. Ja suuri osa toiminnasta on, niinkuin täällä joku totesikin, kaoottista. Se on kaoottista siksi, että se on tapa jolla aivot toimivat, ja joka mahdollistaa ajattelun, tunteet ja tietoisuuden: lukemattomien assosiaatioiden luominen erilaisten asioiden välille, ja niiden vahvistaminen uusissa tilanteissa. Osa assosiaatioista on aina absurdeja, tai muuten vaan epäsopivia, ja jokapäiväisen elämän tapahtumat sitten vahvistavat niitä assosiaatioita, jotka osoittautuvat relevanteiksi.- keskustelija_
"Ehkä erilaisten asioiden ja tunteiden läpikäyminen ajatuksissaan on osa ihmisen ajattelun kypsymistä. Samalla tavalla kuin monet ovat tietyssä iässä innostuneita kauhu- ja väkivaltaelokuvista, joiden kautta voi käydä läpi pelon ja pahuuden tunteita. Ja jotka eivät sitten vanhempana enää jaksa niin kiinnostaa.
"
Valitettavasti pahuus jaksaa kiinnostaa ihmisiä läpi elämän. Se ei ole pelkästään kasvamiseen liittyvä asia. Mitä muutakaan näemme lööpeissä kuin negatiivisia uutisia? Välillä toki joitain positiivisiakin, mutta pääosin negatiivisi. Kuka on murhattu, kuka on kuollut onnettomuudessa, missä soditaan jne jne. Entä miksi elokuvissa sitten esiteetään kaikenmaailman kauheuksia? Ne kiinnostavat ja ruokkivat ihmismieltä jollain inhottavalla tavalla.
Väitätkö, että kaikki pahat ajatuksesi olisivat jääneet siihen lapsuuteen ja nuoruuteen, jossa kerroit niitä kokeneesi? Epäilen. On tietysti helppoa selittää että ne liittyvät kasvamiseen ja että ne ovat normaaleja erilaisissa kehitysvaiheissa. Muutenhan niille olisi löydettävä joku järkevä selitys, joka ei välttämättä sovikkaan omaan maailmankuvaan. keskustelija_ kirjoitti:
"Ehkä erilaisten asioiden ja tunteiden läpikäyminen ajatuksissaan on osa ihmisen ajattelun kypsymistä. Samalla tavalla kuin monet ovat tietyssä iässä innostuneita kauhu- ja väkivaltaelokuvista, joiden kautta voi käydä läpi pelon ja pahuuden tunteita. Ja jotka eivät sitten vanhempana enää jaksa niin kiinnostaa.
"
Valitettavasti pahuus jaksaa kiinnostaa ihmisiä läpi elämän. Se ei ole pelkästään kasvamiseen liittyvä asia. Mitä muutakaan näemme lööpeissä kuin negatiivisia uutisia? Välillä toki joitain positiivisiakin, mutta pääosin negatiivisi. Kuka on murhattu, kuka on kuollut onnettomuudessa, missä soditaan jne jne. Entä miksi elokuvissa sitten esiteetään kaikenmaailman kauheuksia? Ne kiinnostavat ja ruokkivat ihmismieltä jollain inhottavalla tavalla.
Väitätkö, että kaikki pahat ajatuksesi olisivat jääneet siihen lapsuuteen ja nuoruuteen, jossa kerroit niitä kokeneesi? Epäilen. On tietysti helppoa selittää että ne liittyvät kasvamiseen ja että ne ovat normaaleja erilaisissa kehitysvaiheissa. Muutenhan niille olisi löydettävä joku järkevä selitys, joka ei välttämättä sovikkaan omaan maailmankuvaan.Ei, pahat ajatukset sopivat tietenkin ihan hyvin maailmankuvaani, ihmiset tekevät jatkuvasti pahoja asioita.
Käsitin että ketjun aloittaja puhui ajatuksista joita tulee välillä mieleen, mutta joita ei ole aikomuskaan toteuttaa. Eli ajatuksista jotka ovat selvästi oman moraalikäsityksen ulkopuolella.
Taidan olla sitten aika lälläri, kun minulla ei tuollaisia väkivaltaisia ajatuksia päähän ilmesty nykyään. Sellaisia ajatuksia, jotka ovat uskovaisten mielestä syntisiä, minulla varmasti on paljonkin. Mutta oman moraalikäsitykseni vastaisia ajatuksia harvemmin. Nekin liittyvät lähinnä seksuaalisiin fantasioihin (jotka ovat mielestäni täysin terve ilmiö), sekä esim. fantasiointiin siitä, että joskus kiireisenä aikana voisi vain jättää kaikki asiat hetkeksi oman onnensa nojaan ja muiden harteille ja karata mitään ilmoittamatta vähäksi aikaa jonnekin lomailemaan.
Lasketaanko näihin ajatuksiin se, että suuttuneena voi sanoa toiselle pahasti ärsyttämis- tai loukkaamistarkoituksessa? Sitä tulee tehtyä joskus, vaikka se ei aina olisi aiheellista. Mutta yleensä vain täällä virtuaalimaailmassa.
Paitsi että: kerran vähän nuorempana olin humalapäissäni kovasti harmistunut johonkin asiaan, ja suutuksissani yritin potkaista kadun vieressä olevaan mainostauluun reiän. No eihän siihen reikää tullut näillä narulihaksilla, mutta jalka oli kipeä seuraavana päivänä.
Ensin pitää tietysti olla määrittänyt itselleen, mikä on pahaa ja irstasta. Itse en koe että päässäni liikkuvat ajatukset olisivat pahuuden ilmentymiä. Joskus tosin voisi tulla passitus nurkattomaan huoneeseen, jos tekisi niitä hölmöjä hommia, mitä mieleen tulee, mutta toisaalta on voinut jäädä moni tilaisuus käyttämättäkin.
Tarkoitatko "pahoilla ajatuksilla" esim. "haluan raiskata tuon lapsen" tai "nyt tekisi mieli kirveellä pilkkoa perhe" ? Sellaiset ajatukset eivät taida olla ihan terveitä...- keskustelija_
...esimerkiksi juuri mainitsemiasi tai sitten vain ajatuksia, että jotain vastaavaa olisi mahdollista tehdä. Niihin ei välttämättä tarvitse liittyä halua tehdä niin, mutta edes sen ajatteleminen, että se olisi mahdollista, on mielestäni pahaa.
Erittäin mielenkiintoista olisi kuulla jokaisen ihmisen täysin rehellinen vastaus siihen psykoligisten testien kysymykseen, että "Oletko joskus ajatellut niin pahoja asioita, ettet voisi niitä ääneen sanoa?"
Useimmat varmasti vastaavat kysymykseen, etteivät ole, vaikka se ei olisikaan totta. Ihmiset tietysti pelkäävät, että heidät leimataan hulluksi jos kysymykseen vastaa rehellisesti. Hyvä jos sinä pystyt vastaamaan rehellisesti, sillä moni muu tällä palstalla taitaa olla itsensä pettäjiä tuon kysymyksen osalta. - SasoriTheOverlord
keskustelija_ kirjoitti:
...esimerkiksi juuri mainitsemiasi tai sitten vain ajatuksia, että jotain vastaavaa olisi mahdollista tehdä. Niihin ei välttämättä tarvitse liittyä halua tehdä niin, mutta edes sen ajatteleminen, että se olisi mahdollista, on mielestäni pahaa.
Erittäin mielenkiintoista olisi kuulla jokaisen ihmisen täysin rehellinen vastaus siihen psykoligisten testien kysymykseen, että "Oletko joskus ajatellut niin pahoja asioita, ettet voisi niitä ääneen sanoa?"
Useimmat varmasti vastaavat kysymykseen, etteivät ole, vaikka se ei olisikaan totta. Ihmiset tietysti pelkäävät, että heidät leimataan hulluksi jos kysymykseen vastaa rehellisesti. Hyvä jos sinä pystyt vastaamaan rehellisesti, sillä moni muu tällä palstalla taitaa olla itsensä pettäjiä tuon kysymyksen osalta.Ei sillä ole niin kauan merkitystä, kunhan henkilö ei toimi niiden mukaan
Saman pahan ajatuksen toistuvuus voi tietysti aiheuttaa sen toteutuksen.
Eli pahojen ajattelu ei ole paha juttu kunhan ne ei toistu ja henkilö ei toimi niiden mukaan.
Eihän ajattelua pystytä mitenkään rajoittamaan tai havaitsemaan, joten pahojen ajattelun kieltäminem esimerkiksi lailla on tehotonta. keskustelija_ kirjoitti:
Useimmat varmasti vastaavat kysymykseen, etteivät ole, vaikka se ei olisikaan totta. Ihmiset tietysti pelkäävät, että heidät leimataan hulluksi jos kysymykseen vastaa rehellisesti. Hyvä jos sinä pystyt vastaamaan rehellisesti, sillä moni muu tällä palstalla taitaa olla itsensä pettäjiä tuon kysymyksen osalta.Ei minulle tule mieleen mitään niin "pahoja" ajatuksia, etten niitä voisi ääneen sanoa. Tietysti on eri asia mitä kullekin ihmiselle puhuu. Ei kaikille voi omia pähkäilyjään ja päänsisuksiaan availla. Mutta kavereitten ja puolison ja faijan kanssa on kaikenlaisia jauhettu. Sitten joskus ihan ventovieraitten kanssa vaikka mitä pimeetä jossain baarissa tai junassa tms.
Kun ei usko yliluonnolliseen osaa suhtautua omiinkin ajatuksiinsa rationaalisesti, eikä pelkää.
- Armon kerjäläinen
Ihminen on langennut syntiin: tämä ajatella pahaa on ihmisen luontainen taipumus syntiinlankeemusken jälkeen. On ihmisiä, jotka sanovat olevansa synnittömiä, mutta totuus on se ettei kukaan ole meistä synnitön - ainakin jo ajatusmaailman syntien vuoksi jokainen tarvitsee Jeesuksen sovitusta.
- SasoriTheOverlord
Pahan korjaaminen pahalla ei toimi.
Usko aiheuttaa sen, että hyvät ihmiset tekevät pahoja asioita, kun taas ilman uskoa vaan pahat ihmiset tekevät pahoja asioita. SasoriTheOverlord kirjoitti:
Pahan korjaaminen pahalla ei toimi.
Usko aiheuttaa sen, että hyvät ihmiset tekevät pahoja asioita, kun taas ilman uskoa vaan pahat ihmiset tekevät pahoja asioita.Oliko oma? Eikun ateistista anekdoottikokoelmaa kyhäämään!
- näinkin joskus
Minusta pahojen henkien toimintaa täällä maanpäällä on sekin, kun jollakin ihmisellä aivot "sekoavat" ja hän tekee jotain pahaa, vaikka tappaa läheisen, mutta ei muista asiasta myöhemmin yhtään mitään. Sekään teko ei tullut hänen tahdostaan, vaikka hän sen teki, mutta tehdystä saa silti rangaistuksen ja joutuu vankilaan.
Monille varmasti tulee paljon pahoja ajatuksia vastentahtoisesti ja jotkut epäilemättä oikein hekumoivat niillä.
Itse pystyn kokeeksi ajattelemaan mitä hirveimpiä asioita, mutta mitään kaameita mielitekoja tai ideoita ei omia aikojaan ilmesty minua säikyttelemään. Nuihin itse ajateltuihin hirveisiin asioihin ei minulla liity mitään voimakkaita tunteita.
Ehkä mieleni ei ole oikein tasapainossa, kun kaikki voimakkaat tunteet kohdistuvat kivoihin luvallisiin asioihin.
Tai no tunnustettakoon, että kerran nuorena pohdin sydänsurujen keskellä mitä seurauksia olisi sillä jos tekisin itsemurhan. Sitä itsemurhan tekemistä en kuitenkaan muista suunnitelleeni.
Miten sitten seliitäisin hirvittävät ajatukset, jotka piinaavat joitakuita (aloittajan kuvitelmissa ilmeisesti kaikkia)? Kyseessä lienee mielen häiriötila, joka syntyy monimutkaisessa mielessä spontaanisti tai vaikkapa traumojen vauhdittamana. Traumojahan on tarjolla moneen lähtöön. Sellaisen voi aiheuttaa pyhäkoulutädin alentuva hymy, joutuminen insestin uhriksi, liian nuorena katsotut kauhuleffat, köyhät virikkeet, ystävien puute tai turvaton kasvuympäristö.
Olisipa kiva nähdä joku laadukas tutkimus uskonnollisen kasvatuksen ja kamalien ajatusten ilmenemisen välisestä korrellaatiosta.- zenopis
"Olisipa kiva nähdä joku laadukas tutkimus uskonnollisen kasvatuksen ja kamalien ajatusten ilmenemisen välisestä korrellaatiosta."
Kysymyksenasettelusi on jo ristiriitainen. Jos moinen tutkimus olisi laadukas, ei sen lähtöajatus voisi olla noin tarkoitushakuinen. Mutta epäilempä, ettei sinua moinen tutkimus edes kiinnostaisi, vaan vain jokin vahvistus ennakkoluuloillesi, että uskonnollinen kasvatus on sama kuin ahdasmielinen ja huono kasvatus.
Itse tunnen ihmisiä sekä uskonnollisista kodeista, että varsin ateistisista kodeista, enkä osaa sanoa kumpi on parempi. On paljon uskonnollisia koteja, jotka sallivat lapsille täyden vapauden omaan ajatteluun, mutta samalla antavat heille turvallisen ja lämpimän kodin. On myös ateistiperheitä, jossa lapsia pahoinpidellään ja raiskataan tai joissa kodin turva on täysin olematon.
Kyse onkin paljon enemmän fanaattisuudesta kuin sen suunnasta. Ääriateismi on ihan yhtä paha yhteiskunnallinen suuntaus kuin ääriuskovaisuus. Ja molemmat kuuluvat kaikkitietäväisten lahkoon. zenopis kirjoitti:
"Olisipa kiva nähdä joku laadukas tutkimus uskonnollisen kasvatuksen ja kamalien ajatusten ilmenemisen välisestä korrellaatiosta."
Kysymyksenasettelusi on jo ristiriitainen. Jos moinen tutkimus olisi laadukas, ei sen lähtöajatus voisi olla noin tarkoitushakuinen. Mutta epäilempä, ettei sinua moinen tutkimus edes kiinnostaisi, vaan vain jokin vahvistus ennakkoluuloillesi, että uskonnollinen kasvatus on sama kuin ahdasmielinen ja huono kasvatus.
Itse tunnen ihmisiä sekä uskonnollisista kodeista, että varsin ateistisista kodeista, enkä osaa sanoa kumpi on parempi. On paljon uskonnollisia koteja, jotka sallivat lapsille täyden vapauden omaan ajatteluun, mutta samalla antavat heille turvallisen ja lämpimän kodin. On myös ateistiperheitä, jossa lapsia pahoinpidellään ja raiskataan tai joissa kodin turva on täysin olematon.
Kyse onkin paljon enemmän fanaattisuudesta kuin sen suunnasta. Ääriateismi on ihan yhtä paha yhteiskunnallinen suuntaus kuin ääriuskovaisuus. Ja molemmat kuuluvat kaikkitietäväisten lahkoon."Kysymyksenasettelusi on jo ristiriitainen."
Ehkäpä vain haluat nähdä sen sellaisena. Korrellaatiohan voi olla sellainenkin, että uskonnollinen kasvatus vähentää kamalia ajatuksia.
Haluaisinkin nähdä laadukkaan tutkimuksen aiheesta, jotta pääsisin irti minua kalvavasta syvästä uskomuksesta, että uskonnollisella kasvatuksella onnistutaan usein istuttamaan lasten päähän pelkoja.
Lapsethan uskovat helposti esimerkiksi olevansa syntisiä ja joutuvansa syntiensä tähden Helvettiin.- zenopis
A10097 kirjoitti:
"Kysymyksenasettelusi on jo ristiriitainen."
Ehkäpä vain haluat nähdä sen sellaisena. Korrellaatiohan voi olla sellainenkin, että uskonnollinen kasvatus vähentää kamalia ajatuksia.
Haluaisinkin nähdä laadukkaan tutkimuksen aiheesta, jotta pääsisin irti minua kalvavasta syvästä uskomuksesta, että uskonnollisella kasvatuksella onnistutaan usein istuttamaan lasten päähän pelkoja.
Lapsethan uskovat helposti esimerkiksi olevansa syntisiä ja joutuvansa syntiensä tähden Helvettiin.""Kysymyksenasettelusi on jo ristiriitainen."
...
Ehkäpä vain haluat nähdä sen sellaisena. Korrellaatiohan voi olla sellainenkin, että uskonnollinen kasvatus vähentää kamalia ajatuksia."
Mikset ole kiinnostunut niin päin, että mitkä tekijät kasvatuksessa vähentävät lasten pelkoja ja kamalia ajatuksia? Miksi lähdet liikkeelle uskonnollisesta kasvatuksesta?
Ensimmäinen mihin tuollainen tutkimus törmäisi, että mikä on uskonnollista kasvatusta? Miten se eroaa kommunistisesta, kapitalistisesta, alkoholihuuruisesta tai hälläväli-kasvatuksesta? Toinen kysymys on elinympäristö - oletetaanko, että se on neutraali, ääriuskonnolinen, vai ääriateistinen?
"Lapsethan uskovat helposti esimerkiksi olevansa syntisiä ja joutuvansa syntiensä tähden Helvettiin. "
...ja ihan yhtä helposti, että tv:n väkivalta on totta; että narsistinen isä on aina oikeassa; että ovat huonoja, kun eivät osaa miellyttää alkoholistiäitiä; että ovat hylättyjä, kun ovat hieman ylipainoisia; että.... (lista on loputon, eikä sillä ole mitään tekemistä vakaumuksen kanssa - fanaattisuus on asia erikseen) - H.E. von Wittu
zenopis kirjoitti:
Kyse onkin paljon enemmän fanaattisuudesta kuin sen suunnasta. Ääriateismi on ihan yhtä paha yhteiskunnallinen suuntaus kuin ääriuskovaisuus. Ja molemmat kuuluvat kaikkitietäväisten lahkoon.Laadukas tutkimus uskonnollisen kasvatuksen ja kamalien ajatusten ilmenemisen välisestä korrelaatiosta.
Olisi kyllä mielenkiintoinen nähdä sellainen. Miten uskonnollinen kasvatus jossa opetetaan että paha on jotakin itsestä ulkopuolista ja persoonallista, vaikuttaa ihmiseen? Koska silloin siirretään vastuu pois itseltä, voiko niin uskova tehdä pahoja tekoja jopa pitäen itseään syyttömänä, koska oli teon tehdessään "saatanan vallassa"? Sitten rukoillaan ja päästään eroon saatanasta ja synnistä. Eikö teolla ole suuri mahdollisuus uusiutua, jos siitä ei kanna vastuuta itse?
Henkisesti kypsä ihminen tietää että ajatukset ovat vain ajatuksia, ja kehitykseen (joka jatkuu koko elämän ajan) kuuluu ajatella asioita erilaisista näkökulmista. Ja jos jonkun asian ajatteleminen muodostuu pakkomielteeksi, silloin kyseessä on neuroosi. Neurooseista pääsee eroon sitten kun oivaltaa itse syvällisesti kuinka älyttömiä ne ovat. - pekkapuupää123
H.E. von Wittu kirjoitti:
Laadukas tutkimus uskonnollisen kasvatuksen ja kamalien ajatusten ilmenemisen välisestä korrelaatiosta.
Olisi kyllä mielenkiintoinen nähdä sellainen. Miten uskonnollinen kasvatus jossa opetetaan että paha on jotakin itsestä ulkopuolista ja persoonallista, vaikuttaa ihmiseen? Koska silloin siirretään vastuu pois itseltä, voiko niin uskova tehdä pahoja tekoja jopa pitäen itseään syyttömänä, koska oli teon tehdessään "saatanan vallassa"? Sitten rukoillaan ja päästään eroon saatanasta ja synnistä. Eikö teolla ole suuri mahdollisuus uusiutua, jos siitä ei kanna vastuuta itse?
Henkisesti kypsä ihminen tietää että ajatukset ovat vain ajatuksia, ja kehitykseen (joka jatkuu koko elämän ajan) kuuluu ajatella asioita erilaisista näkökulmista. Ja jos jonkun asian ajatteleminen muodostuu pakkomielteeksi, silloin kyseessä on neuroosi. Neurooseista pääsee eroon sitten kun oivaltaa itse syvällisesti kuinka älyttömiä ne ovat.ihmeellisiä ajatuksia joskus pyörii päässä. Kun tarkkailen ympäristöä, enkä keskity erityisesti mihinkään muuhun, alan puoliksi tiedostamatta luomaan pääni sisällä kaikenlaisia skenaarioita. Noita väkivaltaisia ajatuksia esiintyy harvemmin, mutta seksuaalisuuteen liittyviä kylläkin hyvin usein kun olen tekemisissä vastakkaisen sukupuolen kanssa.
- ei heillä kyllä ole
A10097 kirjoitti:
"Kysymyksenasettelusi on jo ristiriitainen."
Lapsethan uskovat helposti esimerkiksi olevansa syntisiä ja joutuvansa syntiensä tähden Helvettiin.Lapsethan uskovat helposti esimerkiksi olevansa syntisiä ja joutuvansa syntiensä tähden Helvettiin.
Mutta ei uskovaisten lapsilla ole sellaisia pelkoja, miksi jollakin muulla sitten olisi? Lapsille on lapsena tärkeämpiä muut asiat, ei hän jää miettimään helvettejä, vaan seuraava leikkiä ja leluja, tai ikänsä mukaisia menemisiä. - eri mieltä olen
H.E. von Wittu kirjoitti:
Laadukas tutkimus uskonnollisen kasvatuksen ja kamalien ajatusten ilmenemisen välisestä korrelaatiosta.
Henkisesti kypsä ihminen tietää että ajatukset ovat vain ajatuksia, ja kehitykseen (joka jatkuu koko elämän ajan) kuuluu ajatella asioita erilaisista näkökulmista. Ja jos jonkun asian ajatteleminen muodostuu pakkomielteeksi, silloin kyseessä on neuroosi. Neurooseista pääsee eroon sitten kun oivaltaa itse syvällisesti kuinka älyttömiä ne ovat.Koska silloin siirretään vastuu pois itseltä, voiko niin uskova tehdä pahoja tekoja jopa pitäen itseään syyttömänä, koska oli teon tehdessään "saatanan vallassa"?
Ei tietenkään, aina pitää sentään käyttää omaa järkeään, eikä sellaisia tekoja tapahdu kun järki on menossa mukana. Uskovaiset eivät mene "Saatanan valtaan" koska he yleensä rukoilevat itselleen suojelusta. zenopis kirjoitti:
""Kysymyksenasettelusi on jo ristiriitainen."
...
Ehkäpä vain haluat nähdä sen sellaisena. Korrellaatiohan voi olla sellainenkin, että uskonnollinen kasvatus vähentää kamalia ajatuksia."
Mikset ole kiinnostunut niin päin, että mitkä tekijät kasvatuksessa vähentävät lasten pelkoja ja kamalia ajatuksia? Miksi lähdet liikkeelle uskonnollisesta kasvatuksesta?
Ensimmäinen mihin tuollainen tutkimus törmäisi, että mikä on uskonnollista kasvatusta? Miten se eroaa kommunistisesta, kapitalistisesta, alkoholihuuruisesta tai hälläväli-kasvatuksesta? Toinen kysymys on elinympäristö - oletetaanko, että se on neutraali, ääriuskonnolinen, vai ääriateistinen?
"Lapsethan uskovat helposti esimerkiksi olevansa syntisiä ja joutuvansa syntiensä tähden Helvettiin. "
...ja ihan yhtä helposti, että tv:n väkivalta on totta; että narsistinen isä on aina oikeassa; että ovat huonoja, kun eivät osaa miellyttää alkoholistiäitiä; että ovat hylättyjä, kun ovat hieman ylipainoisia; että.... (lista on loputon, eikä sillä ole mitään tekemistä vakaumuksen kanssa - fanaattisuus on asia erikseen)Metaforaa pukkaa: Henkilö A tulee aamulla huoneeseen ja toivottaa hyvää huomenta. Henkilö U kysyy miksi se vain huomenta toivottaa, vois kai tuota säästäkin puhua!
"Mikset ole kiinnostunut niin päin, että mitkä tekijät kasvatuksessa vähentävät lasten pelkoja ja kamalia ajatuksia? Miksi lähdet liikkeelle uskonnollisesta kasvatuksesta?"
Toki minä olen kiinnostunut niistäkin asioista. Täällä ateismipalsatalla nyt vain on tapana pohtia ateismiin ja sen puutteeseen liittyviä asioita.
"Ensimmäinen mihin tuollainen tutkimus törmäisi, että mikä on uskonnollista kasvatusta? Miten se eroaa kommunistisesta, kapitalistisesta, alkoholihuuruisesta tai hälläväli-kasvatuksesta?"
Et ole tainnut paljoa laadukkaiden tutkimusten metodeihin perustua. Niissähän valitaan riittävän suuri otanta, jotta ne muut tekijät sekoittuvat. Varmaan tiedät itsekin miten uskonnollinen kasvatus eroaa luettelemistasi kasvatuksista. Uskonnollinen kasvatus on se osa kasvatusta, jossa ihminen aivopestään uskomaan yhteen tai useampaan yliluonnolliseen olentoon ja uskonnon dogmeihin. Sama lapsi voi todellakin saada kotonaan esim. alkoholihuuruisen uskonnollisen hälläväliä -koktailin kun toinen saa vain alkoholihuuruisen hälläväliä -koktailin.
"Toinen kysymys on elinympäristö - oletetaanko, että se on neutraali, ääriuskonnolinen, vai ääriateistinen?"
Ei oleteta.pekkapuupää123 kirjoitti:
ihmeellisiä ajatuksia joskus pyörii päässä. Kun tarkkailen ympäristöä, enkä keskity erityisesti mihinkään muuhun, alan puoliksi tiedostamatta luomaan pääni sisällä kaikenlaisia skenaarioita. Noita väkivaltaisia ajatuksia esiintyy harvemmin, mutta seksuaalisuuteen liittyviä kylläkin hyvin usein kun olen tekemisissä vastakkaisen sukupuolen kanssa.
Minkähänlainen mahtaa olla seksuaalisuuteen liittyvä hirveä ajatus, joka ei ole väkivaltainen?
eri mieltä olen kirjoitti:
Koska silloin siirretään vastuu pois itseltä, voiko niin uskova tehdä pahoja tekoja jopa pitäen itseään syyttömänä, koska oli teon tehdessään "saatanan vallassa"?
Ei tietenkään, aina pitää sentään käyttää omaa järkeään, eikä sellaisia tekoja tapahdu kun järki on menossa mukana. Uskovaiset eivät mene "Saatanan valtaan" koska he yleensä rukoilevat itselleen suojelusta.Eli sitten siellä ihmisen pääkopassa taistelevat suojelusenkeli ja pikku pirut piirileikkiä.
Pointtihan oli siinä että käsitteleekö ihminen asiat oman pohdintansa kautta vai siirtääkö vastuun mielikuvitusolennoille.
- ajattelen vaan
itse kun en ole rekisteröitynyt käyttäjä niin tohdin sanoa: ajattelen pahoja.
mutta siis ihan normi ihminen olen.
aina välii automatkalla ajattelee kuinka pienellä kädenliikkellä saisi tapettua monta ihmistä...
yhtäkkii vaan ohjais vastaantulevankaistalle vastaantulevan auton eteen...
kaupungis ku kävelee nin aina tulee mieleen miten helposti ja vaivatta sais tapettuu ihtensä...
ohimenevän linkan eteen vaan äkisti.
tietenkin jonku tai joku vois tönästä kans vaikka vahingossa linkan alle tai sit tarkoituksella.
katolla tai jossai korkeella ajattelee miltä se hyppäämine alas tuntuis, ja se ku törmää maahan.
kyllä nää ajatukset karmivia on. Kyllähän sitä tulee joskus ajateltua toinen toistaan kamalampia ja nerokkaampia tapoja millä iljettävimpiä lajikumppaneitamme saisi harventaa, mutta kyllähän sitä saa keskenään ajatella. Kunhan ei ääneen tuumaile tai ala toteuttaa niitä..
Kukas ajattelija sanoikaan jotain, että jokaiselle tulee hetki, jolloin tekisi mieli vetää musta lippu salkoon ja alkaa listimään päitä?:)
Telkkarista tuli joku aika takaperin ohjelma, jossa oli erilaisista pakko-oireista kärsiviä ihmisiä. Eräs nainen oli menettänyt ystävyyssuhteensa ja lähes mielenterveytensä pelätessään niin paljon tappavansa jonkun. Hän ei uskaltanut tavata ystäviään tai olla esim. keittiöveisten lähellä. Pelkäsi vaan niitä pahoja ajatuksiaan ja omasta mielestään mahdollisia tekojaan.
Jos ne karmivat ajatukset ovat ohimeneviä ja niitä ei mieti kuitenkaan tosissaan, eikös se ole täysin normaalia? Kuuluu varmaan jollain tavalla ihmisenä olemiseen:D- QffT
"Ohimeneviä ja yksinkertaisesti läpeensä pahoja ajatuksia. Väitän, että näitä on meillä kaikilla!"
Siis jotain tyyliin:
"Helvetin Setä heittelee noita roskia tuohon asfaltille vaikka roskis metrin päässä, taidan käväistä rankaisemassa olantakaa!"
"Mikä on sinun selityksesi näille hirvittäville ajatuksille?"
Ihmisten välittämättömyys?
Se että minä olen liian tarkka ympäristöni siisteydestä? (Vaikka todellisuudessa huoneeni on kuin räjähdyksen jäljiltä, mutta maassa ei ole roskia) - .
Psykiatri ei määräisi hoitoon, vaan toteaisi Sinut normaaliksi syntiseksi ihmiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi684511Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D1004018- 523532
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul292791Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!262583Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa602492- 462364
- 391917
- 471898
- 301656