Vapaa kuvaus

Raamattu on Jumalan omasivu,
Hänen ilmoituksenssa ihmislapsille.

Keskustelufoorumi
https://kalamos.foorumi.eu

Kotisivu
https://kalamos.webnode.fi

Blogi
https://kalamos.munblogi.com

Kάλαμος on Uuden Testamentin kreikkaa ja tarkoittaa ruokoa.
Jeesus kysyi Johannes Kastajaan liittyen:

"Mitä te lähditte erämaahan katselemaan?
Ruokoako, jota tuuli huojuttaa?"

Kάλαμος tarkoittaa ruokoa myös kynänä.
Johannes tervehtii kirjeensä vastaanottajaa näin:

"Minulla olisi paljon kirjoittamista sinulle,
mutta en tahdo kirjoittaa sinulle
musteella ja ruo'olla"

Lainaten Vanhan Testamentin Messias-ennustusta Jeesus sanoi:

"Särjettyä ruokoa hän ei muserra,
ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta"

Kάλαμος on tässä kuva ruokopillistä.
Lampaita paimentavat käyttivät sellaista
vaikkapa lampaita koolle kutsuessaan.
Jos ruokopilli särkyi,
niin se ei enää antanut selvää ääntä,
vaan korkeintaan rätisi inhottavasti.
Ja silloin se tietenkin heitettiin pois,
ja tehtiin uusi pilli.
Ruokoahan on paljon.
Mutta Jeesus on Hyvä Paimen,
joka ei heitä pois särkynyttäkään ruokoa.

Kun kirjoitan tälläkin foorumilla jotakin,
niin toivon,
että saisit jotain selvää
kynän eli ruo'on jäljestä.
Ja toivon,
että vaikka pillin ääni
varmaan on säröinen,
sen takana kuitenkin olisi
Hänen puhalluksensa.

Aloituksia

327

Kommenttia

12284

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. LAODIKEA
    _______

    "Näin sanoo Amen …"
    Tällainen esittäytyminen nostaa väkisinkin Laodikean lähettilään mieleen
    profeetta Jesajan käyttämän ilmaisun: "Amenen Jumala".

    Jeesus ei vanhan liiton profeettojen tapaan vahvista
    Jumalansa Sanaa Aamenella.
    Vaan hän sanoo itse olevansa Amen. Hän itse on se Sana.

    Profeetat julisitivat: ”Amen. Näin sanoo Herra”.
    Mutta Jeesus taas: ”Amen. Minä sanon teille”.
    Uudempien käännösten mukaan: Totisesti. Minä sanon teille.
    _______

    "Näin sanoo .... se uskollinen ja totinen todistaja ..."
    Uskollinen ja totinen, viittaa hallitsijan ominaisuuksiin.
    Jeesuksella on tuomio- ja kaikkinainen esivalta.
    Sekä Jumalan huoneen rakentajana sen hallintavalta:

    "Ja minä näin taivaan auenneena.
    Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on
    Uskollinen ja Totinen,
    ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa."

    "mutta Kristus on uskollinen Poikana, hänen huoneensa haltijana"

    Todistaja on alun perin oikeudellinen termi.
    ”Marttyyri” mielletään myös veritodistajaksi.
    Jeesuksen sanoma Laodikean seurakunnalle on,
    että Hän on todistaja, silminnäkijä.
    "Minä tiedän sinun tekosi …"
    _______

    "Näin sanoo .... Jumalan luomakunnan alku (arkhe)"
    Hän on Jumalan luomakunnan alku sillä …
    "Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan,
    ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on."

    Luomakunta ei ole pelkästään saanut alkuansa Jeesuksessa.
    Se myöskin pysyy voimassa Hänessä. Hän on sen kantava voima.
    "kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
    ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa."
    Arkhe on ilmaisu, joka sisältää tämän kannattelevan merkityksen.

    Mutta ennen kaikkea ja suurimmassa määrin Arkhe tarkoittaa hallintavaltaa:
    "korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta
    ja jokaista nimeä, mikä mainitaan,
    ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa."

    Jeesus on Jumalan luomakunnan alku/kantavuus/hallitus.
    Sana Arkhe tarkoittaa suurimmassa määrin juuri tuota viimeksi mainittua.
    Konteksti Laodikean seurakunnalle tuo esille nimenomaan
    Jumalan luomakunnan hallitsijan.
    _______

    "Tekosi tunnen, ettet ole kylmä etkä palava. Jospa olisit kylmä tai palava!
    Koska siis olet penseä etkä palava tai kylmä, olen oksentava sinut suustani.
    Sanot näet: 'Olen rikas, olen rikastunut enkä mitään tarvitse' etkä tiedä,
    että sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston."

    Amenen Jumala eli Varma ja Luotettava Valtias puhuttelee Laodikean seurakuntaa. Tämä kaikkinäkevä todistaja tuo esille totisen totuuden.
    Mutta onneksi Hän itse on ja myös pysyy uskollisena.
    Vaikka Laodikea on pensistynyt. Ja ylpistynyt.

    "Neuvon sinua ostamaan Minulta kultaa, tulessa puhdistettua, jotta rikastuisit,
    ja valkeat vaatteet, jotta niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi,
    ja silmävoidetta silmäisi voitelemiseen, jotta näkisit.
    Kaikkia, joita rakastan, Minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja käänny.
    Katso, oven takana seison ja kolkutan; jos joku kuulee ääneni ja avaa oven,
    käyn tykönsä sisälle ja aterioin kanssaan ja hän kanssani."

    Jeesus nuhtelee ja kurittaa,
    koska Rakastaa tuota kurjaa Laodikean seurakuntaa.

    Hän haluaa, että Hänen omansa myös Laodikeasta
    voisivat kerätä aarretta taivaisiin, rikastua,
    että he päättäisivät juoksunsa voittajina,
    että heillekin löytyisi paikka Karitsan juhlapöydästä.

    Tuohon voittoon me Jeesuksen omat emme pääse omalla yrittämisellä.
    Vain Hänen voimassaan ja Hänen läsnäolonsa meissä mahdollistaa
    pelastetun ihmisen vaeltamisen Hengessä.
    Siksi Jeesus kehottaa meitä jatkuvaan parannukseen.
    Ja Hän lähestyy aivan erityisellä tavalla niiden ihmisten sydämiä,
    joiden rakkaus Häntä kohtaan on jotenkin haalistunut ja pensistynyt.

    Uskollisena Hän kolkuttaa näiden omiensa sydämillä. Päästäkseen sisälle.
    Valloittaakseen heidät kokonaan.
    Päästäkseen kaikkein läheisimpään yhteyteen:
    "Joka voittaa, sen annan istua kanssani valtaistuimellani,
    niin kuin Minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa valtaistuimellaan."

    Meillä Jumalan omilla on edessämme kilvoitus.
    Voimme saada voittajan kruunun eli seppeleen. Uskollisuudesta.
    Jos olemme uskottomat, on Hän kuitenkin uskollinen.
    Mutta myös vanhurskas ja oikeudenmukainen.
    Jos emme voita kilpailua, emme saa kruunuakaan.
    Paavali tiesi olevansa pelastettu.
    Mutta ei tiennyt olisiko saava myös kruunun.
    Kunnes aivan loppusenteillä hän sen tiesi.
    Hän oli kilvoituksensa kilvoitellut.
    Juoksunsa päättänyt.
    Ja odotti nyt vain voiton seppeleen saamista. Kruunajaisia.
  2. Kysymyksesi yllättää minut täysin.
    Sillä juuri tässä ketjussa sivalsin aika pahasti.
    Vielä aamulla, kun heräsin, ajattelin,
    että pitääköhän minun poistaa kommenttini.

    Asia, minkä kirjoitin, oli kyllä mielestäni oikein.
    Mutta oliko kommenttini motiivina puhdas Rakkaus?

    Vai kirjoitinko siinä katkeroituksessa,
    kun jonkun laatima, niin hyvä Isän Rakkauskirje,
    jonka jokainen rivi oli lujasti sidottu Jumalan Sanaan,
    ja jonka laitin tuonne Jaikalin ketjuun,
    vieläpä ilman omaa nimimerkkiäni,
    jotta nimimerkkini ei häiritsisi ja estäisi
    ketään ottamasta vastaan tuota Rakkauskirjeen sanomaa,
    ja sitten näenkin tuon kirjeen otetun tänne revittäväksi.

    Toinen asia, mikä minua vaivaa eli kiusaa on se,
    että pelkään pahoin, ettei Jari-Pekka ollenkaan ymmärtänyt viestiäni.
    Ja silloin minä olen tehnyt vain pahaa.
    Olen haavoittanut Jumalan rakkaan lapsen sydäntä.
    Silloin olen taistellut ilmaan hosuen.

    Näissä tunnelmissa avasin tietokoneen,
    ja muitakin murheita ja taakkoja oli painamassa mieltäni.
    Normaalisti rukoilen tietokonetta avatessani,
    että Jumalan Pyhä Henki voitelisi jokaisen sanan,
    minkä kirjoitan. Nyt rukoilin vain itseni puolesta,
    että Jumala armahtaisi ja antaisi minulle ruumiin terveyttä.

    Ja sitten luin ensimmäiseksi juuri sinun kommenttisi.
    Kauniit sanasi olivat varmasti tarpeen tähän aamuun.
    Kiitos niistä.

    Elän päivän vain ja hetken kerrallansa Hänen armossaan.
    Ja olen iloinen, jos joskus voin olla tyhjä astia Hänen käytössään,
    kirjoittaessani jotakin tänne.

    Ruoko (= kalamos) särkynyneenäkin,
    voi joskus antaa kauniin äänen, kun Hän siihen puhaltaa.

    Mutta kyllä täällä on paljon kirjoittajia,
    joilla on erityinen armoitus siihen.

    Yksi heistä on Jari-Pekka. Muistetaan toisiamme rukouksin.