Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Voihan palkkatyössäkin käyvä luovuttaa omastaan kerrallaan pois. Tarve selittää puolestaan liittyy Raamattuun ja siihen kuinka asia siellä ilmaistaan. Itse en näe kieliopillisia faktoja minään "selittelynä" vaan asiaan oleellisesti liittyvänä faktana, joka on syytä ottaa huomioon.
    Voihan asiaa katsoa myös siltä kannalta että jos ihminen antaisi kaiken omaisuuden kerralla pois, hän ei selvityisi. Hän ajautuisi ahdinkoon, sellainen ei ole Jeesuksen tarkoitus.
  2. Ehkä sana "valita" ei kuvaa täysin kaanonin muodostumista vaan tekstit kävivät läpi tiukan ja selvän seulan. Ut:n tekstien tuli olla apostolista alkuperää, puhdas harhaopeista ja sen tuli kuulua julkisesti seurakunnissa luettaviin kirjoihin.

Kyllä se kirjakokelma oli jo vakiintunut, kirkolliskokouksessa ei enään tehty "valintoja". Jo 170-luvulla piispa Meliton käyttää nimitystä "Vanha Testamentti", tämä siksi että kristityillä oli jo tässä vaiheessa olemassa kirjoituskokoelma, josta käytettiin nimitystä "Uusi testamentti". Vielä aikaisemmaksi menee ensimmäinen maininta Ut:n kaanonista, nimittäin Justinus marttyyri mainitsee Ut:n kaanonin 150-luvulla. Muratorin fragmentti, jossa on varhaisin Ut:n kaanonin luettelo, sisältää liki kaikki tänä päivänä käytössä olevat Ut:n kirjeet ja evankeliumit.Tämän fragmentin alkuperäinen teksti ajoitetaan vuoteen n.170 jKr. Eusebius (n.262-339 jKr) luetteloi täsmälleen tänä päivänä käytettävän Ut:n sisällön.

Kristillinen usko voi kasvaa Raamatun rajojen sisäpuolella, jos se sen ylittää se muuttuu joksikin muuksi kuin kristilliseksi uskoksi. Näinhän on asianlaita kaikkien asioiden kohdalla. En minä näe siinä mitään ihmeellistä, vaan ainostaan loogisuutta ja järkevyyttä.

Osittaisina lähteinä olen käyttänyt ja suositeltavaa luettavaa: Kaarlo Arffman: Kristinuskon historia ja Rafael Gyllenberg:Uuden testamentin johdanto-oppi. Muuta hyvää ja suositeltavaa luettavaa:Stefan Gustavsson: Mihin uskomme perustuu","Marshall: Taistelu Raamatusta".
  3. "Mutta taas tämä palaa teodikeaan - jos jumala on kaikkivoipa/-hyvä/-tietävä, miten maailmassa voi olla pahuutta ilman että juuri jumala sen sinne loi? Loogisesti ajateltuna ei mitenkään. Vaihtoehdoiksi jää, ettei jumalaa ole, että jumala ei voi/halua vaikuttaa, tai että hän on paha."

Itse näen vielä sen vaihtoehdon että se pahuus/kärsimys tuottaa salatulla tavalla hyvää, vaikka se loogisesti näyttääkin päinvastaiselta. Jos ajatellaan, että Jumala on olemassa ja että Hän on kaikkinäkevä ja -tietävä silloin Jumala näkee kokonaisuuden, myös ne seikat ja asiat jotka jäävät ihmiseltä salaan.
    Pieni esimerkki voisi olla lääkepistoksen saava vauva. Hän ei voi ymmärtää miksi hänelle tuotetaan kipua ja kaikenlisäksi häntä sylissään pitävä turvallinen,hyvä äiti (tai isä) ei tee mitään estääkseen kivun tuoton. Vauva ei ymmärrä, että pistos tuottaa hänelle, kivusta huolimatta, hyvää.

"Nyt kysyn ihan ilman sarkasmia - kerrotko, miten?"

Pikaisesti tulee mieleen että,rukoileminen voi tuottaa yhteen kuuluvuuden tunnetta, rukoukseen hiljentymisellä voi olla mielenrauhaa lisäävä vaikutus, se voi helpottaa ihmisen ahdistusta ja pelkoa. Lisäksi uskovaisena uskon että rukoulemisen seurauksena Jumala auttaa ja vastaa. Itse olen kokenut usein rukoilemisen auttavan ja helpottavan oloa.