Kuinka usein käyt katsomassa kummilasta?

kskkka

Haluaisin tietää, kuinka usein samassa kaupungissa asuvat kummivanhemmat käyvät katsomassa kummilastaan. Itse asun samassa kaupungissa oman kummilapseni kanssa ja tapaamme kerran kuukaudessa. Itselleni se on sopiva väli, mutta kummilapseni vanhemmat ovat antaneet ymmärtää, että pitäisi käydä useammin ja puheissa vilahtaa aika ajoin, että kun käyn vain kerran kuussa, kummilapseni unohtaa minut. Opiskelen ja käyn töissä ja erityisesti tuo opiskelu vie paljon aikaa. Itse koulupäivät eivät ole pitkiä, mutta jokainen opiskelija tietää, että varsinainen opiskelu tapahtuu kotona - vapaa-aikana. Lisäksi elän parisuhteessa miehen kanssa, jolla on vuorotyö, joten se vähäinen yhteinen aika, joka meillä on, tuntuu merkittävältä ja haluan viettää aikaa hänen kanssa kahdestaan. Lisäksi omat vanhempani asuvat samassa kaupungissa ja myös heille haluan antaa aikaa. Niin ikään minulla on mummo, jota haluan käydä tapaamassa vielä kun voin. Myös ystävieni kanssa haluan vaihtaa kuulumisia. Kaiken tämän lisäksi joskus olisi mukava ihan vain olla. Ikävä kyllä tässä arvoasteikossa kummilapseni sijoittuu vasta tuonne ystävieni jälkeen. Asian takia kummiudesta on tullut ikävä velvollisuus. Kun kummilapseni asui eri kaupungissa, oli helpompaa, koska oli oikea syy olla vierailematta niin usein. Nyt, kun kummilapseni asuu samassa kaupungissa, olen alkanut miettiä, mikten usein minun tulisi vierailla hänen luonaan. Joka viikko? Kerran kuukaudessa? Mitä te muut kummit, jotka asutte kummilapsenne kanssa samassa kaupungissa, ajattelette asiasta ja kuinka usein te käytte katsomassa kummilastanne?

16

1975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllästyttää kummius

      Sama on ongelma täällä. Ikävää vihjailua ja jopa pientä syyllistämistä tuntuu tulevan siitä, että kun taas on piiiiitkä aika kun ollaan viimeksi nähty. Ja usein edellisestä tapaamisesta on juurikin se max kuukausi. Ottaa päähän aina selitellä, mitä kiireitä on taas ollut (ihan kuin olisi syyllistynyt rikokseen ja pitäisi keksiä aina uusia alibeja:(! ) ja kun ei aina jaksa puolustautua, niin helpompi on ottaa etäisyyttä.

      Aikuisen ihmisen elämässä se kuukausikin on yksi hujaus, lapselle tietysti hiukan pidempi aika. Silti meillä aikuisilla on omakin elämä elettävä velvollisuuksineen ja töineen, sitten osalla on omiakin lapsia, on seurustelukumppani, harrastuksia, omat vanhemmat ja perhe, onnekkailla vielä isovanhemmatkin elossa. On ystäviä, sukulaisia ja usein muitakin kummilapsia. Aika yksinkertaisesti tuntuu usein loppuvan kesken. Sitä kuuluisaa omaakin aikaa pitäisi onnistua jostain nipistämään kaiken päälle.

      Kummilapsen vanhemmille lapsi on tietysti aivan kaikki kaikessa. Ehkä tuoreilla vanhemmilla sitten hämärtyy se, ettei heidän vauvansa ole kuitenkaan muille ihmisille se maailman keskipiste ja kaiken mielenkiinnon kohde, ei edes kummille. Vai onko kyse siitä, että äitiyslomalaisen päivät pyörivätkin yhtäkkiä kodin ympärillä ja hetkessä pukkaa unohtumaan se,että muilla ihmisillä arki jatkuu töiden ja muiden velvollisuuksien merkeissä kiireisenä. Kotona päivät menevät ehkä hitaasti, mutta työssä käyvällä on eri juttu. Vapaa-aikaa on vain hetki iltaisin ja kummilapsi ei välttämättä työpäivän jälkeen ole ensimmäisenä mielessä...

      Muutenkin erityisesti nuorilla vanhemmilla tuntuu olevan kovat odotukset kummille. Ei riitä se,että synttäreillä nähdään ja jouluna muistetaan. Pitäisi soitella, tekstailla ja nähdä jatkuvasti. Pitäisi kyläillä ja tulla hoitamaan lasta. Pitäisi keksiä kivaa (ja joskus jopa kallistakin) puuhaa lapsen kanssa ja olla loputtomuuksiin asti kiinnostunut jokaisesta uudesta havainnosta, mitä lapsesta on tehty (nyt se kääntyi, pissasi pottaan, ikenet varmaan kutiaa hampaiden takia jne.). Miksi ei riitä se, että perheet ovat normaalisti tekemisissä toistensa kanssa niin kuin ennen lastakin ja siinä sivussa vanhempien lisäksi näkee sitten kummilastakin? Yhtäkkiä lapsen pitää olla tapaamisten keskipiste. Itseäni ainakin se ärsyttää ja kiinnostus nähdä esim. ystävää lopahtaa ajan mittaan kun ei aina jaksa olla kiinnostunut mukulasta, vaan haluaisin välillä nähdä ihan aikusitenkin kesken vaikka kummi olenkin.

      Ja oletteko muuten huomanneet, että aina marmatetaan kun kummi ei riittävästi vieraile? Miksi on aina kummin tehtävä lähteä kylään? Eikö yhtä lailla perhe voi nostaa ahterinsa sohvalta ja tuoda lapsen tai koko perheen kummin luokse kyläilemään?? Kovin yksipuoleista pukkaa olemaan nämä kummivelvollisuudet...

    • sain helpotuksen

      Niin totta nämä kirjoitukset. Minulla sama tilanne, eli aloin ystävän lapsen kummiksi (asuu viereisessä kaupungissa, välimatkaa n.20 km) ja itse ajattelin että kerran kuukaudessa on riittävä väli tavata. Ystävä oli jotenkin kuvitellut mielessään, että nyt kun minä olen kummi, niin tapaamisemme ja keskustelumme ja tekemisemme pyörii pelkästään lapsen ympärillä. Koko ystävä-suhde muuttui ihan erilaiseksi, ja tähän en osannut varautua, sillä kummiuteni ensimmäiseen kummilapseen oli aivan erilaista. Tottakai olemme viettäneet aikaa lapsen kanssa, hänen kanssaan käyneet eri paikoissa, leikkineet ja lapsesta jutelleet, mutta sen lisäksi ystävä on halunnut tavata myös kahdestaan ja vaikka lapsi olisi paikalla hän kykenee keskustelemaan muistakin asioista ja kuuntelemaan toista. Ystäväsuhde muuttui loppujen lopuksi melko vähän lapsen saamisen jälkeen.

      Toisen ystävän kanssa tilanne oli sitten aivan erilainen. Ystävä ei enää ollut kiinnostunut asioistani, odotti että olen jollain tavalla koko ajan "valmiudessa" heidän perhettä varten ja menen aina heidän ehdoillaan. Lahjojen suhteen oli kovat vaatimukset; kaikkien piti olla kallista ja laatumerkkiä (kiva lisä opiskelijalle). Tästä koko kummisuhteesta ja lahjaostoksista tuli hirveä riesa ja juurikin se ikävä velvollisuus. Yritin tästä keskustella ystävän kanssa useamman kerran, tuloksetta. Lopulta aloin suorastaan inhota koko perhettä. Kun olimme tavanneet, huokasin helpotuksesta ettei tarvitse hetkeen tavata. Muutaman päivän kuluttua alkoi kasvava pelko seuraavasta tapaamisesta ja sen sisällöstä. Ei mitään järkeä jatkaa tällaista yhteydenpitoa joka on itselleen näin vastentahtoista. Katkaisin lopulta yhteydenpidon, ja se oli oikea ratkaisu. Elämä on helpottunut todella paljon, lapsen kannalta vähän harmi, mutta ei voi mitään.

    • alma-kummi

      Täälläkin ilmoittautuu kyseisestä ongelmasta kärsivä ärtynyt kummi! Ihanaa huomata etten sentään ole ainut, joka on mielensä pahoittanut koko kummitouhussa. Minä ryhdyin myös ystäväni lapsen kummiksi ja saman kaavan mukaan on edennyt touhu kun edellisilläkin kirjoittajilla. Eli ensin innolla odotin kummin tehtävää, sitten hups vaan koko pitkä ystävyyssuhde muuttui kertheitolla ja kaikki on vauva sitä ja vauva tätä... Itselleni ei perheen perustaminen ole mitenkään ajankohtaista ja elämä pyörii ihan muiden asioiden ympärillä. Nämä asiat ei ystävääni enää pätkääkään näemmä kiinnosta ja pikkuhiljaa tapaamisten ja soittojen välit ovat pidentyneet kun en jaksa esittää kiinnostusta tuntitolkulla heidän arkielämää kohtaan. Tästä vaan on seurannut harmittavainen kierre, eli mitä pidemmät yhteydenottovälit on, niin sitä kiivaammin kinutaan kylään ja tivataan selityksiä kiireisiin. Ja mitä enemmän tätä kinuamista ja syyllistämistä on, sitä vähemmän kiinnostaa. Aina tapaamisen jälkeen sellainen olo, että huh, nyt saa taas viikon pari ainakin olla rauhassa...meillä ei välimatkaa ole kuin muutama kilometri, eli ei voi edes vedota välimatkaongelmiin. Minun puolelta näkeminen on enää silkkaa velvollisuutta ja piinaa, selittelyä selittelyn perään kun en vain jaksa nähdä. Ehkä pitäisi katkaista suosiolla välit, tuntuu vain niin haikealta ja vaikealta. Toivon, etten itse höperöityisi tuollaiseksi piinaavaksi kummiksi jos luoja lapsia joskus suo.

    • äityli kahdelle

      Kaukana asun kummilapsen perheestä, päivävisiitti ei tule kysymykseen. viikonloppuja taas en halua ns. tuhlata kummilapsen tapaamiseen kun on omiakin lapsia ja vuorotyön takia kokonaan vapaat viikonloput muutenkin harvassa. Ne vietetään perheen ja omien ystävien kesken. Valitusta tulee kummiperheen sunnalta, mutta sanon siihen vaan, että kyllähän he ilman muuta voivat tulla meille kylään. Eipä ole tullut. En tosin jaksaisi vapaa-aikaani käyttää kummilapsen ihasteluun, vaikka lähellä asuttaisiinkin. Hoitoon voisin joskus ottaa lasteni kanssa leikkimään, mutta "kahdenkeskistä laatuaikaa" vietän mieluummin omien lasteni kanssa.

    • yks ymmärtämätön

      Oletteko muuten huomanneet, että nämä vanhemmat jotka kuvittelevat muiden elämän pyörivän heidän ympärillään, ovat usein juuri niitä jotka eivät muista kummia/kummeja mitenkään ja vielä valittavat lahjoista. Itse olen aina kysynyt lahjatoiveita, tai jos olen löytänyt jotain kivaa niin kysynyt olisiko tällaiselle käyttöä heillä. Aina on silti jotain valittamista. Milloin on lahja vääränvärinen, milloin joku toisenlainen versio samasta lahjasta olisi ollut mieluisampi (siis vanhempien mielestä, ei lapsen), lahjassa oli sitä tätä ja tuota vikaa, joku toinen merkki olisi ollut parempi jne.

      Olen sitä mieltä, että kummisuhteen pitäisi myös olla vastavuoroista. Jos kummi on sellainen, joka muistaa lasta synttäreinä ja jouluna ja tapaa muutenkin säännöllisesti, niin kyllä kummille pitäisi mielestäni lähettää synttäri- ja joulukortti ja antaa kuvia lapsesta. Lahjoja en kummina odota saavani. Joka vuosi olen ostanut kummilapsille pari kertaa muutakin, ostanut jotain pientä lapsen vanhemmille (ja siis ystävilleni) jouluna ja ystävää muistanut synttäreinä jollain pienellä lahjalla. Kyllä se vähän pistää silmään, kun jouluna muilta tutuilta tulee joulukortit ja kummilapsen perheeltä ei, synttäreinä onnittelutekstari, kummilapsen perheestä ei kuulu mitään. Jossain vaiheessa tähän tulee kyllästyminen ja olo alkaa tuntua lähes hyväksikäytetyltä ja koko kummitouhu alkaa olla vaan rasite elämässä.

      Miten jotkut ihmiset oikeasti voivat kuvitella olevansa niin erityisiä, että muut jaksavat vuodesta toiseen yksipuolisesti muistaa heitä ja heidän lastaan, kuunnella kiltisti valitukset kelvottomista lahjoista, kuunnella tarinoita heidän lapsestaan ja perhe-elämästään saamatta kiinnostusta ja kuuntelua omille asioilleen. Ja sitten jos tekisi niin, että lakkaisi vain muistamasta lasta ja perhettä, alkaa palopuheet siitä miten lapsettomat ovat niin itsekeskeisiä ja ymmärtämättömiä.

    • pekkapouttu

      Mielestäni kummia / kummilapsia pitäisi tavata kuten yleensäkin ihmisiä, ts. ei mitään "määräväliä" (esim. kerran kuussa tms.). Ainakaan itselläni ei ole koskaan ollut sellaista "määräväliä" omiin kummeihin / kummilapsiin, paikkakunnasta riippumatta - ja välillä on tullut tavattua useinkin pienen ajan sisällä ja välillä on pitkiäkin näkemisvälejä - mutta puhelimet ja sähköpostit on keksitty ;)

    • kummi ja äiti

      Mielestäni kummiksi pyydettäessä oletusarvo ei voi olla se, että nyt lapsi saa kakkosvanhemman, huvitädi/sedän, loputonta huomiota, lapsenlikan ja lahjojen antajan. Kummikäsite ylipäätään on jo aika vanhentunut, enemmänkin muodollisuus. Jos kummi haluaa tavata jatkuvasti lasta ja on erityisen kiinnostunut lapsen asioista, olisi hän varmasti sellainen ilman kummin titteliäkin. En minä ainakaan jaksa olla teennäisen kiinnostunut jatkuvasti toisten lapsista. olen sen verran kiinnostunut kun ylipäätään toisten lapsista ollaan, kummilasteni kohdalla en sen enempää kuin muidenkaan kohdalla. Jos kummilapsen vanhemmat olettavat tai odottavat muuta, se on heidän ongelmansa. Teinikummit on asia erikseen, he ehkä ovat ikänsä puolesta kiinnostuneita toisten lasten paijaamisesta. Aikuiset ja perheelliset kummit tuskin ovat. jos sellaista kaipaa, niin sitten kannattaa valita mahdollisimman nuori kummi, jolla ei vielä ole juurikaan omaa elämää...

    • havaittua

      Olen huomannut sellaista, että suurimmat vaatimukset lapsen vanhemmilla on nimenomaan lapsettomia kummeja kohtaan, varsinkin jos kummi asuu samassa kaupungissa. Moni ymmärtää, että omat lapset ovat etusijalla ajankäytön ja tavaroiden oston suhteen ja kummisuhde toisiin perheellisiin on usein "maltillisempi".

      Lapsettomalta kummilta odotetaan, että kummi kauheasti ihastuisi lapseen ja haluaisi käyttää paljon aikaansa lapsen kanssa touhuiluun ja rahaa löytyisi kummilapsen lahjomiseen, kun kerran omia lapsiakaan ei ole. Vanhemmat tuntuvat myös ajattelevan, että tottakai lapsi saa olla tapaamisissa aina mukana, kun kerran kummia tavataan, ja sitten lapsi on sen tapaamisen keskipiste. Harvemmin kuitenkaan kummi näin palavasti lapseen tykästyy, vaan haluaisi tavata lapsen vanhempaa joskus kahdestaan ja jutella samoista asioista niinkuin ennenkin. Kummius muuttuu kummille ahdistavaksi pakoksi, ja ärtymys lapsi-hössötykseen ja siihen ettei koskaan tule kuulluksi omista asioistaan alkaa näkyä päällepäin, ja vanhemmat puolestaan loukkaantuvat, kun kummi ei olekaan innokas paapomaan lasta ja tuntuu etääntyvän kummilapsen perheestä.

    • kskka

      Voi että on helpottava kuulla, että myös muilla samassa kaupungissa kummilapsensa kanssa asuvilla on samanlaisia ajatuksia kuin itselläni! Keskustelua aloittaessani ajattelin, että saan varmaan kaikkien äitien, isien ja kummien vihat niskoilleni.

      Täällä on tullut paljon esille asioita, joita en muistanut aloitukseen kirjoittaa. Esimerkiksi minäkin olen miettinyt sitä, että miksi minun kummina pitäisi olla ainoa, joka pitää yhteyttä. Minun pitäisi käydä kylässä, minun pitäisi muistaa syntymäpäivänä ja jouluna... Kuitenkaan sama ei toimi toisinpäin. En tietenkään odota, että kummilpaseni olisi tämän velvollinen tekemään, mutta hänen vanhempansa voisivat jotenkin osoittaa vastavuoroisuutta -hehän minut kummiksi pyysivätkin. En odota mitään, mutta olisihan se mukava saada joskus joku valokuva, piirrustus, puhelu... edes jotakin. Kaikkien kolmen kummilapsen kohdalla tällaiset asiat unohtuvat heti ensimmäisen vuoden jälkeen eli ehkä se valokuvaamossa otettu 1-vuotiskuva muistetaan antaa, mutta siihen se jää. Huvittavin kokemus oli, kun kummilapsen äiti antoi kuvia kummilapsesta ja kun aloin puhumaan kehystämisestä, niin äiti vaivaantuneena totesi, että ei niitä nyt kannata laittaa, kun lapsella on tukka leikkaamatta jne. Tuli vähän sellainen olo, että väkisin on joku ylimääärinen hukkakuva kaivettu tuomisiksi jostain pöytälaatikosta.

      Tuo ylempi kirjoitus voisi olla suoraan omasta suustani. Ei siitä lapsesta käytännössä sen tärkeämpi tule kuin muistakaan lähipiirin lapsista, vaikka olisikin kummilapsi. Sisaruksen lapsikin voi olla paljon tärkeämpi kuin ystävän lapsi, jolle olen kummi.

    • kyllästynyt kummi

      Jotenkin tuntuu, että tämä kummikiista ja odotusten ristiriita liittyy nimenomaan siihen ensimmäisen lapsen saantiin ja hänen lapsettomaan kummiinsa. Eka lapsi on niin ihmeellinen asia vanhemmille,että sitä sokaistutaan ja ajatellaan, että vauva on vähintäänkin yhtä ihmeellinen ja tärkeä asia kummille tai ainakin sen pitäisi olla vanhempien mielestä. Ajattelu hämärtyy ja unohdetaan ettei kummi ole yksi lapsen vanhemmista ja vauva ei olekaan kummin maailman napa. Vauva on toki varmasti söpö ja kiva, mutta ei silti hetkauta kummin arkea juurikaan ja kummin oma elämä jatkuu melko entiseen malliin uudesta ihmisestä huolimatta.

      Kummia kohtaan ladataan odotuksia ja erityisesti lapsettoman kummin oletetaan olevan läpeensä myyty pienelle vauvelille kun eihän lapsettomalla kummilla ole muutakaan. jotenkin varmaan ajatellaan, että kummilapsen kautta nyt lapsetonkin pääsee nauttimaan vauvaelämästä ja ajatellaan, että on suorastaan tehty palvelus lapsettomalle ressukalle... vaan kun kummi ei välttämättä kaipaa kyseistä elämää itselleen ja ei siksi jaksa innostua vauvan joka kehitysaskeleen rekisteröinnistä. Lapsettomalla ajatellaan lisäksi olevan enemmän aikaa lapselle ja sitten ollaan ihmeissään ja närkästyneitä kun näin ei käykään.

      Kun perheeseen syntyy useampia lapsia, on tämä kummiasia varmasti jo valjennut ja faktat realisoituneet. Kummeja ei enää painosteta entiseen tahtiin kylään ja ymmärretään vähitellen, ettei muiden ihmisten maailma pyörikään kummilasten perheen ympärillä. Ehkä vanhempia itseään on pyydetty myös kummiksi ja he huomaavat, ettei kummilasta jaksa paapoa ja ihastella kuin omaa lasta.

      Ja loppuun vielä todettakoon, että omat kolme kummilastani asuvat kaikki 50-300km päässä ja ovat ystävieni lapsia. Ei tulisi mieleenkään lähteä ajamaan tuota matkaa vain päästäkseni leikittämään lasta ja ihastelemaan uusia taitoja. Ihan rehellisesti voin sanoa, että lähden tasan tarkkaan tapaamaan ystäviäni kun reissuun lähden ja siinä ohessa sitten tulee vilkaistua lastakin. Lapsi enemmänkin tuntuu välillä jopa riesalta kun joskus olisi ihanaa viettää aikaa vain pelkästään ystäväni kanssa vanhaan tapaan. Välillä tuntuu, että jos lasta ei olisi niin ystävyyskään ei olisi muuttunut kummilapsen ympärillä pyöriväksi sirkukseksi. Velvollisuudekseni kummina kuitenkin koen, että aina pitää noteerata se lapsikin ja se joskus rasittaa pitkän työviikon jälkeen. Osa ystävistäni aina sanoo,että tule nyt käymään niin pääset taas näkemään ja leikkimään vähän kummilapsesi kanssa. No, juuri sen takia ei huvittaisi lähteä ajamaan 300km ja ärtymys on valmis.... Olen lupautunut kummiksi ns. ystävän tekona kullekin, siis ystäväni pyyntöä kunnioittaen ja siksi, että se on tavallaan "kiitos" hyvästä ystävyydestä. En sen vuoksi, että olisin aivan erityisen kiinnostunut heidän lapsistaan.

    • elliina11111

      En jaksa lähteä katsomaan kun en jaksa esittää yli-innokasta lapsenhössääjää. Kummilapsi on suloinen ja söpö, mutta en vaan jaksa keksiä näitä hellittelysanoja, leperrellä ja hyppyyttää vauvaa kovinkaan pitkään. En ole erityisen lapsi-ihminen, siis sillä tavalla että olisi energiaa huomioida lasta koko vierailun ajan. Kun lähtee kylään, tivataan jo milloin pääsen seuraavan kerran. Lapsi on aina tapaamisissa läsnä ja aina keskipisteenä. Aikuisten keskustelu katkeaa aina jos lapsi alkaa kiemurrella sylissä tms, mutta tämä ei tunnun ystävääni häiritsevän mitenkään. Pänvastoin sen varjolla saa aina keskustelun käännettyä lapseen. Äiti aina hehkuttaa, että miten tärkeää lapsen on nähdä kummia mahdollisimman usein. Lapsi otetaan sitten aina tähän kummikorttiin vedoten mukaan. En minäkään voi sanoa, että ei kiinnosta pätkääkään nähdä lasta kun kerran olen sen kummi. Jos olisi minkä tahansa ystäväni mikä tahansa lapsi, olisin jo sanonut että mennään tällä kertaa ilman lasta. Mutta kun aina nämä vanhemmat hehkuttaa, että otetaanpas lapsi mukaan niin näkee kummiakin sentään joskus. ÄRSYTTÄVÄÄ!!! Lopputulos on se, että olen alkanut jo katkeroitua koko pökylälle kun ystävyys on lopahtamassa sen vuoksi. Rakastan täydestä sydämestäni toista kummilastani (jonka vanhemmat ei painosta) ja oikeastaan rehellisesti sanottuna inhoa tätä toista tämän kärjistyneen tilanteen takia.

    • kiusaamista tämä

      Tällaiset vaatimukset, mitä tässä ketjussa vanhemmat esittävät kummeille, eli kummin pitäisi koko ajan hössöttää lapsen ympärillä ja hoitaa ja huomioida lasta,olla loputtoman kiinnostunut lapsesta, tällainen on mielestäni jo ihmisten kiusaamista. Mitään uskonnollista perustetta ei tässä ole kummiudelle, vaan vanhemmat haluavat ilmaisen piian ja lahjojen ostajan perheelle, jota on kätevää painostaa ja jopa suoraan kiristää kummiuteen vedoten.

      Ja kuinkahan moni vanhempi on omalle kummilapselleen tällainen, tuskin kukaan tai ainakaan kovinkaan moni. Kummasti tässäkin se oma lapsi on eri asia kuin toisen lapsi.

    • walrus92

      Itse näen kummilasta lähes viikottain, koska hän on myös siskonpoikani.. puolitoista vuotias pikku jätkä on hoidossa usein.. :) Sisko Yh-äippä ja pojan syntymän jälkeen asuin n. 3kk siskoni luona ja autoin, nyt jos poika on kipeä, ei saa mennä hoitoon, joten tulee luokseni :) Muutamat viikonloput ollut kans yökylässä ja tulee käytyä kun välimatkaa n. 5km.. :)

    • Paljonnn

      Toista kummityttöä näen kerran, pari kuussa. Nyt harvemmin ja lyhyemmin kun itsellä on pieni vauva, mut aiemmin useamman kerran kuussa oli normaalia ja neiti oli meillä useamman kerran vuodessa yökylässäkin. Toista kummityttöä näin/näen selvästi harvemmin, kun jos sovitaan treffit hänen äitinsä eli kaverini kanssa niin tämä kaveri jättää silloin usein lapset isälle ja haluaa nauttia aikuisten ajasta... jälkimmäinen hitusen itseä kaihertaa, pikkuistakin voisi joskus tavata!

      Mutta jos kummilasteni vanhemmat eivät lukeutuisi sellaiseen kaverijoukkoon että haluaisin viettää aikaa heidän kanssaankin vähän väliä, niin tilanne olisi toinen... olisinko ryhtynytkään niin etäisen ihmisen lapsen kummiksi?

    • 1234567228

      Olen (ainoan) kummilapseni serkku, ja perheeni (olen 17-vuotias) on melko tiiviissä yhteydessä kummipoikani perheen kanssa. Asumme samassa kaupungissa n. 5km etäisyydellä toisistamme. Tällä hetkellä kaksikin viikkoa tuntuu todella pitkältä tapaamisväliltä, kun poika (4kk) oppii koko ajan jotain uutta. Kummilapseni on minulle TODELLA tärkeä, mutta olisi varmasti melkein yhtä tärkeä, jos olisin hänelle "vain" serkku.

      Mielestäni n. kerran kuussa on hyvä tapaamisväli. Omia kummejani en ole moneen vuoteen nähnyt niin usein, toki muutaman kuukauden välein. Ennen näimme enemmän, koska heidän poikansa (minun vanhempieni kummilapsi) on vain vuoden nuorempi kuin minä, ja leikimme paljon yhdessä.

      Tosiaan tällä hetkellä yritän nähdä kummipoikaani mahdollisimman usein, mutta taas viime tapaamisesta on ehtinyt vierähtää yli viikko, ja silloinkin näin hänet vain vilaukselta. Lukio-opinnot, harrastukset, kaverit ja oma elämä vievät niin paljon aikaa. Voin vain kuvitella, kuinka kiire myöhemmin tulee olemaan, kun tekee koulun ohessa vielä töitäkin.
      Meillä onneksi on molemminpuolinen yhteydenpito -tai jotenkin vain näemme todella usein. Muutaman kerran olen ollut poikaa vahtimassakin.

      Aloittajalle haluan sanoa, että älä tunne huonoa omaatuntoa. Mielestäni tapaat kummilastasi tarpeeksi usein ;)

      • teinikummit +++

        Tässä juuri näkyy tämä palstalla jo aiemmin puheena ollut nuorten kummien omistuneisuus kummilapselle :). Usein on niin, että nuoret (juurikin lukioikäiset ja nuoret opiskelijat, erityisesti nuoret tytöt) ehtivät ja jaksavat käydä kummilastaan tapaamassa ja leikittämässä. Itsekin jaksoin :). Mutta aikuisena on niin paljon enemmän vastuuta, velvollisuuksia ja kaikki vapaa-aika kortilla, että auttamatta alkaa kiinnostus tapaamisiin vähitellen vähentyä. Toisten lasten aknssa ei jaksa enää innostua niin paljon touhuamaan. Sen vuoksi todellakin suosittelisin valitsemaan lapselle nuoren ja vielä innokkaan kummin, jos se vain on mahdollista. Itselläni on 2 kummilasta, toisen kummiksi ryhdyin 19-vuotiaana ja toisen 30-vuotiaana. Ensimmäisen aknssa on muodostunut tosi läheinen suhde kun ensimmäisistä vuosista lähtien nähtiin ja tehtiin paljon. Ne muistot pitää läheisinä nytkin, kun näemme parin kuukauden välein. Puolin ja toisin joskus sen päälle tekstaillaan, laitetaan korttia tms. Tämän jälkimmäisen kanssa ei olla koskaan tehty mitään kahdestaan ja en jaksaisikaan, ikävä kyllä. Lapsi tuntuu vieraalta ja rasittavalta tuntuisi ajatus, että nyt pitäisi päivät pitkät viettää aikaa sinänsä vieraan pikkulapsen kanssa. Elämä vain on mennyt teinivuosista niin paljon jo eteenpäin, että en enää jaksa innostua kummiudesta samaan tapaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe