Vapaa kuvaus

Raamattu on Jumalan omasivu,
Hänen ilmoituksenssa ihmislapsille.

Keskustelufoorumi
https://kalamos.foorumi.eu

Kotisivu
https://kalamos.webnode.fi

Blogi
https://kalamos.munblogi.com

Kάλαμος on Uuden Testamentin kreikkaa ja tarkoittaa ruokoa.
Jeesus kysyi Johannes Kastajaan liittyen:

"Mitä te lähditte erämaahan katselemaan?
Ruokoako, jota tuuli huojuttaa?"

Kάλαμος tarkoittaa ruokoa myös kynänä.
Johannes tervehtii kirjeensä vastaanottajaa näin:

"Minulla olisi paljon kirjoittamista sinulle,
mutta en tahdo kirjoittaa sinulle
musteella ja ruo'olla"

Lainaten Vanhan Testamentin Messias-ennustusta Jeesus sanoi:

"Särjettyä ruokoa hän ei muserra,
ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta"

Kάλαμος on tässä kuva ruokopillistä.
Lampaita paimentavat käyttivät sellaista
vaikkapa lampaita koolle kutsuessaan.
Jos ruokopilli särkyi,
niin se ei enää antanut selvää ääntä,
vaan korkeintaan rätisi inhottavasti.
Ja silloin se tietenkin heitettiin pois,
ja tehtiin uusi pilli.
Ruokoahan on paljon.
Mutta Jeesus on Hyvä Paimen,
joka ei heitä pois särkynyttäkään ruokoa.

Kun kirjoitan tälläkin foorumilla jotakin,
niin toivon,
että saisit jotain selvää
kynän eli ruo'on jäljestä.
Ja toivon,
että vaikka pillin ääni
varmaan on säröinen,
sen takana kuitenkin olisi
Hänen puhalluksensa.

Aloituksia

327

Kommenttia

12283

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Tuo luku siis puhuu epäjumalille uhratun lihan syömisestä.
    Ja minä uskon joka sanan tuosta ja näin on myös
    Koko Raamatun osalta. Se on kokonansa Totuus.

    Raamattu ei kunnioita ketään eikä mitään
    sanomalla tätä edes epäjumalaksi.
    Niin vanha kuin uusi testamenttikin puhuvat
    kirjaimellisesti kääntäen KUVATUKSISTA.
    Toinen herpean sana joka myös on usein
    käännetty epäjumalaksi, on tosiasiassa MITÄTTÖMYYS.
    Aivan kirjaimellisesti kääntäen: EI MITÄÄN.

    Raamattu siis nollaa täydellisesti kaiken,
    mitä tietämättömät ihmiset sanovat jumaliksi.
    Mutta meille, jotka olemme tulleet tuntemaan Totuuden,
    maailmassa ei ole mitään sellaista kuvatusta,
    joka saisi meidät edes aivastamaan.

    Ja niin tässäkin tekstikatkelmassa Paavali
    sulkee pois kaikki sellaiset jumalat ja herrat.
    Ei ole olemassakaan jumalaa pienellä jiillä.
    On vain yksi Jumala, josta kaikki on.
    Nuo kuvatuksetkin ja niiden taustavoimana olevat henget,
    Jumalan taivaasta pois viskatut olennot,
    joita tietämättömät pitävät jumalina ja herroina,
    ovat olemassa Jumalan Sanan voimasta,
    mutta ne eivät enää ole yhteydessä Häneen.

    Mutta me olemme yhteydessä Häneen.
    Olemme Jumalasta ja Häneen.
    Meidän ja Jumalan välillä vallitsee kaksisuuntainen yhteys.
    Me olemme yhtä Pojan kanssa,
    ja siten Hänen kauttansa yhtä myös Isän kanssa.

    Eli jos joku on uhrannut jotakin jollekin kuvatukselle,
    niin se ei millään tavalla hetkauta meitä.
    Se on aivan yhtä tyhjän kanssa. Sillä me tiedämme,
    että ei ole mitään muuta jumalaa kuin meidän Jumalamme.
    Ja niin me voimme millään tavoin häiriintymättä
    syödä tuota kuvatuksille uhrattua.

    "Syömisestä siis kuvatusten uhrien tiedämme,
    että ei mitään kuvatusta maailmassa
    ja ettei mitään jumalaa paitsi yksi.
    Sillä vaikka olisikin jumaliksi sanottuja,
    joko taivaassa tai maan päällä,
    kuten on monia jumalia ja monia herroja,
    niin meillä yksi Jumala,
    Isä, josta kaikki ja me Häneen,
    ja yksi Herra, Jeesus Kristus,
    jonka kautta kaikki, ja me hänen kauttansa."
  2. En oikein ymmärtänyt kommenttiasi,
    ja ilmeisesti et sinäkään minun kysymystäni.

    Siis olen monta kertaa avannut sinulle esimerkiksi sen,
    mitä 1 Kor 8 pitää sisällään ja mitä ei.
    Siinä ei suinkaan sanota esimerkiksi niin, että Isä ei ole Herra.

    Mutta ymmärrän nyt sitten vastauksesi niin,
    että et halua enää minun uudelleen selittävän
    esimerkiksi tuota lukua (epäjumalille uhratun lihan syömisestä),
    jonka taas kerran otit esille.
  3. Nikodemus siis kysyi:
    "Kuinka ihminen voi vanhana syntyä?
    Ei kai voi mennä jälleen äitinsä kohtuun ja syntyä?"

    Jeesus oikaisee väärinkäsityksen.
    Kysymys ei ole lainkaan siitä, että meidän ruumiimme
    syntyisi uudelleen äidin ruumiista,
    vaan hengestä, joka syntyy Hengestä.
    "Totisesti, totisesti sanon sinulle:
    ellei joku synny vedestä ja Hengestä,
    hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
    Mikä lihasta on syntynyt, on liha,
    ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
    Älä ihmettele, että sanoin sinulle:
    teidän täytyy syntyä ylhäältä.
    Tuuli puhaltaa, missä tahtoo,
    ja sen äänen kuulet, mutta et tiedä,
    mistä se tulee ja minne se menee.
    Niin on jokainen, joka on Hengestä syntynyt."

    Ja nyt Nikodemus kysyy
    Miten tämä voi tapahtua?

    Ja vasta nyt Jeesus toteaa,
    että Israelin rabbina eli Vanhan testamentin kirjoitusten opettajana
    Nikodemuksen olisi pitänyt tietää vastaus.
    "Sinä olet Israelin opettaja, etkä tätä tiedä!"

    Jeesus ei suostu kertomaan taivaallisia salaisuuksia siitä,
    kuinka tuo Jumalan ihme tapahtuu.
    "Totisesti, totisesti sanon sinulle:
    me puhumme, mitä tiedämme,
    ja todistamme, mitä olemme nähneet,
    ettekä ota vastaan todistustamme.
    Jos puhun teille maallisia ettekä usko, kuinka uskotte,
    jos puhuisin teille taivaallisia?"

    Ja nyt Jeesus vastaa Nikodemuksen kysymykseen,
    miten se voi tapahtua pohjaten vastauksensa
    4 Mooseksen kirjan tapahtumaan,
    joka Nikodemuken siis olisi pitänyt tietää ja ymmärtää.
    "Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi Hän,
    joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika.
    Niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa,
    niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
    jotta jokaisella, joka Häneen uskoo,
    olisi iankaikkinen elämä…"

    Näin alkaa Jeesuksen varsinainen vastaus
    Nikodemuksen kysymykseen: Miten se voi tapahtua?