Voidaanko siten puskasta nimettömänä kirjoittaneen tekstit lukea alkuperäiseen Raamattuun edes kuuluviksi.?
Asiasta on maininta v.92 käännöksen asianomaisessa kohdassa Uudessa Testamentissa:
(Mark.16)
8 Ulos tultuaan naiset pakenivat haudalta järkytyksestä vapisten. He eivät kertoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät. [
Jeesus ilmestyy lähimmilleen
9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. [Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8.Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.][
Puskakirjoittaja kirjoitti Markuksen evankeliumin loppuosan
10
87
Vastaukset
Nytkö vasta tuon tajuat, vaikka olen tuonut sen esille jo aikoja sitten?
RAAMATUN KAKSI KASTEKÄSKYÄ
1. Kaikkivaltiaan Jumalan ja hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kastekäsky:
Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
2. Tämän maailman jumalan, Saatanan, ja hänen Antikristus poikansa kastekäsky:
Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.
Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä.
He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."
Tämän on joku alkuseurakunnan totuuden hylännyt ihminen onnistunut lisäämään Markuksen evankeliumin loppuun. Sillä alkuperäisen Markuksen evankeliumin 16. luku päättyy jakeeseen 8:
"Ulos tultuaan naiset pakenivat haudalta järkytyksestä vapisten. He eivät kertoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät."
Ei tosin ole mahdotonta sekään, että Paavali itse, tai joku hänen seuraajansa olisi onnistunut tämän Markuksen evankeliumin loppuun lisäämään.
Sitä puoltavat myös Paavalin nuotiosta nostama käärme, kielillä puhuminen, pahojen henkien pois ajaminen ja hänen rättisulkeisensa.- Markuksen lopusta
Sinun kirjoituksestasi juuri sain vahvistusta asialle, että niinhän juuri asia on.
Saattaahan olla, että palstalla on sellaisia hurmahenkiä, jotka juovat myrkkyä ja nostelevat paljain käsin myrkkykäärmeitä ja puhuvat sekavia hurmoskieliä?
Minä en ainakaan tiedä yhtään sellaista, johon käärmeenmyrkky ei tehoaisi.
Jumalan valituilla on "terveen harkinnan henki" näissä asioissa. Kiitos siitä.
- nimetön.
Jos kirjoitat nimellä ne lasketaan sinun nimiisi ja jos kirjoitat nimetönnä, et saa kunniaa.
Omalla nimellä rehellisesti totuutta kirjoittavan ei tarvitse kärkkyä kaltaistesi tekopyhitettyjen kunniaa, koska hän saa sen suoraan taivaasta.
Miksi et ole pystynyt kilvoitteleemaan Jeesuksen luokse, jotta olisit saanut häneltä Hengebn ja tehtävän. Nyt sinun on tyytyminen vain tähän:
"Te kyllä tutkitte kirjoituksia, koska luulette niistä löytyvän
iankaikkisen elämän - ja nehän juuri todistavat minusta.
Mutta te ette tahdo tulla minun luokseni, että saisitte elämän.
En minä ole ihmisten kiitosten tarpeessa. Minä tunnen teidät:
teissä ei ole rakkautta Jumalaan.
Minä olen tullut Isäni nimissä, ettekä te ota minua vastaan.
Mutta jos joku toinen tulee omissa nimissään, silloin te kyllä
olette vastaanottavaisia.
Kuinka te voisittekaan uskoa! Te kärkytte kunniaa toisiltanne
ettekä etsi sitä kunniaa, joka tulee yhdeltä ainoalta Jumalalta."
Jos tämä loppukatkelma kelpasi varhaiskristillisille uskovaisille, seurakuntalaisille ja silmännäkijöille niin miksi ihmeessä meidän on syytä ruveta sitä poistamaan? Jumala kyllä piti huolen Sanastaan jo silloin ja niin on tekevä tänäkin päivänä, ei yli eikä ali sen mitä on kirjoitettu.
- äly hoi
No eihän kirjoitettua uutta testamenttia ollut vielä silloin olemassakaan kun alkuseurakunta oli vielä koossa.
äly hoi kirjoitti:
No eihän kirjoitettua uutta testamenttia ollut vielä silloin olemassakaan kun alkuseurakunta oli vielä koossa.
Raakaversioita on hyvinkin voinut olla, lisänä suullinen perimätietö ja muistiinpanot. Eli tämäkin kyseinen loppukatkelma on hyvinkin voinut olla jo olemassa.
- Markuksen lopusta
juhani1965 kirjoitti:
Raakaversioita on hyvinkin voinut olla, lisänä suullinen perimätietö ja muistiinpanot. Eli tämäkin kyseinen loppukatkelma on hyvinkin voinut olla jo olemassa.
puhut omiasi. Ennen Jerusalemin hävitystä v.70 jKr ei ollut mitään Markuksen lopun kaltaisia lisäyksiä evankeliumeissa.
Ne on joku tunteman kirjoittaja (mahd.Paavali itse) lisännyt sinne jälkikäteen. Käärmeitten nosteleminen viittaa siihen ajanjaksoon.
Jeesus ei juonut myrkkyjuomia eikä nostellut paljain käsin käärmeitä, kuten Amerikkalaisissa lahkoissa tehdään joukkoitsemurhia sillä tavoin.
- luetaan oikein
[Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8.Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.]
Tuokin on siellä. Totta se on, että hurmahenkien "kastekäsky" on tekaistu lisä alkuperäiseen Raamattuun! - up
up
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1076241Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3685906Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie625282Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3373880Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.42315Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1432287Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1121354- 121151
- 178987
- 56813