Vapaa kuvaus

Raamattu on Jumalan omasivu,
Hänen ilmoituksenssa ihmislapsille.

Keskustelufoorumi
https://kalamos.foorumi.eu

Kotisivu
https://kalamos.webnode.fi

Blogi
https://kalamos.munblogi.com

Kάλαμος on Uuden Testamentin kreikkaa ja tarkoittaa ruokoa.
Jeesus kysyi Johannes Kastajaan liittyen:

"Mitä te lähditte erämaahan katselemaan?
Ruokoako, jota tuuli huojuttaa?"

Kάλαμος tarkoittaa ruokoa myös kynänä.
Johannes tervehtii kirjeensä vastaanottajaa näin:

"Minulla olisi paljon kirjoittamista sinulle,
mutta en tahdo kirjoittaa sinulle
musteella ja ruo'olla"

Lainaten Vanhan Testamentin Messias-ennustusta Jeesus sanoi:

"Särjettyä ruokoa hän ei muserra,
ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta"

Kάλαμος on tässä kuva ruokopillistä.
Lampaita paimentavat käyttivät sellaista
vaikkapa lampaita koolle kutsuessaan.
Jos ruokopilli särkyi,
niin se ei enää antanut selvää ääntä,
vaan korkeintaan rätisi inhottavasti.
Ja silloin se tietenkin heitettiin pois,
ja tehtiin uusi pilli.
Ruokoahan on paljon.
Mutta Jeesus on Hyvä Paimen,
joka ei heitä pois särkynyttäkään ruokoa.

Kun kirjoitan tälläkin foorumilla jotakin,
niin toivon,
että saisit jotain selvää
kynän eli ruo'on jäljestä.
Ja toivon,
että vaikka pillin ääni
varmaan on säröinen,
sen takana kuitenkin olisi
Hänen puhalluksensa.

Aloituksia

327

Kommenttia

12280

  1. Ristiinnaulituksi löydämme
    Jumalan Sanasta monia.
    Esimerkiksi Jeesuksen
    ja kaksi ryöväriä.

    Tuo tilannekuvaus sisältää
    valtaisan jännitteen,
    joka huipentu Jeesuksen
    tuskanhuutoon Isän hyljättyä Poikansa
    ristille kuolemaan.
    Eikä ollut mitään merkkiä siitä,
    että Kirjoitukset toteutuisivat.
    Aivan päinvastoin.
    Yksi Kirjoitus oli täyttymättä
    ja sen mukana kaikki romahtaisi.
    Jeesus ei koskaan nousisi kuolleista,
    ei koskaan palaisi takaisin
    Isän tykö Kirkkauteensa.

    Toisen ristiinnaulitun ryövärin
    viime hetken kääntymys
    muutti kaiken.
    Kirjoitukset täyttyivät.
    Jeesus ja ryöväri tapasivat
    vielä tuona päivänä Jumalan Paratiisissa.
    Jeesuksen ristinkuolema
    muutti kaiken.
    Ja se voi muuttaa
    jokaisen ihmisen kohtalon
    niinkuin muutti ristin ryövärin ikuisuuden,
    kun tämä viime hetkellä
    lopetti pilkkaamisensa
    ja kääntyi Jeesuksen puoleen
    mielenmuutoksessa.

    Mutta on muitakin ristiinnaulittuja.
    Oikeastaan koko maailma.
    Aloitetaan Paavalista.

    "Minä olen
    Kristuksen kanssa
    ristiinnaulittu"
    (Gal 2:19)

    Jeesukseen uskovat on upotettu
    Hänen kuolemaansa.
    Ja olemme myös herätetyt
    Hänen kanssaan
    ja elämme nyt Hänessä.
    Paavali jatkaakin:

    "ja minä elän,
    en enää minä,
    vaan Kristus elää minussa;
    ja minkä nyt elän lihassa,
    sen minä elän Jumalan Pojan uskossa,
    hänen,
    joka on rakastanut minua
    ja antanut itsensä minun edestäni."
    (Gal 2:20)

    Saman kirjeen loppusanoissa
    hän kirjoittaa:

    "Mutta pois se minusta,
    että minä muusta kerskaisin kuin
    meidän Herramme
    Jeesuksen Kristuksen rististä,
    jonka kautta
    maailma on ristiinnaulittu minulle,
    ja minä maailmalle!"
    (Gal 6:14)

    Ja Pietari kirjoittaa:

    "Rakkaani,
    älkää oudoksuko sitä hellettä,
    jossa olette
    ja joka on teille koetukseksi,
    ikäänkuin teille tapahtuisi jotakin outoa,
    vaan iloitkaa,
    sitä myöten kuin olette osallisia
    Kristuksen kärsimyksistä,
    että te myös
    hänen kirkkautensa ilmestymisessä
    saisitte iloita ja riemuita.
    Jos teitä solvataan
    Kristuksen nimen tähden,
    niin te olette autuaat,
    sillä kirkkauden ja Jumalan Henki
    lepää teidän päällänne."
    (1 Piet 4:12-14)

    Ja samaan tapaan kirjoittaa Paavali.

    "Kiitetty olkoon meidän Herramme
    Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä,
    laupeuden Isä
    ja kaiken lohdutuksen Jumala,
    joka lohduttaa meitä
    kaikessa ahdistuksessamme,
    että me sillä lohdutuksella,
    jolla Jumala meitä itseämme lohduttaa,
    voisimme lohduttaa niitä,
    jotka kaikkinaisessa ahdistuksessa ovat.
    Sillä samoin kuin
    Kristuksen kärsimykset runsaina
    tulevat meidän osaksemme,
    samoin tulee meidän osaksemme
    myöskin lohdutus runsaana
    Kristuksen kautta."
    (2 Kor 1:3-5)

    Kristus
    eli Hänen Ruumiinsa
    eli seurakunta
    kärsii siis edelleen maan päällä.
    Jokainen uskova
    on ristiinnaulittu maailmalle.
    Siis maailma ristiinnaulitsee sen,
    joka ei ole enää maailmasta
    vaikkakin maailmassa.
    Mutta sitten on myös toisin päin.
    Maailma on ristiinnaulittu.
    Jeesus sanoi ennen ristinkuolemaa:

    "Nyt käy tuomio
    tämän maailman ylitse;
    nyt tämän maailman ruhtinas
    pitää heitettämän ulos."
    (Joh 12:31)

    Jeesuksen ristinkuolema
    on siis edelleen koko maailman yllä.
    Risti on Jumalan Rakkaus
    koko maailmaa kohtaan.

    "Mutta tämä on
    iankaikkinen elämä,
    että he tuntevat sinut,
    joka yksin olet totinen Jumala,
    ja hänet,
    jonka sinä olet lähettänyt,
    Jeesuksen Kristuksen."
    (Joh 17:3)

    Mutta se on myös tuomio.

    "Mutta tämä on tuomio,
    että valkeus on tullut maailmaan,
    ja ihmiset rakastivat pimeyttä
    enemmän kuin valkeutta;
    sillä heidän tekonsa olivat pahat."
    (Joh 3:19)

    Jos olemme rakkaussuhteessa
    Jeesuksen kanssa,
    niin me olemme
    ristiinnaulitut Hänen kanssaan.

    Jos olemme rakkaussuhteessa
    maailmaan kanssa,
    niin me olemme
    ristiinaulitsemassa Jeesusta.

    Jos olemme kuolleet yhdessä
    Hänen kanssan,
    niin olemme myöskin jo herätetyt
    uuteen elämään.

    Ja silloin maailma
    on meille ristiinnaulittu.

    Ristiinnaulittu
    on leirin ulkopuolella.

    On kaksi leiriä.
    Voimme kuulua vain toiseen.

    Joko
    olemme ristiinnaulitut
    yhdessä Jeesuksen kanssa
    ja maailma on ristiinnaulittu meille.

    Tai
    olemme ristiinnaulitut
    omien rikostemme tähden
    ja olemme osa tuomittua maailmaa.

    Me olemme ratkaisun paikalla.
    Mitä teemme Jeesukselle.
  2. Sama Rakkaus joka piti tarjolla
    Elämänpuun hedelmää Paratiisissa
    ja varoitti ankarasti Aadamia
    syömästä viereisestä puusta,
    pitää nyt tarjolla Golgatan Elämänpuun
    hedelmää, johon sisältyy sovitus.

    Aadam ja Aadamin hallintaan annettu luomakunta eli ensin ilman pelkoa.

    Mutta sitten kun Aadam söi
    häneltä kielletyn hedelmän,
    niin paitsi Aadam
    myös koko hänen hallintaansa
    annettu luomakunta joutui pelon valtaan.
    Synti ja Kuolema astuivat maailmaan.

    Aadam ja Eeva olivat siis jo
    kokeneet hengellisen kuoleman.

    Jumalan kuvana he olivat olleet
    verhotut kirkkauteen.
    Nyt he olivat alasti.

    Mutta ruumiillisen kuoleman kärsi viaton esikuvana siitä Jumalan Karitsasta,
    joka tulisi pelastamaan heidät.

    Ja niin Jumala eli itse asiassa Jumalan Poika
    itse puki Aadamin ja Eevan veriseen viittaan,
    joka mahdollisti elämän jatkumisen.

    Ja nyt Golgatan jälkeen,
    jolloin meidän pääsiäislampaamme teurastettiin,
    on tuo sovitus tullut tarjolle kaikkien osaksi.

    Jumala huusi Paratiisissa sitä varten,
    että saisi pelastaa Aadamin ja Eevan
    ruumiilliselta kuolemalta
    alastomuuden peittävällä vaatteella.

    Sovitus on sana,
    joka tarkoittaa peittämistä.

    Ja nyt Hän huutaa meidän kauttamme.

    "Sillä Jumala oli Kristuksessa
    ja sovitti maailman itsensä kanssa
    eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan,
    ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
    Kristuksen puolesta
    me siis olemme lähettiläinä,
    ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme.
    Me pyydämme Kristuksen puolesta:
    antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa."
    (2 Kor 5:19-20)

    Ja kun näin olemme antaneet
    sovittaa itsemme Jumalan kanssa,
    niin meidät on jo siirretty
    kuolemasta ikuiseen elämään,
    ja olemme osalliset Jumalan Rakkaudesta,
    jossa ei ole pelkoa.

    Meidän ei enää tarvitse pelätä rangaistusta,
    jonka Jeesus on puolestamme kärsinyt.

    Tie on vapaa Golgatalle.

    https://m.youtube.com/watch?v=RCx7kM7LvCU
  3. Mikä onkaan se jäsen,
    joka tahraa koko ruumiin.

    Mikä onkaan se alue,
    jossa en saa hairahtua,
    jos haluan olla olla
    täydellinen mies,
    joka kykenee hillitsemään
    koko ruumiinsa.

    Mikä on niin vakava tekeminen,
    että on parempi
    jättää kokonaan tekemättä,
    kuin tehdä se epäuhtaasti.

    "Veljeni,
    älkööt aivan monet teistä
    pyrkikö opettajiksi,
    sillä te tiedätte,
    että me saamme sitä kovemman tuomion.
    Sillä monessa kohden
    me kaikki hairahdumme.
    Jos joku ei hairahdu puheessa,
    niin hän on täydellinen mies
    ja kykenee hillitsemään
    myös koko ruumiinsa.
    Kun panemme suitset hevosten suuhun,
    että ne meitä tottelisivat,
    niin voimme ohjata niiden koko ruumiin.
    Katso,
    laivatkin,
    vaikka ovat niin suuria
    ja tuimain tuulten kuljetettavia,
    ohjataan varsin pienellä peräsimellä,
    minne perämiehen mieli tekee.
    Samoin myös kieli on pieni jäsen
    ja voi kuitenkin kerskata
    suurista asioista.
    Katso,
    kuinka pieni tuli,
    ja kuinka suuren metsän se sytyttää!
    Myös kieli on tuli,
    on vääryyden maailma;
    kieli on se meidän jäsenistämme,
    joka tahraa koko ruumiin,
    sytyttää tuleen elämän pyörän,
    itse syttyen helvetistä."
    (Jaak 3:1-6)

    Puhdas ja tahraton Jumalanpalvelus
    ei ole mahdollinen,
    jos emme hillitse kieltämme.

    "Kielellä me kiitämme
    Herraa ja Isää,
    ja sillä me kiroamme ihmisiä,
    Jumalan kaltaisiksi luotuja"
    (Jaak 3:9)

    Vastaus kaikkiin esittämiini kysymyksiin
    on siis kieli.
    Jos sen saa hallintaan,
    niin kaikki Jaakobin kirjeen
    kehotukset ovat mahdollisia toteuttaa.
    Jos sitä ei saa hallintaan, niin ...
    Jumalanpalveluksemme on turha.

    "Jos joku luulee olevansa
    jumalanpalvelija,
    mutta ei hillitse kieltään,
    vaan pettää sydämensä, niin
    hänen jumalanpalveluksensa
    on turha."
    (Jaak 1:26)

    Jumalanpalvelus
    ei kohdistukaan suoraan Jumalaan.
    Se kohdistuu
    Jumalan kuviksi luotuihin ihmisiin.

    Ja puhtaan siitä tekee se,
    että pidämme itsemme puhtaina.
    Ja se ei tarkoita sitä,
    että taistelemme himojemme kanssa.

    Se tarkoittaa sitä,
    että puhdistamme
    ajatusmaailmamme.

    Ja silloin laivamme menee sinne
    mihin me perämiehenä
    sen haluamme menevän.
  4. Kaikki mitä kirjoitan
    perustuu puhtaasti
    Raamatun ilmoitukseen.

    Nyt olen herättänyt keskustelun
    Luukkaan tallennuksen pohjalta
    Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta.

    Enkä sitten oikein ole avausta pidemmälle
    vielä päässyt aiheessani.

    No tietenkään ristiinnaulitsemista
    ei olisi voinut tapahtua,
    jos Jumalan Poika ei olisi tullut ihmiseksi.

    Sana, joka oli Jumala Jumalan tykönä,
    tuli lihaksi ja asui keskellämme.

    Kirjaimellisesti kääntäen
    "pystytti telttamajansa keskellemme".

    Jo tuo on viittaus Lehtimajanjuhlaan.
    Jeesus syntyi Lehtimajanjuhlan aikaan.

    Evankeliumit kertovat neljästä pääsiäisestä,
    jotka sijoittuvat Jeesuksen toiminta-aikaan.

    Jeesuksen toiminta alkaa selvästi
    jo ennen ensimmäistä
    noista neljästä pääsiäisestä.

    Jumalan Poika tuli ihmiseksi
    ollakseen Jumalan Uhrikaritsa.

    Ja näin jo syntymä alkoi
    Uhrikaritsan tapaan
    eli kapaloinnilla seimeen.

    Mutta varsinainen toiminta alkoi,
    kun Jeesus oli kolmekymmentävuotias.

    "Ja hän, Jeesus,
    oli alottaessaan vaikutuksensa
    noin kolmenkymmenen vuoden vanha"
    (Luuk 3:23)

    Ja tähän tulee sitten päälle
    tuo toiminta-aika,
    joka päättyy neljänteen pääsiäiseen
    ja neljänkymmenen päivän jaksoon,
    jonka jälkeen palasi Isän Kotiin.

    Mutta tuo toiminta-aika ei alkanut
    ensimmäisenä pääsiäisenä noista neljästä,
    vaan jo sitä ennen tapahtui paljon asioita,
    Jeesuksen kasteesta alkaen.
  5. "Ensimmäinen arpa tuli Joojaribille,
    toinen Jedajalle,
    kolmas Haarimille,
    neljäs Seoromille,
    viides Malkialle,
    kuudes Miijaminille,
    seitsemäs Koosille,
    kahdeksas Abialle,
    yhdeksäs Jeesualle,
    kymmenes Sekanjalle,
    yhdestoista Eljasibille,
    kahdestoista Jaakimille,
    kolmastoista Huppalle,
    neljästoista Jesebabille,
    viidestoista Bilgalle,
    kuudestoista Immerille,
    seitsemästoista Heesirille,
    kahdeksastoista Pissekselle,
    yhdeksästoista Petahjalle,
    kahdeskymmenes Hesekielille,
    kahdeskymmenes yhdes Jaakinille,
    kahdeskymmenes kahdes Gaamulille,
    kahdeskymmenes kolmas Delajalle,
    kahdeskymmenes neljäs Maasjalle.
    Nämä ovat heidän palvelusvuoronsa,
    kun he menevät Herran temppeliin,
    niinkuin heidän isänsä Aaron
    oli heille säätänyt,
    sen mukaan, kuin Herra, Israelin Jumala,
    oli häntä käskenyt. "
    (1 Aik 24:7-19)

    Ja sitten Jumalan Sana ilmoittaa.

    "Herodeksen, Juudean kuninkaan, aikana
    oli pappi, nimeltä Sakarias,
    Abian osastoa."
    (Luuk 1:5)

    Raamatun Pyhät kirjoitukset
    ovat sana sanalta ja kirjain kirjaimelta
    syntyneet Pyhän Hengen innoittamana.

    Yksikään sana ja yksikään kirjain
    ei ole tarpeeton.

    On siis jokin tarkoitus sillä,
    että Luukas
    Pyhän Hengen innoittamana
    mainitsee tuon asian,
    että Sakarias oli Abian osastoa.

    Yksi syy on se,
    että se osoittaa tapahtuma-ajan.

    Tosin siinä on kaksi vaihtoehtoa.
    Mutta vain toinen jää jäljelle,
    kun Luukasta luetaan eteenpäin.

    Jeesus ei syntynyt Pääsiäisenä
    vaan Lehtimajanjuhlan aikaan.

    Mutta neitsyen kohtuun
    Hän tuli joulunaikoihin.

    Keskustelumme aiha on
    Jeesuksen ristiinnaulitseminen.

    Se tapahtui 33½ vuotta
    Jeesuksen syntymän jälkeen.

    Jeesus aloitti toimintansa 30-vuotiaana
    eikä aloittanut sitä Pääsiäisenä.
  6. Kun Jeesus sanoi:
    "Se on täytetty"
    tai oikeammin Hän sanoi
    vain yhden sanan:
    "Maksettu/Täytetty"
    niin tuossa vaiheessa
    koko maailman syntivelka oli kuitattu.
    Minunkin velkakirjani yli
    oli kirjoitettu Tetelestai

    Eli tuo käsinkirjoitettu asiakirja,
    joka oli meitä vastaan,
    oli kuin velkakirja,
    joka ripustettiin kuolemaantuomitun
    sellin oven ulkopuolelle.

    Sen Jeesus otti ja naulitsi ristiin.
    Hänet tuomittiin kuolemaan
    meidän itsekunkin syntivelan tähden.

    Ja niin meistä jokainen on nyt vapaa
    astumaan ulos
    kuolemaan tuomitun sellistä.

    Syytekirjelmä,
    joka ilmoittaa tuomiomme perusteen
    eli velkamme eli syntimme,
    on naulattu kuolemansellimme
    oven yläpuolelle.

    Tämän velkakirjan Jeesus
    otti omalle kontolleen.
    Ja Hänet naulittiin ristiin.

    Hän antoi henkensä meidän edestämme.
    Ja näin Hän täytti lain
    - siis synnin ja kuoleman lain,
    joka määräsi meidät
    iankaikkiseen kuolemaan
    eli eroon Jumalasta.

    Siis kysymyksessä on
    velkakirja eikä lakikirja.

    Velka on Raamatussa
    synonyymi synnille.

    Me pyydämme anteeksi
    syntimme eli velkamme.
    Mutta me emme pyydä anteeksi lakia.

    Laista ei ole pyyhitty pois
    yhtään ainoaa kirjainta,
    ei edes piirtoa
    eli kahden kirjaimen välissä olevaa
    pientä prikkua.

    Mutta meidän velkakirjamme,
    joka oli ripustettuna
    kuolemansellimme oven yläpuolelle,
    sen Jeesus otti ja kärsi
    lain tuolle velalle
    eli rikkomuksillemme
    säätämän tuomion.

    Ja nyt kun tuo velka on maksettu,
    eli siitä määrätty tuomio täytetty,
    niin sen päälle on kirjoitettu sana,
    jonka Jeesus huusi ristillä:

    tetelestai = maksettu = täytetty

    Tämän velkakirjan,
    joka luetteli velkamme
    ja siitä seuraavan tuomion,
    Jeesus otti siis pois
    ja naulitsi ristiin,
    ja vastaava velkakirja
    oli ristillä myös Hänen päänsä päällä.

    Juutalaisten Kuningas
    otti päälleen
    koko maailman synnin eli velan.
    Ja Hän pyyhki pois tuon velan
    meitä vastaan olleesta syytekirjelmästä.

    Tämän tähden
    synnin ja kuoleman laki
    ei enää voi meitä tuomita synneistämme,
    jos annamme sovittaa itsemme,
    jolloin Elämän Hengen laki
    Kristuksessa Jeesuksessa
    vapauttaa meidät
    synnin ja kuoleman laista.

    Synnin ja kuoleman lakia
    ei siis ole pyyhitty pois.
    Meidän velkakirjamme
    vain on mitätöity,
    koska Jeesus maksoi velan.

    Synnin ja kuoleman laki
    on edelleen voimassa,
    mutta me olemme irti tästä laista,
    jos olemme siirretyt
    Elämän Hengen lain alle
    eli olemme syntyneet Hengestä
    ja osallisia Uudesta liitosta,
    jolloin Jumalan tekemän
    sydämen ympärileikkauksen myötä
    Jumalan laki on kirjoitettu
    meidän sydämemme lihatauluihin.

    Lakia ei siis suinkaan
    ole pyyhitty pois eikä kumottu.
    Se on täytetty.
    Ja me elämme siinä täyttymyksessä,
    kun olemme Kristuksessa,
    joka on lain täyttymys/päämäärä.
  7. Iso Raamatun Tietosanakirja
    (10 osaa)
    löytyy antikvaareista.

    Ilmaiseen Raamattu ohjelmaan ohjelmaan
    pääsee vaikka tästä linkistä
    https://raamattu365.fi/bible/kr38_ots/jhn/3/

    Runsas muu sisältö elinikäsellä lisenssillä
    maksaa 29,90.

    Siihen sisältyy mm.
    Digi-IRT