Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Minä+en+opeta+lakia+pelastuksen+ehtona.+Mitä+sinua+hyödyttää+kutsua+toisia+pilalle+leikatuiksi+koiriksi?
  2. Et+vastannut+kysymykseeni,+jos+kokouksessa+päätettiin+että+Mooseksen+laista+velvoittavia+käskyjä+ovat+ainoastaan+luetellut+neljä+käskyä,+eikö+myös+kymmenen+käskyä+ole+silloin+hylätty?+Miten+perustelet+että+kymmenen+käskyä+on+edelleen+voimassa?>>+Jerusalemin+vanhinten+ja+apostolien+kokouksessa+ei+tarvinnut+käsitellä+rakkauden+käskyä+ja+kymmentä+käskyä,+koska+läsnäolijoille+ja+kirjeen+lukijoille+oli+itsestään+selvää,+että+ne+käskyt+kuuluivat+noudatettavien+joukkoon.++<<Läsnäolijoille+oli+itestään+selvää,+että+Mooseksen+laki+kuuluu+noudatettavien+käskyjen+joukkoon.>>+15:10+Miksi+te+siis+nyt+kiusaatte+Jumalaa+ja+tahdotte+panna+opetuslasten+niskaan+ikeen,+jota+eivät+meidän+isämme+emmekä+mekään+ole+jaksaneet+kantaa?+<<Missään+kohtaa+Raamattua+ei+Mooseksen+lakia+kuvata+raskaana+ikeenä.+++++”Sillä+tämä+käsky,+jonka+minä+tänä+päivänä+sinulle+annan,+ei+ole+sinulle+vaikea+täyttää+eikä+liian+kaukana.+Se+ei+ole+taivaassa,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+nousisi+meidän+puolestamme+taivaaseen+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’+Se+ei+ole+meren+takana,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+menisi+meidän+puolestamme+meren+taakse+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’”+(5.+Moos.+30:11-13)++++”Sillä+rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat”+(1.+Joh.+5:3)>>+Kuka+ikinä+vaatii+meitä+noudattamaan+juutalaisten+juhlia,+ruoka+ja+juomasäädöksiä,+uhreja,+pappisjärjestystä,+sotalakeja,+siviililakia+rangaistuksineen,+jne.,+on+eksynyt+pois+totuudesta+eikä+ymmärrä+Jumalan+sanaa+pyhän+hengen+opettamalla+tavalla.+<<Jeesuksen+opetus+aiheesta+on+selvä,+Mooseksen+laista+ei+katoa+ainoakaan+piirto.+Miten+selität+nämä+Jeesuksen+sanat?
  3. >>+Olen+sapatin+voimassa+olosta+samaa+mieltä,+mutta+en+hyväksy+virheellisiä+tai+huonoja+perusteluja.+Apostolit+menivät+sapatteina+juutalaisten+synagogaan,+koska+juutalaiset+kokoontuivat+tapansa+mukaan+sapattina+sinne.+Sillä+seikalla+ei+voida+oikeutetusti+perustella+sitä,+että+apostolit+olisivat+jatkaneet+sapatin+pyhittämistä+sen+sijaan,+että+olisivat+vaihtaneet+sapatin+sunnuntain+pyhittämiseen.+<<Minun+pointti+on,+että+yhdellä+jakeella+(Apt.+20:7)+perustellaan+sunnuntain+pyhittämistä,+mikä+on+mahdotonta.+Koska+seurakunnan+kerrotaan+murtaneen+leipää+joka+päivä,+emme+voi+yhden+jakeen+perusteella+väittää,+että+leivän+murtaminen+viikon+ensimmäisenä+päivänä+olisi+ollut+vakiintunut+tapa.+Samoin+koska+seurakunnan+kerrotaan+useissa+jakeissa+kokoontuneen+sapattina,+versus+yhden+ainoan+kerran+sunnuntaina,+emme+voi+tästä+tehdä+johtopäätöstä,+että+kokoontuminen+sunnuntaina+olisi+ollut+vakiintunut+tapa.+>>+Mitä+tulee+juutalaisiin+juhliin+ja+niiden+sisältämien+käskyjen+ym.+Mooseksen+lain+kirjan+käskyjen+noudattamiseen,+niin+kaikesta+siitä+Jumala+on+vapauttanut+meidät+<<Kaikki+kansat+tulevat+viettämään+lehtimajanjuhlaa:"Mutta+kaikki+niiden+pakanakansain+tähteet,+jotka+ovat+hyökänneet+Jerusalemia+vastaan,+käyvät+vuosi+vuodelta+sinne+ylös+kumartaen+rukoilemaan+kuningasta,+Herraa+Sebaotia,+ja+viettämään+lehtimajanjuhlaa.+Ja+mitkä+maan+sukukunnista+eivät+käy+ylös+Jerusalemiin+kumartaen+rukoilemaan+kuningasta,+Herraa+Sebaotia,+niille+ei+tule+sadetta.+Ja+jos+egyptiläisten+sukukunta+ei+käy+eikä+tule+sinne+ylös,+ei+tule+sitä+heillekään;+vaan+heitä+on+kohtaava+se+vitsaus,+millä+Herra+rankaisee+niitä+pakanakansoja,+jotka+eivät+tule+sinne+ylös+viettämään+lehtimajanjuhlaa.+Tämä+on+oleva+egyptiläisten+synnin+palkka+ja+kaikkien+niiden+pakanakansojen+synnin+palkka,+jotka+eivät+käy+sinne+ylös+viettämään+lehtimajanjuhlaa."+(Sak.+14:16-19)Tuhatvuotisessa+valtakunnassa+tullaan+viettämään+sapattia+ja+lehtimajanjuhlaa.+Jos+ne+ovat+vain+varjoja+Jeesuksen+ensimmäisestä+tulemuksesta,+niillä+ei+pitäisi+olla+mitään+virkaa+tuhatvuotisessa+valtakunnassa.+Olisi+viisasta,+jos+kerran+me+tulemme+tuhatvuotisessa+valtakunnassa+viettämään+näitä+juhlia,+oppia+tuntemaan+ja+viettää+niitä+jo+nyt.Raamatun+mukaan+meidän+tulee+seurata+Jeesuksen+esimerkkiä:+"Sillä+siihen+te+olette+kutsutut,+koska+Kristuskin+kärsi+teidän+puolestanne,+jättäen+teille+esikuvan,+että+te+noudattaisitte+hänen+jälkiänsä,"+(1.+Pietari+2:21)+Koska+Jeesus+vietti+sapattia+ja+Herran+pyhiä+juhlia,+tulee+meidänkin+viettää+niitä."Ja+Jumala+sanoi:+"Tulkoot+valot+taivaanvahvuuteen+erottamaan+päivää+yöstä,+ja+olkoot+ne+merkkeinä+osoittamassa+aikoja,+päiviä+ja+vuosia,"+(1.+Moos.+1:14)Sana+joka+on+käännetty+"aikoja"+on+hepreaksi+"moedim".+Sama+sana+esiintyy+kolmannen+Mooseksen+kirjan+luvussa+23+ja+muualla+Vanhassa+testamentissa.+Miksi+tämä+on+merkittävää?+Koska+se+osoittaa,+että+juhla+pyhät+jotka+Jumala+ilmoittaa+sanassaan+liittyvät+suoraan+luomiseen.+Jumala+loi+koko+universumin,+auringon,+kuun,+tähdet+ja+planeetat+osoittamaan+juhlapyhiä,+"moedim".+Siksi+juhlapyhät+ovat+osa+luomisjärjestystä,+eivät+pelkästään+osa+Siinain+liittoa.Voimme+myös+pitää+mielessä+Jeesuksen+opetuksen,+että+laista+ei+katoa+ainoakaan+piirto:”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)
  4. Jos+kokouksessa+päätettiin+että+Mooseksen+laista+velvoittavia+käskyjä+ovat+ainoastaan+luetellut+neljä+käskyä,+eikö+myös+kymmenen+käskyä+ole+silloin+hylätty?+Miten+perustelet+että+kymmenen+käskyä+on+edelleen+voimassa?Kokouksessa+ei+päätetty+että+Mooseksen+lakia+ei+tarvitse+noudattaa.+Miksi+Jaakob+jatkaa+"Sillä+Mooseksella+on+ammoisista+ajoista+asti+joka+kaupungissa+julistajansa;+luetaanhan+häntä+synagoogissa+jokaisena+sapattina."+(Apt.+15:21)?+Tämä+tarkoittaa,+että+nuo+neljä+käskyä+on+omaksuttava+heti+kättelyssä,+mutta+Mooseksen+lakia+opitaan+kyllä+ajallaan,+luetaanhan+Moosesta+jokaisessa+synagoogassa+jokaisena+sapattina,+joten+Mooseksen+lakia+ei+ole+tässä+yhteydessä+painotettava+enempää.Missä+kohtaa+apt+15+sanotaan+"Älkää+noudattako+Mooseksen+lakia"?Jeesuksen+opetus+on+selkeä,+laista+ei+katoa+ainoakaan+piirto:”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)Apostolit+olisivat+toimineet+vastoin+Herran+Jeesuksen+opetusta,+jos+he+olisivat+päättäneet+ettei+Mooseksen+laki+ole+enää+voimassa.
  5. Ei,+sana+dogma+tarkoittaa+UT:ssa+ja+septuagintassa+aina+ihmisten+säädöksiä,+ei+Mooseksen+lakia.+Lainaamissasi+efesolaiskirjeen+ja+kolossalaiskirjeen+kohdissa+ei+siis+puhuta+Mooseksen+laista+mitään.+"Sillä+hän+on+meidän+rauhamme,+hän,+joka+teki+molemmat+yhdeksi+ja+purki+erottavan+väliseinän,+nimittäin+vihollisuuden,+kun+hän+omassa+lihassaan+teki+tehottomaksi+käskyjen+lain+säädöksinensä+(dogma),+luodakseen+itsessänsä+nuo+kaksi+yhdeksi+uudeksi+ihmiseksi,+tehden+rauhan,"++(Ef.+2:14,15)Väliseinä+jonka+Jeesus+purki+oli+rabbiiniset+säädökset,+heidän+rakentamansa+suoja-aita+Tooran+ympärille,+joiden+tarkoituksena+oli+erottaa+juutalaiset+pakanoista,+vastoin+Raamatun+käskyä.+Raamatun+mukaan+Israel+ei+saanut+etääntyä+pakanoista.+Pakana+joka+halusi+palvoa+Israelin+Jumalaa+tuli+toivottaa+tervetulleeksi+seurakuntaan+ja+tätä+tuli+kohdella+samalla+kunniotuksella+kuin+juutalaistakin:"Älä+sorra+äläkä+ahdista+muukalaista,+sillä+te+olette+itse+olleet+muukalaisina+Egyptin+maassa."+(2.+Moos.+22:21)"Muukalainen,+joka+asuu+teidän+luonanne,+olkoon+niinkuin+maassa+syntynyt+teikäläinen.+Rakasta+häntä+niinkuin+itseäsi,+sillä+tekin+olitte+muukalaisina+Egyptin+maassa.+Minä+olen+Herra,+teidän+Jumalanne."+(3.+Moos.+19:34)Mutta+rabbiinisten+säädösten+mukaan+juutalainen+saastui+kosketuksesta+muukalaiseen.+Nämä+säädökset+Jeesus+purki.+Jeesus+ei+purkanut+Mooseksen+lakia+tai+kymmentä+käskyä.+"Käskyjen+laki+säädöksineen"+on+kreikaksi+"ton+nomon+ton+entolon+en+dogmasin".+Viimeinen+sana,+dogma,+ei+koskaa+septuagintassa+tai+Uudessa+testamentissa+tarkoita+Mooseksen+lakia,+vaan+aina+ihmisten+säädöksiä.