Kysyisin sellaista että

"kummitäti"

oliko vauvoilla -taapero ikäisillä, 50-70 luvuilla syönti ongelmia?

Onko tämä aivan uusi ilmiö ja mistä se voisi mielestänne johtua.

Tähän pyydän vastaamaan vain isovanhempia, oliko omilla lapsillanne tai sisarruksillanne teillä, joitain syönti ongelmia?

Päivähoitajilta kuultuna näitä lapsia on nykyään aika paljon kyse EI OLE allergiasta.

12

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti-75 ja -78

      No minulla kaksi poikaa 1970-luvulla syntyneitä.
      Oli ruokia joita eivät syönee, en pakottanut, tein ruokia joita söivät.
      Ruokia joita ei syöty n. alle 10 v. asti
      Uunimakkara
      lihapullat
      leipien reunat ja sämpylät
      Kokoliha.

      Jauhelihakastike meni hyvin. Samoin joulukinkku murekkeena..
      En tunne ketään jolla muun kuin allergian aiheuttama ruoka ongelma..

    • Sippurahäntä

      50-luvulla oli ainoastaan se syöntiongelma, että ruoka oli yksipuolista eikä sitä aina ollut riittävästi.
      Kaikki ruoka upposi, sen muistan, että neljävuotiaana hernekeitto oli herkkuani.
      Lähtemättömästi jäi mieleen, kun äiti toi appelsiinin kaupasta syötäväkseni.
      Samoin lauantaimakkarasiivut olivat juhlahöystettä. Koska aina oli pikkaisen nälkä, niin ei tullut mieleenkään kronklata.

      70-luvulla omat lapseni eivät pitäneet sieniruoista eivätkä kaaliruokaan koskeneetkaan. Muutoin kaikki meni. Jauhelihat pullina, kastikkeitan ja pihveinä makaronilaatikko oli herkkua.

    • syötyä tuli

      olen syntynyt 1950-luvun alussa hernekeittoa söin todella vähän, kun sitä oli ruokana, söin leipää..
      Muuten söi kaikkea mitä oli tarjolla, verilätyt olivat parempia kuin veripalttu..
      Maitoa sai ottaa korkeintaan kaksi lasillista aterialla leipää oli rajatta.

    • kolmen polven ruokaa

      Minun lapseni, syntyneet 70-l. lopulla ja 80-l. alussa olivat nirsoja sipulille, sienille, verilätyille, valkokastikkeelle, tillilihalle, ruispuolukkapuurolle ja paistetulle puurolle, lanttulaatikolle, itsetehdylle maksalaatikolle (kaupan maksalaatikko oli herkkua ilman rusinoita), kinkun silavalle (silloin kinkkuleikkeissäkin saattoi vielä olla silavaa), etikkasäilykkeille mutta ei Felix-etikkakurkuille, punaiselle siis rasvaiselle maidolle ja kaikille erikoisesti maustetuille ruuille. Ai niin ja joku lapsistani vielä inhosi kaalisoppaa, mutta kaalilaatikko kävi, eikä kaikki pitäneet kalastakaan. Kyllä minä otin huomioon myös lapsen ruokaa laittaessani ja silti meillä syötiin monipuolisesti. Salaatteja ja kasviksia myös.

      Herkkuruokia olivat siihen aikaan ranskanperunat ja nakit uunissa tai perunamuussi kalapuikkojen kera. ja tietenkin jauhelihakastike perunoiden tai spaghetin kanssa. Jauhelihakastikkeen maustin joskus tomattipyreellä. Makaronilaatikko oli kuitenkin ehkä parasta lapsien mieleen ketsupilla koristettuna. Ja tuohon aikaan oli kotitekoiset pizzat ja hampurilaiset herkkuruokaa. Mieleen on jäänyt myös, että mieleinen jälkiruoka oli pirtelöt, joita tehtiin tehosekottimella vatkasta maitovaahdosta, jäätelöstä marjoista tai banaaneista.

      Omasta lapsuudest 50-luvulla muistan, että osa sisaruksistani ei pitänyt sipulista, sienistä, sinapista (se tehtiin aina kotona), valkokastikkeesta, lipeäkalasta. Itse inhosin hernesoppaa, kun se usein tehtiin läskisestä sianlihasta ja samoin kinkut ja läskisoosit olivat paksulti silavaisia, Yököttää vieläkin, kun ajattelen. Kasviksia ja salaatteja söimme mielellään myös, mutta erilailla valmistettuna kuin nykyään. Mieleinen jälkiruoka oli säilykehedelmät sokeriliemessä, joihin vatkattiin kerma koristeeksi (Äiti oli kotiäiti ja teki kaiken itse)

      Lastenlapsillani on osittain uudistuneet ruokatottumukset verrattuna vaikka vanhempiinsa. Eineksiä ja valmisruokia syödään paljon enemmän. Pizza, hampurilaiset, kanaruuat ja erilaiset pastat spaghetti maistuu, kastikkeet ovat erilaisia. Pienetkin pitävät salaateista, mutta sipuli, sienet, erikoismausteet paitsi ketsuppi ei maistu. Nakit, lihapullat, kalapuikot ok. Itsetehdyt tavanomaiset keitot maistuvat - myös purkkihernekeitto on mainiota. Nykyään on aika paljon erilaisia herkkuja tavallisina etu- tai jälkiruokina, joita esim. me 50-luvun lapset emme osanneet uneksiakaan.

    • tulipa keittokirja

      Oi, avaaja kysyikin vauvojen ja taaperoiden ruokatottumuksista ja kirjoitin koko litanian kolmen sukupolven lapsien ruokatottumuksista. Joten vastaan ihan lyhyesti vielä kysyttyyn asiaan: Hoitaessani lastenlapsiani joskus heidän kotonaan tai mummolassa, niin ostan hyvin yksinkertaista lasten mieleistä ruokaa. Kyllä nykyajan lapset ovat nirsompia kuin esim omat lapseni olivat.
      He ovat myös tottuneet syömään enemmän eineksiä ja valmisruokia ihan pienestä enemmän kuin omat lapseni aikoinaan. Mutta pienimmillekin uppoaa hyvin makaroonilaatikko, perunamuussi, jauheliha pullina tai 'murukastikkeena', pastat ja spaghetti, riisikin käy ja kana, sosekeitot, salaatti lehtenä ja tomaatti sekä kurkku viipaleena jne.

      En ota mitään huolta, jos lapsi yhtenä päivänä syö huonosti - ei lapsillekaan aina ruoka maistu. Mutta yritän vältellä niitä herkkuvälipaloja. Omena, porkkana tai banaanipalat maistuvat taaperoillekin hyvin.

    • 1+18

      Itse ounastelin 2 vuotiaalla olevan ongelman.
      Kysyin miniältä seuraako miten lapsi syö?
      Ei seuraa antaa mitä syö oli vastaus.
      Ei ole mikään lapsellinen ja nuori, vaan lähempänä neljääkymmentä olevan naisihminen...
      Äitiysloma loppui ja lapsi on päiväkodissa, siellä huomioivat asian ja alkoivat pitää reissuvihkoa, johon syöty ruoka kirjataan.
      Nyt on kulunut puolitoista kuukautta, ei vihkossa ole muuta kuin maitoa leipää omenaa kerran melonia. ja kiisseliä..

      Eli kun purkkiruuan syöttö loppui, tilalle tuli vaalea leipä ja maito.
      Mielestäni SE on ongelma.
      Tosin ei kuulu mummulle..
      Ei lapsi makeisiakaan syö vai mehujäätelöä..

      • Th

        Purkkiruokia syöttämällä lapsen makuaisti tottuu teollisiin ruokiin. Lisäksi purkkiruoat ovat "kuolluta ravintoa" ts. kaikki ravintoaineet kuumennuksessa tuhottu.

        Kaksivuotiaana tyypillisesti lapsi valikoi ruokia ja söisi vain tuttuja makuja. Uusia ruokia tulisi opettaa syömään, tarjoamalla ja houkuttelemalla maistamaan. Samaa ruokalajia kun tarjoaa tiheämmin niin alkaa makuaisti tottua, jonka jälkeen voikin ottaa taas uuden lajin ruokalistaan. Värit ja ruokien asettaminen tarjolle omina ryhminään houkutelee pientä lasta maistamaan.

        Aterioilla ei tulisi antaa ensimmäisenä leipää tai maitoa, koska lapsi ei sen jälkeen enää suostu muuta syömäänkään. 2-vuotiaan ei tulisi antaa päättää omasta syömisestään, silloin ruokavalio jää yksipuoliseksi.


      • 1+18
        Th kirjoitti:

        Purkkiruokia syöttämällä lapsen makuaisti tottuu teollisiin ruokiin. Lisäksi purkkiruoat ovat "kuolluta ravintoa" ts. kaikki ravintoaineet kuumennuksessa tuhottu.

        Kaksivuotiaana tyypillisesti lapsi valikoi ruokia ja söisi vain tuttuja makuja. Uusia ruokia tulisi opettaa syömään, tarjoamalla ja houkuttelemalla maistamaan. Samaa ruokalajia kun tarjoaa tiheämmin niin alkaa makuaisti tottua, jonka jälkeen voikin ottaa taas uuden lajin ruokalistaan. Värit ja ruokien asettaminen tarjolle omina ryhminään houkutelee pientä lasta maistamaan.

        Aterioilla ei tulisi antaa ensimmäisenä leipää tai maitoa, koska lapsi ei sen jälkeen enää suostu muuta syömäänkään. 2-vuotiaan ei tulisi antaa päättää omasta syömisestään, silloin ruokavalio jää yksipuoliseksi.

        Tiedetään.
        Mutta asia ei kuulu anopille/mummulle, eikä siihen puututa, etkös ole joutunut sitä oppimaan.


    • 5+16

      Olen syntynyt 1948.
      Kaikkea ruokaa, joka ruoka pöydässä oli, ei ollut tarkoitettu kaikille, mutta asia hoitui kun he joille se oli ottivat ensin. (liha oli miehille)

      Sunnuntaisin saatiin kaikki lihapullat, ne teki äiti ja olivat saman suuruiset iästä riippumatta, painoivat jotain 35-40 g kappale.

      Leipää oli vapaasti ja päälle sai voita, maitoa sai kaksi lasillista, mutta lasi oli 1,5 dl entisiä sinappilaseja... Päivän maitoannos oli siis 6dl kahdelta aterialta..

      Äiti teki itse leivät, reikäleivän, että sekaleivän siinä (ohrajauho vehnäjauho hiivaleipäjauho ruisjauho) leipää sai syödä vapaasti.

      Juustoa oli se ostettiin meijeristä olivat 3 kg tankoja, joka viikko tuli satsi ja isälle lisäksi emmentaalia 1,5-2 kg pala.

      Eli ravinto muodostui; piimään tai heraan leivotusta sekaleivästä, maidosta ja juustosta sitä riitti n. 50g / päivä kaikille.
      Kesäisin oli tomaattia ja kurkkua koska meillä oli kauppapuutarha. Syksyllä marraskuuhun oli omenia omasta puutarhasta.
      Saunan jälkeen sai lasillisen mustaherukka mehua.

      Äiti säilöi karviaisia hilloksi, joissa aina paksu kerros hometta päällä, keitti hilloja kiisseliksi, jota emme syöneet vaikka äiti itki...

      Ehkä joka toinen viikko saimme munakastiketta, oli maitokastike jossa lohkottuja keitettyjä munia.. Isä söi suurimman osan mutta sitä sai ottaa kaikki.

      Ainoa ongelma oli, ettei kaikki ruoka ollut kaikille, lihapulla oli pieni pahalta tuntui kun se oli syöty...

      • 11+16

        Muistu vielä ja huvitti aivan...
        Isä vihasi keittoja..
        Äiti teki aina 10 litran kattilallisen siitä syötiin 2-3 kertaa...hernekeitto lihakeitto kaalikeitto kalakeitto..
        Isä tonki aina kattilassa, mutta sattumat karkasi ja silloin saivat kaikki myös lihaa....
        Muistan vieläkin, kun meillä oli ensi kerran jauhelihakastiketta ruokana.
        Kalle-renki toi jauhelihan tuliaisena käydessään kauppalassa hammaslääkärissä, antoi äidille ohjeen miten sen valmistaa..

        Isä yritti klohmia lihat kastikkeesta lautaselleen, mutta jauheliha karkasi kastikkeen liemen mukana. Isän lautaselta valui kastiketta pöydälle, kaikkea lihaa ei vain saanut siivilöityä ja manasi kummaa ruokaa...
        Niin saimme kaikki lihaa sillä aterialla..

        Suurin nälkä ja puute on silloin, kun katsot vierestä kun muut syö eikä sinulla ole siihen oikeutta..
        Vaikka nykypäivänä näkee ruokakärryissä ruokaa, johon ei ole varaa, se ei tunnu pahalta, istuminen samassa pöydässä kun muut söi tuntui pahalta...


    • ei pakkopullaa

      Omasta kokemuksestani voin kertoa, että jätin maidon juomisen jo alaluokalla. Eikä kukaan pakottanut juomaan, kun inhosin maitoa. Onneksi ei pakotettu lapsena syömään myöskään sieniä, myöhemmin on todettu etteivät ne eivät sovi mulle ollenkaan. Kouluruokailu oli vielä -60 luvulla aika vaatimatonta. Mannavelliä ja veripalttua yms. sellaista. Ei niistä kukaan tainnut tykätä. Voin pahoin veriruuista.

      Meillä myös kotona tehtiin usein keittoja. Ruskea kastike ja perunat lihapadan kanssa. Tavallinen yksinkertainen kotiruoka oli parasta. Joskus saatiin appelsiiniä ja sekin jaettiin sisarusten kanssa. Jouluna saatiin omenoita.

      Silti hyvin harvoin oltiin kipeitä. Ei tietoakaan allergioista. Päivittäin söimme juureksia. Lisäaineettomia tietenkin.

    • Nyt jo wanha mummi

      Omille lapsilleni tein itse ruuat 60-luvulla. Purkkiruokia oli joskus matkoilla mukana, mutta yleensä keitin perunat ja tein maidon kanssa muusin ja kastikkeeksi sitä mitä oli. Vaatimatontahan se ruokapuoli noina aikoina vielä oli. Mausteistakaan ei ollut paljon tietoa.
      Kaupasta sai palttua, sitä ostettiin lasten lounaaksi, isä ei olisi syönyt. Samoin pakastekala ei isälle kelvannut, joten senkin valmistin lounaaksi. Lapset eivät tienneet, että isä se meidän perheessä kronaa ruuasta.
      Anoppini sanoi, että tuoretta hedelmää pitää antaa joka päivä. Niinpä ostin ainakin omenoita ja joskus oli viinirypäleitä halvalla. Appelsiinit olivat tuttuja, ja vauva-aikana banaanit.

      Mutta kokeilin kaikkia makuja ja käytin sipulia kastikkeissa. Lapset tottuivat syömään kaikkea, ei koskaan tarvinnut riidellä ruuista. Opettelin tekemään ruuat mahdollisimman maukkaiksi. Minulla ei ollut varaa heittää pois mitään.

      Koskaan en pakottanut syömään, sanoin vain, että muuta ei nyt ole, jos tämä ei maistu.
      Omasta lapsuudestani muistin akanaiset kaurapuurot, ja lapsilleni tarjoilin puuroja eri ryyneistä, välillä vellinä, välillä mehukeiton kanssa. Ikinä ei tarvinnut niistäkään tapella, vaikka onhan sitä vastustusta aina lapsilla uhmaiässä.
      Sitä paitsi aika kultaa muistot!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe