Löysä leukanivel? Leuka lonksuu!

Amalia.

Hammaslääkäri totesi, että oikeanpuoleinen leukaniveleni lonksuu pahasti ja alaleuka tekee mutkan, kun avaan suun ja laitan kiinni. Lonksumista tapahtuu siis erityisesti syödessä ja usein myös puhuessa, kun alaleuka liikkuu. Mistä löytäisin avun oireisiini? Leukanivel ei ole yleensä kipeä mutta joskus saattaa kipeytyäkin. Lonksuminen on vaan todella ärsyttävää, kun sitä tapahtuu koko ajan ja siitä kuuluu ihan selvä äänikin.. :( Hammaslääkäri ei oikein osannut antaa neuvoja, sanoi vaan, että purentakisko saattaa ehkä auttaa. Mutta sekin on kuulemma enemmän kipujen hoitoon, ei kuulemma niinkään lonksumisen poistamiseen. Toisaalta jostain luin, että joillakin lonksuminenkin oli loppunut kiskon käytön myötä. Onko kenelläkään aiheesta kokemusta? Viisaudenhampaiden poistoon olen varannut jo ajan ja siitä siis aloitetaan mutta mitähän sen jälkeen...

8

8372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gummerus

      Hmm. Minulla samoja vaivoja tuossa pari pv sitten huomasin että alhaalle vasemmalle puolelle kasvamassa viisauden hammas, joka hankasi ikävästi. Huomasin etten saanut suuta kunnolla kiinni koska sattui ja siinä samalla leuka alkoi lonksumaan oikella puolelle.. ilmeisesti tullut viallista purenta.. Hammaslääkärikin sanoi että puretankisko voisi auttaa. Leuassa joku nivel tai joku löysällä. Syksyllä leuka välillä lonksui ja jumiutui mutta meni ohi. Tässä se nyt on jo melkein viikon verran lonksunut jatkuvasti

    • Leukanivel

      Minulla oli pari vuotta sitten kanssa sama juttu, tai siis vieläkin lonksuu mutta ei läheskään niin paljon kun ennen. Kannattaa mennä purentaan erikoistuneelle hammaslääkärille, minulla hiottiin hampaita ja se auttoi. Ei sattunut yhtään, hio siis purentapintoja. Kannattaa myös olla syömättä kovia ja sitkeitä ruokia, esim jälkiuunileipää ja purkkaa. Itselläni ei viisaudenhampaat aihuta ongelmia.

    • kyyh

      Minulla on aina ollut hieman epämuodostuneet ja löysät leukanivelet. Toinen puoli lonksuu ja jää välillä jumiin. Ei ole kivulias. Reumatesteihin, purentakisko ja raudat nuorempana. Vaan lonksuupa vieläkin. Sen kanssa oppii elämään, varsinkin kun ei satu.

    • anonyymi 62

      Omt terapeutti laittoi minun leukaniveleni paikoilleen.

    • lumi2

      Minulla tuli myös löysät leukanivelet viisaudenhampaiden poiston jälkeen. Siinä meni ilmeisesti joku vikaan. Tai en jälkeen kun purenta muuttui ja sitä piti hioa ja korjata. Nyt leukanivelenilonksuvat ja liikkuvat miten sattuu. Hammaslääkärissä asiaani ei ole tutkittu ollenkaan( tk-puolella).

    • ehkä näin

      Olisiko joku fysioterapeutti erikoistunut aiheeseen? Sehän ei niveliä muuta, mutta voisi antaa harjoitteita purentalihaksille.

    • 84..

      Minulla myös pienestä (10-vuotiaasta) asti myös lonksunu erittäin kuuluvasti molemmat leuan puolet. Isoja paloja pureskeltaessa/aamuhaukotus ja joskus puhuessa lonksuu. Tosi ärsyttävä vaiva kyllä. Ei kipua muulloin kun jos syön oikeen sitkasta ruokaa kauan aikaa ja laulaessa (suu joutuu silloin oleen jatkuvasti auki).
      Hammaslääkärissä röntgenillä se katottiin vuosia sitten(1990), sanoivat että on ahdas suu, poistivat 4 rautahammasta, koska oli kuulemma tulossa tilalle jo toiset :o Ja niihän ne sieltä tulla tupsahtiki.

      En tiä miten se liittyi leuan lonksumiseen mutta samalla he sit sanoivat etteivät voi tehdä lonksuleualle mitään, on kuulemma leukakin liikaa edessä, joku purenta ongelma vaikka hampaat osuu kuitenki yhteen vaikka etuhampaat menee liikaa eteenpäin. päättivät etteivät leikkaa, koska niin suuri leikkaus olisi ollut edessä kuulemma. En muista kunnola kun olin niin nuori.

      Viisauden hampaat tuli kaikki yhtäaikaa esille tossa muutama vuosi sitten, kipeyty kyllä toden teolla leuat muutaman hampaan kanssa, mutta onneksi poistivat jo kaksi niistä pois. Leuan takia olen tässä jo pari vuotta miettinyt että mitä voisi asialle tehdä ku välistä kipeytyy niin paljon että häiritsee normaalia elämistä.

      • Leuka lonksuu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe