Pohdintoja maailmankaikkeudesta

broro

Tuntuisi olevan niin, että luonnollinen lähtökohta uskonnottoman, mutta kuitenkin jotenkin uskonnollisen elämänkatsomuksen omaavan ihmisen lähestyä Jumalaa, on hieman miettiä tätä maailmankaikkeuden suurta mysteeriä. Meidän on vaikea ohittaa piittaamattomina tai välinpitämättöminä sitä tunnetta, jonka voimme silloin tällöin kokea kun katselemme vaikkapa elokuun loppupuolen pimeänä myöhäisiltana kirkasta tähtitaivasta, joka suorastaan uhkaa kaatua päällemme.

Saatamme tällaisessa tilanteessa kokea jotain selittämätöntä, jota voimme kutsua vaikkapa "pyhäksi". Tämä pyhän tunteen kokeminen saattaa sitten aiheuttaa sen, että haluamme kurottautua jotenkin näitä selittämättömiä asioita kohti. Joku saattaa ehkä vain kohauttaa olkapäitään ja todeta, että onpa ihmeellistä. Joillekin olan kohauttaminen ei kuitenkaan näyttäisi riittävän ja hän alkaa selvittää itselleen mitä tämä kaikki oikein on. Ehkä seuraavanlainen pohdinta on ollut myös niiden kirjoitusten pontimena joista sitten myöhemmin koottiin raamatun kaanon:

http://www.youtube.com/watch?v=uuI74fdah0c

25

82

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rautalangasta

Ihan kiva pätkä.

Loppu oli varmaan tarkoituksellisesti oivallettu.
      Ei sanaakaan Jumalasta, vaan tekijät videolle, nimi pianistille ja musiikin säveltäjälle.

Kaikki tarvitsee aina tekijänsä. Näinpä näin.

• broro

Minähän tavoittelin sellaista tunnelmaa jossa eivät Raamatun kirjoitukset vielä olleet tavoittaneet ihmistä. Silloin en voi tietenkään sanoa Jumalasta mitään. Silloin ihmisellä saattaa olla ainoastaan pieni aavistus siitä, että jotain muutakin voi olla kuin tämä näkyvä maailma.

Kiva kun katsoit videon.

• - taviz -

Jos Jumala loi maailmankaikkeuden ja elämän Sanallaan, silloin Jumala kirjoitti Sanansa kellastuviin lehtiin, kurkiauraan, kastematoon, leijaileviin lumihiutaleisiin, lapsen nauruun, isän masennukseen, vanhuksen katseeseen, soitnuihin, säveliin ja rytmiin, menneeseen ja tulevaan, amebaan, Linnunrataan, kvarkkiin - kaikkialle elämään ja olevaan pienimmästä suurimpaan. Jos Jumala loi maailmankaikkeuden ja elämän Sanallaan, silloin elävä elämä ja oleva on Jumalan itsensä kirjoittama kirja, ja Raamattu kutistuu ihmisten oman jumalaymmärryksen mittaiseksi kertomukseksi kohtaamisista Kaikkivaltiaan kanssa.

• broro

Taviz, aivan oikein. Se on tuo sana: JOS.

Jos Jumala tosiaankin on luonut sen mitä me voimme nähdä, kuulla ja tuntea niin oikea raamattu on tosiaankin tämä koko maailmankaikkeus eikä suinkaan tämä ihmisten kirjoittama Raamattu.

Mutta tämä Jumalan kirjoittama Suuri Kirjahan ei ole vielä valmis koska luominen jatkuu yhä.

Joskus tuntuu siltä, että kristinusko ei tunne mitään kehitystä tälle maailmalle. Kristinuskon mukaan meidän on vain koko ajan valmistauduttava lopun aikoihin ja Jeesuksen uuteen tulemiseen.

Tässä kristinusko on kyllä väärässä.

Taviz, kiva kun katsoit tuon videoni.

• näitä riittää

taas saatiin yx oman uskonsa profeetta paikalle . heh

• - taviz -

Raamatunkin mukaan Jumala luo edelleen. Hän punoo jokaisen uuden yksilön omanlaisekseen äitinsä kohdussa. Sekä luominen että evoluutio jatkuvat:

Ps. 139:19: "Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut."

Ehkä ihmiset jo tuhansia vuosia ymmärsivät jotakin evoluutiosta. Ehkä he näkivät, että jokainen uusi yksilö on ainutkertainen ja hieman erilainen.

• - taviz -

PS. Se video oli kaunis, kerrassaan erinomainen. Kiitos.

• broro

Enhän minä nyt sentään mikään profeetta ole. Enkä minä niinkään koe, että minulla olisi joku uskonto jota täällä paasaisin.

Jos nyt ihan totta puhutaan, niin jokainen ihminen uskoo ihan omalla tavallaan. Ehkä kuitenkin eroan porukasta siinä mielessä, että minun mielestäni paras usko on sellainen usko joka vaatii vähiten uskoa.

• broro

Taviz: "Ehkä ihmiset jo tuhansia vuosia ymmärsivät jotakin evoluutiosta. Ehkä he näkivät, että jokainen uusi yksilö on ainutkertainen ja hieman erilainen."

Taviz, minunkin mielestäni asia on juuri näin. Kaikesta mitä olen lukenut, olen tullut samaan johtopäätökseen. Jo sumerilaisilla oli lähes identtinen luomiskertomus Raamattuun verrattuna ja sumerilaisten luomiskertomus kirjoitettiin jo ehkä noin 2000 vuotta aikaisemmin.

Kun paimentolaiset tai maanviljelijät 4000 vuotta sitten iltanuotion loimussa kertoilivat näkemyksiään elämästä ja elämän alkuperästä olisin halunnut kernaasti olla kuulolla.

PS. Hienoa kun pidit videostani.

• - taviz -

Ehkä luomiskertomukset ovat rakentuneet useista eri myyteistä tai sitten yksi alkuperäinen myytti on saanut useita erilaisia (ehkä tarkoitushakuisiakin) versioita ja muotoja kulkiessaan suullisesti sukupolvelta ja kansalta toiselle. Se ainakin tiedetään, että sumerit kirjoittivat luojajumalan (jumalat) ensimmäiseksi kirjalliseen muotoon, koska kehittivät ensimmäisinä kirjoitustaidon. Sitä missä ja kuinka kauan myytit ovat eläneet ennen kirjoitustaitoa, emme tiedä - tai minä ainakaan en tiedä.

Joskus olen miettinyt sitä, oliko Abraham alun alkujaan sumeri? Hänhän lähti liikkeelle Kaldean Urista, sumerien asuinmaasta, ja lopulta hänen pojanpojastaan Jakobista polveutui Israelin kansa. Onko siis juutalainen usko sumerien uskon jatkumoa, niin kuin kristinusko on juutalaisuuden jatkumoa? Oliko Abraham sumeri niin kuin Jeesus oli juutalainen?

• broro
        - taviz - kirjoitti:

Ehkä luomiskertomukset ovat rakentuneet useista eri myyteistä tai sitten yksi alkuperäinen myytti on saanut useita erilaisia (ehkä tarkoitushakuisiakin) versioita ja muotoja kulkiessaan suullisesti sukupolvelta ja kansalta toiselle. Se ainakin tiedetään, että sumerit kirjoittivat luojajumalan (jumalat) ensimmäiseksi kirjalliseen muotoon, koska kehittivät ensimmäisinä kirjoitustaidon. Sitä missä ja kuinka kauan myytit ovat eläneet ennen kirjoitustaitoa, emme tiedä - tai minä ainakaan en tiedä.

Joskus olen miettinyt sitä, oliko Abraham alun alkujaan sumeri? Hänhän lähti liikkeelle Kaldean Urista, sumerien asuinmaasta, ja lopulta hänen pojanpojastaan Jakobista polveutui Israelin kansa. Onko siis juutalainen usko sumerien uskon jatkumoa, niin kuin kristinusko on juutalaisuuden jatkumoa? Oliko Abraham sumeri niin kuin Jeesus oli juutalainen?

Taviz, asiantuntemuksesi melkeinpä tyrmää minut. Jos nyt Raamatussa oleviin tietoihin voi ollenkaan luottaa, niin Abraham oli todellakin sumeri. Joka tapauksessa näyttää olevan tosiasia, että Mooseksen kirjassa esitelty maailmankaikkeuden synty on peräisin sumerilaisesta tarustosta.

Sumerissahan vaikutti sellainen uskonto kuin zarahustralaisuus, kuten varmaan tiedätkin. Muun muassa Hämeen-Anttila on sitä mieltä, että Zarathustraan liittyvä tarusto oli ensimmäinen ns. pelastususkonto ja tosiaankin näyttää pahasti siltä, että kristinuskoon on kopioitu nimenomaan juuri näitä tarustoja.

Monia yhtäläisyyksiä on mutta mainitsen niistä nyt vain sen, että Zarathustra teloitettiin kun hän arvosteli voimakkaasti näitä Veda-uskontoon tukeutuvia pappeja.

• Viuuuh
        broro kirjoitti:

Taviz, asiantuntemuksesi melkeinpä tyrmää minut. Jos nyt Raamatussa oleviin tietoihin voi ollenkaan luottaa, niin Abraham oli todellakin sumeri. Joka tapauksessa näyttää olevan tosiasia, että Mooseksen kirjassa esitelty maailmankaikkeuden synty on peräisin sumerilaisesta tarustosta.

Sumerissahan vaikutti sellainen uskonto kuin zarahustralaisuus, kuten varmaan tiedätkin. Muun muassa Hämeen-Anttila on sitä mieltä, että Zarathustraan liittyvä tarusto oli ensimmäinen ns. pelastususkonto ja tosiaankin näyttää pahasti siltä, että kristinuskoon on kopioitu nimenomaan juuri näitä tarustoja.

Monia yhtäläisyyksiä on mutta mainitsen niistä nyt vain sen, että Zarathustra teloitettiin kun hän arvosteli voimakkaasti näitä Veda-uskontoon tukeutuvia pappeja.

Lähtipä tuosta ajatus lentämään, kun oli muualla puhetta siitä että juutalaiset saivat useimmat Nobelin palkinnot, ja heitä on kaikkiaan niiden saajissa niin suuri osuus, samaten yleensä maailman huipputieteilijöissä ja -taiteilijoissa ja monien muiden alojen huippunimissä, vaikka heitä on niin pieni prosentti maailman väestöstä.
        Niin että onkohan heidän geeninsä ja kulttuurinsa alunperin lähtöisin sumerilaisilta. Sumerilaisethan tuntuvat olleen poikkeuksellisen fiksua kansaa. Kehittivät kirjoitustaidon ja ensimmäisen pelastususkonnon, mitkä ovat molemmat suuren fiksuuden merkki. Voiko sellainen periytyä vuosituhansien läpi?

• Hieno video, jossa lopussa kivasti viitataan dermodynamiikan toiseen pääsääntöön ja sopivasti unohdetaan samalla mainita että kyseinen sääntö koskee suljettua ja eristettyä tilaa.

Jota maailmankaikkeus ei ole..

Mutta kaunis video oli kyllä.

• broro

Weccu, kiitos kommentistasi. Tuo video taitaa tosiaankin sopia hyvin vaikka aamuhartaudeksi.

Olen kuullut ja lukenut kyllä puhuttavan esimerkiksi rinnakkaisista ja sisäkkäisistä maailmankaikkeuksista mutta yhteen videoon, jonka pitäisi olla siedettävän pituinen, kaikki spekulaatiot eivät mahdu.

Ehkä jossain tulevassa videossa käsittelen myös näitä muita maailmankaikkeuksia.

• adrs
    • broro

Adrs, todellakin, lopullisia totuuksia on vain yksi. Siitä olemme samaa mieltä. Olen kuitenkin myös sitä mieltä, että me ihmiset emme voi vielä tietää mikä se lopullinen totuus on.

Jobin kirja on kyllä yksi niistä Raamatussa olevista kirjoista jotka antavat ajattelemisen aihetta mutta ei siinäkään lopullista totuutta ole vielä ilmaistu kuten ei siinä Andersenin iki-ihanassa sadussa siitä rumasta ankanpoikasesta tai tulitikkutytöstäkään. Ehkä siinä sadussa "Keisarin uudet vaatteet" on enemmän totuutta kuin noissa muissa saduissa.

• adrs

Eikö tuossa Jobin kirjassa juuri sanottu:

"Ihmiselle hän sanoi: "Viisautta on Herran pelko, ymmärrystä se, että karttaa pahaa."

Kaikki etsintä muualta on turhaa. Herran pelko tarkoittaa Raamatun sanaa ja sanomaa kokonaisuudessaan.
      Moni on käyttänyt etsintään koko elämänsä ja käynyt läpi uskonnot ja tullut lopulta samaan lopputulokseen.
      Useimmat filosofit ja Nobel-kirjailijat ovat kuitenkin poistuneet löytämättä mitään ja vahvistaneet näin sen mistä Job puhuu mutta kieltäytyneet ainoasta totuudesta.
      Ihmiselle on mahdotonta hyvittää kaikki väärät tekonsa joista tulee joutua oikeudenmukaiseen vastuuseen. Ainoastaan Jumalalle se on mahdollista Jeesuksessa Kristuksessa.

• adrs

Itse epäilin Raamattua yleissivistyksestä huolimatta jopa satukirjaksi, kunnes sen sanoma toteutui kirjaimellisesti.
      Saman vahvistavat kaikki uskovat, jotka ovat tämän saaneet kokea. Meitä on aika paljon, emmekä valehtele.

• adrs

Kaikki luonnonkansat ovat ymmärtäneet, että heidän hyvinvointinsa ja olemassaolonsa ei voi olla sokean sattuman tulosta. Vasta kaupungistuminen ja luonnosta vieraantuminen on luonut uskon ihmisen kaikkivoipaisuuteen - mikä taas loppupeleissä osoittautuu harhakuvitelmaksi.
      Voimmeko Mars tai Venus planeetoilla katsella auringonlaskuja ja ihailla järvimaisemia? Tyrkyttääkö niiden luonto ihmiselle ravintoa ja yltäkylläisyyttä?
      Ilman avaruuspukua niiden tappava luonto tekee selvän sekunnissa.

• broro

Adrs, paitsi, että tuo elokuvani ilmentää ihmisen tarvetta rauhoittua perimmäisten kysymysten äärellä se vääjäämättä toimii myös välineenä yrityksille todistaa Jumalan olemassaolo tukeutumatta Raamattuun jota kristityt yleensä pitävät Jumalan erityisenä ilmoituksena.

Sanoohan Jumala itse Raamatussa, että "Minä olen Herra sinun Jumalasi". Mitäpä sitä sitten enää pohtisi. Asiahan on päivänselvä. Tavallisen uskonnollisen ihmisen kannalta tässä on kuitenkin se ongelma, että voiko Raamattu kuitenkaan olla teos, jossa Jumala itse ilmoittaa itsensä.

Helppoahan minun on uskoa, että jotain muutakin voi olla kuin tämä näkyvä maailma. Paljon vaikeampaa on uskoa, että Raamattu olisi suoraa Jumalan ilmoitusta tai, että joku ihminen voisi olla Jumala.

• dikduk

Tarkkaan ottaen siinä sanotaan israelilaisille "minä olen Jahve sinun jumalasi" ja annetaan muiden kansojen pitää omat jumalansa : "Sillä kaikki kansat vaeltavat jumalansa nimessä kukin, mutta me vaellamme Jahven , meidän Jumalamme, nimessä aina ja iankaikkisesti."
      Joka kansalla tuohon aikaan oli omat jumalat ja tavat palvoa jumaliaan, uskonnot olivat etnisiä, muita ei siis käännytetty koska ei siihen ollut mitään syytä.

• broro

Näin on, dikduk. Olisipa nyt sama tilanne niin monet sodat olisi vältetty. Käytiinhän toki silloinkin sotia mutta ei kaiketi kuitenkaan käännyttämistarkoituksessa vaan ihan näistä maallisista syistä. Sodan voittaja kantoi kyllä hävinneen osapuolen jumalat aina omiin varastoihinsa mutta sillähän ei ollut sen kummempaa merkitystä. Se nyt oli vain sellainen tapa.

Joo, kyllä Mooses oli tosiaankin monolatristi. Eihän Mooseksen rakentamalla jumalalla ollutkaan oikeastaan muuta tekemistä kuin johdattaa israelilaiset pois Egyptin orjuudesta mitään keinoja kaihtamatta.

• adrs

Aivan totta on se että Jumala ilmoittaa itsensä luonnossa, sen kauneudessa ja täydellisyydessä sekä siinä kuinka luonto tällä planeetalla palvelee ihmistä. Sekä orgaaninen että epäorgaaninen luonto lukemattomin eri tavoin. Yhdenkin tekijän puuttuminen sammuttaisi elämän.
      Raamatun ilmoitus ei avaudu, koska siinä puhutaan paljon ikävistä tosiasioista joita emme haluaisi kuulla. Eli niistä synneistä.
      Ei myöskään uskota, että Jumala voi vapauttaa syyllisyydestä. Eihän kukaan voi väkisin tehdä itsestään uskovaa vielä vähemmän synnitöntä.
      Jokainen voi kuitenkin pyytää sitä, Jeesukselta. Se riittää.

• Professori Kari Enqvist sanoin ”kaikkien kompleksisten ilmiöiden esiintymistodennäköisyydet ovat niin mitättömiä, että voisimme aina halutessamme kutsua niitä ihmeiksi”.

Mitä enemmän tiedämme maailmankaikkeudesta, sitä vähemmän jää tilaa jumalille ja ihmeille.
      Enää aurinko ei kierrä maata, eikä planeetta maa ole maailmankaikkeuden keskipiste (oikeastaan mikä tahasa piste voidaan ottaa maailmankaikkeuden keskipisteeksi, jos näin halutaan..)

• adrs

Mitä enemmän tiedämme maailmankaikkeudesta sitä vähemmän jää tilaa sattumalle.

Job 26:7 Pohjoisen hän kaarruttaa autiuden ylle, ripustaa maan tyhjyyden päälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      547
      2099
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      385
      1692
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1519
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1398
    5. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      56
      1082
    6. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1076
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      118
      1067
    8. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      848
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      11
      824
    10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      813
    Aihe