Vapaa kuvaus

🫠

Aloituksia

105

Kommenttia

7410

  1. Puolta päivää Korvesta@


    Ihmisen perusluonne ( introvertti, extrovertti ) menneisyys, nykyisyys, kokemukset tekevät meistä erilaisia.

    Extrovertin voi aliarviointi tehdä varovaiseksi tuoda taitojaan esille ja introvertti voi kannustuksella nousta esille.

    Olen ekxrovertti, idearikas, uutta luova ja positiivinen saadessani mahdollisuuksia toteuttaa itseäni.

    On oltava eturivissä jos haluaa tulla huomatuksi.

    Ei ulkopuolinen joka voisi olla kiinnostunut esim. kädentaidoistasi tai kyvystäsi kirjoittaa esim. pöytälaatikkoon tule kotiisi ihastelemaan luonnoksiasi.

    Kirjoitit "vanhalle ei käy mikään, ei opi, että oma juttu sen on oltava josta keskustellaan."

    Kyllä se on oma juttu mistä kukin kirjoittaa.

    Paloma on kirjoittanut jo useita julkaistuja kirjoja, lisää on tulossa. Ei niistä kukaan tietäisi jos hän ei niistä kertoisi. Hilla on aktiivi kirjoittaja ei hänestä kukaan tietäisi, jos hän ei kirjoittaisi.
    Sain eilen tarjouksen kerätä eri kädentaitdoistani näyttelyn.

    On uskallettava tulla rohkeasti esillä, luotettava itseensä, sitten kun ei enää jaksa on liian myöhäistä katua käyttämättä jätettyjä mahdollisuuksia.
  2. Upea aihe, kiitos Hilla.

    Lapsuuteni kesämuistoja.

    Järviahon tila ja sen vanha päärakennus Väyrylän kylän Hepovaarassa oli lapsuudessani tuttu paikka. Tuluksi paikka tuli laajemminkin, koska siellä filmattiin Rukajärventie elokuvan pirttikohtauksia.

    Tilan omisti äitini sisaren mies. Heillä oli ikäiseni tyttö ja vierailimme kesäisin isoveljeni ja serkkujeni kanssa heidän luonaan. Kävelimme polkuja pitkin 6 km Väyrylänkylältä Hepovaaraan. Niillä korpimatkoilla sattui ja tapahtui jänniä asioita. Myöhemmin valmistui uusi tie joka sivusi tilaa parin kilometrin etäisyydellä.

    Tilan rakennukset, navetta ja aitat sijoittuivat siten, että yksi sivu pihasta oli avoin siitä lähti polku saunaan lammelle ja myllylle. Myllyn seinillä pesi herhiläisiä, kävimme kuikkimassa niitä oven raosta, että pelotti.
    Navetasta lähti sola, jota pitkin lehmät pääsivät laitumelle.

    Pirtti oli iso ja hirsipenkit ympäri pirttiä. Iso uuni hallitsi sisääntuloseinää. Keskellä pirttiä oli hirsipöytä, jota ympäröi pitkät penkit.
    Eteisessä oli ovet kahteen makuuhuoneeseen sekä kylmään ruokavarastoon.

    Aamuisin Alina-täti keitti avotulella kahvia, johon ripautti suolaa. Välipalaksi saimme mm. ruisleipää ja säilöttyä sianrasvaa.

    Isännän sokea veli asusti myös talossa.Ystävällinen vanha mies. Hänellä oli tapana kun tuli sisään pirttiin, napauttaa puukko pirtin ovenpielen seinään.

    Hänen kanssaan kävelimme suolle poimimassa lakkoja. Hän kulki edellä ja varoitteli suonsilmäkkeistä. Miten ihmeessä hän siihen pystyi, mietin, tietty hän oli asunut tilalla koko ikänsä ja tunsi paikat.

    Hänen onnellinen elämänsä korvessa päättyi kun hän joutui isännän kuoleman jälkeen vanhainkotiin. Ei hän sinne opeutunut ja nukkui hyvin pian pois.

    Voi kuinka paljon aloitus toi mieleen hyviä
    lapsuuden muistoja.

    Hyvää päivän jatkoa ;)
  3. 😅🤣😂