Pään MRI ja ahtaan paikan kammo

arveluttaa

Äidillä epäillään Alzheimeria (siis kyllä se sitä on tk-lääkärin arvion mukaan mutta diagnoosi puuttuu) ja nyt tuli ajat tutkimuksiin. Mutta miten saan 83 vuotiaan ahtaan paikan kammoisen ja levottoman äitini suostumaan MRI tutkimukseen?? Enhän voi petkuttaakaan, jätää kertomatta miten tutkimus tehdään kun hän haluaa tietää kuitenkin mitä siellä tapahtuu.

Äiti vipeltää koko ajan, liikuttelee itseään, istuu, nousee jne... nukkuminenkin levotonta. Lääkkeitä esim. rauhoittavia saati nukutusta toimenpiteissä kammoaa. Ei kai niitä väkisin voi antaa? Entä saako diagnoosia lainkaan ilman tätä tutkimusta?

Löytyisikö joku kiltti joka osaisi kommentoida? Aika on heti Uuden Vuoden jälkeen. Soitan kyllä sairaalaan ja kyselen mutta kokemusperäisiäkin neuvoja kaipaan.
Kiitos!

14

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soroppi

      Hei, esim pienet lapset, nuoretkin nukutetaan, koska kuvauksessa täytyy olla ihan paikoillaan... meillä on näin tehty polven mri kanssa, meni ihan ok. Aamulla osastolle, nukutus ja kuvaus, illansuussa kotiin. Ei edes itse tarvinnut ehdottaa, sanoivat että näin parasta...

      Ystäväni kävi vatsalaukun tähystyksessä ja pelkäsi ihan hirveästi, tärisi ja olin aivan valkoinen kauhusta kun hän meni tutkimuksiin, hoitaja heti tajusi tilanteen ja ystävni sai suonen sisäinen lääkityksen, eikä hän muista koko tutkimuksesta mitään.

      Kyllä äidillesi sopiva lääkitys tms löytyy.. soita sinne tutkimuspaikkaan ja kerro tilanne, niin varmsti osaavat antaa oikeanlaisen rauhoittavan lääkkeen.

      • soroppi

        sori tuli kirjoitusvirhe tuohon äskeiseen.. siinä lukee olin, kun piti kirjiottaa oli... siis ystäväni oli..


      • ap.

        Kiitos kommentista, soroppi,
        juttelin alustavasti äidin kanssa, tällä hetkellä tuntuu että hän ei siihen tutkimukseen suostu. Oma muistihoitaja tulee lomilta joulun jälkeen niin kysyn saisiko jututettua äitiä niin että mieli muuttuisi.

        Ongelmana just tuo lääkekammo ajatellen rauhoittamista/nukutusta.
        Nytkin jos saa uusia lääkkeitä - tai vaikka vaan kalkki- d-vitam.valmisteen kuten taannoin, on hirveän tarkalla "mitä oireita siitä uudesta lääkkeestä tulee".
        Tutkimus ois tärkeä että saisi tautia hidastavan lääkkeen, mutta suostuuko sitten syömään sitäkään. Vaikka kotipalvelu jakaa lääkkeet joka päivä, äiti on hirmu tarkalla mitä siinä kupissa on.

        Hänellä ei omasta mielestään ole mitään muistiongelmia lukuunottamatta "vanhuuden mukanaan tuomat" niin ei kuulemma tarvitse lääkettäkään. Ulkopuolisen silmin merkit ovat selvät. Huoh.


    • Helmi

      Kyllä iäkkään ihmisen nukutuksessakin on riskinsä. Varmaan olisi paikallaan pohtia tutkimuksen määränneen lääkärin kanssa kokonaistilannetta. Voitaisiinko asia hoitaa jotenkin toisin? Mitkä tutkimukset ovat todella tarpeellisia varsinkin jos äitisi suhtautuminen asiaan on tuo. Jos äitisi ei suostu, en kyllä katsoisi hyvällä vängällä tehtävää tutkimustakaan.

      • ap.

        Helmi, olen samaa mieltä, väkisin ei ryhdytä tutkimukseen, tuskin sellaista käytäntöä onkaan.

        Ajattelin, että muistihoitajan kanssa jutellen äiti saa paremmin selkoa (sen minkä voi ymmärtää) tutkimuksista kuin minun, maallikon kuvaamana. Ja ettei itselleni jäisi jälkitunne että jätin äidin hoitoasian liian helposti retuperälle.

        Silläkin täältä kyselen kommentteja että miten tiukkoja noiden tutkimusten suhteen yleensä ollaan alzheimerissa, ettei sitten jäisi sen takia ilman hoitoa - jos nyt yleensä lääkkeitä haluaa? (en nimittäin tiedä äidin näkemystä, hän vaikenee kun mainitsen lääkkeistä jotka voisivat hidastaa muistin huonnonemista ja mahdollistaisivat itsenäistä asumista pidempään)
        Uudessa tilanteessa omaisen osa on monitahoinen. Tk:ssa täsmällisesti neuvotttiin miten edetä eli just nämä tutkimukset. En siinä vaiheessa osannut kyseenalaistaa vaan ajattelin että lääkäri näkee potilaan valmiudet ja tutkimustarpeet.

        Taidan olla aika keltanokka....


      • Helmi
        ap. kirjoitti:

        Helmi, olen samaa mieltä, väkisin ei ryhdytä tutkimukseen, tuskin sellaista käytäntöä onkaan.

        Ajattelin, että muistihoitajan kanssa jutellen äiti saa paremmin selkoa (sen minkä voi ymmärtää) tutkimuksista kuin minun, maallikon kuvaamana. Ja ettei itselleni jäisi jälkitunne että jätin äidin hoitoasian liian helposti retuperälle.

        Silläkin täältä kyselen kommentteja että miten tiukkoja noiden tutkimusten suhteen yleensä ollaan alzheimerissa, ettei sitten jäisi sen takia ilman hoitoa - jos nyt yleensä lääkkeitä haluaa? (en nimittäin tiedä äidin näkemystä, hän vaikenee kun mainitsen lääkkeistä jotka voisivat hidastaa muistin huonnonemista ja mahdollistaisivat itsenäistä asumista pidempään)
        Uudessa tilanteessa omaisen osa on monitahoinen. Tk:ssa täsmällisesti neuvotttiin miten edetä eli just nämä tutkimukset. En siinä vaiheessa osannut kyseenalaistaa vaan ajattelin että lääkäri näkee potilaan valmiudet ja tutkimustarpeet.

        Taidan olla aika keltanokka....

        Olen joskus kuullut että jos tutkimukset eivät onnistu voidaan alzheimer-lääkitys aloittaa kokeilumielessä ilman kaikkia tutkimuksia, vaikka tutkimukset olisi kyllä hyvä tehdä ennen lääkityksen aloitusta. Tämän kuitenkin harkitsee tilannearviota tekevä geriatri.

        Sinä omaishoitajana tunnet äitisi parhaiten. Tiedät mitä hän käyttäytyy, miten hän suhtautuu erilaisiin asioihin. Tutkimukset määräävä lääkäri usein vain katsoo tutkimusprotokollan ja määrää sen mukaisesti. Eri asia on sitten miten tutkimukset onnistuvat. Muistihoitajan kanssa asioista keskustelu on hyvä idea.

        Eiköhän me muutoin kaikki olla omaisen kyseessä ollen keltanokkia.


    • 4+3

      Hei, sillä muistihoitajalla on varmaan tietoa, kuinka yleistä tuo mri kuvaus on..

      • Helmi

        Kaikille muistihäiriöpotilaille tulisi muistihoitajan mukaan tehdä pään kuvantamistutkimukset. Pään ct on halvempi kuin mri.


      • 5+5
        Helmi kirjoitti:

        Kaikille muistihäiriöpotilaille tulisi muistihoitajan mukaan tehdä pään kuvantamistutkimukset. Pään ct on halvempi kuin mri.

        Nututus on aina riski, oli minkä ikäinen tahansa...ainakin näin olen joka kerta saanut kuulla lääkärin suusta, kun tämän oman perheen kanssa olen niitä reissuja tehnyt...

        Meillä tässä lähipiirissä oli viime keväänä 84 v sydänleikkauksessa ja siitä toipunut, ajaa taas autoa ja ulkoilee kuten ennenkin.. vaikka meistä moni taisi ajatella, että tuleeko setä enää takaisin..

        Mutta jos niitä mri kuvauksia tosiaan tehdään jokaiselle muistihäiriöiselle, niin kai niitä muitakin pelokkaita tutkimukseen menijöitä on ja miten heitä on hoidettu sitten.. dormicum suoneen vai..


      • Helmi
        5+5 kirjoitti:

        Nututus on aina riski, oli minkä ikäinen tahansa...ainakin näin olen joka kerta saanut kuulla lääkärin suusta, kun tämän oman perheen kanssa olen niitä reissuja tehnyt...

        Meillä tässä lähipiirissä oli viime keväänä 84 v sydänleikkauksessa ja siitä toipunut, ajaa taas autoa ja ulkoilee kuten ennenkin.. vaikka meistä moni taisi ajatella, että tuleeko setä enää takaisin..

        Mutta jos niitä mri kuvauksia tosiaan tehdään jokaiselle muistihäiriöiselle, niin kai niitä muitakin pelokkaita tutkimukseen menijöitä on ja miten heitä on hoidettu sitten.. dormicum suoneen vai..

        Mri ja ct eivät ole sama tutkimus. En tiedä miten on hoidettu.


    • Vähän samanlaista.

      Aloittajalle.
      Onko äidilläsi ollut aina ahtaan paikan kammo?
      Mietin vain mitä kaikkea sairaus voi tuoda mukanaan. Luonne muuttuu, lähes aina hunompaan suuntaan, epäluuloisuutta kuten äidilläsi lääkkeitä kohtaan. Vai onko hän aina ollut sellainen että ei ota mielellään lääkkeitä?

      • ap.

        Kyllä äidin vastaus on selkeä "ei" tuolle MRI:lle, sanoo kuolevansa siihen. Vaikka olisi kuinka hyvät keinot hoitohenkilökunnalla niin jos potilas ei laitteeseen suostu niin...? Millainen on sitten tuo mainittu Ct? Tulee kiire päätösten kanssa kun heti tammikuun alussa olisi se aika.

        Kysyin ahtaan paikan kammosta, ei osannut sanoa onko ollut ihan lapsesta saakka, itse epäilen että tietyt rankat kokemukset nuorena aikuisena ovat laukaisseet sen. Esim. teltassa ei voi olla jos vetoketju suljetaan, ei hissiin, ei sängyssä seinän puolelle, ei korkeita kauluksia neuleissa tai muutakaan puristavaa ....jne. Tässä ei muutosta, vaan on ollut minun koko elinaikani samanlainen.

        Vajaassa parissa vuodessa ovat Alzheimer oireet ilmenneet, en vaan sitä ihan alussa edes tajunnut. Sitäkin jo märehdin että jollei hän lopulta huoli edes lääkkeitä (erittäin itsepäinen), koko rumba on turha ja sittenkö vain hyväksyn hänen oman, vajaalla ymmärryksellä tehdyn päätöksen ja annan hänen huonontua ennen aikojaan laitoskuntoon. Vaikka eihän sitäkään kokeilematta tiedä auttavatko lääkkeet edes.

        Nyt vielä pärjää joten kuten yksin kun auttelen ja kotipalvelu käy aamulla. Kaatui pahasti ja alkoi pelätä. Ennen niin reipas ulkoilu on jäänyt nyt olemattomaksi tassutteluksi käsikynkkää.


    • ristiina ja tytär

      Saahan varmistuksen alzheimerista selkäydinnäytteellä,,ainaskin meillä näin,mitä turhaan kiusata noin vanhaa ihmistä,lääkitystä vaan ja siedettävä loppuelämä!

    • 151515

      Juu, on varmasti kova pala vanhan ihmisen kanssa kun tulee tilanteita, joissa vanhus kieltäytyy hoidosta.. ja saakin kieltäytyä..

      Autismi ja asperger perheissä tämä on ihan arkipäivää, ei mitään uutta eikä ihmeellistä.. potilaan edun takia vaan välillä joutuu tekemään pakkoratkaisuja sekä lääkäri, että omaiset..

      Ymmärrän myös lääkärien kannan, he tahtovat tehdä työnsä hyvin ja tarkasti.. eikä se aina todellakaan ole "kivaa ja mukavaa"..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5095
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1325
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe