Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tiedämme+että+100%+kielillä+puhumisesta+on+väärää,+koska+kukaan+ei+ymmärrä+sitä+mongerrusta.+Ja+jos+joku+väittääkin+osaavansa+tulkita+kieliä,+milläs+todistat+ettei+veistele+omasta+päästään?
07.03.2017 20:48
Itse+en+käy+ehtoollisella,+koska+Raamattu+kieltää+selvästi+veren+juomisen.+"Ole+vain+luja+siinä,+ettet+syö+verta;+sillä+veri+on+sielu,+ja+sielua+sinun+ei+pidä+syömän+lihan+kanssa."+(5.+Moos.+12:23)+Rituaali+jossa+juodaan+verta+ei+voi+olla+Jumalan+mielen+mukainen.+Lisäksi+pidän+ajatusta+reaalipreesenssistä+mahdottomana.+Miksi+Jeesuksen+sanat+"tämä+on+minun+ruumiini"+tulisi+tulkita+kirjaimellisesti?+Jeesus+sanoo+myös+"minä+olen+tie",+"minä+olen+viinipuu"+ja+"minä+olen+paimen",+eikä+kukaan+tulkitse+näitäkään+jakeita+kirjaimellisesti.+Jeesus+viimeisellä+aterialla+pesee+opetuslasten+jalat+ja+toteaa+"Sillä+minä+annoin+teille+esikuvan,+että+myös+te+niin+tekisitte,+kuin+minä+olen+teille+tehnyt."+(Joh.+13:15)+Miksi+kristityt+eivät+pese+toistensa+jalkoja?+Koska+kukaan+ei+tulkitse+Jeesusta+kirjaimellisesti+tässä+kohtaa.
Lisäksi+ehtoollisaineissa+ei+näy+mitään+näkyvää+muutosta,+vaan+ne+näyttäisivät+pysyvän+ehtoollisen+ajan+selkeästi+leipänä+ja+viininä.+Mikäli+ne+todella+ovat+Jeesuksen+tosi+ruumis+ja+tosi+veri,+Jumala+näyttäisi+tehneen+tässä+kohtaa+kaksinkertaisen+ihmeen+–+mitään+muutosta+ei+näy+aineissa,+jotka+muuttuvat!+Hokkus+pokkus!
07.03.2017 20:43
Joku+viisas+voisi+vielä+kertoa+minulle,+mitä+hyvää+kielilläpuhumisessa+on?+Miten+se+rakentaa+seurakuntaa?+Mitä+se+saa+aikaan?+Miksi+pitäisi+puhua+kielillä?
07.03.2017 20:25
"Sillä+Kristus+on+lain+loppu,+vanhurskaudeksi+jokaiselle,+joka+uskoo."
Laitetaan+vielä+selvyyden+vuoksi,+kreikankielen+sana+telos+joka+tuossa+on+käännetty+"loppu"+tarkoittaa+myös+täyttymystä+ja+päämäärää.+Laki+ei+päättynyt+Kristukseen.+Kristus+sen+sijaan+opettaa+selvästi,+että+hän+ei+tullut+kumoamaan+lakia:+
"Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut."+(Mt.+5:18,19)
07.03.2017 20:20
"Jos+sapatti+pakanoille+olisi+merkityksellinen+asia,+niin+JEESUS+olisi+sitä+teroittanut+joka+käänteessä+ja+erikoisesti+myös+apostolien+teoissa."
Sapatin+viettäminen+oli+alkuseurakunnassa+niin+itsestään+selvä+asia,+ettei+sitä+tarvinnut+erikseen+teroittaa.+Jeesus+oli+jo+todennut,+ettei+hän+tullut+lakia+ja+profeettoja+kumoamaan.+Jos+mietitään,+että+sapatin+rikkomisesta+oli+määrätty+kuolemanrangaistus,+ymmärrämme+kuinka+vakavasta+käskystä+on+kyse.+Jos+nyt+näin+vakava+käsky+on+kumottu,+luulisi+että+Raamatussa+kerrottaisiin+siitä+meille+selvästi.+Luulisi+että+Jeesus+olisi+teroittanut+joka+käänteessä,+että+sapatti+tullaan+kumoamaan.
07.03.2017 20:09
"Muista+pyhittää+sapatinpäivä.+Kuusi+päivää+tee+työtä+ja+toimita+kaikki+askareesi;+mutta+seitsemäs+päivä+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti;+silloin+älä+mitään+askaretta+toimita,+älä+sinä+älköönkä+sinun+poikasi+tai+tyttäresi,+sinun+palvelijasi+tai+palvelijattaresi+tai+juhtasi+älköönkä+MUUKALAISESI,+joka+sinun+porteissasi+on.+Sillä+kuutena+päivänä+Herra+teki+taivaan+ja+maan+ja+meren+ja+kaikki,+mitä+niissä+on,+mutta+seitsemäntenä+päivänä+hän+lepäsi;+sentähden+Herra+siunasi+lepopäivän+ja+pyhitti+sen."+(2.+Moos.+20:8-11)
Kenelle+sapatti+annettiin?+Huomaa+että+israelilaisten+lisäksi+se+annettiin+myös+muukalaisille.+Huomaa+myös,+että+sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista.+Yleensäkin+Mooseksen+lain+mukaan:
“Sama+laki+koskee+teitä+kaikkia,+niin+siirtolaisia+kuin+syntyperäisiä+israelilaisia,+sillä+minä+olen+Herra,+teidän+Jumalanne.”+(3.+Moos.+24:22)
Myös+Jesajan+mukaan+sapatti+on+muukalaista+varten:
”Ja+MUUKALAISET,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.”+(Jes.+56:6-7)
Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+koko+ihmiskuntaa+varten,+ei+ainoastaan+juutalaisia+varten:
”Sapatti+on+asetettu+ihmistä+varten+eikä+ihminen+sapattia+varten.”+(Mk.+2:27)
Ei+ole+yllättävää,+että+paholainen+niin+vahvasti+on+sapattia+vastaan.+Danielin+kirjassa+kuvattu+pedon+sarvi+julistaa+muuttavansa+ajat+ja+lain:
”Hän+puhuu+sanoja+Korkeinta+vastaan+ja+hävittää+Korkeimman+pyhiä.+Hän+pyrkii+muuttamaan+ajat+ja+lain,+ja+ne+annetaan+hänen+käteensä+ajaksi+ja+kahdeksi+ajaksi+ja+puoleksi+ajaksi.”+(Dan.+7:25)
Raamatussa+Jeesus,+opetuslapset+ja+Paavali+kaikki+viettävät+sapattia:
”Ja+hän+(Jeesus)+saapui+Nasaretiin,+jossa+hänet+oli+kasvatettu,+ja+meni+tapansa+mukaan+sapatinpäivänä+synagoogaan+ja+nousi+lukemaan;+”+(Lk.+4:16)
”Ja+hän+(Jeesus)+meni+alas+Kapernaumiin,+Galilean+kaupunkiin,+ja+opetti+kansaa+sapattina.”+(Lk.+4:31)
”Ja+toisena+sapattina+hän+(Jeesus)+meni+synagoogaan+ja+opetti;”+(Lk.+6:6)
”Ja+hän+(Jeesus)+oli+opettamassa+eräässä+synagoogassa+sapattina.”+(Lk.+13:10)
”Ja+palattuaan+kotiinsa+he+(opetuslapset)+valmistivat+hyvänhajuisia+yrttejä+ja+voiteita;+mutta+sapatin+he+viettivät+hiljaisuudessa+lain+käskyn+mukaan.”+(Lk.+23:56)
”Mutta+he+(Paavali+seuralaisineen)+vaelsivat+Pergestä+eteenpäin+ja+saapuivat+Pisidian+Antiokiaan;+ja+he+menivät+synagoogaan+sapatinpäivänä+ja+istuutuivat.”+(Apt.+13:14)
”Kun+he+(Paavali+ja+Barnabas)+lähtivät+ulos,+pyydettiin+heitä+puhumaan+näitä+asioita+tulevanakin+sapattina.+Seuraavana+sapattina+kokoontui+lähes+koko+kaupunki+kuulemaan+Jumalan+sanaa.”+(Apt.+13:42,44)
”Ja+sapatinpäivänä+me+(Paavali,+Timoteus+ja+Luukas)+menimme+kaupungin+portin+ulkopuolelle,+joen+rannalle,+jossa+arvelimme+olevan+rukouspaikan,+ja+istuimme+sinne+ja+puhuimme+kokoontuneille+naisille.”+(Apt.+16:13)
”Ja+tapansa+mukaan+Paavali+meni+sisälle+heidän+luoksensa+ja+keskusteli+kolmena+sapattina+heidän+kanssansa,+lähtien+kirjoituksista,”+(Apt.+17:2)
”Ja+hän+(Paavali)+keskusteli+synagoogassa+jokaisena+sapattina+ja+sai+sekä+juutalaisia+että+kreikkalaisia+uskomaan.”+(Apt.+18:4)
Näemme+edellä+lainatuista+jakeista,+ettei+Raamatun+mukaan+viikon+ensimmäisellä+päivällä+ollut+mitään+erityistä+asemaa+alkuseurakunnan+jumalanpalveluselämässä.+Sapatti+sen+sijaan+oli+päivä+jona+erityisesti+kokoonnuttiin+kirjoitusten+äärelle.+Näemme+siis,+että+Jeesus,+opetuslapset,+apostolit+ja+Paavali+kaikki+viettivät+sapattia.+Sunnuntain+vietolle+sapatin+sijaan+ei+näin+ollen+ole+mitään+perusteita+Raamatussa.
Käsky,+joka+Luterilaisen+laskukaavan+mukaan+on+kolmas,+kuuluu+alkukielellä+kirjaimellisesti+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä"+(2.+Moos.+20:8).+Tämä+käsky+on+kymmenestä+käskystä+kolmas.+Väittääkö+joku+ettei+kymmenen+käskyä+ole+enää+voimassa?+Missä+kohtaa+Raamattua+sapattikäsky+kumotaan?+Ei+missään.+Sapatin+rikkomisesta+määrätty+rangaistus+oli+kuolema.+Näin+vakavan+käskyn+muutoksesta+luulisi+meille+kerrottavan+Raamatussa.+Mutta+Raamatussa+ei+ole+ainuttakaan+vihjettä+että+se+olisi+kumottu.+Jeesus+sitä+vastoin+sanoo:
"Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa."+(Mt.+5:17-19)
05.03.2017 21:37
Juutalaisuus+periytyy+äidin+puolelta,+eli+jos+äiti+on+juutalainen+on+lapsi+silloin+juutalainen.
05.03.2017 19:53
Olemme+velvollisia+vaeltamaan+kuten+Jeesus+vaelsi,+eikä+Jeesus+rikkonut+sapattia.
05.03.2017 16:40
Ja+minä+pahoittelen+tätä+syvästi.+Onneksi+jotkut+fiksut+ovat+hokanneet+mikä+tässä+oli+se+pointti.+Yritin+olla+liian+nokkela,+ehkä+täytyy+tällä+foorumilla+jättää+turha+taiteellisuus+ja+vääntää+vain+rautalangasta+jatkossa.
05.03.2017 16:35
Mielestäni+ei+saa+päästää+Lutheria+liian+helpolla.+Lutherin+tekstejä+lainattiin+suoraan+natsien+propagandassa,+joten+on+selvää+että+Luther+on+vähintäänkin+osasyyllinen+homojen+joukkotuhoon+natsi-Saksassa.
05.03.2017 10:08
Suosittelen+kaikille+John+MacArthur+juniorin+kirjaa+"Totuus+kielillä+puhumisesta".+Hän+aloittaa+kirjansa+puhumalla+rakkaudesta+karismaatikkoja+kohtaan,+ja+tyyli+on+muutenkin+hyvin+kunnioittava,+ei+pitäisi+kenenkään+vetää+hernettä+nenään.
05.03.2017 10:01
Jeesus+sanoo:
"Ja+kun+rukoilette,+niin+älkää+tyhjiä+hokeko+niinkuin+pakanat,+jotka+luulevat,+että+heitä+heidän+monisanaisuutensa+tähden+kuullaan."+(Mt.+6:7)
Kielillä+rukoileminen+on+näin+ollen+suoraan+Raamatun+sanan+vastaista.
Ensimmäisestä+korinttilaiskirjeestä+käy+Paavalin+opetuksesta+selväksi,+että+armolahjat+on+tarkoitettu+seurakunnan+rakentumista+varten.+Oudolla+enkelten+kielellä+rukoileminen+ei+kuitenkaan+rakenna+seurakuntaa.+”Kielillä+puhuva+rakentaa+itseään,+mutta+profetoiva+rakentaa+seurakuntaa.”+(1.+Kor.+14:4)+Itsensä+rakentaminen+ei+tässä+jakeessa+ole+mikään+hyvä+asia,+sillä+armolahjojen+tarkoitus+on+seurakunnan+rakentaminen.
Ainut+raamatullinen+kielillä+puhumisen+lahja+on+helluntain+lahja,+jossa+kielillä+puhuja+puhuu+yliluonnollisesti+jotakin+tunnettua+kieltä,+jota+ei+itse+ole+opiskellut.+Tämä+aito+raamatullinen+kielillä+puhumisen+lahja+oli+tarkoitettu+merkiksi+juutalaisille,+jotka+eivät+uskoneet+Jeesukseen:+”Laissa+on+kirjoitettuna:+"Vieraskielisten+kautta+ja+muukalaisten+huulilla+minä+olen+puhuva+tälle+kansalle,+eivätkä+he+sittenkään+minua+kuule,+sanoo+Herra".+Kielet+eivät+siis+ole+merkiksi+uskoville,+vaan+niille,+jotka+eivät+usko;”+(1.+Kor.+14:21,22)+Tämä+kielillä+puhumisen+lahja+lakkasi+ensimmäisellä+vuosisadalla:+”Rakkaus+ei+koskaan+häviä;+mutta+profetoiminen,+se+katoaa,+ja+kielillä+puhuminen+lakkaa,+ja+tieto+katoaa.”+(1.+Kor.+13:8)
On+selvää,+että+korinttilaiset,+joiden+hengellisessä+elämässä+oli+moni+muukin+asia+pielessä,+oli+tämä+kielillä+puhumisen+armolahja+väärentynyt,+niin+että+he+puhuivat+nykyisten+karismaatikoiden+tapaan+outoa+enkelten+kieltä.+Tätä+armolahjaa+vastaan+Paavali+puhuu+hyvin+selvästi+ensimmäisen+korinttilaiskirjeen+luvussa+neljätoista:+
”Samoin+tekin:+jos+ette+kielellänne+saa+esiin+selvää+puhetta,+kuinka+voidaan+sellainen+puhe+ymmärtää?+Tehän+puhutte+silloin+tuuleen.+Kuinka+siis+on?+Minun+on+rukoiltava+hengelläni,+mutta+minun+on+rukoiltava+myöskin+ymmärrykselläni;+minun+on+veisattava+kiitosta+hengelläni,+mutta+minun+on+veisattava+myöskin+ymmärrykselläni.+Sillä+jos+ylistät+Jumalaa+hengessä,+kuinka+oppimattoman+paikalla+istuva+saattaa+sanoa+"amen"+sinun+kiitokseesi?+Eihän+hän+ymmärrä,+mitä+sanot.+...mutta+seurakunnassa+tahdon+mieluummin+puhua+viisi+sanaa+ymmärrykselläni,+opettaakseni+muitakin,+kuin+kymmenentuhatta+sanaa+kielillä.”(1.+Kor.+14:9,15,16,19)
Huomaamme,+että+Paavalilla+ei+todellakaan+ole+mitään+hyvää+sanottavaa+korinttilaisten+väärästä+kielillä+puhumisen+lahjasta.+Paavalin+mukaan+on+rukoiltava+nimen+omaan+ymmärryksellä,+ei+oudolla+enkelten+kielellä.+
Kielillä+puhuminen+on+suhteellisen+uusi+ilmiö+seurakunnassa.+Raamattu+ei+puhu+siitä,+eivätkä+asiasta+mainitse+kirkkoisät.+Karismaatikoiden+mukaan+kyse+onkin+lopun+aikojen+erityisestä+armolahjasta+ja+merkistä.+He+viittaavat+Jooelin+kirjan+profetiaan+lopun+aikoina+tapahtuvasta+Pyhän+Hengen+vuodattamisesta,+ymmärtämättä+että+kyseinen+profetia+toteutui+jo+2000+vuotta+sitten+Jerusalemissa+helluntaina!
Jos+kielillä+puhuminen+ei+ole+Pyhän+Hengen+armolahja,+mistä+sitten+on+kyse?+Vaihtoehtoja+on+kaksi,+joko+kyse+on+pahojen+henkien+toiminnasta,+tai+sitten+kyseessä+on+puhtaasti+opittu+tapa.+On+huomattava,+että+kielillä+puhumista+esiintyy+kaikissa+pakanauskonnoissa,+myös+islamissa.+Tämän+perusteella+pahojen+henkien+vaikutusta+ei+voi+kokonaan+sulkea+pois.+Todennäköisempi+selitys+on+kuitenkin+opittu+tapa.+Kuka+tahansa+ihminen+voi+opetella+puhumaan+siansaksaa,+samaan+tapaan+kuin+YouTubesta+tuttu+”kielinainen”+Sara+Forsberg.+Kyse+olisi+näin+ollen+automotoriikasta,+joka+tuottaa+omituista+kieltä.+Oli+kyse+mistä+tahansa,+Raamattu+ei+opeta+meitä+rukoilemaan+kielillä.
05.03.2017 09:44
Kannattaisi+lukea+Pyhän+Raamatun+lisäksi+myös+mitä+edellä+on+postattu.+Ymmärrän+toki+jos+oli+liian+pitkä.+Voin+tiivistää:+sapatti+annettiin+jo+paratiisissa,+ennen+kuin+oli+ainuttakaan+juutalaista+olemassa.+Sapatti+annettiin+myös+muukalaisille+(2.+Moos+20:8+ja+Jes.+56:6-7).+Sapattia+käsketään+viettää+kymmenessä+käskyssä.+Jeesus,+opetuslapset,+apostolit+ja+Paavali+viettivät+kaikki+sapattia.+Sapatti+on+voimassa+vielä+tuhatvuotisessa+valtakunnassakin+”Niinkuin+uudet+taivaat+ja+uusi+maa,+jotka+minä+teen,+pysyvät+minun+kasvojeni+edessä,+sanoo+Herra,+niin+pysyy+teidän+siemenenne+ja+teidän+nimenne.+Joka+kuukausi+uudenkuun+päivänä+ja+joka+viikko+sapattina+tulee+kaikki+liha+kumartaen+rukoilemaan+minua,+sanoo+Herra.”+(Jes.+66:22,23)+Jeesus+sanoo,+ettei+laista+katoa+ainutkaan+piirto+(Mt.+5:18).+Sapatti+on+niin+minulle+kuin+sinullekin.
05.03.2017 09:24
OK+mielenkiintoinen+teoria,+mutta+vähän+epäilen...
05.03.2017 09:10
"Muista+pyhittää+sapatinpäivä.+Kuusi+päivää+tee+työtä+ja+toimita+kaikki+askareesi;+mutta+seitsemäs+päivä+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti;+silloin+älä+mitään+askaretta+toimita,+älä+sinä+älköönkä+sinun+poikasi+tai+tyttäresi,+sinun+palvelijasi+tai+palvelijattaresi+tai+juhtasi+älköönkä+MUUKALAISESI,+joka+sinun+porteissasi+on.+Sillä+kuutena+päivänä+Herra+teki+taivaan+ja+maan+ja+meren+ja+kaikki,+mitä+niissä+on,+mutta+seitsemäntenä+päivänä+hän+lepäsi;+sentähden+Herra+siunasi+lepopäivän+ja+pyhitti+sen."+(2.+Moos.+20:8-11)
Kenelle+sapatti+annettiin?+Huomaa+että+israelilaisten+lisäksi+se+annettiin+myös+muukalaisille.+Huomaa+myös,+että+sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista.+Yleensäkin+Mooseksen+lain+mukaan:
“Sama+laki+koskee+teitä+kaikkia,+niin+siirtolaisia+kuin+syntyperäisiä+israelilaisia,+sillä+minä+olen+Herra,+teidän+Jumalanne.”+(3.+Moos.+24:22)+
Myös+Jesajan+mukaan+sapatti+on+muukalaista+varten:
”Ja+MUUKALAISET,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.”+(Jes.+56:6-7)
Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+koko+ihmiskuntaa+varten,+ei+ainoastaan+juutalaisia+varten:
”Sapatti+on+asetettu+ihmistä+varten+eikä+ihminen+sapattia+varten.”+(Mk.+2:27)
Huomaa+myös+yllä+lainaamasi+2.+Moos.+31:16+että+sapatti+annettiin+ikuisena+liittona.
Ei+ole+yllättävää,+että+paholainen+niin+vahvasti+on+sapattia+vastaan.+Danielin+kirjassa+kuvattu+pedon+sarvi+julistaa+muuttavansa+ajat+ja+lain:+
”Hän+puhuu+sanoja+Korkeinta+vastaan+ja+hävittää+Korkeimman+pyhiä.+Hän+pyrkii+muuttamaan+ajat+ja+lain,+ja+ne+annetaan+hänen+käteensä+ajaksi+ja+kahdeksi+ajaksi+ja+puoleksi+ajaksi.”+(Dan.+7:25)
Raamatussa+Jeesus,+opetuslapset+ja+Paavali+kaikki+viettävät+sapattia:
”Ja+hän+(Jeesus)+saapui+Nasaretiin,+jossa+hänet+oli+kasvatettu,+ja+meni+tapansa+mukaan+sapatinpäivänä+synagoogaan+ja+nousi+lukemaan;+”+(Lk.+4:16)
”Ja+hän+(Jeesus)+meni+alas+Kapernaumiin,+Galilean+kaupunkiin,+ja+opetti+kansaa+sapattina.”+(Lk.+4:31)
”Ja+toisena+sapattina+hän+(Jeesus)+meni+synagoogaan+ja+opetti;”+(Lk.+6:6)
”Ja+hän+(Jeesus)+oli+opettamassa+eräässä+synagoogassa+sapattina.”+(Lk.+13:10)
”Ja+palattuaan+kotiinsa+he+(opetuslapset)+valmistivat+hyvänhajuisia+yrttejä+ja+voiteita;+mutta+sapatin+he+viettivät+hiljaisuudessa+lain+käskyn+mukaan.”+(Lk.+23:56)
”Mutta+he+(Paavali+seuralaisineen)+vaelsivat+Pergestä+eteenpäin+ja+saapuivat+Pisidian+Antiokiaan;+ja+he+menivät+synagoogaan+sapatinpäivänä+ja+istuutuivat.”+(Apt.+13:14)
”Kun+he+(Paavali+ja+Barnabas)+lähtivät+ulos,+pyydettiin+heitä+puhumaan+näitä+asioita+tulevanakin+sapattina.+Seuraavana+sapattina+kokoontui+lähes+koko+kaupunki+kuulemaan+Jumalan+sanaa.”+(Apt.+13:42,44)
”Ja+sapatinpäivänä+me+(Paavali,+Timoteus+ja+Luukas)+menimme+kaupungin+portin+ulkopuolelle,+joen+rannalle,+jossa+arvelimme+olevan+rukouspaikan,+ja+istuimme+sinne+ja+puhuimme+kokoontuneille+naisille.”+(Apt.+16:13)
”Ja+tapansa+mukaan+Paavali+meni+sisälle+heidän+luoksensa+ja+keskusteli+kolmena+sapattina+heidän+kanssansa,+lähtien+kirjoituksista,”+(Apt.+17:2)
”Ja+hän+(Paavali)+keskusteli+synagoogassa+jokaisena+sapattina+ja+sai+sekä+juutalaisia+että+kreikkalaisia+uskomaan.”+(Apt.+18:4)
Näemme+edellä+lainatuista+jakeista,+ettei+Raamatun+mukaan+viikon+ensimmäisellä+päivällä+ollut+mitään+erityistä+asemaa+alkuseurakunnan+jumalanpalveluselämässä.+Sapatti+sen+sijaan+oli+päivä+jona+erityisesti+kokoonnuttiin+kirjoitusten+äärelle.+Näemme+siis,+että+Jeesus,+opetuslapset,+apostolit+ja+Paavali+kaikki+viettivät+sapattia.+Sunnuntain+vietolle+sapatin+sijaan+ei+näin+ollen+ole+mitään+perusteita+Raamatussa.
Käsky,+joka+Luterilaisen+laskukaavan+mukaan+on+kolmas,+kuuluu+alkukielellä+kirjaimellisesti+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä"+(2.+Moos.+20:8).+Tämä+käsky+on+kymmenestä+käskystä+kolmas.+Väittääkö+joku+ettei+kymmenen+käskyä+ole+enää+voimassa?+Missä+kohtaa+Raamattua+sapattikäsky+kumotaan?+Ei+missään.+Sapatin+rikkomisesta+määrätty+rangaistus+oli+kuolema.+Näin+vakavan+käskyn+muutoksesta+luulisi+meille+kerrottavan+Raamatussa.+Mutta+Raamatussa+ei+ole+ainuttakaan+vihjettä+että+se+olisi+kumottu.+Jeesus+sitä+vastoin+sanoo:
"Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa."+(Mt.+5:17-19)
05.03.2017 09:05
Ilmeisesti+ei+haittaa,+jos+Luther+vihasi+"vain"+juutalaisia?+Jos+olisi+vihannut+homoja,+se+vasta+iso+juttu+olisi+ollut!
05.03.2017 08:17
Eikö+olekin+samantekevää,+kirjoittaako+Luther+sitten+juutalaisista+tai+homoista,+armoton+fasisti+kyseinen+mies+joka+tapauksessa.
05.03.2017 08:13
No+minä+en+näe+tuossa+mitään+juutalaisvastaista.+Olisi+absurdia+että+juutalainen+Paavali+olisi+juutalaisvastainen.
05.03.2017 08:10
Jos+Luther+olisi+kirjoittanut+teoksen+"Suomalaisista+ja+heidän+valheistaan",+moniko+luterilainen+kehtaisi+kutsua+itseään+luterilaiseksi?+Jos+Luther+olisi+kirjoittanut+kirjan+"Fundamentalisteista+ja+heidän+valheistaan",+moniko+aa-kerholainen+ylpeästi+puolustaisi+Lutheria?
05.03.2017 07:41
845 / 845