Vapaa kuvaus

🫠

Aloituksia

105

Kommenttia

7410

  1. Maalasin keväällä 2016 kuparipannusarjan. Ensimmäisen pannun nimi oli L2 hiushalkeama, olin näet toipilaana tuolilta putoamisesta, jolloin L2 selkänikama sai hiushalkeaman.

    Maalasin sarjan , olin jo aijemminkin maalannut erilaisia kahvipannuja eri perstiivistä.

    Tänään lubiinit ja kurtturuusut saivat eloa lisää, mutta vielä on kesken.

    Kännykän piirto ohjelmalla kokeilen eri värien sopivuutta taulun yksityiskohtiin, se on erinomainen apu suunnitellessa. Otan taulusta valokuvan ja leikin piirto-ohjelmalla.

    No, kivahan ulkona on istua ja maalata auringonpaisteessa. Muusana oli mieheni joka antoi positiivisia arvosteleluja, no, mikä sen kannustavampaa.

    Orvokkitaulusta olen saanut taidepiireistä hyviä palautteita.

    Tällainen puuhapäivä tänään.
  2. Huomenta Korvesta@

    Näin alkoi juhannusviilko, johon kuuluu mieheni syntymäpäivä. Hän on pitkin kevättä kysellyt pidetäänkö perinteiset puutarhajuhlat. Päätin, että ei, järjestelyt teettäisi minulle liian paljon työtä, joten nyt ei juhlita. Ei liioin minunkaan synttäreitä kahden viikon päästä.

    Juhannuksia on takana useita, lapsena ne olivat kokoperheen picknikjuhlia. Nuorena juhannustanssit ehdottomasti mukana juhlassa. Yhden juhannuksen vietimme lasteni isän kanssa Aavasaksalla, mutta sää ei silloin suosinut yötöntä yötä, satoi vettä.

    Kun ostin mökin sen jälkeen mökki oli se ainut ja oikea juhannuksen viettopaikka.

    Tämä juhannusaatto on auki, ehkäpä yhdistetty kaupunki/mökkiaatto. Kajaanijoen varrella palaa juhannuskokko.

    Tänään valmistan savulohivoileipäkakun, yllätysvieraita ja itseämme varten. Makea vielä harkinnassa.

    Olen maalannut mökin pihalla, jonne olen tehnyt "ateljeen". Tänään kun heräsin ja katsoin uutta maalauksen alkua, suunnitelmat päässäni muuttuivat. Maalasin kolme orvokkia roiskepohjalle. Kun lähetin kuvat miehelleni hän ilahtui ja kehui, kiva, että maalasit minut mukaan uuteen työhösi.

    Niinpä orvokit näyttivät tarkkaan katsottuina ilmeikkäiltä ukon päiltä. No, huvitti, pitää miettiä, miten jatkan.

    Katsoimme TV,stä parina iltana hyviä suomalaisia elokuvia. Aki Kaurismäen Le Havre oli upeaa katsottavaa. Samoin eilinen Markku Pölläsen Kivenpyörittäjän kylä.

    Hyvää alkavaa Juhannusviikkoa.
  3. Huomenta Korvesta@

    Kovin on ollut sateinen yö. Jospa aurinko kuivaisi paikat, vaikka forecan ennusteen mukaan kostealta päivä näyttää.

    Olen selvinnyt kohtalaisen hyvin mökin ja kodin välisestä touhurallista, jokseenkin kaikki kohillaan juhannusta odotellessa. Mökin pihan ulkoateljee odottaa nyt pensselien heilutusta. Aurinkoa aloituksen onnistumiseen kuitenkin tarvitaan.

    Vanhenemisesta kirjoitit ja Palomakin oli asiaa aloituksessaan pohtinut. Muistini heikkenee varsinkin kun joudun mieheni muistia pönkittämään. Hän unohtelee ajankohtaisia asioita, vanhat asiat muistuu kun keskustellaan. Hän käyttää kolmea kieltä puhumiseen se onnistuu ongelmitta, mutta pienet päivän tapahtumat hukkuvat tai sekoittuvat joskus mielikuvituksen kanssa. Äitini aikoinaan selitti, että yöllä mies tuli paperilapulla ovesta sisään. Hän oli ilmeisesti katsonut TV.tä ja siellä joku oli mennyt hotellihuoneeseen avainkortilla.

    Mieheni unimaailma on vilkas joten hänenkin todellisuus ja unimaailma joskus sekoittuu.

    Eilen hän sanoi, että haluaa vielä kerran matkustaa Hollannin Haarlemiin, niinpä päätimme matkustamme sinne jo elokuussa.

    Surulliselta tuntui sanat "vielä kerran" mutta niinhän itsekin ajattelen joistakin kaipaamistani kokemuksista.... jospa vielä kerran....

    Jospa vielä saisin kävellä ilman kainalosauvoja. Ei sauvat työn tekoani haittaa. Eilenkin pyöritin isoa aurinkovarjon kivimötykkää pitkin mökin pihaa, todeten, että ei ole enää käyttökelpoinen, ei aurinkovarjokaan jonka sain 60-vuotislahjaksi.

    Onneksi löytyi kevyempiä ja uudempia viritelmiä.

    Tänään, no katsotaan, illalla kuitenkin kylvetään.
  4. Nousuviikkoa Korvesta@

    Hilla kirjoitti torille lähdöstä, olen torille lähtöä tehnyt jo viikkotolkulla, mutta aina on jäänyt ajatustasolle. Uuden kauppatorin avajaiset on la. 13.6 josko silloin ehtisi. Aamu-unisena aikaiset yleisötapahtumat tahtovat minulta jäädä kokematta.

    Eliaana on uinut jo monta kertaa, minä pulahdin umpisukkeloon vahingossa kun olin istahtamassa uuteen isoon uimarenkaaseen ja se lipesi pois altani kohti kaislikkoa, mutta anyway, talviturkki tuli heitettyä Nuasjärveen.

    Olen viettänyt paljon aikaani mökillä, rantasaunakausi on avattu ja grillikin on ollut kuumana jo useampi ilta. Riippukeinu testattu ja muutama yö nukuttu mökin pirtissä.

    Olen pystynyt puuhastelujen ohessa nauttimaan joutenolostakin. Sanotaan, että mökki ei ole työleiri, mutta kyllä siellä töitä riittää, etenkin tälläiselle hitaalle liikkujalle. Totesin myös, että kotona on parempi sänky nukkua joten jatkossa ajan yöksi kaupunkiin.

    Kesäkuu on kohta puolessa, syreenit kukkii kauneimmillaan. Olen joka vuosi poiminut lubiineja juhannuskukiksi. Huomasin, että mökkitien varresta on kovalla kädellä tuhottu lubiinipuskat. Onkohan se tarpeellista. Voikukat ovat vallanneet tievierukset.

    Tänään pitää leikata kaupunkikodin takapiha, senkin on voikukat vallanneet. Suopayrttipuska on kasvanut komeaksi, vaalean heleä pinkki kukinta pitäisi pian alkaa. Laatikkopottuviljelmäkin alkaa tehdä varsia, pitää lisätä multaa.

    Olen hankkinut kaiken tarvittavan taiteen tekoa varten, joten kohta pensselit alkavat heilua mökin pihalle suunnittelemassani ulkoateljeessa ; )