Heippa!
Toivottavasti sinulta saa kysellä tällaista iänikuista kysymystä :)
Niin paljon eri vastauksia olen saanut eri lääkäreiltä, keskustelupalstoista puhumattakaan.
Minulla siis pco ja endo, kuukautisia ei kuulu koskaan ilman noita teroja. Toinen vauva olis haaveissa (eka luomuvahinkoihme), olemme yrittäneet puolisen vuotta ja nyt sain haettua nuo terot, että edes tulis niitä kuukautisia. Mieheni mielestä minun pitäisi vaan vetästä se 3kk satsi ja olla testailematta ovulaatioita, vissiin hieman kireyttä aiheuttaa tämä projekti meikäläisessä, ja yrittäisimme säännöllisesti parin-kolmen päivän välein ja "hedelmällisempänä" ajankohtana useammin. Mielessäni pyörii vain ajatus, jos ovulaationi olisikin tulossa vasta kun nuo terot aloitan ja se estäisi minua sitten ovuloimasta?
Että onko siinä mitään perää?
Itse ajattelisin, että testailisin sitä ovulaatiota ja jos sellaisen bongaisin järkevässä ajassa, vaikka viim. kp 22, niin aloittaisin sen jälkeen terot, onko tässä mielestäsi mitään järkeä?
Kiitos avusta :)
teroluteista
5
152
Vastaukset
Kiitos kysymyksestäsi, joka on oikein hyvä!
Nainen ei voi tulla raskaaksi pelkkien Terolutien avulla, jollei ennen niiden aloitusta tule ovulaatiota. Jos Terolut tai muu keltarauhashormoni aloitetaan "konemaisesti" esimerkiksi kierron 15. päivä, mutta ovulaatiota ei ole tullut sitä ennen, raskaaksi ei voi tulla. Keltarauhashormonilla ainoastaan pyöritetään kuukautisvuotoja.
Jos haluat tietää ovuloitko, käy gynekologilla/lapsettomuusklinikalla tarkistuttamassa tilanteesi ns. follikkeliultraäänitutkimuksella esim. kierron päivänä 14. Ultraäänitutkimuksen perusteella voidaan sanoa, kannattaako ovulaatiotestien tekeminen aloittaa eli onko ovulaatiota tulossa. Joskus aloitetaan jo alkukiertoon esimerkiksi Clomifen-niminen ovulaatioinduktiolääkitys, jotta ovulaatio saadaan aikaiseksi.
Ystävällisin terveisin,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat- Jippulilli
Hei,
Söin viime vuonna 3 kuukautta Teroluteja, kun kuukautisia ei muuten tullut (pco). Söin Teroluteja kierron 15-24 päivä, ovuloin (limat ja ovistesti) kierron 16 päivä eli samana päivänä kun otin toisen Terolutin. Voiko Terolut aiheuttaa väärän ovulaatioplussan testiin? Jos ei voi ja tosiaan ovuloin, niin tarkoittaako se sitä että jos syön Teroluteja kierron 15-24 ja ovuloin kp 16, en voi tulla raskaaksi? Anteeksi jos oli hirmu sekavasti kirjoitettu.. Kiitos paljon!
- 14+10
Kiitos paljon selventävästä vastauksesta! :)
Vastaus vielä Jippulillin kysymykseen.
Oikeaoppisesti Terolut aloitetaan vasta ovulaation jälkeen! Myöskin voisin lisätä, että jos ovuloit, et silloin tarvitse Terolutia. Keltarauhashormonin merkitys on pyörittää kiertoja, jollei ovulaatiota tule, eli "huijata" elimistöä ja ottaa keltarauhashormoni purkista, kun puuttuvan ovulaation seurauksena ei omaa keltarauhashormonia erity. Kuukautisvuoto saadaan aikaiseksi, kun keltarauhashormonin ottaminen loppuu tai ovulaation ollessa sen eritys loppuu munasarjasta. Jos taas raskaus on alkanut, keltarauhashormonin eritys jatkuu munasarjasta eikä vuotoa tule.
Toivottavasti tämä selvensi.
Ystävällisin terveisin,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat- Jippulilli
Hei,
Joudun tosiaan syömään Teroluteja, koska muuten ei tule kuukautisia (eli en ovuloi). Söin tosiaan viime vuonna niitä 3 kuukautta putkeen ja kahdessa kierrossa oli havaittavissa ovulaatio. Mielestäsi en tarvitse Teroluteja? Ilman Teroluteja kuukautiset tulevat 2 kertaa vuodessa maksimissaan, ja tuskin ovuloin kun on pco munasarjat. Joten tarvitsen Teroluteja jotta kuukautiset tulevat ja olisi edes jotain mahdollisuutta tulla raskaaksi? Voinko sitten alkaa syömään Teroluteja myöhemmin esim kp 17-26, heti seuraavana päivänä kun olen bongannut oviksen? Kiitos taas!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113465MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681868Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801178Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768