Olin nuori (18), ahdistunut ja pelokas. Elämä täysin solmussa. Luulin tulevani/olevani hullu. Saatoin seistä oven takana katsomassa ovisilmästä ja kuuntelin onko rapussa liikettä. En uskaltanut poistua asunnostani, kun pelkäsin törmääväni ihmisiin.
En pystynyt hoitamaan asioitani. Virastoissa, kaupoissa, missä tahansa käyminen oli vaikeaa. Helpompi oli olla menemättä. Puhelimellakaan en pystynyt asioita hoitamaan. En pystynyt lähtemään mihinkään kenenkään kanssa. Täysin sosiaalinen erakko. Kenellekkään en pystynyt onkelmistani kertomaan. Teeskentelin, että kaikki on hyvin. Ei ollut elämisen arvoista elämää. Häpesin itseäni.
Sitten koitti päivä jolloin tajusin, että enää en jaksa. Joko haen apua tai tapan itseni. Halu elää voitti. Tiesin, että apua saa mielenterveystoimistosta. Piti muuttaa toiselle paikkakunnalle, että uskalsin sinne mennä.
Tässä vaiheessa en itse tiennyt mikä minulla oli. Enkä pystynyt puhumaan. Sain masennuslääkityksen. Kävin kuitenkin mtt:ssä, vaikka en juuri mistään puhunut. Kai masennuslääke alkoi auttaa. Sitten päätin muuttaa takaisin kotipaikkakunnalle. Lupasin hankkia jatkohoidon itse. Ajattelin, et pas... mä mitää hoitoo tarvi.
No elämä ei alkanutkaan sujua. Varasin taas ajan mtt:hen. Puhuminen oli edelleen vaikeaa. Kävin kerran viikossa. Sain diagnoosin sos.til.pelko ja jonkun lääkkeen. Jossain vaiheessa puhuminen alkoi sujumaan. Kävin myös sosiodraamaryhmässä.
Joka viikkoiset käynnit ja puhuminen minusta ja elämästäni, alkoi pikkuhiljaa avaamaan solmuja. Minun kohdallani sos.til.pelko johtui pitkälte lapsuudestani. En muista montako vuotta kävin puhumassa. Koitti kuitenkin päivä, että kun psykologin kanssa oli kuulumiset vaihdettu, minulla ei ollut enää mitään puhumista. Todettiin, että lopetetaan käynnit ja katsotaan tarviiko jatkossa käydä. Sen koommin en ole käynyt.
Lääkkeet auttaa. Heti vaan ei välttämättä sopiva lääke löydy. Puhuminen on paras lääke. Vaikka siinä menis vuosia, niin se kannattaa. Ja psykologia täytyy uskaltaa vaihtaa, jos juttu ei käy yksiin.
Sosiaalisten tilanteiden pelossa ei ole mitään häpeämistä. Eikä sen aiheuttamissa oireissa.
Suuri syy on huono itsetunto, syystä tai toisesta. Tuntee itsensä huonommaksi kun muut. Tuijottaa vaan omaan napaan, omia ongelmia, eikä näe, että muilla on ihan samoja ongelmia.
Ei anna toisille mahdollisuutta, kun jo itse päättää, mitä he sinusta ajattelee.
Suurimmaksi osaksi kaikki on oman pään sisällä. Ei ne ihmiset aina sinulle naura, kun nauravat. Ja puhuvat paljon muustakin kuin sinusta.
Sitäpaitsi kaiiki ihmiset ovat jonkun verran kiinnostuneita itsestään, joten eivät jouda kyttäämään sinua läheskään niin paljon kuin kuvittelet. Oikeasti et ole niiden elämän keskipiste. Itse vain kuvittelet niin.
Ja oikeesti. Kaikki ihmiset jännittää. Kaikki ei vaan koe sitä voimakkaana ja häiritsevänä. Jännittämisen kanssa opii kyllä elämään. Vaatii paljon tahtoa, halua, kärsivällisyyttä, takapakkeja.
Opettele hyväksymään itsesi sellaisena kun olet. Jokainen meistä on arvokas ja tärkeä omana itsenään. Olen huomannut senkin olevan totta, että iän myötä jännittäminen vähenee. Ajan kanssa sen oppii hyväksymään osaksi itseään.
Opettele siis hyväksymään jännittäminen osana sinua. Se on pitkään mukana matkassa.
Nyt olen 36v. Sanoisin jo eläväni normaalia elämää. Jännitän edelleen, en niin paljon kun ennen, mutta se ei estä minua toimimasta. Olen hyväksynyt olevani jännittäjä. Ja yllätyksekseni ihmiset hyväksyvät minut jännittämiseni kanssa.Se ei ole enää minun likainen tarkoin varjeltu salaisuus.
Ja oikeesti olen onnellinen, että valitsin avun hankkimisen. Tie oli pitkä ja kivinen, mutta se todella kannatti. Nyt voin elää.
Tämä oli tälläinen "lyhyt" versio. Vaatisi romaanin. Idea on, että pahimmastakin selviää, jos haluaa. Kokemuksella. Ja tarkoitan sos.til.pelkoja.
Voimia kaikille! Jaksakaa ja hakekaa apua ja PUHUKAA asiasta.
Minun tarina
18
1926
Vastaukset
- Teetas
Hyvin kirjoitettu, pitkä ja asiallinen kommentti. Toivottavasti mahdollisimman monet lukevat tämän (vaikka pitkä onkin) koska tässä oli niin paljon asiaa, neuvoja ja elämänohjeita.
Tosiaan monille ihmisille keskusteluterapia auttaa, tai auttaisi, kun he vain tilaisivat ajan itselleen. Asiat, jotka mieltä painavat, surut, murheet, ongelmat, elämäntilanteet jne..on hyvä käsitellä jonkun ymmärtäväisen ihmisen kanssa. - ahdistunut
Minä olisin kiinnostunut kuulemaan kyllä koko tarinasi, vaikka sen romaanin :) Itse olen vasta pari kuukautta sitten tehnyt sen valinnan; itsemurha tai avunhankkiminen, ja minullakin halu elää voitti. Nyt mennään päivä kerrallaan ja usko paremmasta huomisesta on noussut. Ajattelin hakea opiskelemaankin, jo pelkkä sen päätöksen tekeminen oli mahdottoman suuri edistysaskel minulle.
- edelleen jännitän
Hieno valinta. Vaikka omalla kohdallakin välillä tuli takapakkia paljonkin ja tunsi tehneensä väärän valinnan. Päivä kerrallaan on hyvä edetä. Ja parempaa huomista kannattaa odottaa kauankin. Voin kyllä elämästäni kertoa. Ja kuulisin mielelläni sinunkin tarinan.
- kanssasisar
Onnittelut sinulle ratkaisustasi!
Meitä on muitakin, joita elämä ei ole suinkaan aina kohdellut ns. silkkihansikkain (tai edes sinnepäinkään). Välillä olen itsekin joutunut rämpimään sellaisessa suossa, etten ole voinut nähdä ja tietää, onko sille kaikelle ponnistelulle mitään mieltä...
Siksin iloitsen aina, kun saan nähdä tai kuulla sinun kaltaisestasi elämäntarinasta ja kamppailusta ns. voiton puolelle.
Elämässä on paljon hyvää ja kaunista, niiden asioiden voimin sekä uskomalla ja näkemällä niiden olemassaolon (edes ajoittain) voi saada voimia ja mieltä elämään - silloinkin, kun kaikki ei suinkaan ole auvoista ja tasaista, kivaa tai edes siedettävän tuntuista.
Voimia ja iloa elämääsi toivon!!!
- JK
VAI IIN
- lokkijoonatan
Sain voimaa aloittajan kommentista!
Todella hyvä teksti. Varmaan auttaa nyt monia avartamaan näkemystään omaa itseänsä suhteessa muihin... ainakin toivon.
Seuraavaksi lähdemme etsimään TÄYDELLISTÄ IHMISTÄ. Taidamme tulla ns. tyhjin käsin.- .
Ehkä menneisyydessä joku ihmisistä ovat tehneet sinulle väärää ja/tai epäoikeudenmukaisuutta sinua kohtaa, siksi olet ollut erittäin haavoittuvainen.
- -fi-
Kuulostaa tutulta itse olen jo yli 30 ja ongelmat on edelleen olemassa. Musta tuntuu, että pakko viissiin taipua ja hakea apua kun ei ole tähän ikään mennessä omin voimin parantunut. Itsemurha pyörii päässä oikeastaan joka päivä vaikka en ole sitä enään ulospäin huudellut.
- sama ongelma..
Kiitos sinulle, aloittaja, tekstistäsi. Itse kärsin erityiseti sos. tilanteiden pelosta, masennuksesta ja ahdistuksesta n. 6 vuotta ennen kuin uskalsin hakeutua apuun. Tämä tapahtui sen koommin suunnittelematta, kun olin lääkärikäynnillä pitkäaikaisen unettomuuden takia. Ei ollut ensimmäinen kerta kun lekurilla kävin samaisesta ongelmasta. Jokaisella kerralla kun unettomuudesta puhuin ja lääkitystä pyysin, lääkärit kysyi että onko mulla mitään masennuksen tms. oireita. Joka kerralla vastasin "EI" vaikka voimakas ääni sisälläni sanoi, että nyt jos koskaan minun on pakko myöntää tarvitsevani apua. Kunnes reilu vuosi sitten uskalsin vastata lääkärille, että "kyllä mulla vähäsen tuntuisi masennuksen oireita olevan.."
Sain lähetteen työterveys-psykologille, joka totesi (todella vähäisten:) puheideni ja bdi-testin perusteella minun sairastavan vaikeaa masennusta. Sain saman tien lähetteen mielenterveyskeskuksen terapeutille ja siellä sitten aloitettiin lääkitys ja viikoittaiset keskustelut. Masennuslääkityksen ja sos. tilanteiden pelkoa helpottavan rauhoittavan lääkityksen avulla olen viime kuukausina tuntenut itseni terveemmäksi ja eloisammaksi vuosikausiin :-) Toki pieni jännitys painaa kaikesta huolimatta koko ajan kehon sisällä, mutta kynnys kodista poistumisen ja töissä käymisen, virastoissa asioimisen tai kaupassa käymisen yms. perus päivittäisten asioiden hoitamisen välillä on huomattavasti madaltunut.
Olen aivan varma, että ilman avun tarpeen myöntämistä minäkään en olisi enää tässä. Olin niihin aikoihin niin syvällä pohjamudissa, että ilman apua en olisi enää tässä, sen voin vannoa. Haluan kiittää keskustelun avaajaa mieltä parantavasta tekstistä. Juuri tuollaisia asioita minun olisi pitänyt aikoinaan lukea, jotta olisin tajunnut miten tärkeää on hakea apua, jättimäisestä pelosta huolimatta, ja miten huojentava lopputulos sillä rohkeudella on näin jälkikäteen huomattuna. Toivon että tuossa kyseisessä "pelon veneessä" tällä hetkellä seilaavat ihmiset lukevat tämän kaltaisia keskusteluita, voittavat pelkonsa ja rohkaistuvat itsekin hakemaan apua ennen kuin on liian myöhäistä. Kyllä tämä on nyt vihdoin huomattu, että Elämä voittaa! :-) - surullinen...ko
Minulla on ollut paniikkihäiriö 37 vuotta, ei aluksi edes puhuttu ko. sairaudesta vaan sanottiin että se on synnytyksen jälkeistä masennusta. Itse aloin etsiä tietoa kirjastosta (ei viel sillon ollu nettiä) ja totesin kyllä jo aluksi etten todellakaan ole hullu, amerikkalaisen tutkimuksen mukaan sos. jännittäjät ja paniikkihäiriöstä kärsivät ovat valtaosin keskitasoa älykkäämpiä. Nykyisin asiasta onneksi puhutaan ihan reilusti, tästähän ei koskaan parane, vaikka voi pitkään ollä hyviä aikoja. Itsellä otti muutama vuosi sitten koville kun ympäriltäni kuoli kolme rakasta ihmistä puolen vuoden aikana, kamalat pelkotilat ja unettomuus, kävin terapiassa ja asiat puitiin.
Nyt on taas vaikea vaihe, tyttäreni (37 v) päätti alkukesästä, etten ole mikään äiti koskaan ollutkaan, vaan paskiainen jota saa hävetä. Olen ollut puolen vuoden aikana kahdessa leikkauksessa ja liikkuminen on ollut rajallista kun itsellä ei ole autoa. Tytär sanoi suoraan ettei ilkeä ottaa minua esim. kauppareissulle mukaan koska häpee niin kovasti. Syksyn itkin ja murehdin mitä olen tehnyt väärin kun hän noin minusta ajattelee, ei ikinä ennen ole ollut hänen kanssaan mitään pahaa sanottavaa. Ruokaa, rakkautta, puhtautta ja lämpöä on saanut, varmaan enemmän kuin jonkun muun lapsi.
Tein uuden vuoden lupauksen itselleni etten enää murehdi asiaa, en voi vaikuttaa aikuisen ihmisen päätöksiin, ja puhelinnumeron vaihdoin ettei enää laita minulle haukkumaviestejä. Ja on helpottanut, elämä jatkuu ja kyllä asiat löytävät oikean uransa. Toivotan kaikille hyvää alkanutta vuotta ja yritetään iloita pienistä asioista... - elämässä kiinni
Rohkeita ihmisiä olette! En muuta osaa sanoa. Kunnioitan rohkeuttanne!
- Positiivinen
Hienoa kun on tällainen keskustelu avattu,kiitos sinulle joka sen aloitit,meitä on monia jotka ovat kärsineet paljon samoista ongelmista ja olen todella iloinen että olet tehnyt oikean ratkaisun ja hakenut apua,löysit itsestäsi sen verran voimia että läksit hakemaan apua.Siitä isot ONNITTELUT. Se on totta että apua nykyisin saa,ei aikaisemmin,kun sain ekan paniikkikohtauksen,olin 19v ja silloin ei ymmärretty että sitä pitäisi hoitaa,äiti vaan luuli että olen humalassa,kun raahauduin kotiin huonossa kunnossa,täysin selvänä.No 70 luvulla sama juttu,kun aloin saada kohtauksia,ei silloinkaan ymmärretty mikä on vaan kokeita kokeiden perään otettiin ja missään ei ollut vikaa.Elin tuolloin alkoholistin rinnalla aviossa,elämä oli yhtä helvettiä ja töissäkin vaan oli käytävä 2 lasta tuolloin oli.No seuraava paniikkivaihe kun iski,olin edelleen tuon holistin rinnalla,vuosi oli 91,kun jouduin työttömäksi ja kotielämä oli helvettiä tuolloin oli jo 3 lasta,silloin onnex oli tieto jo mikä tämä sairaus on,ahdistuneisuus häiriö oli diagnoosi ja hyvät lääkkeet sain,nyt elän ihan hyvää elämää 65v olen,ja alkoholisti jäi 12v sitten minun elämästä eron myötä,tosin jo raitis alkoholisti.Minulla vaan nuo ahdistukset aiheutti jo vakavan sairauden,niin uskon ainakin,kk eron jälkeen tuli diagnoosi,että pahalaatuinen syöpäkasvain löytyi rinnasta.Mutta siitäkin olen selvinnyt.Nyt olen onnellinen,ja sielussa rauha.
- Fog Dancer
Hyvä että Te, jotka olette apua tarvinneet niin olette sitä onnistuneet saamaan.
Itse en omista asioistani voi edes kuvitella mennä puhumaan jollekin psykolle,
mtt:n ammattilaiselle tai ylipäänsä kenellekään.
Se että jotakin asiaa en pysty hoitamaan tai kykene hallitsemaan, ei ole muiden
vika, vaan ainoastaan minun. Mitä enemmän jollekin puhuisin omista asioistani,
antaisin näin vain vieraille enemmin mahdollisuuksia manipuloida omaa itseäni. - kanssasisar
Todella UPEA avautumista
toisille ihmisille itsensä ja oman elämänkokemuksensa antamista.
Luettavaksi ja elämän monimutkaisuuden ihmeteleltäväksi, ymmärrettäväksi
- avuksi, lohdutukseksi, tueksi ja rohkaisuksi.
Sinä olet todella upea ja rohkea nainen!!!
Ja sinä olet saanut oppia elämästä paljon, vaikeiden asioiden kautta kylläkin.
Toiset meistä eivät koko elämänsä aikana tavoita noita ja noin paljon asioita elämästä, omasta elämästään.
Kaikkea ihanaa ja hyvää elämääsi jatkossa! - yksinkö?
Tuli parempi mieli kun luki nämä tekstit. Se helpottaa aina kummasti kun tietää ettei ole yksin. En ole ainut. Siitä pitäisi saada useammin muistutus, sillä niin helposti kietoutuu itseesä ja omiin ongelmiinsa. Minulla alkoi ja tämä rumba 18 iän kieppeillä ja välillä on mennyt paremmin. Nyt tosin tämä tuntuu alkavan taas ja se masentaa. Miksi taas? Mitä tehdä? On myös hassua, sillä en haluaisi kertoa tästä läheisilleni, että en voikaan enää niin hyvin.. Ettei he pettyisi? Olisi mukava kirjoitella jonkun samojen asioiden kanssa kierineen kanssa. [email protected]
- edelleen jännitän
Vaan ette arvaa, kuinka paljon jännitti tämän tänne kirjoittaminen ja lähinnä palautteen pelko. Ei ollut helppoa näitä asioita julkiseksi tuoda, vaikkakin anonyymisti. Ja todella olen onnellinen, jos joku jotain apua kirjoituksestani saa.
Toivoa ei kannata menettää. Olenhan siitä elävä todiste. Vaikka aikoinaan en uskonutkaan koskaan eläväni "normaalia" elämää.
Ja kiitos positiivisesta palautteesta. En ole ihan varma lääkkeiden vaikutuksesta masennukseen, mutta jos tämä puoli ei ole kovin vakava ongelma, samat lääkkeet auttavat usein ahdistukseen.
Jostain syystä kammoksun koko masennusta ja mieluummin jännitän kuin masennun!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262173
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161484- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883