Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Sapatinmatkaa+ei+ole+Mooseksen+laissa+määritelty.+Sapatinmatkaan+tosin+kyllä+viitataan+UT:ssa.
Mooseksen+laki+tulee+erottaa+fariseusten,+eli+modernin+rabbiinisen+juutalaisuuden+perinnäissäännöistä.+Jokaisen+tulee+itse+tutkia+Raamatusta+mitä+saa+ja+ei+saa+tehdä+sapattina+ja+päättää+itse.+Onko+ruuan+valmistaminen+sapattina+työtä?+Tähänkään+kysymykseen+ei+Raamatussa+ole+yksiselitteistä+vastausta.+Yksiselitteisesti+kiellettyjä+asioita+ovat+työn+tekeminen,+tulen+valmistaminen+ja+kaupankäynti.+Se+mikä+on+työtä+ja+mikä+ei+onkin+sitten+hankalampi+kysymys.
23.03.2017 21:19
Huomaa+että+nämä+ovat+rabbiinisen+juutalaisuuden+perinnäissääntöjä,+joita+kristityn+ei+missään+tapauksessa+tule+noudattaa,+koska+niille+ei+ole+mitään+perusteita+Raamatussa.+Esimerkiksi+sähkölaitteiden+käytöstä+ei+Mooseksen+laki+kerro+meille+yhtään+mitään.+Sähkö+ei+ole+tulta!
Kristityn+tulee+pyhittää+sapatti+niin+kuin+Raamatussa+käsketään,+ei+seurata+fariseusten+hapatusta.
23.03.2017 21:10
>>+Juu.+Sapatinpyhitys+vaikuttaisikin+olevan+teidän+adventisti+/+messiaanisten+ainoa+käsky+ja+evankeliumi+jota+tulee+julkisesti+noudattaa,+niin,+että+kaikki+näkevät+kuinka+hurskaita+te+olette+KUN+PYHITÄTTE+SAPATIN!+<<
Ei+tietenkään+se+ole+ainoa+käsky+meille.+Mutta+on+erikoista,+kuinka+kristityt+eivät+noudata+kymmentä+käskyä+ollenkaan.
>>+Juutalaisen+uskonnon+sapatinpyhitys+on+muuten+4.+käsky+itseasiassa,+ei+3.+kuten+perättömästi+esität.+Etkö+tuonvertaa+tunne+10+käskyä?+<<
Itseasiassa+sapattikäsky+on+neljäs+käsky+kristinuskossa+myös,+ei+ainoastaan+juutalaisessa+uskonnossa.
>>+Entäs+jos+joku+alkaa+himoita+lähimmäisensä+aviopuolisoa,+huonetta+ja+karjaa+juuri+sapattina,+onko+sapatti+niin+voimallinen,+että+tekee+tyhjäksi+synnin?+Kunhan+sapattikäskyä+noudatetaan,+hällä+väliä+niistä+muista?+<<
Tietysti+kaikki+käskyt+ovat+yhtä+tärkeitä.+Mutta+on+todella+erikoista,+että+kristityt+jostain+syystä+eivät+halua+noudattaa+neljättä+käskyä+ollenkaan.
>>+Sapattikäsky+on+siis+4.+käsky,+väität+mitä+tahansa.+Noudatat+harhaoppisten+katolilaisten+"10+käskyä".+Ei,+ei+tuu+mitään.+Joudut+kiirastuleen.+Gehennaan,+Sheoliin,+johonkin+niistä.+<<
Todella+erikoista,+että+mielestäsi+ihminen+joutuu+kadotukseen+vain+koska+numeroi+käskyt+eri+tavalla.
23.03.2017 21:08
Et+ole+vastannut+tähän:+Eli+sinun+mielestäsi+kymmenen+käskyä+annettiin+ainoastaan+Israelille?+Pitääkö+minun+toistaa+jälleen,+että+sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista.+Jesajan+mukaan+sapatti+on+myös+muukalaisia+varten+ja+Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+ihmistä,+eli+koko+ihmiskuntaa+varten.
23.03.2017 21:03
>>+Oletko+uudestisyntynyt+/+onko+JUMALA+tehnyt+uskon+siinuun+ja+ohjaako+ymmärrystäsi+siten+Pyhä+Henki?+<<
Kyllä.
>>+Lapsikin+ymmärtää,+ettei+puu+ole+Israel+ja+koskaan+pakanaa+ei+ole+oksastettu+Israeliin,-+vaan+JUMALAAN.+<<
Tästä+asiasta+lienee+turha+jankata+enempää.+Puu+on+Israel,+ja+meidät+on+oksastettu+Israeliin.+Katso+mikä+tahansa+Raamatun+kommentaari+jos+et+tätä+usko.
>>+Jos+ihminen+on+uudestisyntynyt+ja+hänen+ymmärrystään+ohjaa+Pyhä+Henki,+niin+jokainen+Pyhässä+Hengessä+oleva+ihminen+uskoo,+miten+JUMALA+teki+sapattinsa+vain+ja+ainoastaan+Israelilaisille.+<<
Eli+sinun+mielestäsi+kymmenen+käskyä+annettiin+ainoastaan+Israelille?+Pitääkö+minun+toistaa+jälleen,+että+sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista.+Jesajan+mukaan+sapatti+on+myös+muukalaisia+varten+ja+Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+ihmistä,+eli+koko+ihmiskuntaa+varten.
23.03.2017 20:46
>>+Uskotko+Jeesuksen+opettamaan+ja+apostolien+toiminnassa+ilmenevään+kasteen+ottamiseen?+<<
Uskon.+En+vielä+kerennyt+kasteelle.
23.03.2017 20:38
En+ole+enää+luterilainen.+Vaahtoan+sapatista+täällä,+koska+luterilaisten+foorumilla+on+pelkkä+homojuttua.+Upotuskaste+on+selvä+homma+ja+täysin+raamatullista.
23.03.2017 20:37
Käsky+on+neljäs,+mutta+seuraan+vakiintunutta+tapaa+jotta+ihmiset+tietäisivät+mistä+puhutaan.
23.03.2017 20:36
Et+ole+RealSana+kyennyt+sanomaan+minun+argumentteihin+mitään+viisasta.+Sen+kun+itket+adventisteista,+sinulle+on+jo+monta+kertaa+selostettu+että+tämä+ei+ole+adventistien+oppi,+kyse+on+kymmenen+käskyn+noudattamisesta+ja+siitä+että+kolmas+käsky+kuuluu+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".
23.03.2017 18:27
Roomalaiskirjeen+luvussa+11+jalo+öljypuu+on+Israel+johon+meidät+on+oksastettu.+Meidät+on+siis+oksastettu+Israeliin,+uskotko+sen?
>>+JUMALA+oikein+painottamalla+painottaa+kenen+välillä+hän+on+sapatinsa+aivoittanut.+<<
Luulet+siis+että+kymmenen+käskyä+on+annettu+vain+juutalaisille?+Pitääkö+minun+toistaa,+että+sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista.+Jesajan+mukaan+sapatti+on+myös+muukalaisia+varten+ja+Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+ihmistä,+eli+koko+ihmiskuntaa+varten.
23.03.2017 18:21
>>+Siis+etsippä+Raamatusta+selkeitä+ilmoituksia,+joissa+JUMALA+tahtoo+sapatin+vieton+myös+pakanamaihin.+Siten+minunkin+ymmärrykseni+laajentuisi.+<<
Olen+yllä+jo+viitannut+luomiseen,+kymmeneen+käskyyn+ja+Jesajaan.+Vielä+voi+lisätä+tähän+että+Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+ihmistä,+eli+siis+koko+ihmiskuntaa+varten,+ei+ainoastaan+juutalaisia+varten:
”Sapatti+on+asetettu+ihmistä+varten+eikä+ihminen+sapattia+varten.”+(Mk.+2:27)
Olen+siis+kattavasti+Raamatulla+perustellut+että+sapatti+ei+ole+ainoastaan+juutalaisia+varten.+Vai+onko+sinun+mielestäsi+kymmenen+käskyä+annettu+ainoastaan+juutalaisille?
23.03.2017 15:45
Lue+hyvä+ystävä+roomalaiskirjeen+luku+11.+Pakanat+on+todellakin+oksastettu+Israeliin,+näin+Paavali+selvästi+opettaa.
"Mutta+jos+muutamat+oksista+ovat+taitetut+pois+ja+sinä,+joka+olet+metsäöljypuu+(PAKANA),+olet+oksastettu+oikeiden+oksien+joukkoon+(ISRAELIIN)+ja+olet+päässyt+niiden+kanssa+osalliseksi+öljypuun+mehevästä+juuresta,+niin+älä+ylpeile+oksien+rinnalla;+mutta+jos+ylpeilet,+niin+et+sinä+kuitenkaan+kannata+juurta,+vaan+juuri+kannattaa+sinua.+Sinä+kaiketi+sanonet:+"Ne+oksat+taitettiin+pois,+että+minut+oksastettaisiin".+Oikein;+epäuskonsa+tähden+ne+taitettiin+pois,+mutta+sinä+pysyt+uskosi+kautta.+Älä+ole+ylpeä,+vaan+pelkää.+Sillä+jos+Jumala+ei+ole+säästänyt+luonnollisia+oksia,+ei+hän+ole+säästävä+sinuakaan.+Katso+siis+Jumalan+hyvyyttä+ja+ankaruutta:+Jumalan+ankaruutta+langenneita+kohtaan,+mutta+hänen+hyvyyttänsä+sinua+kohtaan,+jos+hänen+hyvyydessänsä+pysyt;+muutoin+sinutkin+hakataan+pois.+Mutta+nuo+toisetkin,+jos+eivät+jää+epäuskoonsa,+tulevat+oksastettaviksi,+sillä+Jumala+on+voimallinen+oksastamaan+ne+jälleen.+Sillä+jos+sinä+olet+leikattu+luonnollisesta+metsäöljypuusta+ja+vasten+luontoa+oksastettu+jaloon+öljypuuhun,+kuinka+paljoa+ennemmin+nämä+luonnolliset+oksat+tulevat+oksastettaviksi+omaan+öljypuuhunsa!"+(Room.+11:17-24)
Myös+efesolaiskirjeen+toinen+lukuu+kertoo+kuinka+me+pakanat+tulemme+osallisiksi+Israelin+lupauksista,+meistä+tulee+Jumalan+perhettä+ja+Israelin+kansalaisia.
Tiedän+että+tämä+on+kova+pala+kaikille+antisemitisteille,+toivottavasti+sinä+et+ole+sellainen.
23.03.2017 15:33
Olen+jo+aiemmin+selittänyt+sinulle+RealSana+että+ei+jokainen+joka+uskoo+että+Jumalan+nimi+tulee+lausua+"Jehova"+ole+jehovantodistaja.+Samoin+ei+jokainen+joka+uskoo+että+sapatinpäivä+tulee+pyhittää+ole+adventisti.
>>+Sillä+hän+(Jeesus)+on+meidän+rauhamme,+hän,+joka+teki+molemmat+yhdeksi+ja+purki+erottavan+väliseinän,+nimittäin+vihollisuuden,+kun+hän+omassa+lihassaan+teki+tehottomaksi+käskyjen+lain+säädöksinensä,+luodakseen+itsessänsä+nuo+kaksi+yhdeksi+uudeksi+ihmiseksi,+tehden+rauhan,+(Ef+2:14,15+)+<<
Väliseinä+jonka+Jeesus+purki+oli+rabbiiniset+säädökset,+heidän+rakentamansa+suoja-aita+Tooran+ympärille,+joiden+tarkoituksena+oli+erottaa+juutalaiset+pakanoista,+vastoin+Raamatun+käskyä.+Sillä+Raamatun+mukaan+Israel+ei+saanut+etääntyä+pakanoista.+Pakana+joka+halusi+palvoa+Israelin+Jumalaa+tuli+toivottaa+tervetulleeksi+seurakuntaan+ja+tätä+tuli+kohdella+samalla+kunniotuksella+kuin+juutalaistakin:
"Älä+sorra+äläkä+ahdista+muukalaista,+sillä+te+olette+itse+olleet+muukalaisina+Egyptin+maassa."+(2.+Moos.+22:21)
"Muukalainen,+joka+asuu+teidän+luonanne,+olkoon+niinkuin+maassa+syntynyt+teikäläinen.+Rakasta+häntä+niinkuin+itseäsi,+sillä+tekin+olitte+muukalaisina+Egyptin+maassa.+Minä+olen+Herra,+teidän+Jumalanne."+(3.+Moos.+19:34)
Mutta+rabbiinisten+säädösten+mukaan+juutalainen+saastui+kosketuksesta+muukalaiseen.+Nämä+säädökset+Jeesus+purki.+Jeesus+ei+purkanut+Mooseksen+lakia+tai+kymmentä+käskyä.+"Käskyjen+laki+säädöksineen"+on+kreikaksi+"ton+nomon+ton+entolon+en+dogmasin".+Viimeinen+sana,+dogma,+ei+koskaa+septuagintassa+tai+Uudessa+testamentissa+tarkoita+Mooseksen+lakia,+vaan+aina+ihmisten+säädöksiä.
>>+Mutta+adventisti+sanoo+ottakaa+päällenne+lain+ies+ja+lain+orjuus.+<<
Onko+kymmenen+käskyn+noudattaminen+lain+orjuudessa+elämistä?+Missä+kohtaa+Raamattua+sanotaan+että+sapattikäsky+on+orjuuden+ies?
Laki+ei+ole+raskas+taakka,+eikä+sitä+ole+vaikea+noudattaa:
++++”Sillä+tämä+käsky,+jonka+minä+tänä+päivänä+sinulle+annan,+ei+ole+sinulle+vaikea+täyttää+eikä+liian+kaukana.+Se+ei+ole+taivaassa,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+nousisi+meidän+puolestamme+taivaaseen+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’+Se+ei+ole+meren+takana,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+menisi+meidän+puolestamme+meren+taakse+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’”+(5.+Moos.+30:11-13)
++++”Sillä+rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat”+(1.+Joh.+5:3)
23.03.2017 15:19
>>+Mutta+miksi+tuo+Mooseksen+laki+oli+niin+hirmuinen,+käskettiin+tappamaan+lähes+kaikista+rikoksista?+<<
Tämä+on+hyvä+kysymys,+voit+esittää+sen+Jumalalle.
23.03.2017 15:12
Kaikki+jotka+vastasivat+että+kyllä+kymmenen+käskyä+kuuluu+kristityille+noudatettavaksi+huomatkaa,+että+kolmas+käsky+kuuluu+heprean+mukaan+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".+Jos+olet+sitä+mieltä,+että+kymmenen+käskyä+kuuluu+kristityille,+tulee+sinun+pyhittää+sapatinpäivä.
23.03.2017 15:10
Olen+uskovasta+luterilaisesta+perheestä,+uskonasiat+olivat+aina+esillä.+Teini-iässä+kapinoin+Jumalaa+vastaan,+käytin+alkoholia+ja+marihuanaa.+Rippileirin+jälkeen+kokeilin+kovempia+huumeita+ja+ymmärsin+menneeni+liian+pitkälle.+Rippileirillä+opitut+asiat+kolahtivat+perille+ja+päärin+seurata+Jeesusta.+Sittemmin+kävin+vuosia+luterilaisessa+seurakunnassa+sunnuntaisin+jumalanpalveluksessa+ja+ehtoollisella.+Olen+aina+uskonut+että+ihminen+pelastuu+yksin+armosta,+uskon+kautta.+Tämä+opetus+oli+luterilaisessa+seurakunnassa+selkeästi+esillä.
Kaksi+vuotta+sitten+opin+että+sapattikäsky+on+kymmenestä+käskystä+kolmas+ja+velvoittaa+meitä+kristittyjä.+Sapatin+noudattaminen+ei+ole+lain+alla+elämistä+tai+yritys+ansaita+pelastus,+kyse+on+kymmenen+käskyn+noudattamisesta.
23.03.2017 15:09
>>+Itsekkin+tiedät,+ettei+yksikään+suomalainen+/+pakanamaan+kansalainen+kuulu+ja+elä+Israelilaisen+porteissa.+<<
Raamatun+mukaan+meidät+pakanat+on+oksastettu+Israeliin:
"Sillä+jos+sinä+olet+leikattu+luonnollisesta+metsäöljypuusta+ja+vasten+luontoa+oksastettu+jaloon+öljypuuhun,+kuinka+paljoa+ennemmin+nämä+luonnolliset+oksat+tulevat+oksastettaviksi+omaan+öljypuuhunsa!"+Room+11:24
Samasta+ilmiöstä+kertoo+efesolaiskirjeen+luku+2.+"Niin+ette+siis+enää+ole+vieraita+ettekä+muukalaisia,+vaan+te+olette+pyhien+kansalaisia+ja+Jumalan+perhettä,"+Ef+2:19
>>+Siis+etsippä+Raamatusta+selkeitä+ilmoituksia,+joissa+JUMALA+tahtoo+sapatin+vieton+myös+pakanamaihin.+Siten+minunkin+ymmärrykseni+laajentuisi.+<<
"Muista+pyhittää+sapatinpäivä.+Kuusi+päivää+tee+työtä+ja+toimita+kaikki+askareesi;+mutta+seitsemäs+päivä+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti;+silloin+älä+mitään+askaretta+toimita,+älä+sinä+älköönkä+sinun+poikasi+tai+tyttäresi,+sinun+palvelijasi+tai+palvelijattaresi+tai+juhtasi+älköönkä+MUUKALAISESI,+joka+sinun+porteissasi+on.+Sillä+kuutena+päivänä+Herra+teki+taivaan+ja+maan+ja+meren+ja+kaikki,+mitä+niissä+on,+mutta+seitsemäntenä+päivänä+hän+lepäsi;+sentähden+Herra+siunasi+lepopäivän+ja+pyhitti+sen."+(2.+Moos.+20:8-11)
Sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista.+Sapatti+kuuluu+kymmeneen+käskyyn,+joka+koskee+kaikkia,+ei+ainoastaan+juutalaisia.
Jesajan+mukaan+sapatti+on+muukalaista+varten:
”Ja+MUUKALAISET,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.”+(Jes.+56:6-7)
Sapatti+on+voimassa+tuhatvuotisessa+valtakunnassa:
"Niinkuin+uudet+taivaat+ja+uusi+maa,+jotka+minä+teen,+pysyvät+minun+kasvojeni+edessä,+sanoo+Herra,+niin+pysyy+teidän+siemenenne+ja+teidän+nimenne.+Joka+kuukausi+uudenkuun+päivänä+ja+joka+viikko+sapattina+tulee+kaikki+liha+kumartaen+rukoilemaan+minua,+sanoo+Herra."+(Jes.+66:22,23)
23.03.2017 08:12
>>+Tunteekohan+veli+kristittynet+juutalaisuutta+kovinkaan+hyvin?+<<
Tunnen.
Miksi+viitaat+juutalaisuuteen?+"Jos+ryhtyy+leikkimään+juutalaisuudella"+-+sapatin+vietto+ei+ole+juutalaisten+tapojen+noudattamista,+kyse+on+Jumalan+Raamatussa+antaman+kymmenen+käskyn+noudattamisesta.
22.03.2017 23:48
>>+Tottakai+10+käskyä+on+edelleen+voimassa,+ja+sitä+tulee+kaikikinmokomin+noudattaa,+kunhan+ei+kuvittele+sillä+tavoin+"täyttävänsä+lakia",+etenkään+sillä+tavoin+vanhurskautuvansa.+Eikä+etenkään+elvistele+olevansa+Lain+noudattaja,+"koska+pitää+sapatin".+Minä+juhlistan+sunnuntaita.+<<
Kirjoitat+että+10+käskyä+on+voimassa,+mutta+että+juhlistat+sunnuntaita.+Tässä+on+täysi+ristiriita,+koska+kolmas+käsky+kuuluu+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".+Jos+noudatat+kymmentä+käskyä,+sinun+tulee+pitää+sapatti.
22.03.2017 23:41
Haluatko+tarkentaa,+onko+kymmenen+käskyä+siis+voimassa+ja+velvoittaa+meitä+kristittyjä?
22.03.2017 23:25
832 / 845