Olen ollut viisi vuotta omaishoitajana ja saan alinta omaishoitajan palkkiota. Jos muutamme toiseen kuntaan, niin jatkuuko palkkion saaminen siellä "automaattisesti", vai pitääkö aloittaa "rumba alusta"?
Päätös palkkion maksamisesta on siis jo kerran tehty. Hoidettava sairastaa MS-tautia, joka nykytietämyksen mukaan ei ole parannettavissa, vaan tulevat vuodet vievät toimintakykyä yhä huonommaksi.
Kuka tietää?
7
98
Vastaukset
- Harkitse tarkkaan
Jos muutatte toiselle paikkakunnalle, ei omaishoidontuen saaminen ole itsestään selvää, vaan omaishoidontukea on sielläkin haettava. Tulos riippuu siitä, onko uudella kotikunnalla riittävästi tarkoitukseen varattuja varoja.
Monet köyhät kunnat tekevät tietoisesti alimitoitetun budjetin, mikä on erittäin valitettava tosiasia sekin. Moni omaishoidontukeen oikeutettu hakija jää jatkuvasti sitä ilman, kun ei kunnalla ole riittävästi tarkoitukseen varattuja määrärahoja.
Sinun sijassasi ottaisin ensiksi yhteyttä uuden kotikuntanne sosiaaliviranomaisiin ja selvittäisin omaishoidontuen jatkumisen, ennenbkuin tekisin muuttopäätöksen.
Sinun täytyy ilmoittaa muutostanne myös nykyiselle kotikunnallesi - yhteyshenkilön nimi ja puhelinnumero löytyvät omaishoitajasopimuksestanne. Omaishoitajasuhde nykyiseen kotikuntaasi katkeaa muuttaessanne muualle.
Onnea jatkoon ja voimia sinulle :-) - sekin koettu
Meillä kävi niin että muuttaessamme toiselle paikkakunnalle aloin saada omaishoidontukea. Entinen kotikunta eväsi anomuksen kerta toisensa jälkeen.
Olin seitsemännellä sijalla jonossa, kun kuusi hoidettavaa olisi kuollut sitten minun vuoroni saada tukea, jos ei kiireellisempiä olisi tullut väliin.
Hoidettavan kunto ja hoidon vaativuus eivät siellä merkinneet mitään.
Omaishoidontuki ei kuulemma ollut subjektiivinen oikeus, kun ta saa päättää kenelle maksaa, lääkärin lausunnot ym... ovat sivuseikkoja. - 88881111
Riippuu kunnasta.. ainakin meillä päin kaikki jotka ovat oikeutettuja saavat omaishoitotuen... käsittääkseni kunta ei edes voi vedota määrärahojen puutteeseen.. tai tietenkin voi jos tahtoo mutta se ei ole laillista.. ainakin jokunen hallinto-oikeuden päätös kunnan määrärahojen puutteesta on tullut omaishoitajan eduksi...
- raskasta on, mutta
Tästä on kymmenen vuotta kun anoin ja evättiin selityksenä että ollaan seitsemäntenä jonossa.
En tiedä ollanko siellä kunnassa saatu parannusta aikaan kun omaishoidon vastaava muuttui.
Kun tuki myönnetään ensimmäisen kerran, se yleensä tulee helposti edellen.
Minulla on vähän yli 500€ kk tuki, vero vie siitä suuren osan, noin 300€ jää käteen.
Hoidettavani on erittäin paljon työtä vaativa ja kotiin sitova.
- Pitäkää puolenna
Tilanne vaihtelee kunnissa paljon, riippuen kuntien varallisuudesta. Meille vastattiin, ettei rahaa yksinkertaisesti ole, vaikka mieheni oli diagnoosin tultua jo saattohoitovaiheessa, elinaikaa lääkärin mukaan todennäköisimmin joitain kuukausia.
Kului ehkä noin puoli vuotta, jonka jälkeen meillä käynyt sosiaaliviranomainen otti yhteyttä ja sanoi, saan omaishoidontukea ALIMMAN luokituksen mukaan, joka oli siihen aikaan noin 250 euroa - verot. Omaishoidontukea maksettiin taannehtivasti pari kuukautta taaksepäin.
Mieheni eli vastoin odotuksia vielä 1,5 vuotta. Olin niin shokissa ja voimaton, etten jaksanut edes ajatella anoa omaishoitajakorvauksen korotusta. Se pysyi samana loppuun asti. Hoidin mieheni yksin kotona loppuun asti.
Kerron tämän vain korostaakseni sitä, että mitään ei anneta ilmaiseksi. Jos minulla olisi ollut voimia anoa omaishoidontuen korotusta, olisin ehkä saanut omaishoidontukea korkeimman luokituksen mukaan.
En ole katkera enkä vihainen, saan syyttää asiasta vain omaa jaksamatonta itseäni. Kaikkea ei voi rahalla mitata.- omaishoitaja.
Voi kuinka hyvin ymmärrän sinua. Kun on oma rakas läheinen odottaa kuolemaa, ei jaksa sillä hetkellä taistella rahasta, se on ehkä vähäisimpiä huolia siinä vaiheessa.
Kyllä päättäjien pitäisi tajuta asia ilman muuta ja laittaa asiat myös rahallisen tuen suhteen kuntoon.
Ei kaikkea voi mitata rahassa, sillä ei ole mitään merkitystä kun täältä lähdemme.
- tulessss
Olen ollut omaishoitaja reilusti yli 10 v. Täällä päin on tänä aikana asiat ovat menneet eteenpäin toki puutteita on vieläkin.. mutta kuitenkin, katson että kehitystä on tapahtunut ja toistaiseksi voimassa olevat omaishoidonsopimukset ovat olleet jo vuosia, ei tarvitse miettiä onko kunnalla rahaa vai ei.. tiedotteita tulee omaan sähköpostiin ja nettisivuitakin löytää tietoa.. sekä täällä esim tehtiin kysely niille, jotka eivät käytä vapaita.. osalla on sukulaisia ja lapsia, ketkä auttavat..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3026907Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151297- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541076Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982