Missä kohtaa Raamattua on noudatettava kirjaimellisesti ja missä kohtaa voi vähän lipsua? Voiko joku kertoa?
Tri Laura Schlesinger on yhdysvaltalainen juutalainen fundamentalistipastori, joka jakaa ohjeita ihmisille, jotka soittavat hänen radio-ohjelmaansa. Taannoin hän sanoi, että homoseksuaalisuus on iljetys viitaten 3. Mooseksen kirjaan (3. Moos. 18:22) eikä sitä voi
missään tapauksessa hyväksyä. Seuraavassa avoin kirje, jonka Tri Laura sai eräältä homoseksuaaliselta kuulijaltaan.
"Hyvä tohtori Laura, Kiitos siitä, että teet niin paljon opettaaksesi ihmisille Jumalan lakia. Olen oppinut paljon ohjelmastasi, ja pyrkinyt myös jakamaan tietoani niin monelle ihmiselle kuin mahdollista. Aina kun joku yrittää puolustella homoseksuaalien elämäntapaa, yksinkertaisesti
viittaan 3. Mooseksen kirjaan (3. Moos.18:22), jossa selkeästi tuomitaan se iljetyksenä.
Keskustelu loppuu siihen. Tarvitsisin kuitenkin neuvoasi muutaman muun lain suhteen.
1. Kun poltan alttarilla polttouhria, tiedän, että siitä syntyy Herralle mieluisa tuoksuva tuliuhri. (3. Moos. 1:9) Ongelmana ovat naapurit. Heidän mielestään tuoksu ei ole mieluisa. Pitäisikö minun kirota heidät?
2. Haluaisin myydä tyttäreni orjaksi, mikä 2. Mooseksen kirjassa hyväksytään. (2. Moos. 21:7) Mikä mielestäsi olisi sopiva hinta hänestä
tämänhetkisten kurssien mukaan?
3. 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 25:44) sanotaan, että voin omistaa orjia, sekä mies- että naispuolisia, sillä ehdolla että he ovat
naapurikansojen edustajia. Eräs ystäväni on sitä mieltä, että tämä pätee meksikolaisiin, mutta ei kanadalaisiin. Voisitko selventää? Miksi en saisi
omistaa kanadalaisia?
4. Minulla on naapuri, joka jatkuvasti työskentelee sapattina. 2. Mooseksen kirja (2. Moos. 35:2) selkeästi määrää, että hänet olisi
surmattava. Onko minulla moraalinen velvollisuus tappaa hänet itse?
5. Eräs ystäväni on sitä mieltä, että vaikka simpukoiden syöminen on iljetys (3. Moos. 11:10), se on kuitenkin vähemmän iljettävää kuin
homoseksuaalisuus. Olen eri mieltä. Voisitko selventää tämän asian? 6. 3. Mooseksen kirjan (3. Moos. 21:20) mukaan en saa lähestyä Jumalan
alttaria, jos minulla on näössä vikaa. Myönnän, että käytän lukulaseja. Pitääkö näköni olla virheetön, vai voiko tätä jotenkin kiertää?
7. Useimmat miespuoliset ystäväni antavat leikata hiuksensa, mukaan lukien myös ohimolta, vaikka tämä on ehdottomasti kielletty 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 19:27) Kuinka heidän tulisi kuolla?
8. Olen oppinut 3. Mooseksen kirjasta (3. Moos. 11:6), että kuolleen sian koskettaminen tekee minusta saastaisen. Voinko kuitenkin pelata
amerikkalaista jalkapalloa, jos käytän käsineitä?
9. Sedälläni on maatila. Hän rikkoo 3. Mooseksen kirjan lakia (3. Moos 19:19) kylvämällä samaan peltoon kahta eri siementä. Samoin hänen vaimonsa
rikkoo käyttämällä vaatteita, joiden valmistuksessa on käytetty kahdenlaista kuitua (puuvilla-polyester-sekoitetta). Hän myös kiroilee
paljon. Onko todellakin tarpeellista nähdä vaiva kutsua koko kaupungin väki kivittämään heitä? (3. Moos. 24:10-16) Emmekö voisi vain polttaa
heidät perhepiirissä niin kuin teemme ihmisille, jotka makaavat puolisonsa perheenjäsenten kanssa? (3. Moos 20:14)"
Tiedän, että olet tutkinut näitä asioita laajasti, joten olen varma, että osaat auttaa. Kiitos taas kerran, että muistutit meitä siitä, että Jumalan sana on ikuinen ja muuttumaton. Uskollinen kuulijasi ja palvova ihailijasi, Sean Hayes"
Raamattu kirjaimellisesti
37
2004
Vastaukset
- heimoha
Yleispäteviä, kirjaimellisia ohjeita on madoton antaa, seuraavasta syystä.
Puhtaille kaikki on puhdasta, mutta epäpuhtaille ja epäuskoisille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän mielensä ja omatuntonsakin on likaantunut.
Kirje Titukselle 1- Jumalan-rakkaus-onJeesus
Gal. 5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa,
tässä:
"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
3Moos. 19:18 Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan,
vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
Minä olen Herra.
Matt. 7:12 Sentähden,
kaikki,
mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän,
tehkää myös te samoin heille;
sillä tämä on laki ja profeetat.
Matt. 22:39 Toinen, tämän vertainen,
on:
'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
Mark. 12:31 Toinen on tämä:
'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
Ei ole mitään käskyä,
suurempaa kuin nämä."
Room. 13:8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa,
muuta kuin että toisianne rakastatte;
sillä joka toistansa rakastaa,
se on lain täyttänyt.
Room. 13:9 Sillä nämä:
"Älä tee huorin,
älä tapa,
älä varasta,
älä himoitse",
ja mikä muu käsky tahansa,
ne sisältyvät kaikki tähän sanaan:
"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Room. 13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
Jaak. 2:8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan:
"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi",
niin te hyvin teette;
Biblia (1776) (letadiolaisten käyttämä raamattu)
Gal. 5:14 Sillä kaikki laki yhdessä sanassa täytetään,
nimittäin:
rakasta lähimmäistäs niinkuin itsiäs.
- Mika
Olisin erittäin kiitollinen, mikäli löytäisit ko. fundamentalistin VASTAUKSET näihin kysymyksiin. Toisaalta epäilen, että ko. vastaukset löytyisivät helpoimmin aluekohtaisen mielisairaalan arkistoista?
- Elli
Eri aikakausina ja eri uskontokunnissa sopii lipsua eri lailla raamatun kirjaimellisesta tulkinnasta. Riviuskovaisen on vaikea tietää, mikä kulloinkin on oikein lipsuttu, joten tässä on parasta turvautua seurakunnan johtoon.
- Verna
muuta, kuin että aloita sillä, että otat ensin Mooseksen kirjan kirjaimellisesti. Sitten voit jatkaa siten, että otat koko muunkin Vanhan testamentin kirjaimellisesti. Lipsua sinun kannattaa hyvin harvoin, mieluummin ei lainkaan, paitsi jos ehdoin tahdoin haluat, että joku kutsuu sinua lipsuksi.
Täältä kannattaa aina kysyä, sillä kuten olet jo ehtinyt huomata, olet saanut jo minua ennen hyvin asiantuntevia neuvoja. - hassu-hessu
noudattavansa kirjaimellisesti eivät sitä tee. Hekin ainoastaan pyhittävät omat tekonsa, ratkaisunsa ja päätöksensä Raamatulla. Ja niissä asioissa joissa eivät noudata Raamattua kirjaimellisesti he väittävät muiden tulkinnan olevan väärää.
- Trubaduuri
Juutalaisuus ja Kristillisyys ovat eri uskontoja ja niillä ei ole mitään yhtenevää selkeää perustaa
toisiinsa nähden. Juutalaisten Jumala on hyvin ankara ja sadistinen. Ja kristillien Jumala on rakastava ja armahtavainen Isä suurella I ja hän näyttäytyy nimenomaan Poikansa kautta meille ihmisille elävänä Isänä, kaiken Luojana ja kaiken hyvän tuojana.
Raamatun sanomaa noudatetaan vain niissä kohdin jotka Kristus on omilla sanoillaan rikastuttanut tai ne kohdat joissa Hänen arvellaan olevan se aito tiedon lähde. Ja niitä on hyvin vähän, mutta ne ovatkin sitten selvääkin selvemmät.
Ja aito kristitty ei lue vanhaa testamenttiä kuin mielenkiinnon ja yleistiedon hankinnan kannalta
katsottuna. Mooseksen kirjat kertoo vain omaa tarinaansa juutalaisuudesta, mutta kristillisyyden
kannalta katsottuna ei niistä mitään hyötyä ole.
Tai kuningasten kirjat tai aikakirjat, ei niiden
tietoihin voi luottaa muuta kuin ohjeellisesti. - ei-natsi
uskoontulon jälkeen, eikä silloinkaan kannata alkaa ihan alusta, vaan aloittaa lukeminen kokeneemman uskovan kanssa jostain helpommasta kohtaa, niin ei ala tökkimään heti alusta. Kun kuitenkin alkaa jossain vaiheessa pahasti tökkimään, niin tiedät, että olet löytänyt vertauskuvallisen kohdan Raamatussa. Siis kaikkiaan vähän niin kuin aloitteleva natsi. Ei Taisteluni kirjaa voi tökkimättä lukea, jos ei ole jo lukiessa natsi. Näitä ohjeita kun noudatat tökkiminen loppuu kuin seinään.
- savonarola
Kaikki voi kirjaimellisesti ottaa sydämeen!!
Katso siinä on kirjoitettu näin, sinä rakas Itäpuu!! Elikä kirjasta! Täst oli turust sama mieltä ;)
13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
14 "Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa: he pääsevät syömään elämän puusta ja saavat mennä porteista sisälle kaupunkiin.
15 Ulkopuolelle jäävät koirat ja noidat, irstailijat, murhaajat ja epäjumalien palvelijat ja kaikki, jotka rakastavat valhetta ja noudattavat sitä.
16 "Minä, Jeesus, olen lähettänyt enkelin luoksenne, jotta seurakunnat saisivat tämän todistuksen. Minä olen Daavidin juuriverso ja suku, kirkas aamutähti."
17 Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Joka tämän kuulee, sanokoon: "Tule!" Joka on janoissaan, tulkoon. Joka haluaa, saa lahjaksi elämän vettä.
18 Jokaiselle, joka kuulee tämän kirjan ennussanat, minä vakuutan: Jos joku panee niihin jotakin lisää, panee Jumala hänen kärsittävikseen ne vitsaukset, joista tässä kirjassa on kerrottu.
19 Jos joku ottaa pois jotakin tämän ennustusten kirjan sanoista, ottaa Jumala pois hänen osallisuutensa elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kerrottu.
20 Hän, joka todistaa tämän, sanoo: "Tämä on tosi, minä tulen pian." Aamen. Tule, Herra Jeesus!
21 Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa.- Turust
Olen ehdottomasti samaa mieltä Savonarolan kanssa.
- Jannu
Olet dorka
- savonarola
Jannu kirjoitti:
Olet dorka
Rakas Jannu olet jotenkin niin huutavassa tarpeessa saada kuulla tämän! Jeesus rakastaa sinua!! Ja minä myös!! Haluan tarjoa sulle muutos sun elämään! Jeesus kuoli ristillä sun puoleesta! Ja tänään Hän sano tule!! Mene niin sulla on ihana tulevaisuus! Sano kyllä sydämessä niin sä olet mennyt!! Ja saat olla onnellinen!!
Armon toivotus sulle!!
Jeesuksen Kristuksen Armo ja Rakkaus toivon teille!!
Siunaan teille elämä Jeesukselta!! - jfk1967
savonarola kirjoitti:
Rakas Jannu olet jotenkin niin huutavassa tarpeessa saada kuulla tämän! Jeesus rakastaa sinua!! Ja minä myös!! Haluan tarjoa sulle muutos sun elämään! Jeesus kuoli ristillä sun puoleesta! Ja tänään Hän sano tule!! Mene niin sulla on ihana tulevaisuus! Sano kyllä sydämessä niin sä olet mennyt!! Ja saat olla onnellinen!!
Armon toivotus sulle!!
Jeesuksen Kristuksen Armo ja Rakkaus toivon teille!!
Siunaan teille elämä Jeesukselta!!Mites nuo toisten tappamiset yms. (mitä ketjun alussa mainittiin) otetaan sydämeen?
- vanha juttu
Montako kertaa nämä samat kysymykset tänne oikein laitetaan? Tässä nyt taas kerran lyhyesti vastauksia kysymyksiin (yli kymmenes kerta näihin samoihin kysymyksiin):
Jos lukisit viereisetkin jakeet, huomaisit, että alttari on yleensä sille pyhitetyllä paikalla. Voit tietenkin rakennella alttareita takapihallesi, mutta silloin asialla ei ole mitään tekemistä Mooseksen antamien ohjeiden kanssa, vaan puhtaasti omien mieltymystesi toteuttamisesta, samoin kuin kysymyksessäsi kiroamisesta.
Jos lukisit viereisetkin jakeet, huomaisit, että tyttären myymistä ei hyväksytä tuossa kohdassa, siinä vain annetaan ohjeita siihen tilanteeseen, että joku kuitenkin on myynyt tyttärensä orjaksi.
Jos lukisit viereisetkin jakeet, huomaisit, että tämä kohta kieltää omaan kansaan kuuluvien ihmisten orjuuttamisen, eli Israelilaisten tuli ostaa orjansa sellaisten kansojen parista, missä orjuuttaminen oli sallittua. Näin nämä orjatkin pääsivät Israelin kansalle turvattujen ihmisoikeuksien piiriin. Tuossa kohdassahan käsketään myös kohtelemaan noita vieraiden kansojen parista ostettuja orjia yhtä hyvin kuin omia perheenjäseniä.
Jos lukisit viereisetkin jakeet, huomaisit, että tässähän on kysymys Jumalan ja Israelin kansan välisestä liitosta, jos hän on Israelilainen, niin voit silloin ilmiantaa hänet Israelilaiselle tuomioistuimelle.
Jos lukisit viereisetkin jakeet, huomaisit, että tässä on Israelilaisille kohdennettuja ruokaohjeita, mistä keksit sekoittaa asian homoseksuaalisuuteen? Onko näillä asioilla mielestäsi jotain tekemistä keskenään?
Jos lukisit viereisetkin jakeet, huomaisit, että nämä säännöt koskevat pappeja. Eikö sinun mielestäsi ole kohtuullista vaatia, että toimitusta suorittavalla papilla on toimiva näkökyky?
Jos lukisit viereisetkin jakeet, huomaisit, että kyseessä on tietyn ajan voimassa oleva sääntö, joka koski Joosuan kanssa luvattuun maahan saapuneita Israelilaisia. Heillä tuskin on enää ongelmaa hiusten liikakasvusta.
Jos lukisit viereisetkin jakeet, huomaisit, että tämä ohje, jossa kielletään koskettamasta kuolleen sian raatoa, on suunnattu Israelilaisille. Jos siis olet Israelilainen ja haluat pelata amerikkalaista jalkapalloa sian raadolla, niin tämän mukaan se on kiellettyä.- Itäpuu
Kiitos selvennyksestä. Aika hullultahan nuo yhdysvaltalaisen kysyjän kohdat vaikuttivatkin. Ehkä hän oli provosoitunut tri Schlesingerin mielipiteestä elämäntapaansa kohtaan ja näin käyttänyt yhtä vähän harkintaa kuin tri Schlesingerkin ilmaistessaan omia henkilökohtaisia mielipiteitään.
Itse en ole raamattua niin tarkasti lukenut, kun en sitä tarpeelliseksi ole katsonut, joten asiantuntemattomuuteni sai tässä aikaan ymmärrettävästi kuohuvaa kuumentumista.
Millä perusteella ne homoseksuaalisuus ja simpukat ovat iljetys?
Luojan luomiahan kummatkin kai ovat?
Olisin kiitollinen, jos vielä jaksaisit nähdä vaivaa selittääksesi nämä asiat. Raamatun tuntemuksesi kun näyttää olevan hyvä. Simpukoiden kohdalla on kysymys varmaan jostain Herran antamasta hygienianeuvosta. Olisikohan sama motiivi myös homoseksuaalien kohdalla? - Jumalan tahtoa vastaan
Itäpuu kirjoitti:
Kiitos selvennyksestä. Aika hullultahan nuo yhdysvaltalaisen kysyjän kohdat vaikuttivatkin. Ehkä hän oli provosoitunut tri Schlesingerin mielipiteestä elämäntapaansa kohtaan ja näin käyttänyt yhtä vähän harkintaa kuin tri Schlesingerkin ilmaistessaan omia henkilökohtaisia mielipiteitään.
Itse en ole raamattua niin tarkasti lukenut, kun en sitä tarpeelliseksi ole katsonut, joten asiantuntemattomuuteni sai tässä aikaan ymmärrettävästi kuohuvaa kuumentumista.
Millä perusteella ne homoseksuaalisuus ja simpukat ovat iljetys?
Luojan luomiahan kummatkin kai ovat?
Olisin kiitollinen, jos vielä jaksaisit nähdä vaivaa selittääksesi nämä asiat. Raamatun tuntemuksesi kun näyttää olevan hyvä. Simpukoiden kohdalla on kysymys varmaan jostain Herran antamasta hygienianeuvosta. Olisikohan sama motiivi myös homoseksuaalien kohdalla?Homoseksuaalisten halujen mukaisesti toiminen nyt vaan on sellainen asia, jonka Luojamme on kieltänyt. Se on synti, eikä sitä Raamatussa sen kummemmin selitetä miksi se on synti.
Kristityt elävät Uuden Liiton aikaa, eli he eivät ole siinä liitossa, jonka Jumala solmi yksinomaan Israelilaisten kanssa, ja johon kuuluivat nuo alkuperäisen kiertävän jutun kysymykset. Myös kuitenkin Uudessa Testamentissa (=Uusi Liitto) Jumala sanoo homoseksuaalisen halun toteuttamisen olevan synti, esimerkiksi vaikkapa seuraavat kohdat:
Room. 1:26
"Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. Koska he eivät ole antaneet arvoa Jumalan tuntemiselle, on Jumala jättänyt heidät arvottomien ajatusten valtaan, tekemään sellaista mikä ei sovi."
1. Kor. 6:9
"Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät."
1. Tim. 1:9-10
"Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille (uudessa käännöksessä: "miesten kanssa makaavien miesten"), ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan-"
Hepr. 13:4
"Pitäkää avioliitto kaikin tavoin kunniassa älkääkä häpäiskö aviovuodettanne, sillä Jumala tuomitsee siveettömät ja avionrikkojat."
jne.
Ihmisen sydämestä löytyy halua tehdä kaikenlaista vääryyttä, esim. himoa varastaa, ja senkin voi sanoa olla ihan "synnynnäinen" ominaisuus - toisilla jotakin taipumusta on enemmän, toisilla vähemmän, mutta kaikilla monenlaista ja paljon.
Siksi kukaan ihminen ei ole toisen yläpuolella tässä asiassa, sillä kaikki tekevät syntiä. Me olemme samalla viivalla synteinemme Jumalan edessä. Ihmistä ei auta se, että sanotaan, ettei jonkin synnin tekeminen olekaan syntiä. Ihmistä auttaa Jeesus Kristus, joka otti kaiken syntimme -myös ne väärät halumme syykseen, ja kärsi rangaistuksen ristin puussa. Siksi jokainen ihminen saa uskoa syntinsä anteeksi Jeesuksen ristintyön tähden. Jokainen, joka turvaa Jeesukseen, saa syntinsä anteeksi, ja on kerran taivaassa Luojansa luona. Synti on synti, armo on armo. Vain armon varassa pystyy taistelemaan sitä vastaan, ettei toteuttaisi vääriä halujaan. Armo estää kaatumasta, sillä tämä Uusi Liitto = armo Jeesuksessa Kristuksessa on luja. - Ateisti X
Jumalan tahtoa vastaan kirjoitti:
Homoseksuaalisten halujen mukaisesti toiminen nyt vaan on sellainen asia, jonka Luojamme on kieltänyt. Se on synti, eikä sitä Raamatussa sen kummemmin selitetä miksi se on synti.
Kristityt elävät Uuden Liiton aikaa, eli he eivät ole siinä liitossa, jonka Jumala solmi yksinomaan Israelilaisten kanssa, ja johon kuuluivat nuo alkuperäisen kiertävän jutun kysymykset. Myös kuitenkin Uudessa Testamentissa (=Uusi Liitto) Jumala sanoo homoseksuaalisen halun toteuttamisen olevan synti, esimerkiksi vaikkapa seuraavat kohdat:
"Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. Koska he eivät ole antaneet arvoa Jumalan tuntemiselle, on Jumala jättänyt heidät arvottomien ajatusten valtaan, tekemään sellaista mikä ei sovi."
"Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät."
"Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille (uudessa käännöksessä: "miesten kanssa makaavien miesten"), ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan-"
"Pitäkää avioliitto kaikin tavoin kunniassa älkääkä häpäiskö aviovuodettanne, sillä Jumala tuomitsee siveettömät ja avionrikkojat."
jne.
Ihmisen sydämestä löytyy halua tehdä kaikenlaista vääryyttä, esim. himoa varastaa, ja senkin voi sanoa olla ihan "synnynnäinen" ominaisuus - toisilla jotakin taipumusta on enemmän, toisilla vähemmän, mutta kaikilla monenlaista ja paljon.
Siksi kukaan ihminen ei ole toisen yläpuolella tässä asiassa, sillä kaikki tekevät syntiä. Me olemme samalla viivalla synteinemme Jumalan edessä. Ihmistä ei auta se, että sanotaan, ettei jonkin synnin tekeminen olekaan syntiä. Ihmistä auttaa Jeesus Kristus, joka otti kaiken syntimme -myös ne väärät halumme syykseen, ja kärsi rangaistuksen ristin puussa. Siksi jokainen ihminen saa uskoa syntinsä anteeksi Jeesuksen ristintyön tähden. Jokainen, joka turvaa Jeesukseen, saa syntinsä anteeksi, ja on kerran taivaassa Luojansa luona. Synti on synti, armo on armo. Vain armon varassa pystyy taistelemaan sitä vastaan, ettei toteuttaisi vääriä halujaan. Armo estää kaatumasta, sillä tämä Uusi Liitto = armo Jeesuksessa Kristuksessa on luja.Kuka on kuullut jumalan kieltävän homoseksuaalisuuden tai mitään muutakaan? Tiedän, että vastauksena on taas raamatunlauseita, mutta se ei mielestäni takaa jumalan mielipidettä. Raamattu on juutalaisten IHMISTEN kirjoittama. Se on myös kirjoitettu aikana ja paikassa, joka oli aivan erilainen kuin se missä me nyt elämme. Jokainen lukee "kuin piru raamattua" eli tulkitsee sitä omalla tavallaan ja kehtaa vielä väittää mielipiteitään jumalan sanaksi.
- Itäpuu
Jumalan tahtoa vastaan kirjoitti:
Homoseksuaalisten halujen mukaisesti toiminen nyt vaan on sellainen asia, jonka Luojamme on kieltänyt. Se on synti, eikä sitä Raamatussa sen kummemmin selitetä miksi se on synti.
jne.
Siksi kukaan ihminen ei ole toisen yläpuolella tässä asiassa, sillä kaikki tekevät syntiä. Me olemme samalla viivalla synteinemme Jumalan edessä. Ihmistä ei auta se, että sanotaan, ettei jonkin synnin tekeminen olekaan syntiä. Ihmistä auttaa Jeesus Kristus, joka otti kaiken syntimme -myös ne väärät halumme syykseen, ja kärsi rangaistuksen ristin puussa. Siksi jokainen ihminen saa uskoa syntinsä anteeksi Jeesuksen ristintyön tähden. Jokainen, joka turvaa Jeesukseen, saa syntinsä anteeksi, ja on kerran taivaassa Luojansa luona. Synti on synti, armo on armo. Vain armon varassa pystyy taistelemaan sitä vastaan, ettei toteuttaisi vääriä halujaan. Armo estää kaatumasta, sillä tämä Uusi Liitto = armo Jeesuksessa Kristuksessa on luja.Ok, nyt nuo homoseksuaalisuuttakin käsittelevät raamatunkohdat ovat minulle selviä. Kiitos perusteluista.
Minua kyllä hämmentää vähän se, että parhaan tietoni mukaan homoseksualistiset taipumukset taitavat olla synnynnäisiä. Luulisin, että joitain homoseksuaaleja saattaa häiritä kovastikin se, että heidän mieltymyksensä ovat erilaiset kuin ns. normaaleilla. Osa heistä varmasti mielellään vaihtaisi suuntauksensa, jos se vain olisi mahdollista.
Niinpä heidän seksuaalinensuuntautumisensa on heistä itsestään riippumaton ja tämä on se minua hämmentävä seikka. Sillä, jos heillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä niin voisi kuvitella, että Jumalalla on? Vai mistä homoseksuaalisuus ylipäätään on lähtöisin?
Hyvä juttu kuitenkin noiden pääkohtien kanssa, mutta entä ne simpukat? Miksihän ne ovat iljetys? - totuus!
Itäpuu kirjoitti:
Ok, nyt nuo homoseksuaalisuuttakin käsittelevät raamatunkohdat ovat minulle selviä. Kiitos perusteluista.
Minua kyllä hämmentää vähän se, että parhaan tietoni mukaan homoseksualistiset taipumukset taitavat olla synnynnäisiä. Luulisin, että joitain homoseksuaaleja saattaa häiritä kovastikin se, että heidän mieltymyksensä ovat erilaiset kuin ns. normaaleilla. Osa heistä varmasti mielellään vaihtaisi suuntauksensa, jos se vain olisi mahdollista.
Niinpä heidän seksuaalinensuuntautumisensa on heistä itsestään riippumaton ja tämä on se minua hämmentävä seikka. Sillä, jos heillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä niin voisi kuvitella, että Jumalalla on? Vai mistä homoseksuaalisuus ylipäätään on lähtöisin?
Hyvä juttu kuitenkin noiden pääkohtien kanssa, mutta entä ne simpukat? Miksihän ne ovat iljetys?joten hän on päättänyt tehdä erinäisisten luomustensa silkasta olemassaolosta tai normaalista toiminnasta synnin, nähdäkseen kuinka ne sitten kärvistelevät. Jumala ei myöskään ole paljastanut kaikkia syntejä, vaan ihan jäynän vuoksi on päättänyt myös esim. hammastikkujen käytön muulloin kuin parillisina päivinä olevan synti, piereskelyn josta lähtee ääni olevan synti, varpaankynsien leikkaamisen olevan synti ja iljetys, ja eritoten nenän niistämisen olevan synti. Näinollen hänellä riittää paljon tekemistä ikuisuuksiksi maailmanlopun jälkeen kun viimeisellä tuomiolla kullekin ihmiselle luetellaan tämän syntisaldo. On siinä naurussa pitelemistä, kun hyveellisenä itseään pitänyt kristitty saa kuulla tehneensä syntiä joka kerta kun käytti kirjoittamiseen jotain muuta kuin asianmukaisesti valittua linnun sulkaa!
- tode
Itäpuu kirjoitti:
Ok, nyt nuo homoseksuaalisuuttakin käsittelevät raamatunkohdat ovat minulle selviä. Kiitos perusteluista.
Hyvä juttu kuitenkin noiden pääkohtien kanssa, mutta entä ne simpukat? Miksihän ne ovat iljetys?anteeksi, kun sekaannun keskusteluunne.
luettelo saastaisista ja iljettävistä eläimistä jatkuu mainitsemiesi evättömien merenelävien jälkeen ja sieltä löytyy mm. pääskynen ja myös hyttyset paitsi ne, "joilla on jalkojen yläpuolella kaksi säärtä hyppelyä varten" eli niitä voitiin popsia tulematta saastaiseksi Jumalan edessä! :-)
kaikki nämä omituiset jutut kuuluivat Jumalan lakiin, vanhaan liittoon, jonka hän oli säätänyt "sovituksen" välineeksi . tämä nk. lakitalouden aika kesti Jeesuksen kuolemaan asti.
Jeesus toi näet uuden systeemin ihmisen ja Jumalan väliin. syntien anteeksisaamiseksi ei enää tarvita ulkoapäin tulevaa uhria tai käyttäytymis-säädostä, vaan todellinen puhtaus Jumalan edessä tulee "sisältä", sisimmästä. - Itäpuu
tode kirjoitti:
anteeksi, kun sekaannun keskusteluunne.
luettelo saastaisista ja iljettävistä eläimistä jatkuu mainitsemiesi evättömien merenelävien jälkeen ja sieltä löytyy mm. pääskynen ja myös hyttyset paitsi ne, "joilla on jalkojen yläpuolella kaksi säärtä hyppelyä varten" eli niitä voitiin popsia tulematta saastaiseksi Jumalan edessä! :-)
kaikki nämä omituiset jutut kuuluivat Jumalan lakiin, vanhaan liittoon, jonka hän oli säätänyt "sovituksen" välineeksi . tämä nk. lakitalouden aika kesti Jeesuksen kuolemaan asti.
Jeesus toi näet uuden systeemin ihmisen ja Jumalan väliin. syntien anteeksisaamiseksi ei enää tarvita ulkoapäin tulevaa uhria tai käyttäytymis-säädostä, vaan todellinen puhtaus Jumalan edessä tulee "sisältä", sisimmästä.Hieno homma, että kaikkitietävä Jumala sitten lopulta tajusi luomansa puutteellisuuden ja solmi uuden liiton luomustensa kanssa huomattuaan luoneensa itse jotain, mikä ei sitten miellyttänytkään. Hän toimi mielestäni rehdisti korjatessaan tekemänsä virheen.
Miksiköhän Hän alunperin oli silloin aikoinaan säätänyt niin monenlaisia säädöksiä ja lakeja, joita tuossa yllä nimimerkki Totuus! ja sinäkin kerroitte vielä lisää? Mitähän tarkoitusta ne lait palvelivat silloin ennen sitä, kun Jeesus kuoli puolestamme ristillä ja sovitti veriuhrillaan kaikki ihmiskunnan tehdyt ja tekemättömät synnit.
En itse ainakaan heti ymmärrä miksi pääskynen ja simpukat olivat iljetys Jumalan mielestä ennen Jeesusta ja sitten Jeesuksen jälkeen kumpikin oli ilmeisesti Hänelle aivan sama. - Turust
Itäpuu kirjoitti:
Hieno homma, että kaikkitietävä Jumala sitten lopulta tajusi luomansa puutteellisuuden ja solmi uuden liiton luomustensa kanssa huomattuaan luoneensa itse jotain, mikä ei sitten miellyttänytkään. Hän toimi mielestäni rehdisti korjatessaan tekemänsä virheen.
Miksiköhän Hän alunperin oli silloin aikoinaan säätänyt niin monenlaisia säädöksiä ja lakeja, joita tuossa yllä nimimerkki Totuus! ja sinäkin kerroitte vielä lisää? Mitähän tarkoitusta ne lait palvelivat silloin ennen sitä, kun Jeesus kuoli puolestamme ristillä ja sovitti veriuhrillaan kaikki ihmiskunnan tehdyt ja tekemättömät synnit.
En itse ainakaan heti ymmärrä miksi pääskynen ja simpukat olivat iljetys Jumalan mielestä ennen Jeesusta ja sitten Jeesuksen jälkeen kumpikin oli ilmeisesti Hänelle aivan sama.vanhanliiton kohtia kumottu. Kyllä kaikkia liitoja on noudatettava ja iljetyksiä on vältettävä.
Ei ole Jumala kovinkaan herkkä vääriä liittoja tekemään. - Elli
Turust kirjoitti:
vanhanliiton kohtia kumottu. Kyllä kaikkia liitoja on noudatettava ja iljetyksiä on vältettävä.
Ei ole Jumala kovinkaan herkkä vääriä liittoja tekemään.on huolestuttanut neandertalinihmisten pelastuminen. Toivottavasti heilläkin oli joku liitto Jumalan kanssa. Olisi kurjaa, jos he eivät pääsisi ollenkaan taivaaseen.
- Turust
Elli kirjoitti:
on huolestuttanut neandertalinihmisten pelastuminen. Toivottavasti heilläkin oli joku liitto Jumalan kanssa. Olisi kurjaa, jos he eivät pääsisi ollenkaan taivaaseen.
Nodendalinkin ihmisillä on pelastautumis mahdollisuus. Kunhan pitävät sen verran liitoista kiinni kun niistä sattuvat tietämään.
Luulisin ainakin osan jo pelastuneenkin. Ovat meinaan sen verran lähellä olevia lähimmäisiä. - homoseksuaalisuudesta
Itäpuu kirjoitti:
Hyvä juttu kuitenkin noiden pääkohtien kanssa, mutta entä ne simpukat? Miksihän ne ovat iljetys?>>Minua kyllä hämmentää vähän se, että parhaan
>>tietoni mukaan homoseksualistiset taipumukset
>>taitavat olla synnynnäisiä.
Monenlaiset väärät himot mitä ihmisellä on, ovat olemassa ihmisessä ihan synnynnäisinä. Sopivissa olosuhteissa ne toisilla voimistuvat enemmän, toisilla vähemmän. Tutkijat eivät ole todellakaan löytäneet mitään vakuuttavaa näyttöä mistään synnynnäisestä *elimellisestä* poikkeavuudesta esim. aivorakenteessa. Joku on silloin tällöin löytävinään jotakin rakenne-eroja, joita uutisoidaan suureen ääneen, mutta yleensä ei mene kauan, kun todetaan, ettei myöhemmät tutkimukset voineet vahvistaa löydöstä.
Psykologitkin ovat tutkineet, ja havainneet klassisesti keskimääräistä "etäisempää isäsuhdetta" - mutta näitä tutkimuksia ei luonnollisesti haluta oikein ottaa todesta, koska asialla on poliittisia ulottuvuuksia.
Joissain vanhoissa kulttuureissa itse asiassa kaikki/suuri osa miehistä elivät tietyssä kehityksensä vaiheessa homoseksuaalisissa suhteissa - kuului johonkin leirielämään, joka liittyi johonkin aikuistumisriitteihin. Eli kokonainen kulttuuri voi ohjata väärään suuntaan tai oikeaan.
Ihmisen sydän on *ihan synnynnäisesti* täynnä monenlaista syntiä, ja myöhemmin rikkinäisyyttä tässä pahassa maailmassa - joidenkin halut vetävät enemmän toisiin synteihin, joillakin johonkin muihin. - tode
Elli kirjoitti:
on huolestuttanut neandertalinihmisten pelastuminen. Toivottavasti heilläkin oli joku liitto Jumalan kanssa. Olisi kurjaa, jos he eivät pääsisi ollenkaan taivaaseen.
sillä "syntiä ei lueta, missä lakia ei ole".
laki oli asetettava, jotta synti saisi rikkomuksen luonteen. - Itäpuu
Turust kirjoitti:
Nodendalinkin ihmisillä on pelastautumis mahdollisuus. Kunhan pitävät sen verran liitoista kiinni kun niistä sattuvat tietämään.
Luulisin ainakin osan jo pelastuneenkin. Ovat meinaan sen verran lähellä olevia lähimmäisiä.... ne simpukat?
- Farfar
Turust kirjoitti:
Luulisin ainakin osan jo pelastuneenkin. Ovat meinaan sen verran lähellä olevia lähimmäisiä.Eikös Nodentalissa ole tapana heittää joku silmäätekevä laiturilta Unikeonpäivänä ?
Tietojeni mukaan ei yksikään ole vielä hukkunut.
Joko ne on noitia kaikkityyni, tai sitten niillä on pitävät liitot ja runsaasti siunausta pelastustoimillensa.
- S.P.
Muistan, että tuo tohtori Lauralle osoitettu kirje julkaistiin Kirkko & kaupunki -lehdessä. Raamatun kirjaimellinen noudattaminen ei ole edes mahdollista. Ajatelkaa esim. kertomusta Nooan juopumisesta vedenpaisumuksen jälkeen. On kerta kaikkiaan mieletön ajatus, että miehen pitäisi kirota poikansa lapset sen vuoksi, että poika on nähnyt hänet alasti! :D :D
- nyten_vitsaile
yhtä mieletöntä on nykyinen uskomus ainakin amerikkalaisessa julkisuudeessa. Jos naisen nänni näkyy paljaana siitä seuraa vaikea ja pitkäaikainen terapia lapselle joka sen näkee. Järkytys on niin hirmuinen!
Nää on kultturisidonnaisia juttuja, voipi hyvinkin olla Nooan aikana omat systeeminsä
- Jerry Falwell
on juutalainen fundamentalistipastori?
- ,,,,
;;;;
- 12____13
Tässä vastauksia vanhaan klassiseen jatkuvasti toistuvaan kysymyssarjaan, jonka tarina näyttää olevan keksitty.
> 1. Kun poltan alttarilla polttouhria, tiedän, että siitä syntyy Herralle mieluisa tuoksuva tuliuhri. (3. Moos. 1:9) Ongelmana ovat naapurit. Heidän mielestään tuoksu ei ole mieluisa. Pitäisikö minun kirota heidät?
Miksi polttaisit uhreja, kun et ole Aaronin sukua, etkä Juutalainen pappi, eikä ole olemassa sitä temppeliä, jossa uhraaminen piti tehdä ja toisaalta ei ole tarvetta uhrata, kun yksi kertakaikkinen uhri teki kaikki muut turhiksi?
> 2. Haluaisin myydä tyttäreni orjaksi, mikä 2. Mooseksen kirjassa hyväksytään. (2. Moos. 21:7) Mikä mielestäsi olisi sopiva hinta hänestä tämänhetkisten kurssien mukaan?
Juutalaisten oli kiellettyä myydä omia kansalaisia muille. Ja muutenkin, miksi et rakasta omaa tytärtäsi?
> 3. 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 25:44) sanotaan, että voin omistaa orjia, sekä mies- että naispuolisia, sillä ehdolla että he ovat naapurikansojen edustajia. Eräs ystäväni on sitä mieltä, että tämä pätee meksikolaisiin, mutta ei kanadalaisiin. Voisitko selventää? Miksi en saisi omistaa kanadalaisia?
Liian kalliita sinulle.
> 4. Minulla on naapuri, joka jatkuvasti työskentelee sapattina. 2. Mooseksen kirja (2. Moos. 35:2) selkeästi määrää, että hänet olisi surmattava. Onko minulla moraalinen velvollisuus tappaa hänet itse?
Jos et ole Mooseksen lain mukainen tuomari, sinun kannattaisi olla jakamatta sen lain mukaisia tuomioita. Jos olet Jeesuksen opetuslapsi, suosittelen toimimaan hänen opetuksen mukaan ja antamaan anteeksi.
> 5. Eräs ystäväni on sitä mieltä, että vaikka simpukoiden syöminen on iljetys (3. Moos. 11:10), se on kuitenkin vähemmän iljettävää kuin homoseksuaalisuus. Olen eri mieltä. Voisitko selventää tämän asian?
Välttele molempia.
> 6. 3. Mooseksen kirjan (3. Moos. 21:20) mukaan en saa lähestyä Jumalan alttaria, jos minulla on näössä vikaa. Myönnän, että käytän lukulaseja. Pitääkö näköni olla virheetön, vai voiko tätä jotenkin kiertää?
Onneksi sitä alttaria ei ole olemassa, joten voit unohtaa koko kysymyksen. Lisäksi tehtävä oli Aaronin suvun jäsenille vain, oletko Aaronin sukua?
> 7. Useimmat miespuoliset ystäväni antavat leikata hiuksensa, mukaan lukien myös ohimolta, vaikka tämä on ehdottomasti kielletty 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 19:27) Kuinka heidän tulisi kuolla?
Luonnollisesti.
> 8. Olen oppinut 3. Mooseksen kirjasta (3. Moos. 11:6), että kuolleen sian koskettaminen tekee minusta saastaisen. Voinko kuitenkin pelata amerikkalaista jalkapalloa, jos käytän käsineitä?
Voit.
> 9. Sedälläni on maatila. Hän rikkoo 3. Mooseksen kirjan lakia (3. Moos 19:19) kylvämällä samaan peltoon kahta eri siementä. Samoin hänen vaimonsa rikkoo käyttämällä vaatteita, joiden valmistuksessa on käytetty kahdenlaista kuitua (puuvilla-polyester-sekoitetta). Hän myös kiroilee paljon. Onko todellakin tarpeellista nähdä vaiva kutsua koko kaupungin väki kivittämään heitä? (3. Moos. 24:10-16) Emmekö voisi vain polttaa heidät perhepiirissä niin kuin teemme ihmisille, jotka makaavat puolisonsa perheenjäsenten kanssa? (3. Moos 20:14)"
Kuoleman tuomioiden jakamiseen oli annettu ohjeet Raamatussa, et selvästi ole lukenut niitä, etkä siis ole Jumalan asettama tuomari, joten unohda tuomioiden jakaminen ja keskity rakastamaan lähimmäisiäsi niin kuin itseäsi ja anna anteeksi. - henkieilaki
Paavali ja muut apostolit joutuivat tappelemaan juuri sitä vastaan ettei enää elettäisi lakihenkisesti ja noudatettaisi juutalaisia perinnäissääntöjä. Jeesuksen ylösnousemuksen myötä uskosta tuli hengellistä ja se omaksuttiin ottamalla vastaan henki, eikä noudattamalla jotain lakeja ja säädöksiä. Eihän tämä mennyt sen ajan uskovien pirtaan kuten ei mene tänäkään päivänä, vaan osa heistä on uskonsa kanssa aivan yhtä pihalla kuin ateistit.
Eli lakihenkinen uskova, noudatti kirjoituksia miten piiruntarkasti tahansa, on Jumalan edessä aivan samalla viivalla kuin ateisti. Kun heillä ei ole Jumalan Henkeä, ei Jumala tunne heitä.- 1234567---
Jumala oli lakihenkinen, sillä Jumala kirjoitti kymmenenkäskyn lain omalla sormellaan kivitauluihin. Joka ei pidä Hänen käskyjänsä ei ole Hänen omansa.
Erilisyys, erityisyys, usko Jumlaeroon, erehtyminen, osuminen ohi tavoitteen, kuolee.
Agricola kuittasi koko litanian sanalla synti.
Salitaanko kirjaimellisesti synti kuolee.
Roomalaiskirje:
6:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Kirjaimellisesti: Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä
6:23 Sillä erehtymisen erillisyyden uskomus Jumala eroon kuolee.
Minä en lipsu tässäkohtaa, en erehdy tähän erehdykseen. Henkeni on ikuinen Jumalan armossa- fariseuksenhedelmät
Henki se meidät pelastaa. Siitä me tiedämme olevamme Jumalan lapsia, kuten sana sanoo.
Raamatussa ei ole yhtään esimerkkiä siitä että lakia noudattamalla saisi pelastuksen. Laki olemassa että olisi synnin tunto. Kun Jeesuksen luo tuli nuorukainen ja kysyi pelastuksesta. Jeesus kysyi, että tiedät käskyt. Juu, nuorukainen kehuskeli, kyllä ja olen kaikkea noudattanut. Jeesus ei ylistänytkään häntä, että siinä meillä oikeaoppinut, vaan sanoi, että mene ja myy kaikki mitä sinulla on ja jaa köyhille. Lain noudattaminen ei vielä riittänyt.
Ja toisekseen kun ihminen ei pysty noudattamaan lakia, niin turha sitä on julistaa tai tehdä siitä oppia. Tai se ei ole vain turhaa, vaan se petollista, jolla vie kadotukseen itsensä, sekä muut jotka samaan uskonnolliseen höpötykseen uskovat. Eikä se lain noudattaminen toimi niin, että kun olen noudattavani lakia, kun pidän sitä tärkeänä, niin jos sattuu jossain kohden lipsumaan, niin armo hoitaa loput. Ei hoida, jos ihminen omilla keinoillaan yrittää pelastua.
Eikä lakihenkisyyden vastakohta ole syntielämä, kuten lakihenkiset usein vetoavat ja vetävät tällä mukaansa, niitä, jotka eivät ole päässeet täysin totuuden tuntoon. Oikeastaan päinvastoin. Lakihenkisyyden vastakohta on pyhyys, hengen hedelmät, pelastus, rakkaus ja uskovien aito yhteys.
Lakihenkisyys ei tarjoa ihmiselle mitään muuta kuin huonon omantunnon. Se ei auta ihmistä arkielämän keskellä yhtään missään asiassa, siinä ei ole mitään hengellistä ihmeellistä voimaa, joka muuttaa ihmisen, vaan sama ilkeämielisyys, pahansuopaisuus seuraa lakihenkistä kuin maallisia ihmisiä. Henki on sama, mutta jutut ovat uskonnollisia höpötyksiä laista ja sen tärkeydestä yms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu852173Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4272061Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771412Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101410- 671303
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve1071045Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun811022Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut2561000Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa
Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.266997- 131908