Omaishoidontuen verotus...?

Nuori Hoitsu

Hei!

Hoidan päivisin suojatyössä käyvää kehitysvammaista siskoani, ja ilmeisesti olisin oikeutettu omaishoidontukeen, viime syksynä sitä jo kyselin, mutta kaupungilta oli kuulemma rahat loppu. Jos siis saisin sen alimman tuen 353,62e/kk, niin meneekö siitä vielä jotain veroa? Ja paljonko siitä suurin piirtein jää käteen? En mitenkään jaksaisi alkaa taistella mistään sadasta eurosta, vaikka onhan sekin tietysti rahaa. Vuosikausia siskoani hoitaneena sitä on tottunut niin pieniin rahoihin, ettei osaa enää edes ajatella, että saisi jotain enemmän.

Hirmu pahalta kyllä tuntuu ajatella sitä summaa, mitä kaupunki säästää, kun hoidan siskoani (olisi muuten laitoshoidossa)...ja minun panostani ei huomioi kukaan, ihan kuin en olisi edes olemassa...tosin eihän minulla mitään elämää olekaan, koska olen kiinni siskoni hoidossa 24/7. Blaaaah, anteeksi valitukseni...sitä vain on joskus niin väsynyt tähän kaikkeen.

8

1070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvonmekinansaitsemm

      Olen ensimäistä kertaa palstalla ja en kommentoi sen vuoksi että tietäisin vastata kysymykseesi, mutta olen samassa asemassa kuin sinä "Nuori Hoitsu" ja haluaisin myös tietää.enemmän.

      Olen myös kiinnostunut, missäpäin Suomea olet, sillä olisi kiva ihan tehdä yhteistyötä. Niinkuin ymmärrän tilanteesi, niin myös minullakaan ei koskaan ole minkäänlaista lomaa.

      Suurpyhät menevät yksin yrittäen jotenkin selvitä sairaan omaisen kanssa ja samaa rataa kuin muutkin päivät. Siis kamppailu samojen asioiden kanssa on pääsääntöinen olotila. Oma elämä... ei sitä kertakaikkiaan ole.

      Itse olen länsi-suomessa.

    • 6+8

      Veroa joutuu maksamaan, laske verolaskurilla kuinka paljon. Jos sulla ei muuta työtä, niin prosentti ehkä alle 10% plus eläkemaksu. Jos olet töissä, niin riippuu tuloista, kuinka paljon veroa menee omaishoidontuesta. Verottajan sivuilla on laskurit tai soittaa verotoimistoon, niin sietä varmasti saa oikean vastauksen. Hoidettavan yli 7 h päivittäinen päivätoiminta tms (siis arkipv) voi vaikeuttaa omaishoidon tuen saamista, tai lähinnä sitä ei saa ollenkaan.. mutta jonkinlaisia vapaita palvelusetelin ym muodossa on mahdollista saada.. Tietysti kaikki riippuu aina siitä kotikunnasta tai omasta sotepiiristä, millaiset ohjeet. Eli kannattaa lukea kunnan tai sotepiiriin sivuilta myös oman alueen omaishoitoasiat.

    • Hei nuori hoitsu.

      Tuntui pahalta kun luin viestisi. Teet arvokasta työtä kun hoidat siskoasi.
      Arvostus omaishoitoa kohtaan on työn sitovuuteen nähden olematonta. Sananhelinä ei auta yhtään, arvostuksen pitäisi näkyä myös kohtuullsen palkkion muodossa.
      Jos olet työelämässä tai tai sinulla on muitakin tuloja tuesta menee verotus lisä-ansion mukaan.
      Minullekin jäi alkuun alle 200 euroa kk kun verotus oli 40%, tuki oli samaa luokkaa noin 350€.
      Nyt yli kymmenen vuoden päästä tuki on vähän yli 500€, vero on tällä hetkellä 38%, olen jo eläkkeellä joten asemani on erilainen kuin sinun.
      Kun pidän enemmän vapaata kuin sen 3pv kk, menee lopun tuen osuus laitospaikka maksuun.
      Miehen eläke kattaa kulut, onneksi maksukaton jälkeen hoitomaksu pienenee, mutta ei se silti ilmaista ole.
      Samoin lääkkeiden suhteen, maksukaton täytyttä on edullisempaa.
      Ainakin itselläni ei omaishoidosta juuri taloudellista hyötyä tule, kyllä tämä on työtä jota tehdään muun kuin rahan takia.
      Olet nuori, sinun pitäisi saada elää kuten muutkin ikäisesi, saatko ketään olemaan siskosi kanssa että voisit välillä elää itsellesikin.
      Vaikka olen jo vanha sinuun verrattuna, omaishoidossa on mielestäni raskainta juuri se, ei pääse elämään tavallista elämää, harrastamaan, liikkumaan luonnossa, ym.. Ainakaan silloin kun itselle sopisi ja haluaisi.
      Olen jo tottunut vapaiden ja hoitojaksojen rytmiin, toivottavasti saan vapaat kuten ennenkin, se on asia joka saa jaksamaan, ilman vapaitani ei olisi tullut mitään enää pitkään aikaan.
      Toivon että saat tukea, jos suinkin jaksat, älä anna periksi. Kun tuki myönnetään, sen jälkeen sen saa jatkossa helpommin, jos ei ihmeparantumista tapahdu. Sitä tapahtuu harvoin kenenkään hoidettavalle.

    • Nuori Hoitsu

      Oho, tänne on vastattu...en olettanut kenenkään kommentoivan tai vastaavan (kertoo ehkä tämänhetkisestä väsymystilasta). Asustelen pääkaupunkiseudulla, ja olen siis kolmekymppinen, ja hoitanut siskoani jo viitisentoista vuotta, juups hoitovastuu siirtyi minulle jo hyvin nuorena...kiitos "hullujen" muiden perheenjäsenten. Nyt kolmikymppisenä sitä alkaa havahtua todellisuuteen, toisilla on urat, perheet, asunnot ja autot. Minulla ei ole muuta kuin siskoni. Hirveän paljon en olisi ns. elämältä osannut odottaakaan, tai toivoa...olen aina tyytynyt hyvin vähään ja nauttinut arjen pienistä hetkistä. Mutta tämä esim. tällä hetkellä alleen jyräävä väsymys on jotain järkkyä. Yksi kesä taas takana, jolloin en edes muistanut omaa olemassaoloani. En oikeastaan edes tajunnut, että oli kesä. Päivät ja vuodenajat menevät eteenpäin, minä vain yritän pysyä perässä...

      En missään nimessä olisi laittanut siskoani laitokseen, mutta onko minulta koskaan näinä vuosina kysytty, että miten minä voin? Mitä minulle kuuluu? Ihminen voi näköjään suomihyvinvointivaltiossa syrjäytyä myös hoitamalla omaistaan. Syrjäytyy syystä, että välittää lähimmäisestään...enemmän kuin itsestään.

      Tässäpä taas jotakin, hassulta tuntuu kirjoittaa tällaiselle palstalle...

    • ;:;:

      >mutta onko minulta koskaan näinä vuosina kysytty, että miten minä voin? Mitä minulle kuuluu? <

      Näin on, hoitaja jää usein huomioimatta.
      Ajattelin itsekin noin, kunpa edes joku joskus kysyisi kuinka minä voin:(
      Olen kai tottunut, en enää odotakaan että joku kysyisi.

    • 32

      Lain mukaan hoitopalkkio on vähintään 300 euroa kuukaudessa (tällä hetkellä indeksikorotuksen vuoksi vähän enemmän). Hoitopalkkio voidaan sopia säädettyä määrää pienemmäksi, jos: 1) hoidon sitovuus on vähäisempää kuin mitä laissa edellytetään ja hoidon ja huolenpidon tarve on vähäistä; taikka 2) siihen on hoitajan esittämä erityinen syy.

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050937
      linkki hallituksen esitykseen HE 131/2005 vp http://www.eduskunta.fi/valtiopaivaasiat/he 131/2005

      http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/sosiaalipalvelut/omaishoito

      Omaishoito on sopimukseen perustuva järjestely. Perheessä hoitovastuu on vanhemmilla lapsistaan, ei lapsilla sisaruksistaan tai vanhemmistaan.

    • florac

      Jäin miettimään lausetta, joka tässä viestiketjussa on... onko kukaan kysynyt, kuinka omaishoitaja voi...

      Siinähän se juuri on, että kuka sen kysymyksen asettaisi... kun nyt mietin oma elämääni, niin keneltä voisin odottaa tuota kysymystä.. ??? Kaikki omaishoidettavaan liittyvät palaverit, sairaalassa käynnit, kuntoutukset, niin ne kaikki ovan niitä hänen juttuja, hänen parhaakseen.... En ainakaan omassa tilanteessani, tiedä ketään "viranomaista" keneltä voisin odottaa tuota kysymystä.

      Kyllähän oma lähipiiri kyselee jaksamistani, kuten minä heidänkin jaksamista kysyn... miten teillä menee, oletteko olleet terveitä jne...

      Se vain, että jos ja kun tulee niin vaikeita kausia, niin pitäisi olla joku, kenelle puhua.. mutta mitäs nämä omaishoidontukikeskukset tekee, onko siellä tai omaishoitajaliitossa joku, kenelle puhua..? Onko jollakin näistä kokemusta?

      Kukaan kun ei sinne kotiin oikein tule kyselemään... itse pitää sen verran voimia kerätä, että osaisi etsiä jotain tukitoimia... Mistä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8296
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe