1. Olkiukko / olkinukke - yleinen argumentointivirhe, jossa vastapuolen argumentti sivuutetaan hyökkäämällä siitä tehtyä heikompaa karikatyyria vastaan.
-Evoluutio on naurettava teoria, kalat yhtäkkiä kävelivät maalle?
2. Yleistykset
3. Auktoriteettiin vetoaminen on argumentaatiovirhe, jossa oma argumentti perustetaan jonkun auktoriteetin sanaan tai arvovaltaan, mutta ei esitetä perusteita auktoriteetin todenperäisyydelle.
-Mitä arvovaltaa on Jumalan tai Jeesuksen sanalla, entä Ray Comfortin?
4. Argumentointi henkilöä vastaana on rgumentaation muoto, jossa argumentoija viittaa joihinkin vastapuolen piirteisiin, joilla ei ole merkitystä keskusteltavan aiheen kannalta.
-Hitler uskoi evoluutioon, minkä vuoksi evoluutio teoria on paha. Hitler söi myös ruokaa, onko ruoan syöminen pahasta? Hitlerkin puhui saksaa, itse en kyllä opettaisi lapsilleni Hitlerin kieltä.
5. Suosituimmuuteen vetoaminen
- Enemmistön mielestä maa oli aikanaan litteä.
6. Quote mining (lainausten irrottaminen asiasisällöstään)
7. Kadunmiesten mielipide - kadunmiehen tietämättömyys ei tarkoita, etteikö tietoa olisi olemassa.
8. Non sequitur (ei seuraa): argumentaatiovirhe, jossa alkuoletuksista esitetään seuraavan sellaista, mitä niistä ei loogisesti seuraa.
-Kaikki pöydät ovat ruskeita ja tämä esine on ruskea, joten se on pöytä.
9. Red Herring: kielikuva, jolla tarkoitetaan helposti henkilön huomion vievää, mutta muilta osin täysin tarpeetonta tai hyödytöntä esinettä, asiaa, henkilöä jne.
10. Henkilökohtaiseen epäuskoon vetoaminen
- Pidän itse asiaa epäuskottavana, joten se ei ole totta, vaikka todisteet muuta väittäisivät.
11. Vetoaminen todisteiden puuttumiseen
- Koska emme tarkalleen tiedä miten maailmankaikkeus sai alkunsa on syytä olettaa, että Jumala loi sen.
12. Tieteen menetelmien väärinkäyttö.
-Tiede ei voi selitää yliluonnollisia tapahtumia!
13. Termien ja sanojen vääristelevä käyttö. Sanoilla voi olla useita merkityksiä.
- A feather is light.
What is light cannot be dark.
Therefore, a feather cannot be dark.
....
http://www.youtube.com/watch?v=FH0vQiudp6I
http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentointivirhe
Uskovien virhepäätelmät !
49
667
Vastaukset
- 43244343243234
Noitahan ne on.
- Kalapagos
14. Väärä dilemma eli väärä vastakkainasettelu on argumentaatiovirhe, jossa asetetaan vain kaksi vaihtoehtoa tilanteessa, jossa niitä on useita.
Virheellinen dilemma kuuluu usein poliittiseen retoriikkaan: meillä ei ole muita vaihtoehtoja. Äärimmillään se on retoriikassa: jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan.
George W. Bush:
"Olette joko meidän puolellamme tai terroristien puolella."- Uskon kauneus
Kuinka moni uskova onkaan minulle todennut, että olen joko hänen puolellaan tai sitten olen Saat.anan puolella. Turha on siinä yrittää heikkolahjaiselle selittää, että en usko koko Saa.danaan enkä muihinkaan paimentolaismytologian taruolentoihin ja toisekseen, jos nyt sattuisinkin uskomaan, niin millä perusteella minä voisin tietää, että sinä itse et ole Saa.danan puolella, kun omat uskontoverisikin pitävät sinua vääränä kristittynä?
Mutta elämä on varmaan helppoa, kun näkee kaiken aina täydellisen mustavalkoisena, eikä mitään riemunkirjavia värejä ole olemassakaan.
- Uskonto on sairaus!
Juuri näin se on. Hyvä ja selkeä teksti.
Hihhulit voisivat luke huolellisesti tämän ja ehkä tajuta jotain. :-D- erinomaisen tietäväi
uskonto on uskon kannalta huono ja tuo aloitus oli kyllä kaikkea muuta, kuin selkeää, siitä huomasi, ettei ateisti tiedä näistä asioista mitään, juurikaan. :(
- dadaajksd
Mä bonjasin aloittajan tekstin ensilukemalla.
Koska olen ateisti, ovat siis uskovat tyhmiä :-) Olen näillä palstoilla jutustellut vuosikaudet ja huomasin tuota listaa lukiessani että löysin paljon samoja virhepäätelmiä ateistien käyttäminä. Sinänsä luonnollista eihän ateistikaan näistä vapaa ole, erehtyväinen kun on hänkin.
- Uskon kauneus
Ei tarvitse kuin lukea palstalla tällä hetkellä olevista jutuista esimerkiksi ketjut "Miljardit rukoilevat" tai "Ateismin määritelmä" ja näkee, miten uskovat käyttävät joka ikistä edellä mainittua argumenttivirhettä kerta toisensa jälkeen täysin surutta, usein vielä monta monta kertaa peräkkäinkin.
Kun ateistit sitten huomauttavat virheellisistä päätelmistä ja lukemattomista argumenttivirheistä, ei joko tule mitään vastauksia, tai sitten argumenttivirheet yritetään kiistää toisilla argumenttivirheillä - mikä ei tietenkään auta, vaan ainoastaan tuplaa ne virheet - tai sitten tulee alatyylisiä solvauksia ja henkilökohtaisia loukkauksia. Kertaakaan - siis yhtään ainoaa kertaa - ei tule rehellistä toteamusta, että no kirjoitinpas höpöjä, eikä tuo tosiaankaan voi olla noin, kiitoksia vain oikaisusta. Yhtään tuollaista viestiä et koko palstalta löydä.
Uskovat vetoavat usein kirjoituksissaan rehellisyyteen ja korkeampaan moraaliin. Palstaa vuosia seuranneena en edelleenkään tiedä miksi, koska mitkään heidän kirjoituksensa eivät koskaan anna mitään pohjaa sellaiseen, eivätkä todellakaan edusta mitään parempaa moraalia tai rehellisyyttä. Uskon kauneus kirjoitti:
Ei tarvitse kuin lukea palstalla tällä hetkellä olevista jutuista esimerkiksi ketjut "Miljardit rukoilevat" tai "Ateismin määritelmä" ja näkee, miten uskovat käyttävät joka ikistä edellä mainittua argumenttivirhettä kerta toisensa jälkeen täysin surutta, usein vielä monta monta kertaa peräkkäinkin.
Kun ateistit sitten huomauttavat virheellisistä päätelmistä ja lukemattomista argumenttivirheistä, ei joko tule mitään vastauksia, tai sitten argumenttivirheet yritetään kiistää toisilla argumenttivirheillä - mikä ei tietenkään auta, vaan ainoastaan tuplaa ne virheet - tai sitten tulee alatyylisiä solvauksia ja henkilökohtaisia loukkauksia. Kertaakaan - siis yhtään ainoaa kertaa - ei tule rehellistä toteamusta, että no kirjoitinpas höpöjä, eikä tuo tosiaankaan voi olla noin, kiitoksia vain oikaisusta. Yhtään tuollaista viestiä et koko palstalta löydä.
Uskovat vetoavat usein kirjoituksissaan rehellisyyteen ja korkeampaan moraaliin. Palstaa vuosia seuranneena en edelleenkään tiedä miksi, koska mitkään heidän kirjoituksensa eivät koskaan anna mitään pohjaa sellaiseen, eivätkä todellakaan edusta mitään parempaa moraalia tai rehellisyyttä.Tietenkään en voi vastata kuin omasta puolestani. Meissä uskovaisissakin on erillaisia ja eriluontoisia ihmisiä. Itse olen kyllä rehellisesti pyrkinyt myöntämään "mokani", ja antanut tunnustusta ateistille, jos hänen kirjoituksesta olen oppinut tai se on muuten koskettanut ja tuonut uutta näkökantaa elämääni.
Pohdiskelin myös eräässä viestiketjussa sitä, että miksi on niin vaikeaa myöntää erehtyvänsä, kun me kaikki kuitenkin välillä erehdymme! Onko se tämä kulttuuri vai pelkäämmekö ivaamista ja haukkumista, minustahan se on vain rehellisyyden ja kasvamiskyvyn merkki, että myöntää erheensä ja oppii uutta. Voisikos tälläiseen toimintaan jotenkin kannustaa enempi? Ei ainakaan hukkaan menisi se kannustus.- .
juhani1965 kirjoitti:
Tietenkään en voi vastata kuin omasta puolestani. Meissä uskovaisissakin on erillaisia ja eriluontoisia ihmisiä. Itse olen kyllä rehellisesti pyrkinyt myöntämään "mokani", ja antanut tunnustusta ateistille, jos hänen kirjoituksesta olen oppinut tai se on muuten koskettanut ja tuonut uutta näkökantaa elämääni.
Pohdiskelin myös eräässä viestiketjussa sitä, että miksi on niin vaikeaa myöntää erehtyvänsä, kun me kaikki kuitenkin välillä erehdymme! Onko se tämä kulttuuri vai pelkäämmekö ivaamista ja haukkumista, minustahan se on vain rehellisyyden ja kasvamiskyvyn merkki, että myöntää erheensä ja oppii uutta. Voisikos tälläiseen toimintaan jotenkin kannustaa enempi? Ei ainakaan hukkaan menisi se kannustus.Miksi juuri sinun uskontosi Juhani? niitähän on tuhansia.
. kirjoitti:
Miksi juuri sinun uskontosi Juhani? niitähän on tuhansia.
Totta, uskontoja riittää. Itse olen päätynyt kristinuskoon pitkähkön prosessin kautta, se oli minun tieni ja valintani. Toisaalta karsastan sellaista "pakkoevankelijointia" ja "tupputtamista". Enkä halua lytätä muita uskontoja tai -ismejä. Itse koen löytäneeni kotiin uskossani Jeesukseen.
- Saudi-arabiassa
juhani1965 kirjoitti:
Totta, uskontoja riittää. Itse olen päätynyt kristinuskoon pitkähkön prosessin kautta, se oli minun tieni ja valintani. Toisaalta karsastan sellaista "pakkoevankelijointia" ja "tupputtamista". Enkä halua lytätä muita uskontoja tai -ismejä. Itse koen löytäneeni kotiin uskossani Jeesukseen.
Uskontosi olisi Islam.
Vastauksesi olisi samanlainen paitsi, että Allah on ainoa jumala ja Muhammed hänen profeettansa.
Orja-ajattelija.
Et ole paljon tietokonetta yksilöllisempi ja kyvykkäämpi todellisuuden hahmottamisessa.
Initiassa olisit hindualueella tasan tarkkaan hindu.
T: Seppo Juhani - heipäheivaan
Saudi-arabiassa kirjoitti:
Uskontosi olisi Islam.
Vastauksesi olisi samanlainen paitsi, että Allah on ainoa jumala ja Muhammed hänen profeettansa.
Orja-ajattelija.
Et ole paljon tietokonetta yksilöllisempi ja kyvykkäämpi todellisuuden hahmottamisessa.
Initiassa olisit hindualueella tasan tarkkaan hindu.
T: Seppo JuhaniKyllä sitä törmää ateistejenkin keskuudessa siihen, että kyseiseen aatteeseen on päädytty vain sen takia, että koska muutkin, eikä aatteen kannattamisen takana ole paljoa sitä itsenäistä pohdiskelua ja mietiskelyä. Ei kaikkien ateistejenkaan todellisuuden hahmottaminen eroa paljoa tietokoneesta.
Sen perusteella, että mihin uskoo, ei kannata ikinä lähteä sanomaan minkälainen ihminen on, ja miksi tämä on uskonsa ja kantansa siihen valinnut. Juhanin teksteistä huomaa selkeästi sen, että oman uskon valinnassa on se oma mietintä ollut selvästi mukana. En tosiaankaan rupeaisi väittämään, että hän on uskonsa valinnut vain sen takia, että se on yleinen uskonto tällä alueella. - eniromaisen ymmärtäv
Uskon kauneus kirjoitti:
Uskovat vetoavat usein kirjoituksissaan rehellisyyteen ja korkeampaan moraaliin. Palstaa vuosia seuranneena en edelleenkään tiedä miksi, koska mitkään heidän kirjoituksensa eivät koskaan anna mitään pohjaa sellaiseen, eivätkä todellakaan edusta mitään parempaa moraalia tai rehellisyyttä.Siunun uskosi kauneus ei kyllä ole kauneutta. Et ymmärrää edelleenkään mitään näistä asioista
- Kalapagos
Varmasti näin. Oma toiveeni on se, että listaus auttaisi itse kutakin karsimaan näitä virheitä ja pyrkimään parempaan argumentointiin.
- .
juhani1965 kirjoitti:
Hyvä toive ja kannatan vilpittömästi sitä karsimista.
Go Juhani Go!
Mutta varmaan Jaakob romuttaa jopa sinun pyrkimyksesi. . kirjoitti:
Go Juhani Go!
Mutta varmaan Jaakob romuttaa jopa sinun pyrkimyksesi.Kiitos, no mielipiteitä saa olla puolesta ja vastaan, kuha on asiallista. No problemo silloin :)
- 11+2=13
juhani1965 kirjoitti:
Kiitos, no mielipiteitä saa olla puolesta ja vastaan, kuha on asiallista. No problemo silloin :)
Hienoa, Juhani!
Sinunlaisia teistejä pitäisi palstalle saada enemmänkin: asiallisia, sivistyneeseen keskusteluun kykeneviä henkilöitä. Myönnän etteivät kaikki ateistit aina kohtele palstan uskovaisia erityisen ystävällisesti, mutta kiihkouskovaiset ovat silti paha ongelma... Palstan tarkoitus tuskin on molemminpuolinen törkeyksien kirjoittelu.
Nostan hattua, jatka samalla linjalla! 11+2=13 kirjoitti:
Hienoa, Juhani!
Sinunlaisia teistejä pitäisi palstalle saada enemmänkin: asiallisia, sivistyneeseen keskusteluun kykeneviä henkilöitä. Myönnän etteivät kaikki ateistit aina kohtele palstan uskovaisia erityisen ystävällisesti, mutta kiihkouskovaiset ovat silti paha ongelma... Palstan tarkoitus tuskin on molemminpuolinen törkeyksien kirjoittelu.
Nostan hattua, jatka samalla linjalla!Kiitos palautteesta!
Kannustaa jatkamaan. Ja todellakin samaa mieltä, en itsekkään usko, että palstan tarkoitus on törkeyksien jakelu puolin ja toisin. Itse kannatan asiallista keskustelua, siinä oppii ja kasvaa, ja sellainen ei ole keneltäkään pois, päinvastoin postiivista kaikki tyyni.- heipäheivaan
Listaus kuitenkin kohdistui vain uskovaisten argumentointivirheisiin. Olisit kirjoittanut tämän listasi enemmän sillä nimikkeellä, että uskosta keskusteltaessa ne yleisimmät argumentointivirheet. Itse olen monesti väitellyt sekä uskovaisten ja ateistien kanssa, ja olen molempien keskuudessa samoihin virheisiin törmännyt yhtä paljon (Ja todennäköisesti nitä itsekin joskus käyttänyt). Nyt kun kohdistit listasi ainoastaan uskovaisiin, ei se herätä pohdintaa aikaiseksi ateistien keskuudessa niin paljoa, koska listausta ei ollut heihin kohdistettu millään tavalla.
"11. Vetoaminen todisteiden puuttumiseen
- Koska emme tarkalleen tiedä miten maailmankaikkeus sai alkunsa on syytä olettaa, että Jumala loi sen"
Vetoaminen todisteiden puuttumiseen on nimenomaan ateistien yleisimmin käyttämä peruste. Eli kun Jumalasta ei (heidän mukaansa) ole todisteita, niin Jumalaa ei ole olemassa.- Kalapagos
Ei.
Koska ei ole todisteita Jumalasta niin ei ole syytä olettaa että, Jumala olisi.
Ateistit eivät ota vastauksia annettuina. Ateistit uskovat todisteita.
Uskoisitko jos sanoisin, että vajassani on lohikäärme vai haluasitko todisteita? Riittäisikö sinulle jos vajasta kuuluisi murinaa ja pauketta ja vajan ovi olisi kuuma?
No aivopestyjen kanssa lienee mahdotonta puhua järkeä. Järki on uskon suurin vihollinen: Martin Luther. Kalapagos kirjoitti:
Ei.
Koska ei ole todisteita Jumalasta niin ei ole syytä olettaa että, Jumala olisi.
Ateistit eivät ota vastauksia annettuina. Ateistit uskovat todisteita.
Uskoisitko jos sanoisin, että vajassani on lohikäärme vai haluasitko todisteita? Riittäisikö sinulle jos vajasta kuuluisi murinaa ja pauketta ja vajan ovi olisi kuuma?
No aivopestyjen kanssa lienee mahdotonta puhua järkeä. Järki on uskon suurin vihollinen: Martin Luther."Koska ei ole todisteita Jumalasta niin ei ole syytä olettaa että, Jumala olisi.
Ateistit eivät ota vastauksia annettuina. Ateistit uskovat todisteita"
Ateistit nimenomaan eivät usko todisteisiin! He ovat mielessään jo etukäteen päättäneet, että he eivät usko mihinkään todisteisiin Jumalan olemassaolosta.
Kysymys on siis ateistien väärästä ennakkoasenteesta, eikä mistään todisteista.- Korvat kii, lälälälä
Jaakob kirjoitti:
"Koska ei ole todisteita Jumalasta niin ei ole syytä olettaa että, Jumala olisi.
Ateistit nimenomaan eivät usko todisteisiin! He ovat mielessään jo etukäteen päättäneet, että he eivät usko mihinkään todisteisiin Jumalan olemassaolosta.
Kysymys on siis ateistien väärästä ennakkoasenteesta, eikä mistään todisteista.Niin. Kun vain uskoo sokeasti eikä kysele mitään, niin ei enää kaipaa todisteita. Tämänhän vuoksi lahkojenkin säännöissä yleensä on, että ulkopuolisten kanssa ei pidä olla tekemisissä. Voi alkaa turhaan kyseenalaistamaan ja miettimään asioita.
Usko, älä kysele tai mieti! - SeppoJuhain
Jaakob kirjoitti:
"Koska ei ole todisteita Jumalasta niin ei ole syytä olettaa että, Jumala olisi.
Kysymys on siis ateistien väärästä ennakkoasenteesta, eikä mistään todisteista.Minä uskon, että Juutalaiset ovat oikeassa.
He kivittivät sekä hirttivät Jeesuksen joka ei ylösnoussut kuolemansa jälkeen taivaaseen.
Ja kuten juutalaiset sanovat, jeesus on kiehuvassa paskassa helvetissä.
Et voi todistaa juutalaisten tietoa vääräksi.
Juutalaiset pystyvät todistamaan samoilla menetelmillä uskonsa oikeaksi, kuin sinä raamatun.
Et voi sille mitään.
Ateistit voivat olla eri mieltä, koska uskovat ainoastaan tietoon jonka kaikki muutkin voivat kokeillaan osoittaa toimivaksi.
Ateisteilla ei ole uskoa, tieto ei synny pelkästään aivoissa.
Pitää olla toistettavissa olevaa aineellista tietoa teorian tueksi, joka ei ole pelkkää älämölöä ja huutoa hullujen huoneissa, jumalan palvelustiloissa. - Salainen_Agentti
Jaakob kirjoitti:
Kysymys on siis ateistien väärästä ennakkoasenteesta, eikä mistään todisteista.Sattuuko se kun on noin tyhmä kuin sinä, vai onko se vaan jokin tyhjä tunne päänupissa?
"Vetoaminen todisteiden puuttumiseen on nimenomaan ateistien yleisimmin käyttämä peruste. Eli kun Jumalasta ei (heidän mukaansa) ole todisteita, niin Jumalaa ei ole olemassa."
Kerrankin ihan loogisesti päätelty asia Jaakob. Mutta sisältö vähän ontuu. Miten yleisimmin käyttämän perusteen perusteella "He" käyttävät sitä?
Tuntuu kuin sanoisit että kaikki?
Ei. Kaikki ei käytä samoja perusteluita. Eikä samasta todisteiden puutteesta. Vaan myös todisteista jumalan olemassaoloa vastaan. Näin mm Pahan ongleman kanssa."Ei. Kaikki ei käytä samoja perusteluita. Eikä samasta todisteiden puutteesta. Vaan myös todisteista jumalan olemassaoloa vastaan. Näin mm Pahan ongleman kanssa"
Pahan olemassaolo ei kumoa Jumalan olemassaoloa.- Oksettavaa
Jaakob kirjoitti:
"Ei. Kaikki ei käytä samoja perusteluita. Eikä samasta todisteiden puutteesta. Vaan myös todisteista jumalan olemassaoloa vastaan. Näin mm Pahan ongleman kanssa"
Pahan olemassaolo ei kumoa Jumalan olemassaoloa.Jaakob, sinun oma uskosi ja oma käytöksesi kristittynä kumoaa täydellisesti kaikki positiiviset väitteet, mitä kristinuskosta on ikinä esitetty, koska mikään sinun käytöksessäsi ei ole hyvää, korkeamoraalista, arvokasta, jumalallista, pyhää, rehellistä, oikeudenmukaista, totuudenmukaista, armahtavaa eikä varsinkaan rakastavaa. Vain pelkkää vihaa, vihaa ja paljon lisää tulenpalavaa VIHAA.
- näennäisongelma
Jaakob kirjoitti:
"Ei. Kaikki ei käytä samoja perusteluita. Eikä samasta todisteiden puutteesta. Vaan myös todisteista jumalan olemassaoloa vastaan. Näin mm Pahan ongleman kanssa"
Pahan olemassaolo ei kumoa Jumalan olemassaoloa.Pahan ongelma on näennäisongelma.
- ++++++++++
Jaakob kirjoitti:
Pahan olemassaolo ei kumoa Jumalan olemassaoloa.Kumoaa hyvän kaikkeenkykenevän, mutta ei kyvyiltään rajoittunutta, pahantahtoista tai välinpitämättöntä.
- Kalapagos
Kaltevan pinnan argumentointi (slippery slope):
Kannan vastustaminen sen perusteella mihin äärimmäisiin seurauksiin se saattaisi johtaa. Kaltevan pinnan argumentointi voi olla myös loogista, mutta tällöin on pystyttävä perustelemaan miksi. Alla muutama irrationaalisuuteen perustuva esimerkki.
"Jos homoavioliitot sallitaan, niin kohta suomalaiset loppuvat"
”Kysyn, onko pelättävissä, että maailmalla aletaan esittää vaatimuksia siitä, että ihmisen on saatava avioitua esimerkiksi rakastamansa hauvelin kanssa?”
-Perus Pentti Oinonen
Kommentti kuultiin, kun eduskunta käsitteli lakiesitystä perheen sisäisestä adoptiosta. Lain tarkoituksena on taata homo- ja lesbopareille oikeus adoptioon. - 1213
En ole vielä tavannut ateistia, joka ei syyllistyisi noihin virheisiin.
- ?????
''En ole vielä tavannut ateistia, joka ei syyllistyisi noihin virheisiin.''
Kaikki ateistit joiden kanssa olet ollut tekemisissä syyllistyvät kaikkiin virheisiin?
- Pappa tietää
En ole vielä tavannut henkilöä, joka ei syyllistyisi näihin "virheisiin"
- Kalapagos
7. Kadunmiesten mielipide - kadunmiehen tietämättömyys ei tarkoita, etteikö tietoa olisi olemassa.
Ystävämme Ray Comfort hyökkää kadunmiehen yleissivistyksen kimppuun. Rayta tosin voidaan pitää tietynlaisena kristillisenä olkiukkona sen verran heikkotasoisia ovat hänen juttunsa.
http://www.youtube.com/watch?v=vWBC0AnAAT0&feature=fvwrel- Kalapagos
Edelliseen lisäyksenä. Videolla Ray aloittaa puheenvuoronsa ad hominem argumenteilla - Darwin oli katkera mies = hyökkäys Darwinin persoonaa kohtaan, vaikka pitäisi kritisoida teoriaa.
Vertailun vuoksi usempi shakin maailmanmestari on ollut alkoholisti tai mieleltään tasapainoton, mutta silti ollut paras alallaan. Stephen Hawking on ajattelultaan häikäisevä, vaikka ei pysty liikkumaan. Fyysinen olemus tai elämäntavat eivät kerro ihmisen osaamisesta.
Ray vetoaa, että maalaisjärjellä ymmärtää parhaiten asioita. Tämä on helppo osoittaa vääräksi mm. siten, että aika on suhteellista eli kuluu eri tavalla eri tilanteissa. Tätä ei maalaisjärjellä pystyisi ymmärtämään. Maalaisjärjellä ajateltuna kummituksetkin voisivat olla tosia jne.
Tämän jälkeen Ray tarjoaa olkiukon evoluutioteoriasta - koira kehittyi miljoonien vuosien aikana ja lopulta sille kehittyi myös silmät? Oli siis hyvä, että miljoonan vuoden jälkeen koira pystyi näkemään? Erittäin heikko olkiukko, mutta olkiukko kuitenkin.
Tämän jälkeen yleistyksiä tyyliin ateistit vihaavat joulua? Oikeasti? Oikeastiko ateistit vihaavat joulua?
Ray tuntuu olevan elävä argumentaatiovirhegeneraattori.
No true Scotsman argumentointi - yksikään todellinen skotti on argumentaatiovirhe. Tässä argumentaatiossa käsitteen alaan kuuluvaa joukkoa rajataan todellinen-määritteellä (tms.) mielivaltaisella tavalla.
Tällä palstalla tämä ilmenee seuraavasti:
1. Väite: uskova on tehnyt pahan teon Jumalan nimissä
2. Kielto: toiset uskovat kieltävät, että kyseinen henkilö voisi olla tosiuskova.
Bill O'Reilly tekee kyseisen argumentointivirheen Fox Newsissa, kun fundamentlisti kristitty Anders Bjevik aiheutti Norjan joukkomurhan.
http://www.youtube.com/watch?v=dl6lOP_BfLg&feature=endscreen&NR=1- jiiiiiiiiii
"Tällä palstalla tämä ilmenee seuraavasti:
2. Kielto: toiset uskovat kieltävät, että kyseinen henkilö voisi olla tosiuskova."
Ateistien usein nähty argumentointi samassa tilanteessa taas kulkee näin:
2. Johtopäätös: mainittu paha teko johtui nimenomaan uskosta Jumalaan, joten kaikki uskovat ovat pahoja
eli: olen nähnyt ruskean pöydän, joten kaikki pöydät ovat ruskeita.
Juuri tuossa kommentissasi et suoraan näin sanonut, mutta mielenkiintoista on se, että halusit tuoda esiin ABB:n kristillisyyden ja vielä kiistää vasta-argumentoinnin "No true scotsman"-naureskelulla. Et suinkaan sattuisi mielessäsi tuumimaan jotakin mainitsemasi kohdan 2 suuntaista?
Mutta ei, ateistithan eivät syyllisty epäloogiseen argumentointiin, eiväthän? EIvät tietenkään, koska ateistit ovat järkeviä ihmisiä, eikö niin?
Toinen mielenkiintoinen, tälläkin palstalla usein havaittu argumentointi taas menee näin:
1. väite: ateisti on tehnyt pahan teon ateismin nimissä
2. kielto:ei kukaan ateisti voi tehdä ateismin nimissä mitään, koska ateismi ei ole mikään oppi tai maailmankatsomus, se on vain jumaluskon puutetta
Ko. kiellolla ateistit pakenevat näppärästi keskustelusta kuin keskustelusta, heti jos olo alkaa tuntua epämukavalta. Samaan aikaan kun naureskellaan kristityille "No true scotsman"-argumentoinnista, ei edes nähdä sitä että itse toimitaan ihan samalla tavalla. jiiiiiiiiii kirjoitti:
2. Kielto: toiset uskovat kieltävät, että kyseinen henkilö voisi olla tosiuskova."
2. Johtopäätös: mainittu paha teko johtui nimenomaan uskosta Jumalaan, joten kaikki uskovat ovat pahoja
Juuri tuossa kommentissasi et suoraan näin sanonut, mutta mielenkiintoista on se, että halusit tuoda esiin ABB:n kristillisyyden ja vielä kiistää vasta-argumentoinnin "No true scotsman"-naureskelulla. Et suinkaan sattuisi mielessäsi tuumimaan jotakin mainitsemasi kohdan 2 suuntaista?
Mutta ei, ateistithan eivät syyllisty epäloogiseen argumentointiin, eiväthän? EIvät tietenkään, koska ateistit ovat järkeviä ihmisiä, eikö niin?
Toinen mielenkiintoinen, tälläkin palstalla usein havaittu argumentointi taas menee näin:
2. kielto:ei kukaan ateisti voi tehdä ateismin nimissä mitään, koska ateismi ei ole mikään oppi tai maailmankatsomus, se on vain jumaluskon puutetta
Ko. kiellolla ateistit pakenevat näppärästi keskustelusta kuin keskustelusta, heti jos olo alkaa tuntua epämukavalta. Samaan aikaan kun naureskellaan kristityille "No true scotsman"-argumentoinnista, ei edes nähdä sitä että itse toimitaan ihan samalla tavalla."Johtopäätös: mainittu paha teko johtui nimenomaan uskosta Jumalaan, joten kaikki uskovat ovat pahoja
"
Voisitko näyttää, missä näin on tehty.
"Mutta ei, ateistithan eivät syyllisty epäloogiseen argumentointiin, eiväthän? EIvät tietenkään, koska ateistit ovat järkeviä ihmisiä, eikö niin?"
Kuka on väittänyt, että eivät syyllistyisi?
"Ko. kiellolla ateistit pakenevat näppärästi keskustelusta kuin keskustelusta, heti jos olo alkaa tuntua epämukavalta. Samaan aikaan kun naureskellaan kristityille "No true scotsman"-argumentoinnista, ei edes nähdä sitä että itse toimitaan ihan samalla tavalla. "
Väärin. Siinä tapauksessa ateistien pitäisi väittää, että tuo henkilö ei ollut todellinen ateisti. Tosiasia kuitenkin on, että ateismi ei ole oppijärjestelmä ja se ei ole virhe, kun korjaa jonkun tekemän väitteen, että se olisi. Täällä on monta kertaa sekin sanottu, että ateismin nimissä voi tehdä asioita, mutta siltikään ateismi ei ole mikään oppijärjestelmä, joka ohjaisi mihinkään suuntaan.
Olet siis luonut sen kuuluisan olkiukon viestissäsi. Joko se johtuu siitä, että ymmärryskykysi on liian huono ymmärtämään asiaa tai sitten sinä vääristelet tahallaan, mutta joka tapauksessa lopputulos on sama.
Onneksi olkoon. Olet osoittamassa aloitusviestin ensimmäistä kohtaa oikeaksi esimerkilläsi.- Kalapagos (ei kirj.)
jiiiiiiiiii kirjoitti:
Ko. kiellolla ateistit pakenevat näppärästi keskustelusta kuin keskustelusta, heti jos olo alkaa tuntua epämukavalta. Samaan aikaan kun naureskellaan kristityille "No true scotsman"-argumentoinnista, ei edes nähdä sitä että itse toimitaan ihan samalla tavalla.No true Scotsman argumentointiin joudutaan usein seuraavasta syystä. Kaikki tietävät, että sekä ateisteissa että teisteissä on pahaa tekeviä ihmisiä. Itse uskon, että teistien ja ateistien moraali on kutakuinkin samalla tasolla. Tästä huolimatta ateisti saa usein kuulla kysymyksen, mistä moraalinne tulee? Tai, että ateistilla ei voi olla moraalia, koska se tulee Jumalalta tai Raamatusta tms.
Tämä Jumalainen korkeampi moraali on osoitettu vääräksi niin monet kerrat, että oksat pois. Itse tapaan heittää vastikkeeksi näihin moraaliväitteisiin esimerkin tyyliin Brejvik tai pedofiilipappi.
Tämän jälkeen saakin sitten kuulla ei ollut "oikea" uskova. Hiljattain Jaakob taisi väittää, että kukaan uskova ei ikinä häiritsisi kirkonmenoja. No siitähän löytyy Westboro -lahkon esimerkki hautajaisten häirinnästä. Eivät olleet sitten kyseisen kirkon miehet ja naiset oikeita kristittyjä. Muitakin selityksiä olen kuullut esim. USA:n vankiloissa on kristityt ovat yliedustettuina ja ateisteja on suhteellisesti ottaen erittäin vähän. No tähän löytyy tietenkin selitys uskovilta - ateistit kääntyvät vankilassa uskoviksi :). jiiiiiiiiii kirjoitti:
Ko. kiellolla ateistit pakenevat näppärästi keskustelusta kuin keskustelusta, heti jos olo alkaa tuntua epämukavalta. Samaan aikaan kun naureskellaan kristityille "No true scotsman"-argumentoinnista, ei edes nähdä sitä että itse toimitaan ihan samalla tavalla."1. väite: ateisti on tehnyt pahan teon ateismin nimissä
2. kielto:ei kukaan ateisti voi tehdä ateismin nimissä mitään, koska ateismi ei ole mikään oppi tai maailmankatsomus, se on vain jumaluskon puutetta"
Et selkeästikään ymmärrä, mitä ateismi tarkoittaa tai vaihtoehtoisesti tarjoilet tarkoituksella ertertin esittämää olkiukkoa.
Ateismi on maailmankatsomus samalla tavalla kuin se on maailmankatsomus jos ei usko joulupukkiin. Minä en usko joulupukkiin, keijuihin, enkä jumalaan. Se ei todellakaan tarkoita sitä että minulla on kolme maailmankatsomusta: ajoulupukkismi, akeijuismi ja ateismi.
Maailmankuvani sen sijaan muodostuu mm. humanismista, naturalismista ja liberalismista. Voin ottaa oppia jopa Raamatusta jos niikseen.
- sdawfe
Vitun älykääpiö, tunge niitä olkia vaan perseeseesi.
- efwads
Tuliko hihulle paha mieli?
- Kalapagos (ei kirj.)
Natsikortti ja Gowinin laki
"Natsikortti tarkoittaa epäasiallista Adolf Hitlerin tai natsien käyttämistä argumentoinnissa tai suoraan keskustelussa. Jonkin asian saattamista huonoon valoon rinnastamalla se satunnaisten yhtäläisyyksien perusteella natsismiin kutsutaan ”natsikortin pelaamiseksi”, millä viitataan vertauskuvallisesti korttipeleihin. Jonkin asian moraalista tuomitsemista tällaiseen satunnaiseen yhtäläisyyteen vetoamalla pidetään argumentaatiovirheenä, jolle on annettu nimi Reductio ad Hitlerum."
"Natsikorttiin liittyy läheisesti niin sanottu Godwinin laki. Se on Internet-kulttuurissa – erityisesti uutisryhmissä – käytetty nimitys maksiimille, jonka mukaan yksittäisen verkkokeskustelun laajentuessa ennemmin tai myöhemmin joku mainitsee Adolf Hitlerin tai natsit, eli kuvaannollisesti ”vetää esiin natsikortin”." "3. Auktoriteettiin vetoaminen on argumentaatiovirhe, jossa oma argumentti perustetaan jonkun auktoriteetin sanaan tai arvovaltaan, mutta ei esitetä perusteita auktoriteetin todenperäisyydelle."
Monen uskovaisen ajatusmaailma pyörii niin vahvasti tämän ajatuksen ympärillä, että he eivät käsitä, että skeptikot eivät ajattele tällä tavalla. Olen kuullut niin monesti jonkun väittelevän ateismiä vastaan tällaisilla argumenteilla:
- Einsteinkin uskoi jumalaan
- Richard Dawkins on osoittanut merkkejä kristityksi kääntymisestä
- Christopher Langan (ÄÖ X > 200) uskoo jumalaan
- Charles Darwin kääntyi kuolinvuoteellaan kristityksi
- jne. muodossa: tämä ja tämä älykäs/kuuluisa ihminen uskoo jumalaan
Yhtään ottamatta kantaa näiden väitteiden todenperäisyyteen, näillä väitteillä ei ole mitään vaikutusta siihen, onko jumalaa olemassa vai ei. Jos Richard Dawkins ja Sam Harris väittäisivät keskustelleensa edesmenneen Christopher Hitchensin hengen kanssa ja kääntyisivät heti uskoon, sillä ei olisi mitään vaikutusta ateistiseen maailmankuvaan tai uskonnon totuudellisuuteen.
Argumenttien uskottavuus määräytyy niiden sisällön perusteella. Sir Isaac Newton oli vahvasti uskonnollinen ja tutki jopa alkemiaa, mutta tällä ei ole mitään vaikutusta Newtonin lakien ja muiden hyväksyttyjen teoreettisten mallien totuudellisuudelle. Jos joku menninkäisiin uskova antaisi nyt hyväksyttävän version säieteoriasta ja kyseinen teoria todistettaisiin oikeaksi, ei meidän tarvitsisi kyseenalaistaa kyseistä teoriaa, koska sen keksijä uskoi menninkäisiin tai uskoa menninkäisiin, koska myös toimivan säieteorian kehittäjä uskoo niihin...Ja "uskova" on hihhulia ja tarkoittaa fundamentalisti protestanttia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663422Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463242Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1423068- 502663
- 311983
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271880- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871555Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k401445- 391350