Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
>>+Väitätkö+sinä+kristitty+net,+että+apostolien+ohje+pakanuudesta+kääntyville+oli+se,+että+heidän+tuli+noudattaa+Mooseksen+lakia?+<<
Usein+kuulee+väitettävän,+että+Jerusalemin+kokouksessa+(Apt+15)+päätettiin,+ettei+kristittyjen+tarvitse+noudattaa+Mooseksen+lakia.+Mitään+tällaista+ei+Jerusalemin+kokouksessa+kuitenkaan+päätetty.+Jerusalemin+kokous+oli+tarpeellinen,+sillä+muutamat+harhaopettajat+opettivat,+että+“Ellette+ympärileikkauta+itseänne,+niinkuin+Mooses+on+säätänyt,+ette+voi+pelastua”+(Apt+15:1).+Kokouksessa+käsiteltiin+siis+pelastuskysymystä+–+oliko+ympärileikkaus+välttämätön+pelastukseen?+Jeesuksen+ajan+juutalaisuudessa+oli+vallalla+oppi,+jonka+mukaan+“koko+Israel+on+pelastuva”.+Koska+pelastuksen+katsottiin+koskevan+vain+Israelia,+pääteltiin+etteivät+pakanat+voi+pelastua+ilman+ympärileikkausta,+joka+liitti+heidät+Israeliin.+Niinpä+tuon+ajan+rabbit+olivat+kehittäneet+nk.+proselyyttikasteen+pakanoita+varten,+jonka+keskeisin+operaatio+oli+juuri+ympärileikkaus.+On+huomattava,+ettei+Mooseksen+laissa+kuitenkaan+ole+mitään+käskyä+tai+ohjetta+pakanoiden+ympärileikkaamiseen.+Kyse+oli+rabbien+omasta+perinnäissäädöksestä+ja+traditiosta.
Pietarin+todistus+Jerusalemin+kokouksessa+on,+että+pakanat+ovat+saaneet+Pyhän+Hengen+aivan+kuten+juutalaisetkin,+ilman+mitään+ympärileikkausta,+ja+että+he+pelastuvat+Jeesuksen+armon+perusteella+samalla+tavoin+kuin+juutalaisetkin+(Apt+15:8,11).+Kokouksessa+päätettiinkin,+ettei+ympärileikkauksella+ja+rabbiinisella+traditiolla+tule+rasittaa+pakanoita+(Apt+15:19).+Pakanoille+kirjoitettiin+kuitenkin,+että+heidän+tulee+neljää+käskyä+erityisesti+noudattaa:
++++vaan+heille+kirjoitettakoon,+että+heidän+pitää+karttaman+epäjumalien+saastuttamaa+ja+haureutta+ja+lihaa,+josta+ei+veri+ole+laskettu,+sekä+verta.+Sillä+Mooseksella+on+ammoisista+ajoista+asti+joka+kaupungissa+julistajansa;+luetaanhan+häntä+synagoogissa+jokaisena+sapattina.+(Apt+15:20-21)
Miksi+Jaakob+jatkaa,+että+“luetaanhan+Moosesta+synagoogissa+jokaisena+sapattina”?+Luullakseni+hän+tarkoittaa,+että+Mooseksen+lakia+opetetaan+jokaisessa+synagoogassa+jokaisena+sapattina,+tästä+syystä+pakanoilla+on+hyvä+mahdollisuus+oppia+Mooseksen+lakia+ajallaan.+Näitä+neljää+käskyä+teroitetaan+kuitenkin+ilmeisesti+sen+takia,+että+niillä+oli+tarkoitus+tehdä+pesäero+pakanuuteen+selväksi.+Välttämällä+haureutta+ja+verta+pakanat+saattoivat+osoittaa,+että+he+eivät+enää+viettäneet+edellisen+elämänsä+pakanallisia+menoja,+ja+saattoivat+tulla+synagoogaan+oppimaan+lisää+Mooseksen+lakia.
Että+Jerusalemin+kokouksessa+päätettiin,+ettei+kristityn+tarvitse+noudattaa+Mooseksen+lakia,+ei+pidä+täten+alkuunkaan+paikkaansa.
25.03.2017 14:39
>>+Herra+Jeesus+ei+kumonnut+kymmentä+käskyä!!!
Niitä+ei+ole+kumottu!!!+<<
Neljäs+käsky+(luterilaisilla+kolmas)+kuuluu+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".+Olet+siis+kanssani+samaa+mieltä,+että+meidän+täytyy+pyhittää+sapatti?
>>+Meidän+tulee+(+-lisi+)+ehdottomasti+noudattaa+kymmentä+käskyä,+vaan+kun+emme+kykene+-+kertakaikkiaan+emme+kykene.+<<
En+oikein+ymmärrä+miksi+tätä+toistetaan+jatkuvasti.+Usein+tällä+haetaan+takaa,+että+koska+emme+kuitenkaan+pysty+täyttämään+käskyjä,+saamme+rikkoa+niitä+vapaasti.+Se+ei+ole+sinun+tarkoitus,+eihän?
25.03.2017 00:43
Se+että+me+olemme+vapaita,+ei+tarkoita+että+olisimme+vapaat+kymmenestä+käskystä.
25.03.2017 00:05
Toistan+itesäni,+mutta+Jeesuksen+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto:
”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)
24.03.2017 23:58
Oletko+sitä+mieltä+että+Jeesus+kumosi+kymmenen+käskyä+ja+korvasi+sen+rakkauden+kaksoiskäskyllä?+Olet+väärässä.
24.03.2017 23:57
Kristus+sanoi+"Jos+te+minua+rakastatte,+niin+te+pidätte+minun+käskyni."+(Joh+14:15)
"Ja+siitä+me+tiedämme+hänet+tuntevamme,+että+pidämme+hänen+käskynsä."+(1.+Joh.+2:3)
Joka+siis+rakastaa+Jeesusta,+pitää+kymmenen+käskyä,+myös+sapattikäskyn,+joka+on+kymmenestä+käskystä+neljäs+(luterilaisilla+kolmas).
24.03.2017 23:25
Sanoisitko+että+saa+tappaa,+varastaa+ja+tehdä+huorin,+koska+Kristus+riittää?
24.03.2017 23:22
Haluaisin+ensinnäkin+huomauttaa+että+aloitus+on+sapattikysymyksestä,+ei+messiaanisesta+juutalaisuudesta.+Sapatin+viettäminen+ei+ole+juutalaisten+tapojen+seuraamista,+vaan+kyse+on+kymmenen+käskyn+noudattamisesta,+neljäs+käsky+(luterilaisilla+kolmas)+kuuluu+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".
>>+Pitäisikö+pakanoiden+pitää+kipaa,+palvoa+synagoogassa,+puhaltaa+shofaria,+käyttää+rukousshaalia,+käyttää+Jeesuksesta+nimeä+Yeshua,+pitää+Vanhan+Testamentin+juhlia+ja+ruokavaliota+koskevat+lait+ja+antaa+pastoreilleen+rabbin+titteli,+vaikka+Matt.+23:8+kieltää?+<<
Kipa,+synagooga,+rukousshaali+ja+rabbin+titteli+ovat+rabbiinisen+juutalaisuuden+perinnäissääntöjä,+joita+yhdenkään+kristityn+ei+tule+noudattaa.+Vanhan+testamentin+juhlat,+ruokasäädökset+ja+shofariin+puhaltaminen+pasuunan+soiton+juhlassa+sen+sijaan+ovat+Raamatun+käskyjä.+Tässä+tulee+siis+ehdottomasti+erottaa+traditio+Jumalan+sanasta.
>>+Jotkut+HRM-liikkeessä+ovat+pahasti+seonneet+Kolminaisuuden+kieltämisessään+ja+näyttävät+tuntevan+Jeesuksen+vain+lihassa.+<<
Ne+jotka+ovat+kieltäneet+kolminaisuuden+ovat+pahasti+eksyneet.+Itse+en+tunne+ns.+messiaanisia+juutalaisia,+jotka+olisivat+tähän+sortuneet.+Kuulostaa+enemmän+mustamaalaamiselta+minun+korvaani.
>>+Vielä+tärkeämpää+on,+että+kysymys+siitä+tarvitsevatko+pakanat+juutalaisen+elämäntavan+lisäämistä+ja+paluuta+juutalaisille+juurille,+ratkaistiin+Jerusalemin+kokouksessa+Apostolien+tekojen+15.+luvussa.+<<
Apt.+15+Jerusalemin+kokouksessa+käsiteltiin+pelastuskysymystä,+voiko+pakana+pelastua+ilman+ympärileikkausta.+Kokouksessa+ei+käsitelty+yllä+kuvattua+kysymystä,+eikä+koukouksessa+päätetty+että+Mooseksen+lakia+ei+tule+noudataa,+kuten+usein+väitetään.+Kokouksen+päätös+kuuluu:
"Sillä+Mooseksella+on+ammoisista+ajoista+asti+joka+kaupungissa+julistajansa;+luetaanhan+häntä+synagoogissa+jokaisena+sapattina."+(Apt.+15:21)
>>+Käytännössä+monet+HRM-liikkeen+puolestapuhujat+vetävät+sisältönsä+enemmän+talmudilaisesta+juutalaisuudesta+kuin+Vanhan+tai+Uuden+Testamentin+juutalaisuudesta.+<<
Ne+jotka+vetävät+sisältönsä+Talmudista,+toimivat+ehdottomasti+väärin.+Kristityillä+ei+tule+olla+mitään+osaa+rabbiinisen+juutalaisuuden+hölynpölyihin.+Tämä+ei+ole+sitä+"messiaanista+juutalaisuutta"+jota+itse+edustan.
>>+”Älköön+siis+kukaan+teitä+tuomitko+syömisestä+tai+juomisesta,+älköön+myös+minkään+juhlan+tai+uudenkuun+tai+sapatin+johdosta,+jotka+vain+ovat+tulevaisten+varjo,+mutta+ruumis+on+Kristuksen”+(Kol.+2:16-17)+Paavali+siis+sanoo+pakanoille+Kolossassa,+että+heidän+ei+tule+antaa+kenenkään+pakottaa+heille+juutalaisuutta.<<
Höpö+höpö,+Paavali+ei+opeta+mitään+tällaista.+Ensinnäkin,+alkukielessä+ei+ole+sanaa+"vain".+Juhlat+ja+sapatit+ovat+siis+todellakin+tulevaisten+varjo.+Toiseksi,+voimme+tulkita+jakeen+tarkoittavan,+että+älkää+antako+kenenkään+tuomita+teitä+siitä,+että+oikein+vietätte+juhlia+ja+sapattia.
Kaiken+kaikkiaan+tuo+vaikuttaa+minusta+enemmän+ad+hoc+hyökkäykseltä+kuin+perustellulta+kritiikiltä,+vaikka+myönnänkin+että+messiaanisessa+liikkeessä+on+paljon+kritisoitavaa.
24.03.2017 23:17
Oletko+katkera+siitä+että+2000+vuotta+sitten+juutalaiset+kohtelivat+kaltoin+alkuseurakuntaa,+vai+mikä+on+pointtisi?
Miten+he+mielestäsi+ratkaisivat+tuon+kysymyksen?
24.03.2017 22:47
Tästä+syystä+kristityt+jotka+rukoilevat+juutalaisten+siddurista+rukouksia+ja+seuraavat+fariseusten+perinnäissääntöjä+ovat+eksyksissä.+Meillä+ei+tule+olla+mitään+osaa+rabbiiniseen+juutalaisuuteen,+joka+on+täynnä+pimeyttä+ja+okkultismia.
24.03.2017 22:29
>>+Synagoogat+eivät+siis+kauaa+missään+paikkakunnalla+sietäneet+alkuseurakunnan+kristittyjä,+vaan+sulkivat+heiltä+nopeasti+ovet+ja+halusivat+tappaa+heitä..+<<
Voin+tunnustaa,+että+en+ymmärrä+pointtiasi.+Haluaisin+kuitenkin+muistuttaa+että+alkuseurakunta+ei+koostunut+kristityistä,+vaan+messiaanisista+juutalaisista.+Paavali,+Pietari+ja+kaikki+apostolit+olivat+juutalaisia,+sana+kristitty+keksittiin+vasta+myöhemmin.
24.03.2017 22:20
>>+Käsittääkseni+syntiä+on+vain+se,+mitä+ihminen+tiedostetusti+tekee.+<<
Synti+on+aina+syntiä,+teit+sitä+tietoisesti+tai+et.
24.03.2017 22:08
Onko+ihminen+lain+alla+jos+hän+uskoo+että+kymmenen+käskyä+on+voimassa?+Onko+kymmenen+käskyä+vanhan+liiton+lakia?
24.03.2017 21:55
Kerrassaan+omituinen+lause.+Sunnuntai+on+nimen+omaan+Paavin+porttokirkon+keksintö,+eikä+toisin+päin.
Katolinen+lehti+The+Catholic+Universe+Bulletin:
”Roomalaiskatolinen+kirkko+vaihtoi+sapatin+sunnuntaiksi+jumalallisella,+erehtymättömällä+auktoriteetillaan,+jonka+se+on+saanut+perustajaltaan,+Jeesukselta+Kristukselta.+Protestantilla,+joka+väittää+Raamatun+olevan+ainoa+hengellinen+ohje,+ei+ole+mitään+valtuutusta+viettää+sunnuntaita.”+(The+Catholic+Universe+Bulletin,+August+14,+1942,+p.+4.)
The+Convert's+Catechism+of+Catholic+Doctrine:
”K:+Mikä+päivä+on+sapatti?
V:+Lauantai+on+sapatinpäivä.
K:+Miksi+vietämme+sunnuntaita+lauantain+sijaan?
V:+Me+vietämme+sunnuntaita+lauantain+sijaan+koska+Katolinen+kirkko+siirsi+juhlallisuuden+lauantailta+sunnuntaille.”
(The+Convert's+Catechism+of+Catholic+Doctrine+(1957)+p.+50)
Kardinaali+James+Gibbons+kirjoittaa:
”Voit+lukea+Raamatun+ensimmäisestä+mooseksen+kirjasta+ilmestyskirjaan,+etkä+löydä+ainuttakaan+riviä,+joka+valtuuttaisi+sunnuntain+pyhittämisen.+Kirjoitukset+vahvistavat+lauantain+uskonnollisen+juhlimisen,+päivän,+jota+me+emme+ikinä+pyhitä.”+(Kardinaali+James+Gibbons,+The+Faith+of+Our+Fathers+1978)
Selvästi+sunnuntain+vietto+on+protestanttisuuteen+tullut+suoraan+katoliselta+kirkolta,+uskonpuhdistajilta+jäi+tämä+doktriini+puhdistamatta.
24.03.2017 21:54
Etkö+ole+lukenut:
"Ja+kun+viikon+ensimmäisenä+päivänä+olimme+kokoontuneet+murtamaan+leipää,+niin+Paavali,+joka+seuraavana+päivänä+aikoi+matkustaa+pois,+keskusteli+heidän+kanssansa+ja+pitkitti+puhettaan+puoliyöhön+saakka."+(Apt.+20:7)
"Kunkin+viikon+ensimmäisenä+päivänä+pankoon+jokainen+teistä+kotonaan+jotakin+talteen,+säästäen+menestymisensä+mukaan,+ettei+keräyksiä+tehtäisi+vasta+minun+tultuani."+(1.+Kor.+16:2)
Siinä+on+kerrassaan+valtava+raamatullinen+todistusaineisto,+joka+osoittaa+että+sunnuntai+on+Herran+pyhä+päivä.+Sarkasmia,+jos+joku+ei+tajunnut.
24.03.2017 21:52
>>+Kristitty.net+Sinun+oppisi+ovat+saatanallisia+valheita.+Jumalan+Sana+opettaa+selvästi,+ettei+Mooseksen+laki+ja+siihen+sisältyvät+ns.+kymmenen+käskyä+ole+voimassa.+<<
Olen+jo+yllä+lainannut+Jeesuksen+sanoja+joiden+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Et+ole+siihen+kyennyt+sanomaan+yhtään+mitään.+Tarinassa+rikkaasta+nuorukaisesta+Jeesus+vahvistaa+kymmenen+käskyä:
"Ja+katso,+eräs+mies+tuli+ja+sanoi+hänelle:+"Opettaja,+mitä+hyvää+minun+pitää+tekemän,+että+minä+saisin+iankaikkisen+elämän?"+Niin+hän+sanoi+hänelle:+"Miksi+kysyt+minulta,+mikä+on+hyvää?+On+ainoastaan+yksi,+joka+on+hyvä.+Mutta+jos+tahdot+päästä+elämään+sisälle,+niin+pidä+käskyt."+Hän+sanoi+hänelle:+"Mitkä?"+Jeesus+sanoi:+"Nämä:+'Älä+tapa',+'Älä+tee+huorin',+'Älä+varasta',+'Älä+sano+väärää+todistusta',
Matthew+19:19:+'Kunnioita+isääsi+ja+äitiäsi',+ja:+'Rakasta+lähimmäistäsi+niinkuin+itseäsi'"."+(Mt.+19:16-19)
Kun+Jeesus+lainaa+kymmenestä+käskystä+viittä,+tarkoittaako+hän+että+ainoastaan+nuo+viisi+ovat+voimassa?+Ei,+vaan+Jeesus+vahvistaa+kaikki+kymmenen+käskyä.
On+suoraan+sanottuna+sairasta+opettaa+ettei+kymmenen+käskyä+ole+voimassa+ja+olet+kyllä+tuon+oppisi+kanssa+kyllä+melkoisessa+paitsiossa.
>>+Viime+kerralla,+kun+lainasin+Jumalan+Sanaa:+kirjoitit:+"mene+hoitoon"+<<
Minä+en+ole+kirjoittanut+mitään+tuollaista.+On+liikuttavaa+kuinka+herkästi+loukkaannut+tuollaisesta,+ottaen+huomioon+millä+tyylillä+itse+jatkuvasti+panettelet,+solvaat+ja+kiroat+toisia.+Asiat+tappelee,+ei+ihmiset,+etkä+saavuta+ad+hominem+argumenteillasi+yhtään+mitään.
>>+Sanoessaan+"uuden"+hän+on+julistanut+ensimmäisen+liiton+vanhentuneeksi;++<<
Alkukielessä+ei+ole+sanaa+"liitto":
http://biblehub.com/interlinear/hebrews/8-13.htm
Vaan+mikä+on+se+uusi+liitto?+
"Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+LAKINI+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani."+(Jer.+31:33)
24.03.2017 21:48
Missäs+kohtaa+minä+nyt+olen+valehdellut?+Voisit+osoittaa+Raamatun+avulla+missä+kohtaa+mielestäsi+erehdyn.
Katsotaanpas+tuota+lähetyskäskyä+tarkemmin:
"Menkää+siis+ja+tehkää+kaikki+kansat+minun+opetuslapsikseni,+kastamalla+heitä+Isän+ja+Pojan+ja+Pyhän+Hengen+nimeen+ja+OPETTAMALLA+HEITÄ+PITÄMÄÄN+KAIKKI,+MITÄ+MINÄ+OLEN+KÄSKENYT+TEIDÄN+PITÄÄ.+Ja+katso,+minä+olen+teidän+kanssanne+joka+päivä+maailman+loppuun+asti."+(Mt.+28:19-20)
Mitä+Jeesus+käski+meidän+pitää?+Ei+puhuta+Mooseksen+laista+vai?+Pitääkö+taas+lainata+Jeesusta:
”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)
On+enemmän+kuin+erikoista,+että+sinun+mielestäsi+kymmenen+käskyä+ei+ole+voimassa.+Yksikään+tuntemani+kirkkokunta+ei+opeta+että+kymmenen+käskyä+ei+olisi+voimassa.+Mihin+kirkkokuntaan+sinä+kuulut?
24.03.2017 19:28
Alajärven+Vapaaseurakunnalla+on+asiallista+ja+raamatullista+opetusta,+ainakin+päätellen+pastori+Miika+Halosen+videoista+youtubessa:+https://www.youtube.com/watch?v=t4Eik-d2KKc
24.03.2017 17:26
Tämä+ei+ole+mikään+kulttuurikysymys.+Jos+ihminen+viettää+sunnuntaita+sapatin+sijaan,+hän+rikkoo+neljättä+(luterilaisilla+kolmatta)+käskyä+ja+tekee+syntiä.+Tässä+on+siis+nimen+omaan+kyse+synnin+tekemisestä.
24.03.2017 17:19
Tuskin+maltan+odottaa+mitä+RealSanalla+on+tähän+sanottavaa...
24.03.2017 17:03
830 / 845