N-sana

Riiviö pikkuveli

Merkillistä jeesustelua ylläpidon taholta! Harmittomassa avauksessani (Vinkki) mainittiin sana n e ek e r i, joka oli aivan yleinen ja harmiton ilmaisu esim. aloittaessani koulunkäynnin syksyllä 1956. Viestihän sitten poistettiin.

Olisi otettava huomioon, että asioista tulee puhua niillä nimillä, joita kyseisenä aikana yleisesti käytettiin! En odottanut koti-Suomessakin törmääväni historian uudelleen kirjoittamiseen, kuten suuressa itäisessä naapurimaassamme tehtiin.....

84

517

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suivaantunu;;

Asiaa puhut, n e e k e r i ei suomalaisesta koskaan ollut haukkuma nini, vaan sanalla tunnistettiin mistä oli kysymys, harmittaa tosissaan suomen kielen syrjintä joka kohodistuu omaa kansaa vastaan!

• -vaihdemies-

Muualla maailmassa ymmärretään sen sanan loukkaavuus.
        Täällähän jäädään pahimmassa tapauksessa asemalle.

• Heihaloo!

Miksi ei sitten i n t i a a n i ole yhtä lailla loukkaava?

NYT ollaankin Suomessa, ei Amerikassa,

täällä ei ketään ole sorsittu,

muita kuin suomalaisia ruotsalaisten ja venäläisten taholta.

• vaadin kunnioitusta
        -vaihdemies- kirjoitti:

Muualla maailmassa ymmärretään sen sanan loukkaavuus.
        Täällähän jäädään pahimmassa tapauksessa asemalle.

suomenkieltä kohtaan !!! N E E K E R I on n e e k e r i suomen kielessä !!??

"vaihde mies " kuuntele hieman, espanjassa sana " kiero " merkitsee rakas, suomalaisen korvassa kauhealta loukkaukselta, joten MAASSA MAAN TAVALLA myös kieli on hyväksyttä, somessa suomenkieli, muissa maissa niitten kieli !!??

• ??
        vaadin kunnioitusta kirjoitti:

suomenkieltä kohtaan !!! N E E K E R I on n e e k e r i suomen kielessä !!??

"vaihde mies " kuuntele hieman, espanjassa sana " kiero " merkitsee rakas, suomalaisen korvassa kauhealta loukkaukselta, joten MAASSA MAAN TAVALLA myös kieli on hyväksyttä, somessa suomenkieli, muissa maissa niitten kieli !!??

Kuka kunnioittaisi loukkausta ?? Millä kielellä tahansa asia on aivan sama.

• yksivastanneista

Puhutko vaivaistaloista ja äpäristä, kun puhut menneitten aikojen asioista?
      Kun nyt puhutaan, puhutaan tämän ajan käsittein, ja käsitetään, että kielikin kehittyy.
      Eikä tarkoituksella käytetä sanoja, jotka loukkaavat kohdettaan.
      Olisithan voinut muodostaa aloituksen ilman sitä sanaakin.

• Viittomakieli?

Entä tämä täysin aito suomalainen? Tuo vanhahtava sana kuuromykkä vielä esiintyy vuonna 2011, valitettavasti. Ikuisesti loukkaava sana, vaikka Suomen laissa myönnetään viittomakieli Suomen kieleksi.
      Saame, romani ja vihoviimeiseksi ruotsi!
      Jään todella odottamaan vihaisia kommenttejanne.

• Niuho?

Hyvä kommentti!

Syrjintäsyytteen uhalla käytettävä kuuromykän asemesta termiä VIITTOJA!

• xzybn........

Hurriksi saa haukkua ilman mitään sensuuria. Eikö sekin ole rasismia.

• Hurri on hurri

Hurrit = suomalaisten sortajia, edelleen etuoikeuksia nauttivia suomalaisten kustantamina, ansaitsevat kaiken haukkumisen.

• tii-na-...

mustilainen on mustilainen vaikka voissa paistais lainaan aikaisemmin ketjussa kirjoittaneen sanoja koska oma kommenttini oli jonkun mielestä rasistinen mutta tätä kommenttia voi näköjään käyttää ja toiset kirjoittajat voi haukkua minuakin mustilaiseksi tuntuu olevan vähän puolueellisia nämä poistot.

• jocus*

Suomen historia on kirjoitettu muutamaan kertaan uudelleen, ainakin kansalaissodan ajalta, ja intoa historian korjailuun näyttää olevan yhä. Nyt tuntuu olevan tarvetta dramatisoida ristiretkien aikaa. Aina tarpeen mukaan.

Suomessa n-sana oli alun alkaen neutraali, mutta kun jonkinasteinen rotujen välinen tasa-arvo saavutettiin Amerikoissakin, sana sai siellä rotusortoisen sävyn. Kun omaperäistä samanmerkityksistä sanaa ei ole, vivahteet siirtyvät englannista suoraan suomeen.

V:n 1956 kansakoulussa oli moni muukin asia toisin. Minullekin opetettiin mm., että kun bushmannit saavat saalista, he syövät mahansa niin pullolleen, että heidän on kaivettava vatsaansa varten hiekkaan kuoppa, johon he paneutuavat sulattelemaan ruokaansa. Tärkeä tieto bushmanneista!

• isäntyttö.

Isälleni aikoinaan, s.1920, opetti opettaja koulussa, että leijona pystyy hyppäämään täysikasvuinen lehmä suussaan 3 metriä korkean aidan yli.
        Onneksemme opimme faktoja tieteen uusien tutkimusten perusteella.
        Onneksemme useimmat meistä eivät elä vain menneessä.

• bessie*

Jocus, oletko tosiaan sitä mieltä, että n-sana on koskaan ollut Suomessa neutraali? Olemmeko joskus käyttäneet n-sanaa ajatellen mielessämme kanssamme täysin yhdenvertaista ihmistä, vain väriltään erilaista?
        Koulukirjoilla ja opeilla on epäilemättä ollut suuri merkitys tässä asiassa...

• Niuho?

Negro >< nigger!

On tuota sävyeroa ja eroa käyttötarkoituksen mukaan englannissakin!

• jocus*
        bessie* kirjoitti:

Jocus, oletko tosiaan sitä mieltä, että n-sana on koskaan ollut Suomessa neutraali? Olemmeko joskus käyttäneet n-sanaa ajatellen mielessämme kanssamme täysin yhdenvertaista ihmistä, vain väriltään erilaista?
        Koulukirjoilla ja opeilla on epäilemättä ollut suuri merkitys tässä asiassa...

Mielestäni sana oli neutraali aina siihen asti, kun amerikanenglannista siihen siirtyi negatiivisia sivumerkityksiä. Tietenkään silloisilla ihmisillä ei ollut kovin paljon ymmärrystä rotukysymyksestä, kun vallalla olleet arjalais- ym. rotuopit olivat Pohjoismaissakin vain muutaman vuoden takana, ja kun sitä ymmärrystä ei näy olevan vieläkään. Vaikka 60-luvulla järkytyin, kun ymmärsin, että USA:ssa rotusorto oli yhä arkipäivää, kesti pitkään ennen kuin mielessäni hyväksyin n-sanan väheksyväksi myös suomen kielessä.

En edelleenkään tajua, miksi lappalaisia pitäisi kutsua omakielisellä sanalla saamelaisiksi tai virolaisia eestiläisiksi. (Osa lappalaisista onkin määritellyt itsensä nimenomaan lappalaisiksi.) Romani-sanan olen hyväksynyt mukisematta, kun "mustalaiseen" sisältyi turhan paljon valtaväestön ennakkoluuloja aina Ruotsi-Suomen aikaisesta lainsuojattomuudesta alkaen. Vielä loukkaavampi on tietysti väännös "mustilainen", joka on jo varsinainen pilkkanimi.

• jocus*

Merkitsevää ei ole vain se, mitä sanoja haluaa ilmaista. Vastaanottaja, viestinttäväline ja viestintätilanne vaikuttavat nekin sisältöön. Jos merkityksen määrittäisi puhuja yksin, kieli ei olisi lainkaan sosiaalinen vaan yksilöllinen ilmiö. Ja niinhän ei ole.

• marja;marja

En ymmärrä minäkään, miksi jotkut vänkäävät n-sanan neutraaliutta. Ei sanan merkitystä määritä sen käyttäjä, vaan kohde, josta sitä käytetään.
        Jos se kerran loukkaa, miksi sitä pitäisi käyttää, kun muitakin vaihtoehtoja on?

Ehkäpä täällä kaukana pohjoisessa on eräiden vaikea käsittää, kuinka vanhoja vihantunteita tuo sana sisälleen kätkee vaikkapa Usassa.
        Ja ihan turha sanaa on puollustaa, jos sitä joskus vuonna reikäleipä ja kirnuvoi on täällä yleisesti käytetty.
        Moni muukin asia on muuttunut, onneksi.

• bessie*
        jocus* kirjoitti:

Mielestäni sana oli neutraali aina siihen asti, kun amerikanenglannista siihen siirtyi negatiivisia sivumerkityksiä. Tietenkään silloisilla ihmisillä ei ollut kovin paljon ymmärrystä rotukysymyksestä, kun vallalla olleet arjalais- ym. rotuopit olivat Pohjoismaissakin vain muutaman vuoden takana, ja kun sitä ymmärrystä ei näy olevan vieläkään. Vaikka 60-luvulla järkytyin, kun ymmärsin, että USA:ssa rotusorto oli yhä arkipäivää, kesti pitkään ennen kuin mielessäni hyväksyin n-sanan väheksyväksi myös suomen kielessä.

En edelleenkään tajua, miksi lappalaisia pitäisi kutsua omakielisellä sanalla saamelaisiksi tai virolaisia eestiläisiksi. (Osa lappalaisista onkin määritellyt itsensä nimenomaan lappalaisiksi.) Romani-sanan olen hyväksynyt mukisematta, kun "mustalaiseen" sisältyi turhan paljon valtaväestön ennakkoluuloja aina Ruotsi-Suomen aikaisesta lainsuojattomuudesta alkaen. Vielä loukkaavampi on tietysti väännös "mustilainen", joka on jo varsinainen pilkkanimi.

Olen kyllä tuosta sanan neutraaliudesta ja negatiivisten sivumerkityksien siirtymisestä kanssasi samaakin mieltä, en vain laittanut sitä ensimmäiseen vastaukseeni.

Olen itse joskus tahtomattani loukannut ihmistä sanomalla "lappalainen", kun olisi pitänyt sanoa "lappilainen". Koko ikäni olin puhunut lappalaisista tarkoittaen kaikkia pohjoisessa Suomessa asuvia ihmisiä, sana "lappilainen" on minulle melko uusi ja vieras, lipsahduksia tulee. Yritän kuitenkin parhaani, vaikka en tänä päivänä ymmärrä, mitä loukkaavaa on "lappalaisessa". Ymmärrän siis hyvin n-sanan käyttäjiäkin, mutta en sitä että sanasta halutaan pitää kynsin hampain kiinni vaikka tiedetään sen loukkaavan. Saamelaisista en osaa puhua, ellei tilanne sitä vaadi.
        Eestiläinen taipuu minun suuhuni paremmin kuin virolainen, mutta jos joku haluaa mieluummin olla virolainen niin ilman muuta yritän hänen toivomustaan kunnioittaa. Toistaiseksi ei ole yksikään eestiläinen pahastunut, kun olen puhunut Eestistä, eestin kielestä ja eestiläisistä. Varmaankin, jos suvussani olisi vaikkapa paljon Viron maakunnassa asioineita ollut, saattaisin puhua Virosta.

• vedenjakajalla
        bessie* kirjoitti:

Olen kyllä tuosta sanan neutraaliudesta ja negatiivisten sivumerkityksien siirtymisestä kanssasi samaakin mieltä, en vain laittanut sitä ensimmäiseen vastaukseeni.

Olen itse joskus tahtomattani loukannut ihmistä sanomalla "lappalainen", kun olisi pitänyt sanoa "lappilainen". Koko ikäni olin puhunut lappalaisista tarkoittaen kaikkia pohjoisessa Suomessa asuvia ihmisiä, sana "lappilainen" on minulle melko uusi ja vieras, lipsahduksia tulee. Yritän kuitenkin parhaani, vaikka en tänä päivänä ymmärrä, mitä loukkaavaa on "lappalaisessa". Ymmärrän siis hyvin n-sanan käyttäjiäkin, mutta en sitä että sanasta halutaan pitää kynsin hampain kiinni vaikka tiedetään sen loukkaavan. Saamelaisista en osaa puhua, ellei tilanne sitä vaadi.
        Eestiläinen taipuu minun suuhuni paremmin kuin virolainen, mutta jos joku haluaa mieluummin olla virolainen niin ilman muuta yritän hänen toivomustaan kunnioittaa. Toistaiseksi ei ole yksikään eestiläinen pahastunut, kun olen puhunut Eestistä, eestin kielestä ja eestiläisistä. Varmaankin, jos suvussani olisi vaikkapa paljon Viron maakunnassa asioineita ollut, saattaisin puhua Virosta.

Lappilaisen nimittäminen lappilaiseksi on loukkaus, koska lappalainen on eri kansa, eri rotu ja eri heimo ja he haluavat olla ylpeitä sukujuuristaan. Siitä että ovat alkuperäiskansa.
        lappilainen on etelästä muuttanut, suomalainen joka haluaa asua Lapissa.
        Siinä on valtava ero.

• jocus*
        bessie* kirjoitti:

Jostakin syystä viestini ei näy tulleen perille. Otetaan uusiksi:

Virolainen on vanha suomen kielen sana, joka tarkoittaa koko kansakuntaa, vaikka se onkin lähtöisin Virumaan maakunnan nimestä. Samaan tapaan shämä-sanasta kehittyivät Häme, Suomi ja luultavasti myös saami. Ja eiköpähän Saksakin liene lähtöisin Saksi-nimestä.

Lappilainen tarkoittaa kaikkia Lapissa asuvia, lappalainen vain lappalaissukuisia, joista osa haluaa itseään kutsuttavan omakielisellä saamelainen-nimellä.

• bessie*
        jocus* kirjoitti:

Jostakin syystä viestini ei näy tulleen perille. Otetaan uusiksi:

Virolainen on vanha suomen kielen sana, joka tarkoittaa koko kansakuntaa, vaikka se onkin lähtöisin Virumaan maakunnan nimestä. Samaan tapaan shämä-sanasta kehittyivät Häme, Suomi ja luultavasti myös saami. Ja eiköpähän Saksakin liene lähtöisin Saksi-nimestä.

Lappilainen tarkoittaa kaikkia Lapissa asuvia, lappalainen vain lappalaissukuisia, joista osa haluaa itseään kutsuttavan omakielisellä saamelainen-nimellä.

Ovatkohan kuitenkaan suomalaiset järjestään puhuneet Virosta ja virolaisista?
        Oma äitini puhui aina Eestistä ja eestiläisistä. Joistain tunnetuista eestiläisistä naisista keskustelimme useinkin, jonkin verran myös muista aiheista. Ruotsissa asuva sisareni käyttää myös aina Eesti sanaa. En muista mitä sanaa isäni käytti, mutta en jotenkin osaa kuvitella hänen puhuneen Virosta.

Toki minä nykyään tiedän eron lappilaisen ja lappalaisen välillä, en muista tiesinkö jo lapsena tai nuorena. Lepsua ja tietämätöntä kielenkäyttöähän se on, mutta lappalainen vain tuli aiemmin minulta luontevammin ja tarkoitin sillä kaikkia Lapissa asuvia. Siitä virheestä luulen päässeeni jo eroon, mutta pahoin pelkään, että virolaisista en taida oppia puhumaan.

• jocus*
        bessie* kirjoitti:

Ovatkohan kuitenkaan suomalaiset järjestään puhuneet Virosta ja virolaisista?
        Oma äitini puhui aina Eestistä ja eestiläisistä. Joistain tunnetuista eestiläisistä naisista keskustelimme useinkin, jonkin verran myös muista aiheista. Ruotsissa asuva sisareni käyttää myös aina Eesti sanaa. En muista mitä sanaa isäni käytti, mutta en jotenkin osaa kuvitella hänen puhuneen Virosta.

Toki minä nykyään tiedän eron lappilaisen ja lappalaisen välillä, en muista tiesinkö jo lapsena tai nuorena. Lepsua ja tietämätöntä kielenkäyttöähän se on, mutta lappalainen vain tuli aiemmin minulta luontevammin ja tarkoitin sillä kaikkia Lapissa asuvia. Siitä virheestä luulen päässeeni jo eroon, mutta pahoin pelkään, että virolaisista en taida oppia puhumaan.

Niin kauas kuin minä tiedän on puhuttu nimenomaan virosta. Eesti on vironkielinen sana, jota ehkä on sitten käytetty ainakin ruotsinkielisten keskuudessa, jolloin se on ollut svetisismi. Kansallisuuksien nimet ovat muutenkin hassuja, kun ruotsi ja ryssä ovat saman sanana johdoksia.

• jocus*
        jocus* kirjoitti:

Niin kauas kuin minä tiedän on puhuttu nimenomaan virosta. Eesti on vironkielinen sana, jota ehkä on sitten käytetty ainakin ruotsinkielisten keskuudessa, jolloin se on ollut svetisismi. Kansallisuuksien nimet ovat muutenkin hassuja, kun ruotsi ja ryssä ovat saman sanana johdoksia.

Sensuuri näköjään poisti sanan ry$$ä. - No, turha sana se onkin.

• palttoo
        jocus* kirjoitti:

Sensuuri näköjään poisti sanan ry$$ä. - No, turha sana se onkin.

Silläkin sanalla on varsin harmiton alkuperä, mutta nykykielessä hyvin negatiivinen kaiku. Venäjänkielessä 'ross' ja 'ruskij' tarkoittavat venäläistä. Alkuperäissanoista on melko lyhyt matka kyseiseen haukkumanimeen. Meidän kielemme näkökulmasta ross loppuu kesken ja ruskij-sanan j on hankala lausua. Siispä suomalaiset ovat muokanneet itselleen sopivan version sanoista, joita venäläiset käyttävät itse itsestään. Samalla periaatteella olemme muokanneet muitakin sanoja, esim luška on meillä lusikka ja hleb on leipä.

• bessie*

Ai että niin arvovaltaiseen tahoon kuin tiernapoikiin vetoat? Jep jep.

Mikä muuten sinua estää käyttämästä haluamiasi sanoja? Jos jossain sensuroidaan, niin etkö nyt tuollaisen pikkujutun voisi kuitata olankohautuksella.

• 1+18

Käviskös nimi "lakupekka"?

• .-

Ihmisen sivistystaso paljastuu hänen käyttämästään kielestä.

• ...
        .- kirjoitti:

Ihmisen sivistystaso paljastuu hänen käyttämästään kielestä.

No ei paljastu ei.

Ihmisen mieli paljastuu ajatusmaailmasta. Jotkut ajattelee asioita, toiset vain sitä miten ajatukset julkituodaa.

Mietippäs käänteisilmaisuja. "Armo, Anteeksianto, suvaitsevaisuus.." nehän on vain sanoja, joilla ilmaistaan täysin vastakohtaista asiaa, ne sanat koskee vain omaa jengiä, ei muita.

Uskikset on järjestään järkyttävän suuria rasisteja, ne on rasisteja kaikkia muita kohtaan, kuin osaa uskossaa olevia kohtaan.

HAI

=DW=

• .-
        ... kirjoitti:

No ei paljastu ei.

Ihmisen mieli paljastuu ajatusmaailmasta. Jotkut ajattelee asioita, toiset vain sitä miten ajatukset julkituodaa.

Mietippäs käänteisilmaisuja. "Armo, Anteeksianto, suvaitsevaisuus.." nehän on vain sanoja, joilla ilmaistaan täysin vastakohtaista asiaa, ne sanat koskee vain omaa jengiä, ei muita.

Uskikset on järjestään järkyttävän suuria rasisteja, ne on rasisteja kaikkia muita kohtaan, kuin osaa uskossaa olevia kohtaan.

HAI

=DW=

Sinäkö tiedät kaikkien "uskovaisten" tuntemukset? Itselläni ei ole tapana luokitella ihmisiä uskon tai uskottomuuden perusteella.

Ihan tavallisia, yhtä ennakkoluuloisia, tai -luulottomia ihmisiä kaikki olemme.

VAI

• ...
        .- kirjoitti:

Sinäkö tiedät kaikkien "uskovaisten" tuntemukset? Itselläni ei ole tapana luokitella ihmisiä uskon tai uskottomuuden perusteella.

Ihan tavallisia, yhtä ennakkoluuloisia, tai -luulottomia ihmisiä kaikki olemme.

VAI

Vai.

Uskikset on myös erikoistuneet inttämään ja jankuttaman. Miten se nyt olikaan "Lukee kuin pappi raamattua"?

Kaikkia uskiksia kuitenkin yhdistää yksi asia, se uskoo. Ne uskoo mitä tahansa puutaheinää, koska ne uskoo siihen ja niitten mielestä kaikkien muittenkin pitää uskoa vain siihen mitä net ite uskoo.

Alahan Sinäkin Pastafariksis, vois sopia hyvin Sulle:

http://pastafarismi.wordpress.com/

=DW=

=DW=

• .-
        ... kirjoitti:

Vai.

Uskikset on myös erikoistuneet inttämään ja jankuttaman. Miten se nyt olikaan "Lukee kuin pappi raamattua"?

Kaikkia uskiksia kuitenkin yhdistää yksi asia, se uskoo. Ne uskoo mitä tahansa puutaheinää, koska ne uskoo siihen ja niitten mielestä kaikkien muittenkin pitää uskoa vain siihen mitä net ite uskoo.

Alahan Sinäkin Pastafariksis, vois sopia hyvin Sulle:

http://pastafarismi.wordpress.com/

=DW=

=DW=

Minun tuntemani ja tietämäni uskovaiset ovat minun mielestäni ihan tavallisia ihmisiä, inhimillisine tunteineen.
        Mutta, minähän en tiedäkään kaikkia maailman salaisuuksia, enkä välitä tietääkään.
        Ja toisaalta, kenen usko on oikea, ja mihin?

Inttäminen lienee maailmanlaajuinen kisa, monilla.
        Saas nähä, miksi alan, josko miksikään. Olen hyvä näin.

Lukee kuin p i r u Raamattua. Se sopii monille.

• Niuho?

Palstavahti näköjään samaistaa ilmaisut n e e k e r i ja n e k r u

tajuamatta niiden sävy- ja käyttötarkoituseroa!

• .........

• Niuho?
        ......... kirjoitti:

Otapa asiasta selvää, ei se nyt kyllä ole noinkaan!
        Muistini mukaan jossain saa sakkoja, jos käyttää julkisesti tuota ekaa sanaa.

http://vanha.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_1999/19.marraskuu/nekr4699.htm

Tarkoitus ja tulkinta!

Juuri tuota tarkoitan sanoessani joissakin asioissa tulkintojen liukuneen yliherkkään suuntaan ja toisissa asioissa supersuvaitsevaan.

Jos joku haluaa leimata tai loukata niin käyttänee ilmaisua n e k r u?
        N e e k e r i on neutraali, ylsessä käytössä ilma loukkaussisältöä ollut ilmaisu, tähän saakka.

• ......... kirjoitti:

Otapa asiasta selvää, ei se nyt kyllä ole noinkaan!
        Muistini mukaan jossain saa sakkoja, jos käyttää julkisesti tuota ekaa sanaa.

http://vanha.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_1999/19.marraskuu/nekr4699.htm

Mistäpä täällä ei sakotettaisi kun pärstä ei miellytä?

Taannoin netissä olleessa kansainvälisessä tutkimuksessa Suomen oikeuslaitos sijoittui neljänneksi viimeiseksi oikeudenmukaiseksi kokemisessa. Kolmen huonomman joukossa ei ollut ainakaan Venäjä ja Kiina, Venezuela kylläkin oli.

Saman olen karvaasti kokenut itsekin joka kerta, kun oikeutta olen halunnut. Venäläinen sananlasku toimii tässäkin: Paperi on paperi, mutta käytäntö käytäntö.

• tyytyväinen..
        sitroen kirjoitti:

Mistäpä täällä ei sakotettaisi kun pärstä ei miellytä?

Taannoin netissä olleessa kansainvälisessä tutkimuksessa Suomen oikeuslaitos sijoittui neljänneksi viimeiseksi oikeudenmukaiseksi kokemisessa. Kolmen huonomman joukossa ei ollut ainakaan Venäjä ja Kiina, Venezuela kylläkin oli.

Saman olen karvaasti kokenut itsekin joka kerta, kun oikeutta olen halunnut. Venäläinen sananlasku toimii tässäkin: Paperi on paperi, mutta käytäntö käytäntö.

MInä voin sanoa vain, että monessa asiassa on pitänyt valittaa, mutta aina olen saanut minulle myönteisen päätöksen lopulta.
        Ei ole mitään valittamista.

• Korrekti ilmaisu?

Jos n e e k e r i ä ei saa käyttää ko. rodullisen ryhmän kuvaamiseen niin mikä sitten olisi sopiva.

Afrosuomalainen? Tuntuun teennäisen hankalalta!
      Afrikkalainen? Pahus kun se ei kuvaa haluttua ryhmää!
      Tummaihoinen? Kyllä on laaja ja hajanainen porukka!
      Pigmentoitunut tai muuta yhtä hullua?

Kertokaa!

• väritön.....

Miksi ihmisiä pitäisi eritellä ihonvärin mukaan?

• väritön..... kirjoitti:

Miksi ihmisiä pitäisi eritellä ihonvärin mukaan?

On tilanteita joisa se tunnistamisen vuoksi on tarpeen, joskus jopa tärkeääkin!

Myös joidenkin tilanteiden kuvaamisen vuoksi tarpeellinen tai hyödyllinen tieto.

• Käytettäköön sitten sitä vanhempaa muotoa. Murjaania. Onko uus-Orwellilainen kieltäjä nyt tyytyväinen?

• kummallista touhua
        sitroen kirjoitti:

Käytettäköön sitten sitä vanhempaa muotoa. Murjaania. Onko uus-Orwellilainen kieltäjä nyt tyytyväinen?

suomessa, kun syrjitään omaa kieltä, ei muutkaan maat syri omaa kieltään !?

murjaani sana kuvaa oikein hyvin sanaa n e e k e r i, en vaan ole varma kumpi sana on kauniimpi, minusta n e e k e r i on kauniimpi, mutta molemmat on sopivia ilmaisemaan eriväristä ihmimistä, jollainhan meidän on saatava sanoa mistä asiasta on kysymys, kun puhumme eri kansasta.

• hiukan colored

Jos välttämättä on eroteltava ihonväri mukaan, käytetään yleismaailmasta ilmaisua joko colored tai black. Asianomaiset itsekin käyttävät noita ilmaisuja.

• Värillinen on epämääräinen ja musta saa pian saman leiman kuin nykyinen n.

• bessie*
        laiska-lasse kirjoitti:

Värillinen on epämääräinen ja musta saa pian saman leiman kuin nykyinen n.

Minkä leiman, ja kuka sen lyö?

Paljon työtä joutuu tekemään, jos haluaa sanalle musta saada samanlaisen merkityksen kuin n-sanalle. Mustalta puuttuu se historia.
        Entä millä saat mustat kokemaan sanan loukkaavaksi?
        (Varmuuden vuoksi, osaan kyllä kääntää sanan musta aika monelle kielelle.)

• väkäpäkäpuu

Sanan merkitys on joka kielellä täsmälleen yksi ja sama. Vänkääminen ei sitä muuksi muuta.

• bessie*

Sinulle, "onko selvä!!!"

No nyt ei kyllä tullut asia yhtään selvemmäksi, päinvastoin.

• Nekrukylästä.

Vasemmistolaisten& viherpiiperöiden naisten kieroa kasvatusta suomalaisia kohtaan, ei muuta sivistystä kyetä esiin tuomaan.

Tervetuloa Neekerikylään pelaamaan tennistä tai potkupalloa.

Tältä meidät löydät. ;) http://maps.google.fi/maps?hl=fi&lr=lang_fi&tab=wl

t. Nekrukylän ent potkupallo pelaaja

• Pirre*

Siellä taas joku persus äänessä,- oletko ehkä sitä norjanmallia kannatavaa ääriainesta, - viittaa nuo lausunnot esim. vasemmistolaisista sinnepäin..

• Nekrukylästä.
        Pirre* kirjoitti:

Siellä taas joku persus äänessä,- oletko ehkä sitä norjanmallia kannatavaa ääriainesta, - viittaa nuo lausunnot esim. vasemmistolaisista sinnepäin..

Kyllähän se joka tuon sanoi ääneen radiossa on kokoomuslainen proffa, kuten olen jo sen kertonut täällä palstalla!

On se sinulle näemmä SUURI ongelma että tässä maassa on Perussuomalaiset ?

• On montakin sanaa joiden käyttöä saisi yrittää välttää koska ne koetaan loukkaaviksi , siis kohderyhmissä. Nyrkkisääntönä onkin että SINUN mielipiteesi asiasta ei merkitse mitään, ainoastaan kohderyhmäsi mielipide.
      Jos tummaihoiset kokevat sanan n e e k e r i loukkaavana niin se on heidän tulkintansa asiasta jolla on merkitystä. Me voidaan jankuttaa itsemme sinisiksi että viiskytluvulla oli ok sanoa niin se ei muuta asiaa miksikään.

(Värillinen hah, sanoi musta ystäväni E-Amerikassa. "Värillinen" olet itse. Oletko katsonut peiliin? Vaaleanpunainen on väri, minä olen musta joka tarkoittaa sitä että ei ole väriä.)

• Nekrukylästä.

"Nyrkkisääntönä onkin että SINUN mielipiteesi asiasta ei merkitse mitään, ainoastaan kohderyhmäsi mielipide."

Kerro kun pidät itseäsi niin sivistyneenä, miten ilmoitan osoitteeni esim, viranomaisille yn. muille kohderyhmille.

Neekerikylä
        65320 Vaasa

Negerby
        65320 Vasa

Se nyt sattuu olemaan tuollainen,
        vaikka se olisi teille kuinka rasistinen hyvänsä.
        Arkkitehti Alvar Aalto on tuon nimen aikoinaan antanut suunnitellessaan kylän.

Kai tässä on keksittävä uusi osoite, joku vasemmisto-punavihreäkylä. Mutta eikös se ole jo viranomaisen harhautusta, jos ei kerro oikeata osoitetta ?

• ..--..
        Nekrukylästä. kirjoitti:

"Nyrkkisääntönä onkin että SINUN mielipiteesi asiasta ei merkitse mitään, ainoastaan kohderyhmäsi mielipide."

Kerro kun pidät itseäsi niin sivistyneenä, miten ilmoitan osoitteeni esim, viranomaisille yn. muille kohderyhmille.

Neekerikylä
        65320 Vaasa

Negerby
        65320 Vasa

Se nyt sattuu olemaan tuollainen,
        vaikka se olisi teille kuinka rasistinen hyvänsä.
        Arkkitehti Alvar Aalto on tuon nimen aikoinaan antanut suunnitellessaan kylän.

Kai tässä on keksittävä uusi osoite, joku vasemmisto-punavihreäkylä. Mutta eikös se ole jo viranomaisen harhautusta, jos ei kerro oikeata osoitetta ?

Ethän sinä ketään nimittele, jos käytät virallista osoitetta.
        Eiköhän aikojen saatossa tuokin nimike muuteta.
        Aika aikaa kutakin.
        Aika on edennyt siitä, kun tuo sana oli neutraali.

• Nekrukylästä.
        ..--.. kirjoitti:

Ethän sinä ketään nimittele, jos käytät virallista osoitetta.
        Eiköhän aikojen saatossa tuokin nimike muuteta.
        Aika aikaa kutakin.
        Aika on edennyt siitä, kun tuo sana oli neutraali.

Tuollainenhan on juuri sitä viher-vasemmistolaisten politiikkaa, kun pitää syödä ja säästää samanaikaisesti.

• 3xselän takaa
        Nekrukylästä. kirjoitti:

Tuollainenhan on juuri sitä viher-vasemmistolaisten politiikkaa, kun pitää syödä ja säästää samanaikaisesti.

Miten vääntäen vääntäen kolme kertaa ympäri ja ämpäri pitäisi sinulle mieleisiä vastauksia jaella?
        Kun ei tunnu faktat kelpaavan, satujako pitäisi syöttää?
        Ettei tule pahaa mieltä.

• tosi suivaantunu

Onko oikein että aina suomalaisia syrjitään, oli sitten kielestä tai kultturista kysymys, miksi vain n e e k e r e i l l ä on oikeuksia, sitä ihmettelen !!??
        Onko päättäjät aivan täyspäisiä, kun eivät pidä suomalaisten siis oman maan kansalaisten puolia missään asiassa !!??

• Höpö höpö!
        tosi suivaantunu kirjoitti:

Onko oikein että aina suomalaisia syrjitään, oli sitten kielestä tai kultturista kysymys, miksi vain n e e k e r e i l l ä on oikeuksia, sitä ihmettelen !!??
        Onko päättäjät aivan täyspäisiä, kun eivät pidä suomalaisten siis oman maan kansalaisten puolia missään asiassa !!??

Mihin sä olet omat oikeutesi hukannut? Onko sinut määrätty holhouksen alaiseksi vai kärsitkö linnatuomiota? Nimittelepä varomattomasti jotakuta suomalaista, niin voit saada haasteen oikeuteen solvauksesta, herjauksesta tai jopa kunnianloukkauksesta. Moni asianomistaja ei vaan viitsi lähteä viemään nimittelyjuttua eteenpäin, jos syyllisestä ei ole korvauksen maksajaksi.

• Höpö höpö! kirjoitti:

Mihin sä olet omat oikeutesi hukannut? Onko sinut määrätty holhouksen alaiseksi vai kärsitkö linnatuomiota? Nimittelepä varomattomasti jotakuta suomalaista, niin voit saada haasteen oikeuteen solvauksesta, herjauksesta tai jopa kunnianloukkauksesta. Moni asianomistaja ei vaan viitsi lähteä viemään nimittelyjuttua eteenpäin, jos syyllisestä ei ole korvauksen maksajaksi.

"Höpö höpö!"

Minua saa nimitellä ja haukkua.
        Minä kun en ole herkkähipiäinen.
        Ja rahaakin on sen verran vähän että kestän kaiken miehenä.
        H.

• Jos n e e k e r i t kokevat sanan n e e k e r i loukkaavana niin se on heidän häpeänsä, ei meidän. Me puhumme omilla sanoillamme ja nimityksillämme, puhukoot he omillaan jos haluavat. Sekin on heidän asiansa eikä meille kuulu.
        Mikä tässä on muka niin vaikeata?

• voivoivoikunonvoita.
        sitroen kirjoitti:

Jos n e e k e r i t kokevat sanan n e e k e r i loukkaavana niin se on heidän häpeänsä, ei meidän. Me puhumme omilla sanoillamme ja nimityksillämme, puhukoot he omillaan jos haluavat. Sekin on heidän asiansa eikä meille kuulu.

Se, että on sivistymättömyyden huippu käyttää sitä sanaa, joka on äärimmäisen loukkaava kohteelleen.

Mutta, hoe sinä sitä ihan vapaasti vaikka mantrana, jos niin haluat näyttää sisäisen mielenmaailmasi!!

Älä ihmettele ympäristön reaktioita!

• sitroen kirjoitti:

Jos n e e k e r i t kokevat sanan n e e k e r i loukkaavana niin se on heidän häpeänsä, ei meidän. Me puhumme omilla sanoillamme ja nimityksillämme, puhukoot he omillaan jos haluavat. Sekin on heidän asiansa eikä meille kuulu.

@sitroen
        lähtoasetelmana se että SINÄ nimittelet jotain toista ihmistä loukkaavin sanoin koska SINUN mielestäsi sanat kuuluvat normaaliin arkikäyttöön ja että se on nimittelyn KOHTEEN väärä tulkinta asioista joka on ongelman syynä.

Vaihdapa nyt premissejä (kuten älykkäänä ja joustavana ihmisenä varmasti pystyt) ja laita itsesi siihen sen mustaihoisen yksilön asemaan ja jonkun toisen nimittelemään sinua jollakin yhtä loukkaavalla sanalla ja miten se on SINUN tulkintasi asiasta jossa on vikaa, ei hänen.

(Jokaisesta kielestä löytyy kokelma rasistisia, loukkaavia, ilkeämielisiä nimittelyjä jotka sopii joka tilanteeseen: ideanan on että käytät sanaa joka jotenkin HALVENTAA tai PILKKAA hänen ulkonäköään.)

N-sana oli ok silloin ennevanhaan kuin sinä ja minä olimme nuoria, mutta maailma on kulkenut eteenpäin kehityksessä ja kieli muuttuu sen mukana, me voimme vain valita kehitymmekö mukana vai jäämmekö itsepäisesti jankuttamaan asioita jotka ovat muuttaneet merkitystään näiden viimeisen 50 vuoden aikana.

En taida osata tätä paremmin selittää ja jos selitys ei käy antaa olla.

• 3+5
        Paloma.se.co kirjoitti:

@sitroen
        lähtoasetelmana se että SINÄ nimittelet jotain toista ihmistä loukkaavin sanoin koska SINUN mielestäsi sanat kuuluvat normaaliin arkikäyttöön ja että se on nimittelyn KOHTEEN väärä tulkinta asioista joka on ongelman syynä.

Vaihdapa nyt premissejä (kuten älykkäänä ja joustavana ihmisenä varmasti pystyt) ja laita itsesi siihen sen mustaihoisen yksilön asemaan ja jonkun toisen nimittelemään sinua jollakin yhtä loukkaavalla sanalla ja miten se on SINUN tulkintasi asiasta jossa on vikaa, ei hänen.

(Jokaisesta kielestä löytyy kokelma rasistisia, loukkaavia, ilkeämielisiä nimittelyjä jotka sopii joka tilanteeseen: ideanan on että käytät sanaa joka jotenkin HALVENTAA tai PILKKAA hänen ulkonäköään.)

N-sana oli ok silloin ennevanhaan kuin sinä ja minä olimme nuoria, mutta maailma on kulkenut eteenpäin kehityksessä ja kieli muuttuu sen mukana, me voimme vain valita kehitymmekö mukana vai jäämmekö itsepäisesti jankuttamaan asioita jotka ovat muuttaneet merkitystään näiden viimeisen 50 vuoden aikana.

Kuinkas kuuromykkä-nimitys?

• 3+5 kirjoitti:

En osaa sanoa. Ei kai kuuromykkä-sana sinänänsä ole halventava, mutta mahdollisesti vanhahtva tai jäämässä pois käytöstä.

• lejanna*
        3+5 kirjoitti:

Kuuromykkä?

Jokaisella on jokin kieli, vaikkapa viittomakieli, joten ei ole montakaan "mykkää".
        Se, jos ei puhu meidän sanoillamme, ei tee kenestäkään mykkää.
        Aikoinaan tutustuin naiseen, kuuroon, joka viestitti sanomansa piirtämällä toisen kämmenelle.

Mikäpä mykkä hänkään olisi ollut?
        .

• miksi näin on
        sitroen kirjoitti:

miksi murjaaneilla on enemmän oikuksia kuin vaaleaihoisilla suomalaisilla, vaadin ihmis oikuksia suomalaisille omassa maadssaan.

SE tosiaan ihmetyttää, herää kysymys mistä onkaan kysymys, onko murjaaneilla enemmän oikeuksia kuin suomalaisilla siis vaaleaihoisilla.

• lejanna* kirjoitti:

Kuuromykkä?

Jokaisella on jokin kieli, vaikkapa viittomakieli, joten ei ole montakaan "mykkää".
        Se, jos ei puhu meidän sanoillamme, ei tee kenestäkään mykkää.
        Aikoinaan tutustuin naiseen, kuuroon, joka viestitti sanomansa piirtämällä toisen kämmenelle.

Mikäpä mykkä hänkään olisi ollut?
        .

Näin se varmaan on, nykymaailmassa. En kuitenkaan uski että "mykkä" sanalla olisi samnalaista negatiivista latausta kuin noilla muilla eikä sitä varmaan haukkumasanana käytetä. Mutta jos kuurot tai kuulovammaiset itse kokevat sanan alentavana niin ilman muta kunnioitan heidän mielipidettään enkä tieten tahtoen loukkaa (olimpa sitten itse mitä mieltä tahansa asiasta).

• lejanna*
        Paloma.se.co kirjoitti:

Näin se varmaan on, nykymaailmassa. En kuitenkaan uski että "mykkä" sanalla olisi samnalaista negatiivista latausta kuin noilla muilla eikä sitä varmaan haukkumasanana käytetä. Mutta jos kuurot tai kuulovammaiset itse kokevat sanan alentavana niin ilman muta kunnioitan heidän mielipidettään enkä tieten tahtoen loukkaa (olimpa sitten itse mitä mieltä tahansa asiasta).

En usko minäkään, ehkä silti hieman, mutta kuitenkin on, minusta, vain pieni kauneusvirhe, verrattuna alkuperäiseen aiheeseen.
        En ymmärrä, miksi jotkut eivät ole ymmärtävinään.

Mutta, asiantuntijoita/päättäjiähän ovat he, joista puhutaan.
        .

• Paloma.se.co kirjoitti:

@sitroen

Sitäpä juuri yritin selittää, että jos suomalainen sana n e e k e r i aiheuttaa jossakin pahennusta, niin sehän on yksinomaan hänen häpeänsä, ei muitten. Se pahennus nimittäin.
        Haittaako meitsä keitään, jos joku sanoo meitä vaikka kalpeanaamoiksi, tsuhniksi, lantalaisiksi jne?
        En ole havainnut haittaa.
        Ei hurritkaan ota hurrittelua sen vakavammin eikä ryssät ryssittelyä, ei myöskään sakut sakuttelua. Lempinimi on lempinimi kaikille muille, paitsi näille kaikkein tiukkapipoisimmille nipottajille, joista tuskin osakaan on n e e k e r e i t ä..

• Viennetään sitten!

• Niiiin !

• "tosi suivaantunu"

Stadissa on noin 3000 "Eurooppalaista".
      Heitä äänestetään joka paikkaan.
      Ja Stadihan kaikesta päättää.
      Maaseudun bussiliikenteestä ja henkilöautoilustakin.
      Odotahan vähän aikaa vielä, niin "kotimaa" kielletään ja tilalle pakotetaan "olomaa".
      H.

• Kuullostaa paranoialta.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Kuullostaa paranoialta.

"Paloma.se.co"

Tuskinpa se kaukana on minusta.
        Syvällisesti ajatteleminen ei aina ole viisasta.
        Varsinkaan kun ajattelun tulokset eivät kohtaa yleistä mielipidettä.
        Mutta ei voi muuta kun odotella.
        Useimmiten kuolema korjaa ennenkuin maailma muuttuu.
        H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

H.

Mä en tiedä kuinka syvällisesti sä ajattelet ja voi olla niinkin että sinusta itsestäsi tuntuu että ajatuksesi ovat syvällisempiä kuin meistä muista (vrt.itsestäni). Nyt jos sinusta tuntuu että sinua vainotaan sen takia että ajattelet eri tavalla kuin suuret massat niin olet todennäköisesti väärässä ja kärsit harhoista. Nykyajan psykiatrit ovat taitavia hoitamaan noi vainoharhasyndroomAt saa terapiaa ja lääkitystä ja useammista hoitolaitoksista on hyvät nettiyhteydet joten voit meitä viihdyttää tulevaisuudessakin ja lähtösi ajankohtaa ei ole tähtiin kirjoitettu voi olla että saat meidät muut ikävystymään kuoliaiksi ennekuin tulee sun vuorosi potkasta ämpäriä. (Bonjour tristesse)

• .
        hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

H.

Suomalaista älykkyyttä ja lyriikkaa.;)

• .
        . kirjoitti:

Suomalaista älykkyyttä ja lyriikkaa.;)

Tarkoitin siis suomalaisen hezetan ajatuksia, runoutta ja maailmankatsomusta, suhteellisuustajua ja arkipäivän järkeä.

• .

Niin...historian uudelleen kirjoittaminen...ettäkö suomalaiset olisivat nasisteja kun sotivat saksalaisten rinnalla ja samalla aatteella?

Suomalaista puukkojunkkaria sanottiin finnjäveliksi lännessä ja se pitää kuulemma paikkansa vieläkin.

• jocus*

Me suomalaiset emme lainkaan loukkaannu, kun meitä Ruotsissa sanotaan finjäveleiksi. Emme ainakaan me, jotka emme elä Ruotsissa. Meidän mielestämme se tarkoittaa vain 'suomalaista'.

Mahtavatko ruotsinsuomalaiset suhtautua yhtä suvaitsevasti nimitykseen?

• jocus* kirjoitti:

Me suomalaiset emme lainkaan loukkaannu, kun meitä Ruotsissa sanotaan finjäveleiksi. Emme ainakaan me, jotka emme elä Ruotsissa. Meidän mielestämme se tarkoittaa vain 'suomalaista'.

Mahtavatko ruotsinsuomalaiset suhtautua yhtä suvaitsevasti nimitykseen?

Uskoisin että ruotsinsuomalaiset kohauttavat olkapäätään moiselle typeryydelle. Muutaman kaljan juotuaan he voivat olla jopa ylpeitä siitä että ovat "finnjäveleitä"
        Missä ero?
        Siinä että kohderyhmä ei koe termiä loukkaavana eikä ajankohtaisena. Sillä on ainoastaan historiallista merkitystä.

Ei n-sanasta ja finnjävel-sanasta viedes puhua samassa yhteydessä, ei ne ole mitenkään verrattavissa.

• .

...vieläkin odotan sarvikuonolta ( noshörning) kommenttia saamiinsa vastauksiin.

• .

Siis sinä ja sinunlaisesi ovat niitä sarvikuonoja ja finnjäveleitä jotka eivät ikinä oppineet tulemaan toimeen toisten kansallisuuksien kanssa.
        Vielä ennenaikaiselääkkeelläkin, joutilaana terrorisoitta muita yritteliäitä.
        Hävetkää tyhmyyttänne!

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1390
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1115
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      975
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      68
      866
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe