Teille jotka elätte avoliitossa

Olemme muuttamassa poikakaverini kanssa yhteen. Olen asunut aikaisemminkin avoliitossa, joka sanotaanko, meni päin helvettiä...
Mielenkiinnosta nyt haluaisin esittää teille muutaman kysymyksen ja olisin kiitollinen jos vastaisitte:)

1. Miten teillä hoidetaan raha-asiat? Maksatteko ruokaostokset luotolla ja laskun puoliksi, vai meneekö lasku "suunnilleen tasan"? Vai maksaako toinen asumiskulut ja toinen ruokamenot?
Mieheni tienaa n. 300-400e vähemmän kuukaudessa entä minä, pitäisikö sen vaikuttaa jotenkin asiaan?

2. Miten teillä tehdään kotitöitä? Edellisessä parisuhteessa mies piti itsestäänselvyytenä että minä teen kaiken. (Kotitöiksi nyt luetaan lumityöt, ruohonleikkuu ja auton korjaus. Itse pidän lumitöistä ja ruohonleikkuusta yms. mutta jätän auton korjauksen mielelläni miehelle.)

3. Edelliseen kysymykseen liittyen, pitääkö naisen siivota useammin jos hän katsoo tarpeelliseksi siivota kerran viikossa, kun miehen mielestä kahdesti kuussa riittää? Vai siivotaanko silti yhtä paljon molemmat?

61

3635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eivind

      Olet siis ottanut opiksesi epäonnistuneesta avoliitosta, hyvä näin.
      Ruoka- kemppari- yms. yhteisiä arkikuluja varten kumpikin siirtää määrätyn tulohin suhteutetun summan eri tilille.
      Kotityöt puoliksi, siitä älä tingi.
      Siivoaminen vaikka vuorotellen viikon ja kahden välein yhdessä?
      Ja pidä kiinni sovituista asioista; miehillä on kumma taipumus luistaa juuri kotitöistä...

      • Joo, kyllä sen verran olen ottanut opikseni että en anna toista kertaa kenekään itseäni alistaa moiseen mitä se silloin oli...

        Tuo ns. "yhteinen tili" kuulostaa ihan hyvältä idealta. Pystyykö pankissa aukaisemaan tilin niin, että se on molempien käytössä?

        Mitä mieltä vielä olette siitä, kun mies syö huomattavan paljon enemmän entä minä. Olen itse aika pieniruokainen. Laitetaanko ruokakulut silti puoliksi? Tuntuu tyhmältä toisaalta että mies maksaisi sen takia enemmän tälle yhteiselle tilille... Noh, kai se pitää vain katsoa. Jos ruokakulut nousevat huomattavasti niin ehkä sitä on sitten syytä harkita.


      • älä lyö

        ei voi ihan tasaarvoisesti jakaa kotitöitä. kyllä meillä minä siivoan ja pidän paikat puhtaana enemmän kuin avomies. enkä siitä valita sillä... on paljon semmoisia töitä joita minä en osaa enkä fyysisesti jaksa. niin kuin esim auton kunnossa pito, vai meinaatko että kaikki naiset voi itse hoitaa myös auto remontin ?

        kaverini tekee myös paljon remonttia jne mihin minä en kykenisi. hän tekee myös kaikki raskaammat työt. miksi siis vaatia täydellistä työnjakoa ? eikö ole parempi että kumpikin auttaa siinä missä on parempi ja pystyy ?
        meillä mennään sillä periaatteella että autetaan missä vodiaan jotta hommatr tulee hoidettua, ei ole mitään vuoroja puolin tai toisin niin kuin monesti olen kuullut muilla että esim. " mä tiskasin viimmeksi"


      • Yhdessä 8 vuotta
        älä lyö kirjoitti:

        ei voi ihan tasaarvoisesti jakaa kotitöitä. kyllä meillä minä siivoan ja pidän paikat puhtaana enemmän kuin avomies. enkä siitä valita sillä... on paljon semmoisia töitä joita minä en osaa enkä fyysisesti jaksa. niin kuin esim auton kunnossa pito, vai meinaatko että kaikki naiset voi itse hoitaa myös auto remontin ?

        kaverini tekee myös paljon remonttia jne mihin minä en kykenisi. hän tekee myös kaikki raskaammat työt. miksi siis vaatia täydellistä työnjakoa ? eikö ole parempi että kumpikin auttaa siinä missä on parempi ja pystyy ?
        meillä mennään sillä periaatteella että autetaan missä vodiaan jotta hommatr tulee hoidettua, ei ole mitään vuoroja puolin tai toisin niin kuin monesti olen kuullut muilla että esim. " mä tiskasin viimmeksi"

        Samoilla linjoilla ollaan. Selkeät roolit toimii paremmin kuin että jaetaan puoliksi kun niitä ei kuitenkaan voi jakaa. Mies ei ainakaan meillä ole vielä kertaakaan vessaa pessyt mutta en minäkään ole renkaita tai öljyjä autoihin vaihdellut. Lumitöistä teen niin paljon kuin jaksan mutta miehelle ne viime kädessä jää ja kaikki remonttihommat myös.


      • :)
        porggana kirjoitti:

        Joo, kyllä sen verran olen ottanut opikseni että en anna toista kertaa kenekään itseäni alistaa moiseen mitä se silloin oli...

        Tuo ns. "yhteinen tili" kuulostaa ihan hyvältä idealta. Pystyykö pankissa aukaisemaan tilin niin, että se on molempien käytössä?

        Mitä mieltä vielä olette siitä, kun mies syö huomattavan paljon enemmän entä minä. Olen itse aika pieniruokainen. Laitetaanko ruokakulut silti puoliksi? Tuntuu tyhmältä toisaalta että mies maksaisi sen takia enemmän tälle yhteiselle tilille... Noh, kai se pitää vain katsoa. Jos ruokakulut nousevat huomattavasti niin ehkä sitä on sitten syytä harkita.

        meillä toimii hyvin "vihreän pankin" tili, saa ilmaiset kortit ja tältä tililtä maksetaan kaikki yhteiset kulut, omaa korttia vingutan sitten käsilaukkuostoksilla :) yhteiselle tilille molemmat siirtää joka kk rahaa ja näin on mennyt paljon paremmin kuin edellisessä suhteessa jossa yritimme maksaa ruokaostokset vuorotellen...


      • Joustavuutta
        porggana kirjoitti:

        Joo, kyllä sen verran olen ottanut opikseni että en anna toista kertaa kenekään itseäni alistaa moiseen mitä se silloin oli...

        Tuo ns. "yhteinen tili" kuulostaa ihan hyvältä idealta. Pystyykö pankissa aukaisemaan tilin niin, että se on molempien käytössä?

        Mitä mieltä vielä olette siitä, kun mies syö huomattavan paljon enemmän entä minä. Olen itse aika pieniruokainen. Laitetaanko ruokakulut silti puoliksi? Tuntuu tyhmältä toisaalta että mies maksaisi sen takia enemmän tälle yhteiselle tilille... Noh, kai se pitää vain katsoa. Jos ruokakulut nousevat huomattavasti niin ehkä sitä on sitten syytä harkita.

        Kyllä pankissa voi avata tilin jolle molemmilla on käyttöoikeus. Sinne menemään tilipäivänä tiettymäärä rahaa molempien tileiltä automaattisesti. Ja vuokrat ym. maksuun sieltä.

        Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, mutta itsestä olisi naurettavaa, jos oltaisiin niin tarkkoja, että enemmän syövä maksaa enemmän ruokalaskusta... Eri asia, jos toinen on herkkusuu, joka ostaa todella kalliita ruokia. Tai esim. jos toinen vaan polttaa, tupakoita en maksaisi. Koska en edes haluaisi, että toinen polttaa ja itse en edes raskisi polttaa että se on epäterveellistö


      • bruuki
        porggana kirjoitti:

        Joo, kyllä sen verran olen ottanut opikseni että en anna toista kertaa kenekään itseäni alistaa moiseen mitä se silloin oli...

        Tuo ns. "yhteinen tili" kuulostaa ihan hyvältä idealta. Pystyykö pankissa aukaisemaan tilin niin, että se on molempien käytössä?

        Mitä mieltä vielä olette siitä, kun mies syö huomattavan paljon enemmän entä minä. Olen itse aika pieniruokainen. Laitetaanko ruokakulut silti puoliksi? Tuntuu tyhmältä toisaalta että mies maksaisi sen takia enemmän tälle yhteiselle tilille... Noh, kai se pitää vain katsoa. Jos ruokakulut nousevat huomattavasti niin ehkä sitä on sitten syytä harkita.

        Ennustan huonoa loppua; "olen pieniruokainen ja mieheni syö enemmän" voi helvvv..
        Seraavaksi laskewt suupalat??
        Yhteiselämänne olisi yhtä senttien laskemista, päästä mies pahasta ja ole yksin.
        Minun entinen akka oli kaltaisesi. Olin työtön ja akka laski kauppaostoksia teki mulle velkatiliä vaan nyt on toisin päin
        Akka vinkuu takaisin mutta en huoli.


      • bgnhghmh
        :) kirjoitti:

        meillä toimii hyvin "vihreän pankin" tili, saa ilmaiset kortit ja tältä tililtä maksetaan kaikki yhteiset kulut, omaa korttia vingutan sitten käsilaukkuostoksilla :) yhteiselle tilille molemmat siirtää joka kk rahaa ja näin on mennyt paljon paremmin kuin edellisessä suhteessa jossa yritimme maksaa ruokaostokset vuorotellen...

        Meilllä säästetään ruokaostoskuitit ja kerran kuussa katsotaan, mitkä menot niistä ovat menneet yhteiseen ruokaan, ja laitetaan ne puoliksi. Asumismenot tasataan. Mies tekee kotitöitä oma-aloitteisesti.


      • Tsiiiii---suus!!!
        bruuki kirjoitti:

        Ennustan huonoa loppua; "olen pieniruokainen ja mieheni syö enemmän" voi helvvv..
        Seraavaksi laskewt suupalat??
        Yhteiselämänne olisi yhtä senttien laskemista, päästä mies pahasta ja ole yksin.
        Minun entinen akka oli kaltaisesi. Olin työtön ja akka laski kauppaostoksia teki mulle velkatiliä vaan nyt on toisin päin
        Akka vinkuu takaisin mutta en huoli.

        "Ennustan huonoa loppua; "olen pieniruokainen ja mieheni syö enemmän" voi helvvv..
        Seraavaksi laskewt suupalat??
        Yhteiselämänne olisi yhtä senttien laskemista, päästä mies pahasta ja ole yksin.
        Minun entinen akka oli kaltaisesi. Olin työtön ja akka laski kauppaostoksia teki mulle velkatiliä vaan nyt on toisin päin
        Akka vinkuu takaisin mutta en huoli."

        Samaa mieltä kanssasi. Pikkasen tökkisi tuollainen tiukkapipo.
        "Olen lyhyttukkainen ja mieheni on pitkätukkahippi, hän siis käyttä shampoota enemmän -- apua!, mites kulutus nyt lasketaan"

        Kätrsin ummetuksesta ja miehelläni suoli toimii turhankin vilkkaasti häneltä siis kuluu tuota veskipaprua enemmän -- laskutankin vessapaperit häneltä ilman vain minulla olevaa plussaetuani vai edun kanssa?? Mites teillä???

        Miksi tällaiset ihmiset hinkuvat väkisin asumaan jonkun kanssa?


    • Tirlittan.

      1. Perustakaa yhteinen "kotitaloustili", johin kumpikin laitaa samane verran rahaa ja sieltä hoidetaan kauppaostokset, laskut jne. Meillä tällainen yhteinen tili on S-tili, joten pääosin sitten käytetään S-ryhmää, mutta voi sillä maksaa kaikkialla muuallakin.

      2. Kotistyöt ja siivousjutut kannattaa alusta saakka tehdä yhdessä. Aika pian sitten muotoutuu niin, että kumpikin tekee näistä "pakollisista töistä" ne itselleen parahaiten sopivat. Esim. toinen imuroi mieluummin ja toinen taas pyyhii pölyjä mieluummin. Tehkää noista automaattisesti yhteinen, yhdessä tehtävä projekti. Alun huumassa noiden tapojen opettelu sujuu parhaiten. Samoin pyykkihuolto, ruuanlaitto, tiskiasiat jne. Vastuu molemmille.

      3. Kumpikin joustaa, thats it.

      Parempi puhua avoimesti ja suoraan näistä asioista ihan heti, koska myöhemmin asioita on todella vaikea muuttaa.

    • 3+2v avoliitossa

      1. Meilläkin yhteinen taloustili jonne molemmat siirtävät joka kk saman verran rahaa vaikka miehellä isommat tulot ja mies myös syö huomattavasti enemmän. Yhdessä kuitenkin ollaan eikä joka sentistä jaksa inistä :) Tälläisen tilin avaaminen onnistuu ihan samoin kuin "normaalin" yhden hengen tilinkin avaaminen. Isosiskoni joka on ollut avoliitossa miehensä kanssa jo 15vuotta toimii seuraavasti: se maksaa kauppalaskun joka käy kaupassa, kuitit kerätään ja tasataan kuun lopussa. Tämä kuulosta mielestäni turhan haastavalta, mutta kukin tyylillään.

      2. Kotitöitä meillä tehdään hieman heikosti. Mies olettaa että minä olen ainoa asunnon siivooja, hyvin satunnaisesti saan miehenkin jotain tekemään. Tästä en kuitenkaan jaksa natista, mies kuitenkin silloin tällöin tekee kotona ruokaa tai "miesten hommia". Hyvähän se on jos saatte sovittua kotityöt suurinpiirtein tasan, siivoilkaa vaikka yhdessä, se on hauskempaakin :)

    • täs mun vastaus

      miehenä.
      1. ruoka maksetaan puoliksi, samoin muut laskut, vesi , sähkö. Jos toinen tienaa hiukka enemmän niin se vois maksaa vaikka sähkölaskusta 2/3 osaa. Mut yleensä kaikki maksetaan tasapuolisesti.
      2. kotitöitä tekee molemmat yhtä paljon. Jos nainen laittaa ruokaa niin mies imuroi ja pesee lattiat. mies myös auttaa tiskien tiskaamisessa ja roskien viemisessä.
      3. Nainen voi siivota jos haluaa mut siivousvuorot pitää jakaa etukäteen. Jos nainen imuroi niin mies moppaa lattiat. se on tasapuolista silleen. Lattiat vois pestä kahdesti kuussa mut pölyt olisi syytä imuroida kahdesti viikossa. eli mies imuroi kerran ja nainen kerran.

      Tälleen olisi aika tasapuolista.

    • Riitoja voi välttää

      noissa raha-asioissa on todellakin avat se yhteinen tili, josta hoidetaan kotiin liittyvät asiat. Kumpikin laittaa tilille yleensä sman verran, joka on laskettu periaatteella näin. Ruoka, asuminen, vakuutukset, auto ym muut ensin vuositasolla jaetaan kahdellatoista, näin saat arvioidun kuuakuistarepeen, jonka sitten puolitatte ja hyvä on laittaa hieman ylimääräistä.
      No sitten voi kumpikin saada kortin tiliin, jolla hoitaa asioita ja verkkopankkiin tili, jotta voidaan maksaa laskut. Hyvin pian näkyy, käyttääkö toinen väärin tiliä, silloin on parasta ottaa se tilinkäyttö tältä pois, muuten tulee katastrofi.
      Kummallekin jää oma tili, josta sitten voi hoitaa oamt kulunsa, kampaajat, lääkärit, vaatteet ym.

      Niin yhteisiä rahoja ei koskaan saa olla, että kaikki rahat ovat yhteisiä, suhteet ja rahat ovat pidettävä erillään aina.
      Tässä olen jokusen kerran nähnyt kirjoitettavan, että muka luottamuksen vuoksi pitäisi olla kaikki varat vain yhdellä tilillä, jota kumpikin käyttää. Olen sen niin hyvin nähnyt, että se on vihin viimeinen asi, kun toinen tyhjentää turhuuteen tilin, on se julma riita valmis.

      Jokaisella pitää olla oma tili, jossa on varoja omiin henkilökohtaisiin menoihin, ei avioliitto eikä avoliitto tai mikään saa olla niin sitopva, että joka penni pitää selittää toiselle.

      Toisinaan on niin suuret tuloerot, jotta silloin pitää ajatella, että kodin asioihin talletteva määrä onkin prsontuaalinen tuloihin nähde, sillä ei siitä mitään tule, että toinen joutuu aina elämään ilman rahaa ja toiselle säästyy varoja ja tekee niillä sitten omia ostoksiaan.
      Rahariidat voi aina välttää kunnollisella talouden hoidolla.

    • hdpqohpo

      1.) Meillä ei lasketa rahoja. Mies tienaa tällä hetkellä enemmän kuin minä (hän on töissä ja minä opiskelen). Se maksaa jolla on rahaa. Näin ollaan menty silloin myös kun minä tienasin ja mies opiskeli. Tiedän kyllä avoliittoja, joissa lasketaan pennilleen kaikki tasan, ja hyvin menee heilläkin :) Eli tässä kannattaa soveltaa itselle luontevinta tapaa. Meillä siis laskut, ruoat, vuokra jne maksaa se joka kerkeää ensin. Jos toisella loppuu rahat ja tarvitsee käyttörahaa, niin toinen sitä nostaa. Sopii meille hyvin, en usko että kaikille.

      2.) Minä siivoan, mies kokkaa. Välillä autamme toisiamme. Näin kummatkin välttävät inhokkityönsä. Sillon kun toisella on enemmän kiireitä, niin toinen luonnollisesti auttaa. Eli välillä minä kokkaan päivän ruuan, välillä taas mies hoitaa tiskit ja pyykit.

      3.) Miehelleni kelpaisi vallan mainiosti kerran kuussa siivous, mutta minulle ei :) Ja koska siivous on pääsääntöisesti minun vastuulla, niin kunnon siivous tapahtuu kerran viikossa, ja esim kaappien siivous kerran kuussa, sekä ylläpitosiivousta iltaisin, jos jaksaa. Näissä olen kyllä oppinut jo vähän hellittämään, eli ei ole niin nuukaa jos laittoiden luutuaminen siirtyy viikolla. Varmaan ukolta olen sen oppinut.

      Riitoja tulee silti, lähinnä sen vuoksi että mies sotkee niin paljon etten pysty pitään kämppää niin siistissä kunnossa kun haluaisin :/ Eli ei siis laita tavaroita paikoilleen jne. Mutta nyt on alkanut ymmärtää, ja osallistuu siivoukseen tarvittaessa. En siis joka ilta ruinaa apua, mutta sillon kun en oikeasti jaksa, saa ukko siirtyä tiskivuoren ääreen. Mainittakoon vielä että mies tekee meillä aamupalat ja päivän ruuat, sekä iltaherkut jos sellaisia haluamme. Sekin on aikaa vievää touhua, jos haluaa hyvää ruokaa laittaa. Näillä eväillä meillä elämä maittaa, ja hyvin jaksetaan toisiamme :)

      • hdpqohpo

        Mainittakoon vielä, että meillä ei ole ikinä ollut riitaa rahasta. Kumpikaan ei ole ikinä valittanut jos on joutunut olemaan maksumiehenä. Mutta jos vähänkin tuntuu että teille ei tuollainen rento käytäntö rahan suhteen sovi, niin ei kannata, vaan menot kannattaa tarkasti puolittaa. On tullut läheltä nähtyä monen liiton kaatuvan rahariitoihin, toki siinä on tietysti taustalla vaikuttanut muutkin parisuhteen ongelmat.


      • DingDongDoingWrong
        hdpqohpo kirjoitti:

        Mainittakoon vielä, että meillä ei ole ikinä ollut riitaa rahasta. Kumpikaan ei ole ikinä valittanut jos on joutunut olemaan maksumiehenä. Mutta jos vähänkin tuntuu että teille ei tuollainen rento käytäntö rahan suhteen sovi, niin ei kannata, vaan menot kannattaa tarkasti puolittaa. On tullut läheltä nähtyä monen liiton kaatuvan rahariitoihin, toki siinä on tietysti taustalla vaikuttanut muutkin parisuhteen ongelmat.

        Just mietin näitä viestejä lukiessa että onko mun ja puoliskoni rahankäyttö jotenkin erilaista kuin muilla ja sitten tulet sinä vastauksinesi ja tuntuu kuin olisin voinut itse kirjoittaa vastauksen. :D

        Meilläkään ei lasketa rahoja. Mies tienaa tosin enemmän kuin minä ja maksaa asioita enemmän kuten meidän vakuutuksemme ja sähkön joka ei paljoa ole kun lattialämmityskulut kuuluvat vuokraan. Pääsääntöisesti hoidamme omat kulumme kuten lehtilaskut, autonlyhennykset jne. mutta jos toisella rahat loppuu, maksaa toinen toisen laskut ja antaa käyttörahaa, eikä niitä maksella pois ellei kyse ole sitten extrasuurista lainoista. Lainasin juuri pienestä palkastani hänelle erääseen menoerään tuhat euroa ja se mun on pakko periä takaisin osissa kun tarvitsen itsekin muutamaan ylimääräiseen juttuun rahaa vaikkei mun tarve olekaan iso könttä vaan jakautuu useimmille kuukausille.

        Ruokaa ja kissojen safkat ostellaan puolin jos toisin kuka sattuu menemään kauppaan eikä me mitään summia tasailla. kyllä kumpikin tietää milloin on viimeksi käynyt kaupassa ja jos siitä on pariviikkoa aikaa, osaa olettaa et nyt olis mun huki maksaa. Mies on korjautellut mun autoa omalla rahallaan ja siitä kiitokseksi minä maksoin meidän ulkomaanmatkat jne...

        Tällainen systeemi tarttee varmaan vähän ei niin pedanttisen ihmisen. Olen luonteeltani aika antelias ja voin maksaa jopa ystävieni ostoksia, syömisiä jos mulla vaan on hyvin rahaa. Tulisin hulluksi jos eläisin ihmisen kanssa joka laskee ihan kaiken. Se ei tuntuisi yhteen hiileen ja pesään puhaltamiselta vaan liian kliiniltä järjestelyltä. Meillä ei ole yhteisiä tilejä.


    • nopKOP

      Pitäiskö sun puhua nämä selviksi miehesi kanssa. Se on TEIDÄN oikea tapa.

      • Tottakai puhun, halusin vain mielenkiinnosta kysellä mitä muut ovat kokeneet hyviksi ratkaisuiksi:)

        Kiitoksia asiallisista vastauksista, yllätyin todella:D Yleensä näillä palstoilla riittää aina muutama vittuilija:P


    • jo 10 vuotta yhdessä

      1. Meillä suhteen alussa ostimme ruat vuorotellen, minä maksoin puolet vuokrasta miehelle. Jo n. vuoden jälkeen rahatalous meni yhteen, eli maksoimme sovitusti tietyt laskut ja loput ihan ristiin sen mukaan miten kummallakin rahaa oli. Meillä ei ollut ongelmia, koska kulutuksemme on sama, emmekä kumpikaan törsää turhaan.

      2. Meillä tekee kotitöitä kumpikin, sillä erolla että minä laitan melkein aina ruoan. Hiukan turhaa pakottaa toista 3-kymppisenä enää opiskelemaan ruan laittoa, anoppi kun pohjusti jo kotona sitä, että keittiöön ei ollut asiaa...kiitos vaan! Ja itse tykkään tehdä ruan alusta loppuun itse, käyttämättä juuri eineksiä. Välillä kotitöiden jakaumasta joutuu huomauttamaan, mutta kerta yleensä riittää pitkäksi aikaa :) Mies hoitaa aina mukisematta tiskit.

      3. Sanoin jo suhteen alussa, että minulla ei mielestäni ole oikeutta opettaa aikuista miestä omiin neuroottisiin tapoihini. Eli kun itse haluan siivota vessan parin päivän välein ja vaihtaa lakanat useimmin, teen tätä myös useammin. Ihan oikeudenmukaista mielestäni. Mitä lähipiirin huonoista suhteista on oppinut niin sen, että jos yrität seurustella muuttamalla toista, menee suhde nopeasti pilalle. Toista pitää kunnioittaa sellaisena kuin on.

    • gepug

      1. Miten teillä hoidetaan raha-asiat? Maksatteko ruokaostokset luotolla ja laskun puoliksi, vai meneekö lasku "suunnilleen tasan"? Vai maksaako toinen asumiskulut ja toinen ruokamenot?
      - Meillä se maksaa, jolla on rahaa.

      2. Miten teillä tehdään kotitöitä?
      - Aika fifty-fifty tämäkin. Se tekee, jolla on aikaa.

      3. Edelliseen kysymykseen liittyen, pitääkö naisen siivota useammin jos hän katsoo tarpeelliseksi siivota kerran viikossa, kun miehen mielestä kahdesti kuussa riittää? Vai siivotaanko silti yhtä paljon molemmat?
      - Kyllä mä osaan ihan itse siihen mopin varteen tarttua, jos sille tuntuu. Yleensä kerran viikossa siivoan koko kämpän katosta lattiaan ja viikolla sitten imuroidaan, jos on tarpeen.

    • katjuska...

      1. Miten teillä hoidetaan raha-asiat?
      Olemme vuokralla asuva opiskelija pariskunta. Arkena syömme omia ruokiamme, mutta muuten kun syömme esim. viikonloppuisin yhessä, niin ruokalaskut menevät puoliksi. Näin myös asumiskulut, vaikka ansioissa onkin eroja. Joten tulot eivät vaikuta meillä. Yhteiset kulut puoliksi

      2. Miten teillä tehdään kotitöitä?
      Olemme sopineet yhteiseksi siivouspäiväksi sunnuntain, jolloin siivoamme yhdessä yhtälailla taloa. Tottakai naisena minulle vastuu lopulta enemmän jää ja siivoan joka päivä vähän sitä sun tätä. Mutta missään nimessä en yksin kotitöitä tee, vaan ohjaan myös miehelle osan töistä - joskin vähemmässä määrässä.

      3. Edelliseen kysymykseen liittyen, pitääkö naisen siivota useammin jos hän katsoo tarpeelliseksi siivota kerran viikossa, kun miehen mielestä kahdesti kuussa riittää? Vai siivotaanko silti yhtä paljon molemmat?
      No meillä siivotaan kerran viikossa, koska minä naisena niin haluan. Miehen mielestä ei olisi tarvetta niin usein. Ainakin tähän asti on ollut suostuvainen järjestelyyn. Mielestäni naisen ei pidä ottaa kotityö orjan asemaa vaan tulisi yhdessä päästä kompromissiin.

    • Säännöt alusta alkae

      No johan on taas kysymyksiä.
      Itse kyllä siivoan ihan sen mukaan miten koen siisteyden tärkeäksi. Ja minulle siisteys on tärkeää. Minulle siliteyt vaatteet on tärkeää ja mankeloidut lakanat ja kaapit järjestyksessä.
      Joten teen ne niinkuin koen itselleni tärkeäksi.

      Kun olette tuollainen aloitteleva pari, on syytä rahalliset asiat hoitaa puoliksi esim avaamalla yhteinen tili, josta asiat hoituu, käy nimittääin atika raskaaksi kotona vaihdella euroja pussista pussiin ennenpitkää.

      No mitä siivouksenne tulee, sovitte siihen alusta pitäen yhteiset ja nimenomaan yhteiset säännöt, kumpikin voi sitten tehdä extraa omien halujensa mukaan.
      Pelaatte näiden sääntöjen mukaan, mutta aina kannattaa joustaa silloin jos esim. toinen ei jostian ihan ymmärrettävästä syytä voi osallistua.

    • Orri

      1. Ehdottomasti ei, luottokortin käyttöä vältetään. Yhteiselle tilille voidaan laittaa tietty sellainen määrä rahaa kun arvioidaan ruokaan menevän. Molemmat voi laittaa saman summan tai tulojen mukaan. Jos ei tarvitse jakaa kuluja sentilleen niin voi tehdä myös niin, että maksellaan suurinpiirtein vuorotellen. Vaikka kauppalasku ei olisi joka kerta yhtä suuri niin aikalailla puoliksi menee varmaan. Tai toinen maksaa ja toinen antaa rahan käteisenä/siirtää tilille.

      2. Suurinpiirtein puoliksi. Mies tekee pidempää työpäivää, joten ehkä enemmän meillä nainen tekee kotitöitä. Mutta koska mies tienaa enemmän ja sitä ei huomioida yhteisissä menoissa, ei naisenkaan periaatteessa tarvitse tehdä enemmän kotitöitä vaan saa nauttia vapaa-ajastaan. Huonompi palkka, mutta etuna lyhyemmät työajat.

      3. Jos toinen on himosiivooja niin siivotkoon useammin. Mutta jos toisen mielestä on ok siivota kerran vuodessa, niin se nyt ei riitä. Normaalin siivousrytmin mukaan. Katsotaa vaikka Marttojen tms. sivulta...

    • Näin meillä

      Minä siivoan, pesen ja silitän pyykit ja hoidan ruoanlaiton viikolla, mies viikonloppuisin.
      Mies hoitaa autot ja kiinteistön ulkotyöt, kuten lumityöt ja ruohonleikkuun.
      Yhteinen taloustili.

      Ei mitään ongelmia. Kumpikin tekee sen, mikä luonnistuu parhaiten:)

    • .............

      kaikista parasta kun asuu yksin..

    • näin meillä

      Meillä ei kyllä ikinä ole raha-asioita ajateltu sen suuremmin. Toiseen miehen tileistä myös mulla on käyttöoikeus, mutta eipä sitä hirveästi tule käytettyä. Mies siirtää palkastaan mulle aina osan ja minä sitten hoidan meidän vuokran ja muut laskut ja kaupassa maksaa se, joka sattuu sielä käymään / kumman tilillä nyt sattuu olemaan rahaa.

      Suhteen alussa kun ei vielä asuttu yhdessä niin minä maksoin omien laskujen lisäksi miehen laskut ja siirsin hänelle vielä ruokarahaakin että mies selviäisi hengissä ja ilman suurempia maksuhäiriöitä. Nyt kun aloin opiskella ja mies sai töitä, niin mies maksaa kaikki automaksut ja autonhuollot sun muut kalliimmat ja mm yhteisiin hankitoihin käytetään yleensä hänen rahojaan. Meillä tämä ei ole ongelma, että "eletään välillä toisen rahoilla ja välillä toisen", mutta kukin tyylillään. Tarkoitus on kuitenkin asustella yhdessä pitempäänkin eikä olla mustasukkainen rahan takia. Raha aiheuttaa muutenkin liikaa ongelmia nykymaailmassa niin on päätetty, että se ei saa olla ongelma. Onneksi ei olla kumpikaan mitään kovin ahneita tapauksia :)

      Siivoamisesta: meillä mies on se, joka on paljon siistimpi ja motkottaa minulle että en siivoa tarpeeksi usein. Minä viihdyn itse paremmin pienessä epäjärjestyksessä ja olen huono ja laiska siivoamaan, joten mies se yleensä patistelee minua ja siivoaa itse useammin. Osti jopa kerran tiskikoneen lähes vain mun takia, että jaksaisin tiskit hoitaa ;)

      Kotitöisä minä hoidan enemmän kaupassakäynnit, roskienviennit ja ruoanlaiton, muuten mies tosiaan hoitaa siivouspuolen vähän paremmin :)

    • avovaimo

      Meillä siirretään saman verran joka kuukausi rahaa yhteiselle tilille..mistä sit maksetaan ruokaostokset..netti,vuokra,vakuutukset puoliks ym.(ei sentilleen).Lapsia on kaksi(minun entisestä liitosta) vakituisesti asuvaa kanssamme ja yksi miehen entisestä liitosta(ei asu kanssamme) minä maksan omien lasteni vaatehankinnat,enkä osallistu hänen korkean elatusmaksun maksamiseen...

      Kerran viikossa siivotaan joko yhessä tai jompikumpi...ite teen vuorotyötä ja laitan pesukoneen ja tiskikoneen päälle, kun töihin lähden ja mies purkaa ne kun tulee töistä.
      lakanoiden vaihto on aina kaksin kivemaa ;) meillä se tehään perjantaisin,kivempi vain aloittaa viikonloppu.

      Ruuanlaitto lankee kyllä pahasti miehelleni :) olen ammatiltani kokki ja no kaikki tietävät sanonnan suutarin lapsella ei ole kenkiä :)

      Jokainen pari löytää omat tyyylin hoitaa kotitalotta,eikä siihen ole oikeaa tai väärää tapaa.

    • *Pikkis*

      Meidän taloudessa kaikki maksetaan aina puoliksi (kauppalaskut, muut yhteiset hankinnat esim. pelikonsolit, yhtiövastike, muut laskut). Tällä hetkellä se oon mä joka käy töissä ja mun avokki ollut työttömänä siitä asti, kun muutettiin nykyseen asuinkaupunkiin eli vuoden 2010 joulukuusta. Saa hän tietty tukia ja näin mut ei tilille hirveästi säästöön jää.
      Luottokorttia käytän vain omiin ostoksiin (avokilla ei siis luottokorttia) esim. nettiostoksiin tai jos avokki pyytää, että tilaan hänelle jotain netistä niin se käy (maksaa kyllä sitte hankintansa takasin).

      Kotitöistä se, että kyllä se on mun avokki, joka enemmän "tykkää" siivota. Hänellä kun ei töitä niin on siis koko ajan kotona, mulla päivätyö. Toki itekin osallistun mut pääsääntösesti avokki hoitaa siivoilut. Pyykkäykset tehään sentään yhdessä... :D

      Tohon kolmanteen kohtaan en oikein osaa mitään sanoa. Meillä ku ei olla niin tarkkoja, jos villakoiria vähän pyörii nurkissa tai jos vaatteita on esim. sohvan kulmalla tai tuolin selkänojalla.

    • 6kk asuttu yhdessä

      Maksamme vuokran, vakuutukset ym. puoliksi ja ruokaa ostamme suunnilleen vuorotellen. Kännykkälaskut ja omat menot, esim. vaatteet maksamme itse omista rahoistamme.

      Ongelmia ei ole ollut, mitä nyt välillä ärsyttää, kun itse ostan laadukkaampia ruoka-aineita ja toinen tuokin kaupasta vain eineksiä ja Euroshopperia, pihi kun on... Yhteinen tili olisi kätevä, mutta katsoo sitä joskus opiskelujen jälkeen. Olemme nyt 19- ja 20-vuotiaita.

    • Reilu mies

      Tä on mun mielipide miehenä. Jos nainen laittaa ruokaa niin mies tiskaa tai toisinpäin. minusta reilua.! Jos nainen imuroi lattiat niin mies moppaa tai toisinpäin eli puoliksi siivous. Molemmat pesee omat vaatteet. Auto tuskin on joka viikko rikki ja mies varmaan korjaa jos osaa mut ruohonleikkuu ja lumityöt pitää tehdä vuorotellen tai samaan aikaan jos on kaks kolaa ja lapioita. Minusta reilua sekin. Jos toinen tienaa enemmän vaikka sen 400 niin se kumpi tienaa enemmän niin voi maksaa vaikka sähkölaskusta suuremman osan.

    • rennosti mennään

      1. Miten teillä hoidetaan raha-asiat? Maksatteko ruokaostokset luotolla ja laskun puoliksi, vai meneekö lasku "suunnilleen tasan"? Vai maksaako toinen asumiskulut ja toinen ruokamenot?

      - Vuokra puoliksi, laskutkin suunnilleen puoliksi (esim. mä maksan sähkölaskun ja mies nettilaskun). Omat puhelinlaskut maksetaan itse. Ruokaostoksilla suunnilleen puoliksi, vähän niinkun vuorotellen maksetaan kaupassa. Suuremmat hankinnat joko yhdessä tai sitten jos toisella on enemmän rahaa niin niillä maksetaan (itse ostin meille uuden pyykinpesukoneen, kun sais paljon rahaa). Ei me niin tarkkoja noissa olla. Sitten kun päästään molemmat töihin (mies opiskelija, minäkin taidan olla vielä hetken ;) ) niin avataan mahdollisesti yhteinen tili, josta maksetaan nämä yhteiset menot. Omiin menoihin käytämme omia rahoja, tietenkin minä annan miehelle ja hän minulle jos omat rahat tiukilla. Aika rennolla otteella mennään siis :)


      2. Miten teillä tehdään kotitöitä? Edellisessä parisuhteessa mies piti itsestäänselvyytenä että minä teen kaiken. (Kotitöiksi nyt luetaan lumityöt, ruohonleikkuu ja auton korjaus. Itse pidän lumitöistä ja ruohonleikkuusta yms. mutta jätän auton korjauksen mielelläni miehelle.)
      - Ammattini puolesta minä laitan yleensä ruokaa (vaikka mies tekee paljon parempaa!). Yleensä minä pesen pyykit ja siivoan muutenkin. Johtuen siitä, että olen hirveän tarkka asuntomme kunnosta. Mies taas pitää pientä sekasotkua kodikkaana :) Mieskin osaa siivota! Ja se vasta ihanaa onkin, kun hän on siivonnut minun ollessa koulussa. Usein tarjoutuu myös moppaamaan lattiat, jos imuroin. Mies tietenkin hoitaa auton. Ja minä siivoan auton sisältä sit.

      3. Edelliseen kysymykseen liittyen, pitääkö naisen siivota useammin jos hän katsoo tarpeelliseksi siivota kerran viikossa, kun miehen mielestä kahdesti kuussa riittää? Vai siivotaanko silti yhtä paljon molemmat?
      - Niinkuin edellisessä sanoin, minä siivoan useammin koska meillä on erilainen näkemys kodikkuudesta. Mutta silloinkin toi ukko kyllä tarjoutuu auttamaan. :) Harmi vaan, että yleensä siivoan hänen ollessa koulussa jolloin en apua saa ;D

    • Me yhdessä

      1. Meillä on yhteinen taloustili, johon siirretään kerran kuussa rahaa suhteessa tuloihih. Mieheni tienaa siis reilu 20 000 eur/v enemmän kuin minä, joten siihen suhteutettuna jaetaan yhteiset menot. Taloustililltä lähtee asuntolainan lyhennys, yhtiövastike, ruoat, vakuutukset jne.

      2. Miten milloinkin ja kumpi ehtii tai sitten tiimityönä. En voi moittia miestäni millään tavalla, meillä hoituu kotityöt nätisti. Auto viedään aina huoltoon ja renkaat vaihdetaan tiimityönä.

      3. Kumpikaan meistä ei ole siivousfriikki, imuroidaan/pestään lavuaarit, pöntöt jne kerran viikossa, lattiat pesen kerran kuussa. Kun tehdään isompi siivous, mies imuroi ensin huushollin, sitten viedään matot pihalle ja minä pesen lattian.

      Meillä on mukavaa olla yhdessä.

    • M34

      Ollaan asuttu 7 vuotta yhdessä..

      1.) Avovaimoni tekee pätkätöitä ja on välillä työttömänä. Hänellä on rinnakkaisluottokortti, jolla hän hoitaa yhteiset kauppaostokset ja isommat omat kulunsa. Laskun maksan minä yksin. Lisäksi maksan asuntolainan vaikka talo on 50% hänen nimissään. Itse hän maksaa harrastuksensa, shoppailunsa ja autonsa kulut. (välirahan auton vaihtoon olen maksanut minä jo pariin kertaan). Jos tulee jotain isompia yllärikuluja minä maksan. Mielestäni se on myös miehen velvollisuus.

      2. ja 3) Avovaimo hoitaa nämä 90%:sti. Viimeksi kun tästä oli puhetta ostin siivousrobotin, mikä on muuten aivan oikeasti hyvä värkki.

      • Hatunnosto

        Sinä olet harvinaisen fiksu mies ja avovaimosi saa olla sinusta todella ylpeä:)
        Rakkaus on aina rahaa tärkeämpi ja arvokkaampi asia.


      • siis johtopäätös

        Joudut siis rahalla kompensoimaan niitä puutteita joita sinussa on.


    • tsemppiäkin

      Sanoisin pitkässä liitolla oleva nainen ,että jätä auton korjaus miehelle. Mutta
      pidä itsellä lumityöt ruohonleikkaus ja siivoaminen. Tieten rahahommat jaetaan suhteellisesti joten se joka ansaitsee enemmän maksaa enemmän.

    • :)

      Me ollaan asuttu miehen kanssa reilu 2 vuotta yhdessä. Ja sillon kun opiskeltiin niin minä maksoin suurimman osan laskuista ja mies ruokaostokset ja muut.
      Mut nyt kun valmistuttiin vuosi sitten ni sama on melkein jatkunut, paitsi että maksoin miehen tililtä laskuja aina sillontällön. Nyt mies tosin armeijassa niin minä maksan laskut ja ruuat.
      Yleensä meillä kotityöt tehdään puoliks, toinen imuroi ja toinen pesee lattiat, sit taas toine pesee pyykit ja toinen puolestaan tiskaa. näin on aina menny ja se on miun mielestä parempi. :)

    • Näin meillä maalla

      Meillä maksaa laskut ja ruuat se kummalla sattuu sillä hetkellä olemaan rahaa. Siivoukset, lastenhoidon, ulkotyöt, ruuanlaiton, pyykit, tiskit jne minä hoidan, koska teen töissä lyhyempää päivää, kuin mies. Hän auttelee sillon, jos/kun töiltään jaksaa ja kerkiää. Auton remontteihin olen yrittänyt sotkeentua, mutta niistä ei ole vielä kertaakaan mitään hyvää seurannut :D, joten ne on jäänyt miehen huoleksi.
      Hyvin on meillä toiminut ja molemmat on tyytyväisiä :)

    • avomies 2008

      1Molemmilla omat rahat ( meillä ei edes tietoa toisen tuloista tai menoista), asumiskulut, ruoka ja sähkö, molemmat laittaa yhteiselle käyttötilille 1200/kk josta kyseiset laskut maksetaan. Avopuolison tulot eivt minusta saa vaikuttaa siihen miten kulut jaetaan. Kyseessä on kuitenkin vain avoliitto.
      2. Molemmat hoitaa omat tavarat ( pyykin pesu, silitys ym)
      joka toinen viikko on toisen siivousviikko ja silloin toinen vastaa kokkaukseta, kaupassa käynnistä ja tiskeistä.
      3 Se siivoaa jota se enemmän häiritsee ( mutta oikeus huomauttaa jos toinen on luistanut omista vuoroista.

      Meillä avoliitto muistuttaa lähinnä kämppismeininkiä lisättynä seksillä. Meillä kummallakin on myös yksityiselämä ja ainakin minulle avoliitto on kiva tapa elää vaikka en tiedä olenko valmis sitoutumaan toiseen pysyvästi ja aika varma ja vaivaton tapa hankkia seksiä. Joten yhteen muutto ei ollut mikään merkki suuresta rakkaudesta ( ainakaan minulla) vaan järjellä ajateltuna ihan hyvä vaihtoehto pienentää omia asumiskustannuksia.

    • Yhdessä

      Avioliitto on sinänsä hyvin yksinkertaisesta toteuttaa molempia tyydyttävällä tavalla.Pää sääntö olette yhtä.Kaikki on yhteistä rahat ja tavarat.Tuette toisianne laskittepa mäkeä ylös-tai alaspäin tuki aina ja kaikkialla myös silloin kun uskot puolisosi olevan väärässä ihan kiihtymättä asiat selviää parhain päin ei välttämätti nyt ja heti mutta aikaa myötensitten kun yhdessä on riittävästi kerätty rakennusaineita asia ratkaisemiseksi.Jälkeen päin aina huomataan että on monia näkökulmia yksinkertaisemmillekkin asioille.Perheessä olisi hyvä olla me henki johon ei sivulliset sorki sotkemaan asioita.Kokeilkaapa joskus esim.sanontaa me emme ole vielä päättäneet tai minä kysyn vaimoltani sanonnoilla torjutaa tehokkaasti ulkopuolisten vallan käyttö avioliittoa vastaan muutoinkin helppo tapa saada aikalisä.Paljon on muutakin mutta olkoon tässä aluksi.Vielä kuitenkin että yhdessä päätety antaa yhteisen vastuun eripä tarvitse muita syyttää.

    • Vaimoke80

      Mulla on parin vuoden avoliitto takana kymmenen vuoden takaa ja sitten asunut yksin sen 10 vuotta ja nyt taas avoliitossa. Kyllähän se vähän jänskätti mutta hyvin on mennyt, toivottavasti ap:llakin :)

      1. Maksan sähkön, veden, ruokaostoksia, sillä talo on miehen. Oma asuntoni on annettu vuokralle. Ei olla laskettu tarkalleen kumpi nyt maksaa enemmän, sähkö ja muut laskut ovat jo sen verran paljon omakotitalossa, että tulee noin puolet siitä summasta mitä mies maksaa lainaa.

      2. Kannan korteni kekoon siivoilemalla, tiskaamalla, pyykkaamalla, mutta mies on kyllä tottunut huushollista pitämään huolta. Koskaan ei olla riidelty kotityöasioista. Molemmilla on myös ne tilat missä enimmäkseen ovat ja molemmat pitävät ne sitten niin siistinä kun haluavat (miehen "poikamiesnurkkaus" on kaaoksessa, mutta en jaksa siitä välittää). Mies leikkaa nurmikon, minä haravoin. Hyvässä yhteisymmärryksessä.

      3. Nainen siivoaa sitten enemmän jos haluaa.. tosin ymmärrän kyllä että on olemassa miehiä jotka eivät halua siivota koskaan ja naisia jotka haluavat pitää kaiken tip top. Me emme kuulu kumpaankaan ääripäähän, mutta kyllä se minä olen joka useammin siivoilee, eikä se haittaa, koska minusta ei ole taas puutöihin.

    • srntymetm

      Avoliittoni on todella tuore, joten emme ole vielä ehtineet järjestäytyä suunnitelmien mukaan.

      1. Yksi yhteinen tili, johon molemmat laittaa kuukausittain rahaa. Tilille laitettava rahasumma suhteutettuna tuloihin. Yhteiseltä tililta voidaan sitten helposti maksaa kaikki yhteiset kulut, esimerkiksi vuokra, ruoat, hygienia- ja siivousjutut, sekä perusjutut lääkekaappiin. Se, lasketaanko auto, bensa tai junaliput työmatkoihin, voidaan katsoa hieman tapauskohtaisesti järkeä käyttäen. Tavoitteena on se, että molemmilla osapuolilla olisi tuloihinsa nähden saman verran rahaa käytettävissä itseensä. Molemmat maksaa yhtä paljon ruokajutuista riippumatta siitä, kuinka paljon syö. Ei kannata mennä liian yksityiskohtiin, ettei mene koko parisuhde laskemiseksi.

      2. Kotityöt kannattaa jakaa puoliksi niin, että molemmilla jää vapaa-aikaa käytettäväksi suunnilleen yhtä paljon. Kotityöt voi jakaa kummankin mieltymysten tai taitojen mukaan. Ikävät työt voidaan tehdä niin, että vuorotellaan tai sopia kumpi hoitaa minkäkin jutun. Jotta ei aiheudu riitaa, kumman vuoro on luvassa, voi tehdä taulukon milloin kuka tekee tai merkitä suoraan seinäkalenteriin. Jos aikaa riittää, kannattaa jakamisen sijaan miettiä, mitä voi tehdä yhdessä. Niin ruuanlaitto kuin remontointikin voi olla kivempaa ja helpompaa yhdessä. Kun tekee yhdessä, niin herkemmin myös auttaa toista.

      3. Järkeä käyttäen kannattaa pyrkiä sopuratkaisuun. Tarvitseeko siivous hoitaa aina samana viikon päivänä? Jos siivouksen voi tehdä keskellä viikkoa, niin senhän voisi tehdä 1,5 viikon välein. Jos tämä ei ole mahdollista, sanoisin, että siinä tapauksessa nainen voisi kyllä siivota hieman enemmän kuin mies. Kysymyshän on kuitenkin mieltymys asiasta.

    • avovaimoke

      Olen asunut avoliitossa poikaystäväni kanssa nyt vähän yli 3 vuotta.
      1. Siirrämme molemmat tietyn summan rahaa yhteiselle tilille aina kuun alussa, siltä tililtä ostetaan yhteiset ruuat. Vaatteet, omat jutut, lehdet ja alkoholi ostetaan omilta tileiltä.
      2. Olemme sopineet, että mies siivoaa keittiön ja minä siivoan muut tilat. Pyykkäys hoidetaan vuorotellen tai yhdessä, roskia viedään pihalle ihan yhtä paljon kumpikin. Järjestely on tällainen siksi, että mies ei vain oikein osaa siivota olohuonetta. Tavarat menee vääriin paikkoihin yms eikä sitten kukaan tiedä missä ne on. Ollaan hiukan epäjärjestelmällisiä molemmat :)
      3. Siivota saa silloin kun haluaa ja kyllä minä siivoan miestäni useammin. Mutta sillä tavoin sopu pysyy talossa paremmin, jos pakotatisin ukon osallistumaan joka kerta, ei varmaan oltaisi enää yhdessä.

    • thaeabta

      Aina on ollut omat tilit, mutta rahat tavallaan yhteisinä ajateltu. Laskut jaetaan niin että se maksaa enemmän, joka tienaa enemmän. Tilanteesta riippuen on tehty niinkin että toinen maksaa kaikki laskut ja toinene ostaa kaikki ruuat, jos toiselle on esim. ollut helpompi käydä ruokakaupassa. Kahdessakin eri avoliitossa, joista toinen muuttui avioksi, toiminut hyvin, rahoista ei ole tarvinnut riidellä kuin kerran aiemman kumppanin kanssa, kun ei tajunnut että sillä hetkellä oli niukkaa ja ylimääräistä ja velaksi ei ollut järkevä ostaa, ja että siinä tilanteessa oli suunniteltava huolella sekä kerrottava etukäteen rahanmenoista. Enemmän rahan aikana ei niin tarkkaa.

      Kotityöt on meillä menneet ihan hyvin tilanteen mukaan. Joskus kun toinen ollut töissä ja toinen työttömänä, ei vielä lapsia, niin se työtön teki oikeastaan lähes kaikki kotityöt. Ei sovittu niin, mutta työtön sai jo ajankin paremmin kulumaan. Vähän kiinnostuksen ja taitojen mukaan jakautuneet hommat, kumppanini ovat onneksi olleet joustavia, eivätkä ajatelleet että naisen kuuluu tehdä tietyt ja miehen tietyt jutut. Molemmat osaamme auton huoltoon liittyviä asioita, mutta nykyautot on järkevin huollattaa muilla. ;) Miesten ja naisten töitä ei oikeasti ole, mutta sun ja mun töitä voi olla ihmisistä riippuen. Jos minä tykkään pyykkäämisestä ja siivoaminen on myös terapeuttista ja sopii minun viikkorytmiini, kumppanini taas tykkää kokata, niin ilman muuta jaamme hommat niin. Siihen ei kannata suostua että alusta asti vain toinen tekee kaiken, toinen saattaa olettaa sitten niin vaikka itse olisi työttömänä.

      • thaebta

        Kun on eri siisteyskäsitykset, niin ei siinä oikein auta muu kuin pyrkiä löytämään kompromissi. Jos tykkään että kerran viikossa pitäisi siivota ja toisen mielestä joka toinen viikko riittäisi, siivotaan vaikka kymmenen päivän välein. Tai menisihän se niinkin että toinen siivoaa joka toinen viikko ja toinen sen väliviikon. :D Tai pyritään siivoamaan kerran viikossa, mutta poikkeustilanteessa pidempi väli ei haittaa ja kahden viikon kuluttua edellisestä siivouksesta on jo ehdoton takaraja siivota sitten vaikka yhdessä.


    • kuusi7

      Meillä siivoukset teen minä.(Avokki tiskaa,pyykkää joskus,imuroi joskus)Avokki saa hoitaa pihan,nurmikonleikkuunein ja lumitöin. Tosin kitken rikkaruohot kukkapenkeistä ja kukitan pihan. Laskut menee kutakuinkin puoliksi.Ruokaan teen,koska pidän siitä.Lapsia ei ole,koiria on.Elätän koirat ruokineen,vakuutusmaksuineen ja eläinlääkärilaskuineen.Mies maksaa yhtiövastikkeet.Molemmilla maksettavana omat lainat.Maksan kotivakuutuksen myös.

    • Oho, ompa tänne tullut vastauksia (ja yllätyin kyllä että aivan asiallisia) :)
      Otettiin tosiaan yhteinen tili käyttöön, ollut varsin järkevä ratkaisu!
      Mutta kiitoksia tosiaan vastauksista, tuohon siivoushommaan pitää vielä keksiä jotain. Miten miehen saa siivoamaan....?

    • honey12

      Uskoisin, että jokaisessa suhteessa on omat hyvät tavat hoitaa asiat. Niin raha kuin kodinsiivous, Jos suhde näihin kaatuu, niin ei se suhde ollukkaan.
      Olen ollu 3v avoliitossa ja koskaan ei olla katottu kumpi osti mitä. Kun hän kerkeää käydä kaupassa niin ei aina meinaa että toisella kerralla on minun vuoro.
      Meillä homma toiminut niin, että kaikki rahat yhteisiä. Miehellä oma auto rikki ja raha vähissä, minä lainaan. Tai itse haluan uuden painan hän maksaa. Tuloissakaan ei ole suurta eroa joten painetta ei siitäkään synny..
      Vuokra asunnossamme on ainut mikä huolehditaan puoleksi ja sähkö ja vesi laskut.
      Koti työt teemme yleensä yhdessä tai se kummalla on aikaa. Muutaman kerran tästä tarvinnut inttää enemmän, mutta enään se ei ole ongelma.
      Mielestäni meillä on oikein mukavasti mennyt näillä järjestelyillä,
      mutta kaikillahan se ei välttämättä toimi.

    • ....

      1. Miten teillä hoidetaan raha-asiat? Maksatteko ruokaostokset luotolla ja laskun puoliksi, vai meneekö lasku "suunnilleen tasan"? Vai maksaako toinen asumiskulut ja toinen ruokamenot?
      - Meillä ruokaostokset maksetaan niin, että maksetaan ruokaostokset vuorotellen. Eli käydään kaupassa vuorotellen. Toimii meillä. Menee aika hyvin tasoihin laskut tällä tavalla! Käymme joka viikko kaupassa 2 kertaa, ja yleensä ostamme aina pitkälti samoja tarvikkeita ja ruokia, joten aika hyvin jakaantuu se ruokalasku tasan.

      Asumiskuluissa teemme niin, että mieheni siirtää tililleni aina jokaisen kuun ekana päivä tietyn summan X rahaa, mikä ainakin tähän asti on aina riittänyt kattamaan tasan PUOLET kuukauden aikana tulevista laskuista. Näin kaikki laskut maksan minä omalta tililtäni, mutta mieheni on laittanut tililleni puolet kaikista laskuista. Eli vuokrasta, sähköstä, puhelinlaskuista, nettilaskuista, jne jne. Saamme kummatkin palkkaa lähes eurolleen saman verran, eli siksi tämä sopii meille hyvin.

      2. Miten teillä tehdään kotitöitä?
      - 50-50 aika pitkälti. Mies tekee ruuat, minä tiskaan. Mies pyykkää, minä imuroin ja pyyhin pölyt. Näin kummankaan ei tarvitse tehdä inhokkihommia! Meillä on jakautunut nämä hyvin, koska kummatkin tehdään ne hommat, mitkä siedetään. Roskat viedään vuorotellen.

      3. Edelliseen kysymykseen liittyen, pitääkö naisen siivota useammin jos hän katsoo tarpeelliseksi siivota kerran viikossa, kun miehen mielestä kahdesti kuussa riittää? Vai siivotaanko silti yhtä paljon molemmat?
      - Tehdäänpä tästä ongelma :D Heh. Mun mielestä kerran viikossa on oikein hyvä kaikkien siivota, vaikka se ärsyttäisikin. Iskosta tämä sun kumppanisikin päähän! Puoliksi menee hommat.

    • frhcm

      Meillä ruokaostokset, vuokra ja sähkölasku menevät yleensä siten, että kummalla on rahaa se maksaa. Minä opiskelen vielä ja mieheni oli töissä, kunnes työsopimus loppui niin hän maksoi vuokran kokonaan plus sähkön ja minä maksoin ruoat. Nyt kun hän on taas työtön, maksamme vuokran puoliksi. Kotityöt menevät suunnilleen tasan, Minä ehkä siivoan enemmän, mutta pyykin ja astioiden pesut hoitavat kumpikin. Välillä jos huomaan ettei mieheni ole pitkään aikaan tyhjentänyt astianpesukonetta tai pessyt pyykkiä niin jätän itsekin tekemättä kunnes hän pesee ne. Ei ole pelkästään minun homma hoitaa ne :) Mies kyllä hoitaa enemmän ruoan teon, koska on mielestäni parempi kokki ja pitää ruoan laitosta. Vaikka auto on mieheni niin minäkin tankkaan sitä ajojeni mukaan, jos on tarvis.

    • Ikuisesti Yhdessä

      1. Meillä maksetaan vuokra puoleksi ja suunnilleen tasan puoleksi. Ruokaostokset ostetaan vuoron perään ja maksetaan rahalla.

      2. Kotityöt meillä menee niin että mies tiskaa ja tekee ruoan sekä vuorotellen imuroidaan ja pestään pyykkiä (meillä on pyykkikone mutta siis vuorotellen täytetään se ja tyhjennetään) vuorotellen käytetään koirat ulkona

      3. Tähänpä en osaa vastata

    • aaaakka

      1. Se maksaa, jolla on rahaa. Omat laskut maksamme itse (puhelin, vakuutukset yms.)

      2. Se tekee kumpi kerkee. Yleensä kerran viikossa pidetää kunnollinen siivouspäivä ja sitten viikolla kumpikin tiskaa/imuroi/pesee pyykkiä jos on tarpeen.

      3. Niin no jos on paskasta nii kyllä mä siihen imuriin tartun. En edes tiedä kuinka usein mies on tottunut yksinollessaan siivoamaan, mutta meillä mennää aina tilanteen mukaan. Siivotaan jos on tarvetta.

    • melkein paastossa

      Meillä taustatietona niin että minä opiskelen ja poikaystävä tekee töitä. Minulla säästössä paljon rahaa mikä auttaa ettei tule tiukkaa omalta osaltani. Poikaystävä taas tavoiltaan tuhlari.
      Olen rakastava ja kiltti, ja koska rahaa löytyy, en halua siitä riidellä. Kiinteät menot kuten vuokra, sähkö puoliksi. Ruokaostokset maksetaan vuorotellen tai vähän niin ja näin kummalla fiilus että nyt oma vuoro maksaa.

      Olen tässä elellessä kuitenkin huomannut, että minä syön korkeintaan kolmasosan siitä mitä hän. Silti olen maksanut ruoista puolet ja välillä ostoksissani on tuotteita joita vain hän syö, kuten maitorahkaa.

      Poikayatäväni liikkuu paljon, tekee fyysistä työtä ja käy paljon salilla. Hän on lihonnut 15kg vuoden sisällä kun taas itse olen painoindeksin alarajoilla ja nälissäni.

      Pikkuhiljaa on alkanut ottaa päähän, että kannan kaupasta ruokaa kotiin, mutta iselle jää syötäväksi se kolmasosa jos sitäkään.

      Kuinka siis ottaisi tällaisen asian esille vai onko omahyväistä? Ja mikä ratkaisuksi kun oikeasti ruokamenot kohtuuttomat opiskelijalle vaikka poikaystävä käy töissä, eikä silti saa riittävästi syödäkseen? Poikaystävä tietysti tyytyväinen tähän tilanteeseen kun tykkää taas tuhlailla peleihin ym.

      Olisin onnellinen jos löytyisi joku toinen tämän ongelman kanssa kamppaileva.

      • Katariin

        En tiedä miten teillä mies suhtautuu.. mutta kyllä tuosta terveessä parisuhteessa pitäisi voida puhua ihan nätisti? :)
        Kuulostaa vähän kohtuuttomalta et roudaat ruokaa kaappiin ja toinen mähkii ne pois enneku kerkeet suutas avata. Heh. Ei hän varmasti tietoisesti niin tee, treenatessa ruoka maistuu vaan ;) Huomauta nätisti jotta olisi kiva itsekin syödä terveellisesti ja riittävästi? Pelottele vaikka aineenvaihduntasi hidastumisella -> väsymys, myöhemmin tyhjästä lihominen jne..
        Teidän täytyy ainakin ostaa enemmän kerralla ruokaa ostoksilla käydessänne.

        Meillä on jo avioliitto mutta mennään silti ruokien kanssa niin, että kun on kausia jolloin jompikumpi treenaa enempi tai joutuu muuten olemaan erityisruokavaliolla.. niin silloin ne "omat erikoisruuat" ostetaan ns.omista rahoist ja taloustililtä ostetaan normaalisti perheen yhteiset ruuat. Vaik on suht yhteistä rahat niin kyl ite tykkään ostaa vaikka niitä tuoksukynttilöitä mielummin kuin laatikollisen napoleon-leivoksia :P Eikä kyse ole rahan tiukkuudesta vaan valinnoista mihin laittaa rahaa.

        Eli sun tapauksessa poikaystäväsi voisi ostaa ne maitorahkat ym itse ja yhdessä syödyt ruuat ostatte normaalisti kuten ennenkin?
        Juu varmasti, jos nuuka rahasta ja tykkää just pelejä ostella, tulee vastaan sanomista mutta kyllä tiedän paljon mun rahkat, lisäravinteet ym maksaa ja meillä taas mies on enempi herkkusuu, ei kelpaa mikä tahansa suklaa tai tavis kaupan leivokset. Silloin hän hakee ne erikseen just kauppahallista ym, toki niitä tarjoaa muillekin perheenjäsenille vaan harva meistä esim.tosi tummaa suklaata syö hänen lisäkseen ja onnessani olisin jos mun ukko koskis rahkapurkkiin useammin, heh ;)

        Onkos sulla sellaisia ruokia joihin mies ei koske? Voisit ostaa niitä erikseen myös itsellesi, sellaisia jotka eivät katoa jääkaapista?
        Joillakin on joku päähänpinttymä ettei kovin eri ruokia vois syödä parisuhteessa mut joskus se on hyvä pitää hiukan erillään ruokavaliot, elämäntilanteesta ja tottumuksista riippuen toki.
        Laadukas ruoka maksaa nykyään (juurekset ym erikseen) ja kyllähän se tuntuu ruokalaskussa jos toinen vetää enempi "reenimättöä" ja toinen syö kohtuullisesti normaalisti.


    • 1. Miten teillä hoidetaan raha-asiat?
      -Aikalailla 50-50. Asumismenot puoliksi. Yhteinen tili näitä varten. Molemmilla omat tilit lisäksi. Ei meillä kyllä sinäänsä lasketa rahan käyttöä, että kumpi maksaa ja mitä. Aika suvereenisti se meiltä sujuu ilman laskelmointiakin.

      2. Miten teillä tehdään kotitöitä?
      -Minä pääsääntöisesti siivoan kämpän (pyykit, pölyt, yleinen siisteys, jne. en imuroi, en tykkää siitä) ja hoidan lemmikit (mutta jos tarvitsen/haluan apua, mies kyllä auttaa) pääsääntöisesti siksi, että minä vaadin enemmän siisteyttä kun mies, mies puolestaan hoitaa ruoanlaiton (koska tykkää kokata) ja imuroinnin!

      3. Edelliseen kysymykseen liittyen, pitääkö naisen siivota useammin jos hän katsoo tarpeelliseksi siivota kerran viikossa, kun miehen mielestä kahdesti kuussa riittää? Vai siivotaanko silti yhtä paljon molemmat?
      -Koska minä vaadin enemmän siisteyttä kun mies, niin minä myös päivän mittaan siivoilen jos jokin ottaa silmään. Ei se mua haittaa. Itse vaan viihdyn siistissä kodissa. Aika ajoin pidämme suursiivouspäivän (kerran kaks vuodessa), johon molemmat osallistuu.

      Ei tulisi mieleenkään pyytää miestä siivoamaan vain siksi, että minä niin haluan. Toisin sanoen jos joku asia. esim. sukka lattialla häiritsee minua niin paljon niin en pakota meistä siivoamaan vaan ihan itse voin sen homman tehdä. Toi oli kyllä huono esimerkki, koska meillä kyllä molemmat siivoavat omat jäljet pääsääntösesti :D

    • vinkki...

      Seksi avoliitossa on syntiä ellei joku sattunut tietämään. Jos seksiä tekee mieli menkää avioliittoon.

    • koulutus kunniaan

      Me avossa jo 11 vuotta -HUH!

      1. Ruoka luotolla??? Miksi luotolla?? Joku uus tapa???
      Meillä menee kaikki noin puoliksi, tulotaso vaihdellen sama. Ei siis lasketa pennilleen enää -siis minä en laske, mies ei ole koskaan nähnyt tiukkaa jakoa tarpeellisena. Mutta minusta alussa ennen kuin suhde vakavoituu on hyvä tehdä selvä tiliero. Kyllä ottaisi päähän jos suhde kariutuisi vuodessa, ja olisi haaskanut toisen elättämiseen rahojaan..

      2. Meillä minä pidän huolen tasapuolisuudesta. Olen suhteen alussa jo pitänyt pitkän luennon siitä, etten ala piikomaan ja leikkimään äitiä kenellekään. Meillä minä teen ruat, mies siivoaa. Ja jos ei tajua oma-aloitteisesti hoitaa osuutaan on huusholli kun sikolätti pari päivää, sitten herää.

      3. Meillä siivousrytmi on muuten sama, mutta minä vaihdan useammin petivaatteet, koska mies voisi loisia samoissa hyvin puoli vuotta.

      Tunnen monta pariskuntaa, missä nainen on ylisuorittanut jo suhteen alussa tekemään kaiken. Ja on opettanut miehen saamattomaksi näin. Monen vuoden hallinnan jälkeen on enää turha kuvitella että mies alkaa osallistumaan. Eli naiset, höllätkää vähän, niin mieskin voi olla osa perhettä, ja ihan omaehtoisesti osallistuen :)

    • siis anteeksi kuinka

      "minä vaihdan useammin petivaatteet, koska mies voisi loisia samoissa hyvin puoli vuotta."

      Paino sanalla "loisia".

      Wau mitä naisia.
      Varmaan mahtavaa asua tollasten kanssa.

      • se edell.

        Heh-eh... Hyvä pointti, sai ihan nauraa itselleen. Joo, en siis ole nalkuttava akka vaikka tuosta nyt ehkä sen lukeekin. Ei takerruta uunon sanoihin, jookos...


    • cho-

      Olemme muuttamassa poikakaverini kanssa yhteen. Olen asunut aikaisemminkin avoliitossa, joka sanotaanko, meni päin helvettiä...
      Mielenkiinnosta nyt haluaisin esittää teille muutaman kysymyksen ja olisin kiitollinen jos vastaisitte:)

      1. Miten teillä hoidetaan raha-asiat? Maksatteko ruokaostokset luotolla ja laskun puoliksi, vai meneekö lasku "suunnilleen tasan"? Vai maksaako toinen asumiskulut ja toinen ruokamenot?
      Mieheni tienaa n. 300-400e vähemmän kuukaudessa entä minä, pitäisikö sen vaikuttaa jotenkin asiaan?

      2. Miten teillä tehdään kotitöitä? Edellisessä parisuhteessa mies piti itsestäänselvyytenä että minä teen kaiken. (Kotitöiksi nyt luetaan lumityöt, ruohonleikkuu ja auton korjaus. Itse pidän lumitöistä ja ruohonleikkuusta yms. mutta jätän auton korjauksen mielelläni miehelle.)

      3. Edelliseen kysymykseen liittyen, pitääkö naisen siivota useammin jos hän katsoo tarpeelliseksi siivota kerran viikossa, kun miehen mielestä kahdesti kuussa riittää? Vai siivotaanko silti yhtä paljon molemmat?

      Ihan kaikkia kommentteja en jaksanut lukea, mutta tässä meidän käytäntöjämme pari vinkkiä.

      1.Minä olen se joka käy kaupassa ja kokkaa (ruokatoiveita tietenkin otan vastaan :) eli ruokarahat menee minun tililtäni. Toki jonkin verran otan miehen tililtä ruokarahaa tilipäivänä tai jos muuten tarvii. Ostanhan kaiken muunkin lakanoista ja pyyhkeitä omiin ja mieheni vaatteisiin asti. Vuokra aina puoliksi, se sitten jolla sattuu enemmän rahaa olemaan maksaa sähkön ja vakuutuksen.

      2. Kotitöitä teen vain minä pääsääntöisesti, joskus miehenkin saa mukaan huijattua x) kerrostalossa asuessa ei lumitöitä ym muita laajempia korjaustöitä tarvitse tehdä, mutta minä olen usein myös se joka autoa fiksaa (ihan vaan sen takia että tiedän paremmin autoista kun mies :D ) ja fiksailen kotona jos tarvii ja osaan. Toki mies fiksailee jos osaa/minä en osaa. Mies toki on sitä mieltä että koska teen niin paljon kotitöitä ym. muita hommia (mm. maksan hänen laskunsa/pidän ajantasalla henk.koht asioista) voi hän vastaavasti osallistua esim. ruokakuluihin enemmän.

      3.Meillä minä olen siistimpi ja onneksi saanut tuota sottapyttyäkin vähän siistimmäksi. Eli minä siis siivoan ja ukko yrittää olla mahdollisuuksien mukaan sottaamatta niin paljoa :)

      Sen verran taustaa tarvii varmaan raottaa ettei heti ruveta parjaamaan, eli 5v yhdessä 4,5v avoliitossa. Mies nykyään yrittäjä, eli välillä erittäin kiireinen jonka vuoksi minä olen se joka mm. kotona hoitaa enemmän asiota. Mutta vastaavasti mies sitä mieltä että maksaa vähän enemmän kuluista "korvatakseen" sen ettei kotiasioihin kerkeä osallistumaan.

      Ja niitä vinkkejä vielä, eli kokeilemalla löytyy se paras ratkaisu. Se mikä sopii yksille ei välttämättä sovi toisille. Puhumalla ja kuuntelemalla toisen toiveita näistäkin asiosta päästään yhteisymmärrykseen tai edes kompromissiin. :)

      Kaikkea hyvää yhteiseen uuteen kotiin!

      • cho-

        huhpsista jäi tuo ap:n viesti alusta poistamatta :/ sorry!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe