Vapaa kuvaus

Raamattu on Jumalan omasivu,
Hänen ilmoituksenssa ihmislapsille.

Keskustelufoorumi
https://kalamos.foorumi.eu

Kotisivu
https://kalamos.webnode.fi

Blogi
https://kalamos.munblogi.com

Kάλαμος on Uuden Testamentin kreikkaa ja tarkoittaa ruokoa.
Jeesus kysyi Johannes Kastajaan liittyen:

"Mitä te lähditte erämaahan katselemaan?
Ruokoako, jota tuuli huojuttaa?"

Kάλαμος tarkoittaa ruokoa myös kynänä.
Johannes tervehtii kirjeensä vastaanottajaa näin:

"Minulla olisi paljon kirjoittamista sinulle,
mutta en tahdo kirjoittaa sinulle
musteella ja ruo'olla"

Lainaten Vanhan Testamentin Messias-ennustusta Jeesus sanoi:

"Särjettyä ruokoa hän ei muserra,
ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta"

Kάλαμος on tässä kuva ruokopillistä.
Lampaita paimentavat käyttivät sellaista
vaikkapa lampaita koolle kutsuessaan.
Jos ruokopilli särkyi,
niin se ei enää antanut selvää ääntä,
vaan korkeintaan rätisi inhottavasti.
Ja silloin se tietenkin heitettiin pois,
ja tehtiin uusi pilli.
Ruokoahan on paljon.
Mutta Jeesus on Hyvä Paimen,
joka ei heitä pois särkynyttäkään ruokoa.

Kun kirjoitan tälläkin foorumilla jotakin,
niin toivon,
että saisit jotain selvää
kynän eli ruo'on jäljestä.
Ja toivon,
että vaikka pillin ääni
varmaan on säröinen,
sen takana kuitenkin olisi
Hänen puhalluksensa.

Aloituksia

327

Kommenttia

12284

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. "Ja ennen kaikkea tietäkää se,
    että viimeisinä päivinä
    tulee pilkkapuheinensa pilkkaajia,
    jotka vaeltavat omien himojensa mukaan
    ja sanovat:
    'Missä on lupaus hänen tulemuksestansa?
    Sillä onhan siitä asti,
    kuin isät nukkuivat pois,
    kaikki pysynyt,
    niinkuin se on ollut
    luomakunnan alusta."
    (2 Piet 3:3-4)

    Kaiki ei siis suinkaan
    ole pysynyt niinkuin on
    oli luomakunnan alussa.

    Ja meille kerrotaan
    Raamatussa
    todella valtavia asioita
    koskien niitä muutoksia,
    mitä on tapahtunut maan päällä
    ja taivaassakin.

    Yksi tällainen katastrofi on se,
    joka sinoittuu Raamatun
    kahden ensimmäisen jakeen väliin.

    "Sillä tietensä
    he eivät ole tietävinään,
    että taivaat ja samoin maa,
    vedestä ja veden kautta rakennettu,
    olivat ikivanhastaan olemassa
    Jumalan sanan voimasta
    ja että niiden kautta
    silloinen maailma
    hukkui vedenpaisumukseen. "
    (2 Piet 3:5-6)

    Ja kaikkien jo toteutuneiden
    jälkeen on vielä yksi
    valtaisa katastrofi edessä.

    "Mutta nykyiset taivaat ja maa
    ovat samalla sanalla
    talletetut tulelle,
    säästetyt jumalattomain ihmisten
    tuomion ja kadotuksen päivään."
    (2 Piet 3:7)

    Ja meille kerrotaan jopa
    aikataulu.

    "Mutta tämä yksi
    älköön olko teiltä, rakkaani, salassa,
    että
    'yksi päivä on
    Herran edessä
    niinkuin tuhat vuotta
    ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä'."
    (2 Piet 3:8)

    Seitsemäs millennium
    ihmiskunnan historiassa
    on oleva Messiaan Valtakunnan aikaa,
    jolloin paholainen on sidottuna
    syvyyden kuilussa
    ja kaikki on toisin.

    Ihmiset eivät enää opettele sotimaan,
    edes eläimet eivät syö toisiaan.

    Mutta miksi tätä kärsimystä on
    jatkunut näin pitkään.

    "Ei Herra viivytä
    lupauksensa täyttämistä,
    niinkuin muutamat pitävät
    sitä viivyttelemisenä,
    vaan hän on pitkämielinen
    teitä kohtaan,
    sillä hän ei tahdo,
    että kukaan hukkuu,
    vaan että kaikki tulevat parannukseen."
    (2 Piet 3:9)
  2. Matteus on tallentanut
    tuon tilanteen näin:

    "Mutta Johannes Kastajan päivistä
    tähän asti
    hyökätään
    taivasten valtakuntaa vastaan,
    ja hyökkääjät
    tempaavat sen itselleen."
    (Matt 11:12)

    Eli nyt oltiin hetkessä,
    jossa Jumalan valtakunta
    eli Messiaan hallintakausi voisi alkaa.

    Mutta hyökkääjät olivat
    ottava/tempaava
    Taivasten valtakunnan itselleen,
    kunnes Jeesus tulee takaisin
    ja ottaa hallintavallan
    ja perustaa Valtakuntansa.

    Jeesuksen päivinä näitä hyökkääjiä
    olivat erityisesti
    kirjanoppineet ja fariseukset.

    Kautta kirkkohistorian on ollut
    mitä ihmeellisimpiä valtauksia.

    Tänä päivänä näitä hyökkääjiä
    ovat muun muassa ne,
    jotka asettavat
    Jumalan Sanan, Jeesuksen, sivuun.

    Tätä asiaa voisi valottaa
    Jeesuksen vertaus linnuista,
    jotka valtaavat
    niin pienestä sinapinsiemenestä
    kasvaneen valtaisan puun.
    Matteukselta pian
    tuon aiemmen tallenuksen jälkeen.
    Ja koskee edelleen
    Taivasten Valtakuntaa.

    Vielä toisen vertauksen
    hän puhui heille sanoen:

    "Taivasten valtakunta
    on sinapinsiemenen kaltainen,
    jonka mies otti ja kylvi peltoonsa.
    Se on kaikista siemenistä pienin,
    mutta kun se on kasvanut,
    on se suurin vihanneskasveista
    ja tulee puuksi,
    niin että taivaan linnut tulevat
    ja tekevät pesänsä sen oksille."
    (Matt 13:31-32)

    Jos me kasvamme niin,
    että linnut tekevät pesän oksillemme,
    niin silloin meihin on pesinyt paha.

    Linnut ovat
    taivasten valtakunnan
    eli Jumalan kansan
    vihollisten symboli Raamatussa.

    Ne kyllä valtaavat helpostikin
    isoksi kasvaneen puun
    ja pesivät sen oksilla.

    Siis meidän ei tule paisua
    eikä meissä saa olla hapatetta.
    Kummassakin tapauksessa
    on kysymys vihollisen työstä.

    Meidän tulee pysyä niin pieninä,
    että sen pienempää ei enää ole.
    Ja silloin Jeesus täyttää meidät kokonaan.

    Tämä koskee
    sekä yksittäistä uskovaa
    että yksittäistä seurakuntaa.

    Kun me olemme jo poissa maan päältä,
    ottaa porttokirkko vallan maailmasta
    sellaisella tavalla
    kuin Ilmestyskirjasta voimme lukea.

    Ja tätä asiaa voi kuvata
    myös lainauksesi Luukkaalta,
    jossa tuo tunkeutuminen tarkoittaa
    voiman ja väkivallan käyttöä.

    Siis tuosta hetkestä asti,
    jossa kuulijat olivat
    Jeesuksen päivinä,
    on hyökätty taivastan
    valtakuntaa vastaan
    yrittämällä tunkeutua sinne väkisin.

    Luukkaan tekstissä on
    verbi

    βιάζω = käyttää väkivaltaa
    biadzō

    Matteuksen tekstissä
    vastaava substantiivi

    βία = voima/väkivalta
    bia

    sekä edelleen
    samasta sanajuuresta
    peräisin oleva ilmaisu

    βιαστής = väkivallantekijä
    biastēs

    Siis koko seurakuntakauden ajan
    taivasten valtakunta on
    kokenut väkivaltaa
    väkivallantekijöiden toimesta,
    jotka ovat halunneet tunkeutua
    Jumalan Valtakuntaan.

    Näitä kohtia on käännetty
    myös poikkeavalla tavalla,
    mutta onneksi
    silloin on alaviitteeseen
    yleensä merkitty toinen vaihtoehto,
    joka siis on mielestäni selvästi
    alkutekstin mukainen.

    Eli
    - Kirkkoraamattu 92
    - Jumalan Kansan Raamattu
    - Raamattu kansalle
    ilmoittavat alaviitteessään
    oikean käännöstavan.
  3. "Mutta te ette ole lihan vallassa,
    vaan Hengen,
    jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.
    Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä,
    se ei ole hänen omansa."

    Pyhä Henki
    eli Jumalan Henki
    eli Kristuksen Henki
    asuu meissä,
    jos olemme syntyneet
    uudesti ylhäältä Hengestä.

    Jos näin ei ole,
    niin me olemme
    hengellisesti kuolleita
    tekemiemme syntien tähden.

    Silloin Isä eikä Poika eikä Pyhä Henki,
    jotka ovat yhtä, eivät asu meissä.
  4. "Älä kumarra niitä
    äläkä palvele niitä.
    Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi,
    olen kiivas Jumala,
    joka kostan isien pahat teot lapsille
    kolmanteen ja neljänteen polveen,
    niille, jotka minua vihaavat;
    mutta teen laupeuden tuhansille,
    jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
    ---------------------------------

    Thou shalt not bow down thyself unto them,
    nor serve them:
    for I the Lord thy God
    am a jealous God,
    visiting the iniquity of the fathers
    upon the children
    unto the third and fourth generation
    of them that hate me,
    And shewing mercy
    unto thousands of them
    that love me
    and keep my commandments."

    Siis siinäkin tapauksessa,
    että kääntymystä ei tapahdu,
    Jumala katkaisee tuon pahan kierteen
    jo kolmannessa tai neljännessä polvessa.
    Mutta kun joku kääntyy,
    niin pahan valta lakkaa välittömästi.

    Jumala on siis oikein ymmärrettynä
    kiivaan mustasukkainen kansastaan,
    jolle lain antamisen yhteydessä sanoo,
    että älä palvele muita jumalia
    - ja jatkaa sanoen olevansa
    kiivas eli mustasukkainen Jumala.
    Siis Israel on Jumalan Vaimo.

    Mutta vaikka näin kävisi,
    että Israel-Vaimo olisi uskoton Jumalalle
    ja joutuisi vieraan jumalan hallintaan,
    niin Jumala pitää huolta siitä,
    että tuo anastus katkeaa viimeistään
    neljännen sukupolven kohdalla.
    Siis tuo Jumalan kiivaus tarkoittaa mustasukkaisuutta.

    "for I the Lord thy God am
    a jealous God, visiting ..."

    Tuossa käytetty jealous
    on alkutesktissä ilmaisu,
    joka tulee verbistä 'qana',
    joka tarkoittaa omistamista.

    Siis Jumala on mustasukkainen
    Israelin kansasta eli Vaimostaan.
    Hän ei halua antaa sitä paholaiselle.

    Siis tuo Jumalan kiivaus on
    Rakastavan aviomiehen kiivautta
    pitääkseen Vaimonsa omanaan.

    Ja tässä tarkoituksessa tapahtuu se,
    että Jumala ei suinkaan kosta
    vaan huolehtii
    Rskastamistaan ihmisistä.

    Ensimmäinen kerran kyseistä verbiä
    käytetään seuraavassa jakeessa:

    "Ja Herra piti Saarasta huolen"