…Talven 2010-2011 vene oli kaupallisen telakan hoivissa, jolloin koneelle tehtiin normaalit huoltotoimet ja lisäksi ruiskutussuuttimille huolto.
2011 Vappuna ensi reissulla kone ei taaskaan ottanut kierroksia, joten pyörittelin turboa taas käsin pariinkin eri kertaan, muttei päästy 20 solmuun/3500 rpm normaaliin lukemiin, vaan piti tyytyä max 13 solmua/2600 rpm ja matkavauhti 10 solmua.
Tehtyäni koneen huolto- ja tarkistushommia 30 ajotunnin jälkeen vesillelaskusta havaitsin, että voiteluöljyä oli 7cm yli tikun ylärajan! Mittasin poistetun öljyn määräksi 12,5 l, kun yläraja tikussa tarkoittaa ohjeissa ilmoitettua 6,5 l.
Tehtiin telakan kanssa johtopäätöksiä ja päätettiin tehdä puristuspainemittaukset. Telakka teki mittaukset, joiden tuloksena 3. sylinteri näytti 4 bar painetta ja muut yli käytetyn mittarin maksiminäyttöä so. 6 bar. Johtopäätöksenä kone oli siis kipeä. Telakan kommentti oli, että kyllä voin ajaa kauden loppuun, kunhan en ”revittele”, ja niin teinkin seuraten öljyn määrän kasvua ja vaihtaen öljyt vielä kaksi kertaa kokonaan.
Nostin veneen ja siitä koneen pois 2.11.2011, jolloin kone lähti korjauspajalle välittömästi. Pajalla tehtiin sylintereiden ohivirtausmittaus, jonka tuloksena kaikissa sylintereissä alle 10%. Mittaus oli siis ristiriidassa kesän puristuspainemittauksen kanssa! Sylinterikansi avattiin eikä havaittu mitään hälyttävää, minkä ohivirtausmittauskin jo osoitti.
Lopuksi otsikon kysymys: Miksi öljy lisääntyy? Vettä ei ole joukossa, vaan nimenomaan dieseliä. Onko edes teoriassa ja tietenkin käytännössä mahdollista, että ruiskutuspumpusta voi päästä dieseliä voiteluöljyn sekaan? Stefa tms ?
kysyy igimies etelärannikolta
YANMAR 4JH-DTE, ruiskutuspumpustako dieseliä voiteluöljyn sekaan
23
4347
Vastaukset
- minor700
Minulla itse ollut sama moottori. Olen enemmän elektroniikkamies mutta touhunut venemoottoreiden kanssa monta vuotta ja ensimmäiseksi tulisi mieleen että siirtopumpun kumikalvo on rikki ja siksi nafta valuu sumppuun. Katsotaan mitä moottorimiehet sanoo tähän.
- Sähkömies tai ei !
Logiikka on kuitenkin kohdallaan, polttoainetta voi mennä öljyn sekaan vain sieltä missä ne ovat toisiinsa yhteydessä, eli rivipumpun voitelun tai siirtopumpun käyttövivun kautta, jotta kalvo katotaan ensin ja jos ei siinä ollu vikaa , viedään ruiskupumppu huoltoon.
E.d.K. - Niin ja..
Sähkömies tai ei ! kirjoitti:
Logiikka on kuitenkin kohdallaan, polttoainetta voi mennä öljyn sekaan vain sieltä missä ne ovat toisiinsa yhteydessä, eli rivipumpun voitelun tai siirtopumpun käyttövivun kautta, jotta kalvo katotaan ensin ja jos ei siinä ollu vikaa , viedään ruiskupumppu huoltoon.
E.d.K.Niistä puuttuvista tehoista, ahtopaineet, jumittunut ahdin / hukkaportti ?
- VP
Niin ja.. kirjoitti:
Niistä puuttuvista tehoista, ahtopaineet, jumittunut ahdin / hukkaportti ?
Niin ellei siirtopumppu toimi oikein niin ei se kone saa tarpeeksi soppaa suuremmilla tehoilla. Katso se siirtopumppu ekana. Ahtopaineet kasvaa sitten kun tulee enemmän gööttiä ulos pakoputkesta.
- igimies
VP kirjoitti:
Niin ellei siirtopumppu toimi oikein niin ei se kone saa tarpeeksi soppaa suuremmilla tehoilla. Katso se siirtopumppu ekana. Ahtopaineet kasvaa sitten kun tulee enemmän gööttiä ulos pakoputkesta.
Lupaavia kommentteja heti aluksi! Hyvä juttu.
Tässä kuitenkin alkuperäisen teksti alkuosa, kun merkkejä taisi tulla liikaa:
Minulla on nyt ollut kolme kautta käytössä vuodelta 1987 MINOR 700 T peräkoppivene, sisällään samanikäinen YANMAR 4JH-DTE, max. 77hp .
Näinä kolmena kautena savutus käynnistysvaiheesssa on ollut merkillepantavaa, mutta koneen lämmettyä ei enää.
Keväisin turbo ei ilman ärsytystä tai käsinpyöritystä imupuolelta suuren lepokitkan takia ole lähtenyt pyörimään. Kone ei siis saanut tarpeeksi ilmaa ja seurauksena mustaa saavua kierroksia lisättäessä.
... - Muutakin on.
igimies kirjoitti:
Lupaavia kommentteja heti aluksi! Hyvä juttu.
Tässä kuitenkin alkuperäisen teksti alkuosa, kun merkkejä taisi tulla liikaa:
Minulla on nyt ollut kolme kautta käytössä vuodelta 1987 MINOR 700 T peräkoppivene, sisällään samanikäinen YANMAR 4JH-DTE, max. 77hp .
Näinä kolmena kautena savutus käynnistysvaiheesssa on ollut merkillepantavaa, mutta koneen lämmettyä ei enää.
Keväisin turbo ei ilman ärsytystä tai käsinpyöritystä imupuolelta suuren lepokitkan takia ole lähtenyt pyörimään. Kone ei siis saanut tarpeeksi ilmaa ja seurauksena mustaa saavua kierroksia lisättäessä.
...Mustan savun pöllähdys käynnistyksessä ei aina johdu ahtimen toimimattomuudesta , syöttö ei pitäisi olla niin suuri että se ylittäisi savutusrajan niin runsaasti, vaan siitä että useamman työkierron aikana startatessa pa- ei ole syttynyt ja sitten kun palaminen alkaa on polttoainetta yli tarpeen.
Toinen pitkällisen seisonnan jälkeen savutusta tekevä ilmiö on pakoputkistoon jäänyt nokikerros, joka kuivuttuaan lähtee liikkeelle mustana pilvenä.
Dieselautoilijat tietävät tän aika hyvin ja osaavat "puhaltaa " putkiston tyhjäksi ennen katsastuksen päästömittauksia. - igimies
Muutakin on. kirjoitti:
Mustan savun pöllähdys käynnistyksessä ei aina johdu ahtimen toimimattomuudesta , syöttö ei pitäisi olla niin suuri että se ylittäisi savutusrajan niin runsaasti, vaan siitä että useamman työkierron aikana startatessa pa- ei ole syttynyt ja sitten kun palaminen alkaa on polttoainetta yli tarpeen.
Toinen pitkällisen seisonnan jälkeen savutusta tekevä ilmiö on pakoputkistoon jäänyt nokikerros, joka kuivuttuaan lähtee liikkeelle mustana pilvenä.
Dieselautoilijat tietävät tän aika hyvin ja osaavat "puhaltaa " putkiston tyhjäksi ennen katsastuksen päästömittauksia.Käynnistyksessä ei turbo taida olla vielä mukana "prosessissa" ja savukin on sinistä ja savutus jatkuu väheten, kunnes kone on lämmin. Tämä kone käynnistyy lämpimissä olosuhteissa aina heti, joten alkusavu ei voi johtua pitkästä käynnistysajasta.
toteaa igimies etelärannikolta - ExVeneilijä
igimies kirjoitti:
Lupaavia kommentteja heti aluksi! Hyvä juttu.
Tässä kuitenkin alkuperäisen teksti alkuosa, kun merkkejä taisi tulla liikaa:
Minulla on nyt ollut kolme kautta käytössä vuodelta 1987 MINOR 700 T peräkoppivene, sisällään samanikäinen YANMAR 4JH-DTE, max. 77hp .
Näinä kolmena kautena savutus käynnistysvaiheesssa on ollut merkillepantavaa, mutta koneen lämmettyä ei enää.
Keväisin turbo ei ilman ärsytystä tai käsinpyöritystä imupuolelta suuren lepokitkan takia ole lähtenyt pyörimään. Kone ei siis saanut tarpeeksi ilmaa ja seurauksena mustaa saavua kierroksia lisättäessä.
...Se että Yanmarin turbo ei keväisi lähde liikkeelle ilman suostuttelua on ko koneen ominaispiirre!
- minor700
Minulla oli Minor 700 Cabin ja samma 77 hp moottori. Kuulin kyllä silloin tällöin että keväällä ensistartin jälkeen muutamassa 4JHDTE moottoreissa turbo oli jumissa. Sormella pyörittämällä se sitten taas alkoi toimia, en tiedä miksi oli jumissa, olisikohan ollut nokinen?
Ostin moottorin käytettynä ja se savutti kyllä,mutta siellä oli Shellin öljy ja vaihdoin Mobil Delvac 15-W40 ja savutus häipyi muutaman ajotunnin jälkeen.
Voi olla että syy savuamiseen ehkä myös oli että moottori oli työskennellyt Belmarissa joka oli helkkarin paljon painavampi, en tiedä.
Toivottavasti löydät vian- igimies
Aluksi linkki huolto-oppaasta räjäytyskuvineen, jonka linkin löysin hiukan vastaavasta keskusteluryhmästä, jos vaikka joku tarviis:
Yanmar 4JH- Service Manual
4JH-HT(B)E · 4JH-DT(B)E. CHAPTER 1 GENERAL. 1. Exterior Views. 1-1. 2.
Specifications. 1-4. 3. Construction. 1-5. 4. Performance Curves. 1-6.
5. Engine ...
http://sagaforumet.com/yanmar-manual/4JHE/manual.pdf
Niin, kyllä turbo on tarkoitus huoltaa muiden pyörivien ja kuluvien laitteiden ja pislaakien ohella. Kunhan koneen purku osiksi etenee, tehdään mitä katsotaan järkeväksi/lompakko_kestää, kun kone itse nyt on vapaassa tilassa.
Öljystä puheenollen, olen käyttänyt Mobilin Delvac MX 15-40W
igimies kiittää ja kuittaa - igimies
Kiitos kun kerroit asiallisesti esiintyneistä samantapaisista ongelmista ja kokemuksista.
igimies etelärannikolta - igimies
Jäikö tallelle, veneesi potkurin arvot: lapojen lkm, halkaisija ja nousu? Lisäksi max rpm/kn sekä matka-ajossa rpm/kn?
- igimies
Markku Koponen saattaa tiedoksi Minorin Yanmar-koneeseen liittyvää keskustelua ja pyytää osallistumaan keskusteluun rakentavassa hengessä so. avuksi ja opiksi kullekin osallistujalle, toivoo alias igimies
- EX huoltaja
Luulisin että koneessa on polttoainepumpun stefa pettänyt ja polttoaine pääsee öljyn joukkoon. Turbovika ajattelisin johtuvan konetilan ilmansaantivaikeuksista ja konetilan liian korkeasta lämpötilasta. Kone huohottanut öljyhöyryä jase pikittänyt turbon.Aikanaan tein testin ja ajoin konekoppa raollaan ja kone toimi hyvin, kyse silloin oli ylilämpeämisestä ja muutos saatiin aikaseksi konetilan tuuletustra lisäämällä jonka jälkeen ongelmat poistui
- igimies
Kiitos kommeneteistasi! Ruiskun stefaa itsekin alunperin epäilin, mutta tuntematta vielä pumpun toimintaa riittävästi: miten se polttoaine pumpun sisällä oikein huljuu ja kulkee (joku käytti nimitystä sumppu) eli onko se todella vain "voimansiirtoakselin" stefan erottamana itse koneen öljytilasta. Jotain leikkauskuvia pumpusta kyllä on edellä julkaisemassani huolto- ja korjausoppaassa, kunhan niitä oppii tulkitsemaan ja ehtii.
Nii, öljyhöyryhän huohotusputkesta sinne turbon ilomansuodatinpakettiin johdetaan, joten pikeentyy ajan mittaan varmasti. Hyvä teoria huonosta ilmansaannista on kyllä, mutta mikähän alkuperäisen ilmansaannin olisi muuttanut? Liiallista lämpenemistä en myöskään ole havainnut - onhan hälytykset olemassa vaikkei mittareita olekaan. t. igimies
- EX huoltaja
Konetilan riittämätön ilmansaanti ja tuuletus tyyppivika tämän ikäisissä veneissä.Tulee ilmi vasta kun ajetaan pidempään max tehoilla. Vika esiintyy useissa venemerkeissä myös tuontiveneissä.Syöttöpumpun esipaine työntää polttoainetta akselistefasta öljytilaan mutta ei vaikuta toimintaan koska polttoainevajausta ei pääse syntymään.
- igimies
Jotenkin alan kallistua sille kannalle, että kone ei saa sittenkään riittävästi polttoainetta ja syynä voisi olla osaksi vuoto koneen öljytilaan, osaksi siirtopumppu ja sitä edeltävä polttoaineputkisto tankista (ehkä syytä uusia letkut) ja olisko suuttimien säädötkään huollossa edellisenä talvena menneet kohdalleen ja jäljelle jää vielä itse ruiskutuspumppu/sen kunto.
Perustelen kantaani sillä, että kone ei käyttäytynyt tutuksi tulleella tavalla savutuksen suhteen (olinkin aivan ymmällä), kuten keväisin turbon ollessa vielä jumissa, jolloin konetta ei hirvinnyt noeta täydellä kaasulla/vajailla kierroksilla. Viime kesänä savun muodostusta kyllä oli jonkin verran täydellä kaasulla, mutta kone ei vain ottanut kierroksia. Kyllä keskustelu auttaa, igimies kiittää edelleen
- igimies
Tilannepäivitystä: Koeelle tehtiin talven 2011-2012 aikana peruskorjaus, jolloin vaihdettiin turbo ja siirtopumppu uusiin. Suuttimet ja ruiskutuspumppu huollatettiin pajalla. Ruiskutuspumpusta löytyi joku jousivika, josta seurasi dieselöljylle pääsy voiteluöljyn sekaan. En ole vielä saanut tarkempaa loppuraporttia peruskorjauksesta, joten en osaa myöskään vastata tässä vaiheessa yksityiskohtia koskeviin kysymyksiin, ehkä tuonnempana sitten.
Peruskorjausprojekti kaikkinensa meni odotetulla tavalla, siis hyvin.
Kesä 2012 oli peruskorjatun koneen sisäänajokesä, jolloin sisäänajotunteja kertyi n. 50 h teholla 2250 rpm/10 kn.
Ennen remppaa koneen ollessa ns. kunnossa päästiin 3600 rpm/20 kn. Rempan ja sisäänajon jälkeen päästiin vain enimmillään 3000 rpm/15 kn!
Mistäs tuo sitten johtuu? Aluksi on tarkoitus selvittää, mikä potkuri on sopiva tälle vene-moottoriyhdistelmälle. On heitetty epäilys, että alla oleva 3-lapainen 17"x19" olisi liian raskas, joten perustin uuden keskustelupalstan tälle samalle saitille otsikolla: "Mikä potkuri on sopiva yhdistelmässä Minor 700T / Yanmar 4JH-DTE",
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11200200#comment-59481599
jotta pääsisin käsitykseen muilla tällä yhdistelmällä käytetyistä potkureista ja vastaavista rpm/kn-lukemista.
igimies etelärannikolla edelleen vähän Hoona- 12+9
Onhan tuohon muutama vaihtoehto.
Moottori oli ennen remonttia "viritetty" ja syöttöpumppu remontissa säädetty tehdas arvoille.
Remontin jälkeen säädöt on pielessä tai remontti muuten epäonnistunut.
Veneeseen ei varmaan ole lisätty painoa siinä yhteydessä kun kone oli pois sieltä? - igimies
12+9 kirjoitti:
Onhan tuohon muutama vaihtoehto.
Moottori oli ennen remonttia "viritetty" ja syöttöpumppu remontissa säädetty tehdas arvoille.
Remontin jälkeen säädöt on pielessä tai remontti muuten epäonnistunut.
Veneeseen ei varmaan ole lisätty painoa siinä yhteydessä kun kone oli pois sieltä?(12 9):lle: Olet ensimmäinen, joka osaa tulkita (tai lukea tekstiäni riittävän tarkasti) minun ajatuksenkulkuani - viimeinkin! Tekstisi "syöttöpumppu" on ymmerrettävä ruiskutuspumpuksi. Toki siirtopumppukin on (uusittiin), mutta mahtaako siinä olla oleellisia säätömahdollisuuksia ollenkaan.
Kun tässä taas kerran joudun sanomaan, että tarkoitukseni on sulkea pois mahdollisia vaikuttavia tekijöitä, niin se on tuo hyötysuhteeltaan aika huono lenkki - potkuri. Näin poissuljettavat tekijät vähenevät yksi kerrallaan, jolloin päästään itse ongelmaan kiinni - talven keskelläkin. - Rautalankaa
igimies kirjoitti:
(12 9):lle: Olet ensimmäinen, joka osaa tulkita (tai lukea tekstiäni riittävän tarkasti) minun ajatuksenkulkuani - viimeinkin! Tekstisi "syöttöpumppu" on ymmerrettävä ruiskutuspumpuksi. Toki siirtopumppukin on (uusittiin), mutta mahtaako siinä olla oleellisia säätömahdollisuuksia ollenkaan.
Kun tässä taas kerran joudun sanomaan, että tarkoitukseni on sulkea pois mahdollisia vaikuttavia tekijöitä, niin se on tuo hyötysuhteeltaan aika huono lenkki - potkuri. Näin poissuljettavat tekijät vähenevät yksi kerrallaan, jolloin päästään itse ongelmaan kiinni - talven keskelläkin.Inttämisesi johtuu siitä että et ole ymmärtänyt alkuunkaan asiaa, vaan juuttunut ajatuksissasi oletukseen, jota kukaan muu ei pidä potentiaalisena.
Kokemusten mukaan ko.vene kulkee 15 kn jo 50 hv teholla ja pitäisi kulkea 20 kn 77 hv teholla.
Kun veneesi nyt kulkee vain sen 15 kn, moottoriteho on n.50 hv korkeintaan.
Sattumalta kyseisen moottorin maksimiteho on tuota luokkaa silloin kun ahtopaineen mahdollistama syöttölisä puuttuu.
Tätä on yritetty selittää erilaisin tavoin toistamiseen, mutta kun olet saanut päähäsi viritysajatuksen, mikään muu ei näytä menevän jakeluun edes miltään osin.
Tarkista nyt hyvä mies ensin, onko moottorisi kunnossa ja vasta sitten lähdet hakemaan vahvistusta mahdollisille viritysolettamuksillesi. - 12+9
igimies kirjoitti:
(12 9):lle: Olet ensimmäinen, joka osaa tulkita (tai lukea tekstiäni riittävän tarkasti) minun ajatuksenkulkuani - viimeinkin! Tekstisi "syöttöpumppu" on ymmerrettävä ruiskutuspumpuksi. Toki siirtopumppukin on (uusittiin), mutta mahtaako siinä olla oleellisia säätömahdollisuuksia ollenkaan.
Kun tässä taas kerran joudun sanomaan, että tarkoitukseni on sulkea pois mahdollisia vaikuttavia tekijöitä, niin se on tuo hyötysuhteeltaan aika huono lenkki - potkuri. Näin poissuljettavat tekijät vähenevät yksi kerrallaan, jolloin päästään itse ongelmaan kiinni - talven keskelläkin.Sama pumppu, käytetään siitä suihkutuspumppu nimeäkin. Siirtopumpun tehtävä on tuoda riittävästi polttoainetta "annostelupumpulle" eli siinä ei ole mitään säädettävää.
Hommaa sieltä diesel korjaamolta lappu mistä selviää säädetyt arvot:
max. vetävät kierrokset?,annosmäärä ilman ahtoa? mm3, max. annosmäärä ?mm3 sekä max. kierrokset?. Nuo tiedot sen takia että jos moottori ottaa 3600 r/min ilman kuormaa niin "vetävät" kierrokset on luokkaa 3200 r/min tai jotain sinnepäin, johtuen pumpun kierrosten rajoitus toiminnasta. Annosmäärä taas kertoo tehon suuruusluokan suurinpiirtein.
"Rautalankaa" lainaten ( Kokemusten mukaan ko.vene kulkee 15 kn jo 50 hv teholla ja pitäisi kulkea 20 kn 77 hv teholla.
Kun veneesi nyt kulkee vain sen 15 kn, moottoriteho on n.50 hv korkeintaan.
Sattumalta kyseisen moottorin maksimiteho on tuota luokkaa silloin kun ahtopaineen mahdollistama syöttölisä puuttuu.) Onko tämä pois suljettu. Ilmeisesti näissä ei käytetä kovinkaan kummoisia ahtopaineita?
Potkurin jättäisin joka tapauksessa rauhaan toistaiseksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4663664Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152726Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2762114Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4431988Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841344- 1561251
Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631108- 791025
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä411008- 56999