Vapaa kuvaus

Raamattu on Jumalan omasivu,
Hänen ilmoituksenssa ihmislapsille.

Keskustelufoorumi
https://kalamos.foorumi.eu

Kotisivu
https://kalamos.webnode.fi

Blogi
https://kalamos.munblogi.com

Kάλαμος on Uuden Testamentin kreikkaa ja tarkoittaa ruokoa.
Jeesus kysyi Johannes Kastajaan liittyen:

"Mitä te lähditte erämaahan katselemaan?
Ruokoako, jota tuuli huojuttaa?"

Kάλαμος tarkoittaa ruokoa myös kynänä.
Johannes tervehtii kirjeensä vastaanottajaa näin:

"Minulla olisi paljon kirjoittamista sinulle,
mutta en tahdo kirjoittaa sinulle
musteella ja ruo'olla"

Lainaten Vanhan Testamentin Messias-ennustusta Jeesus sanoi:

"Särjettyä ruokoa hän ei muserra,
ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta"

Kάλαμος on tässä kuva ruokopillistä.
Lampaita paimentavat käyttivät sellaista
vaikkapa lampaita koolle kutsuessaan.
Jos ruokopilli särkyi,
niin se ei enää antanut selvää ääntä,
vaan korkeintaan rätisi inhottavasti.
Ja silloin se tietenkin heitettiin pois,
ja tehtiin uusi pilli.
Ruokoahan on paljon.
Mutta Jeesus on Hyvä Paimen,
joka ei heitä pois särkynyttäkään ruokoa.

Kun kirjoitan tälläkin foorumilla jotakin,
niin toivon,
että saisit jotain selvää
kynän eli ruo'on jäljestä.
Ja toivon,
että vaikka pillin ääni
varmaan on säröinen,
sen takana kuitenkin olisi
Hänen puhalluksensa.

Aloituksia

327

Kommenttia

12279

  1. "Mutta jos me
    valkeudessa vaellamme,
    niinkuin hän on valkeudessa,
    niin meillä on yhteys keskenämme,
    ja
    Jeesuksen Kristuksen,
    hänen Poikansa,
    veri
    puhdistaa meidät kaikesta synnistä."
    (1 Joh 1:7)

    Siis koko vaelluksemme ajan
    Jeesuksen veri puhdistaa
    koko ajan jatkuvasti kaikesta synnistä.

    Edellyttäen,
    että olemme Valkeudessa
    eli Jeesuksessa
    eli Pelastuksessa
    emmekä vaella Arkin ulkopuolella.

    Jos Jeesuksen verta ei enää ole,
    niin ei se sitten enää
    voi myöskään meitä puhdistaa.

    Mutta toki tuo veri virtaa yhä.
    Jeesuksen verinen ruumis
    nousi ylös haudasta
    kolmen päivän ja yön jälkeen.

    Tämä sen tähden,
    että maatuminen ei
    vielä ollut alkanut,
    niinkuin oli ennustettu.
    Pietari julisti
    Daavidin Psalmin 16 perusteella:

    "Koska hän siis oli profeetta
    ja tiesi,
    että Jumala oli hänelle
    valalla vannonut asettavansa
    hänen kupeittensa hedelmästä
    lihan mukaan
    Kristuksen istumaan
    hänen valtaistuimelleen,
    niin hän ennalta nähden
    puhui Kristuksen nousemuksesta,
    sanoen,
    ettei Hänen sieluansa
    ollut jätetty tuonelaan
    eikä lihansa nähnyt maatumista.
    Tämän Jeesuksen Jumala herätti,
    minkä todistajia me kaikki olemme."
    (Ap.t 2:30-32)

    Hänellä oli ylösnousemuksen
    jälkeen samat veriset haavat,
    jotka olivat ennen ylösnousemusta.
    Ja Hän näytti ne erityisesti Tuomaalle,
    mutta myös kaikille opetuslapsille.

    Ja Hän on edelleen Teurastettu Karitsa
    taivaassa Jumalan Valtaistuimen luona,
    kun seurakunnan tempauksen jälkeen
    etsitään avaajaa Kirjakäärölle.

    "Minä näin,
    että valtaistuimen,
    niiden neljän olennon
    ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa,
    kuin teurastettu"
    (Ilm 5:6)

    Ja ylistyksen pauhu puhkeaa:

    "Sinut on teurastettu.
    Sinä olet verelläsi ostanut meidät"
    (Ilm 5:9)

    Ja me syömme Hänen ruumiinsa
    ja juomme Hänen verensä ehtoollisella.
    Jeesuksen käyttämä ilmaisu
    on yksiselitteinen:

    "Ja heidän syödessään
    Jeesus otti leivän, siunasi, mursi
    ja antoi opetuslapsillensa
    ja sanoi:
    'Ottakaa ja syökää;
    tämä on minun ruumiini'.
    Ja hän otti maljan, kiitti
    ja antoi heille
    ja sanoi:
    Juokaa tästä kaikki;
    sillä tämä on minun vereni'"
    (Matt 26:26-28)
  2. Palattaisiinko aloittajan aiheeseen.
    Avauksessa lainatussa jakeessa
    ei ole otsikossa harvennetulla
    kirjattua ilmaisua:
    ... p i t i...

    Esim STLK kääntää näin:

    "Mutta Jumala on näin täyttänyt sen,
    minkä hän oli edeltä ilmoittanut
    kaikkien profeettojen suun kautta,
    että nimittäin hänen Voideltunsa oli kärsivä."
    (Ap.t 3:18)

    Alkuteksti puhuu Kristuksesta.

    JKR kääntää:

    "Näin Jumala on täyttänyt sen,
    minkä hän oli ilmoittanut etukäteen
    kaikkien profeettojensa suulla,
    nimittäin että hänen Kristuksen sä
    oli kärsittävä."

    Eli joka tapauksessa Messiaasta
    oli ennustettu,
    että Hän olisi kärsivä... meidän tähtemme.

    Jesaja 53

    1. Kuka uskoo meidän saarnamme,
    kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
    2. Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta.
    Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta;
    me näimme hänet,
    mutta ei ollut hänellä muotoa,
    johon me olisimme mielistyneet.
    3. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä,
    kipujen mies ja sairauden tuttava,
    jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
    4. Mutta totisesti,
    meidän sairautemme hän kantoi,
    meidän kipumme hän sälytti päällensä.
    Me pidimme häntä rangaistuna,
    Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
    5. mutta hän on haavoitettu
    meidän rikkomustemme tähden,
    runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä,
    että meillä rauha olisi,
    ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
    6. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat,
    kukin meistä poikkesi omalle tielleen.
    Mutta Herra heitti hänen päällensä
    kaikkien meidän syntivelkamme.
    7. Häntä piinattiin,
    ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa,
    joka teuraaksi viedään,
    niinkuin lammas,
    joka on ääneti keritsijäinsä edessä,
    niin ei hän suutansa avannut.
    8. Ahdistettuna ja tuomittuna
    hänet otettiin pois,
    mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden
    kohtasi rangaistus häntä.
    9. Hänelle annettiin hauta
    jumalattomain joukossa;
    mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa,
    sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt
    eikä petosta ollut hänen suussansa.
    10. Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella.
    Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi,
    saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan,
    ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
    11. Sielunsa vaivan tähden
    hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän,
    minun vanhurskas palvelijani,
    vanhurskauttaa monet,
    sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
    12. Sentähden minä jaan hänelle osan
    suurten joukossa,
    ja väkevien kanssa hän saalista jakaa;
    sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan,
    ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon,
    hän kantoi monien synnit,
    ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.
  3. "Ja hän saapui Nasaretiin,
    jossa hänet oli kasvatettu,
    ja meni tapansa mukaan
    sapatinpäivänä synagoogaan
    ja nousi lukemaan.
    Niin hänelle annettiin
    profeetta Esaiaan kirja,
    ja kun hän avasi kirjan,
    löysi hän sen paikan,
    jossa oli kirjoitettuna:
    'Herran Henki on minun päälläni,
    sillä hän on voidellut minut
    julistamaan evankeliumia köyhille;
    hän on lähettänyt minut
    saarnaamaan vangituille vapautusta
    ja sokeille näkönsä saamista,
    päästämään sorretut vapauteen,
    saarnaamaan Herran otollista vuotta".
    (Luuk 4:16-19)

    Tuo teksti paljastaa,
    että Jeesus oli Voideltu
    Pyhällä Hengellä.

    Myöskin Jeesukseen uskova
    on Voideltu Pyhällä Hengellä.

    "Teillä on voitelu Pyhältä"
    (1 Joh 2:20)

    Jeesus oli kuitenkin
    Jumalan Poikana erityisasemassa.

    Messias = Kristus = Voideltu

    Mutta kun Hän oli täyttänyt tehtävänsä
    Ristinkuolemallaan,
    niin ylösnousemuksensa jälkeen
    Hän lupasi Pyhän Hengen tulevan
    omiensa päälle.

    Näin tapahtui 10 päivää
    Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen Helluntaina.

    Ja Pietari nousi esiin,
    ja ei enää ollut pelkuri,
    joka kieltää Jeesuksen,
    vaan toimi nyt Pyhän Hengen
    voitelussa juuri niinkuin
    Jeesus oli toiminut.

    Herran Henki oli Pietarinkin päällä
    ja hän julisti evankeliumia Jeesuksesta.
    Ja monituhatpäinen joukko
    otti voidellun Sanan vastaan.

    Myöhemmin Pietari sanoo näin:

    "te tiedätte,
    kuinka Jumala
    Pyhällä Hengellä ja voimalla
    oli voidellut
    Jeesuksen Nasaretilaisen"
    (Ap.t 10:38)

    Jeesus oli siis voideltu
    Pyhällä Hengellä.
    Ja meidätkin voidellaan.

    Mutta Jeesus on Jumalan Poikana
    ihan oma lukunsa.

    "Sittenkuin Jumala muinoin
    monesti ja monella tapaa
    oli puhunut isille profeettain kautta,
    on hän näinä viimeisinä päivinä
    puhunut meille Pojan kautta,
    jonka hän on pannut
    kaiken perilliseksi,
    jonka kautta hän myös
    on maailman luonut
    ja joka,
    ollen hänen kirkkautensa säteily
    ja hänen olemuksensa kuva
    ja kantaen kaikki voimansa sanalla,
    on,
    toimitettuaan puhdistuksen synneistä,
    istunut Majesteetin
    oikealle puolelle korkeuksissa,
    tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi,
    kuin hänen perimänsä nimi
    on jalompi kuin heidän.
    Sillä kenelle enkeleistä
    hän koskaan on sanonut:
    'Sinä olet minun Poikani,
    tänä päivänä minä sinut synnytin';
    ja taas:
    'Minä olen oleva hänen Isänsä,
    ja hän on oleva minun Poikani'?
    Ja siitä,
    kun hän jälleen
    tuo esikoisensa maailmaan,
    hän sanoo:
    'Ja kumartakoot häntä
    kaikki Jumalan enkelit'.
    Ja enkeleistä hän sanoo:
    'Hän tekee enkelinsä tuuliksi
    ja palvelijansa tulen liekiksi';
    mutta Pojasta:
    'Jumala,
    sinun valtaistuimesi pysyy
    aina ja iankaikkisesti,
    ja sinun valtakuntasi valtikka
    on oikeuden valtikka."
    (Heb 1:1-8)

    Jeesus on siis voideltu Kuninkaaksi.
    Ja teksti jatkuu viittauksella siihen,
    että me Hänen omansa olemme
    myös voideltuja.
    Mutta Jeesus on ylivertainen kaikessa.
    Teksti jatkuu ...

    "Sinä rakastit vanhurskautta
    ja vihasit laittomuutta;
    sentähden on Jumala,
    sinun Jumalasi,
    voidellut sinua iloöljyllä,
    enemmän kuin sinun osaveljiäsi."
    (Heb 1:9)

    Pyhän Hengen voitelu
    saa aikaan ilon.
    Jumalan Valtakunta
    on sisäisesti meissä,
    ja vaikuttaa
    "vanhurskautta, rauhaa ja iloa
    Pyhässä Hengessä"
    (Room 14:17)

    Pyhän Hengen esikuvia
    ovat vesi, öljy ja monet muut asiat.

    Juomalla täytymme Pyhästä Hengestä.
    Vuodattamalla Öljy päällemme
    meidät voidellaan tehtäviin.

    Kuninkaat ja papit ja monet asiat
    jopa kiviäkin voideltiin öljyllä
    jo Vanhan testamentin aikana.

    Ja nyt Uuden testamentin aikana
    kaikki Jeesuksen uskovat
    muodostavat pyhän papiston.

    Lainaan taas
    Pietaria (=kivi, lohkare)

    "Ja tulkaa hänen tykönsä,
    elävän kiven tykö,
    jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet,
    mutta joka Jumalan edessä
    on valittu, kallis,
    ja rakentukaa itsekin
    elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi,
    pyhäksi papistoksi,
    uhraamaan hengellisiä uhreja,
    jotka Jeesuksen Kristuksen kautta
    ovat Jumalalle mieluisia.
    Sillä Raamatussa sanotaan:
    'Katso,
    minä lasken Siioniin valitun kiven,
    kalliin kulmakiven;
    ja joka häneen uskoo,
    ei ole häpeään joutuva'."
    (1 Piet 2:4-6)

    Siis jokainen uskova
    kuuluu pyhään papistoon.

    "Teille siis,
    jotka uskotte,
    se on kallis,
    mutta niille, jotka eivät usko,
    'on se kivi,
    jonka rakentajat hylkäsivät,
    tullut kulmakiveksi'
    ja
    'kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi'.
    Koska he eivät tottele sanaa,
    niin he kompastuvat;
    ja siihen heidät on pantukin."
    (1 Piet 2:7-8)

    Meidät on nyt
    voideltu Pyhällä Hengellä
    julistamaan evankeliumia.

    "Mutta te olette
    'valittu suku,
    kuninkaallinen papisto,
    pyhä heimo,
    omaisuuskansa,
    julistaaksenne sen jaloja tekoja',
    joka on pimeydestä kutsunut teidät
    ihmeelliseen valkeuteensa;
    te, jotka ennen
    'ette olleet kansa',
    mutta nyt olette
    'Jumalan kansa',
    jotka ennen
    'ette olleet armahdetut',
    mutta nyt
    '"olette armahdetut'."
    (1 Piet 2:9-10)

    Eli Jumalan Poika taivaasta
    Isän rinnalta/helmast/povesta
    tuli maan päälle
    syntyen ihmislapseksi.

    Hänet oli Voideltu
    avauksessa mainittuun tehtävään
    Jumalan Karitsana.
  4. "kun valmistettiin arkkia,
    jossa vain muutamat,
    se on kahdeksan sielua,
    pelastuivat veden kautta"
    (1 Piet 3:20)

    Alkutekstissä jae päättyy ilmaisuun

    δι’ ὕδατος
    di hydatos

    dia = läpi

    Ja niin meillä on tuossa jakeessa yhtälöpari:

    veden kautta
    ===
    Jeesuksen Kristuksen
    ylösnousemuksen kautta

    Yhtälöparin ratkaisussa
    auttaa numero 8.
    Se kuvaa uutta alkua.

    Tällainen alku on myös uusi liitto
    Jeesuksen veressä.

    Ja niin olemme löytäneet
    avaimen yhtälöparin ratkaisuun:

    Nooan perhekunta
    - kahdeksan aikuista ihmistä -
    pelastuivat veden läpi (dia)
    ===
    Pelastajan perhekunta
    - uuden liiton ihmiset -
    Messiaan ylösnousemuksen läpi

    Yhtälön kummallakin puolella
    tapahtuu nouseminen ylös.

    Kumpikin ryhmä
    nousee ensin ylös
    ja laskeutuu myöhemmin
    takaisin alas maan päälle,
    jonne perustetaan
    Uuden liiton pohjalta Valtakunta.

    Pelastus tapahtuu
    Vanhurskauden perusteella:

    Ensimmäisellä kerralla
    maailma pelastui
    Nooan vanhurskauden tähden.
    ===
    Toisella kerralla
    maailma pelastuu
    Jeesuksen vanhurskauden tähden.

    Mikä sitten hukuttaa.

    Nooa oli vanhurskauden saarnaaja.
    Kukaan ei kuitenkaan
    enää tehnyt parannusta.

    Se, mikä hukutti pahat,
    oli kantava voima pelastuville.

    Siis vesi eli Jumalan Sana
    eli Pelastuksen evankeliumi.

    Ja nyt seuraava jae
    kirjaimellisesti kääntäen.

    Tuohon edellä olevaan kuvaan
    Pietari viittaa
    ja sanoo kirjaimellisesti kääntäen:

    "joka myös meidät kuva"

    Siis tuo kuva tai maalaus
    Nooan arkista osoittaa jotain
    tärkeää Jeesuksen ylösnousemuksesta.

    "nyt pelastaa upottaminen"

    Meille siis tapahtuu jotain vastaavaa,
    kuin mitä tapahtui Nooan perhekunnalle.

    "ei lihan poistamista lian"

    Kysymys on jostain ihan muusta.
    Vesipesu ennen vedenpaisumusta
    ei olisi pelastanut
    eläviä olentoja kuolemasta.

    "vaan omantunnon hyvän pyyntö
    kohti Jumalaa läpi ylösnousemuksen
    Jeesuksen Kristuksen"

    Eli meillä on edellisessä jakeessa
    silmiemme edessä maalaus
    Nooan arkista,
    joka on tervattu sisältä ja päältä.

    Se nousee vesimassojen kannattamana
    ylöspäin eikä huku.

    Tämän kuvan mukaisesti
    mekin pelastumme.

    Meillä on silmiemme edessä kuva
    Pelastuksen arkista,
    joka esti sen sisällä olevia
    sieluja hukkumasta veteen.

    Ja nyt herääkin kysymys.
    Miten arkissa olevien pelastus
    saattoi olla olla upottaminen.
    Vastaus on yksinkertainen.

    Heidät upotettiin Arkkiin,
    jonka nimi on Pelastus.
    ===
    Ja samoin meidät on upotettu
    Häneen, jonka nimi on
    Jeesus = Pelastus.

    Kuolema kohtasi kaikkea muuta elävää
    maan päällä,
    kuin sitä,
    mikä eli joko vedessä tai arkissa.
    Vesi on Raamatun yleisin
    vertauskuva Pyhästä Hengestä.

    Sana ei hukuta meitä,
    jotka olemme upotetut Jeesukseen.

    Ne,
    jotka eivät ole arkin sisäpuolella,
    siis Jeesuksessa Kristuksessa
    - Jumalan Sanassa,
    hukkuvat, kun tuomion aika tulee.

    Tuo arkki ei hukkunut,
    koska se oli tervattu eli
    sivelty maapiellä
    sisältä ja päältä.
    Tuo maapiki muodostui Golgatalla,
    jossa Jeesus vuodatti verensä maahan.

    Ja nyt olemmekin palanneet
    keskustelun avauksen aiheeseen
    Jeesuksen ristin verestä.

    Se sama veri pelasti
    Israelin esikoiset jo silloin,
    kun Israelin kansa vapautui
    Egyptin orjuudesta.

    Muut esikoiset
    kuoleman enkeli korjasi.

    Siis me olemme
    upotetut Jeesukseen Kristukseen
    eli Pelastajaan Messiaaseen.

    Ja vielä aivan erityisesti
    Hänen kuolemaansa.
    Kuin myös ylösnousemukseensa.

    Ja tätä kuolemaa ja ylösnousemusta
    kuvaa kristillinen upotuskaste.

    Siis meidät upotetaan
    Pelastajaan Jeesukseen,
    Hänen kuolemaansa
    ja ylösnousemukseensa.

    Ja nyt me vaellamme
    Hänen ylösnousemusvoimassansa.

    Emme enää siinä maailmassa,
    joka hukkui,
    vaan uudessa olotilassa,
    jossa Jumalan Valtakunta on meissä
    vanhurskautena, rauhana ja ilona
    Pyhässä Hengessä.

    Arkki on siis kuva Jeesuksesta,
    joka on meidän Pelastuksemme.

    Ja mitä se merkitsee uudessa liitossa.
    Ihan uudenlaista vanhurskautta.

    "Vai ettekö tiedä,
    että me kaikki,
    jotka olemme kastetut
    Kristukseen Jeesukseen,
    olemme hänen
    kuolemaansa kastetut?
    Niin olemme siis
    yhdessä hänen kanssaan
    haudatut kasteen kautta kuolemaan,
    että niinkuin
    Kristus herätettiin kuolleista
    Isän kirkkauden kautta,
    samoin pitää meidänkin
    uudessa elämässä vaeltaman.
    Sillä jos me olemme
    hänen kanssaan yhteenkasvaneita
    yhtäläisessä kuolemassa,
    niin olemme samoin myös
    yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
    kun tiedämme sen,
    että meidän vanha ihmisemme
    on hänen kanssaan ristiinnaulittu,
    että synnin ruumis kukistettaisiin,
    niin ettemme enää syntiä palvelisi;
    sillä joka on kuollut,
    se on vanhurskautunut pois synnistä."
    (Room 6:3-7)

    Kaikki VT:n puolella
    on esikuvaa UT:n sanomasta:

    Nooa oli kantaisä
    Vanhan liiton maailmalle.
    Jeesus on kantaisä
    Uuden liiton maailmalle.

    Kumpikin liittosopimus on
    Jumalan ja Israelin kansan välinen.

    Israelin kansa
    joutui ensin orjuuteen
    Egyptissä eli maailmassa.

    Se vapautui siitä
    kulkemalla vesimassojen läpi.
    Kuivaa myöten.

    Mutta pelastuksen alku
    oli tämän keskustelun aihe
    eli Jeesuksen veri.

    Se siveltiin sydämen oven pihtipieliin.
    Esikoinen jäi eloon.
    Ja koko Jumalan kansa pelastui.
  5. Avaus kysyi:
    Miten veljet antoivat ruumiinsa
    eläväksi, pyhäksi ,
    Jumalalle otolliseksi uhriksi?

    Tuo on selvästi viittaus
    Paavalin sanoihin (Room 12:1-2).

    Paavali kirjoittaa paljon siitä,
    miten tuo toteutui hänen kohdallaan.

    Mutta otan nyt esiin Paavalin opetuksen
    samasta aiheesta Galatalaiskirjeestä.

    "Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu"
    (Gal 2:19)

    Jeesukseen uskovat on upotettu
    Hänen kuolemaansa.
    Ja olemme myös herätetyt
    Hänen kanssaan
    ja elämme nyt Hänessä.

    "ja minä elän,
    en enää minä,
    vaan Kristus elää minussa;
    ja minkä nyt elän lihassa,
    sen minä elän Jumalan Pojan uskossa,
    hänen,
    joka on rakastanut minua
    ja antanut itsensä minun edestäni."
    (Gal 2:20)

    Saman kirjeen loppusanoissa
    hän kirjoittaa:

    "Mutta pois se minusta,
    että minä muusta kerskaisin kuin
    meidän Herramme
    Jeesuksen Kristuksen rististä,
    jonka kautta
    maailma on ristiinnaulittu minulle,
    ja minä maailmalle!"
    (Gal 6:14)

    Kun Paavali oli jo kohdannut Jeesuksen,
    ja tullut tyrmätyksi
    Jeesuksen Kirkkauden voimasta,
    niin pian hän sai kutsun palvelutehtävään.
    Jeesus lähetti Ananiaan Paavalin luo.
    Ja Ananias säikähti.

    "Niin Herra sanoi hänelle:
    'Nouse ja mene sille kadulle,
    jota sanotaan Suoraksi kaduksi,
    ja kysy Juudaan talosta
    Saulus nimistä tarsolaista miestä.
    Sillä katso, hän rukoilee;
    ja hän on nähnyt näyssä miehen,
    Ananias nimisen, tulevan sisälle
    ja panevan kätensä hänen päällensä,
    että hän saisi näkönsä jälleen.'
    Mutta Ananias vastasi:
    'Herra,
    minä olen monelta kuullut siitä miehestä,
    kuinka paljon pahaa hän on tehnyt
    sinun pyhillesi Jerusalemissa;
    ja täälläkin hänellä on ylipapeilta
    valtuus vangita kaikki,
    jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat'.
    Mutta Herra sanoi hänelle:
    'Mene;
    illä hän on minulle valittu ase,
    kantamaan minun nimeäni
    pakanain ja kuningasten
    ja Israelin lasten eteen.
    Sillä minä tahdon näyttää hänelle,
    kuinka paljon hänen pitää kärsimän
    minun nimeni tähden".
    (Ap.t 9:11-16)

    Siis kutsu palvelutehtävään
    merkitsee aina kutsua uhrautumiseen.
    Palvelutehtävän suorittaminen
    merkitsee kärsimystä.
    Paavali kirjoittaakin näin:

    "Paavali,
    Jumalan tahdosta
    Kristuksen Jeesuksen apostoli,
    ja veli Timoteus
    Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle
    ynnä kaikille pyhille koko Akaiassa.
    Armo teille ja rauha Jumalalta,
    meidän Isältämme,
    ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
    Kiitetty olkoon meidän Herramme
    Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä,
    laupeuden Isä
    ja kaiken lohdutuksen Jumala,
    joka lohduttaa meitä
    kaikessa ahdistuksessamme,
    että me sillä lohdutuksella,
    jolla Jumala meitä itseämme lohduttaa,
    voisimme lohduttaa niitä,
    jotka kaikkinaisessa ahdistuksessa ovat.
    Sillä samoin kuin
    Kristuksen kärsimykset runsaina
    tulevat meidän osaksemme,
    samoin tulee meidän osaksemme
    myöskin lohdutus runsaana
    Kristuksen kautta."
    (2 Kor 1:3-5)

    Kristus
    eli Hänen Ruumiinsa
    eli seurakunta
    kärsii siis edelleen maan päällä.

    Ja näin jotenkin hahmottuu se,
    että jokainen uskova
    on ristiinnaulittu maailmalle.

    Siis maailma ristiinnaulitsee sen,
    joka ei ole enää maailmasta
    vaikkakin maailmassa.

    Mutta sitten on myös toisin päin.
    Maailma on ristiinnaulittu.
    Jeesus sanoi ennen ristinkuolemaa:

    "Nyt käy tuomio
    tämän maailman ylitse;
    nyt tämän maailman ruhtinas
    pitää heitettämän ulos."
    (Joh 12:31)

    Jeesuksen ristinkuolema
    on siis edelleen koko maailman yllä.
    Risti on ensinnäkin
    Jumalan Rakkaus
    koko maailmaa kohtaan.

    "Mutta tämä on iankaikkinen elämä,
    että he tuntevat sinut,
    joka yksin olet totinen Jumala,
    ja hänet,
    jonka sinä olet lähettänyt,
    Jeesuksen Kristuksen."
    (Joh 17:3)

    Mutta se on myös tuomio niille,
    jotka hylkäävät Jumalan armon.

    "Mutta tämä on tuomio,
    että valkeus on tullut maailmaan,
    ja ihmiset rakastivat pimeyttä
    enemmän kuin valkeutta;
    sillä heidän tekonsa olivat pahat."
    (Joh 3:19)

    Me olemme siis aina
    ja joka tapauksessa ristiinnaulitut.

    Jos olemme
    rakkaussuhteessa Jeesukseen,
    niin me olemme
    ristiinnaulitut Hänen kanssaan.

    Jos olemme rakaussuhteessa maailmaan,
    niin me olemme
    ristiinaulitsemassa Jeesusta.

    Jos olemme kuolleet yhdessä
    Jeesuksen kanssa,
    niin olemme myöskin jo herätetyt
    uuteen elämään.

    Ja silloin maailma
    on meille ristiinnaulittu.

    Ristiinnaulittu
    on leirin ulkopuolella.

    On kaksi leiriä.
    Voimme kuulua vain toiseen.

    Joko olemme ristiinnaulitut
    yhdessä Jeesuksen kanssa
    ja maailma on ristiinnaulittu meille.

    Tai olemme ristiinnaulitut
    omien rikostemme tähden
    ja olemme osa tuomittua maailmaa.

    Ihana osa on antaa itsensä
    eläväksi pyhäksi
    Jumalalle otolliseksi uhriksi
    Kirkkauden Herralle.

    Karmea osa antaa itsensä uhriksi
    pimeydelle.
  6. Ja mitä Sinä teet?
  7. Kristuksen orjana
    Paavali on julistanut
    suoraan Jeesukselta saamansa
    Jumalan Evankeliumin.

    Kahdeksan lukua oli käyty läpi,
    ja sitten Paavali jatkoi selvittelyä
    Israelin kohtaloilla
    kolmen luvun verran.

    Ja tuohon Aitoon öljypuuhun
    me metsäöljypuun oksatkin
    olemme oksastetut.

    Ja nyt me olemme
    Paavalin lailla etuoikeutettuja
    Kristuksen orjana
    palvelemaan ja rakastamaan
    Jumalaa yli kaiken
    ja lähimmäisiämme kuin itseämme.

    Kun olemme Paavalin julistaman
    evankeliumin vastaanottaneet,
    ja tulleet Jumalan omiksi.

    Olemme Jeesuksen ansion tähden
    pyhiä ja Jumalalle erotettuja.

    Olemme antaneet itsemme
    Jumalan omiksi.
    Mutta voimme antaa enemmänkin.
    Voimme antaututa
    Hänen palvelukseensa.

    Silloin emme ole pelkästään
    pyhitettyjä eli erotettuja maailmasta
    Jumalan omaisuudeksi,
    vaan lähetetty
    pahan maailman keskelle
    ja näin palvelemaan Jumalaa.

    Uskovan vaellukseen siis kuuluu
    Jumalan palveleminen.

    "Niin minä
    Jumalan armahtavan laupeuden kautta
    kehoitan teitä, veljet,
    antamaan ruumiinne
    eläväksi, pyhäksi,
    Jumalalle otolliseksi uhriksi;
    tämä on teidän
    järjellinen jumalanpalveluksenne."
    (Room 12:1)

    Pietarin kirjeessä on sama alkutekstin sana
    käännetty järjellisen sijasta hengelliseksi.

    "Ja tulkaa hänen tykönsä,
    elävän kiven tykö,
    jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet,
    mutta joka Jumalan edessä
    on valittu, kallis,
    ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä
    hengelliseksi huoneeksi,
    pyhäksi papistoksi,
    uhraamaan hengellisiä uhreja,
    jotka Jeesuksen Kristuksen kautta
    ovat Jumalalle mieluisia."

    Kun hengellinen maito
    on kasvattanut meitä,
    me saamme etuoikeuden
    tulla Elävän Kiven tykö
    siinä mielenlaadussa,
    että haluamme uhrata elämämme
    Hänen palvelukseensa.

    Tulimme uskoon kun
    meissä tapahtui mielenmuutos,
    joka mielemme uudistuu
    koko vaelluksemme ajan.

    "Älkääkä mukautuko
    tämän maailmanajan mukaan,
    vaan muuttukaa
    mielenne uudistuksen kautta,
    tutkiaksenne,
    mikä on Jumalan tahto,
    mikä hyvää ja otollista ja täydellistä."
    (Room 12:2)

    Me otamme vastaan ensin Sanan,
    sitten koemme
    mielenmuutoksen/uudistuksen
    ja sitten uskossa teemme Sanan mukaan
    ja lopuksi tulemme ymmärtämään sen,
    mitä jokin Sanan kohta tarkoitti.
    Ja nyt me voimme olla Sanan palvelijoita.
    Paavali kuitenkin varoittaa
    ajattelemasta liikoja itsestämme.

    "Sillä sen armon kautta,
    mikä minulle on annettu,
    minä sanon teille jokaiselle,
    ettei tule ajatella
    itsestänsä enempää,
    kuin ajatella sopii,
    vaan ajatella kohtuullisesti,
    sen uskonmäärän mukaan,
    minkä Jumala on kullekin suonut."
    (Room 12:3)

    Meillä itse kullakin on siis
    oma kutsumuksemme.

    "Sillä niinkuin meillä
    yhdessä ruumiissa on monta jäsentä,
    mutta kaikilla jäsenillä ei ole sama tehtävä,
    niin me, vaikka meitä on monta,
    olemme yksi ruumis Kristuksessa,
    mutta itsekukin
    olemme toistemme jäseniä;
    ja meillä on erilaisia armolahjoja
    sen armon mukaan,
    mikä meille on annettu"
    (Room 12:4-6)

    Roomassa olevien pyhien joukko
    on siis yksi ruumis Kristuksessa.
    Se muodostuu jäsenistä,
    jotka nekin ovat ruumiita.
    Ja toisaalta kaikki seurakuntaruumiit
    muodostavat yhdessä Kristuksen Ruumiin.

    Perusyksikkö on yksi ihmisruumis.
    Siinä on monta jäsentä.
    Esimerkiksi
    kaksi silmää,
    kaksi korvaa,
    kaksi kättä,
    kaksi jalkaa,
    yksi suu,
    yksi nenä

    Miten nämä voivat olla
    toistensa jäseniä.
    Siten, että ne muodostavat
    yhden toimivan kokonaisuuden:
    Ruumiin.

    Ilman silmiä
    jalkani eivät voisi
    kuljettaa minua niin,
    etten törmäile.
    Näin silmät palvelevat jalkoja.
    Ilman jalkoja
    en voisi lähestyä silmieni
    havaitsemaa kohdetta.
    Näin jalat palvelevat silmiä.

    Kaikki ruumiinjäsenet mudostavat
    yhden toimivan kokonaisuuden.

    "jos jollakin on profetoimisen lahja,
    käyttäköön sitä sen mukaan,
    kuin hänellä uskoa on;
    Jos virka,
    pitäköön virastaan vaarin;
    jos joku opettaa,
    olkoon uskollinen opettamisessaan;
    jos kehoittaa,
    niin kehoittamisessaan;
    joka antaa,
    antakoon vakaasta sydämestä;
    joka on johtaja,
    johtakoon toimellisesti;
    joka laupeutta harjoittaa,
    tehköön sen iloiten."
    (Room 12:6-8)

    Ja kun omaan armoitukseemme
    liittyy vielä polttoaineena
    keskinäinen Rakkaus,
    niin olemme valmiit palvelustehtävään.

    "Olkoon rakkaus vilpitön,
    kammokaa pahaa,
    riippukaa hyvässä kiinni.
    Olkaa veljellisessä rakkaudessa
    helläsydämiset toisianne kohtaan;
    toinen toisenne kunnioittamisessa
    kilpailkaa keskenänne."
    (Room 12:9-10)

    Tuon huippukohdan jälkeen
    olemme valmiit
    antamaan itsemme
    eläväksi, pyhäksi Jumalalle
    otolliseksi uhriksi
    eli toimelliseen Jumalan palvelemiseen
    Hengessä palavasti.

    "Älkää harrastuksessanne olko veltot;
    olkaa hengessä palavat;
    palvelkaa Herraa."
    (Room 12:11)

    Nyt olemme valmiudessa
    palvelemaan Jumalaa
    siinä tehtävässä,
    joka meille on annettu.

    Se tietää kuitenkin aina
    suuria vaikeuksia.
    Koko pimeyden valtakunta
    hyökkää meitä vastaan.

    Ja tätä varten
    luvun loppuosan ohjeistus
    on meille erittäin tärkeä,
    ettei luvun toisen jakeen
    mielemme uudistus latistu,
    jolloin menetämme sen
    Rakkauden voiman,
    joka meillä oli.

    Kun annamme itsemme
    eläväksi, pyhäksi
    Jumalle otolliseksi uhriksi,
    niin olemme
    kaikkien muiden palvelijoita.
  8. Minkä esikuvan?
  9. Herodes, vaikka oli pakana,
    ymmärsi heti tietäjien viestistä,
    että tuo juutalaisten kuningas
    on Kristus eli Messias.

    "Ja hän kokosi kaikki kansan
    ylipapit ja kirjanoppineet
    ja kyseli heiltä,
    missä Kristus oli syntyvä."
    (Matt 2:4)

    Israel ei ymmärtänyt.
    Eivät edes kirjanoppineet,
    vaikka heidät kutsutaan
    herodeksen luo
    avaamaan Jumalan Sanaa.
    Ja nämä sitten lukevat profetiaa:

    "He sanoivat hänelle:
    'Juudean Beetlehemissä;
    sillä näin on kirjoitettu
    profeetan kautta:
    'Ja sinä Beetlehem,
    sinä Juudan seutu,
    et suinkaan ole vähäisin
    Juudan ruhtinasten joukossa,
    sillä sinusta on lähtevä hallitsija,
    joka kaitsee minun kansaani Israelia'."
    (Matt 2:5-6)

    Herodes ymmärsi tässä vaiheessa
    tarkemmin kuin tietäjät,
    mistä oli kysymys.

    Ja vieläpä käy niin,
    että pakana Herodes lähettää
    nuo tietäjät Beetlehemiin
    saatuaan tietää kirjanoppineilta,
    missä Jeesus olisi syntyvä.

    "Silloin Herodes
    kutsui salaa tietäjät tykönsä
    ja tutkiskeli heiltä tarkoin,
    mihin aikaan tähti oli ilmestynyt."
    (Matt 2:7)

    Näin Herodes sai selville,
    kuinka vanha hänen kilpailijansa jo oli.

    Herodes oli puolijumala,
    joka halusi olla kaikkien valtias.
    Kaikkien tähti.

    Ja hän lähetti heidät Beetlehemiin
    sanoen:

    "Menkää ja tiedustelkaa tarkasti lasta;
    ja kun sen löydätte,
    niin ilmoittakaa minulle,
    että minäkin tulisin
    häntä kumartamaan".
    (Matt 2:8)

    Ja sitten yksi Jumalan tähti
    kulki tietäjien edellä.

    Kuten aiemmin totesin,
    niin ymmärrän tuon tähden
    olevan enkeli.
    Raamattu käyttää usein
    enkeleistä nimitystä tähti.
    Herra itse puhutteli Jobia tuulispäässä
    ja kysyi:

    "Missä olit silloin,
    kun minä maan perustin?"
    Ja kohta tulee jatkokysymys,
    joka selvittää,
    miten enkelikunta reagoi tuohon
    luotuun ihanuuteen.
    "Mihin upotettiin sen perustukset,
    tahi kuka laski sen kulmakiven,
    kun aamutähdet kaikki iloitsivat
    ja kaikki Jumalan pojat riemuitsivat?"

    Yksi näistä tähdistä
    ohjasi tietäjät Herransa luo,
    pysähtyen juuri sen talon yläpuolelle,
    jossa lapsi oli.

    "Ja hän lähetti heidät Beetlehemiin
    sanoen:
    'Menkää ja tiedustelkaa tarkasti lasta;
    ja kun sen löydätte,
    niin ilmoittakaa minulle,
    että minäkin tulisin
    häntä kumartamaan'.
    Kuultuaan kuninkaan sanat
    he lähtivät matkalle;
    ja katso,
    tähti, jonka he olivat
    itäisillä mailla nähneet,
    kulki heidän edellään,
    kunnes se tuli sen paikan päälle,
    jossa lapsi oli,
    ja pysähtyi siihen.
    Nähdessään tähden
    he ihastuivat ylen suuresti."
    (Matt 2:8-10)

    Tietäjät olivat olleet eksyksissä
    tultuaan Jerusalemiin.
    Itäisillä mailla
    he olivat saaneet täyden varmuuden,
    että nyt on syntynyt
    juutalaisten kuningas.
    Ja sitten Jerusalemissa
    kaikki ovat kuin eivät
    tietäisi mitään asiasta.

    Tämän tähden heille oli suuri ilo,
    että näkivät taas
    jumalallisen johdatuksen
    tähden muodossa,
    joka johdatti oikeaan osoitteeseen.

    "Niin he menivät huoneeseen
    ja näkivät lapsen
    ynnä Marian, hänen äitinsä.
    Ja he lankesivat maahan
    ja kumarsivat häntä,
    avasivat aarteensa
    ja antoivat hänelle lahjoja:
    kultaa ja suitsuketta ja mirhaa."
    (Matt 2:11)

    Siis nyt ollaan asuinhuoneessa.
    Ei enää tallissa.
    Ja kumarruksen kohteena on
    vajaan kahden vuoden ikäinen lapsi
    eikä enää sikiö/rintalapsi
    seimessä kapaloituna.

    Mutta tämä rauhan olotila
    päättyikin sitten tähän,
    kun enkeli käskytti Joosefia
    lähtemäään Egyptiin,
    koska Herodes olisi etsivä lasta
    surmataksensa Hänet.

    Juutalaisten Kuningas
    joutui pakolaisuuteen
    jo kaksi-vuotiaana.

    Siitä selvittiin sen rikkauden turvin,
    jonka itämaan tietäjät olivat
    tuoneet itäisiltä mailta.

    Tähti oli noussut Jaakobista.
    Ja sille ei Herodes eikä pahan valta
    mitään voinut.

    "Tähti nousee Jaakobista,
    ja valtikka kohoaa Israelista."
    (4 Moos 24:17)
  10. No niin.
    Kun nyt olemme Raamattu-palstalla,
    niin katsotaan,
    mitä Jumalan Sana ilmoittaa:

    "Älköön kukaan,
    kiusauksessa ollessaan,
    sanoko:
    'Jumala minua kiusaa;
    sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa,
    eikä hän ketään kiusaa."
    (Jaak 1:13)

    Jumala tarjoaa Sinulle vanhurskautta,
    vieläpä lahjaksi.

    Hän antoi oman Poikansa syntiuhriksi
    Sinun edestäsi,
    jotta Sinut voidaan armahtaa.

    Jumala on kohdattavissa
    erityisesti siellä,
    missä uskovat ovat koolla
    Jeesuksen nimessä.

    Jos otat Sanan vastaan,
    niin Sinä synnyt uudesti
    ylhäältä Hengestä.

    Ja silloin Sinun elämäsi muuttuu,
    ja voit kokea Pyhässä Hengessä
    vanhurskautta, rauhaa ja iloa.

    Se, mitä Sinä nyt koet
    ei ole Jumalasta vaan paholaisesta,
    jonka lähettiläitä ovat synti ja kuolema.

    Siis ei Jumala Sinua kiusaa,
    vaan Sinun oma himosi
    niinkuin käärme
    hyvän ja pahantiedon puun äärellä Eevaa.

    Jaakob jatkaa kirjettään näin:

    "Vaan jokaista kiusaa
    hänen oma himonsa,
    joka häntä vetää ja houkuttelee;
    kun sitten himo on tullut raskaaksi,
    synnyttää se synnin,
    mutta kun synti on täytetty,
    synnyttää se kuoleman."
    (Jaak 1:14-15)

    Siis synti ja kuolema
    ei ole lähtöisin Jumalasta.
    Vaan Jumalalta tulee kaikki hyvä.

    "Älkää eksykö, rakkaat veljeni.
    Jokainen hyvä anti
    ja jokainen täydellinen lahja
    tulee ylhäältä,
    valkeuksien Isältä,
    jonka tykönä ei ole muutosta,
    ei vaihteen varjoa."
    (Jaak 1:16-17)

    Hänen tarjouksensa on
    kuoleman sijaan Elämä.

    "Tahtonsa mukaan
    hän synnytti meidät
    totuuden sanalla,
    ollaksemme hänen luotujensa esikoiset."
    (Jaak 1:18)

    Tämän me voimme kokea
    ottamalla Sana vastaan
    ja tulemalla Jeesuksen tykö.
  11. Jeesus syntyi Beetlehemissä,
    jossa Joosef ja Maria olivat
    verollepanon tähden.

    Heille ei löytynyt majapaikkaa,
    ja niin Maria joutui synnyttämään
    lapsensa karjasuojassa.

    Silloin taivaalla näkyi valtava spektaakkeli.
    Enkeli julisti paimenille suuren ilon.

    "Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla
    vartioimassa yöllä laumaansa.
    Niin heidän edessään
    seisoi Herran enkeli,
    ja Herran kirkkaus
    loisti heidän ympärillään,
    ja he peljästyivät suuresti.
    Mutta enkeli sanoi heille:
    'Älkää peljätkö;
    sillä katso,
    minä ilmoitan teille suuren ilon,
    joka on tuleva kaikelle kansalle'"
    (Luuk 2:8-10)

    Ja enkelit antoivat varman merkin siitä,
    mistä paimenet löytävät lapsen.

    "teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja,
    joka on Kristus, Herra,
    Daavidin kaupungissa."
    (Luuk 2:11)

    Ja sitten enkeli antoi täsmäosoitteen:

    "Ja tämä on teille merkkinä:
    te löydätte lapsen kapaloituna
    ja seimessä makaamassa."
    (Luuk 2:12)

    Ja sitten tuli vielä valtava
    loppufanfaari.

    "Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa
    suuri joukko taivaallista sotaväkeä,
    ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
    'Kunnia Jumalalle korkeuksissa,
    ja maassa rauha ihmisten kesken,
    joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!"
    (Luuk 2:12)

    Ihmisistä käytetään tuossa ilmaisua,
    joka kattaa kaikki ihmiset.
    Erityisenä vivahteena on huomioitava,
    että tuota ilmaisua käytettiin
    erityissesti myös orjista.

    Nuo lammaspaimenethan olivat
    halveksittuja muiden silmissä.
    Ja nyt näille ilmoitettiin suuri ilosanoma,
    joka sitten olisi tuleva
    myös kaikelle kansalle.
    Ja nyt tässä maininnassa
    kansalla tarkoitetaan erityisesti
    nimenomaan Israelin kansaa.

    Ja näin siis enkelit olivat
    ilmoittaneet suuren uutisen
    Israelin kansalle.

    Uutisen, jonka vain nuo halveksitut
    paimenet saattoivat täysin ymmärtää.
    Sillä he olivat lukemattomia kertoja
    kapaloineet uhrikaritsan seimeen
    samaan tapaan kuin Maria oli kapaloinut
    seimeen Jeesuksen.

    Mutta ei pakanamaailmaakaan
    suinkaan jätetty vaille ilmoitusta
    Kuninkaallisen lapsen syntymästä.

    Samaan aikaan annettiin ilmoitus
    Juutalaisten Kuninkaasta
    pakanamaailmalle.

    Paimenet kiiruhtivat salaman nopeasti
    juhlapaikalle ja näkivät lapsen kapaloituna
    uhrilampaan tavoin.

    Mutta pakanamaailman
    puolesta infon ottivat vastaan
    itämaan tietäjät.

    Heiltä kesti kauan valmistella karavaani
    ja vaeltaa pitkä matka
    syntyneen juutalaisten kuninkaan luo.

    Vasta vajaan kahden vuoden kuluttua
    ollaan tilanteessa,
    jossa itämaan tietäjät ovat perillä
    kumartamassa syntynyttä
    Juutalaisten Kuningasta
    ja antavat suuriarvoisia lahjoja.

    Kun Raamatussa puhutaan tähdistä,
    niin se tarkoittaa usein enkeleitä.

    Mikään tähtikonjuktioa
    tai muukaan ilmiö
    ei selitä sitä tähden kulkemista
    tietäjien edellä ja pysähtymistä
    juuri oikean talon kohdalle.

    Ja niin ymmärrän tässäkin tapauksessa
    tähden tarkoittavan enkeliä.

    Israel sai loistoluokan ilmoituksen
    orjaluokan paimenien kautta.

    Pakanamaailma sai samaan aikaan
    ilmoituksen yhden enkelin kautta
    joka johti maalisuoralla heidät
    juuri oikean sisäänkäynnin kohdalle.

    "ja katso,
    tähti, jonka he olivat
    itäisillä mailla nähneet,
    kulki heidän edellään,
    kunnes se tuli sen paikan päälle,
    jossa lapsi oli, ja pysähtyi siihen."
    (Matt 2:9)