Qlaira kokemuksia.

violet70

Moikka,
oon jo alempana muiden otsikoiden alla kirjotellu tilanteestani eli olen 40v. ja viimesinä vuosina kärsiny alakulosta, hikoilusta, unihäiriöistä, hiustenlähdöstä, huimauksesta, aj. pahoinvoinnista, karvankasvusta jne. Oon pitkään ollu ilman mitään ehkäsyä ja hormoneja. Yhden lapsen oon onnistunu ilokseni saamaan IVF-hoidoilla pitkällisen odotuksen jälkeen -04.
Nyt kävin gynellä joka totesi että munasarjoissa on vielä toimintaa, mutta hiipumistakin näkyvissä. Sain reseptin Qlaira-pillereistä, jotka alotin viime viikolla eli 5 pilleriä on otettu. Olo on kun jyrän alle jäänyt :( Liitty varmaan tähän alkuun. Mieliala matala ja välillä menee ihan paniikin ja ahdistuksen puolelle ennen hikeä. Kovasti kaipaisinkin muiden kokemuksia aloitusvaiheesta. Soitin jo gynelle ja kyselin kuuluuko moinen oireilu asiaan ja sain vastauksen että kuuluu, että elimistöllä vie aikaa tottua uuteen hormonipitoisuuteen. Lisäks voin helpottaa oloani estrogeenigeelillä halutessani.
Oon ottanu pillerin illalla, jotta välttyisin mahd. päänsäryltä, mut viime yönä jouduin särkyä lääkitsemään :(
Eli kirjotelkaa ihmeessä omista kokemuksista ja toki nekin joilla ei vielä hoitoa ole, mutta oireita kylläkin.

26

11345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qlairaklaara

      täällä myös uusi qlairan käyttäjä. nyt 4:nnen pillerin jälkeen minulla kovat kuukautiskivut, joita ei ole kymmeniin vuosiin ollut. muita tuntemuksia ei vielä ole. ehkä mielialaan auttaneet vähän. samoin minulle sanottiin gynellä, että hiukan vielä munasarjoissa elämää, että tälläiset pillerit voidaan nyt määrätä. apua hain unihäiriöihin ja mielialan jyrkkiin vaihteluihin, seksin haluttomuuteen, hikoilua ei oikeastaan ole ollut.
      kaikki kokemukset lääkkeestä kiinnostavat, joten raportoikaa joo ihmeessä.
      violet 70, laittelepa sinäkin aina väliaikatietoja, miten menee :)

      • Anonyymi

    • violet70

      No nyt on viikko pillereitä napsittu ja toiveet on vielä korkealla, vaikka olo onkin kaikkea muuta kuin hyvä :( Mulla on mieliala ihan maassa ja aj. ahdistusta, aamuyöstä herään ahdistavaan oloon. Nää oireet on nyt vaan paljo voimakkaampia kun ne mihin apua lähdin hakemaan. Onko kellään kokemusta vastaavista ja helpottaako ne ajan myötä, toki tiedän että nää on yksilöllisiä mut ehkä se vähän auttais paremmin jaksamaan näiden kanssa.
      qlairaklaara paljonko sulla on ikää ja oliko sulla joku toinen hormoni ennen tätä?
      Tuntuu että ajatukset pyörii ihan vallan näiden oireiden ympärillä :( Oon jo ajatellu että pitääkö alottaa joku mielialalääke vai miten tästä selviää.

      • qlairaklaara

        enpä ole hormoneja käyttänyt kuin nuorena joskus e-pillereitä, jotka silloin aiheuttivat masennusta. luulen että estrogeeni jotenkin liiallisena ei minulle sovi. lääkäri sanoi qlairassa olevan sopivassa suhteessa hormoonit, joten toivon parasta. mieli heitellyt alakulosta itkeskelyyn ja ahdistuksesta raivokohtauksiin. viiskymppiä olen. hiukan jo taas kyllä ahdistaa. kuukauden ajattelin nyt katsella.


    • violet70

      Koitetaan tsempata ja jos elämä pillereiden kanssa muuttuu vielä kehnommaksi ni sit ne kannattaa lopettaa. Surkeinta on se että se vie aikaa ennen kun elimistö tottuu uusiin pitosuuksiin ja huonon ja vielä huonomman olon kanssa pyöriskely on tuskaa, kun pitäisi töissäkin jaksaa.
      Voimahaleja ja laittakaahan kommentteja, eihän ne välttämättä tarvitse olla just Qlaira-kokemuksia.

    • violet70

      Kymmenes päivä menossa Qlaira pillereiden kanssa :/ eli ei ihan sitä mitä toiveissa oli. Toiveet kuitenkin korkealla vielä. Yks päivä jo tuntu siltä että jes tämmöstä sen pitäs olla, mut sitte oli taas vähä kehnompi päivä. Se hyvä päivä oli 7. pilleripäivä ja olin ottanu 5 samanvahvuista pilleriä peräkkäin, kunnes siinä seitsemännessä oli taas vähä enemmän keltarauhasta ja olo ei niin hyvä. Katotaa kun nyt on menossa 17 samanvahvuisen pillerin jakso että tuleeko useampia hyviä päiviä kun pitosuus pysyy pidemmän aikaa samana.
      Tänään kokeili aamusta ottaa yhen pumppauksen estrogeeniä lisäks gynen ohjeen mukaan, saas nähdä mikä on tulos. Joku täällä toisessa ketjussa kertoi myös tekevänsä niin. Oliskohan se joku kuulolla, olis kiva kuulla kokemuksia :)
      Aurinkoisia syyspäiviä kaikille :)

      • Loputonko hiki

        On mielenkiintoista seurata tätä ketjua. En voi itse käyttää mitään helpottavia valmisteita kun olen ikäni kärsinyt aurallisesta migreenistä ja myös korkeasta verenpaineesta.
        Hassua on se, että kärsin samanlaisista ajoittaisista oireista vaikka en popsikaan pillereitä. Olo on esimerkiksi nyt tänä aamuna ollut kuin jyrän alle jääneellä. Joka paikkaa särkee ja olo on inhottavan kankea. Hikipuuskaa edeltää pistelevä kutina joka puolella kehoa ja lievä huimauskin toisinaan. Pahoinvointi vaivaa ja rinnat ovat kipeät ja turvonneetkin. Tämä oireiden kirjo on aivan merkillinen. Jos ei olisi noita muita fyysisiä oireita, kuten kuumia aaltoja aina pahoinvoinnin tullessa, niin voisi luulla saaneensa jo sydänkohtausoireita.
        Minulla vaihdevuosivaivat alkoivat -04 ja sitä rataa ovat jatkuneet.
        Olen myös huomannut, etten ole ainoa tätä lajia. Ne ahkerat, tunnolliset ja joka paikkaan ehtivät, nauravaiset ja positiiviset naisihmiset harrastuksissa ovat kadonneet jonnekin. Heitä ei näe juuri muualla kuin kauppareissuilla ja usein jotenkin pakotettu (kärsivä) ilme kasvoillaan. Aivan kuin ilo olisi kadonnut jonnekin. Onnekseni saan tehdä työtä nuorten ihmisten kanssa, se varmaankin on pitänyt edes hiukkasen iloa yllä kaikesta kurjuudesta huolimatta.
        Oloa on myös helpottanut säiden viileneminen, kesä oli kamalaa aikaa.


    • qlairaklaara

      turvotusta, surullisuutta, tällä erää ei muuta havaintoa 13 tabletin jälkeen.

    • violet70

      Voi sua qlairaklaara :( koita tsempata vielä.
      Mulla nyt 15 pilleriä otettu ja ihan kun elämä alkais kirkastua. Ahdistusta ei ole ollut muutamaan päivään :) Toivotaan että suunta jatkuu samana. Ihokin tuntuu tässä vaiheessa kiertoa kuivemmalta ja mitään isompia ajoksia ei ole ilmaantunut.
      Jännityksellä odottelen kierron loppua ja tuleeko vuotoa :o

    • violet70

      Täällä taas.
      Olikohan vähän ennenaikaista juhlintaa kun jo muutaman päivän olo oli parempi. Tänään olo jotenkin levoton ja eilisestä asti silmissä sellanen jännä herkkyys. Yöllä nukuin, mutta ehkä vähän pinnallisemmin. Illalla teki mieli syödä kaikkea ja aamulla sit taas ei niinkään ollu ruokahaluja. Söin kuitenkin ja paino on nyt viime talvesta tippunu 8-10kg. Turvotukset on pillereiden aikana pysyny poissa, ainakin tän alkukierron
      Nyt on tosin just se aika,kierron puoliväli, milloin aiemminkin ennen pillereitä oireilu alkoi. En muistanu kirjottaa että oon lisäks ottanu yhen pumppauksen geeliä päivässä ja mietinkin kaipaisinko nyt pumppauksen aamuin illoin vai jättäisinkö kokonaan pois. Puolivälistä alkaenhan se estrogeenin määrä luontaisesti alkaa vähenemään.
      On tämä yhenlaista säätöä. Välillä toivois että vois ajatella jotain muutakin, mut just näillä huonoilla hetkillä se on melkeinpä mahdotonta.

    • qlairaklaara

      olen ehkä tullut hulluksi. puren hampaita, heittelen tavaroita, revin kaikkea mikä eteen tulee, huudan, raivoan, itken, hakkaan ovia nyrkillä..no, voihan se olla vaihdevuosienkin syytä, eikä pillereiden. (ettei tule lääketehtaalle paha mieli).

      • violet70

        Ettei sullakin vaan olis tarvetta kuitenkin enemmälle estrogeenille. Lääkäri sano että pillerit sekoittaa oman hormonitoiminnan.
        Oltiimpa muuten samanaikaisesti koneella, sinua jo kaipailinkin :)


    • violet70

      Ja kuulumisia :)
      Melkein kolme viikkoa takana Qlaira-pillereiden kanssa ja on ollu melkosta vuoristorataa. On kuitenkin ollu muutamia hyviäkin päiviä ja niinä päivinä on mielessä käyny et josko se ajan myötä muuttuis jatkuvasti semmoseks hyväks. Viime viikolla sain flunssan ja erehdyin ottamaan Cirrus-nimistä lääkettä joka sai syd. tykyttelemään ja olon hermostuneeksi :( lopetin sen heti kun huomasin yhteyden.
      Nyt oon ottanu gynen ohjeen mukaan lisäks estrogeenigeeliä 1-2 pumppausta päivässä kun tuntuu että toi pillerin estrogeeni ei riitä. Pitäis vaan löytää se sopiva määrä itsellensä kierron eri vaiheisiin, nyt loppukierrosta sitä näyttäs tarvitsevan jopa 3 pumppausta päivässä. Kertaakaan ei oo ollu rinnat pinkeät/ kipeät tai sellasta hormonipäänsärkyä, että ei annos varmaankaan oo liian suuri ollu.
      Semmosta tasapainoilua, mitenkäs muilla??

    • qlairaklaara

      Mun kohdalla luulen, että kysymys päinvastoin liiasta estrogeenistä. Rinnat kipeät ja turvottaa ja satunnaista päänsärkyä. Ehkä pitäisi pyytää pelkkää kausittaista keltarauhasta. En tiedä enää. Tai sitten jättää kaikki hormonit ja mies. Mitä sitä häntäkään tässä vaivaamaan enää.

    • qlairaklaara

      7 tablettia jäljellä ekasta pakkauksesta, ja nyt tuntuu vatsaa kivistävän, kuin kuukautisten alkaessa. tässä kohtaa yleensä alkoikin, kun kierto oli lyhyt.
      saas nähdä, kuinka elimistö reagoi taas tämän viikon ajan, kun hormonilla ikäänkuin venytetään kiertoa viikolla. nyt ollut muutaman päivän silmät ihan kumman väsyneet ja raskaat kuin violet70 sinäkin tuolla mainitsit. myös lämpöilyä hiukan.

    • violet70

      Mulla on 5 tablettia jäljellä ja nyt muutamana päivänä hyvin pientä ruskehtavaa vuotoa. Muuten olo ollu ehkä parempi, kunhan on aika ajoin muistannu sipaista vähän lisä estrogeeniä. Eli koko ajan tulee seurailtua vointia ja jos tuntuu että ahdistaa ni otan 1-2x/päivä sitä geeliä.
      Toi silmien raskaus viittas mulla kaiketikin tohon estrogeenin vajauteen. Eiks se niin ole että kierron loppua kohti estrogeeni luontaisestikin vähenee. Mulla ei siis varmaan loppukierrosta enää toi pillerin estrogeeni riitä.
      Vähän jännittää että tuleeko kovia kuukautiskipuja niiden punasiten pillereiden aikana/ jälkeen.
      Tota lämpöilyä mullakin on ollu eli vähän yli 37 ja sellasta vilutuksen tunnetta.
      Tuntuuks glairaklaara että muuten olo helpottais? Mulla näin on ja nythän on menossa vasta ensimmäinen kuukausi eli toivotaan että tämä tästä vieläkin paranee.
      Tsemppiä ja mukavaa viikonloppua sinullekin!

    • violet70

      Qlaira-kokemuksia myös otsikon "Järkky turvotus, lihominen..." otsikon alla :)

    • qlairaklaara

      toinen pakkaus menossa, rinnat kuin puupökkelöt ja niiiin kipeät. tuntuisi, että aina tuon keltaisen 17 pillerien alkuaikana todella vaikein oleminen. hirveää ahdistusta ja aggressiivisuutta. mietinkin, jos tämän pakkauksen jälkeen lopetan ja yritän katsoa ilman vaikka kuukauden ja jos näyttää, ettei ilman kuitenkaan pärjää, niin milloin sitten pitäisi tauon jälkeen uusi pakkaus aloittaa, jos kuukautisia ei tulekaan? pitääkö hakea tyhjennyskuuri gyneltä?
      kuinkas muilla käyttäjillä menee?

    • violet70

      Täällä mennään suht koht samoissa. Toinen kuukausi ja kolmas viikko menossa. Mulla edelleen päivät vaihtelee rajusti. Ihan niin kuin sanoit niiden 17 pillerin alkuaikoina aina kierron puoliväliin asti on olo ehkä huonoimmillaan :) toi ahdistus on niin tuttua. Silloin unikin on huonompaa, kun se nyt muuten on ollu vähän parempaa. Tässä kierrossa just puolvälin tienoilla mulla tuli ekan kerran ns. kuumia aaltoja, joita edelsi huono, ahdistava olo. Ne tuli huonosti nukuttuna yönä. Aiemmin mulla on ollu sitä kasvojen kuumotusta, mut ei kuumia aaltoja. Iho on samalla aikaa vähän huonommassa kunnossa. Ajattelinkin että mulla se varmaan on estrogeenin mataluutta ja oon käyttäny geelilisää. Oon ajatellu että mun oireet ylipäänsä näiden pillereiden aikana johtuis siitä keltarauhasesta ja sit tietty estrogeenin puutteesta ne alunperäset oireet. Aj. tuntuu että oireet on voimakkaampia kun ennen pillereitä, vai seuraileeks sitä itte vaan tarkemmin itteään.
      Noi kipeät rinnat tuntuu varmaan ilkeältä :/ Mulla on joskus ollu moista, mut nyt on tissit lötköt pussit ilman täytettä :), eikä koko näiden pillereiden aikana oo ollu kipuja. Mulla ei oo tietoa että pitääkö uudelleen aloittaessa ottaa tyhjennyskuuri.
      Nyt on taas ollu muutama parempi päivä ja viime yön uni oli yhtäkestoista ja hyvää. Oon tosin ollu lomalla et saa nähdä kun taas aamulla pitää kammeta pystyyn kukonlaulun aikoihin että millasta se aamuyön uni sit on.
      Tsemppiä sulle glairaklaara, koita vielä pinnistellä kun oot nyt jo melkein 2 kuukautta pinnistelly. Hormonit saattaa mennä entisestään sekasin jos välillä pitää kuukauden tauon.

    • violet70

      Kohta kaksi liuskaa Qlairaa syöty ja alkuviikosta jo soittelin gynelle, kun alkoi kyllästyttämään kokoaikainen kyttääminen ja tarvittaessa lisä estrogeenin hölvääminen :( Olin jo aiemmin itsekin ajatellut että olisko laastari tässä tilanteessa parempi, kun se vapauttaa estrogeeniä tasaisemmin. Gyne ehdotti asiaa ja hain heti laastarit. Nyt ensimmäinen laastari menossa ja huomenna aamulla vaihto. Olo on jotenkin tasaisempi :) ja parempikin. Lisäksi oli puhetta että jos oireet ei ala helpottamaan voisi vielä kokeilla sen hormonikierukan ja lisä estrogeenin. Mulla on kierukka ollut 2½v. ja reilu vuosi sitten sen poistatin kun ajattelin sen aiheuttavan näitä oireita. Jälkikäteen ajattelin että olisiko niitä tullut ilman kierukkaakin.
      Uni on ollut parempaa, tosin just ennen gynelle soittoa kärsin yöllisistä hikoilupuuskista, niitähän mulla ei ole aiemmin juuri ollutkaan. Ainoastaan runsaampaa ja haisevaa hikoilua.
      Mitenkäs muilla?? Qlairaklaara ootko vielä mukana =)

    • violet70

      Qlaira kuulumisia 2kk käytön jälkeen. Eilen aloittelin kolmannen liuskan ja vointi on joiltakin osin ollu parempi, joissakin olisi vielä toivomisen varaan. Toisen liuskan lopussa tuli "vuoto" joka mun mittapuun mukaan oli erittäin niukka. Sen verran että huomasin sen ajan olevan käsillä. Hyvä niin :)
      Nukkunut olen viimeaikoina tosi hyvin, uni ei enää ole pinnallista ja aamulla herään kellon soittoon, enkä aamuyöstä huonoon oloon tai hikoiluun :) Sempä takia olo onkin varmaan parempi, päivisin jaksaa paremmin.
      Mieliala on vielä vaihdellut melkoisesti. Ehkä pahimmat äärilaidat ovat jääneet pois, mutta aj. mieliala on vielä matalalla ja ahdistusta ilmenee.
      Viimeinen kierto muistutti melko lailla nuoruuden kiertoja, kipuineen, päänsärkyineen ja finneineen. Tuli mieleeni, että oliko niin että silloin estrogeeniä oli riittävästi ja sen jälkeen tasot ovat olleet riittävät ylläpitämään kiertoa, mutta matalahkot. Sen puolesta puhuisi sekin että vain yksi lapsi on saatu ja sekin hoitojen ansiosta vaivoin.
      Se ihon epäpuhtaus ei ollut rajua, just sellasta kun nuoruudessa että suupieleen ilmestyy ennen kierron loppua muutama mojova finni ja kuivuu sitten pois.
      Nivelkipuja on ollu etenkin käsien rystysissä ja sorminivelissä.
      Edelleen oon siis ottanu Qlairaa ja kannikassa on 2x/vk vaihdettava Estradot 75mikrog. laastari.
      Mitäs muille kuuluu?

    • violet70

      Huhuu, onko vielä muita Qlairan-käyttäjiä linjoilla?? Vähiin taitaa mennä kun kaikille tulee jonkinlaisia oireita :(
      Täällä kans mietintämyssy päässä asian suhteen. Kolmannen liuskan toinen viikko lähteny käyntiin. Tuloksia, ensin plussia: hikoilu vähentynyt mut ed. hiki haisee pistävälle, iho parempi kukkimista suupielissä kuten nuorempana, vuotoa ei ole tullut ja uni on parempaa. Negatiivisena mieliala ed. apeahko ja vaihtelee melkolailla kierron aikana, ahdistusta on aika usein, nivelkipuja vielä aj. käsissä, lisäksi ennen ns. kuukautisia ja niiden aikana päänsärkyä :) Tämän kierron alussa tuli myös pitkästä aikaa niska-hartia-kipuja, joita ei ole ollut pitkiin aikoihin. Olen käynyt kohta kolme vuotta säännöllisesti hierojalla.
      Nyt mietinkin lopettaisinko kokeilun viim. tämän 3 liuskan loppuun?? Mitä sitten, estrogeeniä en voi pelkästään käyttää, otanko uudelleen kierukan vai olisiko jaksottainen keltarauhanen 2-3kk välein hyvä?? Auttakaa viisaammat. Kierukka minulla oli 2½v. ja se poistettiin reilu vuosi sitten kun ajattelin näiden oireiden johtuvan siitä. Ja nyt totean että oireita olisi ehkä tullut ilman kierukkaakin.
      Osaisiko kukaan sanoa kokemuksesta miten kausittainen keltarauhanen vaikuttaa mielialaan??

    • Anonyymi

      Mä käytin nyt syyskuusta maaliskuun loppuun, noin 10kg tuli. Lisäsi ruokahalua. Keltaiset oli ok mutta muut värit kurjia. Oli todella väsynyt ja ahdistunut. Palasin nuvaringiin. Se vähän tiputtelee mutta aika pieni paha.

    • Anonyymi

      Mulla oli nyt 7 kk kokeilussa qlaira kun nuvaring aiheutti välivuotoja. Nyt kuitenkin riitti. Sain keltaisten ja vaaleenpunasten pillereiden aikana joka kuukausi järjettömiä raivokohtauksia et itseäkin pelotti. Keltasissa oli no7n 8 päivää ok mut sitten alkoi pms itkeskely ja masis. Vaihdoin takaisin nuvaam ja jos tämä ei toimi niin yritän olla omillaan. Ei ole minkääm arvoista tuommonen kilahtelu.

    • Anonyymi

      Naikkonen kohta 49v. Aloitin Qlaira vajaa vuosi sitten. Kalenteria katsellessa ennen 4 päivän kuukautiset venyneet nyt jopa 9 päivään! "Omat kuukautiset" alkaa jo noin viikkoa ennen kahta punaista pilleriä. Kahden liuskan aikana hirveät kivut juuri punaisien pillereiden aikana. Enne pillereitä Vatsa oli vähän kipeä ekana päivänä. Nyt koko kuukautisten ajan. Viimeksi meinasin lähteä päivystykseen kun lääkkeet ei enää auttaneet. Kohtu supistelee todella voimakkaasti. Vatsa menee myös ihan ripulille. Urheilen ja olen muutenkin hyvin aktiivinen ja pillereiden aloituksesta painoa tullut 5-6kg silti lisää. Roskiin heitin loput kun kuukautiset alkoi. Ei auttaneet kipuihin yhtään, päinvastoin! kuukautiset kestää pidempään. Alavatsa pistely alkaa jo viikko kuukautisista. Kyllä elämässä täytyy olla muutakin kuin kuukautisia! Vaihdevuosioireita ei mielestäni vielä ole. Kohdunpoistoon seuraavaksi.

    • Anonyymi

      Viiden aiemman e-pillerimerkin ja laastarin jälkeen Qlaira oli ainut, mitä kestin, koska siitä ei tullut kuin pari haittavaikutusta, joiden kanssa pystyi elämään. Toista en muista, kun siitä on iäisyys aikaa, mutta toinen oli akne. Ikinä nuoruudessa ollut kuin maksimi yksi näppylä kasvoissa, josta olinkin onnellinen, ja sitten Qlairalla oli useampi kerrallaan. Mutta. Qlairaa käyttäessä, sattumalta löydettiin maksasta pesäke. Sanottiin suoraan että johtuu Qlairasta. Että kannattaa lopettaa, tai muuten olisi voinut kehittyä syöväksi. Lopetin samana päivänä. Puolen vuoden jälkeen oli kontrolli ja pesäke oli hävinnyt.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe