Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ja+Antikristus+on+jo+täällä:+"Lapseni,+viimeinen+aika+on+käsillä.+Te+olette+kuulleet,+että+on+tulossa+Antikristus,+ja+niin+onkin+nyt+monia+antikristuksia+ilmaantunut.+Tästä+me+tiedämme,+että+viimeinen+aika+on+käsillä."+(1.+Joh.+2:18)
16.03.2017 21:51
"sabatti+on+pakollinen+noudettavaksi+juutalaisille+vain"
"Muista+pyhittää+sapatinpäivä.+Kuusi+päivää+tee+työtä+ja+toimita+kaikki+askareesi;+mutta+seitsemäs+päivä+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti;+silloin+älä+mitään+askaretta+toimita,+älä+sinä+älköönkä+sinun+poikasi+tai+tyttäresi,+sinun+palvelijasi+tai+palvelijattaresi+tai+juhtasi+älköönkä+MUUKALAISESI,+joka+sinun+porteissasi+on.+Sillä+kuutena+päivänä+Herra+teki+taivaan+ja+maan+ja+meren+ja+kaikki,+mitä+niissä+on,+mutta+seitsemäntenä+päivänä+hän+lepäsi;+sentähden+Herra+siunasi+lepopäivän+ja+pyhitti+sen."+(2.+Moos.+20:8-11)
Kenelle+sapatti+annettiin?+Huomaa+että+israelilaisten+lisäksi+se+annettiin+myös+muukalaisille.+Huomaa+myös,+että+sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista.+Yleensäkin+Mooseksen+lain+mukaan:
“Sama+laki+koskee+teitä+kaikkia,+niin+siirtolaisia+kuin+syntyperäisiä+israelilaisia,+sillä+minä+olen+Herra,+teidän+Jumalanne.”+(3.+Moos.+24:22)
Myös+Jesajan+mukaan+sapatti+on+muukalaista+varten:
”Ja+MUUKALAISET,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.”+(Jes.+56:6-7)
Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+koko+ihmiskuntaa+varten,+ei+ainoastaan+juutalaisia+varten:
”Sapatti+on+asetettu+ihmistä+varten+eikä+ihminen+sapattia+varten.”+(Mk.+2:27)
16.03.2017 21:39
Enkelit+tuovat+taivaasta+ruuminosia:
https://www.youtube.com/watch?v=PaojIc5SWxc
16.03.2017 21:29
Voisin+vastata+itse+itselleni,+Markus+7:19+"Näin+hän+sanoi+kaikki+ruuat+puhtaiksi."
Mutta+tätä+jaetta+"Näin+hän+sanoi+kaikki+ruuat+puhtaiksi"+ei+löydy+alkutekstistä.+Se+kuuluu+kreikaksi:+καθαρίζων+πάντα+τὰ+βρώματα.+Voimme+kääntää+koko+jakeen:+"Sillä+se+ei+mene+hänen+sydämeensä,+vaan+vatsaan,+ja+ulostuu,+puhdistaen+kaikki+ruuat"
http://biblehub.com/interlinear/mark/7-19.htm
Tässä+Raamatun+kohdassa+fariseukset+syyttävät+opetuslapsia+pesemättömin+käsin+syömisestä.+Matteuksen+evankeliumin+mukaan+Jeesuksen+opetus+aiheesta+on:+“pesemättömin+käsin+syöminen+ei+saastuta+ihmistä.”+(Mt.+15:20)+Kyseessä+oli+siis+fariseusten+perinnäissäännön+noudattaminen,+kosher+ruokavaliosta+ei+keskusteltu,+eikä+kiistaa+ollut+siitä,+mitä+ruokia+saa+syödä.+Mikäli+Jeesus+todella+opetti,+että+kaikki+ruoka+on+puhdasta,+Pietari+ei+saanut+sitä+memoa,+sillä+Apostolien+tekojen+kymmenennessä+luvussa+Pietari+toteaa+vuosia+myöhemmin+“En+suinkaan,+Herra;+sillä+en+minä+ole+ikinä+syönyt+mitään+epäpyhää+enkä+saastaista.”+(Apt.+10:14)+Olisi+merkillistä,+jos+Jeesuksen+opetuslapsi+ei+olisi+ymmärtänyt+mestarinsa+opetusta+tässä+asiassa.+Näyssä+Pietarin+eteen+lasketaan+taivaasta+vaate,+jolla+on+kaikenlaisia+eläimiä,+puhtaita+ja+epäpuhtaita.+Taivaalta+kuuluu+ääni+”Nouse+Pietari,+teurasta+ja+syö.+Minkä+Jumala+on+puhdistanut,+sitä+älä+sinä+sano+epäpyhäksi”+(Apt.+10:13,15).+Näky+toistuu+kolme+kertaa,+eikä+Pietari+ymmärrä+sitä.+Näyn+kirjaimellinen+tulkinta,+että+kaikki+elävä+ravinto+kelpaa+syötäväksi,+on+Pietarin+mielessä+siis+mahdoton.+Vasta+Korneliuksen+ovella+Pietari+ymmärtää+näyn+vertauskuvallisen+merkityksen:+“mutta+minulle+Jumala+on+osoittanut,+etten+saa+sanoa+ketään+ihmistä+epäpyhäksi+enkä+saastaiseksi.”+(Apt.+10:28)
16.03.2017 21:16
Onko+Jeesuksen+köyttäminen+joku+uusi+helluntailainen+villitys?+Kaikkea+sitä+kuulee.
16.03.2017 20:47
Vielä+haluaisin+kommentoida+galatalaisia,+väitetään+että+he+olivat+judaisteja+lakikiihkoilijoita+tms.+Eivät+olleet,+vaan+he+olivat+pakanoita.+"Silloin,+kun+ette+vielä+tunteneet+Jumalaa,+te+palvelitte+jumalina+sellaisia,+jotka+eivät+mitään+jumalia+ole."+(Gal+4:8)+Galatalaisten+ongelma+ei+ollut+siinä,+että+he+olisivat+noudattaneet+Mooseksen+lakia,+vaan+siinä,+että+he+eivät+ymmärtäneet+vanhurskauttamista+yksin+uskosta.
16.03.2017 20:40
Et+nyt+ymmärrä+että+Paavali+oli+juutalaisille+IKÄÄNKUIN+juutalainen!
16.03.2017 20:25
Jeesus+sanoo+kaikille+laittomille:
"Ei+jokainen,+joka+sanoo+minulle:+'Herra,+Herra!',+pääse+taivasten+valtakuntaan,+vaan+se,+joka+tekee+minun+taivaallisen+Isäni+tahdon.+Moni+sanoo+minulle+sinä+päivänä:+'Herra,+Herra,+emmekö+me+sinun+nimesi+kautta+ennustaneet+ja+sinun+nimesi+kautta+ajaneet+ulos+riivaajia+ja+sinun+nimesi+kautta+tehneet+monta+voimallista+tekoa?'+Ja+silloin+minä+lausun+heille+julki:+'Minä+en+ole+koskaan+teitä+tuntenut;+menkää+pois+minun+tyköäni,+te+LAITTOMUUDEN+tekijät'."+(Mt.+7:21-23)
16.03.2017 20:14
Hagarin+pointtihan+on+siinä,+että+Aabraham+yritti+vähän+omin+voimin+ja+teoin+auttaa+Jumalaa.+Lasken+itseni+lupauksen+lapsiin+myös.
16.03.2017 20:12
Ainakaan+minä+en+ole+adventisti.
16.03.2017 20:07
Missä+kohtaa+Raamattua+sanotaan,+että+käskyt+ja+lait+kumottiin+ristillä?+"Kymmenenkäskyn+laki+on+sydämissämme.+Kymmenenkäskyn+laki+on+ikuinen+ja+muuttamaton."+Jos+kymmenen+käskyn+laki+on+muuttumaton,+silloin+meidän+tulee+viettää+sapattia,+koska+kolmas+käsky+kuuluu+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".
http://biblehub.com/interlinear/exodus/20-8.htm
16.03.2017 19:34
Voin+todistaa+helposti.+Kolmas+käsky+kuuluu+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä"+ja+Jeesus+sanoo+"laista+ei+katoa+pieninkään+kirjain".+Miksi+tämä+asia+pitäisi+todistaa+kirjeillä?+Ovatko+kirjeet+arvovaltaisempia+kuin+evankeliumit+ja+se+mitä+Jeesus+sanoo?
16.03.2017 19:04
Jeesus+on+Kristus,+Messias+ja+pelastaja.+Tarvitsen+Jeesusta+syntieni+sovitukseen.
16.03.2017 19:01
Missä+kohtaa+Uutta+Testamenttia+sanotaan+että+saa+syödä+sianlihaa?
16.03.2017 15:33
Raamatusta+ei+löydy+ensimmäistäkään+jaetta,+jonka+mukaan+laki+olisi+kumottu,+tai+että+se+ei+enää+velvoittaisi+meitä.+Juutalaisia+tällainen+lakivastaisuus,+suoraan+sanottuna+antinomismi,+kummastuttaa.+Juutalaisille+laki+on+evankeliumi.+Laki+ei+ole+raskas+taakka,+eikä+sitä+ole+vaikea+noudattaa:
++++”Sillä+tämä+käsky,+jonka+minä+tänä+päivänä+sinulle+annan,+ei+ole+sinulle+vaikea+täyttää+eikä+liian+kaukana.+Se+ei+ole+taivaassa,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+nousisi+meidän+puolestamme+taivaaseen+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’+Se+ei+ole+meren+takana,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+menisi+meidän+puolestamme+meren+taakse+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’”+(5.+Moos.+30:11-13)
++++”Sillä+rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat”+(1.+Joh.+5:3)
Vanhan+testamentin+mukaan+laki+on+ikuinen+säädös,+johon+ei+saa+lisätä+mitään,+eikä+siitä+saa+ottaa+mitään+pois:
++++”Älkää+lisätkö+mitään+siihen,+mitä+minä+teille+määrään,+älkääkä+ottako+siitä+mitään+pois,+vaan+noudattakaa+Herran,+teidän+Jumalanne,+käskyjä,+jotka+minä+teille+annan.”+(5.+Moos.+4:2)
Jos+Jumalan+tarkoitus+oli,+että+laki+on+voimassa+vain+Jeesukseen+asti,+miksi+Vanhassa+testamentissa+ei+varoiteta+tästä+tulevasta+muutoksesta?+Miksi+Uudessa+testamentissa+ei+suoraan+kerrota+lain+päättyneen+Kristuksen+ylösnousemukseen?+Vanhan+testamentin+viimeinen+sivu+ennen+Uutta+testamenttia+sitä+vastoin+muistuttaa+meitä:
++++”Muistakaa+minun+palvelijani+Mooseksen+laki,+säädökset+ja+oikeudet,+jotka+annoin+hänen+kauttaan+Hoorebilla+koko+Israelille”+(Mal.+3:22)
Kristityt+puhuvat+jatkuvasti+siitä,+kuinka+uudessa+liitossa+laki+ei+enää+ole+voimassa.+Kuulemma+uudessa+liitossa+eletään+Hengen,+ei+kirjaimen+alla.+Mutta+Vanhan+testamentin+profetiat+uudesta+liitosta+kuvaavat+kuitenkin+liittoa,+jossa+laki+on+edelleen+voimassa:
++++”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)
++++”Ja+minä+annan+heille+yhden+sydämen,+ja+uuden+hengen+minä+annan+teidän+sisimpäänne,+ja+minä+poistan+kivisydämen+heidän+ruumiistansa+ja+annan+heille+lihasydämen,+niin+että+he+vaeltavat+minun+lakieni+mukaan+ja+noudattavat+minun+säädöksiäni+ja+toimivat+niiden+mukaan+ja+he+ovat+minun+kansani,+ja+minä+olen+heidän+Jumalansa.”+(Hes.+11:19-20)
++++Paavalin+mukaan+laki+on+pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä:
++++”Niin,+laki+on+kuitenkin+pyhä+ja+käskysana+pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä.”+(Room.+7:12)
Johanneksen+mukaan+meidän+tulee+pitää+käskyt+ja+vaeltaa+kuten+Jeesus+vaelsi:
++++”Ja+siitä+me+tiedämme+hänet+tuntevamme,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Joka+sanoo:+“Minä+tunnen+hänet”,+eikä+pidä+hänen+käskyjänsä,+se+on+valhettelija,+ja+totuus+ei+ole+hänessä.+Mutta+joka+pitää+hänen+sanansa,+hänessä+on+Jumalan+rakkaus+totisesti+täydelliseksi+tullut.+Siitä+me+tiedämme,+että+me+hänessä+olemme.+Joka+sanoo+hänessä+pysyvänsä,+on+velvollinen+vaeltamaan,+niinkuin+hän+vaelsi.”+(1.+Joh.+2:3-6)
Miten+Jeesus+vaelsi?+Hän+ei+rikkonut+ainuttakaan+Mooseksen+lain+käskyä.+Meiltä+odotetaan+samaa.+Usein+väitetään,+että+Mooseksen+laki+oli+annettu+ainoastaan+juutalaisille.+Kuitenkin+Raamatun+mukaan+laki+on+sama+niin+muukalaisille+kuin+juutalaisillekin:
++++”Seurakunnassa+olkoon+laki+sama+teillä+kuin+muukalaisellakin,+joka+asuu+teidän+luonanne.+Tämä+olkoon+teille+ikuinen+säädös+sukupolvesta+sukupolveen.+Se,+mikä+koskee+teitä,+koskekoon+myös+muukalaista+Herran+edessä.”+(4.+Moos.+15:15)
Toinen+tessalonikalaiskirje+puhuu+laittomuuden+ihmisestä,+joka+tulee+lopunaikoina+(joita+elämme+jo+nyt):
++++++++”Älkää+antako+kenenkään+vietellä+itseänne+millään+tavalla.+Sillä+se+päivä+ei+tule,+ennenkuin+luopumus+ensin+tapahtuu+ja+LAITTOMUUDEN+IHMINEN+ilmestyy,+kadotuksen+lapsi,+tuo+vastustaja,+joka+korottaa+itsensä+yli+kaiken,+mitä+jumalaksi+tai+jumaloitavaksi+kutsutaan,+niin+että+hän+asettuu+Jumalan+temppeliin+ja+julistaa+olevansa+Jumala.+Sillä+LAITTOMUUDEN+SALAISUUS+on+jo+vaikuttamassa;+jahka+vain+tulee+tieltä+poistetuksi+se,+joka+nyt+vielä+pidättää,+niin+silloin+ilmestyy+tuo+LAITON,+jonka+Herra+Jeesus+on+surmaava+suunsa+henkäyksellä+ja+tuhoava+tulemuksensa+ilmestyksellä,+tuo,+jonka+tulemus+tapahtuu+saatanan+vaikutuksesta+valheen+kaikella+voimalla+ja+tunnusteoilla+ja+ihmeillä+ja+kaikilla+vääryyden+viettelyksillä+niille,+jotka+joutuvat+kadotukseen,+sentähden+etteivät+ottaneet+vastaan+rakkautta+totuuteen,+voidaksensa+pelastua.”+(2.+Tess.+2:3,4,7-10)
16.03.2017 15:28
On+selvää,+että+korinttilaiset,+joiden+hengellisessä+elämässä+oli+moni+muukin+asia+pielessä,+oli+tämä+kielillä+puhumisen+armolahja+väärentynyt,+niin+että+he+puhuivat+nykyisten+karismaatikoiden+tapaan+outoa+enkelten+kieltä.+Tätä+armolahjaa+vastaan+Paavali+puhuu+hyvin+selvästi+ensimmäisen+korinttilaiskirjeen+luvussa+neljätoista:
”Samoin+tekin:+jos+ette+kielellänne+saa+esiin+selvää+puhetta,+kuinka+voidaan+sellainen+puhe+ymmärtää?+Tehän+puhutte+silloin+tuuleen.+Kuinka+siis+on?+Minun+on+rukoiltava+hengelläni,+mutta+minun+on+rukoiltava+myöskin+ymmärrykselläni;+minun+on+veisattava+kiitosta+hengelläni,+mutta+minun+on+veisattava+myöskin+ymmärrykselläni.+Sillä+jos+ylistät+Jumalaa+hengessä,+kuinka+oppimattoman+paikalla+istuva+saattaa+sanoa+"amen"+sinun+kiitokseesi?+Eihän+hän+ymmärrä,+mitä+sanot.+...mutta+seurakunnassa+tahdon+mieluummin+puhua+viisi+sanaa+ymmärrykselläni,+opettaakseni+muitakin,+kuin+kymmenentuhatta+sanaa+kielillä.”(1.+Kor.+14:9,15,16,19)
Huomaamme,+että+Paavalilla+ei+todellakaan+ole+mitään+hyvää+sanottavaa+korinttilaisten+väärästä+kielillä+puhumisen+lahjasta.+Paavalin+mukaan+on+rukoiltava+nimen+omaan+ymmärryksellä,+ei+oudolla+enkelten+kielellä.
16.03.2017 15:21
Kuuluu+oleellisesti+aiheeseen+kielillä+rukoileminen.+Yleensä+tuota+kielillä+puhumista+käytettään+nimen+omaan+rukoukseen.
16.03.2017 15:18
"Oi+te+älyttömät+galatalaiset(judistit+ja+lakiin+luottavat)"+Galatalaiset+eivät+olleet+judaisteja,+vaan+pakanoita.+"Ja+selvää+on,+ettei+kukaan+tule+vanhurskaaksi+Jumalan+edessä+lain+kautta,+koska+"vanhurskas+on+elävä+uskosta"."+Nyt+kun+emme+tule+vanhurskaiksi+lain+kautta,+tarkoittaako+se+että+laki+ei+ole+enää+voimassa?+Eli+ei+tarvitse+enää+noudattaa+esim.+kymmentä+käskyä?
16.03.2017 15:12
Mielenkiintoista+tekstiä,+mutta+en+kyllä+Matteuksen+evankeliumista+tuota+löydä...
16.03.2017 15:10
"Miksi+apsotolit+eivät+painottaneet+koko+sapattia,+vai+eivätkö+he+älyneet+"näinkin+tärkeää"+asiaa+kuin+laissa+eläjillle+on+sapatti+muodostunut."
Sapatti+oli+niin+itsestään+selvä+asia,+ettei+sitä+tarvinnut+erikseen+painottaa.+Kolmas+käsky+kertoo+suoraan+että+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".
16.03.2017 15:06
842 / 845