Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ilman Elvistä ei olisi Beatlesta.

John Lennon

Näinhän se on. Elvis aloitti kaiken ja koko nykyaikainen idolspohjainen musiikkimaailma on historian originaaleimman idolsin Elviksen luoma!

29

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huh huh!

      Eli Elvis oli siis kaikkien paskiaisten (idolien) kunkku. Ei kovin suuri kunnia tällekään kaupalliselle, epäinnovatiiviselle, keskinkertaiselle ja tahdottomalle sätkynukelle.

    • paskan jauhantaa

      BEATLES OLI PAREMPI, PALJON PAREMPI NÄISTÄ KAHDESTA. JOKAINEN SEN TIETÄÄ JA SILLÄ SIISTI...

    • ???

      Sinulla voi olla toki vääriä ja valheellisia mielipiteitä, mutta se ei poista sitä faktaa, että ilman Elvistä ei olisi Beatlesia.

      Uppoaako?

    • ei juuri yhteistä

      No ei oikein. Beatles kun oli omavarainen ja omaksui vaikutteita monilta, todellisiltakin tienraivaajilta. Sellaisia olivat muun muassa monet mustat nimet. Se, että John Lennon on ilmaissut Elviksen yhdeksi 'esikuvistaan' ei millään muotoa osoita sitä, että Beatlesin edeltäjäksi olisi vaadittu Elvistä.

      Beatlesin edeltäjiä olikin siis lukuisia ja ilman Elvistäkin yhtyeen jäsenet olisivat antautuneet musiikin tekemiselle. On siis aika vaikea nähdä Elviksen välttämätöntä edeltäjyyttä tarkasteltaessa Beatlesin omaehtoista tuotantoa...

      Tunnettu toasiasiahan on, että Elvis oli täysin riippuvainen ulkopuolisista materiaalin tekijöistä eikä missään vaiheessa selkeästi kehittynyt sanan varsinaisessa merkityksessä. Kehittyminen oli lähinnä laulamisen laajentumista vahvasti viihteelliseen ja mahtipontisempaan suuntaan täti-ihmisten suunnattomaksi ihastukseksi (onhan se ymmärrettävääkin kaupallisen artistin tapauksessa - täti-ihmisillä kun on tunnetusti millä mällätä). Beatles taas on popin malliesimerkki innovointikyvystä ja jatkuvasta muutoksen tilasta (kehittymisestä).

    • ???

      John Lennon on itse ilmaissut, että ILMAN ELVISTÄ, EI OLISI BEATLESTA.

      Macca myös ainakin säestänyt.

      Mitä et tajua?

    • ei juuri yhteistä

      Kaikkihan tämän ymmärtävät, mutta jos sen sijaan olisimme säästyneet Elvikseltä, niin moppipäät olisivat saaneet vaikutteita joiltain muilta (kenties paremmilta, mustilta artisteilta). No, kyllähän he saivatkin niitä muilta paremmilta artisteilta, minkä voimme havaita myös alkuaikojen levyille valituista cover -lauluista. Niillähän Elvis loistaa poissaolollaan ja taitaa tulla esiin vain jossakin Long tall Sallyssa välillisesti (sehän kuului niihin lukuisiin lauluihin, jotka Elvis rahasti itselleen - tapa, jota hän usemmin toteutti mustien osalta, mutta toki joskus myös valkoisten kuten Carl Perkinsin tapauksessa).

      Cover -esityksiä Beatlesilla löytyykin muun muassa Larry Williamsilta, Chuck Berryltä, Carl Perkinsiltä ja Buddy Hollylta useampiakin, noin ettei historiallinen totuus vain unohtuisi. Oma lukunsa ovat sitten monet R&B - ja soul -coverit, joissa Elviksellä ei ole edes välillistä vaikutusta - nämä alueet kun olivat pääosin Elviksen 'luonnollisen' musiikkikäsityksen (räkäpili, kantri, pehmospirituaalit, viihteellinen iskelmä ja pop joululauluineen) ulkopuolella.

      Todellinen vaikutus ja merkitys tuleekin näin erinomaisen havainnollisesti esiin juuri levyttämisen ja tulkinnan arvoisiksi katsotuissa valinnoissa, joista melko monet - muuten sivumennen sanoen - noudattelevat pitkälti alkuperäisten tulkintojen suuntaviivoja ja henkeä.

      • oli aivan pakko

        "(sehän kuului niihin lukuisiin lauluihin, jotka Elvis rahasti itselleen - tapa, jota hän usemmin toteutti mustien osalta, mutta toki joskus myös valkoisten kuten Carl Perkinsin tapauksessa). "

        Elvis "rahasti" itselleen? Siis mitähän mahdat tarkoittaa?

        Sinullakin on mahdollisuus tehdä vaikka Long tall Sallysta oma versio ja rahastaa sillä niin paljon, kuin haluat. Tämä toki edellyttää sitä, että teet version joka myy ja luonnollisesti joudut näistä myyntituloista "lahjoittamaan" rojaltit kappaleen tekijöille.


        Jotenkin tuntuu että sinulla on jokin ylitsepääsemätön dilemma kaupallisuuden suhteen. Kuitenkin suosio perustuu automaattisesti kaupallisuuteen. Jos joku henkilö tai esine on suosittu on se myös kaupallinen. Ainakin nykymaailmassa.

        Kaupallisuus ei ole kuitenkaan automaattista. Pitää osata tehdä esineitä tai asioita joita ihmiset ostavat, jos haluat menestyä. Kysynnän ja tarjonnan laki nääs.

        Elvis oli ammatiltaan muusikko/esiintyjä, jonka työtä oli esittää musiikkia. Sillä hän tienasi toimeentulonsa. Eikä voi väittää, että hän on tehnyt kovin paljon vääriä asioita tässä suhteessa.


      • Selvis

        "Niillähän Elvis loistaa poissaolollaan ja taitaa tulla esiin vain jossakin Long tall Sallyssa välillisesti (sehän kuului niihin lukuisiin lauluihin, jotka Elvis rahasti itselleen - tapa, jota hän usemmin toteutti mustien osalta, mutta toki joskus myös valkoisten kuten Carl Perkinsin tapauksessa)."

        Jos ymmärrän ontuvalla suomen kielellä kirjoitetun virkkeesi oikein, paheksut sitä, että Elvis levytti omia versioitaan muiden tunnetuiksi tekemistä kappaleista? Lähes poikkeuksetta laulajat olivat hyvin tyytyväisiä, jos Elvis levytti heidän kappaleitaan, sillä he saivat levytyksistä tietysti hyvät palkkiot. Lisäksi Elvis toimi asiassa hyvin kohteliaasti ja odotti, että alkuperäisen artistin versio oli pudonnut myyntilistoilta, jotta ei vähentäisi sen myyntiä.

        Esimerkiksi Carl Perkinsin "Blue Suede Shoes" julkaistiin 1. tammikuuta 1956, ja Elviksen versio vasta syyskuussa samana vuonna. Elvis ei tietenkään mahtanut mitään sille, että hänen versiostaan tuli aikojen saatossa tunnetumpi.

        Little Richardin laulama "Long Tall Sally" julkaistiin maaliskuussa 1956. Elviksen versiota ei julkaistu lainkaan singlenä, mutta se otettiin mukaan lokakuussa 1956 julkaistulle lp-levylle. Tuolloin Little Richardin Salli oli jo poistunut listoilta, ja näin Elvis ainoastaan lisäsi Pikku-Rikun varallisuutta maksettuina rojalteina omalla versiollaan.

        Elviksen laulu vetosi kansaan sen verran hyvin, että jokin hänen laulamansa single oli USA:n listaykkösenä 26 viikkoa eli puoli vuotta vuonna 1956. Seuraavana vuonna meni huonommin: hän oli listaykkönen enää 25 viikkoa!


      • Elvis - THE messias!
        Selvis kirjoitti:

        "Niillähän Elvis loistaa poissaolollaan ja taitaa tulla esiin vain jossakin Long tall Sallyssa välillisesti (sehän kuului niihin lukuisiin lauluihin, jotka Elvis rahasti itselleen - tapa, jota hän usemmin toteutti mustien osalta, mutta toki joskus myös valkoisten kuten Carl Perkinsin tapauksessa)."

        Jos ymmärrän ontuvalla suomen kielellä kirjoitetun virkkeesi oikein, paheksut sitä, että Elvis levytti omia versioitaan muiden tunnetuiksi tekemistä kappaleista? Lähes poikkeuksetta laulajat olivat hyvin tyytyväisiä, jos Elvis levytti heidän kappaleitaan, sillä he saivat levytyksistä tietysti hyvät palkkiot. Lisäksi Elvis toimi asiassa hyvin kohteliaasti ja odotti, että alkuperäisen artistin versio oli pudonnut myyntilistoilta, jotta ei vähentäisi sen myyntiä.

        Esimerkiksi Carl Perkinsin "Blue Suede Shoes" julkaistiin 1. tammikuuta 1956, ja Elviksen versio vasta syyskuussa samana vuonna. Elvis ei tietenkään mahtanut mitään sille, että hänen versiostaan tuli aikojen saatossa tunnetumpi.

        Little Richardin laulama "Long Tall Sally" julkaistiin maaliskuussa 1956. Elviksen versiota ei julkaistu lainkaan singlenä, mutta se otettiin mukaan lokakuussa 1956 julkaistulle lp-levylle. Tuolloin Little Richardin Salli oli jo poistunut listoilta, ja näin Elvis ainoastaan lisäsi Pikku-Rikun varallisuutta maksettuina rojalteina omalla versiollaan.

        Elviksen laulu vetosi kansaan sen verran hyvin, että jokin hänen laulamansa single oli USA:n listaykkösenä 26 viikkoa eli puoli vuotta vuonna 1956. Seuraavana vuonna meni huonommin: hän oli listaykkönen enää 25 viikkoa!

        Tässäkin vedotaan koko ajan vain myyntimääriin ja kaupallisuuteen, ikään kuin kaikki epäoikeudenmukaisuus olisi pelkällä dollarinkilinällä kuitattu. On itsestään selvää, että karkean rotusorron maassa mustat ovat olleet aineellisesti tyytyväisempiä jos valkoisten hyväksymä artisti on suoltanut heille royalteja. Kaikki alkuperäiset tekijät kuitenkaan tuskin olivat aivan riemuissaan näistä silotelluista, valkoisista poppiversioinneista. Hyväntekijäkuva mustia ja muitakin ajattelevasta messiaasta tuskin on tässä aivan oikeaan osunut.

        Mitä mainittuun Long tall Sallyyn tulee, niin sivumennen voisi todeta sen kuuluvan Elviksen surkeimpiin covereihin mustien lauluista, aivan sinne Tutti frutti -kaatopaikalle. Toisena esimerkkinä tulee mieleen 'Elvis is back' -albumilta löytyvä Elvis -ihmisten ylistämä 'Reconsider baby', joka on selvästi parempi, mutta häviää Lowell Fulsonin alkuperäiselle kepeästi 6-0.

        Pakkomielteisyys korostaa ja arvottaa juuri kaupallisia aspekteja on tyypillistä valkoisen populaarimusiikin harrastajien keskuudessa. Tästä orientaatiosta kannattaisi hankkiutua eroon ja keskittää energiansa musiikin sisältöihin perehtymiseen. Siinä saattaisi pikkuhiljaa aueta edes teoreettinen mahdollisuus senkin havaitsemiseksi, että uusi maailma ei sittenkään ole se ainoa - eikä missään tapauksessa tärkein - musiikkia tuottanut saareke.


      • Selvis
        Elvis - THE messias! kirjoitti:

        Tässäkin vedotaan koko ajan vain myyntimääriin ja kaupallisuuteen, ikään kuin kaikki epäoikeudenmukaisuus olisi pelkällä dollarinkilinällä kuitattu. On itsestään selvää, että karkean rotusorron maassa mustat ovat olleet aineellisesti tyytyväisempiä jos valkoisten hyväksymä artisti on suoltanut heille royalteja. Kaikki alkuperäiset tekijät kuitenkaan tuskin olivat aivan riemuissaan näistä silotelluista, valkoisista poppiversioinneista. Hyväntekijäkuva mustia ja muitakin ajattelevasta messiaasta tuskin on tässä aivan oikeaan osunut.

        Mitä mainittuun Long tall Sallyyn tulee, niin sivumennen voisi todeta sen kuuluvan Elviksen surkeimpiin covereihin mustien lauluista, aivan sinne Tutti frutti -kaatopaikalle. Toisena esimerkkinä tulee mieleen 'Elvis is back' -albumilta löytyvä Elvis -ihmisten ylistämä 'Reconsider baby', joka on selvästi parempi, mutta häviää Lowell Fulsonin alkuperäiselle kepeästi 6-0.

        Pakkomielteisyys korostaa ja arvottaa juuri kaupallisia aspekteja on tyypillistä valkoisen populaarimusiikin harrastajien keskuudessa. Tästä orientaatiosta kannattaisi hankkiutua eroon ja keskittää energiansa musiikin sisältöihin perehtymiseen. Siinä saattaisi pikkuhiljaa aueta edes teoreettinen mahdollisuus senkin havaitsemiseksi, että uusi maailma ei sittenkään ole se ainoa - eikä missään tapauksessa tärkein - musiikkia tuottanut saareke.

        "Tässäkin vedotaan koko ajan vain myyntimääriin ja kaupallisuuteen, ikään kuin kaikki epäoikeudenmukaisuus olisi pelkällä dollarinkilinällä kuitattu."

        En "vetoa" mihinkään, kunhan mainitsin pari lukua esimerkkinä siitä, että Elviksen levyttämä musiikki kävi yleensä kaupaksi paremmin kuin muiden. Tästä syystä jotkut saattavat hänen todeta "rahastaneeen" joitakin. :o)

        "On itsestään selvää, että karkean rotusorron maassa mustat ovat olleet aineellisesti tyytyväisempiä jos valkoisten hyväksymä artisti on suoltanut heille royalteja. Kaikki alkuperäiset tekijät kuitenkaan tuskin olivat aivan riemuissaan näistä silotelluista, valkoisista poppiversioinneista."

        "Tuskin olivat aivan riemuissaan". Ei siis tiedä varmasti, mutta kirjoittelet kuitenkin tänne "totuutena"? On täysin samantekevää pitävätkö alkuperäiset artistit coverversioista vai eivät. Niitä on tehty ja tehdään maailman sivu. Alkuperäiset artistit saavat lakisääteiset rojaltinsa. Sitä paitsi yhdestäkään esityksestä ei tule ikivihreää, jos en levyttää vain yksi artisti. Aika harva artisti ajattelee, että mitä tuntemattomammaksi hänen levyttämänsä kappale jää, sitä parempi.


    • Elviskö messias???

      Kuten kaikki tiedämme nykymaailma onkin läpeensä mätä.

      Ja sitä paitsi taiteen tekemisen lähtökohtana ei ole minkäänlainen kaupallinen ulottuvuus. Jos vaikkapa musiikin tekemisen taustalla on jokin kaupallinen elementti, niin kyse on silloin ennen kaikkea liiketoiminnasta.

      Tässä ei ole kyse pakkomielteistä vaan asioiden erottelemisesta toisistaan. Vertaus hyödykkeiden valmistuksesta keskusteltaessa taiteesta on kyllä pahasti ontuva: jokainen ajatteleva ja rehellinen ihminen sen tunnustaa.

      Suurin osa todellisesta musiikkitaiteesta kuuluu alueelle, jossa eivät liiku suuret rahat ja aineellisesti raskaimman kautta korostunut elämäntyyli. Todellisen taiteen perässä eivät markkinamiehet - ja ne jotka pitävät taiteen tekemistä liiketoimintana - juokse ja siten eivät sinne myöskään rahojaan jakele.

      Massoille tarjolle asetetaankin yksinkertaistettua populaarimusiikkia, jonka liiketoiminnallistaminen on huomattavasti yksinkertaisempaa verrattuna ajattelua vaativiin musiikin alueisiin. Näitä viimeksi mainittuja alueita monet popin kuuntelijat kutsuvatkin yhteiskunnan loiseläjiksi; niitä kun tuetaan (ainakin vielä) julkisesti ja ne eivät pohjaudu ylisuurten voittojen tavoitteluun muutamille harvoille (= kapitalismin perusidea).

      • popopopopop

        "Suurin osa todellisesta musiikkitaiteesta kuuluu alueelle, jossa eivät liiku suuret rahat ja aineellisesti raskaimman kautta korostunut elämäntyyli."

        Heh..no ensin pitäisi määrittää mitä on se "todellinen muusiikkitaide". Muista nyt hyvä ihminen, että musiikki on ihmisen keksimää viihdykettä ja sitä tehdään ja kuunnellaan omien mieltymysten mukaan. Toki omanarvon tuntua voi nostaa, kun määrittelee ns oman musiikkimaun toisten yläpuolelle.

        "Todellisen taiteen perässä eivät markkinamiehet - ja ne jotka pitävät taiteen tekemistä liiketoimintana - juokse ja siten eivät sinne myöskään rahojaan jakele."

        No kyllä sinne taidenäyttelyyn ja oopperaan pitää lippu ostaa, joten kaupallista on. Toki yhteiskunta rahoittaa tästä huvista suuren osan.

        Toki on totta, että taiteen ala, josta on kiinnostunut ehkä 10000 ihmistä ei ole tietenkään niin hyvä bisnes, kuin taiteen ala, josta on kiinnostunut 1000000 ihmistä. Ei kyllä se kaupallisuus menee aivan suosion mukaan. Jos ns. taitteellinen musiikki olisi yhtä suosittua, kuin populaarimusiikki, niin kaupallisuus olisi samalla tavalla mukana, eikä tällöin alaa tarvitsisi rahoittaa yhteiskunnan varoista.


        "Näitä viimeksi mainittuja alueita monet popin kuuntelijat kutsuvatkin yhteiskunnan loiseläjiksi; niitä kun tuetaan (ainakin vielä) julkisesti ja ne eivät pohjaudu ylisuurten voittojen tavoitteluun muutamille harvoille"

        Ne eivät phjaudu voittojen tavoitteluun siksi, koska se ei ole mahdollista nykyisellä suosiolla. Silloin täytyy kinuta rahaa jostain muualta (valtiolta) tai laittaa pillit pussiin.

        Toki suositut oopperat maailmalla tekevät mukavia voittoja, tällä "ei kaupallisella taiteella"...Ja millä he sen tekevät. Soittavat Mozart "covereita" vuosisadasta toiseen ja hyvin menee kaupaksi.

        Mutta se siitä. Aihe kääntyi enemmänkin tuonne "talous ja raha" osastolle. jatkakaamme aiheesta Elvis.


    • messiasko???

      Hullu väittää, että sisäsyntyisesti musiikki luovat yksilöt olisivat rahan ohjaamia. Se, että näkökulma rajoittuu populaarimusiikkiin ohjaa tässäkin metsään. Ensin pitäisi löytää selkeitä esimerkkejä siitä, että kaikki yksilöt juoksisivat rahan perässä jos siihen syntyisi mahdollisuus. Epäilen kyllä suuresti tätä...kyse lienee vain pahan lukemisesta itsestään...

      Niin, ja se 1000,000 yksilön kannattama kökkö on suurelta osin kyllä kaukana taiteesta.

      Erota nyt jo hyvä ihminen se bisnes ja oikea taide toisistaan. Et sinä voi sitä pelkän popin perusteella yleistää, onneksemme niin.

      • popopopopopopopop

        "Ensin pitäisi löytää selkeitä esimerkkejä siitä, että kaikki yksilöt juoksisivat rahan perässä jos siihen syntyisi mahdollisuus"

        Ei toki kaikki, mutta oman edun tavoittelu on osa ihmisen perusluonnetta. Tämä on raaka totuus. Jos "tuntemattomalle" taiteilijalle tarjotaan vaikka esim. 10000€ jostain hänen tekemästään työstä, niin en usko, että monikaan siitä kieltäytyisi.

        "Niin, ja se 1000,000 yksilön kannattama kökkö on suurelta osin kyllä kaukana taiteesta."

        Kuka määrittää taiteen? Taiteella ei ole mitään määritelmää. Toiselle koiran kakka hangella on taidetta, toiselle taas se on roskaa. Ja jos mennään nykytaiteeseen, niin koiran kakka Kiasman lasivitriinissä voi olla suurtakin taidetta.

        "Erota nyt jo hyvä ihminen se bisnes ja oikea taide toisistaan"

        Erottelu on sinänsä hankalaa, koska suosittu taide on automaattisesti bisnestä. Taiteilijan on myös elettävä jollain, jos sitä elantoa ei saa suosion kautta, niin se on haettava yhteiskunnalta erilaisten apurahojen muodossa. Näin se vaan menee.

        Eri asia on harrastetaiteilijat, jotka eivät tee "taidetta" työkseen.


    • THE messias ELVIS!

      Juuri näin, apurahataiteilijatkin saavat siis elää. Siksi meillä on myös laatukirjallisuutta ja laatumusiikkia, ne kun eivät pääsääntöisesti itse tekijäänsä elätä.

    • Mr Goldman

      Kyllä Beatles olisi varmasti ollut olemassa jossain muodossa. Lennon nyt höpötteli mitä sattui ja naureskeli kun ihmiset ottivat hänen juttunsa tosissaan.

    • KÄLÄTTÄJÄ

      Hyvä, pääset viimein asian ytimeen ja voit suhtautua pelvikseen vähän ironisesti. Etkös ollutkin tosissasi??

      • Mr Goldman

        Mieti sitä, kääpä


    • KÄLÄTTÄJÄ

      Sinun tässä kyllä pitää miettiä syntyjä syviä ja vähän pidemmältä aikaväliltä. Välittömästi kun sinut haastetaan esiin tulee todellinen suvaitsevaisuutesi, tietämyksesi ja yleissivistyksesi taso.

      Tämä selvä jo aikojen alusta...kokeilepa poterosta poistumista vaihteeksi zäkkäpillisti!

    • Goldman

      Kälättäjähän kirjoittaa selvästi itsestään. Kokeile itse poistua sieltä kaapista ettei tarvitse hakea noin epätoivoisesti huomiota netin keskustelupalstoilta.

    • KÄLÄTTÄJÄ

      Kyllähän Elvis on meille kaikille niin kovin raskas. Kaupalliselta painoarvoltaan, uskonnollisena johtajana ja muutoinkin esimerkillisenä henkilönä, oikein super, superraskas...

      Raskas se on senkin takia, että se saa aikaan raskaan, ikuisen lapsuuden vankeuden. Niinkuin nyt tällä koltmanillakin: rasvaa pää täynnä peilin eessä mallaillaan ja tämän tästä leikitään Elvistä ja uskotaan samalla sen suurimmuuteen. Uskovaisuus taas ilmenee siinä, ettei oma "fanitus" riitä vaan siitä pitää tulla kaikille palstoille mesoamaan.

      Niin se on just kun joku tuossa taannoin totesi, jotta rokin leikkikentässä ollaan faneja ja jossain toisaalla harrastetaan kulttuuria.

      Leikki siis jatkukoon fanilaumassa!!

    • Peili-Elvis

      Hienoa, anna sinä meidän leikkiä Elvistä/Elviksillämme, annammehan mekin sinun harrastaa rauhassa kulttuuriasi. Pisteet siitä että olet vihdoin kyennyt ymmärtämään tämän niin yksinkertaisen mutta sinulle niin vaikean asian.

      Mesoamisen alkulähde on muuten aivan muualla kuin tämän palstan rasvaleteissä.

    • KÄLÄTTÄJÄ

      Ehei erehdys, kyllä se alkulähde on myös teissä rasvapäät, vaikka taustalla voi toki olla muutakin.

      Ikuisiin fanittamisiin vaan leikkikarsinassa!!

    • Mr Goldman

      Hauskoja messuja kaapissa!

    • KÄLÄTTÄJÄ

      Eikös se Elviskin tehnyt niitä pehmospirituaaleja, niitä vesitettyjä jousilla makeutettuja viihdeversioita mustien gospel -aineistosta?

      Kyllä, kyllä, näin se taisi ollakin. Elvishän sai valkoisten myöntämät Grammytkin "How great thou artista", "He touched mesta" ja vuoden 1974 liveversiosta "How great thou artista" (levyltä 'Live on stage in Memphis').

      Niin, jotta kyllähän sinäkin arvon koltmanni saat messut pystyyn ihan koska vaan. Kyllähän sinulta nyt nuo äänitteet löytyvät moneen, moneen kertaan, niinkuin kunnon Elvis -uskovaisella, uskollisella ostajalla kuuluukin asiain olla.

      Let's keep masses, pelnty of masses and - as always - spend a lots of money, too!!

    • GM

      Teki, teki mutta taisi olla vain se viimeinen älplymillinen He touched me joka oli kuorrutettu orkesterien kera. Olen Elvis-pakana ja omistan levyt vain kertaalleen, tapoihin ei kuulu hankkia samaa tavaraa uudessa purkissa n kertaa vaikka olisi kuinka koreat kuoret. Sama pätee kyllä kaikkeen viihteeseen liittyvään ja oikeastaan muuhunkin.

    • KÄLÄTTÄJÄ

      Mutta onhan "How great thou artilla" ihan jousisovituksia ja kuoroja siinäkin. Niin ja "He touched melle" sitten myöhemmin cd -aikana eksyneessä "Crying in the chapelissa" on myös kokolailla siirappimainen tausta ja ihan kunnon viihteellinen tunnelma siinäkin. Taisi tuo single puhutella kovin brittimummoja vuonna 1965, jolloin se nousi Guinnessin populaarilistalla numero uunoksi.

      Sitä siirappimaisuuttahan löytyy sitten lisää 1970 -luvulta, varsinkin noista livetallenteista (paikoin myös esimerkiksi piireissä kehutusta "Elvis on tour" -filmatisoinnista). No, tämä on pahimmillaan sitä ällöviihdeosastoa, jota omalla tavalla edustaa myös ylistetty "Rags to riches" -versiointi...jotain iskelmällistä siirappimaisuutta siinäkin vain on. Tällä sektorilla paremmin onnistuivatkin nuo kotiäänitykset (siis silloin kun vuori muhammettiin törmäsi talvella ja syksyllä 1976); niissä on sitä aikuisen miehen 'syvää viihdeilmaisua' ilman aiempaa ällöyttä).

      1976 Graceland -äänitteet - mikä oiva 30 -vuotislahja kaikille niille lapsuuden taakseen jättäville, valkoisen rockin ihanteista kiinni pitäville nuorille!!

      • Goldman

        How Greatia ei ole tullut kuunneltua vuosiin joten muistikuvat hiukan hataria ;) 68-spessussahan Elvis intoutui orkkataustoihin ja vaikka ensimmäisillä Vegas-sesongilla olivat lähinnä lopputöräyttelijöiden roolissa salli uusi materiaali täysmääräisen hyödyntämisen jo kolmannella sesongilla.

        Noista 70-luvun paatoksista onkin paljon miellyttävämpää kuunnella dubbaamattomia versiota joissa on mukana vain Elvis ja bändi, tosin poikkeuksiakin on mihin mihin jouset ja pasuunat sopivat kuin nenä päähän. Viidakkohuonepläjäyksissä on oma taikansa vaikka varsin väsynyttä tulkintaa välillä kuuleekin mutta ehkä juuri se tekee näistä viisuista asteen uskottavampia?

        Eivät Elvis fanit aina aivan väärässäkään ole: Jungle Room Sessions on suosituin FTD-sarjan levy ja dubbaamattomat versiot riisuvat Elviksen turhasta siirapista tuoden esitykset lähemmäksi kuulijaa.


    • KÄLÄTTÄJÄ

      Kyllä, mutta nehän oli niitä 'kakkosottoja' siinä Jungle roomilla...eli ns. masterversiot eivät sisälly tähän julkaisuun dubbaamattominakaan (toisin kuin FTD :n Today -julkaisulla).

      Osansa suosioon lienee myös sillä viimeisellä raidalla, joka silloin alunperin jäi vaille lauluosuutta, mutta sisältyy Jungle roomiin instrumentaalina...tärkeä pala Elvis -fanaatikoille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2087
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      19
      1677
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1433
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1348
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe