Vapaa kuvaus

🫠

Aloituksia

105

Kommenttia

7404

1. Keskikesää korvesta@

Vähiin ovat sielunsiskot karisseet, hieman karrikoiden tuo sielunsiskot kun se oli vielä joku aika sitten hyvin mainostettu yhteinen tekijä.

Jäljelle jäänyt sisko ei siihen sakkiin silloin kuulunut, en minä liioin.

Niinhän se menee, kun kumartaa yhteen suuntaan silloin pyllistää toiseen suuntaan.

Voihan syynä olla "kesäkiireet", mutta eihän meillä enää oikeita kiireitä ole. Näin aamuisin kun herään selailen palstaa ja vanhasta tottumuksesta jotain kirjoitan. Kiinnostus aiheisiin on lopahtanut.

No, päivistäni kerron, olen ajelen mökin ja kodin väliä, sillä kaikki mukavuudet kotona kiehtoo, etenkin ilta-ja aamutouhut ja hyvä sänky. Mikäpä on ajellessa yöksi kotiin ja päivällä takaisin mökille kun matka on lyhintä tietä noin 6 km.

Olen maalaillut mökin suojaisalla kahviterassilla (tuuletkaan eivät sinne yletä) aiheenani on nyt kukkien kaunis maailma. Orvokkiteos on melkein valmis ja kunnian osoitus lubiineille ja kurtturuusulle on työn alla. Ulkona on mahtava työstää värejä, kun ne aina tahtoo roiskua. Saunassa sitten siveltimet ja väriensekoituskulhot pesen ja jätän lauteille kuivumaan.

Tänäänkin ennusteen mukaan on sateeton päivä ja sehän tietää päivätouhuja mökillä.
    Voi olla, että saunankin lämmitän ja grillinkin tulille pistän.

No, katsotaan, homma kerrallaan.

Nousuviikkoa.
  2. Huomenta Korvesta@

Näin alkoi juhannusviilko, johon kuuluu mieheni syntymäpäivä. Hän on pitkin kevättä kysellyt pidetäänkö perinteiset puutarhajuhlat. Päätin, että ei, järjestelyt teettäisi minulle liian paljon työtä, joten nyt ei juhlita. Ei liioin minunkaan synttäreitä kahden viikon päästä.

Juhannuksia on takana useita, lapsena ne olivat kokoperheen picknikjuhlia. Nuorena juhannustanssit ehdottomasti mukana juhlassa. Yhden juhannuksen vietimme lasteni isän kanssa Aavasaksalla, mutta sää ei silloin suosinut yötöntä yötä, satoi vettä.

Kun ostin mökin sen jälkeen mökki oli se ainut ja oikea juhannuksen viettopaikka.

Tämä juhannusaatto on auki, ehkäpä yhdistetty kaupunki/mökkiaatto. Kajaanijoen varrella palaa juhannuskokko.

Tänään valmistan savulohivoileipäkakun, yllätysvieraita ja itseämme varten. Makea vielä harkinnassa.

Olen maalannut mökin pihalla, jonne olen tehnyt "ateljeen". Tänään kun heräsin ja katsoin uutta maalauksen alkua, suunnitelmat päässäni muuttuivat. Maalasin kolme orvokkia roiskepohjalle. Kun lähetin kuvat miehelleni hän ilahtui ja kehui, kiva, että maalasit minut mukaan uuteen työhösi.

Niinpä orvokit näyttivät tarkkaan katsottuina ilmeikkäiltä ukon päiltä. No, huvitti, pitää miettiä, miten jatkan.

Katsoimme TV,stä parina iltana hyviä suomalaisia elokuvia. Aki Kaurismäen Le Havre oli upeaa katsottavaa. Samoin eilinen Markku Pölläsen Kivenpyörittäjän kylä.

Hyvää alkavaa Juhannusviikkoa.
  3. Huomenta Korvesta@

Kovin on ollut sateinen yö. Jospa aurinko kuivaisi paikat, vaikka forecan ennusteen mukaan kostealta päivä näyttää.

Olen selvinnyt kohtalaisen hyvin mökin ja kodin välisestä touhurallista, jokseenkin kaikki kohillaan juhannusta odotellessa. Mökin pihan ulkoateljee odottaa nyt pensselien heilutusta. Aurinkoa aloituksen onnistumiseen kuitenkin tarvitaan.

Vanhenemisesta kirjoitit ja Palomakin oli asiaa aloituksessaan pohtinut. Muistini heikkenee varsinkin kun joudun mieheni muistia pönkittämään. Hän unohtelee ajankohtaisia asioita, vanhat asiat muistuu kun keskustellaan. Hän käyttää kolmea kieltä puhumiseen se onnistuu ongelmitta, mutta pienet päivän tapahtumat hukkuvat tai sekoittuvat joskus mielikuvituksen kanssa. Äitini aikoinaan selitti, että yöllä mies tuli paperilapulla ovesta sisään. Hän oli ilmeisesti katsonut TV.tä ja siellä joku oli mennyt hotellihuoneeseen avainkortilla.

Mieheni unimaailma on vilkas joten hänenkin todellisuus ja unimaailma joskus sekoittuu.

Eilen hän sanoi, että haluaa vielä kerran matkustaa Hollannin Haarlemiin, niinpä päätimme matkustamme sinne jo elokuussa.

Surulliselta tuntui sanat "vielä kerran" mutta niinhän itsekin ajattelen joistakin kaipaamistani kokemuksista.... jospa vielä kerran....

Jospa vielä saisin kävellä ilman kainalosauvoja. Ei sauvat työn tekoani haittaa. Eilenkin pyöritin isoa aurinkovarjon kivimötykkää pitkin mökin pihaa, todeten, että ei ole enää käyttökelpoinen, ei aurinkovarjokaan jonka sain 60-vuotislahjaksi.

Onneksi löytyi kevyempiä ja uudempia viritelmiä.

Tänään, no katsotaan, illalla kuitenkin kylvetään.
  4. Nousuviikkoa Korvesta@

Hilla kirjoitti torille lähdöstä, olen torille lähtöä tehnyt jo viikkotolkulla, mutta aina on jäänyt ajatustasolle. Uuden kauppatorin avajaiset on la. 13.6 josko silloin ehtisi. Aamu-unisena aikaiset yleisötapahtumat tahtovat minulta jäädä kokematta.

Eliaana on uinut jo monta kertaa, minä pulahdin umpisukkeloon vahingossa kun olin istahtamassa uuteen isoon uimarenkaaseen ja se lipesi pois altani kohti kaislikkoa, mutta anyway, talviturkki tuli heitettyä Nuasjärveen.

Olen viettänyt paljon aikaani mökillä, rantasaunakausi on avattu ja grillikin on ollut kuumana jo useampi ilta. Riippukeinu testattu ja muutama yö nukuttu mökin pirtissä.

Olen pystynyt puuhastelujen ohessa nauttimaan joutenolostakin. Sanotaan, että mökki ei ole työleiri, mutta kyllä siellä töitä riittää, etenkin tälläiselle hitaalle liikkujalle. Totesin myös, että kotona on parempi sänky nukkua joten jatkossa ajan yöksi kaupunkiin.

Kesäkuu on kohta puolessa, syreenit kukkii kauneimmillaan. Olen joka vuosi poiminut lubiineja juhannuskukiksi. Huomasin, että mökkitien varresta on kovalla kädellä tuhottu lubiinipuskat. Onkohan se tarpeellista. Voikukat ovat vallanneet tievierukset.

Tänään pitää leikata kaupunkikodin takapiha, senkin on voikukat vallanneet. Suopayrttipuska on kasvanut komeaksi, vaalean heleä pinkki kukinta pitäisi pian alkaa. Laatikkopottuviljelmäkin alkaa tehdä varsia, pitää lisätä multaa.

Olen hankkinut kaiken tarvittavan taiteen tekoa varten, joten kohta pensselit alkavat heilua mökin pihalle suunnittelemassani ulkoateljeessa ; )
  5. Oli vauhdikas toukokuu. Joka päivä olen ottanut ettoset päivällisen jälkeen, niin nytkin.

Purin näyttelyn, auto oli lastattu täyteen tavaraa kun ajelin mökille. Palautin keramiikkajäniksen pihlajan viereen kannon nokkaa, maahiset portaille, sammakon kanssa. Taulut jäi vielä asettamatta paikoilleen pitkin pirttiä, ehkäpä huomenna saavat paikkansa kun nyt vihdoin ja viimein pääsen aloittamaan mökkikesää.

Kotiin tyhjensin loppulastin, suihkulähde jäi puutarhaan, korppikotka on vielä possun ja kilpikonnan kanssa pehmusten keskellä Rustan isoissa kasseissa.

Taiteilija Sivellin pääsi oman kotitalon ateljeseen väliaikaisesta porrasterassi- ateljeestaan.

Ystävystyin yhteen taiteilijanaiseen, meillä oli paljon yhteistä. Hänen kanssa suunnittelimme mm. nukkekotinäyttelyä.

Hurjan hauskoja mielikuvitusleikkeja syntyi näyttelyvieraitten kanssa. Esim. tauluni joka esittää pommitettua Cazaa jatkuin tarinana esineissä sen ympärillä, yhdessä eteenpäin pieni keramiikkapatsas muuttui Cazan pakolaisiksi ja terassilla viiniä nauttiva keramiikkateos juhli kaoksen keskellä kuten me runsauden keskellä elävät.

Korppikotka silmäili menoa lakikirjaan tuijottaen.

Lapsenmielinen elämä on hauskempaa. Naivistisen taiteen näyttely aloittaa kesäkuun Taidevaltatie Toivon tiloissa.

Olen mukana yhdistyksessä ja tapahtumia riittää. Olen kuitenkin päättänyt pitää taukoa kiireestä lämmittää rantasaunan kesäkauden alkajaiseksi.

Iloa iltaanne.