Mummo välillä väsyy, onko muita ?

tärkeä mummo

Hei kaikki mummot !
Hoidan välillä vanhempien vuorotyön johdosta 3,5 vuotiasta lapsenlastani. Jos vanhemmat menevät töihin aamuvuoroon, nukun jotenkin edellisen yöni huonosti, koska on aikainen herätys. Rakastan lapsenlastani yli kaiken, mutta väsymys häiritsee ajoittain sitten päivällä hoitaessani häntä, vaikka leikkiikin välillä yksin omien lelujensa kanssa. Olemme myös päivittäin, usein tuntejakin ulkona, jolloin hän ajelee pyörällä ja minä lenkkeilen vierellä. Välillä käymme kaupassa tai olemme leikkikentällä, jossa tapaamme muita äitejä lapsiensa kanssa. Viihtyy hyvin myös oman kotipihansa hiekkalaatikossa, joka myös minulta löytyy. Lapsenlapsellani on tarhapaikka, jossa hän onkin viikolla päivät, joten ei niitä hoitoja kovin usein tule; illat, viikonloput. Useimmiten, kun hoidan lasta, hoidan häntä heidän kodissaan, jossa tutut omat lelut, mutta olemme välillä myös minunkin luonani, asumme aika lähellä toisiamme.
Olen tärkeä lapsenlapselleni ja hän sanookin usein, että rakastaa mummoa.
Kun tulen sitten kotiin, olen välillä aivan poikki, juuri tuosta vähän nukutusta yöstä johtuen ja menenkin sitten sinä iltana aikaisin nukkumaan.
Kun olen nukkunut pitkän yön, niin väsymys on kaikonnut ja taas jaksaa.

Kysynkin teiltä, muut mummot, tunnetteko te huonoa omaatuntoa siitä, ettette jaksa olla aina niin täysillä mukana lapsenlastenne kanssa ?
Ikää minulla on jo 55 ja risat.
Asiallisia kommentteja, kiitos !

100

6059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lännen mummu

      Olen myös 55 mummo, en kaitse lastenlapsiani koska olen kokopäivätöissä ja työnlaatuuni kuuluu myös paljon ylitöitä.
      Mutta lasten kaitseminen, varsinkin noin pienten vilkkaassa iässä olevien tutkimusmatkalaisten, on tosi haastavaa puuhaa. Ja kun toisen lapsesta on vastuu, niin sitä alitajuisesti jännittää ja se jännitys laukeaa sitten väsymyksenä.
      Siis aivan normaalia.
      Joskus on huono omatunto etten ole osallisena lastenlasteni elämään enemmän. Tottakait otan vapaata töistä ja katson heidän perään jos isällään ja äidillään on jokin tärkeä meno jonne lapsia ei voi ottaa mukaan tai kukaan muu ei voi heidän peräänsä katsoa.
      Omien lasteni ollessa pieniä ja kasvuiässä, en koskaan saanut avuksi niin äitiäni kuin anoppianikaan. Elämä ja työajat piti järjestää niin että joko mieheni kaitsi heitä tai minä itse.

      • ryppyjäkö

        Ymmärrän kyllä tilanteesi, ikäsi ja kokopäivätyösi, kyllä tuossa jo tarpeeksi,joten
        pidä pintasi ja ota vai omaa hyvinvointiaikaa itsellesi, sillä olet sen ansainnut.
        Minäkin teen niin, vaikka olen kolmen lapsen mummi jo. Elämänsiima ei ole
        kovin pitkä, nyt on jo aika meidän nauttia omista asioista ja harrastuksista
        eikä sen tarvitse olla aina vain lastenhoitoa, omathan jo kasvatettu ja koulutettu.
        Pitää heidän pärjätä,niinhän mekin pärjäsimme ja hyvin ilman apuja.


    • turhia marinoita

      Kaikkihan välillä väsyy ja menee sit nukkumaan, hoisi lapsia eli ei.

      • Isoiso-ä.

        Niin on, kyllä ne omatkin vanhemmat väsyvät ja tarvitsevat lepoa iltaisin. Samoin lapset.
        Väsymyksen tune on välttämätön, samoin lepo, kaikilla.

        55-vuotias on nuori mummu. Itse olin lähes 60, kun ensimmäinen lapsenlapsi syntyi. En kokenut olevani liian vanha heitä hoitamaan, ennen kuin 70 tuli lasiin. Siksi pahnanpohjimmainen on jäänyt muiden hoiviin, jos vanhemmilla on ollut este.

        Nyt kun ovat miltei aikuisia, olemme paljonkin yhteyksissä. Lapsuusaika on lyhyt.
        Nauttikaa siitä, vanhemmat ja isovanhemmat!


    • ajattelennäin...?

      Ei näitä nykyajan mukulia jaksa kukaan hoitaa, ei heidän vanhemmat eikä isovanhemmat. He tahtoo kaiken heti. Kukaan ei odota vuoroaan, kinuaa ja känyää, ei olla tyytyväisiä mihinkään saati kiitollisia tai iloisia mistään. Vaatimuksia ja valituksia täynnä.

      Ei jaksa. Pitäkööt vanhempansa ne. Ovat ne tehneetkin. Ok, minun sukupolvi näköjään kasvatti kakaransa väärin, mutta kaipa ekologia korjaa.

    • välittämisestä

      Siinä 'ajattelennäin' puhuu isovanhempi, joka ei ole kunnolla hoitanut edes omia lapsiaansakaan.

    • ajattelennäin

      Virhe... en ole isovanhempi ollenkaan. Olen isoisän uusi, ja meinaan kuolla sen isoisän lastenlasten kanssa, kun niille ei todella riitä mikään..

      En niitä vihaa. Mutta en jaksa enkä viitsi olla kokopäiväsirkushuvi kahdelle ipanalle jotka tymähtävät tantereelle kun isännän Tytär niin määrää. Yritän tästä mönkiä karkuun minkä ehdin. Olen ns. mukava ihminen, ja tottunut kyllä lapsiin, ja nämä muksutkin minusta ilmeisesti pitävät (kun tarkistelevat ukiltaan että olen paikalla...), mutta nyt kyl välillä tuntuu että näitä mukuloita ei mää jaksa.

      Omat hoidin enimmäkseen itse, mikäli se nyt kiinnostaa (niin kuin ilm. kiinnostaa). Toiset isovanhemmat oli liian sairaita, ja omat oli vähä kaukana.

    • toinen ukin kulta

      Onhan isoisälläkin sananvalta ja kai sinäkin voit sanoa oman mielipiteesi. Tyttären pitäisi kyllä kunnioittaa teidän yksityiselämää ja arvostaa sinunkin jaksamista. Entäpä jos seuraavalla kerralla sanot, että etä nyt te haluatte viettää isoisän kanssa omaa aikaa kaksistaan. Ei se ole oikein, että tytär saa tyrannisoida mielin määrin. Sano sille tyttärelle, että haluat edelleen pysyä mukavana ihmisenä. Se edellyttää myös omaakin rauhaa.

      • ajattelennäin

        No mutta hei, katso tuota aloittajan tekstiä! Tuleehan tässä huono omatunto ilman muuta, kun väsyy vaikka ei ole lasten takia edes mitään aamuyöherätyksiä...

        Omia lapsenlapsia ei vielä ole. Ehkä ne sitten tuntuu erilaisilta?? Vaikka kyllä täytyy sanoa, että meillä menee ukin hermot ennen kuin minun, siis lasten läsnä ollessa mun hermot ei mene ikinä. Etukäteen ja jälkikäteen voi olla uupunut, mutta lasten nähden ei. Ehkä se tekeekin sen olemisen niin raskaaksi? Omien kanssa aikoinaan teki heille asiat selviksi, ja se oli siinä, niin mentiin kuin äiti sanoi. Niiden kanssa myös tasan tarkkaan aina tiesi mitä se lapsi osaa tai ei osaa kulloinkin. Näitä lapsenlapsia näkee joskus monta kertaa viikossa ja joskus menee viikko pari väliä, niin ihan kaikkea heidän taidoistaan ei aina tiedä. Mutta aika tottelemattomia ovat nämä kyllä, ja pitkästyväisiä - jos ei heille koko ajan keksi jotain, he ei itse keksi mitään tekemistä. Muistan kun äidilläni oli joskus hoitolapsia vähän aikaa, kun me omat oltiin jo muutettu pois, niin hän myöskin jo silloin ihmetteli, miksi lapset ovat niin pitkästyväisiä, eivätkä keksi mitään tekemistä itse. Ehkä se on joku suku-ominaisuus? Meidän suvussa on ollut tapana keksiä itse vaikka mitä... joskus liikaakin.


      • ukin toinen kulta
        ajattelennäin kirjoitti:

        No mutta hei, katso tuota aloittajan tekstiä! Tuleehan tässä huono omatunto ilman muuta, kun väsyy vaikka ei ole lasten takia edes mitään aamuyöherätyksiä...

        Omia lapsenlapsia ei vielä ole. Ehkä ne sitten tuntuu erilaisilta?? Vaikka kyllä täytyy sanoa, että meillä menee ukin hermot ennen kuin minun, siis lasten läsnä ollessa mun hermot ei mene ikinä. Etukäteen ja jälkikäteen voi olla uupunut, mutta lasten nähden ei. Ehkä se tekeekin sen olemisen niin raskaaksi? Omien kanssa aikoinaan teki heille asiat selviksi, ja se oli siinä, niin mentiin kuin äiti sanoi. Niiden kanssa myös tasan tarkkaan aina tiesi mitä se lapsi osaa tai ei osaa kulloinkin. Näitä lapsenlapsia näkee joskus monta kertaa viikossa ja joskus menee viikko pari väliä, niin ihan kaikkea heidän taidoistaan ei aina tiedä. Mutta aika tottelemattomia ovat nämä kyllä, ja pitkästyväisiä - jos ei heille koko ajan keksi jotain, he ei itse keksi mitään tekemistä. Muistan kun äidilläni oli joskus hoitolapsia vähän aikaa, kun me omat oltiin jo muutettu pois, niin hän myöskin jo silloin ihmetteli, miksi lapset ovat niin pitkästyväisiä, eivätkä keksi mitään tekemistä itse. Ehkä se on joku suku-ominaisuus? Meidän suvussa on ollut tapana keksiä itse vaikka mitä... joskus liikaakin.

        Ei kai vaan sinua vaivaa asennevamma? Se on aika väsyttävä tauti.


      • mummi*
        ajattelennäin kirjoitti:

        No mutta hei, katso tuota aloittajan tekstiä! Tuleehan tässä huono omatunto ilman muuta, kun väsyy vaikka ei ole lasten takia edes mitään aamuyöherätyksiä...

        Omia lapsenlapsia ei vielä ole. Ehkä ne sitten tuntuu erilaisilta?? Vaikka kyllä täytyy sanoa, että meillä menee ukin hermot ennen kuin minun, siis lasten läsnä ollessa mun hermot ei mene ikinä. Etukäteen ja jälkikäteen voi olla uupunut, mutta lasten nähden ei. Ehkä se tekeekin sen olemisen niin raskaaksi? Omien kanssa aikoinaan teki heille asiat selviksi, ja se oli siinä, niin mentiin kuin äiti sanoi. Niiden kanssa myös tasan tarkkaan aina tiesi mitä se lapsi osaa tai ei osaa kulloinkin. Näitä lapsenlapsia näkee joskus monta kertaa viikossa ja joskus menee viikko pari väliä, niin ihan kaikkea heidän taidoistaan ei aina tiedä. Mutta aika tottelemattomia ovat nämä kyllä, ja pitkästyväisiä - jos ei heille koko ajan keksi jotain, he ei itse keksi mitään tekemistä. Muistan kun äidilläni oli joskus hoitolapsia vähän aikaa, kun me omat oltiin jo muutettu pois, niin hän myöskin jo silloin ihmetteli, miksi lapset ovat niin pitkästyväisiä, eivätkä keksi mitään tekemistä itse. Ehkä se on joku suku-ominaisuus? Meidän suvussa on ollut tapana keksiä itse vaikka mitä... joskus liikaakin.

        Tää on kyllä totta mitä "ajattelennäin" kirjoitti. Nykyajan lapset pitkästyy heti jos ei heille kokoajan keksi jotain tekemistä. Yhtään ei osata käyttää omia aivoja eikä omaa mielikuvitusta.
        Olen kohta 50v mummi ja pojan lapset meillä jokatoinen viikonloppu (kun isänsä...poikani... asuu luonani tällähetkellä) ja vanhin on nyt 3 viikkoa täällä ja viikon päästä tulee toinen ja ovat siihen asti kun koulut akaa. Vanhin poika kolmesta kyllä viihtyy omissa tekemisissään jos saa pelata..mutta muuten pitäisi olla kokoajan keksimässä heille jotain tekemistä.
        'Mutta mä olen ottanut aika paljon tavakseni antaa lelut ja leegot lattialle että siitä voi tehdä ihan itse leikkinsä ja piirustus paperit, värityskirjat ja värikynät jos haluaa piirtää. No eihän mikään sellanen kelpaa kun pitäs olla jotain äksöniä kokoajan. En tajua mitä nää lapset kotonaan oikein tekevät?? Tiedän kyllä että lasten äiti ei lasten kanssa varmasti leiki. Isänsä kyllä koittaa todella paljon touhuta täällä poikien kanssa ja minäkin (minkä kykenen selkäkivuiltani) koitan lapsia viihdyttää, mutta tuntuu että mikään ei riitä. No, osaltaan luulen sen johtuvan nimenomaan siitä kun normi arjessa ei kukaan aikuinen heidän kanssa touhua, mutta kun mikään tavallinen leikki tai peli ei kiinosta. Ulkonakin pitää vaan riehua ja huutaa ja leikkiä jotain supermiestä kokoajan. Kun omat lapseni oli pieniä niin kyllä he keksivät kokoajan tekemistä. Kunhan välillä olin siinä läsnä ja vierellä ja katselin heidän touhujaan, lapset oli tyytyväisiä. Oli silloinkin turtlesit ja hiimannit, mutta kyllä ne lapset keskenään touhusivat. Ei oltu vieressä kokoajan kinuumassa tekemistä. Mikä nykyajan lapsia oikein vaivaa???
        Omassakin lapsuudessa keksittiin itse tekemistä vaikka kivistä ja kävyistä yms, ei vanhemmilla ollut aikaa olla keksimässä tekemisiä jatkuvalla syötöllä. Kyllä paljon leikittiin koko perhekin kaikenlaisia sisäleikkejä mitä oma äitini oli lapsena leikkinyt omassa lapsuuden perheessä. Mutta ei tämän päivän tenavat jaksa edes sellasiin keskittyä.


    • a-näin

      Niin. Kerropa sinä viisaampana nyt siihen pikainen apu.

    • kaikille parhaaksi

      Pika-apuna suosittelen myös hieman epäitsekkyyttä ja lapsimyönteisyyttä - noin muutaman tiiman verran niin johan vaikuttaa ja tehoaa.

      • a-näin

        juu sittenhän jaksaa niitä aina kuin duracell-pupu...

        Pidän lapsista, nautin olla omieni kanssa ja meillä oli aina paljon lasten kavereitakin. Silloin olin nuori ja terve, ja vaikka kävin töissä ja olin välillä väsynyt, virtaa piisasi.

        Nyt kun on muutamakin eri diagnoosi, ja silti käyn töissä, otan sitten vaikka senkin riskin, että olen jonkun ymmärtämättömän mielestä lapsivihamielinen ja epämyönteinen kertoessani, että en meinaa jaksaa lasten kanssa.

        (Todellisia lapsiepämyönteisiä ihmisiä ovat he jotka tehtailevat kakaroita ja sitten huomaavat etteivät jaksa omiaankaan hoitaa.)


      • minä...

        Hoida vain lapsesi kun olet tehnyt.
        Ei ole itsekkyyttä jos haluaa olla rauhassa. Omat lapset on hoidettu, ei ole mitään velvollisuutta, hoitamisen pitäisi tulla mummon aloitteesta. Ei ole itsestään selvää että aina on saatavilla.


      • Terve.suhde
        minä... kirjoitti:

        Hoida vain lapsesi kun olet tehnyt.
        Ei ole itsekkyyttä jos haluaa olla rauhassa. Omat lapset on hoidettu, ei ole mitään velvollisuutta, hoitamisen pitäisi tulla mummon aloitteesta. Ei ole itsestään selvää että aina on saatavilla.

        Äitini sanoi jo aikanaan, että hän ei sitten meinaa ikinä hoitaa lapsenlapsia, jos sellaisia ilmaantuu.
        Muistin sen, enkä koskaan pyytänyt häneltä apua. Asuikin toisella paikakunnalla, joten miten se olisi edes käytännössä ollut mahdollistakaan.
        Meillä elettiin kuin sukulaiset ainakin: tavattiin joillakin lomilla, kun käytiin koko perheen voimin kylässä, tai isovanhemmat tulivat viettämään joulua ja viipyivät yhden yön.
        Hyvin pelasi. Lapset eivät sen läheisempää suhdetta odottaneetkaan. Isovanhemmat olivat mukavat tavata, mutta eivät he mitenkään sekaantuneet lapsien kuvioihin.
        Niin se pitää ollakin. Jokainen perhe ja ikäpolvi elää omaa elämäänsä.


    • aloittajalle

      Hei Tärkeä mummo!
      On luonnollista ja sallittua että lasten kanssa väsyy. Se on raskasta, ja tosiasia on että ikävuodet vievät jaksamista. Mummon ei kuuu olla lastenlastensa hoitaja muuten kuin poikkeustilanteissa, ei kenenkään tarvitse jaksaa sitä jatkuvasti. On lasten vanhempien vastuulla etsiä lapsille hoitaja, ja mummu voi olla varalla esim sairaustilanteissa.

      Sinä itse määrittelet oman jaksamisesi rajat. Kerro lapsillesi, kuinka paljon jaksat olla lasten kanssa ja että heidän on etsittävä lisäksi joku muu iltahoito. Voit olla lapsenlapsille rakas mummo, vaikka et jatkuvasti heitä hoitaisikaan.

      Paras kun selität asian lapsillesi suoraan ja avoimesti, ja myös pidät tiukasti kiinni rajoistasi. Siitä ei tarvitse potea yhtään huonoa omaatuntoa. Se että et jaksa toimia hoitajana ei tarkoita ettetkö olisi hyvä mummo!

    • tyly putkiaivo

      Miniä käy raskaaksi.
      Nälvii nokittaa ja kurmuttaa, joka välissä jatkuvasti.

      Pyrin välttämään koko ihmistä, niin paljon kuin mahdollista. Lapsenlapset ovat luonani, haen ja palautan astumatta kynnyksen yli, tuolla MINIÄLÄSSÄ niin hän on avominiä.

      Pojallani on työmatkojen ja niihin yhdistettyjen harrastuksen vuoksi pitkiä päiviä.. Miniä on "kotirouva" tarkoitus on antaa hänelle vapaapäivä n. kerran viikossa.

    • mummona kiva olla

      kyllä välillä väsyy,vaikka halua olisi jaksaa.

    • muksut on mukavia

      Tämänpäivän vanhemmat ovat sellaisesa työn puristuksessa että meitä isovanhempia tarvitaan.Itse olen kyllä luopunut monesta omasta menosta kun ovat lastenhoito apua tarvinneet.Ja mielelläni heitä hoidankin.
      Mutta kyllä väsynyt olen usein.Mutta monesti myös heidän kanssaan piristyn.Unohtuu vaivat ja ajatukset vaihtuu.Ei ole ykstoikkosta tämän mummon päivät.Ja kyllä meillä on lapsille tavat ja kuri pidetty.
      onse vaan mukavaa olla tarpellinen.
      En kyllä jatkuva hoitaja enää jaksa olla.

      • yxmuzi

        Näin on. Ja myös hyvin monet isovanhemmat ovat työelämässä vaativissa tehtävissä. Lisäksi monilla on luottamustehtäviä, vapaaehtoistyötä ja harrastuksia. He ehkä huolehtivat iäkkäistä vanhemmistaan ja sukulaisistaan, ja usein useammalla kuin yhdellä lapsella on samanaikaisesti pieniä lapsia.
        Isovanhemmat venyvät paljoon, mutta eivät kaikkeen.


    • rakkaat jälkeläiset

      Monet isovanhemmat jotka ovat vielä työelämässä vaativissa tehtävissä pitävät lapsenlapsiaan myös niin tärkeinä, että järjestävät aikaa tavatakseen lapsiaan ja lastenlapsiaan. Heille jälkipolvi tuo elämäniloa, jaksamista ja hauskuuttakin jaksaa taas siinä työelämässä vaativissa tehtävissä.

      • yxmuzi

        Juuri niin. Mutta kyllä työ kieltämättä haittaa harrastuksia. Työpäiville kertyy matkoineen helposti mittaa 10 tuntia, lisäksi tulevat seminaarit, edustustilaisuudet, matkat, ylityöt yms. Kodista on huolehdittava, ja jotkut haluavat jopa laatuaikaa puolison tai ystävän kanssa. Kuntoa on yritettävä pitää yllä ja ihmissuhteista pitää huolehtia. Luottamustehtäviäkin pyrkii kasaantumaan. Lastenlasten tapaamiselle jää aikaa lähinnä sunnuntaisin ja lomilla. Se ei suinkaan tarkoita sitä, ettei isovanhempi olisi kiinnostunut lastenlapsistaan, vaan johtuu elämäntilanteesta.
        Tunnen useampia kuin yhden isovanhemman, joka toimii puolisonsa tai vanhempansa omaishoitajana tai käy vuodesta toiseen joka ilta töiden jälkeen hoitamassa omaistaan vanhainkodissa.
        Kerropa käytännön vinkkejä, kuinka ja milloin aikaa voisi järjestää lisää? Moni olisi varmaan kiinnostunut kuulemaan.


      • OmaAikaTarkein?
        yxmuzi kirjoitti:

        Juuri niin. Mutta kyllä työ kieltämättä haittaa harrastuksia. Työpäiville kertyy matkoineen helposti mittaa 10 tuntia, lisäksi tulevat seminaarit, edustustilaisuudet, matkat, ylityöt yms. Kodista on huolehdittava, ja jotkut haluavat jopa laatuaikaa puolison tai ystävän kanssa. Kuntoa on yritettävä pitää yllä ja ihmissuhteista pitää huolehtia. Luottamustehtäviäkin pyrkii kasaantumaan. Lastenlasten tapaamiselle jää aikaa lähinnä sunnuntaisin ja lomilla. Se ei suinkaan tarkoita sitä, ettei isovanhempi olisi kiinnostunut lastenlapsistaan, vaan johtuu elämäntilanteesta.
        Tunnen useampia kuin yhden isovanhemman, joka toimii puolisonsa tai vanhempansa omaishoitajana tai käy vuodesta toiseen joka ilta töiden jälkeen hoitamassa omaistaan vanhainkodissa.
        Kerropa käytännön vinkkejä, kuinka ja milloin aikaa voisi järjestää lisää? Moni olisi varmaan kiinnostunut kuulemaan.

        Vanha viesti, mutta vastaan silti sillä asia on edelleen ajankohtainen.

        "Työpäiville kertyy matkoineen helposti mittaa 10 tuntia, lisäksi tulevat seminaarit, edustustilaisuudet, matkat, ylityöt yms. Kodista on huolehdittava, ja jotkut haluavat jopa laatuaikaa puolison tai ystävän kanssa. Kuntoa on yritettävä pitää yllä ja ihmissuhteista pitää huolehtia. Luottamustehtäviäkin pyrkii kasaantumaan.

        Lastenlasten tapaamiselle jää aikaa lähinnä sunnuntaisin ja lomilla. ????????????????????

        Se ei suinkaan tarkoita sitä, ettei isovanhempi olisi kiinnostunut lastenlapsistaan, vaan johtuu elämäntilanteesta. "

        Elämä on valintoja. Mielestäni tästä sen juuri näkee. Ei ole aikaa ei.

        Jos työ, ura, harrastukset, kodinhoito ja omat riennot ovat tärkeämpiä kuin omat aikuiset lapset ja pienet lapsenlapset, niin arvokysymys tuokin!

        Ihminen järjestää aikaa niille asioille elämässään, joita pitää tärkeinä!

        Ei ole velvollisuus hoitaa lastenlapsiaan. Jokainen saa päättää omasta elämästään itse!

        Muistaa kuitenkin sopii, että ruuhkavuosien helpotuttua nuo ilman isovanhempien apua arkea sisukkaasti pyörittäneet vanhemmat voivat nostaa hattua itselleen - ehkä isovanhempi-ikäiset olette itsekin aikoinaan olleet sellaisia - ja tehdä myöhemmin erilaisen ratkaisun, olla mukana omien lastensa elämässä myös aikuisena, tutustua lapsenlapsiinsa ja auttaa omia lapsiaan kiireisen elämänvaiheen läpi.

        Elämä on valintoja. Ehkä teidän lapsenne vanhempana toteavat samoin kuin te itse nyt: Työpäiville kertyy mittaa, seminaarit, edustustilaisuudet, matkat, ylityöt, kodista huolehdittava, haluavat laatuaikaa puolison ja ystävien kanssa, kuntoa pidettävä yllä, ihmissuhteista huolehtia, luottamustehtäviä... ISOVANHEMPIEN tapaamiselle jää aikaa lähinnä sunnuntaisin ja lomilla. Se ei suinkaan tarkoita sitä, ettei lapsi ja lapsenlapsi olisi kiinnostunut isovanhemmistaan (joita ei tunne kovin hyvin?), vaan johtuu elämäntilanteesta.

        Turha itkeä yksin vanhainkodissa. ;)


      • Lopenuupunut1
        OmaAikaTarkein? kirjoitti:

        Vanha viesti, mutta vastaan silti sillä asia on edelleen ajankohtainen.

        "Työpäiville kertyy matkoineen helposti mittaa 10 tuntia, lisäksi tulevat seminaarit, edustustilaisuudet, matkat, ylityöt yms. Kodista on huolehdittava, ja jotkut haluavat jopa laatuaikaa puolison tai ystävän kanssa. Kuntoa on yritettävä pitää yllä ja ihmissuhteista pitää huolehtia. Luottamustehtäviäkin pyrkii kasaantumaan.

        Lastenlasten tapaamiselle jää aikaa lähinnä sunnuntaisin ja lomilla. ????????????????????

        Se ei suinkaan tarkoita sitä, ettei isovanhempi olisi kiinnostunut lastenlapsistaan, vaan johtuu elämäntilanteesta. "

        Elämä on valintoja. Mielestäni tästä sen juuri näkee. Ei ole aikaa ei.

        Jos työ, ura, harrastukset, kodinhoito ja omat riennot ovat tärkeämpiä kuin omat aikuiset lapset ja pienet lapsenlapset, niin arvokysymys tuokin!

        Ihminen järjestää aikaa niille asioille elämässään, joita pitää tärkeinä!

        Ei ole velvollisuus hoitaa lastenlapsiaan. Jokainen saa päättää omasta elämästään itse!

        Muistaa kuitenkin sopii, että ruuhkavuosien helpotuttua nuo ilman isovanhempien apua arkea sisukkaasti pyörittäneet vanhemmat voivat nostaa hattua itselleen - ehkä isovanhempi-ikäiset olette itsekin aikoinaan olleet sellaisia - ja tehdä myöhemmin erilaisen ratkaisun, olla mukana omien lastensa elämässä myös aikuisena, tutustua lapsenlapsiinsa ja auttaa omia lapsiaan kiireisen elämänvaiheen läpi.

        Elämä on valintoja. Ehkä teidän lapsenne vanhempana toteavat samoin kuin te itse nyt: Työpäiville kertyy mittaa, seminaarit, edustustilaisuudet, matkat, ylityöt, kodista huolehdittava, haluavat laatuaikaa puolison ja ystävien kanssa, kuntoa pidettävä yllä, ihmissuhteista huolehtia, luottamustehtäviä... ISOVANHEMPIEN tapaamiselle jää aikaa lähinnä sunnuntaisin ja lomilla. Se ei suinkaan tarkoita sitä, ettei lapsi ja lapsenlapsi olisi kiinnostunut isovanhemmistaan (joita ei tunne kovin hyvin?), vaan johtuu elämäntilanteesta.

        Turha itkeä yksin vanhainkodissa. ;)

        Kyllä käy liian raskaaksi,kun pitää sen lisäksi että käy työssä toisella paikkakunnalla
        Ja tekee töitä lasten kanssa ja hoitaa omaa vammaiista aikuista lasta ,on luottamustehtäviä on yrittänyt auttaa vanhoja vanhempia vuosien mittaan, niin vielä
        Pitää jaksaa hoitaa lapsenlapsia harva sekä päivä,jopa viikonloppuisin yökylässä
        Kohta en jaksa hoitaa enää itseänikään...


    • hyvää eloa kaikille

      Vinkki nr 1: Selittämättä ja yksinkertaisesti on rakkaus ja kiinnostus omiin lapsiin ja lastenlapsiin.

      Vinkki nr 2 : Fiksuna ja toimeliaana vanhempana olettaisin, että myös jälkeläisesi ovat perineet fiksuutesi sekä älyävän sinun työsi vaativuuden ja mahdolliset ylimääräiset tehtävät.

      Vinkki nr 3: Usein pienten lasten vanhemmilla on oma ystävälapsiperhe, jossa he vuoroin hoitavat toistensa lapsia.

      Vinkki nr 4: Ehdota itse, milloin lastenlapset voivat tulla luoksesi tai jaksat mennä heille hoitoavuksi tai kylään.

      Vinkki nr 5: Muista kuitenkin lastenlastesi syntymäpäivät ja noudata kutsua, jos se vain suinkin sopii aikatauluusi.

      Vinkki nr 6: Kotisi on linnasi, samoin lastesi koti on heidän linnansa.

      Vinkki nr 7: Joskus kaikesta toimeliaisuudestasi huolimatta voit itsekin tarvita apua.

    • melissa 10

      Onpa hyvä kuulla että muutkin mummot väsyvät lapsenlapsia hoitaessaan.olen 63 vielä töissä sitten kun on vapaata tyttären perhe tulee kylään minä saan hoitaa lapset laittaa ruuat,siivota vanhemmat käy shoppailemassa tai nukkuu.kyllä mä haluaisin olla niitten pienten kanssa ,mutta olen kyllä ihan puolikuollut kun ne lähtee.mitään ei uskalla sanoa tai on riita valmis

    • Liina Anniina

      Jännität liikaa ja iso syy väsymyksestä unettomuus. Jospa käväisisit lääkärillä ja saisit tilanteeseen nukahtamislääkkeen, kun tiedät hoitopäivän olevan tulossa.
      En usko, että tuosta satunnaisesta unilääkkeen otosta voisi tulla riippuvaisuutta, mutta auttaisi sinua ainakin alkuun.

      Jännittäminen ja epävarmuus lapsen hoitamisessa lohkaisevat isosti energiaa. Ehkä et ole löytänyt luontevaa juuri sinulle sopivaa tapaa olla lapsen kanssa, niin että hoitaminen olisi nautittavaa.
      Mitähän jos menisit jonnekin kansanopiston askartelukurssille, sellaisille jotka on tarkoitettu lasten parissa työskenteleville ja isovanhemmille.
      Koeta löytää jokin teema lapsen kanssa olemiselle. Päätät esim. olla kasvattaja/mummo, joka opastaa lasta näkemään luonnon ihmeellisyyksiä. Otatte vaikka yhdessä digikamerakuvia. Ota selvää eri kasveista, näin opit itsekin, ja kerro lapselle kasvien nimiä. Tämä on yksi esimerkki.
      Tai olet liikuntamummo, joka tekee lapsen kanssa mielenkiintoisia retkiä ja seikkailuja, kiinnostutte urheilusta, käytte seuraamassa pelejä.
      Mitä ikinä keksitkin sellaista MIKÄ KIINNOSTAA SINUAKIN... näin saat innoitusta lapsen kanssa olemiseen, koska olet se aktiviteetti siinä.
      Miltäs tuntuu idea?
      Ainakin minä toivoisin lapsilleni tällaista isovanhempaa ja toki olen sellaisen saanutkin...

      • yxmuzi

        Vai vielä teemakin pitäisi keksiä.
        Lapset joutuvat päivähoitopaikoissaan altistumaan erilaisille teemoille, villityksille ja kokeiluille siinä määrin, että soisi heidän saavan edes mummolassa rentoutua hetken.
        Mummokin saa minun puolestani olla ihan tavallinen mummo, joka tekee omia töitään, harrastaa omia harrastuksiaan, tapaa tuttaviaan ja antaa lapsen olla siinä mukana. Silloin ei kenenkään tarvitse keksiä mitään, elää vain elämäänsä. Eikä lapsen tarvitse olla koko ajan huomion kohteena, vaan hän saa omaa rauhaa.


      • Liina Anniina
        yxmuzi kirjoitti:

        Vai vielä teemakin pitäisi keksiä.
        Lapset joutuvat päivähoitopaikoissaan altistumaan erilaisille teemoille, villityksille ja kokeiluille siinä määrin, että soisi heidän saavan edes mummolassa rentoutua hetken.
        Mummokin saa minun puolestani olla ihan tavallinen mummo, joka tekee omia töitään, harrastaa omia harrastuksiaan, tapaa tuttaviaan ja antaa lapsen olla siinä mukana. Silloin ei kenenkään tarvitse keksiä mitään, elää vain elämäänsä. Eikä lapsen tarvitse olla koko ajan huomion kohteena, vaan hän saa omaa rauhaa.

        Vai sitä rataa sinulla menee.
        Vinkki olikin "tärkeälle mummolle", joka väsyy lapsenhoidossa ja menettää yöunensa.
        Eli mielestäsi mummo saa vaikka posliininmaalausta harrastaa lapsenlapsen läsnäollessa ja kutsua mummokomppanian ryystämään kahvia lautaselta, kälkättämään päivän parhaan juorut ja napero saa omaa rauhaa?
        No ei sentään, vitsihuumoria tuo. Teema oli tarkoitus VAIN mummolle tarkoitettu auttamaan motivaation lisäämiseksi ja innostukseksi yhteiseen tekemiseen.
        Kaikki lähtee tietysti lapsesta itsestään. Kun lapsi kysyy mummolta, että mikä kukka tämä on... niin mummeli voisi innostua ottamaan selvää, jos ei tiedä yrtin nimeä. Yleensä tuollainen kysymys poikii paljon, mummo voi selittää latinalaiset nimet, yhdessä voidaan etsiä ja kuivattaa sekä prässätä kasveja...
        MITÄ pahaa sinusta tällaisessa VOI olla.
        Jos lapsi haluaa olla omissa oloissaan, niin totta moosesta se hänelle suodaan, se on ITSESTÄÄN SELVYYS.
        Mutta ei kahdeksaa tuntia yhteen putkeen, että lasta ei huomioitaisi mitenkään muuten kuin käskettäisiin jättämään mummo rauhaan. Ei sillä tavoin, mitä lastenhoitoa se olisi.
        En ole tasan varma, että mummon omat harrastukset ja omat työt ja mummotuttavat ihan pelkästään riittäisivät lapselle. Lapsi on kekseliäs ja eläväinen, tarvitsee ohjausta ja opastusta, kanssaihmettelijää.
        Mitä mieltä mummoudessa on, jos lapsenlapsen pitää mummolassa elää omaa elämäänsä ja mummo eristäytyy omiin juttuihinsa koko ajan.
        Vuorovaikutusta saa olla, ja PITÄÄ olla!


      • yxmuzi
        Liina Anniina kirjoitti:

        Vai sitä rataa sinulla menee.
        Vinkki olikin "tärkeälle mummolle", joka väsyy lapsenhoidossa ja menettää yöunensa.
        Eli mielestäsi mummo saa vaikka posliininmaalausta harrastaa lapsenlapsen läsnäollessa ja kutsua mummokomppanian ryystämään kahvia lautaselta, kälkättämään päivän parhaan juorut ja napero saa omaa rauhaa?
        No ei sentään, vitsihuumoria tuo. Teema oli tarkoitus VAIN mummolle tarkoitettu auttamaan motivaation lisäämiseksi ja innostukseksi yhteiseen tekemiseen.
        Kaikki lähtee tietysti lapsesta itsestään. Kun lapsi kysyy mummolta, että mikä kukka tämä on... niin mummeli voisi innostua ottamaan selvää, jos ei tiedä yrtin nimeä. Yleensä tuollainen kysymys poikii paljon, mummo voi selittää latinalaiset nimet, yhdessä voidaan etsiä ja kuivattaa sekä prässätä kasveja...
        MITÄ pahaa sinusta tällaisessa VOI olla.
        Jos lapsi haluaa olla omissa oloissaan, niin totta moosesta se hänelle suodaan, se on ITSESTÄÄN SELVYYS.
        Mutta ei kahdeksaa tuntia yhteen putkeen, että lasta ei huomioitaisi mitenkään muuten kuin käskettäisiin jättämään mummo rauhaan. Ei sillä tavoin, mitä lastenhoitoa se olisi.
        En ole tasan varma, että mummon omat harrastukset ja omat työt ja mummotuttavat ihan pelkästään riittäisivät lapselle. Lapsi on kekseliäs ja eläväinen, tarvitsee ohjausta ja opastusta, kanssaihmettelijää.
        Mitä mieltä mummoudessa on, jos lapsenlapsen pitää mummolassa elää omaa elämäänsä ja mummo eristäytyy omiin juttuihinsa koko ajan.
        Vuorovaikutusta saa olla, ja PITÄÄ olla!

        Ei siinä tietenkään mitään pahaa ole paitsi se, että yrität ahdistaa mummon ja lapsenlapsen nurkkaan. Totta kai mummoilla, jotka ovat herbaarionsa keränneet. on vankka kasvien lajintuntemus, tieteelliset nimen mukaan lukien, mutta heidän ei ole niitä tarvis tuputtaa lapselle siksi, että ylhäältä käy käsky. Pienelle lapselle riittävät yksinkertaiset vastaukset. Jos lapsi esim. kysyy kätilömummoltaan, mistä lapset tulevat, ei mummon tarvitse mielestäni ruveta pitämään kuvallista esitystä eri synnytystavoista, vaikka kysymys kirjaimellisesti poikisikin paljon.

        Lapselle on hyväksi nähdä mummon ystäviä, jotka eivät välttämättä ryystä kahvia eivätkä kuulu mummokomppaniaan. Hänen on myös hyvä nähdä mummo omissa puuhissaan, mikä ei merkitse eristäytymistä. Lasta sen sijaan ei pidä eristää normaalielämästä kuplaan. Soisit sinäkin lapsen joskus ihmetellä ihan itse, ilman asiat jo tuntevaa teennäistä kanssaihmettelijää.

        Minusta on outoa, jos mummo joutuu hoitamaan lasta kahdeksan tuntia yhteen putkeen. Ainakin siitä on maksettava kunnon korvaus.


      • Liina Anniina
        yxmuzi kirjoitti:

        Ei siinä tietenkään mitään pahaa ole paitsi se, että yrität ahdistaa mummon ja lapsenlapsen nurkkaan. Totta kai mummoilla, jotka ovat herbaarionsa keränneet. on vankka kasvien lajintuntemus, tieteelliset nimen mukaan lukien, mutta heidän ei ole niitä tarvis tuputtaa lapselle siksi, että ylhäältä käy käsky. Pienelle lapselle riittävät yksinkertaiset vastaukset. Jos lapsi esim. kysyy kätilömummoltaan, mistä lapset tulevat, ei mummon tarvitse mielestäni ruveta pitämään kuvallista esitystä eri synnytystavoista, vaikka kysymys kirjaimellisesti poikisikin paljon.

        Lapselle on hyväksi nähdä mummon ystäviä, jotka eivät välttämättä ryystä kahvia eivätkä kuulu mummokomppaniaan. Hänen on myös hyvä nähdä mummo omissa puuhissaan, mikä ei merkitse eristäytymistä. Lasta sen sijaan ei pidä eristää normaalielämästä kuplaan. Soisit sinäkin lapsen joskus ihmetellä ihan itse, ilman asiat jo tuntevaa teennäistä kanssaihmettelijää.

        Minusta on outoa, jos mummo joutuu hoitamaan lasta kahdeksan tuntia yhteen putkeen. Ainakin siitä on maksettava kunnon korvaus.

        Mikä tässä on nyt niin vaikeaa?
        Sitä mietin, miten ihmeessä koet tuputukseksi sen, jos mummo ja lapsi yhdessä laajentavat maailmankuvaansa? Ja miten niin ylhäältä käy käsky? Täh?
        Voisitko selittää tarkemmin, kun jakelukeskukseni ei ihan ota vastaan?
        En minä mitään tieteellisen esitelmää lapselle olekaan tarkoittanut... kääk... mutta älä sinäkään yksinkertaista liikaa lapsen käsityskykyä.
        Lapsen kanssa voi oikeasti keskustella maailman asioista.
        Ja anteeksi vain, liiallinen yksinkertaistaminen on kuplaan eristämistä myös.

        Jos esimerkkisi kätilömummu ei nyt ihan kaaviokuvaa lapsen kehityksestä ja synnytyksestä piirräkään... heh, voisi kyllä tehdä sen... ihan hauskan kuvan vauvasta äidin masussa... mutta ei. Eihän sinun mielestäsi SAA tehdä niin, se on teennäistä ja eristää normaalielämstä. Siis pitääkö kätilömummun vastata vain kolmella sanalla: vauvat tulevat mahasta.
        Vai alkaako mummu kertoa kissojen ja pupujen syntymästä, kukkien syntymästä, tipujen syntymästä, piirtää sen masukuvan kuinka pupun mahassa on pikku pupu...
        mutta ei, sehän onkin jo teennäistä.
        Mummo tarttuu kännyynsä ja kutsuu Elviiran kaffeekekkereille ja käskee lapsen menemään omiin leikkeihinsä.
        No, sinänsä siinäkään ei pahaa, ja oppiihan lapsi, että uteliaisuus ei kuulu sivistykseen. Hah... ;)


      • Liina Anniina
        Liina Anniina kirjoitti:

        Mikä tässä on nyt niin vaikeaa?
        Sitä mietin, miten ihmeessä koet tuputukseksi sen, jos mummo ja lapsi yhdessä laajentavat maailmankuvaansa? Ja miten niin ylhäältä käy käsky? Täh?
        Voisitko selittää tarkemmin, kun jakelukeskukseni ei ihan ota vastaan?
        En minä mitään tieteellisen esitelmää lapselle olekaan tarkoittanut... kääk... mutta älä sinäkään yksinkertaista liikaa lapsen käsityskykyä.
        Lapsen kanssa voi oikeasti keskustella maailman asioista.
        Ja anteeksi vain, liiallinen yksinkertaistaminen on kuplaan eristämistä myös.

        Jos esimerkkisi kätilömummu ei nyt ihan kaaviokuvaa lapsen kehityksestä ja synnytyksestä piirräkään... heh, voisi kyllä tehdä sen... ihan hauskan kuvan vauvasta äidin masussa... mutta ei. Eihän sinun mielestäsi SAA tehdä niin, se on teennäistä ja eristää normaalielämstä. Siis pitääkö kätilömummun vastata vain kolmella sanalla: vauvat tulevat mahasta.
        Vai alkaako mummu kertoa kissojen ja pupujen syntymästä, kukkien syntymästä, tipujen syntymästä, piirtää sen masukuvan kuinka pupun mahassa on pikku pupu...
        mutta ei, sehän onkin jo teennäistä.
        Mummo tarttuu kännyynsä ja kutsuu Elviiran kaffeekekkereille ja käskee lapsen menemään omiin leikkeihinsä.
        No, sinänsä siinäkään ei pahaa, ja oppiihan lapsi, että uteliaisuus ei kuulu sivistykseen. Hah... ;)

        Ja pieni lisäkommentti tuohtuneeseen olotilaasi siitä, että mummolle olisi kahdeksan tunnin hoitoputki liikaa tai ainakin kunnon korvaus.
        Voi jestas, alkup. kertoi itse, että hoitopäiviä ei ole paljon, kun lapsella on päiväkotipaikka. Vain silloin tällöin on yhdestä lapsenlapsesta se about kahdeksan tuntia.
        Jos on terve mummo, niin kahdeksan tuntia silloin tällöin ei minusta ole nyt niin järisyttävää. Välimeren, Idän ja Aasian maissa näille puheille naurettaisiin, siellä mummo huolehtii lapsista paaaaljon pitempiä putkia.
        Ihmettelen, jos joku mummo tosiaan sille meiningillä on lapsenlapsen kanssa, että siitä on saatava kunnon rahallinen korvaus. Ei hitsin hitsi.... voiko tosiaan ajattelu olla jo näin rahallista.


      • yxmuzi
        Liina Anniina kirjoitti:

        Ja pieni lisäkommentti tuohtuneeseen olotilaasi siitä, että mummolle olisi kahdeksan tunnin hoitoputki liikaa tai ainakin kunnon korvaus.
        Voi jestas, alkup. kertoi itse, että hoitopäiviä ei ole paljon, kun lapsella on päiväkotipaikka. Vain silloin tällöin on yhdestä lapsenlapsesta se about kahdeksan tuntia.
        Jos on terve mummo, niin kahdeksan tuntia silloin tällöin ei minusta ole nyt niin järisyttävää. Välimeren, Idän ja Aasian maissa näille puheille naurettaisiin, siellä mummo huolehtii lapsista paaaaljon pitempiä putkia.
        Ihmettelen, jos joku mummo tosiaan sille meiningillä on lapsenlapsen kanssa, että siitä on saatava kunnon rahallinen korvaus. Ei hitsin hitsi.... voiko tosiaan ajattelu olla jo näin rahallista.

        Sinä vaikutat melko tuohtuneelta voimasanoinesi. Relaa hiukan.
        Työssäkäyvä mummo ei voi hoitaa lastenlastaan kahdeksaa tuntia muulloin kuin viikonloppuna tai lomillaan. Jos joutuu hätätilassa ottamaan palkattoman lomapäivän, on kohtuullista, että lapsen vanhemmat korvaavat tulonmenetyksen.

        Voiko sinun ajattelusi olla niin "rahallista", että vaatisit isoäitiä hoitamaan lapsenlastaan ilman korvausta? Säästöähän siitä syntyy, mutta kenelle? Mainitsemistasi maista ei liene tarpeen ottaa Suomessa oppia, koska yhteiskuntajärjetys on siellä aivan erilainen kuin täällä.

        Toiseen viestiisi vastaan myöhemmin.


      • yxmuzi
        Liina Anniina kirjoitti:

        Mikä tässä on nyt niin vaikeaa?
        Sitä mietin, miten ihmeessä koet tuputukseksi sen, jos mummo ja lapsi yhdessä laajentavat maailmankuvaansa? Ja miten niin ylhäältä käy käsky? Täh?
        Voisitko selittää tarkemmin, kun jakelukeskukseni ei ihan ota vastaan?
        En minä mitään tieteellisen esitelmää lapselle olekaan tarkoittanut... kääk... mutta älä sinäkään yksinkertaista liikaa lapsen käsityskykyä.
        Lapsen kanssa voi oikeasti keskustella maailman asioista.
        Ja anteeksi vain, liiallinen yksinkertaistaminen on kuplaan eristämistä myös.

        Jos esimerkkisi kätilömummu ei nyt ihan kaaviokuvaa lapsen kehityksestä ja synnytyksestä piirräkään... heh, voisi kyllä tehdä sen... ihan hauskan kuvan vauvasta äidin masussa... mutta ei. Eihän sinun mielestäsi SAA tehdä niin, se on teennäistä ja eristää normaalielämstä. Siis pitääkö kätilömummun vastata vain kolmella sanalla: vauvat tulevat mahasta.
        Vai alkaako mummu kertoa kissojen ja pupujen syntymästä, kukkien syntymästä, tipujen syntymästä, piirtää sen masukuvan kuinka pupun mahassa on pikku pupu...
        mutta ei, sehän onkin jo teennäistä.
        Mummo tarttuu kännyynsä ja kutsuu Elviiran kaffeekekkereille ja käskee lapsen menemään omiin leikkeihinsä.
        No, sinänsä siinäkään ei pahaa, ja oppiihan lapsi, että uteliaisuus ei kuulu sivistykseen. Hah... ;)

        Minule tässä ei ole mitään vaikeata, vaan asia on aivan selvä.
        "Käskyn käyminen ylhäältä" oli hieman ironinen ilmaus sanelupolitiikallesi. Joko menee jakeluun?
        Mummon maailmakuva on yleensä pitkän elämänkokemuksen, koulutuksen ja työhistorian ansiosta melko laaja, joten hänen ei ole tarpeen sitä laajentaa voidakseen viettää aikaa pikkulapsen kanssa. Jos hän haluaa maailmankuvaansa laajentaa, niin hänellä on takuulla oikeus tehdä sitä omassa rauhassaan, ilman lasta. Lapsen maailmankuva sen sijaan laajenee siitä, kun saa seurata isoäidin päivittäistä toimintaa. Siinä samalla tulee keskusteltua esiin tulevista asioista.
        Soisin todellakin lapsille edes mummolassa hetken rauhaa, jolloin heidän ei tarvitsisi olla valmentamisen ja coachaamisen kohteena eikä huomion keskipisteenä, vaan voisivat nähdä, millaista normaalielämä on. Sitä kun ei päiväkodissa näe, eikä omassa kodissakaan, jos siellä on sellainen meno kuin olet ehdotellut.
        Teennäistä on se, jos isoäiti yrittää taantua lapsen tasolle ihmettelemään asioita, jotka hän tuntee hyvin. Lapsi huomaa kyllä sellaisen teeskentelyn.
        Suosittelen luontevaa yhdessäoloa. Se stressaa vähiten molempia osapuolia.
        Ja mummolla on taatusti oikeus kutsua halutessaan kenet tahansa kahville tai muuten vain kylään, olipa hänen nimensä Elviira tai vaikka Elia.


      • votjakki
        yxmuzi kirjoitti:

        Minule tässä ei ole mitään vaikeata, vaan asia on aivan selvä.
        "Käskyn käyminen ylhäältä" oli hieman ironinen ilmaus sanelupolitiikallesi. Joko menee jakeluun?
        Mummon maailmakuva on yleensä pitkän elämänkokemuksen, koulutuksen ja työhistorian ansiosta melko laaja, joten hänen ei ole tarpeen sitä laajentaa voidakseen viettää aikaa pikkulapsen kanssa. Jos hän haluaa maailmankuvaansa laajentaa, niin hänellä on takuulla oikeus tehdä sitä omassa rauhassaan, ilman lasta. Lapsen maailmankuva sen sijaan laajenee siitä, kun saa seurata isoäidin päivittäistä toimintaa. Siinä samalla tulee keskusteltua esiin tulevista asioista.
        Soisin todellakin lapsille edes mummolassa hetken rauhaa, jolloin heidän ei tarvitsisi olla valmentamisen ja coachaamisen kohteena eikä huomion keskipisteenä, vaan voisivat nähdä, millaista normaalielämä on. Sitä kun ei päiväkodissa näe, eikä omassa kodissakaan, jos siellä on sellainen meno kuin olet ehdotellut.
        Teennäistä on se, jos isoäiti yrittää taantua lapsen tasolle ihmettelemään asioita, jotka hän tuntee hyvin. Lapsi huomaa kyllä sellaisen teeskentelyn.
        Suosittelen luontevaa yhdessäoloa. Se stressaa vähiten molempia osapuolia.
        Ja mummolla on taatusti oikeus kutsua halutessaan kenet tahansa kahville tai muuten vain kylään, olipa hänen nimensä Elviira tai vaikka Elia.

        Yxmuzi puhuu asiaa. On täällä näitä asiallisiakin. Elämänkoulu on paras koulu. Pisteet Yxmuzille!


      • Liina Anniina
        yxmuzi kirjoitti:

        Sinä vaikutat melko tuohtuneelta voimasanoinesi. Relaa hiukan.
        Työssäkäyvä mummo ei voi hoitaa lastenlastaan kahdeksaa tuntia muulloin kuin viikonloppuna tai lomillaan. Jos joutuu hätätilassa ottamaan palkattoman lomapäivän, on kohtuullista, että lapsen vanhemmat korvaavat tulonmenetyksen.

        Voiko sinun ajattelusi olla niin "rahallista", että vaatisit isoäitiä hoitamaan lapsenlastaan ilman korvausta? Säästöähän siitä syntyy, mutta kenelle? Mainitsemistasi maista ei liene tarpeen ottaa Suomessa oppia, koska yhteiskuntajärjetys on siellä aivan erilainen kuin täällä.

        Toiseen viestiisi vastaan myöhemmin.

        Pyydän anteeksi jos voimasanani "hitsin hitsi" loukkasivat. Vedän ne takaisin ja korvaan sanoilla "rakkaus eläköön".
        Alkup. ongelmanasettaja ei kertonut tai en huomannut, että olisi kertonut olevansa työssä.
        Se on minulle selvää tietysi, että jos mummo käy työssä ja joutuu ottamaan vapaapäivän lapsenlapsen hoitoon, niin kaiketi korvauksesta keskustellaan.
        Uskon tuon kaltaisen olevan Suomen oloissa erittäin harvinaista. Jotain perin onnetonta on täytynyt jo tapahtua, että näin meneteltäisiin.
        Mutta jos mummo on terve ja nuorehko eläkeläinen, niin en pitäisi kahdeksan tunnin hoitopestiä yhdelle lapselle järisyttävänä.
        Terveet mummelit kun käyvät lenkkipoluilla, tansseissa, matkoilla, marjassa, maratonilla...
        miksei sitten harrastuksekseen katsoisi silloin tällöin pientä leikki-ikäistä.
        Ei nämä tanssireissujen ja kuntosalien pitäjät maksa mummolle, vaan mummo maksaa heille. Vaan, kas, Suomenmaassa mummo haluaa liksaa lapsenhoidosta?
        Onkohan se ihan niin?
        Uskon että meillä on helliä ja anteliaita ja lapsensa perhettä auttelevia mummoja, jotka eivät missään nimessä haluaisi rahaa silloin tällöin tapahtuvasta lapsenlapsen kanssa olosta.
        Toivottavasti olen tässä suhteessa oikeassa.
        Kaikkea hyvää sinulle yxmuzi päivääsi...


      • yxmuzi
        Liina Anniina kirjoitti:

        Pyydän anteeksi jos voimasanani "hitsin hitsi" loukkasivat. Vedän ne takaisin ja korvaan sanoilla "rakkaus eläköön".
        Alkup. ongelmanasettaja ei kertonut tai en huomannut, että olisi kertonut olevansa työssä.
        Se on minulle selvää tietysi, että jos mummo käy työssä ja joutuu ottamaan vapaapäivän lapsenlapsen hoitoon, niin kaiketi korvauksesta keskustellaan.
        Uskon tuon kaltaisen olevan Suomen oloissa erittäin harvinaista. Jotain perin onnetonta on täytynyt jo tapahtua, että näin meneteltäisiin.
        Mutta jos mummo on terve ja nuorehko eläkeläinen, niin en pitäisi kahdeksan tunnin hoitopestiä yhdelle lapselle järisyttävänä.
        Terveet mummelit kun käyvät lenkkipoluilla, tansseissa, matkoilla, marjassa, maratonilla...
        miksei sitten harrastuksekseen katsoisi silloin tällöin pientä leikki-ikäistä.
        Ei nämä tanssireissujen ja kuntosalien pitäjät maksa mummolle, vaan mummo maksaa heille. Vaan, kas, Suomenmaassa mummo haluaa liksaa lapsenhoidosta?
        Onkohan se ihan niin?
        Uskon että meillä on helliä ja anteliaita ja lapsensa perhettä auttelevia mummoja, jotka eivät missään nimessä haluaisi rahaa silloin tällöin tapahtuvasta lapsenlapsen kanssa olosta.
        Toivottavasti olen tässä suhteessa oikeassa.
        Kaikkea hyvää sinulle yxmuzi päivääsi...

        Huomaa nyt kuitenkin, että työttömällä tai eläkkeellä olevalla mummolla on yleensä niin pienet tulot, että korvaus koko päivän työstä olisi aivan paikallaan. Maksetaanhan samasta työstä vennonvieraallekin.
        Harvoin kai mummot itse ovat rahaa pyytämässä työstään. Sen sijaan lapsen vanhempien luulisi automaattisesti asian huomaavan, varsinkin jos vielä sanelevat ehtoja mummolle. Elleivät he edes tarjoa maksua koko päivän kestävästä vastuullisesta työstä, on mukana hyväksikäytön makua.
        Sekoitat työn ja harrastukset. Mietipä omalla kohdallasi: Oletko joutunut tekemään kokopäivätyötä maksutta? Entä maksetaanko sinulle harrastamisesta?
        Jos mummo tarjoutuu ottamaan lapsenlapsensa vieraisille, ei rahaa tietystikään tarvita. Mutta jos hän joutuu vanhempien aloitteesta kokopäiväiseen hoitovastuuseen lapsesta ja hänelle annetaan jopa toimintaohjeet - kurssituksineen ja unilääkkeineen - on palkan maksaminen aivan normaalia. Silloin kun tarvitsin äitini apua lastenhoitoon, maksoin hänelle aina normaalitaksan mukaan. Siinä ei ollut mitään ongelmaa. Sen sijaan monen monituiset kyläilyt, joilla olin itse mukana ja hoitovastuussa, tapahtuivat molemmin puolin maksutta, kuten varmaan ymmärrät.
        Kiitos vain, päiväni on ollut oikein antoisa ja kiireinen, ja jatkuu illalla mustikkaretkellä, josta itse luonto maksaa hyvän korvauksen.


      • Ihmislapsi ja mummu

        TEEMA!
        Siinä on teemaa kylliksi, kun yrittää tehdä sitä ruokaa, joka kelpaisi tällä kertaa. Viimeksi ei sanut menemään makaroonilaatikkoa, joten ei siis sitä. Pitää olla terveellistä, mutta ei kalaa. Mieluummin vihanneksia, mutta kun se ei syö porkkanaa.
        "Ei tota! Miksei ikinä makaroonilaatikkoa?" Huoh.

        Ulos ei mennä, piha ei ole kiva. Ei ole kavereita, miksi ei mennä sorsapuistoon?
        Siinä sitä teemaa, kun taivalletaan puistikkoon, jonka lammessa on nähty sorsia. Nyt ei tietenkään ensimmäistäkään. Hirmu huuto. Onneksi jätskikioski lähellä. Siinä teemaa, kun taistellaan tötteröt kupuun ilman että koko ulkoilukostyymi on jätskissä.

        Kunhan itse olet isovanhempi, joka ei jatkuvasti ole lapsen hoitajana, vaan joutuu remmiin vain silloin, kun vanhemmilla on tärkeämpää kuin lapset, niin tiedät miten päivä voi olla stressiä täynnä. Lapsi tuntee, että hänet on unohdettu, ei otettu mukaan, käskettiin vain mummulaan.

        Joskus kaikki menee kuin ruusuilla tanssien, mutta lapsi ei ole aikuinen, vaan hänen tunteensa ja tahtonsa ovat alituisessa myllerryksessä. Useinkin mummu voi tulkita lasta ihan väärin, eikä ymmärrä mistä kiikastaa, kun mikään ei onnistu.


      • Oikeutta mummoille!
        Liina Anniina kirjoitti:

        Vai sitä rataa sinulla menee.
        Vinkki olikin "tärkeälle mummolle", joka väsyy lapsenhoidossa ja menettää yöunensa.
        Eli mielestäsi mummo saa vaikka posliininmaalausta harrastaa lapsenlapsen läsnäollessa ja kutsua mummokomppanian ryystämään kahvia lautaselta, kälkättämään päivän parhaan juorut ja napero saa omaa rauhaa?
        No ei sentään, vitsihuumoria tuo. Teema oli tarkoitus VAIN mummolle tarkoitettu auttamaan motivaation lisäämiseksi ja innostukseksi yhteiseen tekemiseen.
        Kaikki lähtee tietysti lapsesta itsestään. Kun lapsi kysyy mummolta, että mikä kukka tämä on... niin mummeli voisi innostua ottamaan selvää, jos ei tiedä yrtin nimeä. Yleensä tuollainen kysymys poikii paljon, mummo voi selittää latinalaiset nimet, yhdessä voidaan etsiä ja kuivattaa sekä prässätä kasveja...
        MITÄ pahaa sinusta tällaisessa VOI olla.
        Jos lapsi haluaa olla omissa oloissaan, niin totta moosesta se hänelle suodaan, se on ITSESTÄÄN SELVYYS.
        Mutta ei kahdeksaa tuntia yhteen putkeen, että lasta ei huomioitaisi mitenkään muuten kuin käskettäisiin jättämään mummo rauhaan. Ei sillä tavoin, mitä lastenhoitoa se olisi.
        En ole tasan varma, että mummon omat harrastukset ja omat työt ja mummotuttavat ihan pelkästään riittäisivät lapselle. Lapsi on kekseliäs ja eläväinen, tarvitsee ohjausta ja opastusta, kanssaihmettelijää.
        Mitä mieltä mummoudessa on, jos lapsenlapsen pitää mummolassa elää omaa elämäänsä ja mummo eristäytyy omiin juttuihinsa koko ajan.
        Vuorovaikutusta saa olla, ja PITÄÄ olla!

        Minä en veisi lastani hoitoon mummulle, joka ryystää mummokomppanian kanssa kahvia lautaselta. En ole tavannut itse sellaista mummoa kuin pikkulapsena meidän keittiössä, kun kunnalliskodin mummo tuli kauppaamaan poimimiaan sieniä.
        Jos mummo vielä kälkättää ja juoruaa, en jaksaisi häntä itsekään tavata. Miksi veisin lapseni sellaiselle koko päiväksi.

        Ei muuten siitä eukosta olisi minulle anoppia tullutkaan, sillä epäilemättä mokomalla on sellainen poikakin, jolla ei ole käytöstapoja. Joku raja pitää olla sulhasehdokkaillakin.

        Minulla oli anoppi, joka harrasti porsliininmaalausta. Se on siksi kallis harrastus ja tarkkutta vaativa, että hän työskenteli aina omassa huoneessa ja ovi kiinni. Vieläkin on monilla suvun jäsenillä hänen kauniita töitään vitriinissä.

        Kummallinen asenne, että mummo on joko yhtä nuorekas ja vireä kuin lapsen äiti, tai sitten hän on tuo esiäiti, hame maata viistäen ja sairauksien runtelema polo, joka vain odottaa kuolemaansa.

        Tämän päivän ikäihmiset ovat elämässä kiinni, mutta eivät he jaksa pikkulasten kanssa tässä elämänsä vaiheessa, sen ajan ohitettuaan ikäihmisillä on monta muuta suuntaa. Ei heillä ole viikonloppuisin sen enempää aikaa kuin nuoremmillakaan lapsenhoitoon.


      • että näin :)
        Liina Anniina kirjoitti:

        Pyydän anteeksi jos voimasanani "hitsin hitsi" loukkasivat. Vedän ne takaisin ja korvaan sanoilla "rakkaus eläköön".
        Alkup. ongelmanasettaja ei kertonut tai en huomannut, että olisi kertonut olevansa työssä.
        Se on minulle selvää tietysi, että jos mummo käy työssä ja joutuu ottamaan vapaapäivän lapsenlapsen hoitoon, niin kaiketi korvauksesta keskustellaan.
        Uskon tuon kaltaisen olevan Suomen oloissa erittäin harvinaista. Jotain perin onnetonta on täytynyt jo tapahtua, että näin meneteltäisiin.
        Mutta jos mummo on terve ja nuorehko eläkeläinen, niin en pitäisi kahdeksan tunnin hoitopestiä yhdelle lapselle järisyttävänä.
        Terveet mummelit kun käyvät lenkkipoluilla, tansseissa, matkoilla, marjassa, maratonilla...
        miksei sitten harrastuksekseen katsoisi silloin tällöin pientä leikki-ikäistä.
        Ei nämä tanssireissujen ja kuntosalien pitäjät maksa mummolle, vaan mummo maksaa heille. Vaan, kas, Suomenmaassa mummo haluaa liksaa lapsenhoidosta?
        Onkohan se ihan niin?
        Uskon että meillä on helliä ja anteliaita ja lapsensa perhettä auttelevia mummoja, jotka eivät missään nimessä haluaisi rahaa silloin tällöin tapahtuvasta lapsenlapsen kanssa olosta.
        Toivottavasti olen tässä suhteessa oikeassa.
        Kaikkea hyvää sinulle yxmuzi päivääsi...

        Minun mielestäni tässä ketjussa on nyt haksahdettu vähän hakoteille aloittajan kysymykseen liittyen :) Hänhän kysyi vain että "Kysynkin teiltä, muut mummot, tunnetteko te huonoa omaatuntoa siitä, ettette jaksa olla aina niin täysillä mukana lapsenlastenne kanssa ?"

        Minä itse tunnen huonoa omaaruntoa siitä etten pääse kahden lapsen lapsia katsomaan niin kuin haluaisin koska minulla ei ole autoa, eikä minulla OIKEESTI ole varaa mennä bussilla (ei tosin olisi varaa ostaa bensaakaan).
        Olen köyhä mummi ja rahat, sen vähän mitä minulle jää vuokran ja muiden pakollisten laskujen jälkeen, menee ruokaan...ja ruokaankin jää n. 5-10 € päivä. Siitä pitää sitten ostaa kaikki hygienia tuotteet, pesuaineet ym...ja joskus pitäisi yrittää ostaa myös jotain vaatetta kun ei nää rievut ikuisuutta kestä. (En polta tupakka enkä käytä MITÄÄN päihteitä, enkä pelaa pelikoneita, lottoja tms. Eli sellasiin ei mene minulla rahaa) Juuri ostin yhden poikani pojalle näyttökortin ja latasin siihen rahaa että joskus voisi hänen kanssa mennä johonkin kun hän nyt on täällä minun luona. Yritetään nyt pärjätä näillä vähillä rahoilla mitä on. Pääasia että poika saa jokapäivä ruokaa ym..Täytyy varmaan koittaa saisko tuolta kirkon diakonilta vähän ruokalappuja kauppaan niin voisi sitten jäädä rahaa vähän niin että mennä lapsen kanssa käymään jossain.

        Mielelläni hoidan näitä pieniä, mutta ei niitä kauan jaksa.Tämä isompi poika on yksin ollessaan täällä niin rauhallinen ja kiltti että häntä voisin pitää vaikka koko kesän :) Mutta kun tulee lisäksi kaksi pienempää veljeään, niin sitten ei kyllä jaksa kuin sen viikonlopun justiin hikisesti :) Mielestäni minun ei ole pakko jaksaakkaan koska olen jo omat lapseni aikuseksi kasvattanut ja hoitanut. Hoidan silloin kun minä jaksan ja minulla on rahaa ottaa heitä. Muttä niiden kahden lasten lasten näkemisen vähyys tuo huonoa omaatuntoa.


      • murmeli <3
        Oikeutta mummoille! kirjoitti:

        Minä en veisi lastani hoitoon mummulle, joka ryystää mummokomppanian kanssa kahvia lautaselta. En ole tavannut itse sellaista mummoa kuin pikkulapsena meidän keittiössä, kun kunnalliskodin mummo tuli kauppaamaan poimimiaan sieniä.
        Jos mummo vielä kälkättää ja juoruaa, en jaksaisi häntä itsekään tavata. Miksi veisin lapseni sellaiselle koko päiväksi.

        Ei muuten siitä eukosta olisi minulle anoppia tullutkaan, sillä epäilemättä mokomalla on sellainen poikakin, jolla ei ole käytöstapoja. Joku raja pitää olla sulhasehdokkaillakin.

        Minulla oli anoppi, joka harrasti porsliininmaalausta. Se on siksi kallis harrastus ja tarkkutta vaativa, että hän työskenteli aina omassa huoneessa ja ovi kiinni. Vieläkin on monilla suvun jäsenillä hänen kauniita töitään vitriinissä.

        Kummallinen asenne, että mummo on joko yhtä nuorekas ja vireä kuin lapsen äiti, tai sitten hän on tuo esiäiti, hame maata viistäen ja sairauksien runtelema polo, joka vain odottaa kuolemaansa.

        Tämän päivän ikäihmiset ovat elämässä kiinni, mutta eivät he jaksa pikkulasten kanssa tässä elämänsä vaiheessa, sen ajan ohitettuaan ikäihmisillä on monta muuta suuntaa. Ei heillä ole viikonloppuisin sen enempää aikaa kuin nuoremmillakaan lapsenhoitoon.

        Totta Oikeutta mummoille :) Itse olen 50v isoäiti, ja vaikka olen vielä elämän syrjässä vahvasti kiinni, enkä kuolemaani ihan vielä odota tulevaksi (vaikka mieheni /lastenlasten vaari kuolikin vähän yli 50v...joten eihän sitä koskaan tiedä milloin täältä kukin kähtee...mutta siis, siitä huolimatta etten ole vielä hautaan kaatuva raahustava mummo kivuista huolimata, niin en jaksa kyllä kolmea (yhden poikani lapset) tenavaa hoitaa viikonloppua pidempään. Lapset ovat aika usein täällä, ja välillä on pakko pyytää pidempää väliä :)

        Oikeus on mummoilla olla hoitamatta, mutta kiva jos välillä saa heitä hoitaakkin hetken :) Kasvaahan nuo lapset eikä he ole ikuisesti hoidettavassa isässä, ja sen lapsen mukaanhan sitä touhutaan. Eri ikäiset lapset tekee erilaisia asioita ja jotkut tarvii enemmän leikittämistä ym kuin toiset...lapsen iästä riippuen.

        Vanhinta lapsenlasta 8v voisi pitää vaikka kuin kauan...hänestä on jo juttu seuraa ja seuraa vaikka kirpputorille, kun saa itekkin jotain mieleistä ostaa samalla, ja hänen kanssa voi mennä vaikka jotain ilmais konserttia kuuntelemaan tms.


      • Anoppi ahtaalla
        yxmuzi kirjoitti:

        Ei siinä tietenkään mitään pahaa ole paitsi se, että yrität ahdistaa mummon ja lapsenlapsen nurkkaan. Totta kai mummoilla, jotka ovat herbaarionsa keränneet. on vankka kasvien lajintuntemus, tieteelliset nimen mukaan lukien, mutta heidän ei ole niitä tarvis tuputtaa lapselle siksi, että ylhäältä käy käsky. Pienelle lapselle riittävät yksinkertaiset vastaukset. Jos lapsi esim. kysyy kätilömummoltaan, mistä lapset tulevat, ei mummon tarvitse mielestäni ruveta pitämään kuvallista esitystä eri synnytystavoista, vaikka kysymys kirjaimellisesti poikisikin paljon.

        Lapselle on hyväksi nähdä mummon ystäviä, jotka eivät välttämättä ryystä kahvia eivätkä kuulu mummokomppaniaan. Hänen on myös hyvä nähdä mummo omissa puuhissaan, mikä ei merkitse eristäytymistä. Lasta sen sijaan ei pidä eristää normaalielämästä kuplaan. Soisit sinäkin lapsen joskus ihmetellä ihan itse, ilman asiat jo tuntevaa teennäistä kanssaihmettelijää.

        Minusta on outoa, jos mummo joutuu hoitamaan lasta kahdeksan tuntia yhteen putkeen. Ainakin siitä on maksettava kunnon korvaus.

        Täyttä asiaa! Käly käyttää kyllä Anoppia hyväkseen mennen tullen,välillä oikein Anopin silmistä näkee että on väsynyt ainaiseen hoitamiseen. Ei vaan kehtaa kieltäytyä. Minä olen koittanut pitää meidän lapsen kotona hoidossa ja joskus kun mummo pyytää meidän lasta kylään,on yleensä tarkoitus olla tällä serkulle seurana,saa mummo ees hetken huilata.Säälittää Anopin tilanne,mutta ulkopuolisena en kehtaa puuttua.


      • virkeä mummo

        Kunhan itselläsi on ikää yli 60v. tiedät mistä me väsyneet mummot puhumme. Olen hoitanut kolme omaa lastani ja perhepäivähoitajanakin olen työskennellyt, joten kokemusta lastenhoidosta kyllä löytyy ja tekemistäkin heidän kanssaan keksin vaikka kuinka! Nautini laten kanssa puuhastelusta, mutta, ja se vastuu juuri väsyttää. Varsinkin 1-2 v. lasta on vahdittava kaiken aikaa. Isompien kanssa on jo helpompaa.

        Voisin kuvitella itse kirjoittaneeni nuorempana samankaltaista tekstiä kanssasi. Mutta iän myötä realiteetit on vain otettava huomioon. Sen sinäkin tulet vielä huomaamaan!


      • .............
        virkeä mummo kirjoitti:

        Kunhan itselläsi on ikää yli 60v. tiedät mistä me väsyneet mummot puhumme. Olen hoitanut kolme omaa lastani ja perhepäivähoitajanakin olen työskennellyt, joten kokemusta lastenhoidosta kyllä löytyy ja tekemistäkin heidän kanssaan keksin vaikka kuinka! Nautini laten kanssa puuhastelusta, mutta, ja se vastuu juuri väsyttää. Varsinkin 1-2 v. lasta on vahdittava kaiken aikaa. Isompien kanssa on jo helpompaa.

        Voisin kuvitella itse kirjoittaneeni nuorempana samankaltaista tekstiä kanssasi. Mutta iän myötä realiteetit on vain otettava huomioon. Sen sinäkin tulet vielä huomaamaan!

        Mutta 60-vuotias on vielä nuori. Normaali eläkeikäkin on n. 65 vuotta eli siihen asti pitää jaksaa painaa 8 tuntista työpäivää ja eläkeikäähän suunnitellaan koko ajan nostettavaksi. Minusta 85-vuotias voi sanoa olevansa vanha ja väsynyt.


      • Anonyymi
        Liina Anniina kirjoitti:

        Ja pieni lisäkommentti tuohtuneeseen olotilaasi siitä, että mummolle olisi kahdeksan tunnin hoitoputki liikaa tai ainakin kunnon korvaus.
        Voi jestas, alkup. kertoi itse, että hoitopäiviä ei ole paljon, kun lapsella on päiväkotipaikka. Vain silloin tällöin on yhdestä lapsenlapsesta se about kahdeksan tuntia.
        Jos on terve mummo, niin kahdeksan tuntia silloin tällöin ei minusta ole nyt niin järisyttävää. Välimeren, Idän ja Aasian maissa näille puheille naurettaisiin, siellä mummo huolehtii lapsista paaaaljon pitempiä putkia.
        Ihmettelen, jos joku mummo tosiaan sille meiningillä on lapsenlapsen kanssa, että siitä on saatava kunnon rahallinen korvaus. Ei hitsin hitsi.... voiko tosiaan ajattelu olla jo näin rahallista.

        Välimeren maassa mummot eivät käy töissä, lapset elättävät heidät ja lapsensa


    • mummo ja pappa

      Minäkin olen samaa mieltä: riittää kun rakastaa lapsiaan ja lastenlapsiaan.
      Ainakin meidän lastenlapset ovat hyvin kiinnostuneita, mitä mummo ja pappa tekee ja puuhaa ja haluavat olla heidän kanssaan ihan arkipäivän jutuissakin. Jopa mummon ja papan vanhanaikainen radio, tv ym vempaimet kiinnostavat suunnattomasti lapsia. Samoin mummolassa monet tavarat on 'antiikkia' ja monia tehtäviä tehdään 'vanhanaikaisesti' ilan nykyajan tekniikkaa ja sekös lapsia kiinnostaa - kas, kun heidän kotinsa on tämän päivän tekniikkaa ja designia.

    • kokemusta on

      Väsyy, väsyy ja väsyy...lapsenlapsienkin on hyvä huomata, että kukaan ei aina jaksa, ei edes omat vanhemmat...

      Jos on liian kiltti ja tekee kaiken lapsien mieliksi, tulee stressi, ja voi jopa suuttua lopulta..pitää kertoa suoraan, en jaksa nyt ja se ei ole sitä, ettei välitä, miksi vanhempana pitäs jaksaa enempi?

      • viulu69

        "mummo ja pappa" sekä "kokemusta on". Hyvä.
        Ei tosiaan lapsen eikä lapsenlapsen kanssa tarvitse olla koko ajan joku ohjelmanumero ja suorittaminen menossa. Ihan juuri nuo arkipäivän askareet kovasti piisaavat. Ja silti se mummo väsyy, kun mummo ei ole mikään juhta.
        Ja tosi on se, että kun väsyy niin väsyy. Ja saa väsyä. Siinä ei minkäänsortin "motivoinnit" silloin auta. Lepoa ja unta palloon heti,kun tilaisuus tulee.

        Vai vielä pitäisi käväistä lääkärillä ja pyytää nukahtamislääkettä. Lapsenlapsesta johtuen. No joo-o. Kun mummo päivän puhaltaa menemään lapsenlapsen kanssa, niin ei sitä illalla itsekään sitten pysty niin rauhoittumaan, että nappia painamalla nukahtaa. Sitä on vielä käymistilassa. Mutta onhan tietysti robotti-ihmisiäkin olemassa.

        Mummo väsyy ihan jo siitäkin syystä, että pitkästä aikaa (viimeksi hoitanut ehkä omia lapsiaan näiden ollessa pieniä...) on pieni siinä ja meno on melko hektistä mummon normaaliin arkeen verrattuna.

        Tosiaan riittää, kun ŕakastaa lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Pienet asiat kolahtavat ja koskettavat. Isompana lapsenlapsi muistelee, kun mummon kanssa aamulla aikaisin tutkittiin kastepisaroita kukan lehdellä. Sirkushuvit unohtuvat.


      • Itse lempeys

        Ihan kauheeta!
        Lasta rakastava mummu ei tietenkään väsy eikä suutu, herranen aika sentään.
        Ei tietenkään. Aivan uusi herja.

        Näillä palstoilla ei ole koskaan sanottu, että mummulassa voi tulla erimielisyyksiä. Mummuhan kertoo vanhoista ajoista, leipoo ja luettelee kukkien nimiä. Hän omistautuu lapselle ja valitsee teemat jokaiselle käynnille.

        Ikinä ei ole yksikään äiti tai varsinkaan mummu sanonut SUUTTUNEENSA lapsen toilailuun. Mummun ominaisuuksiin kuuluu lehmän hermot.

        Ollaan kyllä nyt tässä ihan hakoteilä. Mummoko olisi ärtyisä, vihainen tai väsynyt!


      • aikalisää

        Olen samaa mieltä,ja rehellinen olla pitää.Itse en ota ketään yökylään, sillä
        ollessani liian väsynyt ei se tuo turvallista päivää lapsillekkaan.Päivillä lapset ovat tervetulleita meille puuhastelemaan mummin ja papan kanssa.
        Nautitaa elämää voimien mukaan ja onhan meillä vanhoillakin harrastuksia joita
        haluamme tehdä ilman kellonaikoja.


    • MUMMELI

      HEI! ONPAS MIELENKIINTOISTA HUOMATA, ETTÄ TOISETKIN SETVIVÄT SAMOJA ASIOITA, KUIN MINÄKIN MUMMO. KYLLÄ NYKYAJAN VANHEMMAT VAATI´VAT ISOVANHEMMILTA PALJON ENEMMÄN. MIETINKIN MONTAKERTAA MITEN TULTIINKAAN TOIMEEN JA JAKSETTIIN. KAIKKI TEHTIIN ITSE. KÄYTIIN TYÖSSÄ, HOIDETTIIN KOTI JA JUOKSEVAT ASIAT. KAIKKI HARRASTI JA AIKAA JÄI YHDESSÄ OLEMISEEN. ILOAKIN LÖYTYI. OLIKOHAN VUOROKAUDET ENNEN PITEMPIÄ? KAIKKI VOIMIENSA MUKAAN, HEI HEI. 3 LAPSEN MUMMO.

      • mummi minäkin

        MUMMELI...ihan totta :) Vanhemmat eivät nykyään itse jaksa lastensa kanssa, mutta isovanhempien PITÄÄ jaksaa silloin kun omat vanhemmat niin päättävät :) Kun omat lapseni 4 kpl oli pieniä, niin en kertaakaan hoidattanut yhtäkään lastani vanhemmillani. Mielestäni he olivat hoitotyönsä tehneet kasvattaessaan ja hoitaessaan minut ja veljeni aikuisiksi. Eiköhän se riittänyt heille. Minun mielestäni. (Veljeni taas hoidatti poikaansa heillä no, se oli heidän tapansa, ja kyllä äitini oli usein siihen väsynyt kun ei kehdannut sanoa veljelleni sen takia ettei miniä suutu)

        Olihan sitä joskus väsynyt kun hoiti kodin ja lapset ym, mutta sehän on ihan normaalia ja kuuluu vanhemmuuteen.

        Ja kyllä minä voin ihan rehellisesti myöntää että nyt kun olen mummi, niin kyllä minä suutun lasten lapsille tarpeenvaatiessa ja meillä on ihan selkeet rajat lastenlapsillekin...ihan niinkuin aikinaan omillekin lapsille. Ehkä mummolassa saa joitain etuja mitä ei ehkä kotona saa, mutta rajat on silti, eikä aikuisten silmille hypi yksikään lapsi. Kiukutella voi jos kiukuttaa aiheesta kun on väsynyt tai nälkänen tms, mutta turha kiukuttelu ei tuo säälipisteitä eikä sillä saa koskaan tahtoa läpi :)

        musta tuntuu että vuorokaudet oli ennen pidempiä koska oli aikaa enemmän lapsille kuin nyky vanhemmilla :))

        Hepsutirallaa ja mukavaa kesää t. 6 lapsen mummi :)


    • mummunkainen

      Ei meidän mummien pidä joka viikonloppu lapsia hoitaa tai edes joka päivä. Varsinkin jos vielä siitä väsyy suhteettoman paljon. Kyllä omien lasten on ymmärrettävä että lastenhoito on heidän omalla vastuullaan ja mummut voi sitten paikata oman jaksamisensa mukaan.

      Itse olen 65 v mummu ja jaksan hoitaa lapsia joka toinen viikko muutamia tunteja päivässä. Viikonloppuisin on omiakin menoja, mutta voin joustaa kerran pari kuussa jos oikeasti apua tarvitaan.

    • MUUMI MAMMA

      NYT, KUN LUIN NÄITÄ VIESTEJÄ, TULI SELLAINEN MIELI, ETTÄ VANHEMMAT EIVÄT OSAA OIKEIN ARVOSTAA MUMMOJEN TÖITÄ. JOS VÄSYY, SILLOIN EI TULE NOIDEN SULOHUULIEN KANNSSA LEIKITTELYSTÄ MITTÄÄ. MINUN PIENET KAUHUKAKARAT OVAT NIIN KOKONAISVALTAISESTI KIMPUSSA KOKOAJAN, ETTEI HENGÄHDYSTAUKOJA TAHDO LÖYTYÄ. TÄLLÄISTÄHÄN EI VANHEMPIEN KANSSA OLE. MUMMO LEIKKII KAIKKI SAMAT LEIKIT KU LAPSIKIN. YM.YM. NO NYT OVAT JO OMILLAAN, ON MUITA KAVEREITA JA TOISELLAISET LEIKIT. NYT MUMMO SAA HUOKASTA. EIHÄN MUMMO OLE MIKÄÄN LAPSEN PIIKA, VAAN HARVINAISTA HERKKUA.

    • ÄLÄ HUUDA

      Isolla kirjoitettua tekstiä on hankala lukea. :(

    • jatka vaan

      tän ikäselle voi isolla kirjottaakkin ,en koe huutamisena, hyvin pystyy lukemaan..

      • ..........

        Isolla kirjoitettua tekstiä on hankalampaa lukea. Teksti menee ihan sotkuksi. :(


    • MUUMI MAMMA

      Kiitos palautteesta! Kirjoitan yleensä isoilla kirjaimilla, koska näen ne paremmin. Missään nimessä ei ole tarkoitus ärsyttää. Kiva käydä näillä sivuilla kasomassa jutustelua. Hei hei.

    • Iloinen mummi

      Kyllähän mummeli väsyy, vaikka lastenlasten kanssa onkin mukava puuhailla. Nyt työelämästä pois jääneenä huomaan, että energiaa riittää ihan eri tavalla lasten kanssa, koska muu vapaa-aika ei ole niin vähissä. Minusta on kiva askarrella (lapsia kaksi alle 5 v.) ja touhuta, tosin parin päivän jälkeen huomaa vauhdin hidastuneen itsellä. Olemme paljon ulkona jos sää sallii, tosin sateellakin voi juoksennella pihanurmikolla, ja vaihtaa vaatteet kuiviin sen jälkeen. Pikkuötököitä voi tutkailla ja ihmetellä madon elämää. Metsäreissutkin ovat tosi antoisia!

      Tyttäreni ei pidä lasten vierailuja mitenkään itsestään selvänä asiana, nykyään näen lapsia noin 1-2 kertaa kuukaudessa. En ihan ymmärrä miksi yökyläily on niin merkittävä asia, yhtä hyvin voi nähdä päiväaikaan muutaman tunnin ajan. Tietysti jos on pitkä välimatka, niin silloinhan on hyvä olla yötä. Parin yön "keikat" vievät mehut aika tyystin virkeästäkin mummusta, mutta äkkiähän sitä taas latautuu päivän toipumisen jälkeen... :)

    • OTemporaOMo....

      Olen kuunnellut mieheni isöäidin juttuja siitä, kuinka äideillä oli vain parin kuukauden, jos sitäkään, äitiysloma siihen aikaan. Sitten mentiin töihin ja mummo hoiteli lapsia melkoisen usein. Toki joskus hankittiin myös ulkopuolista apua. Voi miten nuo mummot ovatkaan jaksaneet. Mutta silloin ei tietenkään käyty missään golfia pelaamasa tai muuta sellaista. Kyllä se niin vaan on, että vaatimukset ovat kohonneet meillä kaikilla. Pitää olla sitä omaa aikaa. Ei nykyaikana enää eläkepäivillä istuta kiikkustuolissa ja kudota sukkaa.

      • yxmuzi

        Voin vakuuttaa, että pikkulapsia hoitava isoäiti ei ehdi istua kiikkustuolissa eikä kutoa sukkaa, vaikka haluaisikin.
        Vielä 1960-luvun lopulla äitiysloma oli neljän tai kuuden viikon mittainen, ammatista riippuen. Vuonna 1970 äitiysloman pituudeksi säädettiin 9, sittemmin 12, viikkoa, joista neljä oli tarkoitettu pidettäväksi synnytyksen jälkeen.
        Vuonna 1972 saatiin aikaan päivähoitolain uudistus. Sitä ennen oli ollut normaalia, että lapset olivat vanhempien työssä ollessa yksin kotipihalla avain kaulassa. Kauppojen ilmoitustaululla kaupattiin muutaman viikon ikäisiä vauvoja päivähoitoon. Vanhemmat vuorottelivat mahdollisuuksien mukaan niin, että äiti oli esim. päivävuorossa, isä yövuorossa, ja kumpikin hoiti vuorollaan lapsia. Naapurintädit ja isommat sisarukset osallistuivat myös lastenhoitoon. Isovanhemmat asuivat kaukana maaseudulla, eivätkä voineet juurikaan lastenhoitoon osallistua.


      • yxmuzi
        yxmuzi kirjoitti:

        Voin vakuuttaa, että pikkulapsia hoitava isoäiti ei ehdi istua kiikkustuolissa eikä kutoa sukkaa, vaikka haluaisikin.
        Vielä 1960-luvun lopulla äitiysloma oli neljän tai kuuden viikon mittainen, ammatista riippuen. Vuonna 1970 äitiysloman pituudeksi säädettiin 9, sittemmin 12, viikkoa, joista neljä oli tarkoitettu pidettäväksi synnytyksen jälkeen.
        Vuonna 1972 saatiin aikaan päivähoitolain uudistus. Sitä ennen oli ollut normaalia, että lapset olivat vanhempien työssä ollessa yksin kotipihalla avain kaulassa. Kauppojen ilmoitustaululla kaupattiin muutaman viikon ikäisiä vauvoja päivähoitoon. Vanhemmat vuorottelivat mahdollisuuksien mukaan niin, että äiti oli esim. päivävuorossa, isä yövuorossa, ja kumpikin hoiti vuorollaan lapsia. Naapurintädit ja isommat sisarukset osallistuivat myös lastenhoitoon. Isovanhemmat asuivat kaukana maaseudulla, eivätkä voineet juurikaan lastenhoitoon osallistua.

        Anteeksi kömmähdys. Pitäisi tietenkin olla: "joista neljä oli tarkoitettu pidettäväksi ennen synnytystä".


    • 23

      Ymmärsitkö lukemasi? En missään kohtaa kirjoittanut, että pikkulapsia hoitava mummo ehtisi istua. Pointti oli se, että nykyajan mummoilla on niin paljon omia harrastuksia, että ei ole aikaa hoitaa lapsenlapsia.

      • ihanaa

        Ei mummot ole turpomummoja kaikki, minullakin on mummona omat haaveet ja ne toteutan muulla tavalla kuin lastenlapsia hoitaen.Omat lapset ovat jo aikuisia,koulutettuja ja hyvin kasvatettuja naisia, ja ihaninta itselleni nyt,minulla on aika toteuttaa haaveitani ilman huonoa omaatuntoa.Matkustelen, ulkoilen,lueskelen, käyn kuntosalilla säännöllisesti, tapaan ystäviäni, illastamme
        yhdessä, teen käsitöitä ja leivon pakkaseen ja lapsillenikin joskus.Mutta hoitohommiin en enää jaksa enkä halua, se ei kuulu minulle vaan lasten vanhemmille.Meille ovat tervetulleita aina kyläilemään, rakastan suuresti heitä.
        Tämä on onnellisintani aikaa elämässäni.


      • Anteeksi en ymmärrä?
        ihanaa kirjoitti:

        Ei mummot ole turpomummoja kaikki, minullakin on mummona omat haaveet ja ne toteutan muulla tavalla kuin lastenlapsia hoitaen.Omat lapset ovat jo aikuisia,koulutettuja ja hyvin kasvatettuja naisia, ja ihaninta itselleni nyt,minulla on aika toteuttaa haaveitani ilman huonoa omaatuntoa.Matkustelen, ulkoilen,lueskelen, käyn kuntosalilla säännöllisesti, tapaan ystäviäni, illastamme
        yhdessä, teen käsitöitä ja leivon pakkaseen ja lapsillenikin joskus.Mutta hoitohommiin en enää jaksa enkä halua, se ei kuulu minulle vaan lasten vanhemmille.Meille ovat tervetulleita aina kyläilemään, rakastan suuresti heitä.
        Tämä on onnellisintani aikaa elämässäni.

        Kuulostaa ihanalta.

        Toivottavasti on vaan myös onnellista aikaa vanhempien elämässä... Ettei sitten joku päivä herää siihen todellisuuteen että välit ovat viilentyneet.

        Tai kuulee että lapsiperheen vanhemmat ovat eroamassa kun arjen pyörittäminen yhdessä käy liian "arkiseksi" ilman tietoakaan omasta vapaa-ajasta (enkä nyt todellakaan puhu mistään isovanhemmilla hoidattamisesta, vaan vaikkapa edes kerran kuukaudessa 1-2 h lasten kanssa touhuamista niin että vanhemmat saavat yhteistä aikaa).

        Enkä tarkoita että parisuhteen hoito ei onnistuisi ilman lasten hoidattamista, tai että se olisi juuri isovanhempien vastuulla. Mutta herranjestas, eihän siitä nyt ainakaan haittaa olisi! Ja mieluummin ainakin annan lapseni isovanhemmilleen, rakkaille ja tutuille, turvallisille ihmisille hoitoon, kuin ventovieraalle rahan takia töitä tekevälle.

        Tai entä jos joku päivä vuosia myöhemmin jossain nuhjuisessa vanhainkodissa muistelee yksin niitä ihania matkoja, kuntoilua ja kulttuuririentoja kun oli niiiin onnellinen. Missä ovat lapset? Missä lapsenlapset? Omassa elämässään, kulttuuririennoilla, matkoilla... ihan niin kuin äiti esimerkillään opetti, ne ovat kai sitten tärkeitä, eivät läheiset ihmissuhteet rakkaimpiin?

        Ihmeellistä touhua tämä Suomessa. Käsittääkseni monessa Etelä-Euroopan maassa esimerkiksi ollaan tässä paljon edellä - tai jäljessä - sillä siellä edelleen ihmiset välittävät toisistaan, sukupolvirajojen yli.


      • äitivaan
        Anteeksi en ymmärrä? kirjoitti:

        Kuulostaa ihanalta.

        Toivottavasti on vaan myös onnellista aikaa vanhempien elämässä... Ettei sitten joku päivä herää siihen todellisuuteen että välit ovat viilentyneet.

        Tai kuulee että lapsiperheen vanhemmat ovat eroamassa kun arjen pyörittäminen yhdessä käy liian "arkiseksi" ilman tietoakaan omasta vapaa-ajasta (enkä nyt todellakaan puhu mistään isovanhemmilla hoidattamisesta, vaan vaikkapa edes kerran kuukaudessa 1-2 h lasten kanssa touhuamista niin että vanhemmat saavat yhteistä aikaa).

        Enkä tarkoita että parisuhteen hoito ei onnistuisi ilman lasten hoidattamista, tai että se olisi juuri isovanhempien vastuulla. Mutta herranjestas, eihän siitä nyt ainakaan haittaa olisi! Ja mieluummin ainakin annan lapseni isovanhemmilleen, rakkaille ja tutuille, turvallisille ihmisille hoitoon, kuin ventovieraalle rahan takia töitä tekevälle.

        Tai entä jos joku päivä vuosia myöhemmin jossain nuhjuisessa vanhainkodissa muistelee yksin niitä ihania matkoja, kuntoilua ja kulttuuririentoja kun oli niiiin onnellinen. Missä ovat lapset? Missä lapsenlapset? Omassa elämässään, kulttuuririennoilla, matkoilla... ihan niin kuin äiti esimerkillään opetti, ne ovat kai sitten tärkeitä, eivät läheiset ihmissuhteet rakkaimpiin?

        Ihmeellistä touhua tämä Suomessa. Käsittääkseni monessa Etelä-Euroopan maassa esimerkiksi ollaan tässä paljon edellä - tai jäljessä - sillä siellä edelleen ihmiset välittävät toisistaan, sukupolvirajojen yli.

        Meillä hoidettiin kolme lasta ilman isovanhempien tai muidenkaan apua, koska asuivat kaukana. Ei tullut ongelmia, ei tullut avioeroa. Vapaa-aika vietettiin yhdessä lasten kanssa ja parisuhde hoitui siinä samalla. Se ajanjakso menee nopeasti ohi. Nyt lapset ovat isoja ja parisuhteelle löytyy taas kahdenkeskistä aikaa. Eivätkä lapset ole mihinkään hävinneet, päinvastoin läheisyyttä ja välittämistä riittää kun sitä on aikoinaan annettukin. Kun he vuorostaan saavat lapsia, he ovat saaneet mallin, miten lapset hoidetaan itse ja isovanhempiin pidetään muuten vaan yhteyttä. Omien kasvattajavuosieni jälkeen en aio aloittaa uutta kasvatajakautta lastenlasten kanssa.


    • iloa elämään!

      Kyllä nykyajan mummo ehtii hoitaa lastenlapsiaan. Sehän on myös järjestelykysymys. Tottakai mummo ja pappa haluavat olla mukana lastenlapsensa elämässä - eihän tässä kukaan tarkoita vakituista päivähoitoa: senhan jokainen lapsiperhe järjestää heille sopivalla tavalla ja työssäkäymisen mukaan.


      Me papan kanssa olemme eläkkeellä ja mieluusti hoidamme silloin tällöin lastenlapsiamme, johan se on elämän kannalta mukava nähdä lähisuvun rakkaimpia ihmisiä. Suosittelen muillekin vanhemmille samaa vointinsa ja omien menojen vastapainoksi. Saa iloa ja pirteyttä elämään, eikä aina ajattele vain 'niitä samoja vanhojen asioita'.

    • ihanaa aikaa

      samat sanat, vaikka sitä välillä on poikki, niin iloa tulee elämään paljon, ja eihän lapset ole kauaa lapsia, kun kasvavat isoksi, silloin on aikaa taas vatvoa kaikkea kyllästymiseen asti..

    • Ruuhkavuodet

      55-vuotias on kyllä vielä aika nuori. Monella ei nykypäivänä ole tuossa iässä vielä edes lapsenlapsia, kun lapset tehdään kolmekymppisinä tai ylikin.

      Meidän toinen mummo oli 42, kun sai ekan lapsenlapsen ja toinen 60. Nyt olen itse 52 ja minulla on n. 15 vuotta työuraa jäljellä eli jaksaa täytyy sekä käydä töissä, että hoitaa sitten lapsenlapsia ja pitäisi myös jaksaa hoitaa omia ja appivanhempia. Ei oikein ehdi väsymään. :D

    • hoidossa

      Täällä lapsirakas 63 ikäinen mummi.Minä olen jaksanut 4-vuotta hoitaa lastenlastani, mutta nyt olen alkanut väsyä todella kun lapsia on tullut lisää ja ovat vuorollaan meillä hoidossa.Olen tarkka ja liiankin tunnollinen hoitoasioissa ja tämä vastuu ja tarkkuus väsytää lisäksi, sillä onhan kysymyksessä muu kuin omat muksut.En tunne huonoaomaatuntoa sanoessani rehellisesti olevani poikki ja nyt ei ketään hoitoon ja varsinkaan yökylään, sillä yövalvomiset aikaajoin saavat minut
      täysin uuvuksiin ja sekaisin,olen ihminen joka tarvitsee 8h yöunet jaksakseen ja turvatakseen lastenhoidonkin.Päivillä on ilo ottaa lapset perheineen vastaa ja keksiä kaikkea kivaa porukassa.Näin elämässä eteenpäin......
      olkaa rehellisiä ja kertokaa tunteenne avoimin mielin.

    • plussaa elämään

      Hyvä hoidossa,

      Olen sinua muutaman vuoden vanhempi mummo ja hoidan 3:n lapsen lastenlastani vuorotellen silloin tällöin tarpeen vaatiessa joko mummolassa tai heidän kotonaan. Nuoret perheet asuvat samalla paikkakunnalla, joten matkat puolin ja toisin sujuvat helposti.

      Jokaisella lastenlapsella on mummot ja ukit sekä äidin että isän puolelta, joten tasapuolisesti me mielellämme hoidamme ja haluamme tavata rakkaimpiamme.
      Lastenlapset viihtyvät mielellään isovanhempien seurassa, eikä meillä isovanhemmilla ole mitään 'kilpailua' keskenämme eivätkä lapsemme käytä meitä 'vanhuksia' hyväksi millään tavoin. He arvostavat meidän elämäämme yhtälailla kuin mekin heidän nuoria lapsiperheitä.

      Osa lastenlapsista on jo koulussa ja osa vielä vaippaikäisiä, mutta hyvin on juttuun tultu. Eivät lastenlapset ole kuitenkaan joka päivä hoidossamme. Me isovanhemmat elämme ihan hyvää ja täysipainoista elämää omine ystävinemme, harrastuksinemme ja matkaillenkin. Elämä tuntuu kuitenkin täysipainoisemmalta, kun on ympärillä myös nuoria, eikä aina vain saman ikäisiä.

      • Suuri suru

        Pieni huomautus!

        Tiedän kokemuksesta, että kun lastenlapset ovat kultaakin kalliimpia ja niitä rakkaimpia ihmisiä, niin kun tulee se aika, että vaari ja mummu tai vaari tai mummu poistuu lastenlasten elämästä paremmalle puolelle, niin voin sanoa omasta kokemuksesta omien lasteni kohdalta, että koska se rakkaus lapsiin oli niin totaalista, niin ei ole kauheampaa, kuin seisoa lastensa kanssa mummun tai vaarin arkun äärellä itkemässä tai uurnaa hautaan kantamassa.
        Kokemus oli niin raastava, että mielestäni on parempi, että lastenlasten ei tarvitse kärsiä sitä näytelmää, koska lapset kuitenkin joutuvat omat vanhempansa hautaan saattamaan. Lisään, että olen realisti, en masentunut.


      • luonnollinen suru
        Suuri suru kirjoitti:

        Pieni huomautus!

        Tiedän kokemuksesta, että kun lastenlapset ovat kultaakin kalliimpia ja niitä rakkaimpia ihmisiä, niin kun tulee se aika, että vaari ja mummu tai vaari tai mummu poistuu lastenlasten elämästä paremmalle puolelle, niin voin sanoa omasta kokemuksesta omien lasteni kohdalta, että koska se rakkaus lapsiin oli niin totaalista, niin ei ole kauheampaa, kuin seisoa lastensa kanssa mummun tai vaarin arkun äärellä itkemässä tai uurnaa hautaan kantamassa.
        Kokemus oli niin raastava, että mielestäni on parempi, että lastenlasten ei tarvitse kärsiä sitä näytelmää, koska lapset kuitenkin joutuvat omat vanhempansa hautaan saattamaan. Lisään, että olen realisti, en masentunut.

        "Kokemus oli niin raastava, että mielestäni on parempi, että lastenlasten ei tarvitse kärsiä sitä näytelmää, koska lapset kuitenkin joutuvat omat vanhempansa hautaan saattamaan. Lisään, että olen realisti, en masentunut. "

        Nyt en ihan ymmärtänyt? Tarkoitatko että on parempi pitää lastenlapsiin etäisyyttä etteivät kiinny liikaa ja koe surua isovanhempiensa kuollessa .. vai mitä tarkoitat?

        Suru omaisen kuollessa on luonnollinen tunnetila ja menee ohi ajastaan... kyllä lapset ja nuoret ymmärtävät sukupolvien ketjun ja sen että iäkkään ihmisen kuolema on luonnollinen tapahtuma. Jokainen kuolee ajastaan ... kukaan ei ole tänne vielä jäänyt ikuisiksi ajoiksi.


    • Riitta-mummo

      Hei, olen 62-vuotias mummo ja virkeä aina silloin kun saan olla itsekseni ja omissa harrastuksissani,mutta kun lapset ovat yksitellen hoidossa luonani väsyn ja minusta tulee kränänen.Päiväsaikaan hoidan kyllä heitä joskus, mutta yökylät
      on lopetettu kokonaan, sillä voimani eivät enää riitä kokonaisvaltaseen lastenhoitoon turvallisuussyistäkin näin parasta.Rakastan lapsia ja he ovat aina tervetulleita päivasaikaan kyläilemään meille.Ymmärrän kyllä lastenvanhempien
      väsymyksen aikaajoin, mutta myös omanikin on huomioitava.Itse olen kasvattanut kolme tytärtä ja melko vähillä mummo-hoidoilla.Jaksamista teille!

    • liian raskasta on

      Olen huomannut ihan saman, ettei vaan jaksa enää, olen kans saman ikäinen, luulin olevani vielä voimissani.
      Kestää kauan toipua, vaikka niin ihania lapsenlapset onkin, mutta kun ei jaksa niin ei jaksa ja lasten turvallisuuden takia myös, yökyläilyt ei vaan oikein sovi, koskapa ei kunnolla tule nukuttua, on huoli jos lapsi alkaa kaipailla vanhempiaan illalla, kuten usein käy.
      Ei johdu siitä, etteikö välitä vaan siitä, että on ikää ja ei vaan jaksa, varsinkin jos ei ole puolisoa.

    • yx mummo

      Minun lapsenlapseni odottavat aina, milloin saa tulla mummolaan yökylään.
      Kyllä minullekin sopii silloin tällöin, että lapsukaiset ovat yökylässä ja sisaruksia en raski erotella - ettei toiselle tule paha mieli. Ja kyllähän se onkin lapsista mukavaa ja hieman erilaista kyläillä yön yli mummolassa - kun mummolla on niin 'vanhanaikaista' - kotona on kaikilla lapsillani aika moderni maku ja kalusteet käytännöllisiä mobilekalusteita ja tasoja jne televisiokin ym tekniikan ihmeet uusinta lookia. Mummolassa on iso rötiskö tv, mutta hyvin siitä ohjelmat näkee, vaikkei olekaan juniorikanavaa, on vanhanaikainen radio ja nauhuri ym ja kalusteetkin ja tekstiilit kodikkaita vailla mitään trendiä - on kerääntynyt niin mahdottomasti kaikkea mielenkiintoista kippoa ja kuppiakin ym - mummon ja papan mielestä ihan viihtyisää mutta rasittavaakin (ei raski heittää pois).

      Onhan se lastenlapsillekin hauska ja mukava nähdä, missä heidän äiti tai isä, täti ja eno ovat 'pienenä' asuneet - on muuten heidän lelujaankin ja koulukirjojakin tallessa vielä.

      Toki sitä väsyykin lastenlasten kanssa, sitähän tuntee melkein enemmän vastuuta lastenlapsistaan kuin aikanaan omista lapsistaan - vai tuntuuko se vain siltä, mutta täysipainoisesti heitä hoivaa ja huoltaa. Ja onhan sitä jo ikää - eihän sitä kaikki minun ikätoverinikaan ole fyysisesti niin hyvässä kunnossa, että jaksaisivat samaa kuin minä, sehän on selvä - kukin vointinsa mukaan.

      Mutta sen sanon, että kyllä lastenlapsista on paljon iloakin - on hauska seurata rakkaittensa elämää ja kasvamista ja olla joskus myös korvaamattomana apuna. Minulle ainakin se tuottaa hyvää mieltä ja elämänhalua.

    • aikansa kutakin

      Muistakaa rehellisyys..te mumot ja papat.Ei ole luonnotonta olla joskus väsynyt
      ja vaikkapa vain haluta olla itsekseen omissa jutuissa ilman kiireitä ja laistamatta omia suunnitelmia.Ikäkysymys tämäkin, olemme jo omat lapset saaneet aikuisuuteen ja nyt alkaa toisenlainen elämänalue ja sille on suunniteltu ehkä omat odotukset (harrastukset nimenomaan) joita ikäihmisilläkin on mieltä virkistämään.
      Lasten hoito ei kuulu vanhuksille, tämä on jossainmielessä luonnonvastaista
      jättää lapset vanhuksille jotka ovat jo omastaterveydestäänkin huolestuneita.
      Jos teette niitä ihania nyyttejä niin ottakaa vastuu ja hoitakaa ne itse ja antakaa jo
      vanhuksille oma rauha loppuelämään. Lapsia rakastava mummo ja pappa.

    • OmaAikaTarkein?

      Vanha viesti, mutta vastaan silti sillä asia on edelleen ajankohtainen.

      "Työpäiville kertyy matkoineen helposti mittaa 10 tuntia, lisäksi tulevat seminaarit, edustustilaisuudet, matkat, ylityöt yms. Kodista on huolehdittava, ja jotkut haluavat jopa laatuaikaa puolison tai ystävän kanssa. Kuntoa on yritettävä pitää yllä ja ihmissuhteista pitää huolehtia. Luottamustehtäviäkin pyrkii kasaantumaan.

      Lastenlasten tapaamiselle jää aikaa lähinnä sunnuntaisin ja lomilla. ????????????????????

      Se ei suinkaan tarkoita sitä, ettei isovanhempi olisi kiinnostunut lastenlapsistaan, vaan johtuu elämäntilanteesta. "

      Elämä on valintoja. Mielestäni tästä sen juuri näkee. Ei ole aikaa ei.

      Jos työ, ura, harrastukset, kodinhoito ja omat riennot ovat tärkeämpiä kuin omat aikuiset lapset ja pienet lapsenlapset, niin arvokysymys tuokin!

      Ihminen järjestää aikaa niille asioille elämässään, joita pitää tärkeinä!

      Ei ole velvollisuus hoitaa lastenlapsiaan. Jokainen saa päättää omasta elämästään itse!

      Muistaa kuitenkin sopii, että ruuhkavuosien helpotuttua nuo ilman isovanhempien apua arkea sisukkaasti pyörittäneet vanhemmat voivat nostaa hattua itselleen - ehkä isovanhempi-ikäiset olette itsekin aikoinaan olleet sellaisia - ja tehdä myöhemmin erilaisen ratkaisun, olla mukana omien lastensa elämässä myös aikuisena, tutustua lapsenlapsiinsa ja auttaa omia lapsiaan kiireisen elämänvaiheen läpi.

      Elämä on valintoja. Ehkä teidän lapsenne vanhempana toteavat samoin kuin te itse nyt: Työpäiville kertyy mittaa, seminaarit, edustustilaisuudet, matkat, ylityöt, kodista huolehdittava, haluavat laatuaikaa puolison ja ystävien kanssa, kuntoa pidettävä yllä, ihmissuhteista huolehtia, luottamustehtäviä... ISOVANHEMPIEN tapaamiselle jää aikaa lähinnä sunnuntaisin ja lomilla. Se ei suinkaan tarkoita sitä, ettei lapsi ja lapsenlapsi olisi kiinnostunut isovanhemmistaan (joita ei tunne kovin hyvin?), vaan johtuu elämäntilanteesta.

      Turha itkeä yksin vanhainkodissa. ;)

      Mielestäni aloittaja on aivan ihana mummo, auttaa enemmän kuin moni muu. Jos jaksaminen ei meinaa riittää, varmaan vähän vähempikin riittäisi? :) Olisipa meilläkin samanlainen mummo!

      • yxmuzi

        Jaaha, nyt nostettiin taas kerran "yksin vanhainkodissa" -kortti.
        Ihan siitä riippumatta työssäkäyvällä ihmisellä ei ole aikaa tavata, saati hoitaa, lastenlapsiaan muulloin kuin viikonloppuisin ja lomilla, eli silloin, kun hänellä on omaa aikaa. Työnantajan ajalla ei lastenlapsia voi hoitaa.


    • rakkaus vaikuttaa

      Terveenä on helppo tehdä valintoja - sairaana sitten on vaikeampi valita tekemisiään.

      Näin se on, mutta ainakin pienet vaivat unohtuvat, kun silloin tällöin on nuorten kanssa kanssakäymisissä. Ja ainakin minä saan voimaa ja iloa tavatessania ja jopa joskus tunnen itseni myös erittäin tarpeelliseksi auttaessani lastenlasten hoitamisessa tarvittaessa.

    • pettynyt ,,,,,,

      Koskaan mummo ei kiitosta saa vaikka kuinka auttaa ,valittajia kyllä riittää sen olen huomannut Silloin kun apua tarvitaan on hyvä ,muulloin on aivan sama mitä mummolle kuuluu.Kuta enempi autat sen enempi ollaan vailla , eikä välitetä hänen raihnaisuudestakaan. Miniöillä ei tunteita mummua kohtaan.

    • ollaan olemassa viel

      Hyvä pettynyt - viljele sinä sanaa ''kiitos'' miniöistäsi ja lastenlapsistasi ja soittele joskus lastesi perheille ja kysy ''Mitä kuuluu?''. Yleensä hyvät tavat tarttuvat ja saavat positiivisuutta elämään.

    • saa väsyäkkin

      kyllä sitä väsyy välillä ja tuntuu,ettei muuta olla kuin vaatimassa, mutta onneksi se tunne menee ohi, kun taas näkee ihania lapsenlapsia..

    • mummo63 ja

      55 vuotia ei ole vanha ehkä sinulla on oli jokin muu syy väsymykseen .

    • missä kiitos

      ei ole onneksi pakko hoitaa lapsenlapsia jos ei vaan jaksa tai tuntee, ettei hyväksytä vaikka apua pyydetään..

    • samaa kokenut

      vaihdevuodet väsyttää kovasti tuossa 55v iässä

    • ihanväsy

      Hei, tässä kymmenen vuotta vanhempi mummo eli 65 jo ikää. Niin kauan kuin oli terve, ei ollut hätää hoitaa silloin tällöin lastenlapsia, leikkiä ja syöttää, mutta ei vakinaisesti, vaan silloin tällöin. Mutta kun tulee sairautta, vaikka liikkumisvaikeutta, jonka takia omienkin asioiden ja talouden hoito on melkein ylivoimaista, ei lapsia enää jaksa, ei vaikka miten haluaisi. Ja onko se edes väärin jos eläkkeellä vihdoin haluaisi elää kerrankin elämää vain omien toiveitten mukaan? Monella on vielä lisäksi 90-v. omia vanhempia hoidettavina, eli koska oikein 60-70-vuotias sitten saa sitä omaa aikaa? Ei kai koskaan, tuoni vie sitä ennen.

    • Milisi

      No huh huh taas, kun tätä viestiketjua lukee tulin ihan toisiin aatoksiin - olin juuri ilmoittautunut varamummoksi jollekin esim. yh-äidille, mutta enpä taida uskaltaa! Kyllä nämä jutut "tämän päivän lapsista ja miten hankalia ja vaativia he ovat" pelästyttivät minut tyystin. Miksi siis uupuisin (kokopäivätyön ohella) kenenkään muiden lasten takia? Tai ottaisin vastuuta muiden lapsista vapaaehtoisesti? Hetken vain kuvittelin saavani sillä tavalla ehkä itsekin jonkinlaisen perheen, mutta ehkäpä tulisinkin vain hyväksikäytetyksi. Taidanpa siis unohtaa koko ajatuksen. Kiitos teille negatiivisesti suhtautuville ihmisille siitä, että pelastitte minut ilmaiselta työltä ja stressiltä. Olen nimittäin stressaavaa sorttia ja perfektionistikin vielä luonteeltani.

    • Saa mummu väsyä

      Hoidan usein viikonloppuisin ja lomillani pieniä lastenlapsiani. Tottakai väsyn enemmän kuin nuorena! kun lapset lähtevät istun jonkin aikaa aivan puhki, lelut ja tiskit vaan levällään. Mutta mitä sitten!? Ehtiihän ne. Lapset on pieniä vaan vähän aikaa. Ja vaikka väsyn, olen mielestäni vielä liian nuori jäämään hissuttelemaan, hyvä vaan kun on vähän riman nostajia, on syy vähän pinnistellä!

      Ap kysyi onko huono omatunto. No ei ole. Laitan välillä einesruokaa jos hässäkkä uuvuttaa, välillä annan toisen katsoa telkkaria kun toinen nukkuu. Eikä omatunto paina: mielestäni on tärkeämpää jaksaa olla lasten kanssa. ja lasten empatiakyvylle on hyvä oppia että vanha mummu väsyy välillä.

      Mutta ap: jos aamuherääminen vanhempien työn takia on se joka sinua rasittaa oletko ajatellut että menisit sinne jo illalla yöksi, saisitte lapsen kanssa nukkua vielä? Tai lapsi tulisi sinulle yökylään jo illalla?

    • joku tolkku

      Tuo on totta, et monella on lapsenlapset ja omat vanhemmat, joista huolehtia. Se ei ole negatiivisuutta, jos ei vaan jaksa,koska itsekkin on jo iäkäs.

      Yökyläilyt voi olla raskaita, jos lapsenlapset pieniä. Silloin saa koko yön nukkua huonosti, jos lapsi alkaa yöllä kaivata kotiinsa tai vanhempiaan.

      Usein illalla, alkaa vanhempien ikävöinti ja se on luonnollista. Mutta, se ei ole luonnollista, et iäkäs ja vaivainen hoitaa omia vanhempiaan ja lapsenlapsiaan, aina jaksamaan, vaikka ei jaksaisi.
      Silloin tällöin ok.

    • Mummi&ukki

      Onneksi minulla on puoliso jakamassa tätä lastenlapsiemme hoitotaakkaa. Yhdessä ei väsy niin nopeasti. Mieheni osasi hoitaa lapsiamme, niin miksei sitten lastenlapsiakin,

    • erässss

      Olisikos teillä vinkkiä mitä voisi antaa/jättää lahjaksi mummolle joka jää hoitamaan lasta lyhykäisen loman ajaksi?

      • Käytännön lahja

        Maksa esim. ikkunapesu siivousfirmalle ja anna siitä lahjakortti mummulle.


    • maalimamuuttuu

      Hei. Niin kuinka paljon on sopiva määrä?
      Tärkeät menot ymmärrän kyllä ja myös välillä viihteellä käydä.
      Pitäähän kysyä myös mummin menot ja jaksamiset.
      On paljon et ei kehtaa sanoa ei nyt jaksa.
      Välillä on että määrätään suurinpiirtein milloin on tultava.
      Jotkut roudaa koko viikoksi ja lähtevät lomille itse jopa pienet piltit.
      Jotenkin se tuntuu pahalta.
      Eikö vanhemmat voi tehdä matkat myöhemmin. Lapset ovat hetken aikaa pieniä.
      Pikkulomat 1-2 pv. on ihan hyvä silloin tällöin. Jaksaa taas kaikki.
      Aika raskasta se myös on jos vaippaikästä väkeä hoidossa ja kova vastuu on kuitenkin.
      Mitä mieltä?
      Menettekö reissuun hyvillä mielin? Ja kuin mummot hoitaan suostuu?
      Sairastelut ja semmoset huolettaa tietenkin.

    • oikeestitoimikaa

      Älkää hyvät vanhemmat rasittako vanhempianne joilla jokin liikkumistarajoittava vamma ja vaihka piikitettävä diabetis ja vielä jokaviikko pienitaapero hoidossa.Ei ihme jos tapahtuu vaihka mitä kun hoitava nukkuu päivälläkin ja taapero huseeraa yksin sillävälin jaehtii tekemään vaihka mitä vaarallista.Vastuuta lapsenvanhemmilta ei sairaiden hoitoon lasta vaihka isovanhempi ei olisi vielä vanhakaan.Tehkää niitä lapsia itsellenne ja sen verran että jaksatte niitä hoitaa.

    • rajoitetusti

      En jaksa enää olla lastenlasten kanssa niin kuin nuorena jaksoin omieni kanssa. Se on luonnollista kun ikää tulee, eikä tarvitsekaan jaksaa. Nykyään lapset myös vaativat enemmän huomiota ja viihdyttämistä, ei sitä millään jaksa vaikka ovatkin rakkaita. Hoidan heitä vain kun on välttämätön tarve, ja tavataan mieluummin niin että lasten omat vanhemmat ovat mukana. Jos laitan heille ruokaa ja siivoan asuntoamme heidän sotkuistaan, toivon nuoremmila myös osallistumista näihin taloustöihin. Enhän kuitenkaan ole heidän palvelijansa.

    • Anonyymi

      Melkein 500 kilometriä matkaa lapsenlapsia hoitamaan ...Onko huono mummo jos sanoo joskus ei..Sitten vielä miniä sanoo Älä nyt sitten kärsi syyllisyyttä, olen sanonut en voi nyt tulla....

    • Anonyymi

      Olen 70 vuotta ja lasten yö vierailu vie voimia henkisesti ja fyysisesti, pitää nukkua päivällä monta tuntia väsymystä pois.

    • Mulla lapsenlapset alle 2vuotiaita kaikki, enkä oo joutunu kieltäytyy avustani, paitsi silloin kun olen itse ollut kipeänä. Mutt jos en jaksais, kyll mull löytyy rohkeutta, sanoa lapselleni, että joku toinen hoitopaikka ois turvallisempi.

      Päällimmäisenä Ajateltuna

      lapsenlapsen etu.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe