Vapaa kuvaus

Profiilikuva viittaa tänne: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14754705/nakotesti-rotille

Aloituksia

79

Kommenttia

4196

1. "Kerro+minulle+miten+esittää+materialistille+perusteet+jostain,+minkä+ei+itsekään+ajattele+olevan+materialistisesti+perusteltavissa?"Vetoamisesi+materialismiin+on+ilmeinen+harhautusyritys,+jonka+tarkoitus+on+esittää+että+kysymys+olisi+jotenkin+keskenään+vertailukelpoisten+maailmankuvien+ongelmista+hahmottaa+toisiaan.Ensinnäkin,+kuten+tiedät,+en+ole+aina+ollut+materialisti+ja+tunnen+edustamasi+maailmankuvan+myös+sisältäpäin.+Sille+ei+löytynyt+perusteita+edes+silloin,+kun+vielä+yritin+ja+halusin+siihen+uskoa,+mutta+aloin+ymmärtää+minkälaisten+valheiden+varassa+se+lepäsi.+Sillä+ei+ollut+enää+mitään+perusteita,+kun+valheet+poistettiin+yhtälöstä.Toisekseen,+viittaamasi+artikkeli+käsittelee+käytännössä+"materian"+määrittelyongelmia+ja+menettää+merkityksensä,+kun+termi+materialismi+vaihdetaan+fysikalismiin+tai+tieteelliseen+maailmankuvaan.+Termeistä+riippumatta+asian+ytimessä+on+se+yksinkertainen+tosiasia,+jota+ketjussa+on+jo+aiemmin+sivuttu,+eli+meillä+on+yksi+jaettu+todellisuus+ja+rajatut+aistit+sen+havainnointiin.Olemme+ilmeisesti+samaa+mieltä,+että+kaikki+mitä+voimme+tavoittaa+ympäröivästä+konkreettisesta+todellisuudesta,+mukaanlukien+toisilta+ihmisiltä,+perustuu+noihin?+Samoin+olemme+ilmeisesti+samaa+mieltä,+että+jumaluskolle+ei+ole+mitään+noilla+aisteilla+tai+muilla+välineillä+todennettavissa+olevaa+("materialistista")+evidenssiä?+Joten+käytännössä+jumaluskolle+ei+jää+muita+mahdollisia+perusteita+kuin+oman+nupin+sisäisiä,+riippumatta+siitä+miksikä+subjektiivisiksi+totuuksiksi+niitä+kulloinkin+kutsutaan.Ensimmäisenä+massiivisena+ongelmana+uskova+joutuu+uskomaan+tieteen+ja+filosofian+perustellusti+jo+kuoppaamaan+dualismiin,+mutta+sivuutetaan+nyt+tuo,+ja+mietitään+mitä+tuo+subjektiivisuus+muutoin+merkitsee.+Käytännössä+se+merkitsee+sitä,+että+jumalusko+on+uskovan+sokeaa+uskoa+omaan+erehtymättömyyteensä+(uskolle+oleellisten+asioiden+osalta).Konkreettisena+esimerkkinä+oma+toteamuksesi:"sinun+vastaväitteesi,+tai+muiden+"asiantuntijoiden"+vastaväitteet+ovat+kuin+hyttysen+ininää+korvissani"http://keskustelu.suomi24.fi/t/14613096/platon-keksi-kuolemattoman-sielun#comment-87726938Hyväksynet+sen+tosiasian,+että+ihmisen+omat+aivot+tuottavat+tunnetusti+monessa+tilanteessa+monella+tapaa+epäluotettavaa+tietoa.+Esimerkkeinä+vaikkapa+monenmoiset+illuusiot,+syndroomat,+vinoumat,+joukkoitsarikultit+ja+kaikki+omiesi+kanssa+epäyhteensopivat+uskomukset,+joihin+toiset+uskovat+vähintään+yhtä+vakaasti.Mitä+muuta+ne+sinun+"ei-materialistiset"+perusteesi+olisivat+kuin+sitä,+että+uskot+lujasti+omiin+ajatuksiisi?+Tai+itse+asiassahan+uskot+enimmäkseen+toisten+ajatuksiin,+jotka+ovat+vieläpä+alunperin+peräisin+epäluotettavaksi+tiedetystä+satukirjasta,+jonka+kirjoittajia+et+ole+koskaan+edes+tavannut,+ja+joiden+tiedot+ovat+siirtyneet+pääsi+sisälle+niillä+"materialistisilla"+aisteilla,+ja+joista+muut+ovat+johtaneet+ihan+toisenlaiset+ajatukset.+Mutta+sinä+uskot+siihen,+että+kaikesta+huolimatta+juuri+ne+ajatukset+mitä+juuri+sinä+olet+synnyttänyt+niistä+omaan+päähäsi+ovat+oikein.+Mitä+muutakaan+ne+perusteesi+voisivat+olla?"Aihetodisteita+ja+evidenssiä+siitä+pystyy+esittämään(tässä+tapauksessa+huomattavasti+enemmän+kuin+vaikka+saunatontuista+tms)"Kuten+mitä?"Sinun+ajatuksesi+näyttätytyvät+minulle+pinnallisina+ja+tekopyhinä."Samapa+tuo+niin+kauan+kuin+ne+ovat+perusteltavissa+toisinkuin+omasi."Kun+kurkotat+noihin+"totuuksiisi"+ja+julistat+niitä+varmoina+ja+perusteltuina,+kaadut+yhtälailla+rähmällesi+kuten+kaikki+muutkin+ihmiset+jotka+tekevät+sen+kaltaisia+väitteitä."Minä+kaadun+vain+jos+sinä+kykenet+kumoamaan+sen+mitä+sanon.+Jos+et+siinä+onnistu,+seison+edelleen+tukevasti.+Edelleenkin+voit+teoriassa+osoittaa+minun+olevan+väärässä+hyvin+helposti:+esitä+se+ensimmäinenkin+todellinen+peruste+jumaluskolle.Toisekseen,+mikä+näiden+kahden+lauseen+ero+on:-+Väitän+että+jumala+on+olemassa-+Uskon+että+jumala+on+olemassaErityisesti+miten+varma+olet+tuon+olemassaolosta+ja+esitätkö+jälkimmäisen+todetessasi+totuusarvoväitteen?
  2. "Ei,+silloin+kun+on+kyse+uskomuksista+jotka+jo+lähtökohtaisesti+on+todistettavuuden+ulottumattomissa."Eli+uskojien+määrä+ja+seuraukset+eivät+kerro+totuusarvoista."Sen+sijaan+minulle+se+kertoo+siitä,+että+lukematon+joukko+ihmisiä,+on+pitänyt+ja+pitää+tuon+uskomuksen+perusteita+niin+vahvoina,+että+sillä+on+ollut+mittavat+maailmanlaajuiset+seuraukset+sekä+yksilö,+että+yhteiskuntatasolla."Mutta+sen+sijaan+oletat+että+nuo+kertovat+perusteiden+vahvuudesta.+Jos+noin+on,+miksi+et+kykene+esittämään+jumaluskon+puolesta+yhtään+sellaista+perustetta,+jota+en+ampuisi+vaivatta+alas+tai+missä+marsu+ei+olisi+vähintään+yhtä+vahvoilla?+Missä+on+edes+se+ensimmäinen+vakavasti+otettava+perusteen+puolikas+jumaluskolle?Mihin+ylipäänsä+perustuu+oletuksesi+siitä,+että+mikään+merkittävä+osuus+noista+ihmisistä+olisi+edes+ajatellut+perusteita+saati+perille+asti,+niin+että+niitä+voisi+kutsua+vahvoiksi+kenenkään+kannalta?+Maailmanhistoria+on+täynnä+monenmoisia+ajatusrakennelmia,+joita+laajat+ihmisjoukot+ovat+seuranneet+ja+joilla+on+ollut+merkittäviä+vaikutuksia.+Esim.+noitavainot,+orjuus,+natsismi,+monenmoiset+henkilönpalvontakultit,+taikauskot+jne.+Kertooko+noiden+olemassaolo+niiden+perusteiden+vahvuudesta?"Minun+ongelmani+sinun+mielipiteissäsi+on+se,+että+jatkuvasti+esität+ne+ns.+totuusväitteinä."Onko+marsu+olemassa+ja+kaiken+alkusyy?+Onko+jumalasi+olemassa?+Entä+vesihiisi+kaivossa+ja+örkki+sillan+alla?+Jos+vastaat,+esitätkö+noita+koskien+mielipiteitäsi+vai+totuusarvoväitteitä?+Missä+noista+näet+tarpeen+lisäillä+vastauksiisi+indikaattoreita+epävarmuudestasi?+Mitä+pyrkisit+saavuttamaan+sellaisten+lisäämisellä?+Koetko+tarpeen+varmistella+selustaasi+ja+väistellä+vasta-argumentteja+vai+oletko+riittävän+varma+asemastasi,+jotta+voit+esittää+väitteen+ja+seisoa+sen+takana+kunnes+toisin+todistetaan?"Kuten+esim+tässä:+"Jumalusko+on+tyhjän+päällä,+kaikin+tavoin.+Se+on+tässä+nyt+se+pointti.+Piiri+pyörii+vain+siksi,+että+uskovat+pyörivät+siinä,+kun+eivät+suostu+hyväksymään+tuota+tosiasiaa.""Tilanne+on+se,+että+minä+olen+niin+varma+näistäkin+näkemyksistäni,+etenkin+kun+ne+ovat+perusteiden+ja+todistusaineiston+tukemia,+ettei+minulla+ole+vastapuolen+suureksi+harmiksi+tarvetta+jättää+esittämääni+indikaattoreita+sellaisesta,+että+vastakkainen+näkemys+olisi+jotenkin+yhtä+validi+tms.+Siitähän+tässä+on+todellisuudessa+kysymys+ja+siitä+samasta+syystä+esim.+kretuvalhetehtaat+peräänkuuluttavat+"asiallista+keskustelua"+jne.,+koska+se+on+aina+se+osapuoli+jolta+puuttuu+argumentit,+joka+hyötyy+siitä,+että+sitä+tosiasiaa+ei+todeta+suorin+sanoin.Esitän+suoraselkäisesti+väitteen,+kumotkaa+jos+pystytte.+Ei+minulla+ole+tarvetta+tehdä+tieteenharrastajia+ja+vältellä+viimeiseen+asti+esittämästä+vahingossakaan+väitteen+väitettä,+koska+minun+tieteellinen+maailmankuvani+lepää+kalliolla.+Tässäkin+tapauksessa+väitteeni+on+teoriassa+hyvin+helppo+kumota:+esittäkää+se+ensimmäinen+todellinen+peruste+jumaluskon+puolesta.+Niin+kauan+kun+sellaista+ei+löydy,+eikä+ole+koko+tähänastisen+historian+aikana+löytynyt,+on+kaikki+syyt+olettaa+että+olen+oikeassa.+Etenkin+kun+lukemattomat+argumentit+puhuvat+jumaluskoa+vastaan+ja+sitäkin+useammat+erityisesti+kristinuskoa+ja+raamattua+vastaan."Niin+että+se+on+uskovien+vika,+että+piiri+pyörii?"Uskovathan+siinä+piirissään+ja+kehäpäätelmissään+pyörivät.+Kukas+jumalia+vatvoisi,+jos+kukaan+ei+sellaisiin+uskoisi?"Uskovien+pitäisi+alistua+sinun+ja+kaltaistesi+näkemyksiin+jotta+olisi+hyvä+ja+pyöriminen+lakkaisi?"Uskovien+pitäisi+harrastaa+älyllistä+rehellisyyttä+sen+verran,+että+myöntävät+ennenkaikkea+itselleen+mikä+tilanne+on.+Kysymys+on+ennenkaikkea+rehellisyydestä,+ei+alistumisesta.+Jumaluskolle+ei+ole+perusteita.+Jos+olisi,+uskovat+olisivat+jo+kyenneet+esittämään+sellaiset."Ymmärrätkö+kuinka+samankaltainen+näkemys+ja+ajattelumalli+tuo+on,+kuin+tuhansilla+lahkoilla+ympäri+maailmaa?"En.+Lahkot+esittävät+perusteettomia+väitteitä,+minä+totean+niiden+perusteettomuuden.+Lahkot+vahvistavat+että+olen+oikeassa+sillä+etteivät+kykene+esittämään+niitä+perusteita."Pieni+joukko(ateistitkin+on+maailmanmittakaavassa+pieni+joukko)+Jumalasta+tai+jumalista+jotakuinkin+samoin+ajattelevia+jotka+ajattelevat+kuuluvansa+"valaistuneiden"+joukkoon+ja+muut+ovat+väärässä+ja+tyhjän+päällä."Tuossa+on+yksi+ryhmä+joka+ei+esitä+perusteettomia+uskomuksia+ja+n+ryhmää+jotka+esittävät.+Siinä+se+ero.Ja+toisaalta+esim.+se+mihin+juuri+sinä+uskot+edustaa+hyvin+pientä+ihmisjoukkoa+ja+kaikki+muut+esittävät+jotain+muuta+ja+yleisesti+sellaista+mikä+ei+voi+pitää+paikkaansa+samaan+aikaan.+Millä+todennäköisyydellä+juuri+sinä+olet+oikeassa?+Millä+voisit+arvioida+saumojasi?+Löytyykö+muuta+kuin+perusteet+ja+todistusaineisto?
  3. Tämän+ja+muidenkin+kommenttien+myötä+on+tullut+havainnollistettua+myös+se+miten+uskonnolliset+tarinat+kehittyvät.+Mainitsin+aloituksessa+marsun+ilman+yksityiskohtia+ja+nyt+siitä+ja+sen+ominaisuuksista+on+esitetty+jo+useita+erilaisia+näkemyksiä+ja+siihen+on+yhdistetty+ja+muokattu+tarinoita+muista+uskomuksista.Siis+sitä+ihan+samaa+mitä+uskonnollisten+tarinoiden+taustalta+ihan+tunnetusti+löytyy,+esim.+tässä:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14810624/suuri-tulva-on-totta!Sinänsä+huvittavasti+ketjun+jumaluskoiset+ovat+jopa+vedonneet+nimenomaan+mielikuvitukseen+ja+henkilökohtaisesti+vaihteleviin+näkemyksiin+uskonsa+puolesta.+No+näissähän+sitä+nyt+on+sitten+teille.+Samalla+viivalla+ollaan+taas.
  4. "Raamatussahan+Jumalaa+kutsutaan+mm.+iankaikkisesksi+kallioksi,+a+ja+o,+kaiken+luojaksi,+"Minä+olen"+jne.+Käytännössä+häntä+voisi+kutsua+tieteellisin+nykytermein+kaiken+teoriaksi,+joka+todellakin+selittää+kaiken."Todellisuudessa+jumala+ei+tosiaan+selitä+yhtään+mitään.+Goddidit+on+argumentaatiovirhe,+eikä+selitys.+Raamattuhan+ei+todellisuudessa+kerro+esim.+mitään+maailmankaikkeuden+synnystä,+eikä+se+ole+mikään+selitys,+jos+esim.+maailmankaikkeuden+olemassaolon+"selitykseksi"+esitetään+vain+että+hei,+oletetaan+sinne+älyllinen+olento+(jonka+alkuperää+vuorostaan+ei+yritetäkään+selittää).Jos+tokaisen+että+alussa+oli+pierevä+marsu,+niin+selitinkö+sillä+juuri+kaiken?+Jokainen+vastausvaihtoehto+tuohon+tarkoittaa+marsun+vastaavuudesta+johtuen+massiivista+ongelmaa+jumaluskoisten+väitteille+tuollaisesta+jonkun+selityksenä."En+sen+takia,+etteikö+tuo+kaiken+teoria+olisi+mahdollinen+ja+jopa+välttämätönkin,+vaan+sen+takia,+että+en+näe+miten+ihmisten+kapasiteetti+voisi+koskaan+riittää+sen+ymmärtämiseen."Nykyiset+teoriat+selittävät+jo+paljon+ja+"kaiken+teoriassa"+on+ennenkaikkea+kyse+siitä,+että+nykymuodossaan+vielä+epäyhteensopivia+teorioita+saadaan+yhdistettyä+ja+erinäisiä+ongelmakohtia+täydennettyä.+Todennäköisemmin+tuollainen+vaatisi+ennemminkin+vähemmän+kapasiteettia,+jos+ne+nykyiset+ongelmakohdat+saadaan+ratkaistua."meidän+mahdolliselle+hengellemme+joka+yhdistyy+Jumalan+henkeen"Dualismi+on+kuollut+ja+henget+sen+mukana."Noin+muuten+en+ole+kovinkaan+usein+Kraussin+kanssa+samaa+mieltä+asioista.Mielestäni+hän+on+näistä+materialismin+ja+ateismin+lähettiläistä+yksi+lapsellisimmista,+ja+siis+huonolla+tavalla.+Ei+viattomalla+naapurin+yksinkertaisen+Jussi-pojan+tavalla,+vaan+äidin+ilkikurisen,+pullaposkimaisen+koulukiusaajan+Kallen+tavalla."Tähänastisten+perusteella+ongelmasi+on+lähinnä+ollut+se,+ettet+ole+ymmärtänyt+sitä+mitä+tuo+arvostettu+fysiikan+professori+on+todellisuudessa+esittänyt.
  5. "utti+ei+ole+puijannut+yhtään+mitään"Niin+en+niinkään+ole+puijannut+vaan+osoittanut+mitä+jumalusko+on."utti+ei+ymmärrä+sitä+että+raamattu+ei+pelkkä+satukirja."Raamattu+on+tunnetusti+ja+tutkitusti+satuja+täynnä,+kuten+luomissatu,+tulvasatu,+exodus-satu+jne.,+jotka+ovat+vielä+sisäisesti+ristiriitaisia+ja+ainakin+kaksi+ensinmainittua+on+muokattuja+kopioita+toisilta+kulttuureilta/uskonnoilta.Joihinkin+tarinoihin+liittyy+todellisia+paikkakuntia,+hallitsijoita+ja+tapahtumia,+kuten+tuonaikaisissa+tarinoinneissa+oli+tapana.+Mutta+ne+kaikenmaailman+jumaluuksia+ja+ihmeitä+koskevat+osuudet+eli+se+kaikki+uskonnollinen+huuhaa+on+satua.+Ja+onneksi+niin,+koska+siinä+kirjassa+esitetty+jumalankuvatus+on+sairas+joukkomurhaava+psykopaatti.+Ja+jos+esim.+Jeesus+oli+oikeasti+olemassa+ja+lupaili+paluutaan+silloisen+sukupolven+eläessä+siellä+kerrotusti,+kyseinen+tyyppi+on+Raamatun+mukaan+väärä+profeetta."Ihmisen+mielikuvitus+on+viiden+aistin+ulkopuolella+ja+se+on+yksi+luomisen+ominaisuus."Vetoat+siis+mielikuvitukseen...+No+sitähän+minäkin+olen+sanonut,+jumalasi+on+mielikuvitusjumala.<<Itse+asiassa+hän+osoitti+tietämättömyytensä+tällä+kysymyksellä"Kuvitteletko+eläväsi+jossain+epätieteellisessä+rinnakkaistodellisuudessa+tai+omaavasi+lisäaisteja?"No+en+kyllä+kuvittele+enkä+omaa.>>No+sitten+vain+sinä+osoitit+ymmärtämättömyytesi,+kun+yritit+vedota+noiden+ulkopuolelle+johonkin+mitä+ei+ole:"Et+pääse+viittä+aistia+syvemmälle+koska+elät+tieteellisessä+todellisuudessa+eli+katsot+asioita+siitä+mikä+voidaan+todeta+ja+havaita+luonnossa.""Ymmärrän+vain+sen+että+ihminen+toimii+tietoisuuden+kautta+joka+on+jumalan+luoma."Tietoisuus+on+aivotoimintaa+ja+evoluutio+ne+aivotkin+synnytti.+Toki+kaikki+sai+alkunsa+marsun+pierusta."Jumala+on+tuonut+juuri+tätä+voimaa+ihmisille+jota+ei+voi+näyttää+sormella+missä+se+on.+se+on+näkymätön+mutta+sen+voi+tuntea+ja+sitä+voi+käyttää."Merkityksetöntä+diipadaapaa.+Oletkohan+henkäissyt+pahan+paakun+alkuperäisestä+marsunpierusta?"Pierevä+marsu+ei+omistanut+mitään+luomisen+kykyjä+niin+kuin+hän+sanoi+joten+pierevä+marsu+ei+voi+olla+kaiken+luoja."Marsu+voi+olla+kaiken+luoja+mutta+sinun+jumalasi+ei,+jos+uskot+sen+olevan+sellainen+mitä+Raamattu+esittää.+Raamattu+ei+kerro+mitään+maailmankaikkeuden+alkuperästä,+vaan+siellä+yksi+jumaltoope+vain+jakaa+alkumerta+maalättyyn+ja+sitä+peittävään+kupuun+ja+taikoo+tavaraa+kahdessa+keskenään+ristiriitaisessa+hullunkurisessa+järjestyksessä,+jotka+tiedetään+tieteellisesti+täysin+vääriksi+kuvitelmiksi.Kumman+valitset:+Uskotko+Raamatun+virheellisiksi+tiedettyihin+luomismyytteihin+vai+hylkäätkö+ne,+jolloin+siellä+ei+kerrota+luomisesta+enää+mitään?