Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
korpikirjailija
profiilit
korpikirjailija
korpikirjailija
Vapaa kuvaus
Taiteilija galleriassa ; ))
Aloituksia
104
Kommenttia
7335
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Alkuviikkoa@
Lämmin tosin tuulinen sunnuntai oli toinen hääpäivämme. Lähdimme kierrokselle keskustaan. Mieheni näki ensimmäistä kertaa näyttelyni.
Kun saavuimme Galleriaan siellä oli näyttelyvieraita ja iloinen puheen pulputus alkoi heti ja hauskaa oli. Seurassani ei seistä arvokkaasti pikkusormi pystyssä ; ))
Jatkoimme päivälliselle Terva Ravintolaan. Syötyämme hyvin maukasta hyvää ruokaa,
istuimme vielä tovin aurinkoisella terassilla ennen kuin palasimme kotiin.
Myöhemmin kotona luin facebookista fb-kamuni päivityksen, hän oli ostanut kainuulaisen keramiikon tekemän kukkapotin optikkoliikkeestä.
Edustamani Taidevaltatie Toivon
perustaja on tehnyt valtavasti työtä yhteisöllisen hyvän mielen taiteen tekemisen eteen ja järjestänyt useita mm. nuorille suunnattuja taidetapahtumia. Kajaanissa toimii myös mm. Kajaanin kuvataiteilijat ry.
Ikään kuin alalla alkaisi olla kilpailua, vaikka yhteen puhaltaminen olisi hedelmällisempää. Optiikkaliikekin on alkanut myydä sivutuotteena kainuulaista taidetta koteihin ; )
Toinen fb-kamu oli postannut myyneensä yhden taulun, sitä hän ei ole aikaisemmin tehnyt. Tällaisia ajatuksia halusin kirjata kun äimistelin fb- päivityksiä, no, seuraan tilannetta.
Olen miettinyt josko pölynimurin ottaisin käyttöön. Kierreportaitten alla alkaa olla aika sekaista ja pölyistä ; )
Katotaan;))
04.05.2026 12:10
Keskipäivää@
Nyt kun netti toimii, avasin vanhan läppärini ja voi kuinka hähämmästyin olen kopioinut muistiooni suuren määrän kirjoituksia täältä keskusteluista. Tulikiven katkeria sanasotia ja miellyttäviä keskusteluita.
Säilössä on paljon runoja, tarinoita ja elämän pohdiskelua. Onneksi ei tarvitse tyhjästä aloittaa jos alan oikolukemaan kirjoituksiani. Tietty oikolukuapuna voi käyttää tekoälyä.
Sinäkin Mdk kerää nämä tarinasi kansien väliin, ne ovat tosi kivoja lukea. Eli tulevien aikojen mielekästä tekemistä ; )
Tiedä mitä niiden julkaisemisesta seuraa.
03.05.2026 12:15
Huomenta@
Kevät on todella mieliä koettelevaa Joillekin raskasta suurimmalle osalle ilon ja uuden luomisen aikaa. Kirjoitin joskus takavuosina synkän/omasta mielestä hauskan runon, se oli tarkoitettu tälle... luen, mutta EVVK.
Sunnuntai 3.5.26 tänään vietämme 2-vuotis-hääpäiväämme. Sen kunniaksi käymme ulkona syömässä.
Käyn vielä myös Galleriassa, vetäjä haluaa tehdä minusta video haastattelun ; )) No, mikäpä hänessä.
Illalla Elämäni biisissä näyttelijöinä, tanssijoina ja tubettajana menestyneet korostivat itsensä ja kykyjensä hyväksymistä ja tärkeyttä tuoda ne muiden tietoisuuteen sekä tulevaisuuden toiveiden asettamista korkealle. Samoin ajattelivat kaksi viehättävää nuorta taiteilijan alkua joiden kanssa keskustelin eilen pitkän tovin. Heillä on syksyllä oma taidenäyttely samoissa tiloissa kuin minulla nyt.
Minä emmin liian pitkään, vihdoin uskalsin ja olen tyytyväinen nyt voin auttaa nuoria omilla kokemuksillani ja kannustaa heidän unelmia menestyä taiteen eri aloilla.
Hyvää sunnuntaipäivää.;)
03.05.2026 09:26
Iltaa@
Kiitos palautteista. Kun kirjoitin esittelytekstin itsestäni pohdin jatkoa, lopetanko ja alanko kirjoittamaan. No, kun tänään Palasin Galleriasta, ajoin kauppaan ja ostin maalauspohjan 80 x 80 cm. Ideakin valmis toteutustekniikka auki. Voi olla, että jätän toteutuksen mökin terassille jos päädyn vaahtomaalaamaan pohjan ; ))
02.05.2026 20:14
Huomenta@
Kun heräsin mietin pyhät jatkuvat, mutta sitten tajusin, että nyt on tavan lauantai. No, siitäpä hoksasin tänään pitää laittaa uusi tulostin/kopiokone kuntoon, vierailemalla asiantuntijafirmassa. Olen tottunut tähän kännykkä kommunikointiin, mutta tajusin se ei yksinään riitä monipuoliseen työskentelyyn netissä, pitää olla erillinen Wi-Fi ja läppäri/tietokone lisänä monimutkaisiin toimintoihin. Siispä vanhat toimettomana koneet töihin.
Vappu meni hyvin, tapasin ihania taiteen ystäviä näyttelyssäni, vieraita kävi paljon Korvesta ja eri puolilta Suomea. Nuorten taidetoimintaa suunnitteleva Ukrainalainen nuorten ryhmä kävi ihastelemassa töitäni ja haastattelemassa minua.
Tauluni ja keramiikkateokseni virittivät monta hauskaa keskustelua vieraiden kanssa töitten herättämien mielikuvien ja muistojen tarinoissa. Yksi pariskunta ihastui keramiikkaveneeseeni ja sen soutajiin, " ihan kuin me" muistelivat tervaveneretkeään ensikertaa tavatessaan.
Olen tyytyväinen että uskalsin avata taidettani jaettavaksi. Ihmiset ihastuivat värikkäisiin maalauksiini ja humoristisiin keramiikkateoksiin. Sainkin palautetta tavasta jolla jaan esineissäni ja maalauksissani väriä ja iloa tähän harmaaseen maailmaan.
Mahtavinta oli kun syntyi kauppoja ja varauksia. Se innosti minua, ehkäpä jatkan maalaamista ja tietty jos terveys antaa myöten keramiikan tekoa. Ihastelin eilen illalla istuessani parvekkeella orvokkeja. Idea syntyi, maalaan ison orvokkiteoksen. No, katsotaan ; )
Helatorstaina esikoinen tulee perheineen Korpeen, joten pääsemme avaamaan grillikesän, pikkuinenkin oppii mummolan kesän viettoon.
Kivaa viikonloppua ;)
02.05.2026 09:52
Huomenta Korvesta@
Kai sitä vielä on epävarma vaikka toisaalta luulee olevansa varma. Vatsa kuitenkin ilmoittaa tressistä kuten tänä aamuna teki. Imodiumia suuhun, kyll se tästä.
Tressiä on tuottanut myös skanneri/tulostin jonka hankin, viimeisen päälle digiä. Sain eilen monistettu kaksi tärkeää paperia, mutta tänä aamuna tökkäsi tieto/taito.
Mieheni tietokonepöydällä on jos jonkin sortin vempainta joita hän ei enää käytä. Arjen alkaessa pitänee käydä operaattorilla ja aktivoida yksi tärkeä vehe, koko asunnon käsittävä wifiverkko. Kännykällä ei onnistu monimutkaiset toiminnot.
No, nyt pitää tehdä se mansikkakakku, jonka aijoin eilen tehdä. Aika tahtoo olla väliin kortilla.
Ai niin ja mistähän löytäisi sen vappuhatun. Kuhan ei olisi mökin kaapissa.
No, kyllä tämä tästä, lohipiirakka onnistui hyvin, tein siitä pieniä suupaloja paperivuokiin.
Hyvää Vappua!
30.04.2026 11:19
Päivää@
Aurinko yrittää lämmittää, mutta tuuli hankaa vastaan.
En tarennut istua kauaa parvekkeella, viitisen minuuttia vain kun pistin toisen lohipiirakan uuniin. Hyviä tuli, huomenna vien isomman näyttelyn avajaisiin, pienempi jää vierasvaraksi kotiin.
Teen vielä mansikka tortun jahka käyn ostamassa lisää kuohukermaa.
Kun luin ketjua tuli mieleeni piirros, jonka tein luokan seinälle toimiessani kouluttajana pitkäaikaistyöttömille.
Olin piirtänyt lintuja istumassa sähkölangalla, kun joku kurssilainen löysi töitä yksi lintu lensi pois. Näin lie käynyt tämänkin ketjun kirjoittajien kanssa. Kun ovat löytäneet tähellisempää he lentävät pois.
Itsellä on paljonkin tähellistä tekemistä, mutta tykkään pistää puumerkkini ehkäpä vain omaksi ilokseni.
Kivaa päivää, huomenna munkkia poskeen ja kellastunut yo-hattu päähän, jos vielä sopii.
29.04.2026 13:35
Sunnuntaita@
Korpi on säästynyt lumimyrräköiltä. Olemme saaneet vain pieniä hehtoja lumihiutaleita, auringon paisteen seassa.
Pyhyyttä kaivataan kirjoitteluun. Arjen elämää voi kertomalla jakaa, mutta mielestäni uskon asiat ovat henkilökohtaisia.
Ihmisiä voi kannustaa, heille voi osoittaa kiitollisuutta heidän hyvien tekojensa mukaan. Heidät voi kuvainnollisesti nostaa itsemme yläpuolelle.
Kun kuopukseni auttoi minua taidenäyttelyn teosten siirtämisessä galleriaan, hän sanoi lähtiessään "äiti olet löytänyt kivan porukan, näen olet onnellinen, jatka".
Olen päässyt sisään yhteisöön, jossa nuoret, keski-ikäiset ja vanhat ihmiset tekevät yhteistyötä kaikkien eteen. Nuoret pääsevät näyttämään koulutuksiensa mukaisia taitoja esim. tilojen kunnossapidossa ja kahvilan pidossa. Me keski-ikäiset ja vanhemmat autamme toisiamme kykyjemme mukaan.
Minua autettiin teosteni esille laitossa.
Itse lupasin auttaa tekemällä taidenäyttelyn avajaisiin suolaisia ja makeita piirakoita.
Elämästä tulee mielekästä, touhutessa yhdessä muiden kanssa.
26.04.2026 13:15
Päivää koleasta Korvesta, olemme vielä säästyneet lumelta ja aurinkokin on väliin piipahtanut pilvien lomasta. Ei valittamista.
Katselin vanhoja valokuvia, vanhan laiturini historiasta, kuvat toi mieleeni ihanat kesät ja laiturijuhlat. Saimme viettää lämpimiä saunan jälkeisiä vilvoitteluhetkiä laiturin korituoleissa.
Saimme syödä päivällistä laiturille nostetun ison pöydän ympärillä hollantilaisten ja kotimaisten sukulaisten kanssa.
Syntymäpäivieni vakio seurustelupaikka oli vilpoisan veden ympäröimälla laiturilla.
Saimme laskeutua laiturilta veteen pullikoimaan tai veneeseen lähtiessämme onkireissuille kaislikkoon.
Uusi laituri aloittaa kesämme, sen terassiosuus on puolta pienempi kuin vanhan, sen yhteys saunamökkiin on tehty turvalliseksi. Saunan kuistilta laskeutuu portaat laiturille.
Kesää odotellessa.
Ystäväni yllätti eilen, omat näyttelyn ripustustehtävät jäivät olemattomaksi, sillä näyttelytila oli lähes valmiiksi tehty, kun sinne saavuin. Tänään vien vielä muutaman keramiikkaesineen sinne. Viimeistelen selfie maalauksen ja esittelytekstikin pitää kirjoittaa.
Helpotus oli suuri sillä pelkäsin taulujen nostoa seinillä oleviin pidikkeisiin. Huoli oli turha kiitos siitä näyttelyn organisoijalle.
Toivon positiivisuutta tähän ketjuun. Vaikka positiivisuus kirosana joillekin on se kuitenkin parempi kuin negatiivisuus.
Kivaa päivää; )
25.04.2026 12:53
Päivää myös Korvesta@
Aamupäivä on mennyt näppäimillä naputellen kännykkää. Sain viestejä taidenäyttelyn organisaattorilta ja korjailimme mainoksessa olleita virheitä ennen virallista versiota. Vieläkin siellä on virhe, nimeni on vanhassa muodossa, no, mikäpä hänessä.
Lähden kahden maissa, tauluja esille laittamaan.
Onneksi on aikaa, avajaiset 30.4.kello 15.00.
Ei kai saisi mainostaa, mutta jos piipahdatte Korvessa tervetuloa juttusille. Päivystää ahkerasti paikan päällä.
Ruoasta olette kovasti puhuneet. Olen joutunut turvautumaan puolivalmiisiin kiireiden keskellä. Tänään friteerattuja katkarapuja, juureksia ja salaattia.
Siivoojakin pitänee tilata, alkaa pöly tulla silmille.
No, tästä etiäpäin.
24.04.2026 11:30
Korvesta kaikkea kivaa ; ))
Se on taas illassa tämäkin touhupäivä. Heräsin aikaisin ja luin esikoisen vekarakirjaa, jonka eilen löysin mökin ylisiltä. Noin ne vauva ajan yöheräämiset tulee kerrattua, olen kirjoittanut, että 4 kk ikäisenä poika alkoi nukkumaan koko yön, eli kahdeksasta illalla aamu kuuteen.
Auton renkaat vaihdettu. No, sääennusteteen mukaan ehkä liian aikaisin.
Mökillä piipahdin ihastelemassa remontti reiskojen työtä. Laiturin malli jo oli nähtävissä, suunniteltiin turvakaiteita.
Mdk kirjoitti turvavallisesta liikkumisesta niitä mietittiin ja vaarakohdat käytiin läpi.
Olen joutunut käyttämään turvapuhelinta kun olin yksin kotona sairaalasta paluun jälkeen. Kyllä se antaa turvallisuuden tunnetta. Kännykkää pyrin pitämään aina käden ulottuvilla kun yksin liikun. Olishan siinä mökin pihassa montakin kompuroinnin kohtaa, mutta kun routa tyystin sulaa osa montuista tasoittuu.
Parvekepäivälliset jatkuvat, jos ennusteita uskoo niin ainakin keskiviikkoon.
Sain juuri puhelun Taidevaltatie Toivon organisaattorilta. Hän aikatauluttaa kevään ohjelmistoa ja näyttelytarjontaa. Vappuaattona starttaa, simaa, mukkeja ta taidetta ; ))
Positiivisuutta kehiin vaikka sitä ei saisi kai mainostaa.
20.04.2026 18:08
Meillä oli kaksi vuotta sitten kesäkuussa hääjuhla. Oli aika mennä avioliittoon harkinta-aikaa oli lähes kaksikymmentä vuotta.
Onnea etsintään.
19.04.2026 13:58
Pyhitän tämän päivän vaaka-asennolle, ei silti valmista näinkin syntyy. Lähetin juuri ifolorkirja-tilauksen. Kirja sisältää kuvia maalauksistani ja keramiikkatöistäni.
Ihan kiva siitä tuli, tosin kuva materiaalia olisi ollut paljon enempi, suodatin, että ei liian isoksi olisi tullut.
Huomenna sitten taas jalkaudutaan muihin hommiin. Auton renkaitten vaihtoon aamupäivästä. Pesetin autoni eilen ja kyllä minua pelotti siellä Prisman pesuautomaattihihnalla. Pistin silmät kiinni ja puristin rattia.
Tiistaina sitten taidenäyttelyn rakentamiseen. Jännitysta sekin koemus etukäteen tuottaa, mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Mökilläkin tapahtuu, ammattimiehet on asialla, minä vai maksan.
Aurinko paistaa, tosin ei niin kuumasti kuin muutamana aikaisempaa päivänä, mutta partsi kutsuu kuitenkin.
Politiikasta sain aikoinani tarpeeksi kun olin aktiiviosallistuja. Puolue antaa itse kullekin suunnan, mutta suuntaa voi vaihtaa sitä mukaan kun elämäntilanne muuttuu.
Kivaa sunnuntaipäivää ;)
19.04.2026 13:50
Sofia Virran eka avioliittoko herätti sinussa empatiaa. Äänioikeus on, omatuntokin sut puhdas, empatia kohillaan mullakin, en kuitenkaan tunne empatiaa ketä sattuu kohtaan.
Et tee savipyttyjä etkä muutakaan koska se ei edellytä jälkikasvusi menestystä?
No, jos jälkikasvusi käy työssä eikä kipua rahaa, niin hyvin he ovat pärjänneet. Muista kehua sievästi se kannustaa eteenpäinkin.
18.04.2026 18:50
Ajatuksemme eivät kohtaa. Minä harrastan itseni iloksi.
Kävin mökillä ja ihastelin auringossa kylpevät rantatilaani. Piha remontti oli alkanut. Aita oli purettu kuin myös laituri, purkupuut olivat viety pois ja piha oli siisti kuin siellä ei olisi oltukaan. Alue näytti Isolta, olin yllättynyt kuinka tilava tonttini on.
Samaa en voi sanoa aidan toiselta puolen paljastunutta näkyä. Vanhoja puukasoja ja reissuilla peitettyjä, mitä lie.
Eli tahdon sanoa en kerää enää mitään mitä en tarvitse, mutta hengenravintoa tarvitsen. Rakastan tehdä kaunista katseltavaa itselleni ja kieltämättä miehelleni, joka kannustaa minua.
Lapset pärjäävät omillaan en osta heille mitään en maalaa en tee keramiikkaa heille, mutta jos he pyytävät, teen mielelläni.
Eli en säästä en kerää, harrastelen ja saan siitä iloa itselleni.
Kun minusta aika jättää, roskalavalle ylimääräiset.
17.04.2026 17:48
Päivä jo pitkällä, en päässyt aamulla kirjautumaan. Vaihdoin äskern selainta nyt pelittää.
Olen pakannut näyttelykamaa isoihin rustan kasseihin. Puhdistanut keramiikkaesineistä pölyt, pingoittanut tauluihin kapeat rautalalangat ripustusta varten jne ; )
Minulta on kysytty jatkanko maalausharrastusta ja mitä näyttelyn jälkeen.
Olen saavuttamassa tavoitteeni. Olen tehnyt näyttävää keramiikkaa ja maalannut mieleisiäni tauluja. Nyt näyttely, näin toteutuu vuosikymmenten haave.
Josko kääntäisin lehteä, voi olla, että seuraava haaste on kirjoittaminen.
Tavoitteena on mökkikesistämme lasten kanssa kertova kirja. Olen kirjoittanut jo monta tarinaa kymmenien vuosien aikana, olisiko niiden oikoluvun aika.
Minulla oli hyvä ystävätär, jonka kanssa suunnittelimme tätä lastenkirjaa, tarkoitus oli että hän oikolukee ja korjailee tekstiä minä kuvittaisin kirjan.
Ystävättäreni kuoli yllättäen parivuotta sitten. Haave jäi josko nyt olisi aika se toteuttaa.
Aurinkoi paistaa, kävin haravan kanssa siivoamassa kellastuneet suopayrttien vanhat varret kukkapenkistä.
Tällaista kuuluu tänne Korpeen.
17.04.2026 14:08
Kiirettä pitää, luin että ei kaikilla. Päivät kuluvat milloin minkin projektin kimpussa.
Eilen sain taidepiirissä selfieni melkein valmiiksi, vielä on yksi kokoontuminen ennen kesätaukoa joten entii valmistua en en näyttelyä.
Näyttelyn valmistelu on lähes valmis, ensi viikolla kuopus ajaa illaksi Korpeen kantoavuksi ja palaa takaisin samana iltana kotiinsa..
Huomenna remontti reiska aloittaa mökillä vanhan laiturin purkamisen ja uuden teon. Puuaidat saavat myös väistyä vuorimäntyjen tieltä.
Aurinkoista on ollut ja rakkaassa tuomipihlajassamme on jo pienet lehdet.
Sain juuri valokuvan esikoisella Hollannin kotimme lähettyviltä tulppaanipellon laidalta. On työmatkalla menossa Amsterdamiin.
Ikävä nipisti Hollantiin.
Nyt hyvää yötä ja kauniita unia; ))
16.04.2026 23:21
Huomenta Korvesta@
On se vaan ihanaa istua iltaa parvekkeella laskevassa auringon paisteessa kunnes se putoaa puiston puuston taakse.
No, sehän on jo melkein kesä.
Lueskelin ketjua, seurailen MbK.n vauhdikasta kerrontaa.. Lennokkaita tarinoita savolaisittain, mietinkin mitä muita kielia MdK puhut. Olethan istunut vatikaanin kirkonmiehen kanssa samassa kahvipöydässä niin onnistuuko italiankielen puhuminen.
No, tuli vaan mieleen kun olen unohtanut tyystin ruotsinkielen, jota puhuin hyvin vielä parikymmentä vuotta sitten.
Lukiossa luin myös lyhyen saksan, yo-kirjoituksissa kirjoitin englannin ja ruotsin. Nyt on englanti syrjäyttänyt puhumisen taidossa muut lukemani kielet paitsi luonnollisesti suomenkieli on pääkieleni.
Tällaisia mietin, pitänee lähteä kahvin keittoon. Parvekepäivä, suoraan auringossa ja välillä banbuverhojen suojassa.
Kivaa päivää; ))
13.04.2026 10:22
Huomenta aurinkoisesta Korvesta@
Eilen tein sellaista, mikä pelotti. Kesäksi laitan bambuverhot parvekkeelle niin nytkin. Eka verho on iso ja sen nosto ylös katonrajaan vaatii tikkaita ja käsivoimia, kaksi pienempää ei enää pelottannut vaan sain ne nopeasti nostettua katossa olleisiin koukkuihin. Tottahan mieheni oli henkisenä tukena ja nostoapuna, mutta minä heiluin tikapuilla huh huh.
Kun on kokemusta kompuroinnista ja putoiluista se tekee varovaiseksi. Olin työn jälkeen kiitollinen, että onnistuin.
Vielä odottelen kukkien laittoa, muutama orvokki on jo ilonamme, mutta haluan jonkun ison rönsyilevän parvekeamppelin jahka niitä tulee myyntiin.
Onhan isoparveke kuin lisähuone, vietämme siellä paljon aikaa. Television katsominen jää. Tv.n ohjelmat ovat väkivaltaa täynnä ja se ei minua kiinnosta. Eilinen Suurmestari oli hauska.
Tänään voi olla, että käymme avaamassa terassikauden kirkolla. No, katsotaan.
Juoksentelin äskeen takapihalla ja valokuvasin puiden silmuja ja maasta nousevia kukkasia.
Yritän vähentää kyynärsauvojen käyttöä, sillä pystyn kyllä kävelemään ilmankin, toiveeni olisi, että kun lapsenlapseni alkaa tunnistamaan läheisiä en nojailisi enää keppeihin ; )
12.04.2026 11:42
Olenkin miettinyt enää vajaa kaksi vuotta ja kehumiset on kehuttua, voimat loppuu kuin aisaan jospa myös ADHD hellittää ; D
09.04.2026 20:18
1 / 367