Tästä on jo keskusteltu, mutta..

Seitsemän uutisia katsellessa, mietin onko suomi24:n keskusteluissa todellisia uhkia ja oikeita vihakirjoituksia.

Nythän Suomessa pohditaan eri vaihtoehtoja kontrolloida nettikeskusteluita.

Vaaditaan mm. rekisteröintiä eri keskustelupalstoille ja on väläytelty mm. pankkitunnuksilla rekisteröitymistä.

Vähintä lienee kuitenkin vaatimus ilmoittaa omat henkilötiedot keskustelusivujen ylläpidolle.

Onko sinun henkilötietosi rekisteröity jonnekin keskustelupalstalle, ja jos ei ole niin miksi? Tietty tämä kysymys koskee rekisteröityneitä nimimerkkejä.

Mitä mieltä olet jos aletaan vaatimaan pankkitunnuksilla kirjautumisesta keskutelupalstojen sivustoille? Lopetatko vai jatkatko?

113

209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • daviDD

Olen rekisteröitynyt Puutarhanettiin, Kauppalehden keskustelupalstalle, mutta en Elleihin enkä tänne. Jos pitää antaa pankkitunnukset, en anna niitä. Ja kirjoitteluun rekisteröinti vaikuttaa vähän. Olen yleensä kohtelias kaikille, enkä hauku ja oikeastaaan edes moiti ihmisiä koskaan mistään.

• Olen itsekin sitä mieltä, että pankkitunnuksia en anna tavan keskusteluihin ja jos sitä aletaan vaatimaan siirryn blogikirjoittajaksi ; )

• Weikkaus Oy

a) 13 min,

• lejanna

Vihaahan voi levittää suoraan, tai kieroillen.
      Kieroiltua vihaa olen nähnyt täällä useinkin.

Tänne olen, vain, rekisteröitynyt.
      Enempää en aio tehdä, ei tämä niin tärkeää minulle ole.
      .

• Iltaa taas, kerropas esimerkki kierosta vihasta palstalle? Olen toki lukenut suoraa vihaa, että vihaan sitä ja tätä, mutta tulkitsen sen muodossa en tykkää, en pidä ja se on kai aivan eri juttu kuin viha.

Itse en vihaa ketään, joitakin ihmisiä en voi sietää ja livessä kartan heitä. Täällä nyt ei ole ketään jota edes haluaisin karttaa.

Oletko antanut henkilötietosi oikeina vai tuulesta temmattuna sillä sekin on mahdollista, näin olen ymmärtänyt.

• lejanna
        korppis kirjoitti:

Iltaa taas, kerropas esimerkki kierosta vihasta palstalle? Olen toki lukenut suoraa vihaa, että vihaan sitä ja tätä, mutta tulkitsen sen muodossa en tykkää, en pidä ja se on kai aivan eri juttu kuin viha.

Itse en vihaa ketään, joitakin ihmisiä en voi sietää ja livessä kartan heitä. Täällä nyt ei ole ketään jota edes haluaisin karttaa.

Oletko antanut henkilötietosi oikeina vai tuulesta temmattuna sillä sekin on mahdollista, näin olen ymmärtänyt.

Tyhmyyttäni olin ihan viattoman rehellinen, eipä tullut mieleenkään kieroilla.
        Kieroilukin lie jokaiselle mielipideasia, kuka sitä näkee missäkin.
        Monihan ei itse kai ymmärrä kirjoittavansa vihaansa ulos.

Täällä olen eniten vihastunut itseeni, ja sisäiseen pahaan vaariini, jonka sorkat silloin tällöin tunkevat ulos suustani. Jospa Herra, sus siunaa, joskus vielä minulle suo pitkämielisyyttä. :))
        Sitä ei tähän päivään ole minulla ollutkaan. Olen liian räsähtävä.
        Mutta onneksi vain kotioloissa.
        .

• lejanna kirjoitti:

Tyhmyyttäni olin ihan viattoman rehellinen, eipä tullut mieleenkään kieroilla.
        Kieroilukin lie jokaiselle mielipideasia, kuka sitä näkee missäkin.
        Monihan ei itse kai ymmärrä kirjoittavansa vihaansa ulos.

Täällä olen eniten vihastunut itseeni, ja sisäiseen pahaan vaariini, jonka sorkat silloin tällöin tunkevat ulos suustani. Jospa Herra, sus siunaa, joskus vielä minulle suo pitkämielisyyttä. :))
        Sitä ei tähän päivään ole minulla ollutkaan. Olen liian räsähtävä.
        Mutta onneksi vain kotioloissa.
        .

Mutta jos annat ymmärtää monen ymmärtämättömän kirjoittavan tänne vihaansa, niin miten pystyt sen tunnistamaan juuri vihaksi.

Minä en osaan tunnistaa koska en vihaa. Vihan uskon sikiävän sodan keskellä elämästään kamppaileville ja omaisiaan menettäneille tai yksinvallan alla oleville sorretuille.

Kuuskymppiset mummot ja papat eivät tykkää tai eivät siedä, mutta tuskin he vihaavat. Näin ainakin itse uskon.

• lejanna
        korppis kirjoitti:

Mutta jos annat ymmärtää monen ymmärtämättömän kirjoittavan tänne vihaansa, niin miten pystyt sen tunnistamaan juuri vihaksi.

Minä en osaan tunnistaa koska en vihaa. Vihan uskon sikiävän sodan keskellä elämästään kamppaileville ja omaisiaan menettäneille tai yksinvallan alla oleville sorretuille.

Kuuskymppiset mummot ja papat eivät tykkää tai eivät siedä, mutta tuskin he vihaavat. Näin ainakin itse uskon.

Miksi olisi viha, jos sitä ei kuuluisi tuntea?
        Kaipa silläkin on oma tarkoituksensa. Ja, en todellakaan usko, ettei jokainen ihminen, joskus, jossain, sitä tuntisi.

Jotkut, joko eivät näe vihaansa, tai eivät tunnista omaa itseään.
        Vaikea on itseään tutkiskella, ulkopuolisen silmin ainakaan.
        Itse vihasin aikoinaan erästä työkaveria, joka mielestäni kohteli minua kaltoin. Nyt olen jo laannut senkin tunteen, koska viha syö ihmistä itseään sisältä, eli myrkyttää vihaajan.

Lyhyitä vihan hetkiä, suunnattomia, tunnen useinkin, mutta nekin poistuvat, kun vastakappale iskee silmää. Italiasta kun ovat sukujuureni, ei siis sukuvika ole oma moka.
        .

• lejanna kirjoitti:

Miksi olisi viha, jos sitä ei kuuluisi tuntea?
        Kaipa silläkin on oma tarkoituksensa. Ja, en todellakaan usko, ettei jokainen ihminen, joskus, jossain, sitä tuntisi.

Jotkut, joko eivät näe vihaansa, tai eivät tunnista omaa itseään.
        Vaikea on itseään tutkiskella, ulkopuolisen silmin ainakaan.
        Itse vihasin aikoinaan erästä työkaveria, joka mielestäni kohteli minua kaltoin. Nyt olen jo laannut senkin tunteen, koska viha syö ihmistä itseään sisältä, eli myrkyttää vihaajan.

Lyhyitä vihan hetkiä, suunnattomia, tunnen useinkin, mutta nekin poistuvat, kun vastakappale iskee silmää. Italiasta kun ovat sukujuureni, ei siis sukuvika ole oma moka.
        .

Oletko sitä mieltä, että koska sinulla on erilaiset tunteet sinun on niitä käytettävä vaikka et tarvitsisikaan? Onhan vanhalla piiallakin tissit, varuiksi.

• lejanna
        korppis kirjoitti:

Oletko sitä mieltä, että koska sinulla on erilaiset tunteet sinun on niitä käytettävä vaikka et tarvitsisikaan? Onhan vanhalla piiallakin tissit, varuiksi.

Mitkä ihmeen erilaiset tunteet?
        En ole kotoisin ulkoavaruudesta. :))

Kaikilla ihmisillä lie ihan samat tunne-elämykset.
        Vihahtavaa sinäkin usein uhkut, on näkemykseni, minun.
        Omakohtaiseni, tosin, vain.
        Ainahan voimme tulkita toisiamme, vinoonkin.
        tv. olmi
        .

• lejanna kirjoitti:

Mitkä ihmeen erilaiset tunteet?
        En ole kotoisin ulkoavaruudesta. :))

Kaikilla ihmisillä lie ihan samat tunne-elämykset.
        Vihahtavaa sinäkin usein uhkut, on näkemykseni, minun.
        Omakohtaiseni, tosin, vain.
        Ainahan voimme tulkita toisiamme, vinoonkin.
        tv. olmi
        .

Sinulla on erilaisia tunteita ei siis erilaiset tunteet kuten esim. minulla...tämä oli sanomani tarkoitus.

Tulkitsit sanomani väärin. Taisi olla ihan hyvä esimerkki siitä miten ymmärrät mielipiteitäni...onko kyseessä viha ei, no olkoon sitten vaikka vihahtavaa ; ) ja se onkin sitten eri juttu.

• lejanna
        korppis kirjoitti:

Sinulla on erilaisia tunteita ei siis erilaiset tunteet kuten esim. minulla...tämä oli sanomani tarkoitus.

Tulkitsit sanomani väärin. Taisi olla ihan hyvä esimerkki siitä miten ymmärrät mielipiteitäni...onko kyseessä viha ei, no olkoon sitten vaikka vihahtavaa ; ) ja se onkin sitten eri juttu.

Jeps, ollaan onnellisia, Kun on tunteet, kuin oli filmikin.
        Kiitos, kun sain sanailla kanssasi.
        Kauniita unia ja kullan kuvia! ☺
        .

• musta hurma ejk
        korppis kirjoitti:

Iltaa taas, kerropas esimerkki kierosta vihasta palstalle? Olen toki lukenut suoraa vihaa, että vihaan sitä ja tätä, mutta tulkitsen sen muodossa en tykkää, en pidä ja se on kai aivan eri juttu kuin viha.

En ole antanut henkilötietojani minnekään, vähiten tähän portaaliin. Muistaakseni jossain uudistuksien tiimellyksessä tuli julki sellaisia tietoja, jotka oli rekkautuessa merkitty salaisiksi. Ja vaikka tällaista vaaraa ei olisikaan, en suostuisi silti koska yksi netin perusajatuksista on anonymiteetti. Valitettavasti se tuo mukanaan pahojakin lieveilmiöitä. Jotta voisin vastata kiero viha -kysymykseesi, pitäisi määritellä mitä sillä tarkoitetaan. Ehkä sitä ei voi tehdä, ehkä kiero viha on juuri sitä mikä on aistittavissa kun tekstin lukee, mutta kun sanat ja lauseet otetaan käsittelyyn, ei ole mitään mihin tarttua. Piiloilkeyttä sen sijaan palstoilta saa lukea useinkin, ja luulenpa että se on usein niin hienovaraista että vain kohde sen tajuaa.

• Mitä mieltä olette

vihaviestistä, jossa on "finnjävel"-sana?

Sehän on VIHAviesti.

Paljon pahempi kuin erästä ihmisrotua tarkoittava kielletty sana.

• Finn paskiainen, ei tuo nyt pahalta kuullosta ja ainakin minä en siitä arvonimestä vihaiseksi tullut Ruotsissa ollessani. Ei kai ne meillä kielletyt nimetkään ole kiellettyjä maailmalla.

Olen ylpeä finnjävle ; ))

• Suomalaine ihan vain

Kuulehan, onko mustaihoista kiharapäätä tarkoittava n-kirjaimella alkava sana sinusta vähemmän vai enemmän paha, kuin tuo 'finn bastard' paholaista tai paskiaista tarkoittava sana.
      Minusta on outoa ettän......-sanaa ei edes voi kirjoittaa täällä, milloin intiaani kielletään? tai japanilainen?
      Aivan tavallisia sanoja.

Sen sijaan finnjävel, pluraalissa finnjävlarna on todella paha haukkumasana niihin verrattuna,
      mutta SITÄ ei kielletä!!!

Siis suomalaisia SAA haukkua miten paljon vain!!!
      Se on väärin.

!!!

• Olet oikeassa olen jo monta kertaa painottanut kirjoituksissani suomalaisten ainaista haukkumista.

Eikä se lopu eikä sitä kielletä niin kauan kuin päättäjät ja kansa perässä on hattu kourassa rähmällään muiden edessä.

Minä en oo mittää, sinä et oo mittää, eikä Suomikaan oo yhtään mittää...eikös joku laulu ole joskus laulettu jotenkin näin ; )

• bessie*
        korppis kirjoitti:

Olet oikeassa olen jo monta kertaa painottanut kirjoituksissani suomalaisten ainaista haukkumista.

Eikä se lopu eikä sitä kielletä niin kauan kuin päättäjät ja kansa perässä on hattu kourassa rähmällään muiden edessä.

Minä en oo mittää, sinä et oo mittää, eikä Suomikaan oo yhtään mittää...eikös joku laulu ole joskus laulettu jotenkin näin ; )

No taasko täällä suomalaisia mollataan?

Vai on päättäjät ja KANSA perässä hattu kourassa rähmällään muiden edessä...

• bessie* kirjoitti:

No taasko täällä suomalaisia mollataan?

Vai on päättäjät ja KANSA perässä hattu kourassa rähmällään muiden edessä...

Oletko kiihtyneessä mielentilassa se ei ole hyvä tunnetila se on kuin viha ja estää rauhaisan unitilan.

Mutta öitä ja jatketaan huomenna raikkana hyvin nukutun yön jälkeen.

Ps. lue myös se aikaisempi viesti johon vastasin, jookosti

• ,
        korppis kirjoitti:

Oletko kiihtyneessä mielentilassa se ei ole hyvä tunnetila se on kuin viha ja estää rauhaisan unitilan.

Viestejäsi lukeneena, en usko ollenkaan, ettet tunne vihaa, täälläkään.
        Tuntemattomien ihmisten keskellä.

• bessie*
        korppis kirjoitti:

En ole kiihtyneessä mielentilassa, mutta poikkeuksellisesti pirteä kuin peippo tähän aikaan vielä. Nukuin liian pitkään ja erehdyin ahneuksissani vielä juomaan kahvia alkuillasta, eräässä tilaisuudessa käväistessäni. Kun en kehdannut kakkuja ja muita ihania tarjoiluja ilman kahvia ottaa. Nyt ihmettelen, että miksen kehdannut. Unesta tietoakaan, ensi kerralla pyydän kyllä maitoa kahvin sijasta.

Lukisin jos muistaisin missä se on.

• Aamuiset aivoni terästyivät lukiessani lauseesi:

"Pienellä ryhmällä on etuuksia jotka ovat kalliita ylläpitää."

Tämä on politiikkojen päivän sanaa, esim. jos ei kunnassa ole riittävästi asukkaita kunta yhdistään toiseen isompaan ja palvelut viedään sinne isompaan kuntaa.

Lausetta sopisi laajentaa useammalle eri elämän sektoreille. Mutta pienryhmät pitävät kiinni oikeuksistaan ja haluavat oikeuksiaan kiihkeästi laajentaa.

Toisaalta laajentakoon, en enää tällä ikää kovin paljoa tarvitse rahaa sen verran, etttä elän. Minulle riittää asunto, ruoka, hyvä ihmissuhde, lapseni, matkustaminen ja kesäpaikkani.

Muuten vielä yksi asia, olen iloinen jokaisesta näkemästäni tumman tummasta, joka tekee töitä.

• Hurri. Taas on varka

Mitäs se Suomen perustuslaki sanoo tuosta kysymyksestäsi ?

Jos et tiedä, niin se olisi eduskunnan hommia muuttaa Suomen perustuslakia, ja sanan vapautta. Et silleen tällä kertaa.

• En ole kyllä itse nähnyt yhtään oikeaa vihakirjoitusta täällä, mutta käyn ainoastaan 50 , 60 palstoilla. Tavallisia katkeroituneita oahantuulen levittäjiä ihan tarpeeksi ja mutamat vakikirjoittajat ovat saaneet itselleen ihan ilmaisen vihamiehen joka seuraa heitä kuin hai laivaa. (Mielestäni yp:n pitäisi puuttua asiaan jos sefut ei katso sitä asiakseen) Muutenkin olen sitä mieltä että palstan moderointi on erittäin amatöörimaista (esim. kirjoituksia poistetaan JOS JOKU SITÄ PYYTÄÄ ottamatta huomioon onko se oikeutettua vai ei _rutiini tärkeämpää kuin meriitit.

Kielikäytäntö kehitty ja menee eteenpäin ja nykymaailmassa ns. poliittisen korrektiuden nimissä monet sanat joita me käytimme nuorempina ja pidimme ihan tavallisan sanoina koetaan nykyisin loukkaavina. Ovatko ne loukkaavia tai ei, se ei ole meidän päätettävissämme, Sananvapaus on erittäin tärkeä asia, mutta ei pitäisi koskaan unohtaa että että minun vapauteni rajoittuu siihen mistä jonkun toisen vapaus alkaa.

• bessie*

Ai et ole nähnyt yhtään OIKEAA vihakirjoitusta täällä? Täytyy kyllä myöntää, etten ole läheskään noin hyvä arvioimaan kirjoituksia kuin sinä. Minä en erota oikeaa vihakirjoitusta väärästä vihakirjoituksesta.
        Kaikenlaisia keksittyjä juttuja, joiden tarkoituksena on leimata kokonainen ihmisryhmä ikävällä tavalla, täällä kyllä on nähty, aiemmin hyvinkin paljon. Täytyy kyllä myöntää, että niitä harrastavat ovat yksi toisensa jälkeen vähentänee näiden sepustuksiensa värkkäämistä.

• Täällä on tapana olla suvaitsevainen ja lytätä suvaitsemattomat ja rajan näiden kahden ryhmän välille vetävät he jotka ovat omasta mielestään suvaitsevia vaikka toimivatkin suvaitsemattomina.

Suvaisevaisuus antaa tilaa toisin ajattelijoille. Mutta se toisinajattelija leimataan rasistiksi vaikka siitä kielletystä sanasta, jota me tämän ikäluokan ihmiset opittiin käyttämään tumman tummista. Ja mikä on huvittavinta sanaleikkiä kuin, että meillä on omat tummat ja sitten muualta tulleet tumman tummat.

Lehtiuutisissakon on uudenlainen asian ympärillä pyörivä sanasto, "pidätetty puhui suomenkieltä murtaen", "pidätetty on tummahko ihoinen, kansalaisuutta ei mainita, mutta jos rikoksen tekijä on suomalainen se ilmoitetaan.

Tunnetilana viha on vaarallinen olotila.

• bessie* kirjoitti:

Ai et ole nähnyt yhtään OIKEAA vihakirjoitusta täällä? Täytyy kyllä myöntää, etten ole läheskään noin hyvä arvioimaan kirjoituksia kuin sinä. Minä en erota oikeaa vihakirjoitusta väärästä vihakirjoituksesta.
        Kaikenlaisia keksittyjä juttuja, joiden tarkoituksena on leimata kokonainen ihmisryhmä ikävällä tavalla, täällä kyllä on nähty, aiemmin hyvinkin paljon. Täytyy kyllä myöntää, että niitä harrastavat ovat yksi toisensa jälkeen vähentänee näiden sepustuksiensa värkkäämistä.

Osallistuit tällä samalla jorinalla toisessa ketjussa, mutta et vastannut kun kirjoitin vastineen.

Kuvitteletko, että muutan kantaani mamuista sen takia, että vihakirjoitus on nyt muodin huipulla kattia kanssa.

Vihaa en tunne ja ihmettelen jos sinä tunnet vihaa ja jos vihaat niin kerro mitä?

• bessie* kirjoitti:

Kaikki on suhteellista eli siis riippuu vertailukohteesta. Kyllä täällä on näkynyt rasistisia, suvaitsemattomia ja ahdasmielisiä kirjoituksia aivan riittämiin, mutta vihaa lietsovaa, uhkaavaa propagandaa/proselytismia tyyppi Fox News mitään uskontoa tai ihmisryhmää kohtaan en ole todellakaan nähnyt.

Se voi taas johtua siitä että en ole lukenut sivuja vuosikausiin ja huomioni ovat vain jokusen viikon ajalta.

• Turvaviittako?
        korppis kirjoitti:

Osallistuit tällä samalla jorinalla toisessa ketjussa, mutta et vastannut kun kirjoitin vastineen.

Kuvitteletko, että muutan kantaani mamuista sen takia, että vihakirjoitus on nyt muodin huipulla kattia kanssa.

Vihaa en tunne ja ihmettelen jos sinä tunnet vihaa ja jos vihaat niin kerro mitä?

Oletko sitä mieltä ettei saa olla vihainen jollekulle? Jos on homo tai maahanmuuttaja joka on aiheuttanut mielestäni minulle vihaa aiheuttavan tunteen niin onko se rasismia ja kiellettyä vihakäyttäytymistä?

Eimääriteltyä ryhmän jäsentä kohtaan tunnettu vihaisuus on oikeutetumpaa vai? Kääriytyvätkö homot ja maahanmuuttajat ym. vähemmistöjen edustajat ja poikkeavuudet johonkin suojaviittaan jossa nauttivat tietynlaista koskemattomuutta?

• bessie*
        korppis kirjoitti:

Ai jorinalla, kiitos.

En vastannut siihen, koska huomasin sen vasta olisiko ollut joskus parin päivän kuluttua.

Sinun kantasi mamuista kiinnostaa minua vain, jos satumme keskustelemaan siitä, ei muuten. Enkä usko sinun muuttavan kantaasi. Vihakirjoitus ei ole "muodin huipulla", mutta täällä sitä on jo vuosia esiintynyt ihmeen paljon, yleiskeskustelupalsta kuitenkin, eikä mikään asian harrastajien oma foorumi.
        Nyt vain on viimeinkin vähän ryhdistäydytty miettimään, kuinka sitä voitaisiin suitsia.

Olemme ilmeisesti samanlaisia ainakin yhdessä asiassa, minäkään en tunne vihaa. Vihaan yllyttävää kirjoittelua harrastaviakaan en osaa vihata, enhän lopulta tiedä esim. heidän ymmärryksensä tasoa tai perimmäisiä motiivejaan.
        Arvelen monenkin kirjoittavan noita tarinoitaan silkasta kirjoittamisen "ilosta". Onhan tuokin jo käynyt selväksi, että kaikki eivät edes tiedä, mitä vihakirjoittelu tarkoittaa.
        Heitä kohtaan en tunne edes halveksuntaa, kuten joitakin tarkoituksellista vihakirjoittelua harrastavia kohtaan. Tyypillistä heille on mm. se, että he lopulta ovat täysin haluttomia asialliseen, maahanmuuttoasioita kriittisesti käsittelevään keskusteluun.

• bessie* kirjoitti:

Ai jorinalla, kiitos.

En vastannut siihen, koska huomasin sen vasta olisiko ollut joskus parin päivän kuluttua.

Sinun kantasi mamuista kiinnostaa minua vain, jos satumme keskustelemaan siitä, ei muuten. Enkä usko sinun muuttavan kantaasi. Vihakirjoitus ei ole "muodin huipulla", mutta täällä sitä on jo vuosia esiintynyt ihmeen paljon, yleiskeskustelupalsta kuitenkin, eikä mikään asian harrastajien oma foorumi.
        Nyt vain on viimeinkin vähän ryhdistäydytty miettimään, kuinka sitä voitaisiin suitsia.

Olemme ilmeisesti samanlaisia ainakin yhdessä asiassa, minäkään en tunne vihaa. Vihaan yllyttävää kirjoittelua harrastaviakaan en osaa vihata, enhän lopulta tiedä esim. heidän ymmärryksensä tasoa tai perimmäisiä motiivejaan.
        Arvelen monenkin kirjoittavan noita tarinoitaan silkasta kirjoittamisen "ilosta". Onhan tuokin jo käynyt selväksi, että kaikki eivät edes tiedä, mitä vihakirjoittelu tarkoittaa.
        Heitä kohtaan en tunne edes halveksuntaa, kuten joitakin tarkoituksellista vihakirjoittelua harrastavia kohtaan. Tyypillistä heille on mm. se, että he lopulta ovat täysin haluttomia asialliseen, maahanmuuttoasioita kriittisesti käsittelevään keskusteluun.

Itseasiassa, vihakirjoittelu tuli päällimmäiseksi puheen aiheeksi vasta Norjan tapahtumien jälkeen ja on siten nyt "muotia".

Presitenttimme Tarja Halonen on lausunut.

Nyt on aika avata silmät. Keskustelua ei voi lykätä.Norjalaiset sanovat terrori-iskun jälkeen hienosti: tarvitaan enemmän demokratiaa, enemmän avoimuutta ja enemmän yhteistoimintaa.

Mitä hän mahtoi sanoillaan tarkoittaa?

Mitä mieltä olet seuraavasta:

Bloggari Fjordman, jota A.B. Breivkin on usein lainannut manifestissään, on tullut julkisuuteen. Peder Jensen 36, antoi perjantaina haastattelun VerdensGang-lehdelle. Jenssen kiistää edustavansa äärilinjaa. Hän on usean vuoden ajan kirjoittanut maahanmuuttovastaisia kirjoituksia ja kannattavansa Eurabia-salaliittoteoriaa.

Miksi Eurabia- salaliitto teoriasta ei voida keskustella avoimesti ilman vihaa, jos maailman laajuisesti nähdään, että teorialle on pohjaa?

• Turvaviittako? kirjoitti:

Oletko sitä mieltä ettei saa olla vihainen jollekulle? Jos on homo tai maahanmuuttaja joka on aiheuttanut mielestäni minulle vihaa aiheuttavan tunteen niin onko se rasismia ja kiellettyä vihakäyttäytymistä?

Eimääriteltyä ryhmän jäsentä kohtaan tunnettu vihaisuus on oikeutetumpaa vai? Kääriytyvätkö homot ja maahanmuuttajat ym. vähemmistöjen edustajat ja poikkeavuudet johonkin suojaviittaan jossa nauttivat tietynlaista koskemattomuutta?

Olen jo monta kertaa maininnut tässä ketjussa, että en tunne tänne kirjoittaessani vihaa. Tulistun, ärsyynnyn, turhaudun, masennun, katkeroidun, nauran, hymyilen ja annan anteeksi yms. ja ne ovat hyvin ohimeneviä tunteitä.
        Olen impulssiivinen ja voimakastahtoinen, mutta myös huumorintajuinen. Olen sitä mieltä, että vihainen saa olla, mutta, että alkaa vihata ei, se on turhaa energian tuhlausta.

Homot eivät aiheuta minulle vihan tunteita. Eikä he kietoudu suojaviittaan vastahan he alkavat tulla ulos kaapeistaan ja ovat voimansa tunnossa vaatien samoja oikeuksia kuin heteroilla on.

Olen vain kritisoinut ja olen vastaan heidän vaatimuksiaan mennä kirkossa naimisiin ja tehdä lapsia keinotekoisesti. Ihmisinä he ovat samanlaisia kuin itsekin suruineni, murheineni ja iloineni.

Maahanmuuttajat suurin osa ainakin korvessa, elävät verovaroillamme ja eivät tule ikinä integroitumaan. Suojakodin ovat suomalaiset heille rakentaneet ja miksi he eivät käyttäisi saamaansa suojakotia hyväkseen.

Miten heidät työllistettäisiin ja naiset riisuttaisiin hunnuista olisi yksi keskustelun aihe? Heidän integroituminen voisi helpottua kun he samaistuisivat kansaamme.

Samoin voitaisiin keskutella niistä ulkolaisista opiskelijoista, jotka vievät omiemme yliopistopaikkoja. Heille taataan opiskelija-asunto kun taas omamme jäävät ovien ulkopuolelle. Opiskeluhan on heille pääsääntöisesti ilmaista näin olen käsittänyt, mutta voitte oikaista jos olen väärässä.

Olemmeko maailman kansalaisia. Olemmko valmiit integroitumaan maailanlaajuisesti? Eu-liittovaltion saranat narisevat, mitenhän tämä maailman kansaisuuden lunastus mahtaa loppumetreillä onnistua?

Vihaa en tunne edes ulkomaalaisia kerjäläisiä ja rikollisia kohtaan vaan kritisoin heitä auttavia suomalaisia karhunpalveluksesta maatamme kohtaan..

Vihan tunne ei ole minulle tuntematon sillä kun esikoiseni oli vauva, eräs häiriintynyt väärän puun kautta avioliittoni myötä tullut sukulaiseni uhkasi siepata poikani. Silloin annoin hänen ymmärtää, että jos lapselleni tapahtuu jotain tapan hänet. Onneksi minun ei tarvinnut toteuttaa uhkaustani.

• bessie*
        korppis kirjoitti:

Itseasiassa, vihakirjoittelu tuli päällimmäiseksi puheen aiheeksi vasta Norjan tapahtumien jälkeen ja on siten nyt "muotia".

Presitenttimme Tarja Halonen on lausunut.

Nyt on aika avata silmät. Keskustelua ei voi lykätä.Norjalaiset sanovat terrori-iskun jälkeen hienosti: tarvitaan enemmän demokratiaa, enemmän avoimuutta ja enemmän yhteistoimintaa.

Mitä hän mahtoi sanoillaan tarkoittaa?

Mitä mieltä olet seuraavasta:

Bloggari Fjordman, jota A.B. Breivkin on usein lainannut manifestissään, on tullut julkisuuteen. Peder Jensen 36, antoi perjantaina haastattelun VerdensGang-lehdelle. Jenssen kiistää edustavansa äärilinjaa. Hän on usean vuoden ajan kirjoittanut maahanmuuttovastaisia kirjoituksia ja kannattavansa Eurabia-salaliittoteoriaa.

Miksi Eurabia- salaliitto teoriasta ei voida keskustella avoimesti ilman vihaa, jos maailman laajuisesti nähdään, että teorialle on pohjaa?

Itseasiassa, vihakirjoittelun suitsimisesta alettiin enenevässä määrin käydä julkista keskustelua jo paljon ennen Norjan pommi-iskua ja joukkomurhaa, kaikkialla Euroopassa ja muuallakin.
        Sen jälkeen keskustelu on tietenkin lisääntynyt, ja niinhän sen pitääkin olla.

Mikä sinulta jäi ymmärtämättä presidentin sanoissa?

Ehkäpä salaliittoteorioiden kannattajissa ei ole julkiseen yhteiskunnalliseen keskusteluun kykeneviä? Jos teoria ei anna mitään arvoa demokratialle, vapaudelle, ihmisoikeuksille ja tasa-arvolle, niin missähän länsimaassa arvelisit (todellisen) keskustelun olevan mahdollista?
        Näidensalaliittoteorioiden sisältö sinänsä taitaa useimmiten olla vastoin YK:n ihmisoikeuksien julistusta ja myös useimpien maiden lakeja. Kuinka yhdelläkään yhteiskunnallisella mielipide- ym. vaikuttajalla (mukaan lukien "tavalliset" kansalaiset) voisi olla halua tai mielenkiintoa noista teorioista varsinaisesti keskustella, eihän sieltä voi löytyä vapaassa yhteiskunnassa käytävälle rakentavalle keskustelulle minkäänlaista pohjaa.

• bessie* kirjoitti:

Itseasiassa, vihakirjoittelun suitsimisesta alettiin enenevässä määrin käydä julkista keskustelua jo paljon ennen Norjan pommi-iskua ja joukkomurhaa, kaikkialla Euroopassa ja muuallakin.
        Sen jälkeen keskustelu on tietenkin lisääntynyt, ja niinhän sen pitääkin olla.

Mikä sinulta jäi ymmärtämättä presidentin sanoissa?

Ehkäpä salaliittoteorioiden kannattajissa ei ole julkiseen yhteiskunnalliseen keskusteluun kykeneviä? Jos teoria ei anna mitään arvoa demokratialle, vapaudelle, ihmisoikeuksille ja tasa-arvolle, niin missähän länsimaassa arvelisit (todellisen) keskustelun olevan mahdollista?
        Näidensalaliittoteorioiden sisältö sinänsä taitaa useimmiten olla vastoin YK:n ihmisoikeuksien julistusta ja myös useimpien maiden lakeja. Kuinka yhdelläkään yhteiskunnallisella mielipide- ym. vaikuttajalla (mukaan lukien "tavalliset" kansalaiset) voisi olla halua tai mielenkiintoa noista teorioista varsinaisesti keskustella, eihän sieltä voi löytyä vapaassa yhteiskunnassa käytävälle rakentavalle keskustelulle minkäänlaista pohjaa.

Halonen tarkoitti lainatessaan norjalaisia näin ymmärsin, enemmän keskustelua, sitä ei voi enää lykätä, nimenomaan enemmän avointa keskustelua enemmän demokratiaa. Nythän demokratiassamme edelliset vaalit osoittivat suunnan muutosta mm. perus-suomalaisten nousulla isoksi osaksi parlamenttiamme.

Kuitenkin keskustelun rajoitus on vallannut alaa ja ollut tapetilla, kuten avauksessani totesin.

Eli juuri tätä avointa keskustelua kaipaan ei rajoituksia.

Eurabia- salaliittoteorian mukaan Eurooppa islamilaistetaan maahanmuuton avulla. Tämä lienee se kuuma peruna, joka jakaa ihmiset kahtia. En tiedä onko teorille luotu virallista organisaatiota.

Jos katsomme laajasti maailman tilannetta niin voimme todeta ilman suurempia tunnekuohuja, että Pohjois Afrikassa kuohuu, Arabimaissa kuohuu. Kuohunnan myötä nuoret kaipaavat työtä ja toimeentuloa jonka ajamina miljoonia nuoria turhautuneita odottaa pääsyä eurooppaan. Mukanaan he tuovat oman kulttuurinsa, joka poikkeaa länsimaisesta kulttuurista näin aiheuttaen konflikteja.

• bessie*
        korppis kirjoitti:

Halonen tarkoitti lainatessaan norjalaisia näin ymmärsin, enemmän keskustelua, sitä ei voi enää lykätä, nimenomaan enemmän avointa keskustelua enemmän demokratiaa. Nythän demokratiassamme edelliset vaalit osoittivat suunnan muutosta mm. perus-suomalaisten nousulla isoksi osaksi parlamenttiamme.

Kuitenkin keskustelun rajoitus on vallannut alaa ja ollut tapetilla, kuten avauksessani totesin.

Eli juuri tätä avointa keskustelua kaipaan ei rajoituksia.

Eurabia- salaliittoteorian mukaan Eurooppa islamilaistetaan maahanmuuton avulla. Tämä lienee se kuuma peruna, joka jakaa ihmiset kahtia. En tiedä onko teorille luotu virallista organisaatiota.

Jos katsomme laajasti maailman tilannetta niin voimme todeta ilman suurempia tunnekuohuja, että Pohjois Afrikassa kuohuu, Arabimaissa kuohuu. Kuohunnan myötä nuoret kaipaavat työtä ja toimeentuloa jonka ajamina miljoonia nuoria turhautuneita odottaa pääsyä eurooppaan. Mukanaan he tuovat oman kulttuurinsa, joka poikkeaa länsimaisesta kulttuurista näin aiheuttaen konflikteja.

Äänestämällä eduskuntavaaleissa voidaan tietysti ajatella kansan tahdon eräällä tavalla toteutuvan. Mutta todellisuudessa (ja monipuoluejärjestelmässä) ei ole mitään yhteistä kansan tahtoa, pelkkä ajatuskin on aivan järjen vastainen
        .
        On huolestuttavaa, että pienen pieni osa kansalaisista pitää yhden oikeistopopulistisen puolueen menestystä vaaleissa oikeituksena rasistisille puheille ja teoille.
        Ei meillä koskaan ole ollut oikeutta sanoa julkisesti ihan mitä vain, eikä se ole ollut ongelma. Nyt ovat sitten äänessä sellaisetkin, jotka eivät tätä mitenkään voi eivätkä halua ymmärtää. Heille pitäisi ilmeisesti myöntää erivapauksia... .

Eri uskontokunnat pystyvät hyvin elämään sulassa sovussa. Yhteiskunnassa on oltava ehdoton yhdenvertaisuus. Kaikkien on noudatettava samoja lakeja ja käyttäytymistä koskevia sääntöjä. Ketään ei saa suosia tai syrjiä. Kaikilla samat oikeudet ja velvollisuudet. Mahdolliset uskonnosta tai "kulttuurista" johtuvat erivapaudet ja erityiskohtelut on otettava pois. Kaikilla on velvollisuus kykyjensä mukaan osallistua hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitoon.
        Maahan otettavien turvapaikan hakijoiden määrää tarkistettava edelleen, vaihtoehtona apu hakijoiden lähtöpaikkaan. Maassa olevien kotouttamista tehostettava, ym. ym..
        Järjellä ja suvaitsevaisuudella asiat voivat hoituakin, eivät epätosia ennakkoluuloja lisäävällä, vihattomallakaan "keskustelulla", ja syrjinnällä sekä eriarvoistamisella.

• bessie* kirjoitti:

Äänestämällä eduskuntavaaleissa voidaan tietysti ajatella kansan tahdon eräällä tavalla toteutuvan. Mutta todellisuudessa (ja monipuoluejärjestelmässä) ei ole mitään yhteistä kansan tahtoa, pelkkä ajatuskin on aivan järjen vastainen
        .
        On huolestuttavaa, että pienen pieni osa kansalaisista pitää yhden oikeistopopulistisen puolueen menestystä vaaleissa oikeituksena rasistisille puheille ja teoille.
        Ei meillä koskaan ole ollut oikeutta sanoa julkisesti ihan mitä vain, eikä se ole ollut ongelma. Nyt ovat sitten äänessä sellaisetkin, jotka eivät tätä mitenkään voi eivätkä halua ymmärtää. Heille pitäisi ilmeisesti myöntää erivapauksia... .

Eri uskontokunnat pystyvät hyvin elämään sulassa sovussa. Yhteiskunnassa on oltava ehdoton yhdenvertaisuus. Kaikkien on noudatettava samoja lakeja ja käyttäytymistä koskevia sääntöjä. Ketään ei saa suosia tai syrjiä. Kaikilla samat oikeudet ja velvollisuudet. Mahdolliset uskonnosta tai "kulttuurista" johtuvat erivapaudet ja erityiskohtelut on otettava pois. Kaikilla on velvollisuus kykyjensä mukaan osallistua hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitoon.
        Maahan otettavien turvapaikan hakijoiden määrää tarkistettava edelleen, vaihtoehtona apu hakijoiden lähtöpaikkaan. Maassa olevien kotouttamista tehostettava, ym. ym..
        Järjellä ja suvaitsevaisuudella asiat voivat hoituakin, eivät epätosia ennakkoluuloja lisäävällä, vihattomallakaan "keskustelulla", ja syrjinnällä sekä eriarvoistamisella.

@bessie*

Viimeinen kappale kirjoituksessasi sai minut kiinnostumaan.
        Kirjoitus ei ole kaukana YK:n peruskirjan julistuksesta ja sitä on jauhettu nyt vuosikymmeniä.

Kirjoituksesi toinen kappale on nykyaikaa.
        Ja siinä haetaan Suomalaisen kansakunnan elämälle tarkoitushakuista perustetta.
        Samoin sanoin kun lehdistökin kirjoittaa, Presidentteineen.

Ensimmäinen kappale taas kertoo siitä että et haluaisi sen toteuttavan toista kappaletta.
        Edes demokraattisesti.

Kirjoituksesi kuvaa hyvin pientä osaa Suomalaisista.
        Kärjistäen: 3500 hyvävartaloista marssimassa hyvän asian puolesta.
        Unohtaen 5 000 000 isomahaista ja rumaa kansalaista, iso osa työtöntä.

Minusta meillä ei, tässä maassa, ole oikeutta ottaa vastaan "työmiehiä" ennen kuin omamme pääsevät veronmaksun alkuun.

Maahanmuuttovastaisuus ei ole rasismia.
        Rasismin siitä ovat tehneet päättäjämme, jotka aikanaan ottivat väärän maan naisministerien hellään haliin. Laitan tähän loppuun vähän "rasismia". Ymmärrän sen kyllä. :)

H.

• bessie*
        hunksz kirjoitti:

@bessie*

Kirjoitus ei ole kaukana YK:n peruskirjan julistuksesta ja sitä on jauhettu nyt vuosikymmeniä.

Ensimmäinen kappale taas kertoo siitä että et haluaisi sen toteuttavan toista kappaletta.
        Edes demokraattisesti.

Minusta meillä ei, tässä maassa, ole oikeutta ottaa vastaan "työmiehiä" ennen kuin omamme pääsevät veronmaksun alkuun.

Rasismin siitä ovat tehneet päättäjämme, jotka aikanaan ottivat väärän maan naisministerien hellään haliin. Laitan tähän loppuun vähän "rasismia". Ymmärrän sen kyllä. :)

H.

En jaksa ja hyppelehtiä kappaleitteni ja sinun kappaleittesi välillä ja miettiä mitä tarkoitat.

Demokratian perusteiden ja toteuttamisen syvällisempään pohdintaan en ryhdy, tokko pystyisinkään.
        Tavoite ja ihanne kai olisi se, että otetaan mahdollisimman oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti huomioon kaikkien ryhmien intressit?
        Matematiikkakaan ei kuulu vahvuuksiini, mutta tiedän sentään mitä tarkoittaa esim. 25 %. Minulle on turha väittää että 25 % jollekin puolueelle annetuista äänistä (huom! äänistä, ei kansasta) edustaisi koko kansan tahtoa, eikähän näiden samaa puoluetta äänestäneidenkään tahto ole kaikissa asioissa sama.

Tietenkin meillä on oikeus ottaa vastaan ihmisiä, ja on syytäkin. Jo senkin takia, että maastamme lähtee vuosittain tuhansia suomalaisia työhön muualle.
        Täystyöllisyyttä meillä ei ole ollut koskaan, ei ollut ennen ensimmäistäkään venepakolaista, eikä tule koskaan olemaan.
        Yleensä mitkään yhteiskuntamme suurimmista ongelmista eivät ole maahanmuuttajien aiheuttamia.

Olen aina sanonut, että maahanmuuttovastaisuus on (tai ehkä paremminkin on ollut) ihmiselle luontainen asenne (ensireaktiona?). Se voi olla myös rasismia, tai sitten ei. Maahanmuuttopolitiikassamme tehtyjä virheitä ei mitenkään pysty laittamaan yhden tai useammankaan nais!ministerin kontolle, vaikka kuinka yrittäisi. Kas kun kaikki tieto hallitusten kokoonpanoista ja voimasuhteista, päätöksistä ja laeista, maahanmuuttajien ja käännytettyjen määrästä jne. jne. on kaikkien saatavilla...
        Tärkeämpää kai olisikin nyt katsoa eteenpäin ja välttää uusien virheiden tekeminen.

• hunksz kirjoitti:

@bessie*

Edes demokraattisesti.

H.

Hunski, samoja ajatuksia pyöri minunkin päässäni lukiessani beesin viestiä.

• -----------

Tekopyhää jorinaa, koko ketju.
      Ihminen ei näe itseään.

• EIKÄ ole! ("Juupas"

taas ilmeisesti lyttäämässä!)

"Korppis" puhui aivan asiaa, tuo "suomenkieltä murtaen"-
      kiertoilmaisu tai "kansallispukuinen" ovat hiukan samoja kuin karhun nimittäminen Mesikämmeneksi, sillä meidät on peloteltu puhumattomiksi omassa maassamme.

Lainaan tuota viestiä:

"Onko mustaihoista tarkoittava n-kirjaimella alkava sana sinusta vähemmän vai enemmän paha, kuin tuo 'finn bastard' paholaista tai paskiaista tarkoittava sana.
      Minusta on outoa että 'n......' -sanaa ei edes voi kirjoittaa täällä, milloin intiaani kielletään? tai japanilainen?
      Aivan tavallisia sanoja.

Sen sijaan finnjävel, pluraalissa finnjävlarna on todella paha haukkumasana niihin verrattuna,
      mutta SITÄ ei kielletä!!!

Siis suomalaisia SAA haukkua miten paljon vain!!!

Se on väärin."

Suomalaisia haukkuvista VIHAviesteistä on tultava loppu - vihdoinkin!

• jocus*

Finjävel-sana tulisi ehdottomasti kieltää. En tosin ole nähnyt kenenkään muun sitä täällä käyttävän kuin suomalaisuuskiihkoilijoiden.

• bibimbap

Luin ketjun ja jäin miettimään mikä oikeastaan on vihakirjoitus.
      Näillä sivuilla näkee paljon provointia ja paljon asioita joita ihmiset kirjoittavat ymmärtämättömyyksissään.
      Mutta oikea viha?
      Vaatii maanisuutta.
      Sellainen ihminen joka on ottanut jonkun vihansa kohteeksi ei osaa muusta puhua, vaan palaa omaan kiihotuksen aiheeseensa toistuvasti.
      Vaatii muitakin tekemään jotain ja ehkä, tekee itsekin.
      Mennen kiihotuksen puolelle.

Miksi ihminen vihaa jotain? Miksi se tuntee syvän vihan nousevan jos puhutaan asioista joita ei voi hyväksyä.
      Eikö viha ole enimmäkseen pelkoa?
      Kun pelätään ja torjutaan joku asia omasta elinpiiristä jota ei täysin tunneta ja johon on kova ennkkoasenne?

Vihakin voi laantua, kun oppii elämästä enemmän?

• @bibimbap

Tulikohan se nyt oikein :) ?

Minä sit vihaan Raumlaissi jaarituksi ja muitakin jaarituksii.
        Jos kerta joku tekee fiksun aloituksen niin miks sitä ei, niinku, kunnioiteta?
        Pasha!!
        Jo vain, mie kiihottasin tohon HUNKSZ: iin, ainaski, heevetti!!!
        Et mie sit tunnen vihaa...aaarghh!!

Mutta pyrin kyllä aina vain kauniin sanoin huomauttamaan havaitsemistani epäkohdista.
        Ja ylen kannatan rekattua nimmaria. Ei se estä huomauttamasta Hämähäkistä, vaikka se olisikin väärin päin.

Akasia ei valtaa Suomen koivikkoja, ainakaan jos se on minun sanailustani kiinni.
        Eikä Toreilla tulla näkemään grillattuja toukkia tai Tarantelloja, ainakaan ihan lähellä paistettuja Muikkuja.
        Saastana!!!
        H. :)

• bibimbap
        hunksz kirjoitti:

@bibimbap

Tulikohan se nyt oikein :) ?

Minä sit vihaan Raumlaissi jaarituksi ja muitakin jaarituksii.
        Jos kerta joku tekee fiksun aloituksen niin miks sitä ei, niinku, kunnioiteta?
        Pasha!!
        Jo vain, mie kiihottasin tohon HUNKSZ: iin, ainaski, heevetti!!!
        Et mie sit tunnen vihaa...aaarghh!!

Mutta pyrin kyllä aina vain kauniin sanoin huomauttamaan havaitsemistani epäkohdista.
        Ja ylen kannatan rekattua nimmaria. Ei se estä huomauttamasta Hämähäkistä, vaikka se olisikin väärin päin.

Akasia ei valtaa Suomen koivikkoja, ainakaan jos se on minun sanailustani kiinni.
        Eikä Toreilla tulla näkemään grillattuja toukkia tai Tarantelloja, ainakaan ihan lähellä paistettuja Muikkuja.
        Saastana!!!
        H. :)

Minulla ei ole sinulle mitään asiaa.
        Viimeinen kerta kun vastaan viestiisi.
        Korpikirjailijan aloituksessa ei ole kyse Sinusta, valitettavasti.
        Minäkään en puhu Sinusta, valitettavasti.
        Enkä oikeasti, näe kirjoituksessasi mitään yhtymäkohtia minun kirjoitukseeni, valitettavasti.
        Voi olla kannattavaa laittaa pullonkorkki kiinni? Ei ole niin sekavaa se ulosanti silloin

• bibimbap kirjoitti:

Minulla ei ole sinulle mitään asiaa.
        Viimeinen kerta kun vastaan viestiisi.
        Korpikirjailijan aloituksessa ei ole kyse Sinusta, valitettavasti.
        Minäkään en puhu Sinusta, valitettavasti.
        Enkä oikeasti, näe kirjoituksessasi mitään yhtymäkohtia minun kirjoitukseeni, valitettavasti.
        Voi olla kannattavaa laittaa pullonkorkki kiinni? Ei ole niin sekavaa se ulosanti silloin

@bibimbap

Hän tekee kuten hyväksi näkee.
        Niin tekevät useimmat.
        Keskipäivän kännistä ja viinasta on kyllä minulla aikaa jo 20v. jotain, jos ralliviikonloppua ei lasketa mukaan ja ralli meni jo.
        Minä puhun sinusta, koska yritän keskustella kuten palstan ajatus edellyttää.
        Luen myös aina kaiken mitä sinä tai muutkin kirjoittavat, muuten jää näköalani aikasti kapeaksi.
        Siinä olet oikeassa että kaikkien kirjoitukset eivät kaikille ole kiinnostavia.
        Minulla ei koskaan ole syytä sanoa "valitettavasti", ainakaan ajatuksista, koska ilman ihmisten ajatuksia en voisi kehittyä.
        H.

• bibimbap
        hunksz kirjoitti:

@bibimbap

Hän tekee kuten hyväksi näkee.
        Niin tekevät useimmat.
        Keskipäivän kännistä ja viinasta on kyllä minulla aikaa jo 20v. jotain, jos ralliviikonloppua ei lasketa mukaan ja ralli meni jo.
        Minä puhun sinusta, koska yritän keskustella kuten palstan ajatus edellyttää.
        Luen myös aina kaiken mitä sinä tai muutkin kirjoittavat, muuten jää näköalani aikasti kapeaksi.
        Siinä olet oikeassa että kaikkien kirjoitukset eivät kaikille ole kiinnostavia.
        Minulla ei koskaan ole syytä sanoa "valitettavasti", ainakaan ajatuksista, koska ilman ihmisten ajatuksia en voisi kehittyä.
        H.

Minä olen saanut sinusta huonon maun.
        Ensimmäisiä kertoja kun tulin tänne, syyttelivät kirjoittajat minua ties miksikä.
        Sen pistin harmittoman tiliin.

Sinä sitä vastoin aloit vihjaileaan minun olevan sitä tai tätä.
        Ja sen laitoin typeryyden piikkiin.

Olen tavannut monenlaisia pastahörhöjä ja luen sinut ikävimpien piiriin.
        Miehiin jotka luulevat tietävänsä sitä tai tätä ja joilla on oma kannattajapiiri.
        Sille piirille sinun luulemisesi menevät täydestä.

Olet itse katkaissut siteet siihen että voisimme käydä minkäänlaista järkevä keskustelua.
        Tulevaisuudessa pyydän, älä huomioi minua mitenkään vaan anna minun keskustella muiden ihmisten kanssa, ilman sinun -älyllisiä- väliintulojasi.

• bessie*

Samaa mieltä kanssasi. :)

Tuo "vihakirjoitus" kieltämättä on hieman hankala sana. Sana "rasistinen" ei kaikkiin tapauksiin kai oikein sovi, ja se myös tuntuu suorastaan raivostuttavan juuri ne todelliset rasistit. Sanat "syrjivä" tai "yllyttävä" ovat kai vähän kömpelöitä käyttää nekin, ja kuulostavatkin ehkä harmittomammalta kuin mitä vihakirjoittelu todellisuudessa on.

Provosointi on usein tarkoituksellista vihaan yllyttävää kirjoittelua, ei tietysti aina.

• bibimbap kirjoitti:

Minä olen saanut sinusta huonon maun.
        Ensimmäisiä kertoja kun tulin tänne, syyttelivät kirjoittajat minua ties miksikä.
        Sen pistin harmittoman tiliin.

Sinä sitä vastoin aloit vihjaileaan minun olevan sitä tai tätä.
        Ja sen laitoin typeryyden piikkiin.

Olen tavannut monenlaisia pastahörhöjä ja luen sinut ikävimpien piiriin.
        Miehiin jotka luulevat tietävänsä sitä tai tätä ja joilla on oma kannattajapiiri.
        Sille piirille sinun luulemisesi menevät täydestä.

Olet itse katkaissut siteet siihen että voisimme käydä minkäänlaista järkevä keskustelua.
        Tulevaisuudessa pyydän, älä huomioi minua mitenkään vaan anna minun keskustella muiden ihmisten kanssa, ilman sinun -älyllisiä- väliintulojasi.

@bibimbap

Asia ymmärretty.
        Jos joskus kuitenkin saat minusta toisen ajatuksen, toivon että kerrot sen.
        Minusta tuntuu että jossain on tapahtunut väärinkäsitys.
        H.

• bibimbap
        hunksz kirjoitti:

@bibimbap

Asia ymmärretty.
        Jos joskus kuitenkin saat minusta toisen ajatuksen, toivon että kerrot sen.
        Minusta tuntuu että jossain on tapahtunut väärinkäsitys.
        H.

Anteeksipyyntö on vähintä mitä voi toiselta odottaa.Perusttettomista luuloista.
        Helppoa on katsoa historiastasi viestit jotka olet minulle kirjoittanut.Eikö?

• bibimbap
        bessie* kirjoitti:

Samaa mieltä kanssasi. :)

Tuo "vihakirjoitus" kieltämättä on hieman hankala sana. Sana "rasistinen" ei kaikkiin tapauksiin kai oikein sovi, ja se myös tuntuu suorastaan raivostuttavan juuri ne todelliset rasistit. Sanat "syrjivä" tai "yllyttävä" ovat kai vähän kömpelöitä käyttää nekin, ja kuulostavatkin ehkä harmittomammalta kuin mitä vihakirjoittelu todellisuudessa on.

Provosointi on usein tarkoituksellista vihaan yllyttävää kirjoittelua, ei tietysti aina.

Joskus seon sitä, mutta siinä raukka yllyttää muita tekemään.
        Tai saadakseen itsellen ryhmän taakse tekemään niitä samoja tekoja joita itse haluaa mutta uskallus ei riitä yksin.

Vihakirjoitukseksi näkisin todellakin juuri nämä kirjoitukset jotka yllyttävät muita.
        Siltikin, kirjoittaja voi niitä tehtailla ihan huvin vuoksi, vain siksi että hänellä itsellään on tylsää?
        Vähän kuin jalkapallohuliganismi.Tehdään tappojakin vain siksi että pitää saada adrenaliinipiikki.

• tuttua niin tuttua
        bibimbap kirjoitti:

Anteeksipyyntö on vähintä mitä voi toiselta odottaa.Perusttettomista luuloista.
        Helppoa on katsoa historiastasi viestit jotka olet minulle kirjoittanut.Eikö?

Et vaan malta lopettaa bb ;))

• bessie*
        bibimbap kirjoitti:

Joskus seon sitä, mutta siinä raukka yllyttää muita tekemään.
        Tai saadakseen itsellen ryhmän taakse tekemään niitä samoja tekoja joita itse haluaa mutta uskallus ei riitä yksin.

Vihakirjoitukseksi näkisin todellakin juuri nämä kirjoitukset jotka yllyttävät muita.
        Siltikin, kirjoittaja voi niitä tehtailla ihan huvin vuoksi, vain siksi että hänellä itsellään on tylsää?
        Vähän kuin jalkapallohuliganismi.Tehdään tappojakin vain siksi että pitää saada adrenaliinipiikki.

Se, että tehtailee vihakirjoituksia ihan huvin vuoksi, vain koska itsellään on tylsää, ei tee tekoa ollenkaan hyväksyttävämmäksi. Ei, vaikka kysymyksessä olisi pahasti sairas mieli (kuten usein lieneekin).
        Turvatonta olisi elämä, jos kaikki katsoisivat oikeudekseen itsekkäästi viihdyttää itseään, käyttäen siinä hyväkseen kanssaihmisiään tai yhteistä omaisuutta, laeista piittaamatta.

• bibimbap
        bessie* kirjoitti:

Se, että tehtailee vihakirjoituksia ihan huvin vuoksi, vain koska itsellään on tylsää, ei tee tekoa ollenkaan hyväksyttävämmäksi. Ei, vaikka kysymyksessä olisi pahasti sairas mieli (kuten usein lieneekin).
        Turvatonta olisi elämä, jos kaikki katsoisivat oikeudekseen itsekkäästi viihdyttää itseään, käyttäen siinä hyväkseen kanssaihmisiään tai yhteistä omaisuutta, laeista piittaamatta.

Ei tietenkään tee, mutta sellainen näkyy niin selvästi näillä palstoilla.
        Joku haluaa hiukan lisätä liekkiin tulta.
        En tiedä miksi sellainen kansanhuvin on niin suosittua nykyisin.

Näen säälittävänä ihmisen jonka pitää ärsyttämällä saada toisesta ihmisestä reaktio.
        Näkisin sen lähinnä älykkyyden ja osaamisen puutteeksi.
        Kun ei osaa keskustella kiinnostavasti on pakko ärsyttää ja lietsoa toisen ihmisen vihaa.

Niinkuin sen itse näen, aika ei mene ruuan tuottamiseen ja on aikaa kiusata muita.
        Eikö vanha sanonta kuulu, toimettomat kädet ovat paholaisen työkalu?
        Jotain on pahasti vialla tässä meidän hyvinvointiyhteiskunnassamme?

• @alalla työskentelevä

Asiantuntijamme tuntuu olevan Raha-automaattiyhdistystä kaipaava työtön psykiatri. Tai sitten SPR:n toiminnan mukaiseen ilmaiseen rahaan haluava.

Kaksisuuntainen mielialahäiriö, tai muu väkisin keksitty Diagnoosi sopii kyllä meille.
        Minäkin olen täällä, ja sit ruudun toisellakin puolella.
        Paha se on aina päättää että laittaako kalamiehen haisevat pöksyt jalkaan vai Valentinon toiselta haisevat pöksyt.
        H.

• bibimbap

Hyvä alalla työskentelevä, en lähde tekemään minkäänlaista profilointia ihmisestä pelkän kirjoittelun perusteella
        .En oikein usko että sinunkaan kannattaa.
        Antaa vain huonon kuvan ammattikunnasta, tehdä diagnoosi näin helpoin perustein?
        Paineiden purkamine on varmaankin ihan hyvä asia, kunhan se ei kulminoidu haukkumiseen ja mustamaalaamiseen?
        En voi puhua muidenpuolesta, vain omastaniH

• bibimbap kirjoitti:

Hyvä alalla työskentelevä, en lähde tekemään minkäänlaista profilointia ihmisestä pelkän kirjoittelun perusteella
        .En oikein usko että sinunkaan kannattaa.
        Antaa vain huonon kuvan ammattikunnasta, tehdä diagnoosi näin helpoin perustein?
        Paineiden purkamine on varmaankin ihan hyvä asia, kunhan se ei kulminoidu haukkumiseen ja mustamaalaamiseen?
        En voi puhua muidenpuolesta, vain omastaniH

@bibimbap

H?

H.

• lejanna

'alalla työskentelevä' ei todellakaan diagnosoisi muita kirjoittajia.
        Toivottavasti sinulla on töitä, edes jonkinlaisia.
        .

• bibimbap
        hunksz kirjoitti:

@bibimbap

H?

H.

Herrajumala sentäs, vahinkolyönti.
        Istun riippukeinussa pihalla läppärin kans.Aika vainoharhaista tarttua yhteen vahinkolyöntiin.
        Lopeta jo minun peesaamiseni!

• bibimbap kirjoitti:

Herrajumala sentäs, vahinkolyönti.
        Istun riippukeinussa pihalla läppärin kans.Aika vainoharhaista tarttua yhteen vahinkolyöntiin.
        Lopeta jo minun peesaamiseni!

@bibimbab

Enhän minä, kun....
        Mutta saathan sinä ystäväiseni.
        Tuntuu mukavalta.
        H.

• bibimbap
        hunksz kirjoitti:

@bibimbab

Enhän minä, kun....
        Mutta saathan sinä ystäväiseni.
        Tuntuu mukavalta.
        H.

Sanoin, lopeta perässäjuoksu!

• Milläköhän alalla mahdat työskennellä??

• minttupuu kirjoitti:

Milläköhän alalla mahdat työskennellä??

Meni taas väärän paikkaan, mut onneks Lejanna on vastannu hyvin.

• ei taatusti

Enpähän ole tähänkään asti kirjautunut millekään keskusteölupalstalle. Jos tälle palstalle tulee kirjautumispakko, palsta saa jäädä unholaan. Vai vielä pankkitunnukset! Anna mun kaikki kestää!

• .´.´.

Ei kai kukaan moisen palstan takia oikeata vihaa tunne. Ärsyyntymistä korkeintaan.
      Saahan homoihin, maahanmuutajiin, ruotsinkielisiin ym.... kohdistaa vihantunteita siinä missä muihinkin, jos ovat sen ansainneet?
      Nyt tuntuu että ei saa näyttää negatiivisia tunteitaan heitä kohtaan edes syystä.

• 123***

Miten ansainneet?
        Ihmisinä, jotka ovat tehneet väärin vai yleensä ryhminä.
        Jäi vaan mulle epäselväksi mitä tarkoitat.

• No lue nyt ketju!

Vai olisiko kaikki kirkoitettava siua varten uudelleen?!!

• 123***

Mulleks tää oli???????
        Varsin vihainen vastaus yksinkertaiseen ja henkilökohtaisesti esitettyyn kysymykseen, jos oli.
        Eikä antanut vastausta siitä mitä mieltä olet, jos olet.

• @No lue nyt ketju!

Minulleko?

Minä olen puolihurri, asuin tuossa ihanassa maassa yli 5v.
      Ja muutenkin kannatan kielen käyttöä, saapi olla kerralla ihan useampikin.
      Mutta en minä aina mainitse olleeni/käynneeni Ruotsissa, vaikka en ole käynytkään.
      Jos minä haluan kuulla yskivää kurkkuääntä jota puhumiseksikin voi kutsua, menen minä Jyväskylään.
      Siellä kuulee viritettäviä ralliautoja.
      Ja Jyskälän pubeissa sanotaan selvällä Suomenkielellä:
      Saisinko yhden puolenlitran oluttuopin, kiitos.
      Stadissa se on: Paa mamma yks bisse!.

Rallista jaarittelu saisi kyllä yleistyä.
      H

• Vihakirjoittelu tarkoittaa tarkoitushakuisia yleistyksiä määrätyistä ihmisryhmistä.

Omalla nimellä kirjoittelu sopisi minulle.

• Minulle myös.
        Tarkoitushakuisuudella tarkoitat että kirjoittajalla on selvästi määriteltävissä oleva motiivi kirjoittaa asiansa juuri siinä muodossa? Esim. yllyttää/kiihottaa vihaan, muokata mielipteitä, vaikuttaa jollain tapaa?

• Pirre*
        Paloma.se.co kirjoitti:

Minulle myös.
        Tarkoitushakuisuudella tarkoitat että kirjoittajalla on selvästi määriteltävissä oleva motiivi kirjoittaa asiansa juuri siinä muodossa? Esim. yllyttää/kiihottaa vihaan, muokata mielipteitä, vaikuttaa jollain tapaa?

Esim. yleisen mielipiteen muokkausta, asennekasvatusta ja kyllä vaikuttaakin..

Jankutetaan jankuttamasta päästyään että esim. maahanmuutajat vie työt, julkiset varat, naiset jne., jen..., ja joihinkin aivopesu tehoaakin, ja nämä ryhmät ottavat halveksivat ja väheksyvät puheet oikeutuksiksi jo vihatekoihin.

Yleensä näillä ryhmillä on henkilöt erikseen jotka toimii organisaattoreina ja erikseen ne jotka toteuttaa käytännön vihateot, eli on suut ja päät, ja sitten ne lampaat tai opetuslapset vrt. skiniporukat..

• Ovatko ne jotka näillä palstoilla jankuttavat "mamuista" tai somaleista jne. maanhanmuuttahista (joko pakolaisina tai muuten vain) opetuslapsia vai tekevätkö he mahdollisesti mielestään jotain arvokasta asennekasvatustyötä?

Onko sananvapaus tärkeämpää kuin ihmisoikeuksien kunnioittaminen?

• bessie*

Varmastikin jotkut heistä kuvittelevat, että heillä on jotain suorastaan nerokasta ja ainutlaatuista yhteiskunnallista ajattelua ja näkemystä. Muistelen joidenkin tälläkin palstalla aivan vakavissaan olevan tuntuisina olleen sitä mieltä, että raukkamaisen joukkomurhaajan ja demokraattisen yhteiskunnan vihollisen viestiä olisi syytä kuunnella tarkalla korvalla.
        Mahdotonhan kenenkään on tietää nimettömistä ja tuntemattomista kirjoittelijoista mitä he itse kuvittelevat olevansa.
        Täällä riittää se, ettemme hyväksy vihakirjoittelua emmekä sen merkityksen vähättelyä.

Sananvapaus on ihmisoikeus. Emme kuitenkaan voi elää niin, että yksilö pitäisi kynsin hampain kiinni kaikista omista oikeuksistaan, samalla polkien toisten oikeuksia. Eläminen toistenkin oikeuksia kunnioittaen ei tarkoita mitään erityisempää tasapainoilua. Täydellisyyteenhän ei tarvitse pyrkiä, riittää kun pyrkii elämään ihmisiksi. Tai, jos se tuntuu helpommalta, lakeja ja sääntöjä sekä hyviä tapuja noudattaen.

• bessie* kirjoitti:

Varmastikin jotkut heistä kuvittelevat, että heillä on jotain suorastaan nerokasta ja ainutlaatuista yhteiskunnallista ajattelua ja näkemystä. Muistelen joidenkin tälläkin palstalla aivan vakavissaan olevan tuntuisina olleen sitä mieltä, että raukkamaisen joukkomurhaajan ja demokraattisen yhteiskunnan vihollisen viestiä olisi syytä kuunnella tarkalla korvalla.
        Mahdotonhan kenenkään on tietää nimettömistä ja tuntemattomista kirjoittelijoista mitä he itse kuvittelevat olevansa.
        Täällä riittää se, ettemme hyväksy vihakirjoittelua emmekä sen merkityksen vähättelyä.

Sananvapaus on ihmisoikeus. Emme kuitenkaan voi elää niin, että yksilö pitäisi kynsin hampain kiinni kaikista omista oikeuksistaan, samalla polkien toisten oikeuksia. Eläminen toistenkin oikeuksia kunnioittaen ei tarkoita mitään erityisempää tasapainoilua. Täydellisyyteenhän ei tarvitse pyrkiä, riittää kun pyrkii elämään ihmisiksi. Tai, jos se tuntuu helpommalta, lakeja ja sääntöjä sekä hyviä tapuja noudattaen.

Ok, en ole mitenkään eri mieltä asiasta, periaatteessa, halusin vain täsmentää itselleni mistä oikein oli kysymys. Missä kulkee suvaitsemattomien ja rasististen mielipiteiden ja vihakirjoittelun raja. Onko sävyn oltava kiihottavaa tai uhkailevaa vai riittääkö pelkästään lapsellinen nimittely ja tyhjänpäiväisten kliseiden toistaminen (vievät meiltä työpaikat, yliopistopaikat meidän lapsilta, rikosrekisterissä yliedustettuja jne.) Viimeiksimainitusta olen kyllä lukenut paljonkin esimerkkejä täällä mutta ne ovat yleensä niin alkeellisia ja huonosti tai ei ollenkaan perusteltuja että niihin ei kannata edes ottaa kantaa.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Ok, en ole mitenkään eri mieltä asiasta, periaatteessa, halusin vain täsmentää itselleni mistä oikein oli kysymys. Missä kulkee suvaitsemattomien ja rasististen mielipiteiden ja vihakirjoittelun raja. Onko sävyn oltava kiihottavaa tai uhkailevaa vai riittääkö pelkästään lapsellinen nimittely ja tyhjänpäiväisten kliseiden toistaminen (vievät meiltä työpaikat, yliopistopaikat meidän lapsilta, rikosrekisterissä yliedustettuja jne.) Viimeiksimainitusta olen kyllä lukenut paljonkin esimerkkejä täällä mutta ne ovat yleensä niin alkeellisia ja huonosti tai ei ollenkaan perusteltuja että niihin ei kannata edes ottaa kantaa.

Iltaa Korvesta!

Niin itse en ole koskaan tuntenut kirjoittavani vihaviestejä.

Viittasit yliopistopaikkojen vientiin meidän lapsiltamme.

Tuolla ylenpänä kirjoitin asiasta sillä kunnelin pari päivää sitten kun uutisissa haastateltiin Tamperelaista opiskelija-asuntolan asiantuntijaa. Hän kertoi, että yli 600 ulkolaista opiskelijaa, vie suomalaiset opiskelijat asuntojonon hännille. Esimerkissäni ei ollut kysymys pakolaisista tai hengailumamuista vaan ulkomailta Suomeen tulleista opiskelijoista.

Työpaikkoja he eivät ainkaan korvessa vie kun täällä ei ole työtä omillekaan. Rikoksia täällä tekee paikalliset enempi kuin muut ja ne muut ovat sitten näitä Mersulla maata kiertäviä kerjäläisiä.

Vaikka keskustelu on edennyt jo nainkin pitkälle en ole saanut vastausta sinuakin pohdituttavaan ongelmaan onko täällä 60-palstalla ihan sitä rasistista ja oikeaa vihakirjoittelua?

Olisiko vain ylireakoivaa kauhistelua toisenlailla maailman menoa pohtivien kirjoituksiin.

• demeter
        bessie* kirjoitti:

Ihan vain kommentti tuohon bessien kirjoitukseen 7.8./21.32, kun hän katsoi "joidenkin" täällä olevan sitä mieltä, että "raukkamaisen joukkomurhaajan ja
        demokraattisen yhteiskunnan vihollisen viestiä olisi syytä kuunnella tarkalla korvalla".

Minä olin tuota mieltä, muistaakseni ainoana, ja olen edelleen, vaikka en katso edustavani "nerokasta ja/tai ainutlaatuista yhteiskunnallista ajattelua". Tein myös mielestäni selväksi, etten hyväksy tekoa (Breivik), mutta katsoin, että siitäkin voisi oppia, ellei muuta niin sen, miten sairas mieli toimii. Sanoin (tai ainakin tarkoitin)
        myös sitä, että leimaamalla ja eristämällä pahasta ei pääse koskaan eroon.

Jos ääriliikkeet nähdään uhkana, minusta ainoa keino vastustaa niitä on "kuunnella niitä tarkalla korvalla". Tätä ymmärtääkseni tekevät niin Ahtisaari kuin Haavistokin
        maailmalla. Kontrollia ja muita voimakeinoja lisäämällä mitään todellista muutosta ei saada aikaan.

• Pirre*
        korppis kirjoitti:

Iltaa Korvesta!

Niin itse en ole koskaan tuntenut kirjoittavani vihaviestejä.

Viittasit yliopistopaikkojen vientiin meidän lapsiltamme.

Tuolla ylenpänä kirjoitin asiasta sillä kunnelin pari päivää sitten kun uutisissa haastateltiin Tamperelaista opiskelija-asuntolan asiantuntijaa. Hän kertoi, että yli 600 ulkolaista opiskelijaa, vie suomalaiset opiskelijat asuntojonon hännille. Esimerkissäni ei ollut kysymys pakolaisista tai hengailumamuista vaan ulkomailta Suomeen tulleista opiskelijoista.

Työpaikkoja he eivät ainkaan korvessa vie kun täällä ei ole työtä omillekaan. Rikoksia täällä tekee paikalliset enempi kuin muut ja ne muut ovat sitten näitä Mersulla maata kiertäviä kerjäläisiä.

Vaikka keskustelu on edennyt jo nainkin pitkälle en ole saanut vastausta sinuakin pohdituttavaan ongelmaan onko täällä 60-palstalla ihan sitä rasistista ja oikeaa vihakirjoittelua?

Olisiko vain ylireakoivaa kauhistelua toisenlailla maailman menoa pohtivien kirjoituksiin.

Tiedätkö kuinka monta suomalaista pääsee opiskelemaan ulkomaille yliopistoihin ynms. oppilaitoksiin, kansainvälisyys on ja vuorovaikutteinen kanssakäyminen on tärkeää, emme me voi umpioitua tänne vain omiemme joukkoon, ja nyt kun rajat vihdoinkin alkavat aueta joka ilmansuuntaan Suomea.

Enemmänkin pitäisi kontrolloida kuinka paljon oppilasas asunnoissa on paikkakuntalaisia jotka voisi opiskella ehkä kotoaan käsin, tiedän että heitäkin on paljon.

Ja, yleensä opiskelupaikoista, eiköhän yliopistoihin valita paremmuusjärjestyksessä..

• Pirre* kirjoitti:

Tiedätkö kuinka monta suomalaista pääsee opiskelemaan ulkomaille yliopistoihin ynms. oppilaitoksiin, kansainvälisyys on ja vuorovaikutteinen kanssakäyminen on tärkeää, emme me voi umpioitua tänne vain omiemme joukkoon, ja nyt kun rajat vihdoinkin alkavat aueta joka ilmansuuntaan Suomea.

Enemmänkin pitäisi kontrolloida kuinka paljon oppilasas asunnoissa on paikkakuntalaisia jotka voisi opiskella ehkä kotoaan käsin, tiedän että heitäkin on paljon.

Ja, yleensä opiskelupaikoista, eiköhän yliopistoihin valita paremmuusjärjestyksessä..

Huomenta Pirre!

Tiedän, että suomalaisia opiskelee ulkomailla ja tiedän senkin, että rahaa pitää olla massissa jos ulkomaille lähtee opiskelemaan. Peterin tytär opiskeli Hollannissa vuoden, eikä se ollut halpaa lystiä. Tosin vaihto-oppilaana hän sai suomesta tukea mm. asumiseen. Suomessa yliopisto-opinnot ovat asumisen suhteen taloudellisesti tuettuja ja opintotuetkin suhteellisen kattavia.

Molemmat poikani muuttivat opiskelija-asuntoon kun täyttivät 18-vuotta. Saivat lainmukaista asumistukea ja oppivat elämään omillaan. Sosiaalituet opiskeluun ovat kuten ymmärrät tarkoitettu myös suomalsisille. Molempien muutettua jatko-opintoihin he saivat Suomen lain mukaisia tukija ja molemmat tekivät myös työtä opiskelujensa ohella.

Eikö näitä aikamisepoikia/tyttöjä liene ihan tarpeeksi monen mummon mökin nurkissa elämässä ja syömässä mummojen eläkettä. Itsenäisyyteen pitää oppia nuorina se kasvattaa rahan käytön tajua.

Yliopistoissa lienee ulkolaiskiintiöt.

• demeter kirjoitti:

Ihan vain kommentti tuohon bessien kirjoitukseen 7.8./21.32, kun hän katsoi "joidenkin" täällä olevan sitä mieltä, että "raukkamaisen joukkomurhaajan ja
        demokraattisen yhteiskunnan vihollisen viestiä olisi syytä kuunnella tarkalla korvalla".

Minä olin tuota mieltä, muistaakseni ainoana, ja olen edelleen, vaikka en katso edustavani "nerokasta ja/tai ainutlaatuista yhteiskunnallista ajattelua". Tein myös mielestäni selväksi, etten hyväksy tekoa (Breivik), mutta katsoin, että siitäkin voisi oppia, ellei muuta niin sen, miten sairas mieli toimii. Sanoin (tai ainakin tarkoitin)
        myös sitä, että leimaamalla ja eristämällä pahasta ei pääse koskaan eroon.

Jos ääriliikkeet nähdään uhkana, minusta ainoa keino vastustaa niitä on "kuunnella niitä tarkalla korvalla". Tätä ymmärtääkseni tekevät niin Ahtisaari kuin Haavistokin
        maailmalla. Kontrollia ja muita voimakeinoja lisäämällä mitään todellista muutosta ei saada aikaan.

@Demeter

Arvon..jne...

Hieno on kirjoituksesi ja helppoa on minun olla samaa mieltä.
        "Anteeksianto"- aloituksessani viittasin myös tuohon korvilla kuuntelemiseen.
        Paljon on maailmalla kansoja jotka helposti hyväksyvät Breivikin teon, vaikka eivät ehkä pyyhikkään jalkojaan hiuksillaan.
        Mutta käyttävät korviaan.
        Ja tuota ongelmaa pitäisi kuunnella maailmalla tarkemmin, sen maailman teoista oppi otetaan, ei häiriintyneestä koulupojasta.

Joku ihmettelee tuota @-merkkiä jota käytän, se lausutaan ät.(Englanti)
        at home = kotona

@Demeter = Demeterillä
        Aikasti yleinen tapa maailmalla.
        H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

@Demeter

Arvon..jne...

Hieno on kirjoituksesi ja helppoa on minun olla samaa mieltä.
        "Anteeksianto"- aloituksessani viittasin myös tuohon korvilla kuuntelemiseen.
        Paljon on maailmalla kansoja jotka helposti hyväksyvät Breivikin teon, vaikka eivät ehkä pyyhikkään jalkojaan hiuksillaan.
        Mutta käyttävät korviaan.
        Ja tuota ongelmaa pitäisi kuunnella maailmalla tarkemmin, sen maailman teoista oppi otetaan, ei häiriintyneestä koulupojasta.

Joku ihmettelee tuota @-merkkiä jota käytän, se lausutaan ät.(Englanti)
        at home = kotona

@Demeter = Demeterillä
        Aikasti yleinen tapa maailmalla.
        H.

Oli sanomattakin selvää, hunksi, että olit kaiken tuon ymmärtänyt ja sanonut, mistä kirjoitin, näinhän se aina on ..))

Luin vasta anteeksiantoketjusi, se jäi väliin, kun olin maalla. Yllätyin aika tavalla siitä,
        että aika moni pystyi tarkastelemaan tapahtunutta laajemmasta perspektiivistä, eikä tyytynyt siunailuun ja moralisointiin. Sitaatti Sormusten herrasta oli hieno, kelpaa
        vaikka huoneentauluksi - etenkin näinä aikoina...

• demeter kirjoitti:

Oli sanomattakin selvää, hunksi, että olit kaiken tuon ymmärtänyt ja sanonut, mistä kirjoitin, näinhän se aina on ..))

Luin vasta anteeksiantoketjusi, se jäi väliin, kun olin maalla. Yllätyin aika tavalla siitä,
        että aika moni pystyi tarkastelemaan tapahtunutta laajemmasta perspektiivistä, eikä tyytynyt siunailuun ja moralisointiin. Sitaatti Sormusten herrasta oli hieno, kelpaa
        vaikka huoneentauluksi - etenkin näinä aikoina...

@demeter

Hän ei nyt, ainakaan tässä tapauksessa, heittele pieniä piikkejään.
        Usein olen kyllä kaiken ansainnut.
        Vaan en tässä ollut pahantapainen. :)
        Muuten, olisin kyllä itse odottanut vieläkin laajempaa keskustelua, mutta ehkä olemme liian vanhoja jo.
        H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

@demeter

Hän ei nyt, ainakaan tässä tapauksessa, heittele pieniä piikkejään.
        Usein olen kyllä kaiken ansainnut.
        Vaan en tässä ollut pahantapainen. :)
        Muuten, olisin kyllä itse odottanut vieläkin laajempaa keskustelua, mutta ehkä olemme liian vanhoja jo.
        H.

Katsos hunksi, kun mulla pelaa nykyään jonkinlainen itsesuojeluvaisto ja olen tullut huomaamaan, ettei ole hyvä veljeillä sun kanssa liikaa - saa katsos mustasukkaisen naislauman kumppuunsa. Niin, että sanon nyt sulle ihan kahdenkesken, että ymmärrän useimmiten, mitä sanot ja olen välillä suorastaan häikäistynyt näkemystesi laajuudesta ja taidostasi julkituoda ajatuksesi tölväisemättä pahasti ketään. Ja verbaalinen nerohan sä olet, sitä ei kai kukaan voi kiistää...

• demeter kirjoitti:

Katsos hunksi, kun mulla pelaa nykyään jonkinlainen itsesuojeluvaisto ja olen tullut huomaamaan, ettei ole hyvä veljeillä sun kanssa liikaa - saa katsos mustasukkaisen naislauman kumppuunsa. Niin, että sanon nyt sulle ihan kahdenkesken, että ymmärrän useimmiten, mitä sanot ja olen välillä suorastaan häikäistynyt näkemystesi laajuudesta ja taidostasi julkituoda ajatuksesi tölväisemättä pahasti ketään. Ja verbaalinen nerohan sä olet, sitä ei kai kukaan voi kiistää...

@demeter

Kiitos asiantuntevista ja viisaista sanoistasi!

Ah! Nyt odotan vain bessie*:n ja bibimbap:in muuttuvan.
        He eivät sit saa syyttää sinua..vaan ajatella että hyvä sade raikastaa ja saa kaiken kasvamaan. :)
        Taitaa kuitenkin tulla lunta tupaan, heti k/k:n väsyttyä.
        H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

@demeter

Kiitos asiantuntevista ja viisaista sanoistasi!

Ah! Nyt odotan vain bessie*:n ja bibimbap:in muuttuvan.
        He eivät sit saa syyttää sinua..vaan ajatella että hyvä sade raikastaa ja saa kaiken kasvamaan. :)
        Taitaa kuitenkin tulla lunta tupaan, heti k/k:n väsyttyä.
        H.

Ajattelin muuten ihan samaa, hunksi. K/k pudottaa sut maan pinnalle, kunhan ilmestyy paikalle. Ja oikeassa hänkin on sun suhtees. "Totuutta" voi tarkastella
        monella tasolla ja vielä läheltä ja etäältäkin...

• en olisi uskonut
        demeter kirjoitti:

Demeter, olen tähän saakka pitänyt sinua fiksuna ihmisenä, nyt huomaan että putoat samaan kuoppaan kuin moni nainen.
        Mustasukkaisia ja oikein lauma, huh huh.

• en olisi uskonut kirjoitti:

Demeter, olen tähän saakka pitänyt sinua fiksuna ihmisenä, nyt huomaan että putoat samaan kuoppaan kuin moni nainen.

@en olisi uskonut

Demeter on erilainen, hän rakastaa ihan oikeasti, tietäen että päänsä keikkuu aina ylimpänä. Ja yrittää talloa varovasti.
        H.

• demeter
        en olisi uskonut kirjoitti:

Nyt meni yli mun ymmärryksen - siis tuo kuoppaan putoaminen. Siis puolileikilläni tuosta mustasukkaisten laumasta puhuin... Jos siitä oli kyse...
        Mutta tottahan tuo sanomani näyttää olevan - jos/kun hunksin kanssa kirjoittelee,
        heti ollaan opettamassa, kertomassa millainen HÄN on. Vaan voin mitä lopettaakin kirjoittamisen, jos siitä nyt noin iso numero tehdään. Saisinko nyt vielä kuitenkin
        osallistua tuohon hänen uuteen ketjuunsa ? Siinä on näet sellaisia kysymyksiä,
        joita olen itsekin miettinyt.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

@en olisi uskonut

Demeter on erilainen, hän rakastaa ihan oikeasti, tietäen että päänsä keikkuu aina ylimpänä. Ja yrittää talloa varovasti.
        H.

Kiitos nyt hunksi... Vaan taisit puhua itsestäsi, you know...))

• korpikirjailija kirjoitti:

Huomenta Pirre!

Tiedän, että suomalaisia opiskelee ulkomailla ja tiedän senkin, että rahaa pitää olla massissa jos ulkomaille lähtee opiskelemaan. Peterin tytär opiskeli Hollannissa vuoden, eikä se ollut halpaa lystiä. Tosin vaihto-oppilaana hän sai suomesta tukea mm. asumiseen. Suomessa yliopisto-opinnot ovat asumisen suhteen taloudellisesti tuettuja ja opintotuetkin suhteellisen kattavia.

Molemmat poikani muuttivat opiskelija-asuntoon kun täyttivät 18-vuotta. Saivat lainmukaista asumistukea ja oppivat elämään omillaan. Sosiaalituet opiskeluun ovat kuten ymmärrät tarkoitettu myös suomalsisille. Molempien muutettua jatko-opintoihin he saivat Suomen lain mukaisia tukija ja molemmat tekivät myös työtä opiskelujensa ohella.

Eikö näitä aikamisepoikia/tyttöjä liene ihan tarpeeksi monen mummon mökin nurkissa elämässä ja syömässä mummojen eläkettä. Itsenäisyyteen pitää oppia nuorina se kasvattaa rahan käytön tajua.

Yliopistoissa lienee ulkolaiskiintiöt.

Tarkennin Peteriltä eilen asiaa ulkomailla opiskelemisesta. Hänen tyttärensä maksoi jaetusta opiskelijoiden soluasunnon huoneesta 540 euroa/kk. Kaikki opiskelukurssit olivat maksullisia samoin kirjat ja muu opiskelumateriaali. Luonnollisesti elämiskustannukset oli itse maksettava. Mitään rahallista apua eivät ulkomaalasiet opiskelijat saa. Apu minkä tuli, tuli Suomesta opintotuen muodossa sekä papan kukkarosta. .

• semisemi

Miten te jaksatte jauhaaaaaa? Paskat teidän mielipiteistä, ketä ne auttaa?

• ukkipoika

Alkanut tuntumaan, että vihakirjoitteluksi nimetään kaikki joka ei myötäile nykyään hallitsevien arvoliberaalien maailmankuvaa. Kannattaisi muistaa, että mikäli pahaa oloa ei voi purkaa kirjoittamalla, puhumalla, laulamalla tai lausumalla, jää jäljelle vain paljon pahempia keinoja.
      Jos aina kun tapahtuu jotain järkyttävää, laaditaan uusia kieltolistoja ja tiukennetaan vanhoja sääntöjä, on lopputulemana alistettu ja toisiaan kyttäävä tuhoon tuomittu kansa.

• Niin, olen itse kokenut, että kirjoittaminen auttaa vapautumaan ahdistuksista ja paineista, mutta kirjoittamalla voi myös jakaa ilon ja hyvän olon tunnetta.

Olen läpi elämän kirjoittanut päiväkirjoja. Mökin ylisillä on toistakymmentä kansiota, nyt on helpompaa tallettaa historiaansa kun voi kirjoittaa nettipäiväkirjaa.

Eräänä iltana mökillä luin päiväkirjaa sinkkuajoilta, Jaa, sieltä löytyi kyyneleitä ja kiukun sekä ilon rutistuksia.

• revi siitä,,

EVVVK !

• demeter

Tuolla toisessa ketjussa sanoin, etten ole tällä palstalla törmännyt sellaiseen kirjoitteluun, jota itse pitäisin vihakirjoitteluna. Tuolla muslimiketjussa oli minusta sellainen, mutta eipä tuokaan tainnut joukkoliikettä saada aikaiseksi.

Takavuosina kirjoittelin paljon mielipiteitä eri lehtiin ja aina omalla nimellä. Sillä oli kuitenkin hintansa. Kun en juuri kirjoita myötäsukaan, sain toisinaan sellaista palautetta, joka oli raskas kantaa.Täällä en enää viitsi asettaa itseäni samalla tavalla alttiiksi, mutta tietoni ovat ylläpidon hallussa ja kirjoitan samalla nimimerkillä, en puskista koskaan. Se on minusta riittävä vastuunotto omista kirjoituksista - jos niitä nyt joku joskus lukee..)).
      Ja kuten on moneen kertaan todettu, lukija kirjoittaa tekstin uudelleen omassa päässään ja hänen tulkintansa on monesti aivan muuta kuin mitä itse tarkoitti. Senkään vuoksi en oikein jaksa uskoa siihen, että kontrollin lisäämisellä saataisiin aikaan muuta kuin vastakkainasettelua, joutavaa kinaa siitä, onko kyse
      vihakirjoituksesta vai ei.

• kuvottunut

Minä alan todellakin kohta vihakirjoittajaksi. Tulen vihaiseksi, kun luen tätä 60 sivustoa.

kenelle tämä on tarkoitettu

"korppis", "bessie,"korppis, bessie, korppis bessie, lejanna, korppisjne.......

Menkää nyt ihmeessä kinaamaan yksityiseen s-postiin tai meseen, miksi ihmeessä meidän muiden 60 pitää lukea van teidän muutamien typeriä kommentteja ja vielä tosi pitkiä. Onko tämä kolmen lapsen hiekkalaatikko?

• Olisiko niin, jotta jos kirjautuisit ja käyttäisit vakinikkiä sinutkin opittaisiin tuntemaan ja ottamaan huomioon keskustelun kulussa. Nythän olet vain kuvottunut ja ehkä seuraavassa viestissäsi ryvettynyt .

Minä en mene minnekään toiveistasi huolimatta. Viestimme ovat pitkiä sillä me keskustelemme emmekä chattaile, niin sille on oma paikkansa ja sinne en nokkaani pistä, joten siellä lienee sinun paikkasi

• lejanna

Taidat olla kanssamme lady, kun meitä niin kovin kaltoin katselet.
        Eiköhän herroissa olisi vilissyt vilkkaampia kissoja, kolleja.
        Onnekseni nimeni mainitsit vain kerran, kiitos, syvä!

Itse en jaksa pitkäksi mattoani kutoa, kun lyhytkin saman sanoo, ja selvemmin.Älä ala vihaamaan, se saa vain maksan mustaksi, ja tekee pahaa. :))

Mulla on anniina, ei kun angiina. Sen sivuvaikutuksena on puheripuli.
        .

• musta hurma ejk
        korpikirjailija kirjoitti:

Olisiko niin, jotta jos kirjautuisit ja käyttäisit vakinikkiä sinutkin opittaisiin tuntemaan ja ottamaan huomioon keskustelun kulussa. Nythän olet vain kuvottunut ja ehkä seuraavassa viestissäsi ryvettynyt .

Minä en mene minnekään toiveistasi huolimatta. Viestimme ovat pitkiä sillä me keskustelemme emmekä chattaile, niin sille on oma paikkansa ja sinne en nokkaani pistä, joten siellä lienee sinun paikkasi

Eli olet sitä mieltä että vaikka olemme yleisellä keskustelufoorumilla, ihmisten pitäisi rekkautua että heidät "tunnettaisiin". Mielestäni tämä on ihan julkinen palsta jossa kuka tahansa saa sanoa mielipiteensä. Netin tukipylväs ja ajatus nr 1 tässä asiassa on aina ollut anonymiteetti, arvoisa rouva. Näin siitäkin huolimatta että haluat uskoa olevasi pikku hiekkalaatikolla vaikka tosiasiassa olet maailmanlaajuisessa netissä.

• musta hurma ejk kirjoitti:

Eli olet sitä mieltä että vaikka olemme yleisellä keskustelufoorumilla, ihmisten pitäisi rekkautua että heidät "tunnettaisiin". Mielestäni tämä on ihan julkinen palsta jossa kuka tahansa saa sanoa mielipiteensä. Netin tukipylväs ja ajatus nr 1 tässä asiassa on aina ollut anonymiteetti, arvoisa rouva. Näin siitäkin huolimatta että haluat uskoa olevasi pikku hiekkalaatikolla vaikka tosiasiassa olet maailmanlaajuisessa netissä.

NO, vastukseni, johon puutuit oli henkilölle joka paheksui muutaman nimimerkin jorinoita.

Vastaa hänelle ja kerro mikä on mielipiteesi hänen mielipiteensä, jään kuulolle.

• demeter

No mutta hyvä "kuvottunut". Pakottaako joku sinua lukemaan "muutamien typeriä, pitkiä kommentteja" ? Minä luen niitä mielelläni, ihan vapaaehtoisesti, ehkä joku
      muukin lukee.

En ole koskaan nähnyt ahkerien kirjoittajien "osoittavan ovea" kenelläkään, vaikka
      ainakin jollekulle heistä sitä tehdään jatkuvasti.

Ja asiahan on helppo korjata: tee sinä oma aloitus ja pidä vahtia siitä, ettei sinne
      ilmesty "typeriä" eikä ylipitkiä kirjoituksia.

Itse miellän, että juuri vuoropuhelu on keskustelua ja kun tämä uudistus nyt sai aikaan sen, että on vaikea erottaa, kenen viestiin vastaa, tulee sitten selvyyden
      vuoksi puhuteltua toista kirjoittajaa nimeltä.

• Putkivalo

Tätä on pakko kompata. Olen jokusen kerran verrannut tätä nettikirjoittelua kirjastossa käyntiin, täällä on "kirjanselät" avoimena kaikkien katsottavana, aihe ja kirjoittaja. Siitä vaan valitsemaan mikä kiinnostaa, aihe tai kenties kirjoittaja. Mutta ei kirjastossakaan tule valittua sitä kirjailijaa, jonka tyylistä ei pitänyt ekassa kirjassa.

Hätätapauksessa on vielä se risti selaimen yläkulmassa :)))

• demeter
        Putkivalo kirjoitti:

Tätä on pakko kompata. Olen jokusen kerran verrannut tätä nettikirjoittelua kirjastossa käyntiin, täällä on "kirjanselät" avoimena kaikkien katsottavana, aihe ja kirjoittaja. Siitä vaan valitsemaan mikä kiinnostaa, aihe tai kenties kirjoittaja. Mutta ei kirjastossakaan tule valittua sitä kirjailijaa, jonka tyylistä ei pitänyt ekassa kirjassa.

Hätätapauksessa on vielä se risti selaimen yläkulmassa :)))

Toi oli hyvä, Putkivalo. Foorumi on avoin eikä paperi lopu täältä - niin että mukaan vain
        "kaikki typeristä kirjoittajista kärsivät"...

• musta hurma ejk

Älä ole naivi. Luuletko että ahkerat kirjoittajat rekattuina käskevät ketään ulos? Silloin painellaan pusikkoon ja huudellaan sieltä. Se mikä on totta, on että tapahtuu myös toisin päin. Haluaisin kysyä, miten aloituksen tekijä voi pitää vahtia siitä millaisia kirjoituksia aloitukseen tulee? Hän voi vain pyytää koko aloituksen pois vaikka siinä olisi kuinka paljon asiajuttuja. Viimeisestä kappaleestasi olen samaa mieltä. Harmittaa että vanha puunäkymä poistettiin.

• demeter
        musta hurma ejk kirjoitti:

Älä ole naivi. Luuletko että ahkerat kirjoittajat rekattuina käskevät ketään ulos? Silloin painellaan pusikkoon ja huudellaan sieltä. Se mikä on totta, on että tapahtuu myös toisin päin. Haluaisin kysyä, miten aloituksen tekijä voi pitää vahtia siitä millaisia kirjoituksia aloitukseen tulee? Hän voi vain pyytää koko aloituksen pois vaikka siinä olisi kuinka paljon asiajuttuja. Viimeisestä kappaleestasi olen samaa mieltä. Harmittaa että vanha puunäkymä poistettiin.

Taisit "musta hurma ejk" vastata minulle. Tuosta sanasta "naivi" skarppasin, kun minua on ennenkin luonnehdittu tuolla sanalla. Mutta olet oikeassa, keveästi heitin tuon oman vastaukseni.
        Ja naivi olen ja lisäksi tosikko siinäkin mielessä, etten ollenkaan tajua tätä puskajuttua, mutta ehkä minun ei tarvitsekaan, kun asia on omalta kohdaltani selvä.

P.S. Jos minulla olisi noin hyvä nimimerkki kuin sinulla, pitäisin siitä kiinni..))

• Putkivalo

En kirjoittele muualle kuin suomisivuille, ja aina rekattuna. Jos on niin kiire etten ehdi kirjautua, en myöskään kirjoita.

Mulle on siis ihan sama vaikka joutuisin pankkitunnuksia näpyttelemään. Mutta aikamoisen listan ne saa mulle niitä postittaa sitten ;)))

• kirjoitellaan vaan

Minun mielestäni voi olla rekattu nikki tai anonyymi kirjoittaessaan palstalle. Tärkein on kuitenkin se, mistä aiheesta kirjoittaa. Täällä on monia kivoja vakikirjoittajina rekattuna, joiden juttuja ja mietteitä luen mielelläni. Juttu saa olla kärjekäskin, kantaa ottava, vaihteeksi ilkeäkin ja piikikäs, humoristinen, älykäs ja tietoa välittävä jne, eihän nyt ihminenkään aina ole iloisella ja hilpeällä tuulella. Välillä tietenkin voi olla optimistisuutta ja positiivisuuttakin esityksissä - niitäkin kaivataan.

Itse kirjoitan kuitenkin sattuneesta syystä anonyyminä, mutta toivon etten alennu ketään loukkaamaan henkilökohtaisesti tai vihakirjoittamaan mitään ryhmiä. Kritiikkiä kyllä kirjoitan, jokuhan aina jo sellaisestakin saa hepulin. Se on selviö, että jos pitää kirjautua nimellä tällaiseen yleiseen foorumiin, niin kyllä tyssää kirjoitukset nopeasti ja palsta kuivuu kasaan. Suomalaisia moititaan aina tuppisuiksi ja vähäpuheisiksi, onhan se hyvä kun puhumme puhelimessa ja kirjoittelemme nettiin. Tämä on sitä kansansivistystä.

• Pirre*

Sanomalehtien keskustelu-, tai mielipidepalstoille pitää jo osallistua omalla ristimä nimellään, en ymmärrä mitä eroa siinä on jos esim. profiilissa on tunnistettavissa tai kirjoittaisi nimellään...no tietysti ilkeily ns. puskasta loppuisi.

• Ei muuten pidä, kirjoitan lehtiikin eikä minun tarvitse rekisteröityä omalla nimelläni. Mielipiteeni tarkistetaan ennen julkaisemista ja kertaakaan eivät mielipiteeni ole jääänyt julkaisematta.

Puskat rypee puskissa ja niihinkin pitää suhtautua olan kolautuksella. En kuitenkaan osaa toimia aina hymähtämällä vaan provosoidun kinasteluun.

• -

Ei muuten pidä, kirjoitan lehtiikin eikä minun tarvitse rekisteröityä omalla nimelläni. Mielipiteeni tarkistetaan ennen julkaisemista ja kertaakaan eivät mielipiteeni ole jääänyt julkaisematta.

Puskat rypee puskissa ja niihinkin pitää suhtautua olan kolautuksella. En kuitenkaan osaa toimia aina hymähtämällä vaan provosoidun kinasteluun.

Jos ihmisistä puhut, niin heihin, jos saanen huomauttaa.

Provosoidut, tai et, se ja sama.

• - kirjoitti:

Jos ihmisistä puhut, niin heihin, jos saanen huomauttaa.

Provosoidut, tai et, se ja sama.

Enpä ole yhtään ufoa täällä tavannut, sanomattakin selvää lie, että ihmisiä mielipiteittensä takana ; )

Provosoiduitko ; DD

• -

Enpä ole yhtään ufoa täällä tavannut, sanomattakin selvää lie, että ihmisiä mielipiteittensä takana ; )

Provosoiduitko ; DD

No ku en, olen Manun mieltä.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2406
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      113
      2021
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1657
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1513
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1447
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1055
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      986
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      945
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      937
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      929
    Aihe