Jumala tahtoo pelastaa Sinut

Jumala tahtoo,
että kaikki ihmiset pelastuisivat.

"Sillä se on hyvää ja otollista
Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
joka tahtoo,
että kaikki ihmiset pelastuisivat
ja tulisivat tuntemaan totuuden.
Sillä yksi on Jumala,
yksi myös välimies
Jumalan ja ihmisten välillä,
ihminen Kristus Jeesus,
joka antoi itsensä lunnaiksi
kaikkien edestä,
josta todistus oli annettava aikanansa"
(1 Tim 2:3-6)

Jumalan puolelta kaikki on siis
valmista pelastusta varten.
Kaikki eivät kuitenkaan pelastu.

He eivät halua tulla tuntemaan
Totuutta eli Jeesusta Kristusta.
Eivät siis halua suuhteeseen
Hänen kanssaan.

"Mutta tämä on tuomio,
että valkeus on tullut maailmaan,
ja ihmiset rakastivat pimeyttä
enemmän kuin valkeutta;
sillä heidän tekonsa olivat pahat."
(Joh 3:19)

Mutta ne, jotka haluavat
suhteeseen Jeesuksen kanssa
ja Hänen kauttaan
tulla tuntemaan myös Isän,
saavat viettää ikuisuuden
Jumalan perheväen keskuudessa
Isän Kotona.

"Mutta tämä on
iankaikkinen elämä,
että he tuntevat sinut,
joka yksin olet totinen Jumala,
ja hänet,
jonka sinä olet lähettänyt,
Jeesuksen Kristuksen."
(Joh 17:3)

Me tekemiimme synteihin
hengellisesti kuolleet
olemme itse asiassa jo siirretyt
hengellisen kuoleman tilasta
ikuiseen elämään sinä hetkenä,
kun tulimme Jeesuksen tykö.

"Totisesti, totisesti
minä sanon teille:
joka kuulee minun sanani
ja uskoo häneen,
joka on minut lähettänyt,
sillä on iankaikkinen elämä,
eikä hän joudu tuomittavaksi,
vaan on siirtynyt kuolemasta elämään."
(Joh 5:24)

Nämä uudestisyntyneet ihmiset
ovat Jumalan lapsia.
He eivät ikinä joudu kadotukseen.
He ovat syöneet Elämän puusta
ja heidän kohdallaan on jo
alkanut ikuinen elämä Jeesuksessa
Jumalan yhteydessä.

Jo ennen maailman perustamista
oli säädetty,
että Pojassa oleva Elämä
on oleva Ihmisten Valkeus.

Siis ihmislapset tulisivat osallisiksi
Hänessä olevasta Elämästä
ja tulisivat näin Jumalan lapsiksi.

Tämä Hänessä oleva Elämä
oli alunperin tarjolla Elämän puussa,
sen hedelmän lihassa ja veressä.

Mutta kun ihminen ohitti tuon puun,
niin otettiin käyttöön
tuon onnettomuuden varalta
jo ennen maailman perustamista
laadittu pelastussuunnitelma.

Golgatalle pystytettiin sovituksen puu.
Siitä syömällä me
saamme sen ikuisen Elämän,
joka alunperin oli tarjolla jo
Eedenissä olevassa Elämän puussa.

Siis meillä on revanssi.
Saamme syödä
Golgatalle pystytetystä
Elämän puusta.

"Joka syö minun lihani
ja juo minun vereni,
sillä on iankaikkinen elämä"
(Joh 6:54)

Näitä pelastettuja ihmisiä
Jumala kutsuu palvelukseensa.

"Mutta me tiedämme,
että kaikki yhdessä
vaikuttaa niiden parhaaksi,
jotka Jumalaa rakastavat,
niiden,
jotka hänen aivoituksensa mukaan
ovat kutsutut.
Sillä ne,
jotka hän on edeltätuntenut,
hän on myös edeltämäärännyt
Poikansa kuvan kaltaisiksi,
että hän olisi esikoinen
monien veljien joukossa;
mutta jotka hän on edeltämäärännyt,
ne hän on myös kutsunut;
ja jotka hän on kutsunut,
ne hän on myös vanhurskauttanut;
mutta jotka hän on vanhurskauttanut,
ne hän on myös kirkastanut."
(Room 8:28-30)

Tuossa puhutaan kutsumuksesta.
Ja tällaiseen kutsumukseen vastaaminen
johtaa aina myös kärsimyksiin.
Ja kärsimykset kirkastamiseen.

Mutta vain armosta pelastettuja
kutsutaan palvelutehtävään.

Tuo kohta ei siis suinkaan
tarkoita mitään sellaista,
että Jumala olisi
ennalta määrännyt pelastuvat.

Pelastus on tarjolla jokaiselle,
ja Jumala tahtoo,
että kaikki pelastuisivat.

Ja Jumala on omalta puoleltaan
tehnyt kaiken valmiiksi
ja vastaanotettavaksi.

Ennalta on siis määrätty vain se,
miten me pelastumme.

"Ylistetty olkoon
meidän Herramme
Jeesuksen Kristuksen
Jumala ja Isä,
joka on siunannut meitä taivaallisissa
kaikella hengellisellä siunauksella
Kristuksessa,
niinkuin hän
ennen maailman perustamista
oli hänessä
valinnut meidät olemaan
pyhät ja nuhteettomat
hänen edessään,
rakkaudessa
edeltäpäin määräten meidät
lapseuteen,
hänen yhteyteensä
Jeesuksen Kristuksen kautta,
hänen oman tahtonsa
mielisuosion mukaan,
sen armonsa kirkkauden kiitokseksi,
minkä hän on lahjoittanut meille
siinä rakastetussa,
jossa meillä on lunastus
hänen verensä kautta,
rikkomusten anteeksisaaminen,
hänen armonsa rikkauden mukaan. "
(Ef 1:3-7)

Ennalta on siis määrätty,
että Pelastus on Jeesuksessa.

"Eikä ole pelastusta
yhdessäkään toisessa;
sillä ei ole taivaan alla
muuta nimeä ihmisille annettu,
jossa meidän pitäisi pelastuman."
(Ap.t 4:12)

Aadamista ja Eevasta alkaen
ihmiset ovat pelastuneet
sen sovituksen kautta,
joka tapahtui Golgatalla.

Jo syntiinlankeemuspäivänä
vuodatettu veri
ja tuon eläimen nahasta tehty
verinen vaate,
jonka Aadam antoi pukea päälleen,
oli osoitus uskosta
luvattuun Pelastajaan.

Ihmiset, jotka eivät ole
koskaan kuulleet Jeesuksesta,
ovat kautta ihmiskunnnan historian
silti tehneet ratkaisun
pimeyden ja Valkeuden välillä.

Ikuisuutemme riippuu siitä,
kumpaa rakastamme enemmän.
Vietämme sen pimeydessä
tai Valkeudessa.

Jeesus on Valkeus
ja Rakastaa Sinua!

237

1799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Minusta jälleensyntymisoppi on järkevämpi.
      Vahinko että se on poistettu Raamatusta.
      ♥️♥️♥️

      • Anonyymi00003

        Höps. Älä viitsi.


      • Sinäkö sen olet sieltä poistanut?🤔


      • Anonyymi00010
        Demokrates kirjoitti:

        Sinäkö sen olet sieltä poistanut?🤔

        Konstanttinopolin piispat sen poisti kirkolliskokouksessa i v.356.


      • Anonyymi00038

        JUMALAN POIKA ON IHMISEN POIKA...
        Hakutulos
        ihmisen:ut:x
        1. Matt. 8:20 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi".

        2. Matt. 9:6 Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" - hän sanoi halvatulle - "nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."

        3. Matt. 10:23 Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.

        4. Matt. 10:36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa.

        5. Matt. 11:19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää! Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."

        6. Matt. 12:8 Sillä Ihmisen Poika on sapatin herra."

        7. Matt. 12:32 Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.

        8. Matt. 12:40 Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.

        9. Matt. 12:45 Silloin se menee ja ottaa mukaansa seitsemän muuta henkeä, pahempaa kuin se itse, ja ne tulevat sisään ja asuvat siellä. Ja sen ihmisen viimeiset tulevat pahemmiksi kuin ensimmäiset. Niin käy myös tälle pahalle sukupolvelle."


      • Anonyymi00162
        Anonyymi00038 kirjoitti:

        JUMALAN POIKA ON IHMISEN POIKA...
        Hakutulos
        ihmisen:ut:x
        1. Matt. 8:20 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi".

        2. Matt. 9:6 Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" - hän sanoi halvatulle - "nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."

        3. Matt. 10:23 Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.

        4. Matt. 10:36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa.

        5. Matt. 11:19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää! Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."

        6. Matt. 12:8 Sillä Ihmisen Poika on sapatin herra."

        7. Matt. 12:32 Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.

        8. Matt. 12:40 Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.

        9. Matt. 12:45 Silloin se menee ja ottaa mukaansa seitsemän muuta henkeä, pahempaa kuin se itse, ja ne tulevat sisään ja asuvat siellä. Ja sen ihmisen viimeiset tulevat pahemmiksi kuin ensimmäiset. Niin käy myös tälle pahalle sukupolvelle."

        Ei jumala mitään tahdo, koska sellaista ei ole olemassa kuin satuina ja tarinoina. Kirkko se on joka haluaa rahasi ja omaisuutesi.


    • Anonyymi00002

      Pelastaa siis itseltään.
      Aika sairas logiikka sillä narsistilla.

      • Ei vaan itselleen
        koko maailmaa hallitsevan
        narsistin vallasta.


      • Anonyymi00041
        kalamos kirjoitti:

        Ei vaan itselleen
        koko maailmaa hallitsevan
        narsistin vallasta.

        Aivan, sillä meillä on taistelu pimeyden henkivaltoja vastaan.


      • Anonyymi00108
        kalamos kirjoitti:

        Ei vaan itselleen
        koko maailmaa hallitsevan
        narsistin vallasta.

        Minusta kovin narsisti on Jumala.


      • Anonyymi00137
        Anonyymi00108 kirjoitti:

        Minusta kovin narsisti on Jumala.

        Tarkoitat varmaan raamatussa Jumalaa,jota ei ole ,on vain herra sebaot joka totisesti on narsisti,aivan kuten poikansa jeesus.Minusta raamattu on kaatopaikka kirja jolla ei tee mitään.Eroa kirkosta,Kuka haluaa kuunella kahdesta narsisti juutalaisesta,en minä ainakaan.


      • Anonyymi00160
        Anonyymi00108 kirjoitti:

        Minusta kovin narsisti on Jumala.

        Olet sokea!


      • Anonyymi00164
        Anonyymi00137 kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan raamatussa Jumalaa,jota ei ole ,on vain herra sebaot joka totisesti on narsisti,aivan kuten poikansa jeesus.Minusta raamattu on kaatopaikka kirja jolla ei tee mitään.Eroa kirkosta,Kuka haluaa kuunella kahdesta narsisti juutalaisesta,en minä ainakaan.

        Sääli, että olet hyljännyt Jeesuksen, vaikka hän puolestasi kärsi ja kuoli.


      • Anonyymi00170
        Anonyymi00164 kirjoitti:

        Sääli, että olet hyljännyt Jeesuksen, vaikka hän puolestasi kärsi ja kuoli.

        Jeesuksen ei olisi tarvinnut kärsiä kenenkään puolesta, jos hänen isäukkonsa olisi laatinut hiukan armollisemman syntilistan.


      • Anonyymi00164 kirjoitti:

        Sääli, että olet hyljännyt Jeesuksen, vaikka hän puolestasi kärsi ja kuoli.

        Tämä on huvittavin uskonharhan osa, koska sitä ei tietenkään lainkaan tapahtunut.


    • Anonyymi00004

      Aamen!

      ” Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
      että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;”
      17:26,27

      • Anonyymi00005

        1. Tim. 6:16

        Hän yksin on kuolematon, hän asuu valossa, jota ei voi lähestyä. Häntä ei yksikään ihminen ole nähnyt eikä voi nähdä. Hänen on kunnia ja ikuinen valta. Aamen.


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        1. Tim. 6:16

        Hän yksin on kuolematon, hän asuu valossa, jota ei voi lähestyä. Häntä ei yksikään ihminen ole nähnyt eikä voi nähdä. Hänen on kunnia ja ikuinen valta. Aamen.

        Eli sinä et siis rukoile Jumalaa?


      • Anonyymi00050
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        1. Tim. 6:16

        Hän yksin on kuolematon, hän asuu valossa, jota ei voi lähestyä. Häntä ei yksikään ihminen ole nähnyt eikä voi nähdä. Hänen on kunnia ja ikuinen valta. Aamen.

        Aamen!


      • Anonyymi00077
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        1. Tim. 6:16

        Hän yksin on kuolematon, hän asuu valossa, jota ei voi lähestyä. Häntä ei yksikään ihminen ole nähnyt eikä voi nähdä. Hänen on kunnia ja ikuinen valta. Aamen.

        Nykytietämyksen valossa Jumala on elektroni.
        Sekin on ikuinen.


      • Anonyymi00118
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        1. Tim. 6:16

        Hän yksin on kuolematon, hän asuu valossa, jota ei voi lähestyä. Häntä ei yksikään ihminen ole nähnyt eikä voi nähdä. Hänen on kunnia ja ikuinen valta. Aamen.

        Jeesus tuli tänne maan päälle ihmiseksi ja kärsi ja kuoli syntiemme tähden. Lähtiessään takaisin Isän luo, Hän lupasi Pyhän Hengen, joka on uskovien kanssa avuksi, tueksi, lohdutukseksi jne jne.


      • Anonyymi00132
        Anonyymi00118 kirjoitti:

        Jeesus tuli tänne maan päälle ihmiseksi ja kärsi ja kuoli syntiemme tähden. Lähtiessään takaisin Isän luo, Hän lupasi Pyhän Hengen, joka on uskovien kanssa avuksi, tueksi, lohdutukseksi jne jne.

        Kiitos Jumalalle!


      • Anonyymi00138
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Eli sinä et siis rukoile Jumalaa?

        Kyllä minä Jumalaa rukoilen,hänet löytää kirjasta Koraani ja hänen nimi on Allah.


      • Anonyymi00139
        Anonyymi00118 kirjoitti:

        Jeesus tuli tänne maan päälle ihmiseksi ja kärsi ja kuoli syntiemme tähden. Lähtiessään takaisin Isän luo, Hän lupasi Pyhän Hengen, joka on uskovien kanssa avuksi, tueksi, lohdutukseksi jne jne.

        Minusta jeesus ei ole kärsinyt minun synneistäni päivääkään,vaan omistaan.En voi käsittää tota paskaa jota juutalais kristityt tyrkyttää.sinä et ollut syntynyt vielä silloin kun juutalainen jeesus kuoli,niin miten se kuoli sun tekosten tähden,vittu mitä paskaa,että kuoli jo ennakkoo minun ja sinun syntien tähden.Minä en voi ymmärtää,etkä sinäkään jos oikeen ajatustas käytät,Juonia ovat raamatun kertomukset ja ne on peräisin juutalaisuudesta.


      • Anonyymi00140
        Anonyymi00077 kirjoitti:

        Nykytietämyksen valossa Jumala on elektroni.
        Sekin on ikuinen.

        Ei ole. Hän on Persoona.


      • Anonyymi00158
        Anonyymi00077 kirjoitti:

        Nykytietämyksen valossa Jumala on elektroni.
        Sekin on ikuinen.

        Väärin. Jumala on Henki.


      • Anonyymi00176
        Anonyymi00132 kirjoitti:

        Kiitos Jumalalle!

        AAMEN!


      • Anonyymi00183
        Anonyymi00118 kirjoitti:

        Jeesus tuli tänne maan päälle ihmiseksi ja kärsi ja kuoli syntiemme tähden. Lähtiessään takaisin Isän luo, Hän lupasi Pyhän Hengen, joka on uskovien kanssa avuksi, tueksi, lohdutukseksi jne jne.

        Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa?

        Room 8:32


      • Anonyymi00184
        Anonyymi00183 kirjoitti:

        Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa?

        Room 8:32

        Stalinkaan ei säästänyt omaa poikaansa, vaan jätti Saksalaisten sotavankina olleen poikansa Natsien tapettavaksi. Kaipa hänkin teki paljon muutakin hyvää.


      • Anonyymi00186
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        1. Tim. 6:16

        Hän yksin on kuolematon, hän asuu valossa, jota ei voi lähestyä. Häntä ei yksikään ihminen ole nähnyt eikä voi nähdä. Hänen on kunnia ja ikuinen valta. Aamen.

        Tämä Jumala elää ja asuu auringossa?


      • Anonyymi00249
        Anonyymi00118 kirjoitti:

        Jeesus tuli tänne maan päälle ihmiseksi ja kärsi ja kuoli syntiemme tähden. Lähtiessään takaisin Isän luo, Hän lupasi Pyhän Hengen, joka on uskovien kanssa avuksi, tueksi, lohdutukseksi jne jne.

        Kyllä!


      • Anonyymi00250
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Eli sinä et siis rukoile Jumalaa?

        Ei varmaankaan.


      • Anonyymi00253

        Se on elämäntehtävä.


    • Anonyymi00006

      Eiköhän monet kohtaa tämän "Jumalan" siellä lahkon hurmoskokouksissa.

      2. Tess. 2:4

      Hän, Vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

      • Anonyymi00007

        1. Tim. 4:1

        Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja.


      • Anonyymi00019

        Missä herja, siellä Teuvo.


      • Anonyymi00100
        Anonyymi00019 kirjoitti:

        Missä herja, siellä Teuvo.

        Ikävä kyllä!


      • Anonyymi00103
        Anonyymi00100 kirjoitti:

        Ikävä kyllä!

        Jep


      • Anonyymi00181

        Teuvo. Miksi sinä jatkat Jeesuksen demonisointia?


    • Anonyymi00008

      Luuk. 21:8

      Niin hän sanoi: "Katsokaa, ettei teitä eksytetä. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen se', ja: 'Aika on lähellä'. Mutta älkää menkö heidän perässään.

      • Anonyymi00009

        Nykyisin väkevä eksytyksen muoto on julistaa, että ihmiset temmataan taivaasen milloin tahansa.
        Eksyttäjät luovat kiireen tuntua..."aika on lähellä"....

        Luuk. 21:8

        Niin hän sanoi: "Katsokaa, ettei teitä eksytetä. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen se', ja: 'Aika on lähellä'. Mutta älkää menkö heidän perässään.


    • Anonyymi00011

      Tämä on Jumalan vakaumus:
      Jumala tahtoo,
      että kaikki ihmiset pelastuisivat.

      Ole siis yhtä Jumalan Jeesuksen Kristuksen kanssa. Silloin olet rakkaudessa ja rauhassa Jumalan kämmenellä ja saanut syntisi anteeksi kun uskot ristin työhön evankeliumiin.

      • Anonyymi00141

        Aamen!


    • Anonyymi00012

      Taivaaseen ei ole mitään vihreätä linjaa. Lopullinen kohtalo selviää vasta viimeisellä tuomiolla, jonne kaikki ihmiset joutuvat.

      Ilm. 20:12

      Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan. [Dan. 7:10; Luuk. 10:20+ | Matt. 16:27+]

      Ilm. 20:13

      Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.

      • Tämä keskustelu alkoi
        Sanan kohdalla,
        jonka mukaan
        Jumala tahtoo,
        että kaikki ihmiset pelastuisivat
        ja tulisivat tuntemaan Totuuden.

        Jeesus Kristus on
        Tie, Totuus ja Elämä.

        Jeesus = Pelastus

        Kun olemme tulleet
        Jeesuksen tykö,
        niin siitä hetkestä alkaen
        Hän kantaa vastuun meistä.

        Tuossa hetkessä
        Jeesus vaikuttaa meissä uskon.
        Me elämme siis nyt
        Jumalan Pojan uskossa
        emmekä omassamme.

        Ja Hän vaikuttaa meissä
        paitsi tuon uskon
        myös tekemisen.

        Hän on meidän Paimenemme,
        joka ei kadota ainuttakaan lammastaan.

        Siis kun olemme pelastetut,
        niin me emme ikinä huku,
        emmekä joudu tuomittavaksi.

        "Totisesti, totisesti
        minä sanon teille:
        joka kuulee minun sanani
        ja uskoo häneen,
        joka on minut lähettänyt,
        sillä on iankaikkinen elämä,
        eikä hän joudu tuomittavaksi,
        vaan on siirtynyt kuolemasta elämään."
        (Joh 5:24)

        Me emme siis ole enää kuolleita
        vaan eläviä.

        Ja vain kuolleet tuomitaan
        lainaamassasi Ilmestyskirjan kohdassa.

        Me sen sijaan tulemme kyllä
        paljon ennen tuota tapahtumaa
        Kristuksen palkintoistuimen eteen,
        jossa uskolliset palkitaan.

        Mutta Pelastus on yksin armosta,
        ja olemme pelastetut siitä alkaen,
        kun olemme kätemme
        Hänelle ojentaneet.

        "Minun lampaani
        kuulevat minun ääntäni,
        ja minä tunnen ne,
        ja ne seuraavat minua.
        Ja minä annan heille
        iankaikkisen elämän,
        ja he eivät ikinä huku,
        eikä kukaan ryöstä heitä
        minun kädestäni."
        (Joh 10:27-28)


      • Anonyymi00078
        kalamos kirjoitti:

        Tämä keskustelu alkoi
        Sanan kohdalla,
        jonka mukaan
        Jumala tahtoo,
        että kaikki ihmiset pelastuisivat
        ja tulisivat tuntemaan Totuuden.

        Jeesus Kristus on
        Tie, Totuus ja Elämä.

        Jeesus = Pelastus

        Kun olemme tulleet
        Jeesuksen tykö,
        niin siitä hetkestä alkaen
        Hän kantaa vastuun meistä.

        Tuossa hetkessä
        Jeesus vaikuttaa meissä uskon.
        Me elämme siis nyt
        Jumalan Pojan uskossa
        emmekä omassamme.

        Ja Hän vaikuttaa meissä
        paitsi tuon uskon
        myös tekemisen.

        Hän on meidän Paimenemme,
        joka ei kadota ainuttakaan lammastaan.

        Siis kun olemme pelastetut,
        niin me emme ikinä huku,
        emmekä joudu tuomittavaksi.

        "Totisesti, totisesti
        minä sanon teille:
        joka kuulee minun sanani
        ja uskoo häneen,
        joka on minut lähettänyt,
        sillä on iankaikkinen elämä,
        eikä hän joudu tuomittavaksi,
        vaan on siirtynyt kuolemasta elämään."
        (Joh 5:24)

        Me emme siis ole enää kuolleita
        vaan eläviä.

        Ja vain kuolleet tuomitaan
        lainaamassasi Ilmestyskirjan kohdassa.

        Me sen sijaan tulemme kyllä
        paljon ennen tuota tapahtumaa
        Kristuksen palkintoistuimen eteen,
        jossa uskolliset palkitaan.

        Mutta Pelastus on yksin armosta,
        ja olemme pelastetut siitä alkaen,
        kun olemme kätemme
        Hänelle ojentaneet.

        "Minun lampaani
        kuulevat minun ääntäni,
        ja minä tunnen ne,
        ja ne seuraavat minua.
        Ja minä annan heille
        iankaikkisen elämän,
        ja he eivät ikinä huku,
        eikä kukaan ryöstä heitä
        minun kädestäni."
        (Joh 10:27-28)

        Minä tiedän kyllä miten lampaat ääntelevät.
        Mutta mitä ne tekevät iankaikkisella elämällä?


      • Anonyymi00109
        kalamos kirjoitti:

        Tämä keskustelu alkoi
        Sanan kohdalla,
        jonka mukaan
        Jumala tahtoo,
        että kaikki ihmiset pelastuisivat
        ja tulisivat tuntemaan Totuuden.

        Jeesus Kristus on
        Tie, Totuus ja Elämä.

        Jeesus = Pelastus

        Kun olemme tulleet
        Jeesuksen tykö,
        niin siitä hetkestä alkaen
        Hän kantaa vastuun meistä.

        Tuossa hetkessä
        Jeesus vaikuttaa meissä uskon.
        Me elämme siis nyt
        Jumalan Pojan uskossa
        emmekä omassamme.

        Ja Hän vaikuttaa meissä
        paitsi tuon uskon
        myös tekemisen.

        Hän on meidän Paimenemme,
        joka ei kadota ainuttakaan lammastaan.

        Siis kun olemme pelastetut,
        niin me emme ikinä huku,
        emmekä joudu tuomittavaksi.

        "Totisesti, totisesti
        minä sanon teille:
        joka kuulee minun sanani
        ja uskoo häneen,
        joka on minut lähettänyt,
        sillä on iankaikkinen elämä,
        eikä hän joudu tuomittavaksi,
        vaan on siirtynyt kuolemasta elämään."
        (Joh 5:24)

        Me emme siis ole enää kuolleita
        vaan eläviä.

        Ja vain kuolleet tuomitaan
        lainaamassasi Ilmestyskirjan kohdassa.

        Me sen sijaan tulemme kyllä
        paljon ennen tuota tapahtumaa
        Kristuksen palkintoistuimen eteen,
        jossa uskolliset palkitaan.

        Mutta Pelastus on yksin armosta,
        ja olemme pelastetut siitä alkaen,
        kun olemme kätemme
        Hänelle ojentaneet.

        "Minun lampaani
        kuulevat minun ääntäni,
        ja minä tunnen ne,
        ja ne seuraavat minua.
        Ja minä annan heille
        iankaikkisen elämän,
        ja he eivät ikinä huku,
        eikä kukaan ryöstä heitä
        minun kädestäni."
        (Joh 10:27-28)

        Kalamos, mikä on Totuus?
        Vaikuttaa siltä, että raamatun totuudet ovat aikalaisten uskomuksia ja kansan suussa kiertäneitä tarinoita. Käyköön yksi parhaista esimerkkinä.
        Ei aurinkoa ja kuuta voi pysäyttää muutoin, kun että ihmiset näkivät auringon ja kuun kiertävän litteätä maata.
        Ei kukaan enää usko oikeasti, että maa on kaiken keskipiste.
        Jumalakin murentuu, kun tämän ns. tekemisiä lukee raamatusta.
        Kirjaa pitää lukea kuten muitakin fiktiivisiä tarukokoemia.


      • Anonyymi00159
        kalamos kirjoitti:

        Tämä keskustelu alkoi
        Sanan kohdalla,
        jonka mukaan
        Jumala tahtoo,
        että kaikki ihmiset pelastuisivat
        ja tulisivat tuntemaan Totuuden.

        Jeesus Kristus on
        Tie, Totuus ja Elämä.

        Jeesus = Pelastus

        Kun olemme tulleet
        Jeesuksen tykö,
        niin siitä hetkestä alkaen
        Hän kantaa vastuun meistä.

        Tuossa hetkessä
        Jeesus vaikuttaa meissä uskon.
        Me elämme siis nyt
        Jumalan Pojan uskossa
        emmekä omassamme.

        Ja Hän vaikuttaa meissä
        paitsi tuon uskon
        myös tekemisen.

        Hän on meidän Paimenemme,
        joka ei kadota ainuttakaan lammastaan.

        Siis kun olemme pelastetut,
        niin me emme ikinä huku,
        emmekä joudu tuomittavaksi.

        "Totisesti, totisesti
        minä sanon teille:
        joka kuulee minun sanani
        ja uskoo häneen,
        joka on minut lähettänyt,
        sillä on iankaikkinen elämä,
        eikä hän joudu tuomittavaksi,
        vaan on siirtynyt kuolemasta elämään."
        (Joh 5:24)

        Me emme siis ole enää kuolleita
        vaan eläviä.

        Ja vain kuolleet tuomitaan
        lainaamassasi Ilmestyskirjan kohdassa.

        Me sen sijaan tulemme kyllä
        paljon ennen tuota tapahtumaa
        Kristuksen palkintoistuimen eteen,
        jossa uskolliset palkitaan.

        Mutta Pelastus on yksin armosta,
        ja olemme pelastetut siitä alkaen,
        kun olemme kätemme
        Hänelle ojentaneet.

        "Minun lampaani
        kuulevat minun ääntäni,
        ja minä tunnen ne,
        ja ne seuraavat minua.
        Ja minä annan heille
        iankaikkisen elämän,
        ja he eivät ikinä huku,
        eikä kukaan ryöstä heitä
        minun kädestäni."
        (Joh 10:27-28)

        Jumalan tahto on hyvä.


      • Anonyymi00163
        Anonyymi00078 kirjoitti:

        Minä tiedän kyllä miten lampaat ääntelevät.
        Mutta mitä ne tekevät iankaikkisella elämällä?

        Kun sinä et välitä Jeesuksesta, sinun ei tarvitse tietää muustakaan Jumalan suunnitelmasta. Jeesuksen kautta ihminen pääsee Jumalan salaisuuksiin.


      • Anonyymi00180
        Anonyymi00163 kirjoitti:

        Kun sinä et välitä Jeesuksesta, sinun ei tarvitse tietää muustakaan Jumalan suunnitelmasta. Jeesuksen kautta ihminen pääsee Jumalan salaisuuksiin.

        Juuri niin.


    • Anonyymi00013

      Matt.7
      21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
      22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
      23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

      • Anonyymi00020

        Mutta Teuvo! Eikö sinun ymmärrykseesi millään mene, etteivät sinun herjasi ja valheesi ole Jumalan tahto???
        Ei suinkaan.


      • Tuossa katkelmassa
        Jeesus puhuu ihmisistä,
        joita Hän ei tunne,
        ja jotka eivät tunne Jeesusta.

        He ovat ahdistuksen ajan jälkeen
        vielä elossa maan päällä,
        kun Jeesus on palannut taivaasta
        maan päälle pyhiensä kanssa
        eli vihityn Morsiamensa kanssa
        eli Vaimonsa kanssa
        perustaakseen Valtakuntansa.

        Tuossa vaiheessa
        maan päällä tapahtuu
        ahdistuksen ajan
        läpi elossa selvinneiden
        kansojen tuomio.

        Nämä ihmiset ovat siis olleet
        maan päällä samaan aikaan
        kuin perkele ja peto ja väärä profeetta
        ovat olleet konkreettisesti
        täällä kolme ja puoli vuotta
        eli ahdistuksen ajan jälkipuoliskon
        halliten maailmaa.

        Näillä ihmisillä ei ole ollut
        minkäänlaista suhdetta
        Jeesuksen kanssa
        eiväthä he edes tiedä Hänen nimeään.

        Heillä on tosiasiassa ollut suhde
        laittoman kanssa
        eli ovat palvelleet antikristusta.

        Tuo kauheus tapahtuu siis
        vasta seurakunnan tempauksen jälkeen.

        "Sillä laittomuuden salaisuus
        on jo vaikuttamassa;
        jahka vain tulee tieltä poistetuksi
        se,
        joka nyt vielä pidättää,
        niin silloin ilmestyy tuo laiton,
        jonka Herra Jeesus
        on surmaava suunsa henkäyksellä
        ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
        tuo,
        jonka tulemus tapahtuu
        saatanan vaikutuksesta
        valheen kaikella voimalla
        ja tunnusteoilla ja ihmeillä
        ja kaikilla vääryyden viettelyksillä
        niille, jotka joutuvat kadotukseen,
        sentähden etteivät ottaneet vastaan
        rakkautta totuuteen,
        voidaksensa pelastua.
        Ja sentähden Jumala lähettää heille
        väkevän eksytyksen,
        niin että he uskovat valheen,
        että kaikki ne tuomittaisiin,
        jotka eivät ole uskoneet totuutta,
        vaan mielistyneet vääryyteen. "
        (2 Tess 2:7-12)


      • Anonyymi00142
        kalamos kirjoitti:

        Tuossa katkelmassa
        Jeesus puhuu ihmisistä,
        joita Hän ei tunne,
        ja jotka eivät tunne Jeesusta.

        He ovat ahdistuksen ajan jälkeen
        vielä elossa maan päällä,
        kun Jeesus on palannut taivaasta
        maan päälle pyhiensä kanssa
        eli vihityn Morsiamensa kanssa
        eli Vaimonsa kanssa
        perustaakseen Valtakuntansa.

        Tuossa vaiheessa
        maan päällä tapahtuu
        ahdistuksen ajan
        läpi elossa selvinneiden
        kansojen tuomio.

        Nämä ihmiset ovat siis olleet
        maan päällä samaan aikaan
        kuin perkele ja peto ja väärä profeetta
        ovat olleet konkreettisesti
        täällä kolme ja puoli vuotta
        eli ahdistuksen ajan jälkipuoliskon
        halliten maailmaa.

        Näillä ihmisillä ei ole ollut
        minkäänlaista suhdetta
        Jeesuksen kanssa
        eiväthä he edes tiedä Hänen nimeään.

        Heillä on tosiasiassa ollut suhde
        laittoman kanssa
        eli ovat palvelleet antikristusta.

        Tuo kauheus tapahtuu siis
        vasta seurakunnan tempauksen jälkeen.

        "Sillä laittomuuden salaisuus
        on jo vaikuttamassa;
        jahka vain tulee tieltä poistetuksi
        se,
        joka nyt vielä pidättää,
        niin silloin ilmestyy tuo laiton,
        jonka Herra Jeesus
        on surmaava suunsa henkäyksellä
        ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
        tuo,
        jonka tulemus tapahtuu
        saatanan vaikutuksesta
        valheen kaikella voimalla
        ja tunnusteoilla ja ihmeillä
        ja kaikilla vääryyden viettelyksillä
        niille, jotka joutuvat kadotukseen,
        sentähden etteivät ottaneet vastaan
        rakkautta totuuteen,
        voidaksensa pelastua.
        Ja sentähden Jumala lähettää heille
        väkevän eksytyksen,
        niin että he uskovat valheen,
        että kaikki ne tuomittaisiin,
        jotka eivät ole uskoneet totuutta,
        vaan mielistyneet vääryyteen. "
        (2 Tess 2:7-12)

        Pelastuneet Adventistit ovat 1000 vuotta taivaassa. Taivaassa ei ole syntiä, eikä kuolemaa oleva.

        1234567---


    • Anonyymi00014

      1. Joh. 5:3

      Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa. [Matt. 11:30]

      "että pidämme hänen käskynsä"

      • Anonyymi00124

        Jumalan käskyt ovat ja hyviä ja pyhiä, mutta me emme niiden kautta pelastu.

        Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;


    • Anonyymi00015

      Hurmoshenkiset lahkolaiset vihaavat kristittyjen Katekismusta, koska siellä kymmenen käskyä on kirjoitettu selityksin, mitä ne tarkoittaa ja kehotus niiden noudattamiseen.

      • Anonyymi00016

        Lahkot vihaavat myös kristittyjen Virsikirjaa, koska virsissä on suoria lainauksia Raamatusta, esim. kasteen merkityksestä.


      • Anonyymi00021
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Lahkot vihaavat myös kristittyjen Virsikirjaa, koska virsissä on suoria lainauksia Raamatusta, esim. kasteen merkityksestä.

        Virsi 389 on minun suosikkini. 😊


      • Anonyymi00029
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Lahkot vihaavat myös kristittyjen Virsikirjaa, koska virsissä on suoria lainauksia Raamatusta, esim. kasteen merkityksestä.

        Lahkoilla on omat pyhät kirjat ja raamatut, mihinkä ne uskonsa perustaa.

        Oikea Kirkkoraamattu voi olla pöydällä tai kirjahyllyssä vain sen takia, että uusi tulokas luulisi olevansa liittymässä kristilliseen seurakuntaan.


      • Keskustelun aiheena ei ole
        hurmoshenkiset lahkolaiset
        vaan Jumala,
        joka haluaa pelastaa Sinut.


      • Anonyymi00120

        Miksi sinä Teuvo vihaat kristittyjä? Kerrohan.


      • Anonyymi00165
        Anonyymi00029 kirjoitti:

        Lahkoilla on omat pyhät kirjat ja raamatut, mihinkä ne uskonsa perustaa.

        Oikea Kirkkoraamattu voi olla pöydällä tai kirjahyllyssä vain sen takia, että uusi tulokas luulisi olevansa liittymässä kristilliseen seurakuntaan.

        Minä ainakin luen -38 käännöstä. Siellä myös kerrotaan, että valehtelijat eivät pelastu.


      • Anonyymi00169
        Anonyymi00029 kirjoitti:

        Lahkoilla on omat pyhät kirjat ja raamatut, mihinkä ne uskonsa perustaa.

        Oikea Kirkkoraamattu voi olla pöydällä tai kirjahyllyssä vain sen takia, että uusi tulokas luulisi olevansa liittymässä kristilliseen seurakuntaan.

        38 on minun raamattuni. Luetko sinä 92?
        Kielletäänkö siellä huorintekoa? Entä herjaamista?


    • Anonyymi00017

      Usko luo yhteyden Jeesukseen, jos se on poikki ihminen on pimeydessä.
      Keskittykää elämään!
      Kirjain kuolettaa mutta henki tekee eläväksi.
      Elätkö oikein armon kautta kuten Jeesus opettaa.?
      Kohde on elämäsi laatu ja yhteys Jeesuksessa.

      Ja Jeesuksen sisäinen tuntemus, se on elämäsi valo.

      • Anonyymi00022

        Lain kirjoitukset eivät kuoleta, vaan käskyjen noudattamien on Jumalasta.

        Jumalan lait ja Henki eivät ole toistensa vastakohtia.

        Matt. 5:18

        Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]


      • Anonyymi00024

        Norjalainen homppelimis perusti Suomeen 40 ens. hell.srk.


      • Anonyymi00028
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Lain kirjoitukset eivät kuoleta, vaan käskyjen noudattamien on Jumalasta.

        Jumalan lait ja Henki eivät ole toistensa vastakohtia.

        Matt. 5:18

        Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]

        Lain käskyt eivät kuoleta, vaan johtavat ikuiseen elämään.

        Matt. 19:17

        Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."


      • Anonyymi00030

        Lestadiokset sisäiset opit perusti sen lahkoliikkeen. Heillehän ei kelpaa edes uusimmat Raamatun käännökset, koska siellä on paljastettu paljon aikaisempien painoksien virheitä.


      • Anonyymi00102
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Lain kirjoitukset eivät kuoleta, vaan käskyjen noudattamien on Jumalasta.

        Jumalan lait ja Henki eivät ole toistensa vastakohtia.

        Matt. 5:18

        Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]

        Vain Jeesus pelastaa!


      • Anonyymi00115
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        Lestadiokset sisäiset opit perusti sen lahkoliikkeen. Heillehän ei kelpaa edes uusimmat Raamatun käännökset, koska siellä on paljastettu paljon aikaisempien painoksien virheitä.

        Voi kun ymmärtäisitte miten Jeesus haluaa teidät pelastaa!


      • Anonyymi00117
        Anonyymi00028 kirjoitti:

        Lain käskyt eivät kuoleta, vaan johtavat ikuiseen elämään.

        Matt. 19:17

        Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."

        Vain Jeesus on pitänyt Lain käskyt. Ei yksikään toinen. Sinäkin olet kertomasi mukaan tehnyt huorin.


    • Anonyymi00023

      Paavali oli murhamies ja yritti kumota lait, ettei tulisi tuomituksi murhasta.

      • Anonyymi00125

        Höpöjä kirjoitat tapasi mukaan Tepe36as21.


    • Anonyymi00031

      <<Taivaaseen ei ole mitään vihreätä linjaa. Lopullinen kohtalo selviää vasta viimeisellä tuomiolla, jonne kaikki ihmiset joutuvat.<<

      Ristin tie taivaaseen vie.
      Minä sanon teille Menkää pois minun tyköäni te laittomuuden tekijät tämä tarkoittaa sitä että ei ole Jeesuksen armoa ottanut vastaan ja polkevat sen jalkoihinsa se on iljettävää nämä ovat niitä pilalle leikattuja jotka Paavalia häpäisivät ja Jeesuksen ristintyön joka kantoi meidän syntimme.

      Heb: 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
      10:29 kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!
      10:30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa".
      10:31 Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.

      10:29 kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä! Armon veri on hyväksyttävä se on taivastie, siinä Jeesus on sydämessä.

      • Anonyymi00033

        Kuulen, miten vakavana ja pyhänä sinä tämän näet. Puhut ristin tiestä, armosta ja siitä, ettei Jumalan armo ole kevyt asia. Heprealaiskirje 10 todella sanoo, että armon hylkääminen on vakavaa, eikä sitä pidä käsitellä kevyesti tai pilkaten. Tässä olet Raamatun ytimessä.

        Mutta on tärkeää pitää koko evankeliumin kaari yhdessä, ettei totuus katkea keskeltä.

        1. ”Menkää pois minun luotani” – kenelle se sanotaan?

        Jeesus sanoo nuo sanat niille, jotka luottavat itseensä, eivätkä Häneen:

        omaan hurskauteensa

        omaan voimaansa

        omaan oikeassa olemiseensa

        He tekevät ”tekoja”, mutta ilman suhdetta Kristukseen.
        Se ei ole ensisijaisesti pilkkaajien haukkumista, vaan itsepetoksen paljastamista.

        2. Heprealaiskirjeen vakavuus – ja sen tarkoitus

        Hepr. 10 ei ole kirjoitettu:

        lietsoakseen vihaa

        antamaan ihmisille lupa tuomita toisia

        Vaan:

        herättämään omantunnon

        varoittamaan paatumisesta

        kutsumaan palaamaan armoon

        Se on paimenen huuto, ei lynkkaustuomio.

        3. Armo ei ole poljettavaksi – mutta se on aina tarjolla

        On totta:

        Kristuksen veren halveksiminen on vakavaa

        armon pilkkaaminen kovettaa sydämen

        Mutta yhtä totta on:

        Kristuksen veri riittää vielä sillekin, joka on sitä pilkannut – jos hän kääntyy.

        Paavali itse:

        pilkkasi

        vainosi

        häpäisi

        Silti hän sai armon. Juuri siksi hänestä tuli armon sanansaattaja.

        4. Meidän tehtävämme ei ole kostaa vaan todistaa

        Raamattu sanoo:

        ”Minun on kosto, sanoo Herra.”

        Se vapauttaa meidät yhdestä asiasta:
        meidän ei tarvitse eikä saa kantaa tuomarin miekkaa sydämessämme.

        Meidän kutsumuksemme on:

        todistaa ristin totuudesta

        pitää armo pyhänä

        mutta jättää lopullinen tuomio Jumalalle

        5. Risti on tie taivaaseen – mutta myös tie alas

        Risti:

        murskaa ylpeyden

        riisuu vihasta

        paljastaa synnin ensin minussa

        Kun risti on sydämessä, se ei tee ihmisestä raivokasta, vaan vakavan ja nöyrän.

        Voit sanoa tämän totuuden näin – ilman että se menettää voimaansa:

        Armon veri on ainoa tie taivaaseen.
        Sitä ei saa halveksia.
        Mutta niin kauan kuin ihminen elää, Jumala kutsuu vielä parannukseen.

        Se on ristin totuus kokonaisena:
        vakava – mutta täynnä toivoa.


      • Anonyymi00035

        Paavali oli valheveikko. Pelkästään Paavalin oppien varaan ei kannata autuuttaan rakentaa.

        Room. 3:7

        Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?

        Svenska Bibeln v. 1917 kääntää, että Paavali oli luonteeltaan epärehellinen, eikä ihminen sille perusluonteelleen voi mitään. Vanhemmiten ne piirteen vain korostuvat.

        Och å andra sidan, om Guds sannfärdighet genom min lögnaktighet ännu mer har trätt i dagen, honom till ära, varför skall då jag likväl dömas såsom syndare?


      • Anonyymi00127
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Kuulen, miten vakavana ja pyhänä sinä tämän näet. Puhut ristin tiestä, armosta ja siitä, ettei Jumalan armo ole kevyt asia. Heprealaiskirje 10 todella sanoo, että armon hylkääminen on vakavaa, eikä sitä pidä käsitellä kevyesti tai pilkaten. Tässä olet Raamatun ytimessä.

        Mutta on tärkeää pitää koko evankeliumin kaari yhdessä, ettei totuus katkea keskeltä.

        1. ”Menkää pois minun luotani” – kenelle se sanotaan?

        Jeesus sanoo nuo sanat niille, jotka luottavat itseensä, eivätkä Häneen:

        omaan hurskauteensa

        omaan voimaansa

        omaan oikeassa olemiseensa

        He tekevät ”tekoja”, mutta ilman suhdetta Kristukseen.
        Se ei ole ensisijaisesti pilkkaajien haukkumista, vaan itsepetoksen paljastamista.

        2. Heprealaiskirjeen vakavuus – ja sen tarkoitus

        Hepr. 10 ei ole kirjoitettu:

        lietsoakseen vihaa

        antamaan ihmisille lupa tuomita toisia

        Vaan:

        herättämään omantunnon

        varoittamaan paatumisesta

        kutsumaan palaamaan armoon

        Se on paimenen huuto, ei lynkkaustuomio.

        3. Armo ei ole poljettavaksi – mutta se on aina tarjolla

        On totta:

        Kristuksen veren halveksiminen on vakavaa

        armon pilkkaaminen kovettaa sydämen

        Mutta yhtä totta on:

        Kristuksen veri riittää vielä sillekin, joka on sitä pilkannut – jos hän kääntyy.

        Paavali itse:

        pilkkasi

        vainosi

        häpäisi

        Silti hän sai armon. Juuri siksi hänestä tuli armon sanansaattaja.

        4. Meidän tehtävämme ei ole kostaa vaan todistaa

        Raamattu sanoo:

        ”Minun on kosto, sanoo Herra.”

        Se vapauttaa meidät yhdestä asiasta:
        meidän ei tarvitse eikä saa kantaa tuomarin miekkaa sydämessämme.

        Meidän kutsumuksemme on:

        todistaa ristin totuudesta

        pitää armo pyhänä

        mutta jättää lopullinen tuomio Jumalalle

        5. Risti on tie taivaaseen – mutta myös tie alas

        Risti:

        murskaa ylpeyden

        riisuu vihasta

        paljastaa synnin ensin minussa

        Kun risti on sydämessä, se ei tee ihmisestä raivokasta, vaan vakavan ja nöyrän.

        Voit sanoa tämän totuuden näin – ilman että se menettää voimaansa:

        Armon veri on ainoa tie taivaaseen.
        Sitä ei saa halveksia.
        Mutta niin kauan kuin ihminen elää, Jumala kutsuu vielä parannukseen.

        Se on ristin totuus kokonaisena:
        vakava – mutta täynnä toivoa.

        Onhan se noinkin…


      • Anonyymi00131
        Anonyymi00035 kirjoitti:

        Paavali oli valheveikko. Pelkästään Paavalin oppien varaan ei kannata autuuttaan rakentaa.

        Room. 3:7

        Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?

        Svenska Bibeln v. 1917 kääntää, että Paavali oli luonteeltaan epärehellinen, eikä ihminen sille perusluonteelleen voi mitään. Vanhemmiten ne piirteen vain korostuvat.

        Och å andra sidan, om Guds sannfärdighet genom min lögnaktighet ännu mer har trätt i dagen, honom till ära, varför skall då jag likväl dömas såsom syndare?

        Miksi Herjaat Jumalan palvelijaa?


    • Anonyymi00032

      Ilmestyskirja on Jeesuksen viimeinen ilmoitus ihmisille, miten asiat ovat.

      Jaak. 2:25

      Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. [Joos. 6:25; Hepr. 11:31]

      1. Piet. 1:17

      Ja jos kerran te rukoillessanne kutsutte Isäksi häntä, joka puolueettomasti tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin eläkää jumalanpelossa tämä muukalaisuutenne aika. [Fil. 2:12]

      Ilm. 2:23

      Hänen lapsensa minä surmaan rutolla. Kaikki seurakunnat tulevat tietämään, kuka minä olen: minä tutkin sydämet ja ajatukset ja annan jokaiselle teistä hänen tekojensa mukaan. [1. Sam. 16:7; Ps. 7:10; Jer. 11:20; Room. 2:6]

      Ilm. 20:12

      Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan. [Dan. 7:10; Luuk. 10:20+ | Matt. 16:27+]

      Ilm. 20:13

      Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.

      Ilm. 22:12

      "Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan. [Ilm. 3:11 | Jes. 40:10, 62:11 | Matt. 16:27+]

    • Anonyymi00034

      Viimeisellä tuomiolla ei kysytä ihmisen uskosta yhtään mitään. Kaikki tuomitaan tekojensa mukaan, jatkoon, ei jatkoon....

      • Anonyymi00036

        Matt. 19:17

        Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."


    • Anonyymi00037

      Ihminen saadaan käännyttämällä tulemaan ihan mihin uskoon tahansa. Kuulosta ja muiden aistien kautta ihmistä voidaan manipuloida ja saada uskomaan ihan mitä tahansa.

      Lääkärilehdessä hypnoosiin erikoistunut lääkäri kauhiseli lahkosaarnaajien käyttämiä keinoja saada ihminen tulemaan lahkon uskoon.

      • Anonyymi00156

        VAIN JEESUS KRISTUS PELASTAA!


      • Anonyymi00157
        Anonyymi00156 kirjoitti:

        VAIN JEESUS KRISTUS PELASTAA!

        Se huutaa joka pelkää, eikä sadut huutamalla todeksi muutu.


    • Anonyymi00039

      Jeesus tarkoittaa iankaikkista elämää noin sanoaessaan: "Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."

      • Anonyymi00040

        Kuka voi sitten pelastua ihmiselle se on mahdotonta
        mutta Jumalalle kaikki on mahdollista

        Tässä on armon salaisuus ja se on ristintyö Jeesus Kristus ja usko että hän antaa synnit anteeksi, koska kärsi meidän syntimme.

        ja usko että Jumala on hänet lähettänyt
        se on Jumalan teko


      • Anonyymi00043
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Kuka voi sitten pelastua ihmiselle se on mahdotonta
        mutta Jumalalle kaikki on mahdollista

        Tässä on armon salaisuus ja se on ristintyö Jeesus Kristus ja usko että hän antaa synnit anteeksi, koska kärsi meidän syntimme.

        ja usko että Jumala on hänet lähettänyt
        se on Jumalan teko

        Luehan tarkemmin. Ilmestyskirja on viimeinen ilmoitus asiasta.

        Ilm. 20:13

        Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.


      • Anonyymi00065
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Kuka voi sitten pelastua ihmiselle se on mahdotonta
        mutta Jumalalle kaikki on mahdollista

        Tässä on armon salaisuus ja se on ristintyö Jeesus Kristus ja usko että hän antaa synnit anteeksi, koska kärsi meidän syntimme.

        ja usko että Jumala on hänet lähettänyt
        se on Jumalan teko

        Juuri niin on totuus!


      • Anonyymi00178
        Anonyymi00065 kirjoitti:

        Juuri niin on totuus!

        Jeesus pelastaa!


    • Anonyymi00044

      Gal. 6:7

      Älkää pettäkö itseänne! Jumala ei salli itseään pilkattavan. Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.

      Ps. 28:4

      Anna heille heidän tekojensa mukaan, heidän pahojen töittensä mukaan! Vaadi heidät tilille rikkomuksistaan, maksa heille heidän tekojensa palkka!

      Ps. 62:13

      Sinun, Herra, on uskollisuus. Sinä maksat ihmiselle hänen tekojensa mukaan. [Job 34:11+]

      Ps. 94:2

      Nouse, maailman tuomari, maksa ylvästelijöille heidän tekojensa mukaan. [1. Moos. 18:25+]

      Ps. 107:17

      Jotkut taas olivat mielettömiä, tekivät syntiä ja joutuivat kärsimään tekojensa tähden.

      • Anonyymi00045

        Ilm. 2:23

        Hänen lapsensa minä surmaan rutolla. Kaikki seurakunnat tulevat tietämään, kuka minä olen: minä tutkin sydämet ja ajatukset ja annan jokaiselle teistä hänen tekojensa mukaan. [1. Sam. 16:7; Ps. 7:10; Jer. 11:20; Room. 2:6]

        Ilm. 20:12

        Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan. [Dan. 7:10; Luuk. 10:20+ | Matt. 16:27+]

        Ilm. 20:13

        Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.

        Ilm. 22:12

        "Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan. [Ilm. 3:11 | Jes. 40:10, 62:11 | Matt. 16:27+]


      • Anonyymi00114
        Anonyymi00045 kirjoitti:

        Ilm. 2:23

        Hänen lapsensa minä surmaan rutolla. Kaikki seurakunnat tulevat tietämään, kuka minä olen: minä tutkin sydämet ja ajatukset ja annan jokaiselle teistä hänen tekojensa mukaan. [1. Sam. 16:7; Ps. 7:10; Jer. 11:20; Room. 2:6]

        Ilm. 20:12

        Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan. [Dan. 7:10; Luuk. 10:20 | Matt. 16:27 ]

        Ilm. 20:13

        Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.

        Ilm. 22:12

        "Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan. [Ilm. 3:11 | Jes. 40:10, 62:11 | Matt. 16:27 ]

        Kalamos on Jumalan mies.


      • Anonyymi00116

        Muistapa sinä, mitä lainasit tähän.


      • Anonyymi00167
        Anonyymi00114 kirjoitti:

        Kalamos on Jumalan mies.

        Kyllä!


    • Anonyymi00046

      <<Luehan tarkemmin. Ilmestyskirja on viimeinen ilmoitus asiasta.<<

      Niin ne on jo pelastettuja kuka on pelastaja?

      • Anonyymi00047

        Kuka voi sitten pelastua ihmiselle se on mahdotonta
        mutta Jumalalle kaikki on mahdollista


      • Anonyymi00113
        Anonyymi00047 kirjoitti:

        Kuka voi sitten pelastua ihmiselle se on mahdotonta
        mutta Jumalalle kaikki on mahdollista

        Kyllä! Jumala voi!


    • Anonyymi00048

      Aamen! Vain Jeesus Kristus voi syntisen pelastaa!

      • Ja tämä on ratkaisevan tärkeää
        ikuisuutta ajatellen.

        Pelastus on yksin armosta
        lahjana vastaanotettavissa
        Jeesuksessa Kristuksessa.

        Mutta tarjolla on muutakin.
        Esille tulleessa
        rikkaan nuorukaisen tapauksessa
        oli kysymys perinnöstä,
        joka täsmentyi aarteeksi taivaassa.


      • Anonyymi00112
        kalamos kirjoitti:

        Ja tämä on ratkaisevan tärkeää
        ikuisuutta ajatellen.

        Pelastus on yksin armosta
        lahjana vastaanotettavissa
        Jeesuksessa Kristuksessa.

        Mutta tarjolla on muutakin.
        Esille tulleessa
        rikkaan nuorukaisen tapauksessa
        oli kysymys perinnöstä,
        joka täsmentyi aarteeksi taivaassa.

        Aamen!


    • Anonyymi00052

      Suomennos " - - että pelastuISIvat ja tulISIvat tuntemaan totuuden - -" antaa täysin väärän sävyn tuossa jakeessa.

      Alkutekstin verbi on sama kuin kohdissa "Tuuli puhaltaa missä tahtoo - - " ja "Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo."

      Oikeampi käännös olisi ihan vain: "Jumala tahtoo kaikki pelastukseen ja totuuden tuntoon."

      Ja katso: niinhän se onkin käännetty monissa englanninkielisissä raamatuissa. Niissä tuo suomennoksen JOSSITTEVA SÄVY loistaa poissoalollaan.

      who wants all people to be saved and to come to the knowledge of the truth.

      who is willing for all mankind to be saved and come to a full knowledge of the truth.

      Who will have all men to be saved, and to come to the knowledge of the truth.

      who wills everyone to be saved and to come to knowledge of the truth.

      • Anonyymi00053

        Po. JOSSITTELEVA


    • Anonyymi00054

      Lisää pelastuksen unievrsaalisuutta korostavia jakeita:

      2 Peter 3:9
      The Lord is not slow in keeping His promise as some understand slowness, but is patient with you, not wanting anyone to perish but everyone to come to repentance.

      John 3:16
      For God so loved the world that He gave His one and only Son, that everyone who believes in Him shall not perish but have eternal life.

      Ezekiel 18:23
      Do I take any pleasure in the death of the wicked? declares the Lord GOD. Wouldn’t I prefer that he turn from his ways and live?

      Matthew 28:19-20
      Therefore go and make disciples of all nations, baptizing them in the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit, / and teaching them to obey all that I have commanded you. And surely I am with you always, even to the end of the age.”

      Titus 2:11
      For the grace of God has appeared, bringing salvation to everyone.

      Romans 10:12-13
      For there is no difference between Jew and Greek: The same Lord is Lord of all, and gives richly to all who call on Him, / for, “Everyone who calls on the name of the Lord will be saved.”

      Isaiah 45:22
      Turn to Me and be saved, all the ends of the earth; for I am God, and there is no other.

      Acts 17:30
      Although God overlooked the ignorance of earlier times, He now commands all people everywhere to repent.

      John 12:32
      And I, when I am lifted up from the earth, will draw everyone to Myself.”

      Revelation 22:17
      The Spirit and the bride say, “Come!” Let the one who hears say, “Come!” And let the one who is thirsty come, and the one who desires the water of life drink freely.

      Isaiah 55:1
      “Come, all you who are thirsty, come to the waters; and you without money, come, buy, and eat! Come, buy wine and milk without money and without cost!

      Luke 19:10
      For the Son of Man came to seek and to save the lost.”

      Romans 5:18
      So then, just as one trespass brought condemnation for all men, so also one act of righteousness brought justification and life for all men.

      1 John 2:2
      He Himself is the atoning sacrifice for our sins, and not only for ours but also for the sins of the whole world.

      Isaiah 49:6
      He says: “It is not enough for You to be My Servant, to raise up the tribes of Jacob, and to restore the protected ones of Israel. I will also make You a light for the nations, to bring My salvation to the ends of the earth.”

    • Anonyymi00056

      Jälleensyntymisoppi on järkevämpi kuin kristinusko.
      Kristinusko on ummehtunut lähi-idästä tullut harhaoppi.👹

      • Anonyymi00057

        Lisäys. Väkisin miekan voimalla tuotu.


      • Anonyymi00059

        Täysin samaa mieltä. Mokomaa harhaoppia koitetaan vielä väkisin pitää pystyssä, kastamalla puolustuskyvyttömät lapset kristinuskoon maksuvelvollisiksi. Onneksi kirkosta eroaminen lisääntyy koko ajan.


    • Anonyymi00058

      En luota häneen. Raamatuntapahtumissa hän laskelmien mukaan tappoi yli 20 miljoonaa ihmistä. Siinä meni syyttömät lapset, vanhukset mm. Ei ihme, että hänen toimistaan otetaan mallia tänäkin päivänä Lähi-Idässä - jälleen kerran.

      • Anonyymi00060

        Jumala paiskaa hyväsydämiset ihmiskunnan puolesta työskentelevät ateistit ja. "Syntisäkit" helvettiin tai kadotukseen. Rakkautta👺👹


      • Anonyymi00166
        Anonyymi00060 kirjoitti:

        Jumala paiskaa hyväsydämiset ihmiskunnan puolesta työskentelevät ateistit ja. "Syntisäkit" helvettiin tai kadotukseen. Rakkautta👺👹

        Kaikki tapahtuu kirjoitusten mukaan!


    • Anonyymi00061

      Siellä taivaassa Jeesuksen tykönä ikuisuus....onko kova tungos? Ja väkeä lappaa koko ajan lisää.
      Luuletko saavasi audienssin Jeesukselle?

    • Anonyymi00062

      Jumalan hyvä suunnitelma toteutuu niiden kohdalla, jotka ottavat Hänet vastaan Vapahtajanaan ja Herranaan.

      • Anonyymi00063

        Luehan tarkemmin mikä ihmisen pelastaa. Ei mitkään hurmoshenkien vastaanottamiset lahkoissa.

        1. Piet. 3:21

        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.


      • Anonyymi00066
        Anonyymi00063 kirjoitti:

        Luehan tarkemmin mikä ihmisen pelastaa. Ei mitkään hurmoshenkien vastaanottamiset lahkoissa.

        1. Piet. 3:21

        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.

        Tee Tepe ihan ensin parannus synneistäsi. Sitten voit jotakin Raamatusta kirjoittaa.


      • Anonyymi00067
        Anonyymi00063 kirjoitti:

        Luehan tarkemmin mikä ihmisen pelastaa. Ei mitkään hurmoshenkien vastaanottamiset lahkoissa.

        1. Piet. 3:21

        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.

        Ei lahkot, ei kirkot, ai katedraalit pelasta.
        EI!
        Eikä edes kaste yksinään mitään pelasta.
        Oletkohan koskaan sattunut lukemaan, mitä Johannes Kastaja sanoi niille, jotka luulivat saavansa kasteen ihan noin vain, ilman mielenmuutosta?

        Matt 3:1-
        Niinä päivinä tuli Johannes Kastaja ja saarnasi Juudean erämaassa
        ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
        Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'."
        Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
        Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
        Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
        ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, KUN HE TUNNUSTIVAT SYNTINSÄ.
        Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
        TEHKÄÄ SENTÄHDEN PARANNUKSEN SOVELIAITA HEDELMIÄ.
        älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
        Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.”

        Luepa Tepe ja opi!


      • Anonyymi00128
        Anonyymi00066 kirjoitti:

        Tee Tepe ihan ensin parannus synneistäsi. Sitten voit jotakin Raamatusta kirjoittaa.

        Näin on.


    • Anonyymi00064

      Universumissa on sivilisaatioita yhtä paljon kuin maapallolla on hiekanjyväsiä . Tai enempi.
      Onkohan niidenkin uskovaiset menneet ja menossa Jeesuksen luo ikuisuuteen.?

      • Anonyymi00172

        Oletko varma?


    • Anonyymi00068

      Jumalan sana on totuus.

      1. Piet. 3:21

      Tuon esikuvan mukaisesti TEIDÄT PELASTAA NYT KASTE ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.

      Kaste on uudestisyntymisen peso, mikä kumoaa perisynnin kadotustuomion ja antaa ikuisen elämän.

      • Anonyymi00069

        Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.


      • Anonyymi00070

        Ei lahkot, ei kirkot, ai katedraalit pelasta.
        EI!
        Eikä edes kaste yksinään mitään pelasta.
        Oletkohan koskaan sattunut lukemaan, mitä Johannes Kastaja sanoi niille, jotka luulivat saavansa kasteen ihan noin vain, ilman mielenmuutosta?

        Matt 3:1-
        Niinä päivinä tuli Johannes Kastaja ja saarnasi Juudean erämaassa
        ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
        Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'."
        Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
        Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
        Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
        ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, KUN HE TUNNUSTIVAT SYNTINSÄ.
        Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
        TEHKÄÄ SENTÄHDEN PARANNUKSEN SOVELIAITA HEDELMIÄ.
        älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
        Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.”

        Otetaan nyt kuitenkin KOKO TOTUUS, ei vain jotain irtojakeita ilman kontekstia!


      • Anonyymi00071
        Anonyymi00070 kirjoitti:

        Ei lahkot, ei kirkot, ai katedraalit pelasta.
        EI!
        Eikä edes kaste yksinään mitään pelasta.
        Oletkohan koskaan sattunut lukemaan, mitä Johannes Kastaja sanoi niille, jotka luulivat saavansa kasteen ihan noin vain, ilman mielenmuutosta?

        Matt 3:1-
        Niinä päivinä tuli Johannes Kastaja ja saarnasi Juudean erämaassa
        ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
        Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'."
        Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
        Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
        Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
        ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, KUN HE TUNNUSTIVAT SYNTINSÄ.
        Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
        TEHKÄÄ SENTÄHDEN PARANNUKSEN SOVELIAITA HEDELMIÄ.
        älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
        Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.”

        Otetaan nyt kuitenkin KOKO TOTUUS, ei vain jotain irtojakeita ilman kontekstia!

        Ei kaikkien tarvitse tehdä mitään parannuksia, niillä puheilla ihmisiä ahdistellaan kuin karjalaumaa.

        Luuk. 15:7

        Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.


      • Anonyymi00072
        Anonyymi00071 kirjoitti:

        Ei kaikkien tarvitse tehdä mitään parannuksia, niillä puheilla ihmisiä ahdistellaan kuin karjalaumaa.

        Luuk. 15:7

        Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.

        Luuk. 5:31

        Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.


      • Anonyymi00082
        Anonyymi00071 kirjoitti:

        Ei kaikkien tarvitse tehdä mitään parannuksia, niillä puheilla ihmisiä ahdistellaan kuin karjalaumaa.

        Luuk. 15:7

        Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.

        Puhut taas vastoin selvää Jumalan sanan ilmoitusta Tepe.

        ”Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että KAIKKIEN IHMISTEN KAIKKIALLA on tehtävä parannus.”
        Apt 17:30

        Se tarkoittaa sitä, mitä siinä lukee.
        Kun ihminen on tehnyt parannuksen ( jonka Jumala vaikuttaa Henkensä kautta ), eli mielenmuutoksen, hänen elämässään alkaa Jumalan vaikuttama pyhitys.
        Jumalan ihminen ei enää halua rypeä synnin rapakossa, kuten herjassa ja valheessa, vaan hän pyrkii elämään Jumalan tahdon mukaisesti.


        ”Mutta että te nyt olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelioiksi tulleet, niin teillä on teidän hedelmänne pyhyyteen, mutta lopuksi ijankaikkinen elämä.”
        Room 6:22

        ”Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;”
        Heb 12:14


      • Anonyymi00091
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Luuk. 5:31

        Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.

        Niin. Uskovaiset.

        Mitäpä jos jumala vain hillitsisi itsensä. Kaikki pääsisi vähemmällä.


      • Anonyymi00098
        Anonyymi00070 kirjoitti:

        Ei lahkot, ei kirkot, ai katedraalit pelasta.
        EI!
        Eikä edes kaste yksinään mitään pelasta.
        Oletkohan koskaan sattunut lukemaan, mitä Johannes Kastaja sanoi niille, jotka luulivat saavansa kasteen ihan noin vain, ilman mielenmuutosta?

        Matt 3:1-
        Niinä päivinä tuli Johannes Kastaja ja saarnasi Juudean erämaassa
        ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
        Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'."
        Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
        Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
        Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
        ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, KUN HE TUNNUSTIVAT SYNTINSÄ.
        Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
        TEHKÄÄ SENTÄHDEN PARANNUKSEN SOVELIAITA HEDELMIÄ.
        älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
        Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.”

        Otetaan nyt kuitenkin KOKO TOTUUS, ei vain jotain irtojakeita ilman kontekstia!

        Niinpä juuri. Kuka tahansa voi rakennella mitä tahansa oppeja irtojakeilla.


      • Anonyymi00104
        Anonyymi00070 kirjoitti:

        Ei lahkot, ei kirkot, ai katedraalit pelasta.
        EI!
        Eikä edes kaste yksinään mitään pelasta.
        Oletkohan koskaan sattunut lukemaan, mitä Johannes Kastaja sanoi niille, jotka luulivat saavansa kasteen ihan noin vain, ilman mielenmuutosta?

        Matt 3:1-
        Niinä päivinä tuli Johannes Kastaja ja saarnasi Juudean erämaassa
        ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
        Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'."
        Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
        Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
        Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
        ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, KUN HE TUNNUSTIVAT SYNTINSÄ.
        Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
        TEHKÄÄ SENTÄHDEN PARANNUKSEN SOVELIAITA HEDELMIÄ.
        älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
        Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.”

        Otetaan nyt kuitenkin KOKO TOTUUS, ei vain jotain irtojakeita ilman kontekstia!

        Jep


      • Anonyymi00179
        Anonyymi00071 kirjoitti:

        Ei kaikkien tarvitse tehdä mitään parannuksia, niillä puheilla ihmisiä ahdistellaan kuin karjalaumaa.

        Luuk. 15:7

        Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.

        Vai on Jeesus sinua ahdistellut?

        Matt 4:17

        Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".


    • Anonyymi00073

      1. Piet. 3:21

      Tuon esikuvan mukaisesti TEIDÄT PELASTAA NYT KASTE ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.

      Kaste on uudestisyntymisen peso, mikä kumoaa perisynnin kadotustuomion ja antaa ikuisen elämän.

      Toki kaikki pelastuvatkin tuomitaan tekojensa mukaan, ei se sitä poista. Mutta heillä ei ole mitään kadotustuomiota, jotka ovat Kristuksen omaksi kastettuja. He ovat Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen suojassa, Verensuojassa.

      • Anonyymi00074

        Uusi Liitto Kristuksen omana alkaa kasteesta, ei muutoin.


      • Anonyymi00075
        Anonyymi00074 kirjoitti:

        Uusi Liitto Kristuksen omana alkaa kasteesta, ei muutoin.

        Vanha liittto alkoi: pojat ympärileikattiin 8 pv. ikäisenä vauvana,
        tytöistä piti uhrata kaksi kyyhkysenpoikasta syntiuhrina.

        Uusi liitto alkaa: sekä pojat että tytöt kaste Kristuksen omaksi.


      • Anonyymi00079
        Anonyymi00075 kirjoitti:

        Vanha liittto alkoi: pojat ympärileikattiin 8 pv. ikäisenä vauvana,
        tytöistä piti uhrata kaksi kyyhkysenpoikasta syntiuhrina.

        Uusi liitto alkaa: sekä pojat että tytöt kaste Kristuksen omaksi.

        Kylläpä on terve uskonto!
        Pitää kiduttaja poikavauvoja!
        Jumala on saatanan kiinnostunut pikkupoikien pippeleistä.
        Sairasta!


      • Anonyymi00080
        Anonyymi00079 kirjoitti:

        Kylläpä on terve uskonto!
        Pitää kiduttaja poikavauvoja!
        Jumala on saatanan kiinnostunut pikkupoikien pippeleistä.
        Sairasta!

        Jumalan selvä käsky.

        1. Moos. 17:12

        Kahdeksantena päivänä syntymästä ympärileikattakoon jokainen poikalapsi sukupolvesta toiseen. Ympärileikattakoon kaikki talossasi syntyneet orjat samoin kuin heimoosi kuulumattomat orjat, jotka itsellesi ostat,

        1. Moos. 17:13

        Ympärileikattakoon sekä kotonasi syntynyt että rahalla ostamasi; ja niin minun liittoni on oleva merkitty teidän lihaanne iankaikkiseksi liitoksi.


      • Anonyymi00083

        Kaste ilman uskoa ja parannuksen tekoa ei hyödytä yhtään mitään.


      • Anonyymi00084
        Anonyymi00083 kirjoitti:

        Kaste ilman uskoa ja parannuksen tekoa ei hyödytä yhtään mitään.

        Raamatun mukaan kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouksen, jotta kasteen lahja Pyhä uskon Henki voidaan vuodattaa sydämeen.

        Lahkolaisten käännyttämällä aikaansaatu lahkousko on paha este ja tulppa oikean Pyhän Hengen saamiselle, koska siellä sisällä on jo asukas valmiina. Joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, ei ole sovelias Jeesuksen omaksi.

        Te teeskentelijät! Te kierrätte maat ja meret hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä helvetin oman, kahta vertaa pahemman kuin itse olette.


      • Anonyymi00085
        Anonyymi00084 kirjoitti:

        Raamatun mukaan kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouksen, jotta kasteen lahja Pyhä uskon Henki voidaan vuodattaa sydämeen.

        Lahkolaisten käännyttämällä aikaansaatu lahkousko on paha este ja tulppa oikean Pyhän Hengen saamiselle, koska siellä sisällä on jo asukas valmiina. Joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, ei ole sovelias Jeesuksen omaksi.

        Te teeskentelijät! Te kierrätte maat ja meret hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä helvetin oman, kahta vertaa pahemman kuin itse olette.

        OIkea usko on Henki meissä, ei mikään lahkolaisten päänusko, mielentilan asia "metanoia" kreikaksi.

        Room. 8:26

        Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin.


      • Anonyymi00086
        Anonyymi00084 kirjoitti:

        Raamatun mukaan kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouksen, jotta kasteen lahja Pyhä uskon Henki voidaan vuodattaa sydämeen.

        Lahkolaisten käännyttämällä aikaansaatu lahkousko on paha este ja tulppa oikean Pyhän Hengen saamiselle, koska siellä sisällä on jo asukas valmiina. Joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, ei ole sovelias Jeesuksen omaksi.

        Te teeskentelijät! Te kierrätte maat ja meret hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä helvetin oman, kahta vertaa pahemman kuin itse olette.

        Jenkkilhkojen yhteinen käännyttämisen kohderyhmä ovat kristityt. Lahkolaisten teltat ja temppelit kannattaa kiertää kaukaa.


      • Anonyymi00087
        Anonyymi00086 kirjoitti:

        Jenkkilhkojen yhteinen käännyttämisen kohderyhmä ovat kristityt. Lahkolaisten teltat ja temppelit kannattaa kiertää kaukaa.

        (Jehovat,Hellarit,Mormonit,Advarit) niillä on omat pyhät kirjat ja raamatut, mihinkä ne oppinsa perustaa.


      • Anonyymi00121
        Anonyymi00074 kirjoitti:

        Uusi Liitto Kristuksen omana alkaa kasteesta, ei muutoin.

        Lue raamattua. Kun apostolit lähtivät julistamaan evankeliumia, he siis ENSIN puhuivat ja julistivat Jeesusta Kristusta, joka kuoli silloisten ihmisten ja meidän nykyisten ihmisten syntien takia ristillä, mutta Hän myös nousi kuolleista ja aina Idän luo taivaaseen. Vasta sitten he kastoivat uskoontulleet, eivät muita. He eivät siis lähteneet kastamaan ketä vaan, missä vaan joku tuli vastaan.


      • Anonyymi00122
        Anonyymi00087 kirjoitti:

        (Jehovat,Hellarit,Mormonit,Advarit) niillä on omat pyhät kirjat ja raamatut, mihinkä ne oppinsa perustaa.

        Helluntailaiset lukevat 38 ja -92 -käännöksiä.


      • Anonyymi00143
        Anonyymi00087 kirjoitti:

        (Jehovat,Hellarit,Mormonit,Advarit) niillä on omat pyhät kirjat ja raamatut, mihinkä ne oppinsa perustaa.

        Omistan Pyhät Raamatut vuosilta 1642 ja 1903
        Ilm.22:14. Autuaat ovat ne, jotka Hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olisi, ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.

        1234567---


    • Anonyymi00076

      Minne Jumala tahtoo pelastaa minut?
      Pitänee kysyä tekoälyltä kannattaako pinnistellä.

      • Anonyymi00081

        Luuk. 12:5

        Vaan minä osoitan teille, ketä teidän on pelkääminen: peljätkää häntä, jolla on valta tapettuansa syöstä helvettiin. Niin, minä sanon teille, häntä te peljätkää.


      • Anonyymi00089
        Anonyymi00081 kirjoitti:

        Luuk. 12:5

        Vaan minä osoitan teille, ketä teidän on pelkääminen: peljätkää häntä, jolla on valta tapettuansa syöstä helvettiin. Niin, minä sanon teille, häntä te peljätkää.

        Jeesuskaan ei voi sitä estää, jos Jumala heittää helvettiin.

        Jumala tekee mitä tahtoo. Ei siinä auta lahkolaisten hillumiset yhtään mitään.

        Room. 9:18

        Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.


      • Anonyymi00090
        Anonyymi00089 kirjoitti:

        Jeesuskaan ei voi sitä estää, jos Jumala heittää helvettiin.

        Jumala tekee mitä tahtoo. Ei siinä auta lahkolaisten hillumiset yhtään mitään.

        Room. 9:18

        Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.

        Kuvitteletko itse olevasi varmoilla pohjilla???


      • Anonyymi00093
        Anonyymi00090 kirjoitti:

        Kuvitteletko itse olevasi varmoilla pohjilla???

        Hurskaat höperehtivät synneistään, kun taas meille tervejärkisille ei tule moinen mieleenkään.


      • Anonyymi00106

        Taivas on ihana paikka❣️
        Suosittelen❣️


      • Anonyymi00123
        Anonyymi00089 kirjoitti:

        Jeesuskaan ei voi sitä estää, jos Jumala heittää helvettiin.

        Jumala tekee mitä tahtoo. Ei siinä auta lahkolaisten hillumiset yhtään mitään.

        Room. 9:18

        Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.

        Kehoitan sinua vakavasti harkitsemaan kirjoituksiasi! Jumala näkee sinut ja motiivisi! Et kestä tuomiota!


    • Anonyymi00092

      No miltä se "Jumala" tahtoo pelastaa sinut, minut ja Hentun Liisan?
      No siltä ikuiselta kidutukselta, jota hän ihmisille suorittaa, jollei pelasta heitä, vai kuinka?

      • Anonyymi00094

        Jumalan tahto on pelastaa sinut. Älä valitse helvettiä. Miksi sinne menisit? Sinä itse valitset.


      • Anonyymi00105
        Anonyymi00094 kirjoitti:

        Jumalan tahto on pelastaa sinut. Älä valitse helvettiä. Miksi sinne menisit? Sinä itse valitset.

        Aivan. Ihmisen EI PIDÄ mennä kadotukseen!


      • Anonyymi00110
        Anonyymi00094 kirjoitti:

        Jumalan tahto on pelastaa sinut. Älä valitse helvettiä. Miksi sinne menisit? Sinä itse valitset.

        Olet ymmärtänyt ihmisen lopun väärin.
        Ihminen vain kuolee.


    • Anonyymi00095

      Jeesus vieläkin pelastaa syntisiä!

      • Anonyymi00096

        Aamen!!!


    • Anonyymi00097

      Pelasta itsesi uskonnosta👺👹, kokeile uskonnottomuutta. Ota jokin kehittävä harrastus tilalle.♥️♥️♥️

    • Anonyymi00107

      Minne Jumala haluaa pelastaa minut?
      Tarkka paikka taivaalla, kiitos.

    • Anonyymi00129

      "SIIS MISTÄ PELASTAA?"!!!

      • Anonyymi00148

        Siltä ikuiselta kidutukselta, jonka Hän tekee itse vajavaiseksi luomalleen ihmiselle.


      • Anonyymi00149
        Anonyymi00148 kirjoitti:

        Siltä ikuiselta kidutukselta, jonka Hän tekee itse vajavaiseksi luomalleen ihmiselle.

        Jumala ei ole sadisti, ikuisesti tulella vaivaava pelastumattomia.

        1234567---


      • Isä Jumala on ...

        "pelastanut meidät
        pimeyden vallasta
        ja siirtänyt meidät
        rakkaan Poikansa valtakuntaan"
        (Kol 1:13)


    • Anonyymi00134

      "Nämä uudestisyntyneet ihmiset
      ovat Jumalan lapsia.
      He eivät ikinä joudu kadotukseen.
      He ovat syöneet Elämän puusta
      ja heidän kohdallaan on jo
      alkanut ikuinen elämä Jeesuksessa
      Jumalan yhteydessä"
      Elämänpuu voin miettiä sitä

      • Jatkan lainaustasi avauksesta:

        >>>
        Jo ennen maailman perustamista
        oli säädetty,
        että Pojassa oleva Elämä
        on oleva Ihmisten Valkeus.

        Siis ihmislapset tulisivat osallisiksi
        Hänessä olevasta Elämästä
        ja tulisivat näin Jumalan lapsiksi.

        Tämä Hänessä oleva Elämä
        oli alunperin tarjolla Elämän puussa,
        sen hedelmän lihassa ja veressä.

        Mutta kun ihminen ohitti tuon puun,
        niin otettiin käyttöön
        tuon onnettomuuden varalta
        jo ennen maailman perustamista
        laadittu pelastussuunnitelma.

        Golgatalle pystytettiin sovituksen puu.
        Siitä syömällä me
        saamme sen ikuisen Elämän,
        joka alunperin oli tarjolla jo
        Eedenissä olevassa Elämän puussa.

        Siis meillä on revanssi.
        Saamme syödä
        Golgatalle pystytetystä
        Elämän puusta.

        "Joka syö minun lihani
        ja juo minun vereni,
        sillä on iankaikkinen elämä"
        (Joh 6:54)

        <<<


      • Anonyymi00147
        kalamos kirjoitti:

        Jatkan lainaustasi avauksesta:

        >>>
        Jo ennen maailman perustamista
        oli säädetty,
        että Pojassa oleva Elämä
        on oleva Ihmisten Valkeus.

        Siis ihmislapset tulisivat osallisiksi
        Hänessä olevasta Elämästä
        ja tulisivat näin Jumalan lapsiksi.

        Tämä Hänessä oleva Elämä
        oli alunperin tarjolla Elämän puussa,
        sen hedelmän lihassa ja veressä.

        Mutta kun ihminen ohitti tuon puun,
        niin otettiin käyttöön
        tuon onnettomuuden varalta
        jo ennen maailman perustamista
        laadittu pelastussuunnitelma.

        Golgatalle pystytettiin sovituksen puu.
        Siitä syömällä me
        saamme sen ikuisen Elämän,
        joka alunperin oli tarjolla jo
        Eedenissä olevassa Elämän puussa.

        Siis meillä on revanssi.
        Saamme syödä
        Golgatalle pystytetystä
        Elämän puusta.

        "Joka syö minun lihani
        ja juo minun vereni,
        sillä on iankaikkinen elämä"
        (Joh 6:54)

        <<<

        Golgata IFK ja opetuslapset pelasivat jalkapalloa.
        Kumpi voitti?
        Golgata IFK voitti, sillä opetuslasten joukossa pelasi Juudas-petturi, joka potki omaan maaliin.


    • Anonyymi00135

      Budha sano et jos nääet mielessäsi budhan tapa budha. Aika kinkkinen tilanne Jeesuksen kanssa

    • Anonyymi00144

      Monet eivät halua Taivaaseen. He saattavat puhua hurskaasti sinne menemisestä, mutta eivät halua sinne todella, sillä sinne pääsee VAIN Jeesuksen Kristuksen kautta.

      • Anonyymi00145

        Ei kukaan puhu hurskaasti, vaan herjaa.

        Se taudin kuva.


    • Anonyymi00146

      Herra Sebaot loi Saatanaksi myöhemmin muuttuneen arkkienkeli Luciferin, vaikka kaikkitietävänä tiesi tästä tulevan vastustajan ja ihmisen syntiin houkuttajan.
      Vastuu Saatanan olemassaolosta ja vallasta on yksinomaan Herra Sebaotin, joka kaikkivoipana olisi koska vain voinut olla luomatta Luciferia kapinallisuuteen alttiiksi ja lakkauttaa Saatanan vallan jo alkuunsa.

    • Anonyymi00150

      Alkukielessä tuossa kohdassa lukee: "Jumala TAHTOO KAIKKI PELASTUKSEEN JA TOTUUDEN TUNTOON."

      Mikä on loogista: Jumalan tahtoahan kukaan ei kykene vastustamaan.

      NNykyfundamentalismi on siitä kummallista, että se pitää SUOMENkielistä Raamattua Jumallan absoluuttisena Sanana, ei alkukielistä.

      • Anonyymi00151

        Jeesus ja hänen kanssaan kulkeneet oikeat apostolit puhuivat keskenään aramean kielen galilean murretta.


      • Anonyymi00152
        Anonyymi00151 kirjoitti:

        Jeesus ja hänen kanssaan kulkeneet oikeat apostolit puhuivat keskenään aramean kielen galilean murretta.

        UT on kreikkalaisten käännyttämiseksi tehty ja siinä on jo tulkintaa ja selityksiä.

        Esim. Jeesuksesta on tehty Jumala, ei vain Jumalan poika, koska Kreikkalaisten oman uskonnon mukaan heidän suurmiehet olivat jo Jumalan poikia, niin Jeesus ei olisi erottunut heistä mitenkään.

        Hepr. 1:5

        Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut: -- Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ei myöskään näin: -- Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani.


    • Anonyymi00153

      Ei Jeesus korottanut itseään Jumalan asemaan.

      Mark. 10:18

      Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu.

    • Anonyymi00154

      Kirkot maailmalla antavat täysin vääristyneen kuvan ihmisestä, joka on "rikkaruoho" tässä upeassa maailmassa. Annetaan kuva ihmisen ylivertaisuudesta- Jumalan kuvasta- ihmisistä, jotka ovat lyhyessä ajassa saastuttaneet maapallon. Ihmiset ovat niitä surkimuksia, joita ei olisi pitänyt koskaan syntyä evoluutiossa. Tämä on tietysti stigma, josta ei haluta puhua. Miltei ainoa laji, joka tapaa omaa lajiaan. Kaksi-/ kolme sukupolvea ovat ahneudessaan pilanneet tämän planeetan jo n. 50 vuodessa.

      Kirkon edustajien pitäisi ryhdistäytyä ja lakata paapomasta tätä surkeaa lajia. Puhukaa tosiasioista, niin kunnioituskin voisi palata kirkon tekemisiin. Nyt tämä on vain surkeaa näytelmää.

      • Anonyymi00155

        Kyllä Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mutta perisynti rikkoi ja särki sen kuvan. Ihmisestä tulikin Jumalan kuvatus, hengellisesti kuollut olento, mikä piti karkottaa pois paratiisista ja estää, ettei hän eläisi ikuisesti.

        1. Moos. 3:22

        Sitten Herra Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!"

        Raamatun mukaan perisyntinen ihminen ei elä ikuisesti, ellei hänet kasteta Kristuksen ruumiin jäseneksi ikuista elämää varten.


      • Anonyymi00161
        Anonyymi00155 kirjoitti:

        Kyllä Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mutta perisynti rikkoi ja särki sen kuvan. Ihmisestä tulikin Jumalan kuvatus, hengellisesti kuollut olento, mikä piti karkottaa pois paratiisista ja estää, ettei hän eläisi ikuisesti.

        1. Moos. 3:22

        Sitten Herra Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!"

        Raamatun mukaan perisyntinen ihminen ei elä ikuisesti, ellei hänet kasteta Kristuksen ruumiin jäseneksi ikuista elämää varten.

        Kaikkitietävä Herra Sebaot tiesi jo ihmistä luodessaan tästä tulevan Hänen luomansa Saatanaksi myöhemmin muuttuneen arkkienkeli Luciferin houkutuksille alttiin ja siitä huolimatta teki niin Luciferin kuin ihmisenkin vajavaiseksi, syntiin lankeavaksi, joten vastuu on vain ja ainoastaan Herra Sebaotin.
        Vai sanooko joku, että Herra Sebaot ei ole kaikkitietävä?


    • Anonyymi00175

      "You believe in a book that has talking animals, wizards, witches, demons, sticks turning into snakes, burning bushes, food falling from the sky, people walking on water, and all sorts of magical, absurd and primitive stories, and you say that we are the ones that need help?"

      - Mark.
      Mark Twain siis.

      • Anonyymi00182

        Kiitos!

        Suomennetaanpa.

        "Sinä uskot kirjaan, jossa on puhuvia eläimiä, velhoja, noitia, demoneja, käärmeiksi muuttuvia keppejä, palavia pensaita, taivaalta satavaa ruokaa, veden päällä käveleviä ihmisiä ja kaikenlaisia maagisia, absurdeja ja primitiivisiä tarinoita, ja väität, että me olemme niitä, jotka tarvitsevat apua?"


    • Anonyymi00185

      Tämä pelastuminen kuoleman jälkeen tuntuu riivaavan uskovia. Kenelläkään ei ole selvää käsitystä mitä ohjelmaa siellä on. Pahoin pelkään, ettei mitään.

    • Anonyymi00187

      Taas Paavalia pilkataan!
      Jotain muuta välillä.

      • Anonyymi00189

        Kop, kop, kop!

        - Kuka siellä?

        Jeesus.

        - Tulin pelastamaan sinut.

        Miltä?

        - Siltä, mitä aion tehdä sinulle, jos et päästä minua sisään.


      • Anonyymi00190
        Anonyymi00189 kirjoitti:

        Kop, kop, kop!

        - Kuka siellä?

        Jeesus.

        - Tulin pelastamaan sinut.

        Miltä?

        - Siltä, mitä aion tehdä sinulle, jos et päästä minua sisään.

        Mistä ironia syntyy?

        Kristillisessä opetuksessa (esim. Ilmestyskirja 3:20) Jeesus sanoo:

        “Katso, minä seison ovella ja kolkutan…”

        Ajatus on, että Jeesus tarjoaa pelastusta rakkaudesta käsin – vapaaehtoisesti.

        Vitsissä tämä asetelma käännetään nurin:

        Jeesus “pelastaa”

        …uhkaamalla tehdä jotain pahaa, jos et päästä häntä sisään.

        Tässä syntyy ristiriita: pelastaja muuttuu uhkaajaksi. Ironia syntyy siitä, että pelastus ja uhka yhdistetään samaan lauseeseen.

        Miksi se on mustaa huumoria?

        Musta huumori syntyy, kun käsitellään vakavia tai pyhiä aiheita (uskonto, kuolema, helvetti) kevyellä tai käänteisellä tavalla.

        Tässä:

        Pelastuminen helvetiltä on vakava teologinen aihe.

        Vitsi vihjaa, että pelastus on “suojelua” rangaistukselta, jonka sama taho aiheuttaa.

        Se on siis absurdi kärjistys:
        “Pelastan sinut… minulta.”


      • Anonyymi00191
        Anonyymi00190 kirjoitti:

        Mistä ironia syntyy?

        Kristillisessä opetuksessa (esim. Ilmestyskirja 3:20) Jeesus sanoo:

        “Katso, minä seison ovella ja kolkutan…”

        Ajatus on, että Jeesus tarjoaa pelastusta rakkaudesta käsin – vapaaehtoisesti.

        Vitsissä tämä asetelma käännetään nurin:

        Jeesus “pelastaa”

        …uhkaamalla tehdä jotain pahaa, jos et päästä häntä sisään.

        Tässä syntyy ristiriita: pelastaja muuttuu uhkaajaksi. Ironia syntyy siitä, että pelastus ja uhka yhdistetään samaan lauseeseen.

        Miksi se on mustaa huumoria?

        Musta huumori syntyy, kun käsitellään vakavia tai pyhiä aiheita (uskonto, kuolema, helvetti) kevyellä tai käänteisellä tavalla.

        Tässä:

        Pelastuminen helvetiltä on vakava teologinen aihe.

        Vitsi vihjaa, että pelastus on “suojelua” rangaistukselta, jonka sama taho aiheuttaa.

        Se on siis absurdi kärjistys:
        “Pelastan sinut… minulta.”

        Jos perisynti ymmärretään niin, että ihminen on moraalisesti jonkun kanta-isän teosta, se näyttää olevan ristiriidassa tavallisen oikeudenmukaisuuskäsityksen kanssa. Normaalisti vastuu kuuluu sille, joka teon tekee.

        Kriitikot, kuten Heikki Räisänen, ovat huomauttaneet, että oppi voi joillekin ihmisille synnyttää tarpeetonta syyllisyyttä tai kokemuksen perustavanlaatuisesta kelvottomuudesta. Tällöin uskonto saattaa ensin luoda ongelman ja sitten tarjota siihen ratkaisun.

        Jos kaikki ihmiset ovat samalla tavalla syntisiä, voidaan kysyä, heikentääkö tämä eroa vakavan pahuuden ja tavallisten inhimillisten virheiden välillä. Kriitikoiden mukaan on vaikea nähdä, miksi esimerkiksi kansanmurhan toteuttaja ja tavallinen kunnollinen ihminen olisivat moraalisesti samalla viivalla.

        Miten voidaan pitää oikeudenmukaisena järjestelmää, jossa ihminen syntyy hengellisesti vajavaisena tai syyllisenä ennen omia valintojaan?

        Myös huippututkijat ajattelevat samaa:

        https://hyviauutisia.wordpress.com/2015/07/13/raisasen-rosoinen-raamattu/

        Räisäsen Rosoinen Raamattu


        ”Paha ikään kuin demokratisoidaan: kaikki ovat yhtä kelvottomia. Demokratisoinnin syy on siis mielestäni siinä, että teologinen teoria vaatii kaikkia olemaan toivottomassa tilanteessa, koska muuten Kristuksen uhri ei olisi totaalinen, kaikkia koskeva. Luterilaisella ihmiskuvalla on suuret ansionsa. Se edistää nöyryyttä ja auttaa kamppailemaan omahyväisyyttä ja itsekorotusta vastaan, se auttaa ihmisiä tunnustamaan oman pimeän puolensa. Asian kääntöpuoli kuitenkin on, että jos kaikki ovat Jumalan edessä yhtä syntisiä kuin julmin diktaattori, synti trivialisoituu. Traditio ikään kuin päästää todellisen pahan aikaansaajat vastuusta (kaikki muutkin ovat pohjimmiltaan samanlaisia). Ennen muuta se kasaa suuren kuorman juuri niiden harteille, joiden henkinen rakenne on heikoin sitä kestämään. (…) Siunattu synnintunto on ollut niiden pienten ja heikkojen etuoikeus, joiden mieli on arka ja itsetunto maassa. Heille kirkko julistaa ilosanomaa Kristuksesta, johon uskomalla syntinen saa syntinsä anteeksi. Usein julistus tuokin todellista lohtua – valitettavasti vain vaivaan, jonka sama julistus on itse aiheuttanut. Olemme lääkinneet haavoja, jotka olemme itse lyöneet.” (s. 163-164)

        https://hyviauutisia.wordpress.com/2015/07/13/raisasen-rosoinen-raamattu/

        Räisäsen Rosoinen Raamattu

        Olemme lääkinneet haavoja, jotka olemme itse lyöneet.” (s. 163-164)

        Heikki Räisänen-Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan Uuden testamentin eksegetiikan professori. Teologian tohtori Räisänen toimi Suomen Akatemian tutkijaprofessorina.


      • Anonyymi00192
        Anonyymi00191 kirjoitti:

        Jos perisynti ymmärretään niin, että ihminen on moraalisesti jonkun kanta-isän teosta, se näyttää olevan ristiriidassa tavallisen oikeudenmukaisuuskäsityksen kanssa. Normaalisti vastuu kuuluu sille, joka teon tekee.

        Kriitikot, kuten Heikki Räisänen, ovat huomauttaneet, että oppi voi joillekin ihmisille synnyttää tarpeetonta syyllisyyttä tai kokemuksen perustavanlaatuisesta kelvottomuudesta. Tällöin uskonto saattaa ensin luoda ongelman ja sitten tarjota siihen ratkaisun.

        Jos kaikki ihmiset ovat samalla tavalla syntisiä, voidaan kysyä, heikentääkö tämä eroa vakavan pahuuden ja tavallisten inhimillisten virheiden välillä. Kriitikoiden mukaan on vaikea nähdä, miksi esimerkiksi kansanmurhan toteuttaja ja tavallinen kunnollinen ihminen olisivat moraalisesti samalla viivalla.

        Miten voidaan pitää oikeudenmukaisena järjestelmää, jossa ihminen syntyy hengellisesti vajavaisena tai syyllisenä ennen omia valintojaan?

        Myös huippututkijat ajattelevat samaa:

        https://hyviauutisia.wordpress.com/2015/07/13/raisasen-rosoinen-raamattu/

        Räisäsen Rosoinen Raamattu


        ”Paha ikään kuin demokratisoidaan: kaikki ovat yhtä kelvottomia. Demokratisoinnin syy on siis mielestäni siinä, että teologinen teoria vaatii kaikkia olemaan toivottomassa tilanteessa, koska muuten Kristuksen uhri ei olisi totaalinen, kaikkia koskeva. Luterilaisella ihmiskuvalla on suuret ansionsa. Se edistää nöyryyttä ja auttaa kamppailemaan omahyväisyyttä ja itsekorotusta vastaan, se auttaa ihmisiä tunnustamaan oman pimeän puolensa. Asian kääntöpuoli kuitenkin on, että jos kaikki ovat Jumalan edessä yhtä syntisiä kuin julmin diktaattori, synti trivialisoituu. Traditio ikään kuin päästää todellisen pahan aikaansaajat vastuusta (kaikki muutkin ovat pohjimmiltaan samanlaisia). Ennen muuta se kasaa suuren kuorman juuri niiden harteille, joiden henkinen rakenne on heikoin sitä kestämään. (…) Siunattu synnintunto on ollut niiden pienten ja heikkojen etuoikeus, joiden mieli on arka ja itsetunto maassa. Heille kirkko julistaa ilosanomaa Kristuksesta, johon uskomalla syntinen saa syntinsä anteeksi. Usein julistus tuokin todellista lohtua – valitettavasti vain vaivaan, jonka sama julistus on itse aiheuttanut. Olemme lääkinneet haavoja, jotka olemme itse lyöneet.” (s. 163-164)

        https://hyviauutisia.wordpress.com/2015/07/13/raisasen-rosoinen-raamattu/

        Räisäsen Rosoinen Raamattu

        Olemme lääkinneet haavoja, jotka olemme itse lyöneet.” (s. 163-164)

        Heikki Räisänen-Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan Uuden testamentin eksegetiikan professori. Teologian tohtori Räisänen toimi Suomen Akatemian tutkijaprofessorina.

        Myös huippututkijat ajattelevat samaa:

        https://hyviauutisia.wordpress.com/2015/07/13/raisasen-rosoinen-raamattu/

        Räisäsen Rosoinen Raamattu


      • Anonyymi00193
        Anonyymi00192 kirjoitti:

        Myös huippututkijat ajattelevat samaa:

        https://hyviauutisia.wordpress.com/2015/07/13/raisasen-rosoinen-raamattu/

        Räisäsen Rosoinen Raamattu

        Ironia ei synny pelkästään siitä, että "pelastaja muuttuu uhkaajaksi", vaan syvemmin siitä, että pelastuksen tarve näyttää syntyvän samasta järjestelmästä, joka tarjoaa pelastuksen.

        Tuo vitsi on tunnettu uskonnon kritiikin piirissä juuri siksi, että se tiivistää yhteen lauseeseen erään perisyntiä ja helvettioppia koskevan filosofisen ongelman.
        Ironia ei synny pelkästään siitä, että "pelastaja muuttuu uhkaajaksi", vaan syvemmin siitä, että pelastuksen tarve näyttää syntyvän samasta järjestelmästä, joka tarjoaa pelastuksen.
        Jos ajatusketju esitetään kriittisessä muodossa, se menee suunnilleen näin:
        Ihminen syntyy perisyntisenä.
        Perisynti ei ole hänen oma valintansa.
        Perisynnin seurauksena ihminen tarvitsee pelastusta.
        Pelastuksen tarjoaa sama uskonnollinen järjestelmä, joka opettaa perisynnin olemassaolon.


      • Anonyymi00194
        Anonyymi00193 kirjoitti:

        Ironia ei synny pelkästään siitä, että "pelastaja muuttuu uhkaajaksi", vaan syvemmin siitä, että pelastuksen tarve näyttää syntyvän samasta järjestelmästä, joka tarjoaa pelastuksen.

        Tuo vitsi on tunnettu uskonnon kritiikin piirissä juuri siksi, että se tiivistää yhteen lauseeseen erään perisyntiä ja helvettioppia koskevan filosofisen ongelman.
        Ironia ei synny pelkästään siitä, että "pelastaja muuttuu uhkaajaksi", vaan syvemmin siitä, että pelastuksen tarve näyttää syntyvän samasta järjestelmästä, joka tarjoaa pelastuksen.
        Jos ajatusketju esitetään kriittisessä muodossa, se menee suunnilleen näin:
        Ihminen syntyy perisyntisenä.
        Perisynti ei ole hänen oma valintansa.
        Perisynnin seurauksena ihminen tarvitsee pelastusta.
        Pelastuksen tarjoaa sama uskonnollinen järjestelmä, joka opettaa perisynnin olemassaolon.

        Pelastuksen hylkäämisestä seuraa lopulta rangaistus.
        Tällöin kriitikko kysyy: onko kyse aidosta pelastamisesta vai ongelman määrittelemisestä ja siihen tarjotusta ratkaisusta?


        Räisäsen kuuluisa huomio osuu asian ytimeen:
        "Usein julistus tuokin todellista lohtua – valitettavasti vain vaivaan, jonka sama julistus on itse aiheuttanut."


        Räisänen ei tarkoita, etteivätkö ihmiset voisi aidosti kokea uskonnosta lohtua. Hänen pointtinsa on hienovaraisempi. Jos ihmiselle ensin opetetaan, että hän on syntymästään asti hengellisesti vajavainen, syyllinen tai kadotuksen alainen, ja vasta sen jälkeen tarjotaan vapautusta tästä tilanteesta, voidaan kysyä, olisiko ongelmaa edes ollut ilman kyseistä opetusta.
        Tässä mielessä kritiikki ei kohdistu pelkästään perisyntiin vaan koko pelastushistorialliseen rakenteeseen:
        Ihminen määritellään ongelmalliseksi.
        Ongelma esitetään niin vakavana, ettei ihminen voi ratkaista sitä itse.
        Ratkaisu tarjotaan uskonnon sisältä.
        Ratkaisun hyväksymisestä tulee elämän keskeinen kysymys.


        Kriitikon silmissä tämä muistuttaa tilannetta, jossa lääkäri ensin vakuuttaa terveelle ihmiselle, että tällä on näkymätön sairaus, ja tarjoaa sitten ainoan lääkkeen siihen.
        Kristillinen teologia tietenkin vastaa tähän, ettei kyse ole keinotekoisesti luodusta ongelmasta vaan todellisen ihmistilan kuvaamisesta. Kristityn näkökulmasta synti, kärsimys, pahuus ja kuolema ovat todellisia ilmiöitä, jotka eivät katoa, vaikka niistä lakattaisiin puhumasta. Siksi pelastus ei olisi kuvitellun sairauden hoitoa vaan todellisen ongelman ratkaisua.
        Mutta juuri tässä kulkee kiistan ydin. Kriitikko kysyy, onko ihminen todella syntymästään lähtien hengellisesti sairas vai onko hänelle opetettu olevansa sairas. Onko pelastus vastaus todelliseen ontologiseen ongelmaan vai vastaus uskonnollisesti määriteltyyn ongelmaan?
        Tästä syystä tuo vitsi toimii niin tehokkaasti. Se kärjistää kysymyksen muotoon:
        "Pelastaako pelastaja minut vaarasta, joka olisi olemassa joka tapauksessa, vai vaarasta, joka syntyy vasta siinä maailmankuvassa, jonka pelastaja itse esittää?"
        Juuri tähän kysymykseen perisyntiopin ja helvettiopin kriitikot palaavat yhä uudelleen. Heidän mukaansa ongelmana ei ole vain oppien sisältö, vaan se, että ne voivat synnyttää ihmisessä syyllisyyden, pelon tai riittämättömyyden kokemuksen, jonka poistamiseen sama uskonnollinen järjestelmä sitten tarjoaa ratkaisun. Tämä on se ajatus, jota Räisänen kuvasi sanomalla, että joskus "lääkitään haavoja, jotka on itse lyöty".


      • Anonyymi00195
        Anonyymi00194 kirjoitti:

        Pelastuksen hylkäämisestä seuraa lopulta rangaistus.
        Tällöin kriitikko kysyy: onko kyse aidosta pelastamisesta vai ongelman määrittelemisestä ja siihen tarjotusta ratkaisusta?


        Räisäsen kuuluisa huomio osuu asian ytimeen:
        "Usein julistus tuokin todellista lohtua – valitettavasti vain vaivaan, jonka sama julistus on itse aiheuttanut."


        Räisänen ei tarkoita, etteivätkö ihmiset voisi aidosti kokea uskonnosta lohtua. Hänen pointtinsa on hienovaraisempi. Jos ihmiselle ensin opetetaan, että hän on syntymästään asti hengellisesti vajavainen, syyllinen tai kadotuksen alainen, ja vasta sen jälkeen tarjotaan vapautusta tästä tilanteesta, voidaan kysyä, olisiko ongelmaa edes ollut ilman kyseistä opetusta.
        Tässä mielessä kritiikki ei kohdistu pelkästään perisyntiin vaan koko pelastushistorialliseen rakenteeseen:
        Ihminen määritellään ongelmalliseksi.
        Ongelma esitetään niin vakavana, ettei ihminen voi ratkaista sitä itse.
        Ratkaisu tarjotaan uskonnon sisältä.
        Ratkaisun hyväksymisestä tulee elämän keskeinen kysymys.


        Kriitikon silmissä tämä muistuttaa tilannetta, jossa lääkäri ensin vakuuttaa terveelle ihmiselle, että tällä on näkymätön sairaus, ja tarjoaa sitten ainoan lääkkeen siihen.
        Kristillinen teologia tietenkin vastaa tähän, ettei kyse ole keinotekoisesti luodusta ongelmasta vaan todellisen ihmistilan kuvaamisesta. Kristityn näkökulmasta synti, kärsimys, pahuus ja kuolema ovat todellisia ilmiöitä, jotka eivät katoa, vaikka niistä lakattaisiin puhumasta. Siksi pelastus ei olisi kuvitellun sairauden hoitoa vaan todellisen ongelman ratkaisua.
        Mutta juuri tässä kulkee kiistan ydin. Kriitikko kysyy, onko ihminen todella syntymästään lähtien hengellisesti sairas vai onko hänelle opetettu olevansa sairas. Onko pelastus vastaus todelliseen ontologiseen ongelmaan vai vastaus uskonnollisesti määriteltyyn ongelmaan?
        Tästä syystä tuo vitsi toimii niin tehokkaasti. Se kärjistää kysymyksen muotoon:
        "Pelastaako pelastaja minut vaarasta, joka olisi olemassa joka tapauksessa, vai vaarasta, joka syntyy vasta siinä maailmankuvassa, jonka pelastaja itse esittää?"
        Juuri tähän kysymykseen perisyntiopin ja helvettiopin kriitikot palaavat yhä uudelleen. Heidän mukaansa ongelmana ei ole vain oppien sisältö, vaan se, että ne voivat synnyttää ihmisessä syyllisyyden, pelon tai riittämättömyyden kokemuksen, jonka poistamiseen sama uskonnollinen järjestelmä sitten tarjoaa ratkaisun. Tämä on se ajatus, jota Räisänen kuvasi sanomalla, että joskus "lääkitään haavoja, jotka on itse lyöty".

        Kriitikon silmissä tämä muistuttaa tilannetta, jossa lääkäri ensin vakuuttaa terveelle ihmiselle, että tällä on näkymätön sairaus, ja tarjoaa sitten ainoan lääkkeen siihen.
        Kristillinen teologia tietenkin vastaa tähän, ettei kyse ole keinotekoisesti luodusta ongelmasta vaan todellisen ihmistilan kuvaamisesta. Kristityn näkökulmasta synti, kärsimys, pahuus ja kuolema ovat todellisia ilmiöitä, jotka eivät katoa, vaikka niistä lakattaisiin puhumasta. Siksi pelastus ei olisi kuvitellun sairauden hoitoa vaan todellisen ongelman ratkaisua.


        Kriitikon silmissä tämä muistuttaa tilannetta, jossa lääkäri ensin vakuuttaa terveelle ihmiselle, että tällä on näkymätön sairaus, ja tarjoaa sitten ainoan lääkkeen siihen.
        Kristillinen teologia tietenkin vastaa tähän, ettei kyse ole keinotekoisesti luodusta ongelmasta vaan todellisen ihmistilan kuvaamisesta. Kristityn näkökulmasta synti, kärsimys, pahuus ja kuolema ovat todellisia ilmiöitä, jotka eivät katoa, vaikka niistä lakattaisiin puhumasta. Siksi pelastus ei olisi kuvitellun sairauden hoitoa vaan todellisen ongelman ratkaisua.


      • Anonyymi00196
        Anonyymi00195 kirjoitti:

        Kriitikon silmissä tämä muistuttaa tilannetta, jossa lääkäri ensin vakuuttaa terveelle ihmiselle, että tällä on näkymätön sairaus, ja tarjoaa sitten ainoan lääkkeen siihen.
        Kristillinen teologia tietenkin vastaa tähän, ettei kyse ole keinotekoisesti luodusta ongelmasta vaan todellisen ihmistilan kuvaamisesta. Kristityn näkökulmasta synti, kärsimys, pahuus ja kuolema ovat todellisia ilmiöitä, jotka eivät katoa, vaikka niistä lakattaisiin puhumasta. Siksi pelastus ei olisi kuvitellun sairauden hoitoa vaan todellisen ongelman ratkaisua.


        Kriitikon silmissä tämä muistuttaa tilannetta, jossa lääkäri ensin vakuuttaa terveelle ihmiselle, että tällä on näkymätön sairaus, ja tarjoaa sitten ainoan lääkkeen siihen.
        Kristillinen teologia tietenkin vastaa tähän, ettei kyse ole keinotekoisesti luodusta ongelmasta vaan todellisen ihmistilan kuvaamisesta. Kristityn näkökulmasta synti, kärsimys, pahuus ja kuolema ovat todellisia ilmiöitä, jotka eivät katoa, vaikka niistä lakattaisiin puhumasta. Siksi pelastus ei olisi kuvitellun sairauden hoitoa vaan todellisen ongelman ratkaisua.

        Se muistuttaa kiristystä: “Hyväksy tämä oppi, usko ja pelastu – tai muuten…ase ohimolla -rahat tai henki"- meininki.

        Vapaasta tahdosta tulee paradoksaalisesti sidottu siihen, että hyväksyy oman oletetun syyllisyytensä. Pelastus ei ole spontaani lahja, vaan mekanismi, joka rakentuu ongelman – perisynnin ja helvetin – ympärille, ja ongelma itsessään määritellään opetuksessa.

        Tämä tuo esiin:

        Psykologista painetta ja syyllisyyttä: Ihminen kantaa vastuuta jo syntyessään.
        Manipulatiivisuuden: Pelastuksen lupaus on sidottu siihen, että ihminen hyväksyy järjestelmän ehdot.
        Vapaan tahdon rajoittumisen: Valinnan illuusio säilyy, mutta todellinen vapaus on sidottu siihen, että ihminen hyväksyy oman “syyllisyytensä”.
        Se on siis kuin ase olisi ohimolla: pelastuminen on mahdollista, mutta vain, jos ihminen noudattaa sääntöjä, jotka opetuksessa luovat ongelman alun perin.


      • Anonyymi00198

        Syvemmät uskonnolliset ja filosofiset traditiot korostavat vastuuta tässä maailmassa, ei hyvitystä seuraavassa.


        Uskonto kaupankäyntinä – moraalin romahdus

        Kun uskonto lupaa taivaan palkkioksi oikeasta uskosta tai teoista, se ei enää kasvata moraalia vaan kaupallistaa sen. Paratiisi muuttuu maksuksi, ja etiikka transaktioksi. Tämä ei ole hengellisyyttä vaan laskelmointia.


        Taivasretoriikka ei ylitä ihmisen omaa etua, vaan lukitsee sen metafyysiselle tasolle. “Teen hyvää, jotta saan.”
        Tämä on alhaisin mahdollinen moraalinen motiivi, sillä se ei ole hyvää sinänsä, vaan sijoitus tulevaan.



        Kun tällainen ajattelu yhdistyy eksklusiiviseen totuusväitteeseen – vain meidän tiemme pelastaa – syntyy suvaitsemattomuus. Toisesta ei tule enää ihminen, vaan este omalle pelastukselle. Tässä vaiheessa uskonto ei ainoastaan salli väkivaltaa, vaan tekee siitä rationaalista.

        Terrorismi tarvitsee aina palkinnon tuonpuoleisessa. Ilman paratiisilupausta kuolema ei ole voitto vaan tragedia. Siksi taivas on äärimmäisen väkivallan keskeisin valuutta.

        Uskonto, joka muuttaa moraalin kaupankäynniksi Jumalan kanssa, tekee rikoksen omia eettisiä lähtökohtiaan vastaan. Se ei ole Jumalan palvelemista, vaan Jumalan käyttöä.

        Uskonnollinen järjestelmä, joka perustuu palkkio–rangaistus-logiikkaan, on eettisesti haavoittuva ja altis radikalisoitumiselle.


        Uskonto muuttuu moraaliseksi rikokseksi silloin, kun se tekee hyvästä teosta maksuvälineen ja Jumalasta kirjanpitäjän.

        Hyvä teko maksuvälineenä – moraalin valuuttateoria

        Kun hyvä teko ymmärretään maksuksi (taivas, pelastus, palkinto), tapahtuu moraalinen siirtymä:

        Etiikka - talous

        Vastuu - hyöty

        Lähimmäinen - väline


        Hyvä ei ole enää hyvää toiselle, vaan hyödyllistä tekijälle.

        Tämä on moraalifilosofisesti ratkaiseva muutos:
        teon arvo ei enää perustu sen vaikutukseen kärsimykseen, vaan sen kirjanpidolliseen asemaan pelastustaseessa.



        Lähetyskäsky rakenteellisena ongelmana

        Lähetyskäskyä puolustetaan usein “rakkaudella”:

        Pelastamme ihmisiä ikuiselta helvetiltä.

        Mutta eettinen analyysi paljastaa toisen logiikan:

        a) Pelastettava ei ole päämäärä

        Pelastettava ihminen ei ole autonominen subjekti, vaan:

        projekti

        kohde

        väline oman pelastuksen tai kuuliaisuuden todistamiseen

        Tämä rikkoo Kantin periaatetta: ihminen ei saa olla pelkkä väline.

        “Hyvä teko” on ehdollinen

        Pelastaminen on “hyvää” vain jos:

        se lisää taivaspisteitä

        se toteuttaa Jumalan käskyä

        se vahvistaa omaa pelastusvarmuutta

        Jos palkkiota ei olisi, teon motiivi katoaisi.
        Tällöin teko ei ole moraalinen, vaan instrumentaalinen.


        IKUINEN HELVETTI moraalisena kiristyksenä

        “Ikuinen helvetti” ei ole vain oppi, vaan eettinen painostusmekanismi:

        Usko tai kärsi

        Taivu tai pala

        Olet vastuussa toisen kohtalosta

        Tämä synnyttää kolme vaarallista rakennetta:

        1. Pelastamisen pakon

        Jos toinen joutuu helvettiin, sinä olet syyllinen, ellet “pelastanut” häntä.

        Tästä syntyy aggressiivinen käännyttäminen, ei myötätunto.

        Moraalisen ylivallan

        Pelastaja asettuu ontologisesti ylemmäksi:

        Minä tiedän totuuden

        Minä pelastan sinut

        Sinä olet vaarassa

        Tämä on suvaitsemattomuuden ydin.

        Hyvä teko maksuvälineenä – moraalin valuuttateoria



        Taivaspisteiden kerääminen ja moraalin rapautuminen

        Ajatus “taivaspisteistä” ei ole karikatyyri vaan looginen seuraus palkkio–rangaistus-järjestelmästä:

        enemmän käännytettyjä - enemmän pisteitä

        enemmän uhrauksia - suurempi palkinto

        enemmän kärsimystä nyt - parempi ikuisuus

        Tässä maailmassa kärsimys menettää moraalisen painonsa.
        Se voidaan siirtää kirjanpidollisesti tulevaisuuteen.



        Jumala kirjanpitäjänä – teologinen paradoksi

        Kun Jumala toimii kirjanpitäjänä:

        hyvät teot - kredit

        synnit - debet

        pelastus - saldo

        syntyy paradoksi:

        Jumala ei ole enää hyvyyden lähde

        vaan maksujärjestelmän ylläpitäjä


        Tällainen Jumala ei ole moraalin perusta, vaan sen korruptoija.




        Miksi tämä tekee järjestelmästä radikalisoitumisherkän

        Radikalisaatio ei ole poikkeama vaan johdonmukainen seuraus, koska:

        Palkinto on ääretön (ikuisuus)

        Uhka on ääretön (helvetti)

        Moraali on välineellinen

        Vastuu siirtyy tuonpuoleiseen

        Kun panokset ovat äärettömät, kaikki keinot alkavat näyttää kohtuullisilta.


      • Anonyymi00199
        Anonyymi00198 kirjoitti:

        Syvemmät uskonnolliset ja filosofiset traditiot korostavat vastuuta tässä maailmassa, ei hyvitystä seuraavassa.


        Uskonto kaupankäyntinä – moraalin romahdus

        Kun uskonto lupaa taivaan palkkioksi oikeasta uskosta tai teoista, se ei enää kasvata moraalia vaan kaupallistaa sen. Paratiisi muuttuu maksuksi, ja etiikka transaktioksi. Tämä ei ole hengellisyyttä vaan laskelmointia.


        Taivasretoriikka ei ylitä ihmisen omaa etua, vaan lukitsee sen metafyysiselle tasolle. “Teen hyvää, jotta saan.”
        Tämä on alhaisin mahdollinen moraalinen motiivi, sillä se ei ole hyvää sinänsä, vaan sijoitus tulevaan.



        Kun tällainen ajattelu yhdistyy eksklusiiviseen totuusväitteeseen – vain meidän tiemme pelastaa – syntyy suvaitsemattomuus. Toisesta ei tule enää ihminen, vaan este omalle pelastukselle. Tässä vaiheessa uskonto ei ainoastaan salli väkivaltaa, vaan tekee siitä rationaalista.

        Terrorismi tarvitsee aina palkinnon tuonpuoleisessa. Ilman paratiisilupausta kuolema ei ole voitto vaan tragedia. Siksi taivas on äärimmäisen väkivallan keskeisin valuutta.

        Uskonto, joka muuttaa moraalin kaupankäynniksi Jumalan kanssa, tekee rikoksen omia eettisiä lähtökohtiaan vastaan. Se ei ole Jumalan palvelemista, vaan Jumalan käyttöä.

        Uskonnollinen järjestelmä, joka perustuu palkkio–rangaistus-logiikkaan, on eettisesti haavoittuva ja altis radikalisoitumiselle.


        Uskonto muuttuu moraaliseksi rikokseksi silloin, kun se tekee hyvästä teosta maksuvälineen ja Jumalasta kirjanpitäjän.

        Hyvä teko maksuvälineenä – moraalin valuuttateoria

        Kun hyvä teko ymmärretään maksuksi (taivas, pelastus, palkinto), tapahtuu moraalinen siirtymä:

        Etiikka - talous

        Vastuu - hyöty

        Lähimmäinen - väline


        Hyvä ei ole enää hyvää toiselle, vaan hyödyllistä tekijälle.

        Tämä on moraalifilosofisesti ratkaiseva muutos:
        teon arvo ei enää perustu sen vaikutukseen kärsimykseen, vaan sen kirjanpidolliseen asemaan pelastustaseessa.



        Lähetyskäsky rakenteellisena ongelmana

        Lähetyskäskyä puolustetaan usein “rakkaudella”:

        Pelastamme ihmisiä ikuiselta helvetiltä.

        Mutta eettinen analyysi paljastaa toisen logiikan:

        a) Pelastettava ei ole päämäärä

        Pelastettava ihminen ei ole autonominen subjekti, vaan:

        projekti

        kohde

        väline oman pelastuksen tai kuuliaisuuden todistamiseen

        Tämä rikkoo Kantin periaatetta: ihminen ei saa olla pelkkä väline.

        “Hyvä teko” on ehdollinen

        Pelastaminen on “hyvää” vain jos:

        se lisää taivaspisteitä

        se toteuttaa Jumalan käskyä

        se vahvistaa omaa pelastusvarmuutta

        Jos palkkiota ei olisi, teon motiivi katoaisi.
        Tällöin teko ei ole moraalinen, vaan instrumentaalinen.


        IKUINEN HELVETTI moraalisena kiristyksenä

        “Ikuinen helvetti” ei ole vain oppi, vaan eettinen painostusmekanismi:

        Usko tai kärsi

        Taivu tai pala

        Olet vastuussa toisen kohtalosta

        Tämä synnyttää kolme vaarallista rakennetta:

        1. Pelastamisen pakon

        Jos toinen joutuu helvettiin, sinä olet syyllinen, ellet “pelastanut” häntä.

        Tästä syntyy aggressiivinen käännyttäminen, ei myötätunto.

        Moraalisen ylivallan

        Pelastaja asettuu ontologisesti ylemmäksi:

        Minä tiedän totuuden

        Minä pelastan sinut

        Sinä olet vaarassa

        Tämä on suvaitsemattomuuden ydin.

        Hyvä teko maksuvälineenä – moraalin valuuttateoria



        Taivaspisteiden kerääminen ja moraalin rapautuminen

        Ajatus “taivaspisteistä” ei ole karikatyyri vaan looginen seuraus palkkio–rangaistus-järjestelmästä:

        enemmän käännytettyjä - enemmän pisteitä

        enemmän uhrauksia - suurempi palkinto

        enemmän kärsimystä nyt - parempi ikuisuus

        Tässä maailmassa kärsimys menettää moraalisen painonsa.
        Se voidaan siirtää kirjanpidollisesti tulevaisuuteen.



        Jumala kirjanpitäjänä – teologinen paradoksi

        Kun Jumala toimii kirjanpitäjänä:

        hyvät teot - kredit

        synnit - debet

        pelastus - saldo

        syntyy paradoksi:

        Jumala ei ole enää hyvyyden lähde

        vaan maksujärjestelmän ylläpitäjä


        Tällainen Jumala ei ole moraalin perusta, vaan sen korruptoija.




        Miksi tämä tekee järjestelmästä radikalisoitumisherkän

        Radikalisaatio ei ole poikkeama vaan johdonmukainen seuraus, koska:

        Palkinto on ääretön (ikuisuus)

        Uhka on ääretön (helvetti)

        Moraali on välineellinen

        Vastuu siirtyy tuonpuoleiseen

        Kun panokset ovat äärettömät, kaikki keinot alkavat näyttää kohtuullisilta.

        Taivasbisnes on epäuskoa, ei uskoa.


        Uskonto muuttuu moraaliseksi rikokseksi silloin, kun se tekee hyvästä teosta maksuvälineen ja Jumalasta kirjanpitäjän.

        Mutta se on kai hyväksyttävää alkutasolla, mutta edessä on vielä kovin pitkä, ennen kuin motiivit ovat jaloja.

        Totuus ei ole kulttuurinen konstrukti – Totuus, joka on transsendenttinen ja persoonallinen, ei ole sidottu mihinkään tiettyyn kulttuuriin, aikaan tai paikkaan. Vedalaisessa ajattelussa on syvällinen ymmärrys siitä, että Totuus ilmenee monella eri tavalla eri uskonnoissa ja kulttuureissa, mutta se on aina sama Totuus. Uskonnollinen muoto (kuten kristinusko, islam tai hindulaisuus) on vain tapa, jolla tämä Totuus tulee ilmi kulttuurissa ja tietyssä ajassa.

        Kaikki uskonnot edustavat yhtä päämäärää – Vedalainen perinne korostaa, että kaikki maailman uskonnot ovat saman henkisen polun eri tasoja.

        Tällä tavoin uskonnon muodot ovat välineitä, eivät päämääriä. Näin ollen, ei ole järkevää väittää, että vain yksi uskonnollinen muoto omistaa totuuden. Tämä ei ole vain kulttuurillinen virhe vaan myös hengellisesti rajoittava ajattelutapa, joka estää todellista hengellistä kasvua ja kehitystä.

        Pakottaminen vääristää Totuuden kokemuksen – Jos muoto (uskonnollinen järjestelmä) otetaan totuuden ilmentymäksi, se estää ihmistä näkemästä, että Totuus voi ilmetä monin eri tavoin. Se johtaa uskonnolliseen intoleranssiin, jossa toinen uskonto tuomitaan vääräksi pelkästään siksi, että sen muoto eroaa omasta. Tämä ei ole aito henkinen etsintä — tämä on välineen palvomista ja päämäärän unohtamista.

        Esimerkki koulumetaforessa:

        Koulussa voi olla monia oppiaineita ja erilaisia opetustapoja, mutta kaikki niistä tähtäävät samaan päämäärään: oppimiseen ja kasvuun. Samoin uskonnolliset muodot voivat olla hyvin erilaisia, mutta niiden yhteinen päämäärä on epäitsekkään rakkauden kehittäminen Jumalaa kohtaan.

        Jos taas joku yrittää väittää, että vain hänen uskontonsa on ainoa oikea muoto Totuudelle, hän tekee saman virheen kuin henkilö, joka väittää, että vain hänen koulunsa oppikirja on ainoa oikea ja kaikki muut ovat vääriä. Totuus ei ole sama kuin muoto, vaan Totuus on syvempää, ja se voi ilmetä monilla eri tavoilla. Tämän ymmärtäminen mahdollistaa kunnioituksen ja monimuotoisuuden hyväksymisen.

        Totuus ei ole muoto, vaan se on universaali perusperiaate, joka ilmenee monin eri tavoin. Uskonnon muoto voi olla erilainen, mutta päämäärä on sama: epäitsekkään rakkauden kehittäminen Jumalaa kohtaan. Tämä ei ole kilpailevien totuuksien taistelu, vaan yhteinen matka kohti korkeampaa tietoisuutta ja ymmärrystä.

        Yksikään uskonto ei voi julistautua henkisen viisauden monopoliasemaan, toisin sanoen yksinoikeuteen. Jos joku väittää, että hänen uskonnollinen suuntauksensa on ainoa ja oikea, se on seurausta tietämättömyydestä, sivistyksen alhaisesta tasosta, joka on vaarallista sekä henkilölle itselleen että koko sivilisaatiolle.


        Ihmisen uskonto vastaa hänen senhetkistä tietoisuuden ja kehityksen tasoaan. Jos uskonto on alkeellinen, se tarkoittaa, että ihminen ei kykene nyt enempään, mutta kykenee siihen myöhemmin - ehkä. Tämä primitiivisyyden taso on tarpeellinen - aluksi, ellei siihen liity dogmatismia, jolloin se on tie alaspäin, taantumuksellinen.

        Kaikkien uskontojen kannattajat jaetaan kahteen ryhmään: niihin, jotka ovat ymmärtäneet sisäisen piilotetun merkityksen, ja niihin, joilla on pinnallinen ymmärrys.


      • Anonyymi00201

      • Anonyymi00202

      • Anonyymi00203
        Anonyymi00202 kirjoitti:

        Älykkäät kristityt sanovat myös:

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/toimittajalta-kristinusko-on-joko-jumalallinen-rakkaustarina-tai-kosminen-painajainen

        Jumalan ikioma Auschwitz

        Tässä, voitte itse lukea.
        Kyseessä on ihan kristittyjen uutislehti.

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/toimittajalta-kristinusko-on-joko-jumalallinen-rakkaustarina-tai-kosminen-painajainen
        Se on kirjoitettu tähän. Kirkko ja kaupunki -lehteen. He ovat ihmisiä. Harvinaisia aarteita jopa kristittyjen joukossa, he ovat aidosti ihmisiä.

        Älykkäät kristityt sanovat myös:

        Jos yksikin luotu joutuisi lopulta ikuiseen tuskaan, maailma olisi kosminen painajainen ja sen luoja kosminen Hitler.


      • Anonyymi00204
        Anonyymi00203 kirjoitti:

        Tässä, voitte itse lukea.
        Kyseessä on ihan kristittyjen uutislehti.

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/toimittajalta-kristinusko-on-joko-jumalallinen-rakkaustarina-tai-kosminen-painajainen
        Se on kirjoitettu tähän. Kirkko ja kaupunki -lehteen. He ovat ihmisiä. Harvinaisia aarteita jopa kristittyjen joukossa, he ovat aidosti ihmisiä.

        Älykkäät kristityt sanovat myös:

        Jos yksikin luotu joutuisi lopulta ikuiseen tuskaan, maailma olisi kosminen painajainen ja sen luoja kosminen Hitler.

        Epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset Jumalalta.


      • Anonyymi00205
        Anonyymi00204 kirjoitti:

        Epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset Jumalalta.

        Nimittämällä kiduttaminen pyhäksi ei ratkaise moraalisia ristiriitoja

        IKUISEN KIDUTTAMISEN YLISTÄMINEN JA PUOLUSTAMINEN nimittämällä se pyhäksi ei ratkaise moraalisia ristiriitoja, se vain peittää ne sanoilla.
        Kristinuskon perinteissä on historian saatossa esiintynyt myös manipuloivaa opetusta: pelottamalla ihmisiä helvetillä on ohjattu ja kontrolloitu yhteisöjä. Tämä korostaa sitä, että oppi ei ole vain teologinen kysymys, vaan myös moraalinen ja sosiaalinen ongelma: jos Jumala on rakkaus ja kaikkivaltias, miksi hän sallisi näin epäoikeudenmukaisen, loputtoman rangaistuksen?


      • Anonyymi00206
        Anonyymi00205 kirjoitti:

        Nimittämällä kiduttaminen pyhäksi ei ratkaise moraalisia ristiriitoja

        IKUISEN KIDUTTAMISEN YLISTÄMINEN JA PUOLUSTAMINEN nimittämällä se pyhäksi ei ratkaise moraalisia ristiriitoja, se vain peittää ne sanoilla.
        Kristinuskon perinteissä on historian saatossa esiintynyt myös manipuloivaa opetusta: pelottamalla ihmisiä helvetillä on ohjattu ja kontrolloitu yhteisöjä. Tämä korostaa sitä, että oppi ei ole vain teologinen kysymys, vaan myös moraalinen ja sosiaalinen ongelma: jos Jumala on rakkaus ja kaikkivaltias, miksi hän sallisi näin epäoikeudenmukaisen, loputtoman rangaistuksen?

        Ajatus siitä, että Jumala alistaisi ihmisvihollisensa loputtomaan tietoiseen kidutukseen, tekisi Hänestä moraalisesti pahemman kuin Hitleristä.

        Loppujen lopuksi Hitler saattoi pirullisesti kiduttaa, polttaa ja kaasuttaa kuoliaaksi miljoonia ihmisiä, mutta hän ainakin antoi heidän kuolla.

        Sitä vastoin oppi ikuisesta tuskasta viittaa siihen, että vaikka Jumalalla on valta teloittaa helvettiin heitetyt ihmiset armollisesti, hän päättää sen sijaan pitää heidät sadistisesti hengissä ilman armollista taukoa tai loppua heidän piinalleen. Tämä on törkeän moraalitonta.

        Mitä oikeudenmukaisuuteen tulee, niin mikä synti tai synnillinen elämäntapa voisi ansaita loputtoman tietoisen kidutuksen? Eikö ole ilmeistä, että ajassa ja avaruudessa tehdyt äärelliset synnit eivät mitenkään voi ansaita ääretöntä rangaistusta


      • Anonyymi00207
        Anonyymi00206 kirjoitti:

        Ajatus siitä, että Jumala alistaisi ihmisvihollisensa loputtomaan tietoiseen kidutukseen, tekisi Hänestä moraalisesti pahemman kuin Hitleristä.

        Loppujen lopuksi Hitler saattoi pirullisesti kiduttaa, polttaa ja kaasuttaa kuoliaaksi miljoonia ihmisiä, mutta hän ainakin antoi heidän kuolla.

        Sitä vastoin oppi ikuisesta tuskasta viittaa siihen, että vaikka Jumalalla on valta teloittaa helvettiin heitetyt ihmiset armollisesti, hän päättää sen sijaan pitää heidät sadistisesti hengissä ilman armollista taukoa tai loppua heidän piinalleen. Tämä on törkeän moraalitonta.

        Mitä oikeudenmukaisuuteen tulee, niin mikä synti tai synnillinen elämäntapa voisi ansaita loputtoman tietoisen kidutuksen? Eikö ole ilmeistä, että ajassa ja avaruudessa tehdyt äärelliset synnit eivät mitenkään voi ansaita ääretöntä rangaistusta

        Sitä vastoin oppi ikuisesta tuskasta viittaa siihen, että vaikka Jumalalla on valta teloittaa helvettiin heitetyt ihmiset armollisesti, hän päättää sen sijaan pitää heidät sadistisesti hengissä ilman armollista taukoa tai loppua heidän piinalleen. Tämä on törkeän moraalitonta.


      • Anonyymi00208
        Anonyymi00207 kirjoitti:

        Sitä vastoin oppi ikuisesta tuskasta viittaa siihen, että vaikka Jumalalla on valta teloittaa helvettiin heitetyt ihmiset armollisesti, hän päättää sen sijaan pitää heidät sadistisesti hengissä ilman armollista taukoa tai loppua heidän piinalleen. Tämä on törkeän moraalitonta.

        Onko ääretön kidutus yhteensopiva rakkauden ja oikeudenmukaisuuden kanssa?
        Jos ikuinen tietoinen kidutus on moraalisesti pahaa silloin, kun ihminen tekee sen, se ei muutu moraalisesti hyväksi vain siksi, että sen tekijäksi väitetään Jumala.


      • Anonyymi00209
        Anonyymi00208 kirjoitti:

        Onko ääretön kidutus yhteensopiva rakkauden ja oikeudenmukaisuuden kanssa?
        Jos ikuinen tietoinen kidutus on moraalisesti pahaa silloin, kun ihminen tekee sen, se ei muutu moraalisesti hyväksi vain siksi, että sen tekijäksi väitetään Jumala.

        Sanat eivät muuta todellisuutta. Jos sadismi nimetään pyhyydeksi, se ei lakkaa olemasta sadismia.
        Jos julmuus nimetään oikeudenmukaisuudeksi, se ei muutu oikeudenmukaisuudeksi.


      • Anonyymi00210
        Anonyymi00209 kirjoitti:

        Sanat eivät muuta todellisuutta. Jos sadismi nimetään pyhyydeksi, se ei lakkaa olemasta sadismia.
        Jos julmuus nimetään oikeudenmukaisuudeksi, se ei muutu oikeudenmukaisuudeksi.

        Jos julmuus nimetään oikeudenmukaisuudeksi, se ei muutu oikeudenmukaisuudeksi.
        Jos joku määrittelee rakkaudeksi teon, joka koostuu päättymättömästä tietoisesta kidutuksesta, hän ei ole muuttanut teon moraalista luonnetta – hän on vain vaihtanut sanan merkitystä.


      • Anonyymi00211
        Anonyymi00210 kirjoitti:

        Jos julmuus nimetään oikeudenmukaisuudeksi, se ei muutu oikeudenmukaisuudeksi.
        Jos joku määrittelee rakkaudeksi teon, joka koostuu päättymättömästä tietoisesta kidutuksesta, hän ei ole muuttanut teon moraalista luonnetta – hän on vain vaihtanut sanan merkitystä.

        Jos joku määrittelee rakkaudeksi teon, joka koostuu päättymättömästä tietoisesta kidutuksesta, hän ei ole muuttanut teon moraalista luonnetta – hän on vain vaihtanut sanan merkitystä.
        Jos evankelista Saatana kutsuu sadismia rakkaudeksi ja pahuutta pyhäksi, se ei muuta sitä tosiasiaa, että hän palvoo Saatanaa.


      • Anonyymi00212
        Anonyymi00211 kirjoitti:

        Jos joku määrittelee rakkaudeksi teon, joka koostuu päättymättömästä tietoisesta kidutuksesta, hän ei ole muuttanut teon moraalista luonnetta – hän on vain vaihtanut sanan merkitystä.
        Jos evankelista Saatana kutsuu sadismia rakkaudeksi ja pahuutta pyhäksi, se ei muuta sitä tosiasiaa, että hän palvoo Saatanaa.

        Totta kai , ei ole suurempaa rakkautta kuin heittää suurin osa koskaan eläneestä ihmiskunnasta ikuisesti helvettiin, Jos ihmiset niin tekevät, se on sadistista, muttajos "jumala" tekee, se on pyhä.
        Seuraavaksi täältä:


        https://www.abc.net.au/religion/david-bentley-hart-obscenity-of-belief-in-eternal-hell/13356388


      • Anonyymi00213
        Anonyymi00212 kirjoitti:

        Totta kai , ei ole suurempaa rakkautta kuin heittää suurin osa koskaan eläneestä ihmiskunnasta ikuisesti helvettiin, Jos ihmiset niin tekevät, se on sadistista, muttajos "jumala" tekee, se on pyhä.
        Seuraavaksi täältä:


        https://www.abc.net.au/religion/david-bentley-hart-obscenity-of-belief-in-eternal-hell/13356388

        https://www.abc.net.au/religion/david-bentley-hart-obscenity-of-belief-in-eternal-hell/13356388

        Kuka loppujen lopuksi sanoo jotain objektiivisesti kauheampaa tai aggressiivisesti perverssiä? Henkilö, joka väittää, että jokainen vastasyntynyt lapsi tulee maailmaan oikeutetusti ikuisen kidutuksen uhan alla ja että hyvä Jumala määrää tai sallii ikuisen tuskan tilan äärellisille, luoduille järkeville olennoille osana rakkautensa tai suvereenisuutensa tai oikeudenmukaisuutensa (tai minkä tahansa muun) mysteeriä?


      • Anonyymi00214
        Anonyymi00213 kirjoitti:

        https://www.abc.net.au/religion/david-bentley-hart-obscenity-of-belief-in-eternal-hell/13356388

        Kuka loppujen lopuksi sanoo jotain objektiivisesti kauheampaa tai aggressiivisesti perverssiä? Henkilö, joka väittää, että jokainen vastasyntynyt lapsi tulee maailmaan oikeutetusti ikuisen kidutuksen uhan alla ja että hyvä Jumala määrää tai sallii ikuisen tuskan tilan äärellisille, luoduille järkeville olennoille osana rakkautensa tai suvereenisuutensa tai oikeudenmukaisuutensa (tai minkä tahansa muun) mysteeriä?

        https://www.abc.net.au/religion/david-bentley-hart-obscenity-of-belief-in-eternal-hell/13356388

        Tosiasiassa käsitys ikuisesta kidutuksesta on niin kiistatta, niin täydellisen vääristynyt ja järjetön, että jokainen sen puolustaminen, joka on koskaan tehty koko kristillisen historian aikana, on ollut huono.
        Saatamme uskotella itsellemme, että olemme kuulleet hyviä argumentteja sen puolesta, mutta vain siksi, että olemme jo tehneet eksistentiaalisen päätöksen uskoa helvetin ikuisuuteen, oli miten oli - tai oikeastaan siksi, että tämä päätös tehtiin puolestamme ennen kuin olimme tarpeeksi vanhoja ajattelemaan itse.


      • Anonyymi00215
        Anonyymi00214 kirjoitti:

        https://www.abc.net.au/religion/david-bentley-hart-obscenity-of-belief-in-eternal-hell/13356388

        Tosiasiassa käsitys ikuisesta kidutuksesta on niin kiistatta, niin täydellisen vääristynyt ja järjetön, että jokainen sen puolustaminen, joka on koskaan tehty koko kristillisen historian aikana, on ollut huono.
        Saatamme uskotella itsellemme, että olemme kuulleet hyviä argumentteja sen puolesta, mutta vain siksi, että olemme jo tehneet eksistentiaalisen päätöksen uskoa helvetin ikuisuuteen, oli miten oli - tai oikeastaan siksi, että tämä päätös tehtiin puolestamme ennen kuin olimme tarpeeksi vanhoja ajattelemaan itse.

        https://www.abc.net.au/religion/david-bentley-hart-obscenity-of-belief-in-eternal-hell/13356388


      • Anonyymi00216
        Anonyymi00215 kirjoitti:

        https://www.abc.net.au/religion/david-bentley-hart-obscenity-of-belief-in-eternal-hell/13356388

        https://www.abc.net.au/religion/david-bentley-hart-obscenity-of-belief-in-eternal-hell/13356388

        ...on emotionaalisesti mahdotonta rakastaa täysin Jumalaa, joka kykenee lähettämään minkä tahansa luodun ikuiseen kärsimykseen (vaikka itse asiassa ajattelen näin). Sanon sen pikemminkin siksi, että ehdoton lähimmäisenrakkaus ja täysin vakuuttunut usko helvettiin ovat periaatteessa toistensa vastakohtia ja että kaikki kristillinen rakkauden kieli on tyhjää juuri siinä määrin kuin todella uskomme ikuiseen kadotukseen.


      • Anonyymi00217
        Anonyymi00216 kirjoitti:

        https://www.abc.net.au/religion/david-bentley-hart-obscenity-of-belief-in-eternal-hell/13356388

        ...on emotionaalisesti mahdotonta rakastaa täysin Jumalaa, joka kykenee lähettämään minkä tahansa luodun ikuiseen kärsimykseen (vaikka itse asiassa ajattelen näin). Sanon sen pikemminkin siksi, että ehdoton lähimmäisenrakkaus ja täysin vakuuttunut usko helvettiin ovat periaatteessa toistensa vastakohtia ja että kaikki kristillinen rakkauden kieli on tyhjää juuri siinä määrin kuin todella uskomme ikuiseen kadotukseen.

        Tukholma-syndrooma on psykologinen tila, jossa panttivangeille tai muulla tavoin vastoin tahtoaan kaapatuille henkilöille kehittyy myötämielinen suhtautuminen kaappaajiinsa. Syndrooman vaikutuksesta kaapatut saattavat puolustaa kaappaajiaan tai auttaa näitä, sekä antaa jälkeenpäin näistä myötämielisiä todistuksia.

        Ehkä tällä ikuisella helvettiopilla on jotain tekemistä sen kanssa, vaikkakin huonommassa muodossa. Kristittyjen on pakko rakastaa sitä, joka lähettää ihmisiä ikuiseen kidutukseen. Koska jos ei rakasta, se on syy joutua ikuiseen kidutukseen. Mutta entä jos hän jonain päivänä lähettää myös "pelastuneet" ikuiseen kidutukseen? Koska miten voitte luottaa sellaisen sanaan, joka käyttäytyy niin? Kristityn elämä on siis jatkuvaa pelkoa, jopa "taivaassa".


      • Anonyymi00218
        Anonyymi00217 kirjoitti:

        Tukholma-syndrooma on psykologinen tila, jossa panttivangeille tai muulla tavoin vastoin tahtoaan kaapatuille henkilöille kehittyy myötämielinen suhtautuminen kaappaajiinsa. Syndrooman vaikutuksesta kaapatut saattavat puolustaa kaappaajiaan tai auttaa näitä, sekä antaa jälkeenpäin näistä myötämielisiä todistuksia.

        Ehkä tällä ikuisella helvettiopilla on jotain tekemistä sen kanssa, vaikkakin huonommassa muodossa. Kristittyjen on pakko rakastaa sitä, joka lähettää ihmisiä ikuiseen kidutukseen. Koska jos ei rakasta, se on syy joutua ikuiseen kidutukseen. Mutta entä jos hän jonain päivänä lähettää myös "pelastuneet" ikuiseen kidutukseen? Koska miten voitte luottaa sellaisen sanaan, joka käyttäytyy niin? Kristityn elämä on siis jatkuvaa pelkoa, jopa "taivaassa".

        Kristittyjen on pakko rakastaa sitä, joka lähettää ihmisiä ikuiseen kidutukseen. Koska jos ei rakasta, se on syy joutua ikuiseen kidutukseen. Mutta entä jos hän jonain päivänä lähettää myös "pelastuneet" ikuiseen kidutukseen? Koska miten voitte luottaa sellaisen sanaan, joka käyttäytyy niin? Kristityn elämä on siis jatkuvaa pelkoa, jopa "taivaassa".


      • Anonyymi00219
        Anonyymi00218 kirjoitti:

        Kristittyjen on pakko rakastaa sitä, joka lähettää ihmisiä ikuiseen kidutukseen. Koska jos ei rakasta, se on syy joutua ikuiseen kidutukseen. Mutta entä jos hän jonain päivänä lähettää myös "pelastuneet" ikuiseen kidutukseen? Koska miten voitte luottaa sellaisen sanaan, joka käyttäytyy niin? Kristityn elämä on siis jatkuvaa pelkoa, jopa "taivaassa".

        https://hyviauutisia.wordpress.com/2015/07/13/raisasen-rosoinen-raamattu/

        Räisäsen Rosoinen Raamattu

        Olemme lääkinneet haavoja, jotka olemme itse lyöneet.” (s. 163-164)

        Heikki Räisänen-Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan Uuden testamentin eksegetiikan professori. Teologian tohtori Räisänen toimi Suomen Akatemian tutkijaprofessorina.


      • Anonyymi00220

      • Anonyymi00221

      • Anonyymi00222

    • Anonyymi00223

      Minä olen pelastanut itse itseni siltä, ettei kukaan enää saa sitä mahdollisuutta että tulisi pilaamaan elämääni! Projektin aloittajat, ette ole millään mittarilla hyviä ihmisiä!

      • Anonyymi00224

        Käsittämättömän huonoa toimintaa alusta loppuun saakka! Olin keskeisessä osassa ja kukaan ei kysynyt mikä on minulle tärkeintä elämässä! Niitä eivät ole koskaan olleet ihmissuhteet! Ette ymmärtäneet sitä, että monelle naiselle riittää yksi kauan kestänyt parisuhde ja niin myös minulle! Mutta sitäkään ette ymmärtäneen, että työn merkitys oli minulle kaikkein tärkeintä! Hyi inhoan teitäkin!


    • Anonyymi00225

      Jumala ei voi pelastaa minua, koska en kuulu kirkkoon! Joten lopettakaa se pa..an jauhaminen!

      • Anonyymi00229

        Kirkkoon kuuluminen ei voi estää sinun pelastamistasi, mutta sinä itse voit kyllä estää pelastumisesi.


    • Anonyymi00226

      Täysin turhaa ja typerää kirjoitusta!

      • Anonyymi00227

        Aloitusko?


      • Anonyymi00230

        Ensin luodaan ongelma, ja sitten tarjotaan ratkaisu juuri siihen ongelmaan, joka juuri luotiin. Ongelmaa ei tarvitse luoda; silloin ei tarvitse keksiä myöskään "pelastusta".


      • Anonyymi00231
        Anonyymi00230 kirjoitti:

        Ensin luodaan ongelma, ja sitten tarjotaan ratkaisu juuri siihen ongelmaan, joka juuri luotiin. Ongelmaa ei tarvitse luoda; silloin ei tarvitse keksiä myöskään "pelastusta".

        Hajota ja hallitse, divide et impera.


      • Anonyymi00232
        Anonyymi00231 kirjoitti:

        Hajota ja hallitse, divide et impera.

        "Jumala tahtoo pelastaa Sinut"
        Eli "Jumala" haluaa korjata ongelman, jonka on itse aiheuttanut.


      • Anonyymi00233
        Anonyymi00232 kirjoitti:

        "Jumala tahtoo pelastaa Sinut"
        Eli "Jumala" haluaa korjata ongelman, jonka on itse aiheuttanut.

        Jos tahtoo mikä sinua estää ”pelastamasta”?


      • Anonyymi00234
        Anonyymi00233 kirjoitti:

        Jos tahtoo mikä sinua estää ”pelastamasta”?

        "Jumala tahtoo pelastaa Sinut"
        Silloinhan kaikki voidaan ”pelastetaa”, riippumatta siitä, uskooko joku oikealla vai väärällä tavalla.


      • Anonyymi00235
        Anonyymi00234 kirjoitti:

        "Jumala tahtoo pelastaa Sinut"
        Silloinhan kaikki voidaan ”pelastetaa”, riippumatta siitä, uskooko joku oikealla vai väärällä tavalla.

        kaikki voidaan ”pelastaa", riippumatta siitä, uskooko joku oikealla vai väärällä tavalla.


      • Anonyymi00236
        Anonyymi00235 kirjoitti:

        kaikki voidaan ”pelastaa", riippumatta siitä, uskooko joku oikealla vai väärällä tavalla.

        Mikä estää pelastamasta, jos kerran kovin haluaa pelastaa?


      • Anonyymi00237

      • Anonyymi00238

      • Anonyymi00239
        Anonyymi00238 kirjoitti:

        Kukaan ei ole vastuussa jonkun kanta-isän teosta (Aatama ja Eeva).

        Ihminen syntyy maailmaan, joka on jo valmiiksi kuormitettu synnillä, ja hän saa kantaa taakkansa ennen kuin on edes kyennyt tekemään ensimmäistä valintaansa. Hän ei ole syyllinen kanta-isän rikoksiin, mutta hänet ladataan moraalisesti samaan kuormaan. Kaikki on yhtä synkkää: kansanmurhaaja ja tavallinen ihminen, pieni ja heikko, kaikki samalla viivalla Jumalan edessä. Tämä opillinen “demokratisointi” luo kuvan kaikesta ihmisestä yhtä kelvottomana – ikään kuin todellinen pahuus menettäisi merkityksensä ja vaatimattomuus ja nöyryys muuttuvat pimeän syyllisyyden taakaksi.


      • Anonyymi00240
        Anonyymi00239 kirjoitti:

        Ihminen syntyy maailmaan, joka on jo valmiiksi kuormitettu synnillä, ja hän saa kantaa taakkansa ennen kuin on edes kyennyt tekemään ensimmäistä valintaansa. Hän ei ole syyllinen kanta-isän rikoksiin, mutta hänet ladataan moraalisesti samaan kuormaan. Kaikki on yhtä synkkää: kansanmurhaaja ja tavallinen ihminen, pieni ja heikko, kaikki samalla viivalla Jumalan edessä. Tämä opillinen “demokratisointi” luo kuvan kaikesta ihmisestä yhtä kelvottomana – ikään kuin todellinen pahuus menettäisi merkityksensä ja vaatimattomuus ja nöyryys muuttuvat pimeän syyllisyyden taakaksi.

        Jokainen yksilö elää pelossa: pelossa, ettei kykene vastaanottamaan pelastusta, pelossa, että epäonnistuminen vie ikuiseen rangaistukseen. Pelastus, joka on annettu lohdutukseksi, voi tuntua myös ansalta: juuri sama oppi, joka lupaa anteeksiannon, on luonut haavat, joita sillä pyritään parantamaan. On kuin Jumala, joka tahtoo pelastaa, asettaisi ehdoksi rakkauden samalla, kun hän voi lähettää epäonnistuneet ikuiseen kidutukseen – ja pelko on jatkuva, jopa taivaassa.


      • Anonyymi00241
        Anonyymi00240 kirjoitti:

        Jokainen yksilö elää pelossa: pelossa, ettei kykene vastaanottamaan pelastusta, pelossa, että epäonnistuminen vie ikuiseen rangaistukseen. Pelastus, joka on annettu lohdutukseksi, voi tuntua myös ansalta: juuri sama oppi, joka lupaa anteeksiannon, on luonut haavat, joita sillä pyritään parantamaan. On kuin Jumala, joka tahtoo pelastaa, asettaisi ehdoksi rakkauden samalla, kun hän voi lähettää epäonnistuneet ikuiseen kidutukseen – ja pelko on jatkuva, jopa taivaassa.

        Tukholma-syndrooma on psykologinen tila, jossa panttivangeille tai muulla tavoin vastoin tahtoaan kaapatuille henkilöille kehittyy myötämielinen suhtautuminen kaappaajiinsa. Syndrooman vaikutuksesta kaapatut saattavat puolustaa kaappaajiaan tai auttaa näitä, sekä antaa jälkeenpäin näistä myötämielisiä todistuksia.

        Ehkä tällä ikuisella helvettiopilla on jotain tekemistä sen kanssa, vaikkakin huonommassa muodossa. Kristittyjen on pakko rakastaa sitä, joka lähettää ihmisiä ikuiseen kidutukseen. Koska jos ei rakasta, se on syy joutua ikuiseen kidutukseen. Mutta entä jos hän jonain päivänä lähettää myös "pelastuneet" ikuiseen kidutukseen? Koska miten voitte luottaa sellaisen sanaan, joka käyttäytyy niin? Kristityn elämä on siis jatkuvaa pelkoa, jopa "taivaassa".

        Ja jos hyväksyt tämän järjestelmän, olet mukana paradoxissa: rakastamaan sellaista, joka voi tuomita sinut ikuiseen helvettiin, ja pelkäämään sellaista rakkautta, joka ei ehkä koskaan ole luotettava. Perisynti ei ole vain teologinen väite; se on moraalinen ja psykologinen haaste, joka jättää jäljen ennen kuin se on ehtinyt edes syntyä, ja kuormittaa heikoimmat eniten – aivan kuten Heikki Räisänen huomauttaa: olemme lääkinneet haavoja, jotka olemme itse lyöneet.

        Tämä on maailma, jossa uskonnollinen opetus ja psykologinen todellisuus kohtaavat, mutta kohtaaminen jättää jälkeensä kysymyksen: mikä on oikeudenmukaista, mikä on pelastavaa, ja kuinka voi luottaa siihen, joka määrää iankaikkisen kohtalon ennen kuin edes tunnet itsesi?


      • Anonyymi00242
        Anonyymi00241 kirjoitti:

        Tukholma-syndrooma on psykologinen tila, jossa panttivangeille tai muulla tavoin vastoin tahtoaan kaapatuille henkilöille kehittyy myötämielinen suhtautuminen kaappaajiinsa. Syndrooman vaikutuksesta kaapatut saattavat puolustaa kaappaajiaan tai auttaa näitä, sekä antaa jälkeenpäin näistä myötämielisiä todistuksia.

        Ehkä tällä ikuisella helvettiopilla on jotain tekemistä sen kanssa, vaikkakin huonommassa muodossa. Kristittyjen on pakko rakastaa sitä, joka lähettää ihmisiä ikuiseen kidutukseen. Koska jos ei rakasta, se on syy joutua ikuiseen kidutukseen. Mutta entä jos hän jonain päivänä lähettää myös "pelastuneet" ikuiseen kidutukseen? Koska miten voitte luottaa sellaisen sanaan, joka käyttäytyy niin? Kristityn elämä on siis jatkuvaa pelkoa, jopa "taivaassa".

        Ja jos hyväksyt tämän järjestelmän, olet mukana paradoxissa: rakastamaan sellaista, joka voi tuomita sinut ikuiseen helvettiin, ja pelkäämään sellaista rakkautta, joka ei ehkä koskaan ole luotettava. Perisynti ei ole vain teologinen väite; se on moraalinen ja psykologinen haaste, joka jättää jäljen ennen kuin se on ehtinyt edes syntyä, ja kuormittaa heikoimmat eniten – aivan kuten Heikki Räisänen huomauttaa: olemme lääkinneet haavoja, jotka olemme itse lyöneet.

        Tämä on maailma, jossa uskonnollinen opetus ja psykologinen todellisuus kohtaavat, mutta kohtaaminen jättää jälkeensä kysymyksen: mikä on oikeudenmukaista, mikä on pelastavaa, ja kuinka voi luottaa siihen, joka määrää iankaikkisen kohtalon ennen kuin edes tunnet itsesi?

        Koska miten voitte luottaa sellaisen sanaan, joka käyttäytyy niin? Kristityn elämä on siis jatkuvaa pelkoa, jopa "taivaassa".

        Kristityn elämä voi näyttäytyä jatkuvana epävarmuutena: rakkauden rinnalla kulkee pelko. Ja jos Jumala kykenee lähettämään osan ihmisistä ikuiseen kärsimykseen, herää kysymys, millä perusteella pelastetut voivat olla täysin varmoja siitä, ettei sama kohtalo voisi joskus kohdata myös heitä.

        Kysymys ei ole vain siitä, onko Jumala hyvä, vaan siitä, voiko hänen lupauksiinsa luottaa. Jos vallalla ei ole mitään rajoja ja rangaistus on ikuinen, luottamuksen tilalle voi helposti tulla varovaisuus, kuuliaisuus tai pelko.

        Rakkauden ja luottamuksen sijasta ihmisen suhdetta Jumalaan voi alkaa määrittää pelko siitä, mitä tapahtuu, jos on väärässä.


      • Anonyymi00243
        Anonyymi00242 kirjoitti:

        Koska miten voitte luottaa sellaisen sanaan, joka käyttäytyy niin? Kristityn elämä on siis jatkuvaa pelkoa, jopa "taivaassa".

        Kristityn elämä voi näyttäytyä jatkuvana epävarmuutena: rakkauden rinnalla kulkee pelko. Ja jos Jumala kykenee lähettämään osan ihmisistä ikuiseen kärsimykseen, herää kysymys, millä perusteella pelastetut voivat olla täysin varmoja siitä, ettei sama kohtalo voisi joskus kohdata myös heitä.

        Kysymys ei ole vain siitä, onko Jumala hyvä, vaan siitä, voiko hänen lupauksiinsa luottaa. Jos vallalla ei ole mitään rajoja ja rangaistus on ikuinen, luottamuksen tilalle voi helposti tulla varovaisuus, kuuliaisuus tai pelko.

        Rakkauden ja luottamuksen sijasta ihmisen suhdetta Jumalaan voi alkaa määrittää pelko siitä, mitä tapahtuu, jos on väärässä.

        Pelastettujen asema ei ole lopullisesti turvattu.


      • Anonyymi00244
        Anonyymi00243 kirjoitti:

        Pelastettujen asema ei ole lopullisesti turvattu.

        Kristityn elämä, sellaisena kuin ikuinen helvetti- ja pelastusoppi sen muotoilee, on kuin kulkemista säännöttömässä myrskyssä: mikään ei ole pysyvää, mikään ei ole varmaa. Rakkauden kokemus Jumalaan kietoutuu jatkuvaan epävarmuuteen: jokaista rukousta, jokaista hetkeä, jolloin ihminen yrittää elää oikeamielisesti, seuraa ajatus siitä, että kaikki voi silti kääntyä toisin.


      • Anonyymi00245
        Anonyymi00244 kirjoitti:

        Kristityn elämä, sellaisena kuin ikuinen helvetti- ja pelastusoppi sen muotoilee, on kuin kulkemista säännöttömässä myrskyssä: mikään ei ole pysyvää, mikään ei ole varmaa. Rakkauden kokemus Jumalaan kietoutuu jatkuvaan epävarmuuteen: jokaista rukousta, jokaista hetkeä, jolloin ihminen yrittää elää oikeamielisesti, seuraa ajatus siitä, että kaikki voi silti kääntyä toisin.

        "Jumala" on luonut maailman, jossa synti on väistämätöntä. Hän tarjoaa pelastuksen niille, jotka uskovat ja elävät oikein. Mutta sama Jumala voi tuomita osan ihmiskunnasta ikuiseen kärsimykseen – ei myöhemmin arvioimatta tekoja, vaan perustuen järjestelmään, jossa väärä usko tai epäonnistuminen voi johtaa ikuiseen tuhoon.

        Tällöin kysymys luottamuksesta ei ole enää teoreettinen: Miten voi luottaa sanaan, jonka toteutumista määrittää ikuinen ja peruuttamaton tuomio? Luottamus edellyttää ennustettavuutta, johdonmukaisuutta ja turvallisuutta – mutta oppi ei sitä anna. Pelastus ei ole vapautta, se on mahdollisuutta, jonka epävarmuus on sisäänrakennettu: jopa ne, jotka ovat pelastuneet, elävät aina varauksella.


      • Anonyymi00246
        Anonyymi00245 kirjoitti:

        "Jumala" on luonut maailman, jossa synti on väistämätöntä. Hän tarjoaa pelastuksen niille, jotka uskovat ja elävät oikein. Mutta sama Jumala voi tuomita osan ihmiskunnasta ikuiseen kärsimykseen – ei myöhemmin arvioimatta tekoja, vaan perustuen järjestelmään, jossa väärä usko tai epäonnistuminen voi johtaa ikuiseen tuhoon.

        Tällöin kysymys luottamuksesta ei ole enää teoreettinen: Miten voi luottaa sanaan, jonka toteutumista määrittää ikuinen ja peruuttamaton tuomio? Luottamus edellyttää ennustettavuutta, johdonmukaisuutta ja turvallisuutta – mutta oppi ei sitä anna. Pelastus ei ole vapautta, se on mahdollisuutta, jonka epävarmuus on sisäänrakennettu: jopa ne, jotka ovat pelastuneet, elävät aina varauksella.

        "Pelastettu" "oikei uskova" ei voi koskaan täysin irrottautua pelosta, koska koko järjestelmä rakentuu mahdollisuudelle, että pelastetutkin voivat jonain päivänä kohdata rangaistuksen. Luottamuksen ja rakkauden suhde Jumalaan ei ole vapaaehtoinen, vaan jatkuvan jännitteen tila: jokainen hetki on mahdollisuus kokea pelkoa siitä, että sanan uskottavuus ei kestä.

        Koska miten voitte luottaa sellaisen sanaan, joka käyttäytyy niin? Kristityn elämä on siis jatkuvaa pelkoa, jopa "taivaassa".


      • Anonyymi00247
        Anonyymi00246 kirjoitti:

        "Pelastettu" "oikei uskova" ei voi koskaan täysin irrottautua pelosta, koska koko järjestelmä rakentuu mahdollisuudelle, että pelastetutkin voivat jonain päivänä kohdata rangaistuksen. Luottamuksen ja rakkauden suhde Jumalaan ei ole vapaaehtoinen, vaan jatkuvan jännitteen tila: jokainen hetki on mahdollisuus kokea pelkoa siitä, että sanan uskottavuus ei kestä.

        Koska miten voitte luottaa sellaisen sanaan, joka käyttäytyy niin? Kristityn elämä on siis jatkuvaa pelkoa, jopa "taivaassa".

        Tavallisesti luotamme ihmiseen silloin, kun tiedämme, ettei hän käytä valtaansa mielivaltaisesti. Emme luota vanhempaan siksi, että hän on voimakkaampi kuin lapsi, vaan siksi, että hänen oletetaan käyttävän voimaansa lapsen hyväksi. Emme luota tuomariin siksi, että hän voi tuomita, vaan siksi, että hänen täytyy noudattaa oikeudenmukaisia periaatteita.

        Mutta jos ajatellaan oppia, jossa Jumala luo ihmisen maailmaan valmiiksi langenneena, pitää häntä syntisenä ennen tämän omia valintoja ja asettaa vaihtoehdoksi ikuisen autuuden tai ikuisen kärsimyksen, asetelma muuttuu.

        Silloin kysymys kuuluu:

        Onko kyse luottamuksesta vai alistumisesta?

        Jos seurauksena väärästä valinnasta on ääretön rangaistus, valinta ei enää tunnu aidosti vapaalta. Jos joku sanoisi sinulle: "Rakasta minua, luota minuun ja tottele minua, tai kärsit ikuisesti", useimmat eivät kutsuisi sitä rakkaussuhteeksi. He kutsuisivat sitä pakottamiseksi.

        Tässä kohden syntyy syvin paradoksi.

        Kristitylle sanotaan usein, ettei Jumalaa pidä seurata pelosta vaan rakkaudesta. Mutta samaan aikaan järjestelmän taustalla on mahdollisuus äärettömään rangaistukseen. Pelko ei ole sivuseikka, jonka voisi vain poistaa. Se on rakennettu itse järjestelmään.

        Mitä enemmän ihminen uskoo helvetin todellisuuteen, sitä vaikeampi hänen on erottaa, rakastaako hän Jumalaa vai pelkääkö hän Jumalaa.

        Ja jos hän huomaa pelkäävänsä, seuraa uusi ongelma: pelkääminenkin voidaan nähdä uskon puutteena.

        Syntyy psykologinen ansa.

        Jos rakastat Jumalaa, hyvä.

        Jos pelkäät Jumalaa, sinun pitäisi rakastaa enemmän.

        Jos epäilet Jumalaa, olet vaarassa.

        Jos kyseenalaistat järjestelmän oikeudenmukaisuuden, olet vaarassa.

        Jos et hyväksy pelastusta, olet vaarassa.

        Poistumistietä ei ole.

        Joten Heikki Räisäsen kritiikki osuu syvälle. Ongelma ei ole vain se, että ihmiselle tarjotaan lääke sairauteen. Ongelma on, että sairaus, diagnoosi, lääke ja hoitojärjestelmä näyttävät tulevan samasta lähteestä. Ensin ihmiselle kerrotaan olevansa sairas. Sen jälkeen hänelle kerrotaan, että hän tarvitsee pelastusta. Lopuksi hänelle kerrotaan, että pelastuksesta kieltäytyminen johtaa katastrofiin.

        Eli haava ja sideharso tulevat samasta kädestä.

        Ja silloin kaikkein vaikein kysymys ei ole:

        "Miten pääsen pelastukseen?"

        vaan:

        "Miten voin tietää, että pelastaja on luottamuksen arvoinen?"

        Jos sama olento kykenee katsomaan miljardien ihmisten ikuista kärsimystä ja silti pysymään täydellisen hyvänä, kysymme, millä perusteella hänen lupauksensa turvallisuudesta ovat uskottavia.

        Jos taivaassa tiedetään, että Jumala on kerran luonut maailman, jossa ikuinen helvetti on mahdollinen, voiko siellä koskaan vallita täydellinen turvallisuuden tunne? Vai jääkö kaikkein syvimpään kerrokseen ajatus, jota ei uskalleta lausua ääneen:

        Jos tämä tapahtui heille, mistä tiedän varmasti, ettei se voi koskaan tapahtua minulle?

        Juuri tuo kysymys on kritiikin terävin kärki. Ei niinkään helvetin kauhu, vaan epäilys siitä, voiko ehdotonta valtaa käyttävään olentoon kohdistua ehdoton luottamus. Jos täydellinen rakkaus edellyttää täydellistä turvallisuutta, kriitikko kysyy, voiko ikuiseen rangaistukseen perustuvassa järjestelmässä koskaan syntyä täysin pelotonta rakkautta.


    • Anonyymi00248

      Osa ihmisistä jää vaille pelastusta. Näitä Jumala piinaa ikuisesti.
      Jumalan toiminta on saatanallista.
      Onneksi Jumala on vain ihmisten kehitelmä.

    Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      771
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe