pertti.e

pertti.e profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Liittynyt 23v sitten
12 aloitusta · 6913 kommenttia
Niin, Jeesuksen pointti oli että ei tule kiintyä siihen omaisuuteen. Eikä omaisuus saa täyttää koko elämää ja ohittaa tärkeydessään itseänsä Jumalaa ja Hänen seuraamistaan. Tulee olla valmis antamaan ja auttamaan auliisti, jos ja kun se on mahdollista.
Ei tämä minulle ole ollut koskaan mitenkään vaikea kysymys. Annan aina kun koen ja kykenen (viimeksi tänään) ja uskon että näin Jeesus tarkoittikin toimia.
Ehkä sana "valita" ei kuvaa täysin kaanonin muodostumista vaan tekstit kävivät läpi tiukan ja selvän seulan. Ut:n tekstien tuli olla apostolista alkuperää, puhdas harhaopeista ja sen tuli kuulua julkisesti seurakunnissa luettaviin kirjoihin.

Kyllä se kirjakokelma oli jo vakiintunut, kirkolliskokouksessa ei enään tehty "valintoja". Jo 170-luvulla piispa Meliton käyttää nimitystä "Vanha Testamentti", tämä siksi että kristityillä oli jo tässä vaiheessa olemassa kirjoituskokoelma, josta käytettiin nimitystä "Uusi testamentti". Vielä aikaisemmaksi menee ensimmäinen maininta Ut:n kaanonista, nimittäin Justinus marttyyri mainitsee Ut:n kaanonin 150-luvulla. Muratorin fragmentti, jossa on varhaisin Ut:n kaanonin luettelo, sisältää liki kaikki tänä päivänä käytössä olevat Ut:n kirjeet ja evankeliumit.Tämän fragmentin alkuperäinen teksti ajoitetaan vuoteen n.170 jKr. Eusebius (n.262-339 jKr) luetteloi täsmälleen tänä päivänä käytettävän Ut:n sisällön.

Kristillinen usko voi kasvaa Raamatun rajojen sisäpuolella, jos se sen ylittää se muuttuu joksikin muuksi kuin kristilliseksi uskoksi. Näinhän on asianlaita kaikkien asioiden kohdalla. En minä näe siinä mitään ihmeellistä, vaan ainostaan loogisuutta ja järkevyyttä.

Osittaisina lähteinä olen käyttänyt ja suositeltavaa luettavaa: Kaarlo Arffman: Kristinuskon historia ja Rafael Gyllenberg:Uuden testamentin johdanto-oppi. Muuta hyvää ja suositeltavaa luettavaa:Stefan Gustavsson: Mihin uskomme perustuu","Marshall: Taistelu Raamatusta".
Ihan ensimmäiseksi toivon ja rukoilen, että jos sinulla on syöpä saat siihen avun ja se paranee.
Jos asiaa ajattelee tieteellisesti niin jostakin synnistä voi olla seurauksena sairaus. Jos esimerksi polttaa tupakkaa tai on alkoholin suurkuluttaja on suurempi riski sairastua, kun jos ei polta tai nauttii alkoholia kohtuudella.
Jeesus ilmaisee parissakin Raamatun kohdassa selvästi, että sairaus ei välttämättä ole seurausta synnistä. Ensimmäinen kohta on Joh.9:1-3, jossa Jeesus parantaa sokeana syntyneen miehen. Toinen kohta löytyy Luuk.13:1-3 kohdasta, jossa Jeesus todistaa, että Pilatuksen surmaamat Galilealaiset eivät olleet sen syntisempiä kuin muutkaan ihmiset.

Aina emme näe tai ymmärrä Jumalan tarkoitusperiä, mutta voimme luottaa siihen että Jumala on hyvä ja haluaa meidän parasta. Jumalan siunausta sinulle.