Metsästyskoirat seurakoirina!!??

vihainen metästäjä!

Olen ihmetellyt, minkä ihmeen takia ihmiset haluavat metsästyskoiria seurakoiriksi? Voi miten monta hyvää metsästyskoirarotua onkaan pilattu, tai ainakin hyvää vauhtia pilaamassa, sillä, kun joka tavan tallaaja haluaa kerrostaloyksiöönsä esim. Suomenpystykorvan, koska se on niin näpsäkkä ja nätti, tai Kultaisennoutajan/labbiksen, koska se on niin kaunis ja ystävällinen ja HELPPO kouluttaa tms. ???

Siis missähän menee vikaan?

Metsästäjien on yhä hankalampaa löytää toimivia koiria, kun niiden käyttöominaisuudet pilataan seurakoirien asemassa.. Minen vaan ymmärrä..

Ja joku Karjalankarhukoira, tai laika, joka on vähän örmy asenteeltaan (huom. eivät välttämättä kaikki yksilöt, kärjistän nyt hieman), otetaan sohvaperunaksi, koska se on niin ylväs ja muistuttaa hieman sutta olemukseltaan?? Missä järki?

Ottakaa seurakoiriksi niitä pieniä, Mittelspitzejä ja Chihuahuoita sun muita - joiden käyttöominaisuuksia ei voi laiminlyödä - koska niistä ei muutenkaan ole mihinkään järkevään hommaan (huom. En taas väheksy kaikkia yksilöitä, pistää vaan suututtamaan, niin kärjistän taas..).

Antakaa metsästyskoirien pysyä metsästyskoirina!!!!!

145

6061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jshjsh

      Seuraavista syistä minulla on suomenajokoira, vaikka en harrasta metsästystä:

      -rotu on terve
      -lempeä
      -helppohoitoinen
      -sopivan aktiivinen, energinen ja ketterä harrastuskoiraksi
      -viihtyy toisten koirien seurassa luonnostaan
      -sopeutuu rohkeutensa ja sosiaalisuutensa ansiosta loistavasti kerrostaloon

      En halua mitään ärhäkkää, dominoivaa, sairasta saksanpaimenkoiraa, dobermannia, suomenlapinkoiraa ym.

      Eikä minua haittaa, vaikka metsästyskoirat jäisivät historiaksi, koska en itse pidä metsästyksestä, vaan arvostan alkuperäisluontoa. Saksassakin on vallit suojaamassa kaikkia teitä hirvieläimiltä, mutta Suomessa ei viitsitä vaivautua pystyttämään lähes minnekään edes hirviaitoja.

      • s

        Vie joskus ajokoirasi jänismetsälle tai ees ajamaan, niin näät mitä se oikeasti rakastaa. Kyllä ajokoiran on mehtään päästävä! Seurakoiria on paljon muitakin rotuja kuin sakemanni tai dobberi...on vara valita mutta älkää ottako metsästysrotua pelkäksi seurakoiraksi!!! silloin ei koira elä täyttä elämää!!!


      • haloo...
        s kirjoitti:

        Vie joskus ajokoirasi jänismetsälle tai ees ajamaan, niin näät mitä se oikeasti rakastaa. Kyllä ajokoiran on mehtään päästävä! Seurakoiria on paljon muitakin rotuja kuin sakemanni tai dobberi...on vara valita mutta älkää ottako metsästysrotua pelkäksi seurakoiraksi!!! silloin ei koira elä täyttä elämää!!!

        Koirat ollaan "jalostttu" rotuisikseen. Jos niistä ollaan saatu jalostamalla niin eri viettisiä ilman että ne välissä ovat kärsineet, niin miksi ne kärsisivät siitä, että ne saisivat yksilöllisinä muuta toimintaa kuin rodunomaistaan. Eri asia olisi, jos kyseessä olisi luonnon muovaama "laji", eikä vain ihmisen jalostama "rotu". Kuinka koirista ollaan saatu jalostetuksi niin eri viettisiä rotuja, jos niiden käyttö vääriin tarkoituksiinkin on eläinrääkkäystä ? Ihminen voi edelleen jalostaa vaikkapa paimenkoirista metsästyskoiria tai toisin päin, eikä siitä kukaan ole katsonut koirien kärsivän.


      • Suomi-rodun edustaja
        haloo... kirjoitti:

        Koirat ollaan "jalostttu" rotuisikseen. Jos niistä ollaan saatu jalostamalla niin eri viettisiä ilman että ne välissä ovat kärsineet, niin miksi ne kärsisivät siitä, että ne saisivat yksilöllisinä muuta toimintaa kuin rodunomaistaan. Eri asia olisi, jos kyseessä olisi luonnon muovaama "laji", eikä vain ihmisen jalostama "rotu". Kuinka koirista ollaan saatu jalostetuksi niin eri viettisiä rotuja, jos niiden käyttö vääriin tarkoituksiinkin on eläinrääkkäystä ? Ihminen voi edelleen jalostaa vaikkapa paimenkoirista metsästyskoiria tai toisin päin, eikä siitä kukaan ole katsonut koirien kärsivän.

        No, ehkä mä olen sitten vähän väärä ihminen vastaamaan, kun puhun Karjalankarhukoirista, jotka polveutuvat suoraan luonnonkannasta ja niissä ei ole käytetty muita rotuja tuomaan mitään lisää ja nämä ovat aina olleet metsästyskäytössä... MUTTA... Se on mun mielestä vain niin itsekästä tuokin, mitä "haloo..." sanoo. Jos oikeasti siitä koirastaan välittää, niin kyllä sen huomaa, milloin koiran silmiin syttyy se todellinen elämänilo, kun se on ns. elementissään - Karjalankarhukoirakin juoksemassa pitkin mettiä jne. Ja koirastaan todella välittävä haluaa sen parasta.

        Koira voi olla ihan tyytyväinen oloonsa ilman metsästystä, onhan ne sopeutuvaisia. Jotain siltä kuitenkin elämästä puuttuu, mutta kaikki ei vaan välitä niistä koiriensa haluista ja elämänlaadusta. Pääasia, että sai just sen rodun, mikä itseä eniten miellytti!

        Me joskus käydään koirien kanssa tuolla ihmisten ilmoilla harjoittelemassa erinäisiä asioita (liikenteen meluun tottumista, näyttelyhommia jne.) ja välillä joku siellä tulee karhukoiria ihailemaan (mikä tietenkin on ihan OK ja mukavaa) ja joskus joku sitten laukasee, että olis niin kiva ottaa itsekin tuollainen. Aina yritän ihmiset vakuuttaa siitä, etteivät ottaisi, jos ei pääse metsästyskäyttöön. Onneksi karhukoirien kasvattajat ovat yleensä tarkkoja siitä, että pennut lähtevät vain metsästävään kotiin.


      • haloo ...
        Suomi-rodun edustaja kirjoitti:

        No, ehkä mä olen sitten vähän väärä ihminen vastaamaan, kun puhun Karjalankarhukoirista, jotka polveutuvat suoraan luonnonkannasta ja niissä ei ole käytetty muita rotuja tuomaan mitään lisää ja nämä ovat aina olleet metsästyskäytössä... MUTTA... Se on mun mielestä vain niin itsekästä tuokin, mitä "haloo..." sanoo. Jos oikeasti siitä koirastaan välittää, niin kyllä sen huomaa, milloin koiran silmiin syttyy se todellinen elämänilo, kun se on ns. elementissään - Karjalankarhukoirakin juoksemassa pitkin mettiä jne. Ja koirastaan todella välittävä haluaa sen parasta.

        Koira voi olla ihan tyytyväinen oloonsa ilman metsästystä, onhan ne sopeutuvaisia. Jotain siltä kuitenkin elämästä puuttuu, mutta kaikki ei vaan välitä niistä koiriensa haluista ja elämänlaadusta. Pääasia, että sai just sen rodun, mikä itseä eniten miellytti!

        Me joskus käydään koirien kanssa tuolla ihmisten ilmoilla harjoittelemassa erinäisiä asioita (liikenteen meluun tottumista, näyttelyhommia jne.) ja välillä joku siellä tulee karhukoiria ihailemaan (mikä tietenkin on ihan OK ja mukavaa) ja joskus joku sitten laukasee, että olis niin kiva ottaa itsekin tuollainen. Aina yritän ihmiset vakuuttaa siitä, etteivät ottaisi, jos ei pääse metsästyskäyttöön. Onneksi karhukoirien kasvattajat ovat yleensä tarkkoja siitä, että pennut lähtevät vain metsästävään kotiin.

        Kuinka sitten ollaan saatu jalostettua vaikkapa paimenkoirat ?


      • Suomi-rodun edustaja
        haloo ... kirjoitti:

        Kuinka sitten ollaan saatu jalostettua vaikkapa paimenkoirat ?

        Voisitkohan hieman avata kysymystäsi, multa meni se vähän ohi...


      • eedeelliinnnneenn
        Suomi-rodun edustaja kirjoitti:

        Voisitkohan hieman avata kysymystäsi, multa meni se vähän ohi...

        Että jos karjalankarhukoirasta ei kuinkaan voida jalostaa paimenkoiraa, koska sen rodun metsästysvietti on niin hallitsematon vaikka kuinka sukupolvesta toiseen koiria käytettäisiin muuhun kuin metsästykseen, niin kuinka paimenkoirat ollaan kehitetty ? Mistä se koirien paimennusvietti on peräisin ?


      • Suomi-rodun edustaja
        eedeelliinnnneenn kirjoitti:

        Että jos karjalankarhukoirasta ei kuinkaan voida jalostaa paimenkoiraa, koska sen rodun metsästysvietti on niin hallitsematon vaikka kuinka sukupolvesta toiseen koiria käytettäisiin muuhun kuin metsästykseen, niin kuinka paimenkoirat ollaan kehitetty ? Mistä se koirien paimennusvietti on peräisin ?

        Sanoit: "Eri asia olisi, jos kyseessä olisi luonnon muovaama "laji", eikä vain ihmisen jalostama "rotu"."
        SIIHEN kommentoin karhukoirien taustoista.

        Sanoit: "miksi ne kärsisivät siitä, että ne saisivat yksilöllisinä muuta toimintaa kuin rodunomaistaan."
        Siihen oli sitten se loppukommenttini.

        Jalostuksella saadaan varmaan aikaiseksi vaikkapa päällään kävelevä pinkki yksisilmäinen koira. Uskoisin, että paimennusvietti on ollut koirissa ihan alkujaan. Kyllä karhukoirakin tavallaan "paimentaa" kun pitää hirveä paikallaan tai jopa tuo sen ammuttavaksi. Jalostuksessahan vain vahvistetaan tiettyä ominaisuutta rajaamalla pois ne yksilöt, joiden haluttu ominaisuus on lievä tai puuttuu. Sitten ehkä voi tapahtua joitain mutaatioita, joita taas voi vahvistaa suosimalla kyseistä piirrettä. Tai kuten esim. kesytettyjen neukku-tarhakettujen tapauksessa, kesyyntyminen saattaa tuoda esiin uusia piirteitä ja jopa ulkonäkömuutoksia (siis vain pelkästään kilteimpiä yksilöitä suosimalla).

        Mites tuo sitten liittyi tähän keskusteluun, se on sitten eri asia.


      • eeddlllliiineenn
        Suomi-rodun edustaja kirjoitti:

        Sanoit: "Eri asia olisi, jos kyseessä olisi luonnon muovaama "laji", eikä vain ihmisen jalostama "rotu"."
        SIIHEN kommentoin karhukoirien taustoista.

        Sanoit: "miksi ne kärsisivät siitä, että ne saisivat yksilöllisinä muuta toimintaa kuin rodunomaistaan."
        Siihen oli sitten se loppukommenttini.

        Jalostuksella saadaan varmaan aikaiseksi vaikkapa päällään kävelevä pinkki yksisilmäinen koira. Uskoisin, että paimennusvietti on ollut koirissa ihan alkujaan. Kyllä karhukoirakin tavallaan "paimentaa" kun pitää hirveä paikallaan tai jopa tuo sen ammuttavaksi. Jalostuksessahan vain vahvistetaan tiettyä ominaisuutta rajaamalla pois ne yksilöt, joiden haluttu ominaisuus on lievä tai puuttuu. Sitten ehkä voi tapahtua joitain mutaatioita, joita taas voi vahvistaa suosimalla kyseistä piirrettä. Tai kuten esim. kesytettyjen neukku-tarhakettujen tapauksessa, kesyyntyminen saattaa tuoda esiin uusia piirteitä ja jopa ulkonäkömuutoksia (siis vain pelkästään kilteimpiä yksilöitä suosimalla).

        Mites tuo sitten liittyi tähän keskusteluun, se on sitten eri asia.

        Ehkä niin, että kuinka koira siitä kärsii, jos sen kanssa ei metsästetä ? Eivät koirat tuollaisesta jalostuksestakaan ole kärsineet, missä niitä käytetään viettien kasvattamiseksi muuhun kuin metsästykseen.


      • Nonniii taassss
        Suomi-rodun edustaja kirjoitti:

        No, ehkä mä olen sitten vähän väärä ihminen vastaamaan, kun puhun Karjalankarhukoirista, jotka polveutuvat suoraan luonnonkannasta ja niissä ei ole käytetty muita rotuja tuomaan mitään lisää ja nämä ovat aina olleet metsästyskäytössä... MUTTA... Se on mun mielestä vain niin itsekästä tuokin, mitä "haloo..." sanoo. Jos oikeasti siitä koirastaan välittää, niin kyllä sen huomaa, milloin koiran silmiin syttyy se todellinen elämänilo, kun se on ns. elementissään - Karjalankarhukoirakin juoksemassa pitkin mettiä jne. Ja koirastaan todella välittävä haluaa sen parasta.

        Koira voi olla ihan tyytyväinen oloonsa ilman metsästystä, onhan ne sopeutuvaisia. Jotain siltä kuitenkin elämästä puuttuu, mutta kaikki ei vaan välitä niistä koiriensa haluista ja elämänlaadusta. Pääasia, että sai just sen rodun, mikä itseä eniten miellytti!

        Me joskus käydään koirien kanssa tuolla ihmisten ilmoilla harjoittelemassa erinäisiä asioita (liikenteen meluun tottumista, näyttelyhommia jne.) ja välillä joku siellä tulee karhukoiria ihailemaan (mikä tietenkin on ihan OK ja mukavaa) ja joskus joku sitten laukasee, että olis niin kiva ottaa itsekin tuollainen. Aina yritän ihmiset vakuuttaa siitä, etteivät ottaisi, jos ei pääse metsästyskäyttöön. Onneksi karhukoirien kasvattajat ovat yleensä tarkkoja siitä, että pennut lähtevät vain metsästävään kotiin.

        Miellyttääköhän koiraa minkälaisen elämän se sai?????EN USKo!!


      • omistaja............
        s kirjoitti:

        Vie joskus ajokoirasi jänismetsälle tai ees ajamaan, niin näät mitä se oikeasti rakastaa. Kyllä ajokoiran on mehtään päästävä! Seurakoiria on paljon muitakin rotuja kuin sakemanni tai dobberi...on vara valita mutta älkää ottako metsästysrotua pelkäksi seurakoiraksi!!! silloin ei koira elä täyttä elämää!!!

        Olen täysin samaa mieltä. Minulla on pystykorva ns seurakoirana, mutta se pääsee metsälle joka syksy ja metsästyskausi, niin kyllä se vain niin on että näin vasta siellä mitä se oikeasti rakastaa, kun menin kerran mukaan.

        kaikki voittaa tässä

        otin sen pentuna kun omistaja kuoli ja tosiaan täytyy myöntää että söpö oli kun mikäkin :) onneksi ystävä tuli sanomaan että se on päästävä metsälle ja on kuulemma hyvä suku jne. lainaan koiraa sille aina kun kausi alkaa.

        toivottavasti kaikki joilla on metsästyskoira tajuaisivat sen, että koiralta puuttuu ikäänkun elämäntarkoitus jos ei pääse tekemään sitä mihin se on jalostettu.


      • Minelan

        jshjsh
        Oen kanssasi samaa mieltä
        En hyväksy esim. luolakokeiys enkä harjoittelemistä,
        Olen useamman kerran nähnyt sen pilkkeen koiran silmistä. kun se saa näköetäisyyden tai jäniksen hajun nenäänsä.- mutta sen hajun poissaamiseen
        seuraa suurimalla osaa mäyräkoirista koulutus tai kiinnipito

        Olen samaa mieltä siitä, että ihanne tila oiisi,että koira voisi toteuttaa viettejään, mutta sillon pitäisi lopettaa autoliikenne k-onaan


      • minelan

        jshjsh,

        Jokaisella on oikeus valita tästä runsaslukuisista roduist, mistä eniten pitää. Eri asia onkin sitten se, mitä olt valmis tekemään koirasi hyvinvoinnin eteen , niin , että koira on onnelinnen.


      • yeryerue

        "Eikä minua haittaa, vaikka metsästyskoirat jäisivät historiaksi, koska en itse pidä metsästyksestä,"


        Mitä? Sinua eu varmaan haittaa sekään että koirasi puree vastaantulijoita, koska eihän se silloin sinua pure. Tai että kuusi miljoonaa juutalaista kaasutettiin natsien toimesta, koska eihän sinua kaasutettu.

        " vaan arvostan alkuperäisluontoa."

        Mihin tämä liittyy? Tai tämä:

        " Saksassakin on vallit suojaamassa kaikkia teitä hirvieläimiltä, mutta Suomessa ei viitsitä vaivautua pystyttämään lähes minnekään edes hirviaitoja."

        Opettelepa ajattelemaan.


    • merrosmetsis

      Eikö kerrostalossa tai kaupungissa asuva metsästäjä saa hankkia metsästyskumppanikseen koiraa ?

      • vihainen metsästäjä

        tietysti saa. Sillä siinä tapauksessahan koira kuitenkin pääsee toteuttamaan itseään ja tekemään sitä, mihin se on tarkoitettu. Tarkoitin lähinnä sellaisia ihmisiä, jotka eivät metsästä, ja ottavat lemmikikseen/seurakoiraksi metsästyskoiran, ja pahimmassa tapauksessa asuvat kerrostalossa.


    • joopa joo

      kylläpä näitä kommentoijia löytyy joka junasta.. Ja jotkut jäävät näköjään vielä reippaasti asemallekin..

      ihme tyyppejä..

    • 15+17

      Eli paimenkoiria ei saa ottaa jos ne eivät pääse paimentamaan ? Lunni koiran täytyy päästää lunni metsälle jne jne ...jep jep taas joku viherpiipero vauhdissa :P Ajokoirat saattavat kököttää päivätolkulla häkeissään ilman mitään aktiviteettejä ja ruuaksi yleensä saavat mitä perheeltä jää...on siinä hieno elämä .

      • aapo

        Eipäs yleistetä ajokoirien elämää. Ihan sama kun väittäs että seurakoirat, ei saa tarpeeksi liikuntaa kun kusella käytetään kerrostalon nurkalla tai kärsii kun oottavat omistajaa kotona neljän seinän sisällä, kun omistaja ite luuhaa kylillä. Ite oon kyllä sitä mieltä että metsästys koirat saa kunnon eväät ja liikuntaa,,,pitäähän niiden olla hyvässä kunnossa että voivat terveenä toteuttaa viettejään metsällä.


      • minelan
        aapo kirjoitti:

        Eipäs yleistetä ajokoirien elämää. Ihan sama kun väittäs että seurakoirat, ei saa tarpeeksi liikuntaa kun kusella käytetään kerrostalon nurkalla tai kärsii kun oottavat omistajaa kotona neljän seinän sisällä, kun omistaja ite luuhaa kylillä. Ite oon kyllä sitä mieltä että metsästys koirat saa kunnon eväät ja liikuntaa,,,pitäähän niiden olla hyvässä kunnossa että voivat terveenä toteuttaa viettejään metsällä.

        Aapo
        Ei ihan yksinkertainen asia,Kasvatan, tai kasvatin kk-mäyräkoria 30 vuotta,
        Olen nähnyt sen sykkeen koirieni silmistä, kun ne saavat hajun riistasta, ne ikään kuin vaipuvat euforaaliseen tilaan, Mutta ei se tee koirasta riippuvaisuuta .metsästykseen.Voi tehdäkin jotkut yksilöt, jos arkielämämä on pienessa aitauksessa, ilman seuraa, jossain talon perällä ja ruoaksi saavat ruoan täteitä ja keppiä tai halolla päähän jos ei usko.
        Luin tämän töltä foorumilta Itse suhtaudun varauksella, silloin kun vielä kasvatin mäyräkoiria 30 vuotta ja joka päivä , kun asuin vielä Espoossa , koirani saivat olla vapaana TRESGENDAN puistossa ja metsässä,
        .


    • liikuntaa useammin

      Eläinrääkkäystä hommata koira vain metsästykseen. Metsästyskausien välillä on pitkiä riistanrauhoitusaikoja, jossa välissä koira turhautuu, jos elä paikoillaan pelkässä häkissä. Koira tarvitsee paljon liikuntaa ja aktivointia joka viikko, mieluiten joka päivä.

      • sissiDAM

        Minä ainakin pyrin käyttämään koiriani lenkillä mahdollisesti joka päivä. Niillä on kyllä suuri ulkotarha, jossa on reilusti tilaa liikkua. Joskus joku päivä jää väkisinkin väliin, ettei kerkiä niiden kanssa lähteä puuhastelemaan, mutta takuulla liikutan koiriani jahtikauden ulkopuolella enemmän, kuin useat "seurakoira"ihmiset, joille valitettavan usein tahtoo riittää se, kun koira hihnalenkillä vääntää tortut, niin sitten voidaan kääntyä jo takaisin kotiin.

        Talvella käyn järven jäällä, hiihtämässä tai potkukelkkailemassa. Koirat juoksevat koko ajan mukana. kesällä koirani uivat paljon, ja treenaamme noutoja, jälkeä ja kaikkea mahdollista. Pidämme taitoja yllä. Lisäksi aamuvarhaisella tai sitten, kun illalla alkaa keli viilentyä hieman, käymme polkupyörälenkillä.


      • Suomi-rodun edustaja

        Dear "liikuntaa useammin",

        Nuori (hirvi)koira voi EHKÄ saada kuntonsa johonkin kuosiin syksyn aikana, jos se makaa häkissä talven, kevään ja kesän. Aika heittiö ja hölmö saa olla, jos ei koiraansa liikuttelisi jahtikausien välillä. Ei se toimi kunnolla, jos ei ole kunto kohdillaan.

        Eli, väännetään vielä rautalangasta... Kunnoton koira on kelvoton. Sitä on liikutettava ja kunnolla jahtikausien välillä (toki lepoaikakin täytyy olla). Ja jos koiraansa vielä kokeissakin haluaa käyttää ja tehdä kunnon tulosta ja mahdollisesti tähtäin on niissä asioissa korkealla, niin sitä suuremmalla syyllä: se koira ei siellä häkissä kerkiä niin paljoa makaamaan kuin lemmikkisesset sohvillaan.

        Mutta onhan se tietty mukavaa kun saa yleistää ja rypeä ennakkoluuloissaan ja tulla tänne pätemään...


      • Vihainen sinulle!!

        Ensinnäkin:että vaikka siinä on niitä taukoja välissä, koirat tarvitsevat liikuntaa ettei niiden kunto rappane, sillä eihän ne jaksa juosta sitten metsässä kauden taas alettua! Monesti näen metsästäjän pyörailevän esim.suomenpystykorvan kanssa n.10km lenkkejä ja päästävän niitä treenattavaksi (jos vaikka on lupa jollain pellolla treenata koiraa...)

        Yleistät nyt hieman liikaa!
        Ja uskon, että metsästyskoirat saa seurakoiria enemmän liikuntaa (en yleistä!)


      • minelan
        Vihainen sinulle!! kirjoitti:

        Ensinnäkin:että vaikka siinä on niitä taukoja välissä, koirat tarvitsevat liikuntaa ettei niiden kunto rappane, sillä eihän ne jaksa juosta sitten metsässä kauden taas alettua! Monesti näen metsästäjän pyörailevän esim.suomenpystykorvan kanssa n.10km lenkkejä ja päästävän niitä treenattavaksi (jos vaikka on lupa jollain pellolla treenata koiraa...)

        Yleistät nyt hieman liikaa!
        Ja uskon, että metsästyskoirat saa seurakoiria enemmän liikuntaa (en yleistä!)

        Vaikka olen kasvattanut kk-mäyräkoiria 30 vuotta, ja niistä löytyy ytyä ja riistaviettisyyttä. En siltikään myy koiriaan metsästäjille, koska metsästysaika on lyhyt. Sen loppuesssa koiraa pidetään kovillakin pakkasilla tarhassa, ei anneta tarpeeksi virikkeeitä ja ruoka on mitä on. Kuri on kova.
        Nyt minulla on chiuahua jaka lenkkeilee 3 tuntia päivässä ja pissalenkit päälle.
        cHIUAHAN LUONNE on mahtava, Ei pelkää mitään,


    • hubaaKO

      FCI 9 Seurakoirat ja kääpiökoirat

      Sieltä ottakaa seurakoiria immeiset!

      • höh´

        Kuka haluaa sellaisen sairaaksi jalostetun, parrasaran, räksyttävän pikkubuudelin ?


      • vihainen metsästäjä
        höh´ kirjoitti:

        Kuka haluaa sellaisen sairaaksi jalostetun, parrasaran, räksyttävän pikkubuudelin ?

        No niimpä! mutta Miksi ne koiraparat on pitänyt jalostaa niin sairaiksi?? Mutta nimensä mukaisesti tässä ryhmässä on seurakoirat - joten älkää ottako metsästyskoiria - ja pilatko niitäkin!


      • höh´
        vihainen metsästäjä kirjoitti:

        No niimpä! mutta Miksi ne koiraparat on pitänyt jalostaa niin sairaiksi?? Mutta nimensä mukaisesti tässä ryhmässä on seurakoirat - joten älkää ottako metsästyskoiria - ja pilatko niitäkin!

        En ole kylläkään kuullut sellaisesta ryhmästä kuin metsästyskoirat. Ja FCI 9 ryhmässä on rotuja, jotka eivät ole seurakoiria. Esimerkiksi griffonit ja chihuahuat ovat rottakoiria, ranskanbulldoggi molossikoira ja kromfohrländer aktiivinen työkoira.

        Mutta ei se minun vika ole, että koiraroduista ollaan jalostettu niin sairaita. Minäkin voin kysyä sinulta, että miksi basset hound ja vihikoira ollaan jalostettu niin sairaiksi?

        Haluan jonkun ajokoiran tai pystykorvan, koska ne ovat terveitä ja mahtavaluonteisia. Enkä ole metsästysen ystävä, joten viis koirien metsästysvieteistä, ei haittaa minua vaikka ne häviäisivät.


      • hubaaKO
        höh´ kirjoitti:

        En ole kylläkään kuullut sellaisesta ryhmästä kuin metsästyskoirat. Ja FCI 9 ryhmässä on rotuja, jotka eivät ole seurakoiria. Esimerkiksi griffonit ja chihuahuat ovat rottakoiria, ranskanbulldoggi molossikoira ja kromfohrländer aktiivinen työkoira.

        Mutta ei se minun vika ole, että koiraroduista ollaan jalostettu niin sairaita. Minäkin voin kysyä sinulta, että miksi basset hound ja vihikoira ollaan jalostettu niin sairaiksi?

        Haluan jonkun ajokoiran tai pystykorvan, koska ne ovat terveitä ja mahtavaluonteisia. Enkä ole metsästysen ystävä, joten viis koirien metsästysvieteistä, ei haittaa minua vaikka ne häviäisivät.

        Eipä ole nykyään enää pystykorvatkaan kovin terveitä, kiitos jalostuksen. Epilepsia ja silmäsairaudet yleistyvät koko ajan.

        Eihän metsästyskoirille olekaan varsinaisesti omaa ryhmää, mutta jokainen järkevä ihminen, joka ajattelee koiran parasta, tutkii sen rotumääritelmän, ennen kuin ottaa sen koiran itselleen vain seuraksi.

        Voisin esimerkkinä näin todeta, että esimerkiksi novascotiannoutajaa on tätä nykyä Suomesta vaikea löytää kunnon riistavietin omaavaa yksilöä, koska se on jalostettu jo niin pitkälle pelkästään seurakoiraksi. Siinä olisi muuten hyvä, kompaktin kokoinen koira metsästäjälle. Harmin paikka.


      • S
        höh´ kirjoitti:

        En ole kylläkään kuullut sellaisesta ryhmästä kuin metsästyskoirat. Ja FCI 9 ryhmässä on rotuja, jotka eivät ole seurakoiria. Esimerkiksi griffonit ja chihuahuat ovat rottakoiria, ranskanbulldoggi molossikoira ja kromfohrländer aktiivinen työkoira.

        Mutta ei se minun vika ole, että koiraroduista ollaan jalostettu niin sairaita. Minäkin voin kysyä sinulta, että miksi basset hound ja vihikoira ollaan jalostettu niin sairaiksi?

        Haluan jonkun ajokoiran tai pystykorvan, koska ne ovat terveitä ja mahtavaluonteisia. Enkä ole metsästysen ystävä, joten viis koirien metsästysvieteistä, ei haittaa minua vaikka ne häviäisivät.

        Onko käyny mielessä että jos otat ajokoiran tai pystykorvan niin ethän sinä sitä voi remmistä löysätä...näitä koiria nimittäin ohjailee metsästys vietti! sitten tulee ongelmia kun seurakoiraksi otettu metsästyskoira ei kävelekkään omistajan kintuissa kuin joku puudeli,,,vaan enemmin painelee riistan perässä! Saattaa siinä vaiheessa tulla mieleen että ois pitäny hankkia pelkkä seurakoira.


      • höh´
        hubaaKO kirjoitti:

        Eipä ole nykyään enää pystykorvatkaan kovin terveitä, kiitos jalostuksen. Epilepsia ja silmäsairaudet yleistyvät koko ajan.

        Eihän metsästyskoirille olekaan varsinaisesti omaa ryhmää, mutta jokainen järkevä ihminen, joka ajattelee koiran parasta, tutkii sen rotumääritelmän, ennen kuin ottaa sen koiran itselleen vain seuraksi.

        Voisin esimerkkinä näin todeta, että esimerkiksi novascotiannoutajaa on tätä nykyä Suomesta vaikea löytää kunnon riistavietin omaavaa yksilöä, koska se on jalostettu jo niin pitkälle pelkästään seurakoiraksi. Siinä olisi muuten hyvä, kompaktin kokoinen koira metsästäjälle. Harmin paikka.

        Mistä päättelet, että otan koiran vain seuraksi ? On eläinrääkkäystä hankkia koira vain seurakoiraksi, kun koira tarvitsee liikuntaa ja aktivointia.


      • höh´
        S kirjoitti:

        Onko käyny mielessä että jos otat ajokoiran tai pystykorvan niin ethän sinä sitä voi remmistä löysätä...näitä koiria nimittäin ohjailee metsästys vietti! sitten tulee ongelmia kun seurakoiraksi otettu metsästyskoira ei kävelekkään omistajan kintuissa kuin joku puudeli,,,vaan enemmin painelee riistan perässä! Saattaa siinä vaiheessa tulla mieleen että ois pitäny hankkia pelkkä seurakoira.

        On kuule kokemusta metsästysviettisistä koirista. Vaikka ne pinkovatkin jänisten ja muiden eläinten perään, kotona ne ovat mukavia ja agilitykentillä kovia kiitämään pitkin ratoja. Oikein koulutettuna ne eivät karkaile ennen kuin riistaa havaitsevat. Tiedän sen, koska minulla on nyt suomenajokoira ja aiemmin oli harmaa norjanhirvikoira.


      • s
        höh´ kirjoitti:

        On kuule kokemusta metsästysviettisistä koirista. Vaikka ne pinkovatkin jänisten ja muiden eläinten perään, kotona ne ovat mukavia ja agilitykentillä kovia kiitämään pitkin ratoja. Oikein koulutettuna ne eivät karkaile ennen kuin riistaa havaitsevat. Tiedän sen, koska minulla on nyt suomenajokoira ja aiemmin oli harmaa norjanhirvikoira.

        Eikös olekkin musiikkia korville kun ajokoira ajaa jänistä!! Vois suoda ajamisen ilon koiralle muulloinkin kuin silloin kun sattuvat karkaamaan! Sitähän ne rakastaa! Eihän sitä pupulia ole aina pakko ampua.


      • vihainen metsästäjä
        höh´ kirjoitti:

        Mistä päättelet, että otan koiran vain seuraksi ? On eläinrääkkäystä hankkia koira vain seurakoiraksi, kun koira tarvitsee liikuntaa ja aktivointia.

        tietystihän sen kanssa voi harrastaa kaikenmaailman agilityä ja sun muita. Mutta käsittääkseni pääasia tässä keskustelussa oli se, että kun normitallaajat ottavat metsästyskoiria - muuhun kuin metsästystarkoitukseen - (esim. Novascotiannoutaja), sen riistavietti alkaa pikkuhiljaa koko ajan unohtua/kadota. Ja sen tautta metsästäjien on yhä vain hankalampi löytää itselleen sellaista koiraa, jolla olisi enää riistaviettiä. Ja se on huono homma se.

        Vaikka koiran, kuin koiran kanssa voisikin harrastaa muitakin juttuja, niin sitten pitäisi välttää jatkojalostamasta niitä koiria, joilta on vietit hävinneet. Käytän esimerkkinä tolleria, koska niitä ei Suomesta enää tahdo "käyttökoiria" löytyä.

        Eli mitäs me metsästäjät sitten tehdään, kun ei ole enää koiria jotka toimii?


      • minelan
        höh´ kirjoitti:

        Kuka haluaa sellaisen sairaaksi jalostetun, parrasaran, räksyttävän pikkubuudelin ?

        höh



        NYT PUHUT ASIASTA, josta et näköjään tiedä mitään. PIENET KOIRAT OVAT NYKYÄÄN ROHKEIMPIA, KUN ESIM. SAKEMANNIT JA AJOKOIRAT.


    • gsgas

      liikuntaa useammin sanoi että on eläinrääkkäystä hommata koira vain metsästykseen. Minusta on eläinrääkkäystä hommata metsästyskoira sohvaperunaksi, itsellä ollu suomen ajokoira jo pari vuotta ja ai että kun se nauttii ajaa jänistä.

      • 10km.Satoi tai paistoi

        Metsästyskoiria jo kaupataan,metsästys ja kotikoiriksi,Beaglet,noutajat ym. Metsästyskoirahan voi olla myös seurakoira.Esim.Suomenajokoir rauhallisena ja ystävällisenä koirana,soveltuu hyvin,metsästyksen,pyörä ja kävelylenkkien päätteeksi,soffa koiraksi ja lasten lellikiksi,mutta ei pelkäksi seurakoiraksi..Tarvii paljo liikuntaa ja 10km.n paskannuslenkin,ei riitä,et naapurin postilaatikolla tarpeilla käytetään..Seurakoiriahan on helpompi hoitoisi joka lähtöön,jotka on heikomman saalistusvietin takia helpompi TOKOTTAA.


      • 10km.Satoi tai paistoi

        Metsästyskoiria jo kaupataan,metsästys ja kotikoiriksi,Beaglet,noutajat ym. Metsästyskoirahan voi olla myös seurakoira.Esim.Suomenajokoir rauhallisena ja ystävällisenä koirana,soveltuu hyvin,metsästyksen,pyörä ja kävelylenkkien päätteeksi,soffa koiraksi ja lasten lellikiksi,mutta ei pelkäksi seurakoiraksi..Tarvii paljo liikuntaa ja 10km.n paskannuslenkin,ei riitä,et naapurin postilaatikolla tarpeilla käytetään..Seurakoiriahan on helpompi hoitoisi joka lähtöön,jotka on heikomman saalistusvietin takia helpompi TOKOTTAA.


      • 10km.Satoi tai paistoi

        Metsästyskoiria jo kaupataan,metsästys ja kotikoiriksi,Beaglet,noutajat ym. Metsästyskoirahan voi olla myös seurakoira.Esim.Suomenajokoir rauhallisena ja ystävällisenä koirana,soveltuu hyvin,metsästyksen,pyörä ja kävelylenkkien päätteeksi,soffa koiraksi ja lasten lellikiksi,mutta ei pelkäksi seurakoiraksi..Tarvii paljo liikuntaa ja 10km.n paskannuslenkin,ei riitä,et naapurin postilaatikolla tarpeilla käytetään..Seurakoiriahan on helpompi hoitoisi joka lähtöön,jotka on heikomman saalistusvietin takia helpompi TOKOTTAA.


      • mitä tarkoitatte ??
        10km.Satoi tai paistoi kirjoitti:

        Metsästyskoiria jo kaupataan,metsästys ja kotikoiriksi,Beaglet,noutajat ym. Metsästyskoirahan voi olla myös seurakoira.Esim.Suomenajokoir rauhallisena ja ystävällisenä koirana,soveltuu hyvin,metsästyksen,pyörä ja kävelylenkkien päätteeksi,soffa koiraksi ja lasten lellikiksi,mutta ei pelkäksi seurakoiraksi..Tarvii paljo liikuntaa ja 10km.n paskannuslenkin,ei riitä,et naapurin postilaatikolla tarpeilla käytetään..Seurakoiriahan on helpompi hoitoisi joka lähtöön,jotka on heikomman saalistusvietin takia helpompi TOKOTTAA.

        Eivätpä kaikki metsästäjätkään huolehdi koiriensa liikunnasta, vaan jotkut jättävät koiransa häkkiin moneksi kuukaudeksi metsästyskausien välisiksi ajoiksi. En aio yleistää, mutta sellaisiakin metsästäjiä on, samoin kuin yhtä laiskoja metsästämättömiä koiranomistajia. Mitä muuten tarkoittaa "pelkkä seurakoiira" ? Tarkoittaako se aina sellaista koiraa, jonka kanssa ei metsästetä ? Eli hämää tuo sanonta "pelkkä seurakoira". Ja millä perusteella sellainen koiran jonka kanssa ei metsästetä saa vähemmän liikuntaa, kuin selainen jonka kanssa metsästetään ? Tietääkseni metsästyskään ei ole sallittua ympärivuotisesti, vaan välissä on pitkiä metsästyskausia.

        Eli mitä tarkoitatte "pelkällä seurakoiralla" ? Jos suomenajokoiran kanssa ei metsästetä, mutta harrastellaan agilitya, tokoa, vepeä, koirajuoksua, valjakkohiihtoa ym. säännöllisesti ja reippaasti, niin onko se pelkkä seurakoira ?

        Tuskin kukaan kasvattaja myy koiria sellaisille ihmisille, jotka hankkivat koiria vain sohvien valtaajiksi.


      • Väh.10km päiväs.
        mitä tarkoitatte ?? kirjoitti:

        Eivätpä kaikki metsästäjätkään huolehdi koiriensa liikunnasta, vaan jotkut jättävät koiransa häkkiin moneksi kuukaudeksi metsästyskausien välisiksi ajoiksi. En aio yleistää, mutta sellaisiakin metsästäjiä on, samoin kuin yhtä laiskoja metsästämättömiä koiranomistajia. Mitä muuten tarkoittaa "pelkkä seurakoiira" ? Tarkoittaako se aina sellaista koiraa, jonka kanssa ei metsästetä ? Eli hämää tuo sanonta "pelkkä seurakoira". Ja millä perusteella sellainen koiran jonka kanssa ei metsästetä saa vähemmän liikuntaa, kuin selainen jonka kanssa metsästetään ? Tietääkseni metsästyskään ei ole sallittua ympärivuotisesti, vaan välissä on pitkiä metsästyskausia.

        Eli mitä tarkoitatte "pelkällä seurakoiralla" ? Jos suomenajokoiran kanssa ei metsästetä, mutta harrastellaan agilitya, tokoa, vepeä, koirajuoksua, valjakkohiihtoa ym. säännöllisesti ja reippaasti, niin onko se pelkkä seurakoira ?

        Tuskin kukaan kasvattaja myy koiria sellaisille ihmisille, jotka hankkivat koiria vain sohvien valtaajiksi.

        On totta,et liian moni metsästyskoira jää puoleks vuodeks,liian vähälle liikunnalle,mut oikiat koira immeiset pitää huolen parhaasta kaveristaan..Ja sama pätee myös ns.seurakoiriin,toiset saavat rumbaa ja virikkeitä ja ns.seurakoirat helpompia tapauksia koulata,kun kovat metsästysvietin omaavat metsåstys koirat.Eikå minulla ole mitään sitä vastaan,jos joku haluaa seuraksi ja puuhastelu/lenkki ja vaikka toko hommiin,ni siitä vaan..Ja seurakoirilla tarkotan,vähemmän riistaverisiä koiria,jotka luulisin,on helpompia kouluttaa. Itsellå peruskoulattu Suomenajokoira ja Norjanharmaa,ovat samalla,tottelevaisia seura/metsästyskoiria.Saavat liikuntaa muulloinkin,kun metsästys aikaan. Tosin irti kumpaakaan ei voi laskea,kun metsä ja eläimet kiinnostaa..


      • eddellinnenn
        Väh.10km päiväs. kirjoitti:

        On totta,et liian moni metsästyskoira jää puoleks vuodeks,liian vähälle liikunnalle,mut oikiat koira immeiset pitää huolen parhaasta kaveristaan..Ja sama pätee myös ns.seurakoiriin,toiset saavat rumbaa ja virikkeitä ja ns.seurakoirat helpompia tapauksia koulata,kun kovat metsästysvietin omaavat metsåstys koirat.Eikå minulla ole mitään sitä vastaan,jos joku haluaa seuraksi ja puuhastelu/lenkki ja vaikka toko hommiin,ni siitä vaan..Ja seurakoirilla tarkotan,vähemmän riistaverisiä koiria,jotka luulisin,on helpompia kouluttaa. Itsellå peruskoulattu Suomenajokoira ja Norjanharmaa,ovat samalla,tottelevaisia seura/metsästyskoiria.Saavat liikuntaa muulloinkin,kun metsästys aikaan. Tosin irti kumpaakaan ei voi laskea,kun metsä ja eläimet kiinnostaa..

        No ainakin se saattaa olla huono asia metsästysrotujen antamisessa metsästämättömille ihmislle, että jos rotu hurmaakin paljon ihmisiä luonteellaa, terveydellään, ulkomuodollaan ja aktiivisuudellaan, niin sille voi käydä sillain kuin aloittaja on maininnut, eli rotu muuttuu metsästysvietittömäksi. On metsästysrotuisella koiralla sitten kuinka mukavat oltavat hyvänsä, niin sen maine täytyy säilyttää vain metsästyskoirana, ettei sen käyttöominaisuuksia pilata hurmaamalla sillä rodulla myös metsästämättömät ihmiset. Agility- ja palveluskoirakentillä näkyy nykyään paljon esimerkisi suomenajokoiria, joka on huono merkki rodun uudesta, väärintyvästä maineesta. Luonne on ajokoirilla viehättävä, mutta sen lumoon joutuneet metsästämättömät ihmiset pilaavat kasvatuksella/jalostuksella rodun metsästysominaisuudet.

        Omasta kokemuksesta voin kertoa, että kyllä metsästysrotuinen koira on tyytyväinen myös ilman metsästystä aktiivisena seurakoirana, mutta se joo on ongelma, että sitä mukaa roduista aletaan myös jalostaa metsästyskelvottomia. Itse en metysästele, mutta oma suomenajokoirani on iloinen, tottelevainen ja sosiaalinen, eli se voi henkisesti hyvin. En kumminkaan suosittele kenellekään metsästämättömälle suomenajokoiraa juuri siitä syystä, että suomenajokoiran suosion pitäisi perustua vain metsästykseen.

        Aloittajan viestistä en pidä siinä suhteessa, että hän yleistää metsästämättömien ihmisten laiminlyövän koiriensa liikunnan tarjonnan, kun yhtä paljon on metsästäjiäkin, jotka jättävät koiriaan kuukausiksi häkkeihin kärsimään. Ja en myöskään sitä väitettä salli, että koirat kärsivät kerrostaloissa ja kaupungeissa, kun niin ei ole. Tiedän paljon kerrostaloissa koirineen asuvia metsästäjiä. Metsästyskoirien kuuluu olla juuri rohkeita, sisukkaita ja periksiantamattomia, eikä sellainen koira sovi näihin kuvastuksiin, joka pelkää kaupungin tai kerrostalon melua. Se on omistajan asenteesta kiinni, millaista toimintaa hän koiralleen tarjoaa, eikä asunnon laadusta.


      • perslähtö
        eddellinnenn kirjoitti:

        No ainakin se saattaa olla huono asia metsästysrotujen antamisessa metsästämättömille ihmislle, että jos rotu hurmaakin paljon ihmisiä luonteellaa, terveydellään, ulkomuodollaan ja aktiivisuudellaan, niin sille voi käydä sillain kuin aloittaja on maininnut, eli rotu muuttuu metsästysvietittömäksi. On metsästysrotuisella koiralla sitten kuinka mukavat oltavat hyvänsä, niin sen maine täytyy säilyttää vain metsästyskoirana, ettei sen käyttöominaisuuksia pilata hurmaamalla sillä rodulla myös metsästämättömät ihmiset. Agility- ja palveluskoirakentillä näkyy nykyään paljon esimerkisi suomenajokoiria, joka on huono merkki rodun uudesta, väärintyvästä maineesta. Luonne on ajokoirilla viehättävä, mutta sen lumoon joutuneet metsästämättömät ihmiset pilaavat kasvatuksella/jalostuksella rodun metsästysominaisuudet.

        Omasta kokemuksesta voin kertoa, että kyllä metsästysrotuinen koira on tyytyväinen myös ilman metsästystä aktiivisena seurakoirana, mutta se joo on ongelma, että sitä mukaa roduista aletaan myös jalostaa metsästyskelvottomia. Itse en metysästele, mutta oma suomenajokoirani on iloinen, tottelevainen ja sosiaalinen, eli se voi henkisesti hyvin. En kumminkaan suosittele kenellekään metsästämättömälle suomenajokoiraa juuri siitä syystä, että suomenajokoiran suosion pitäisi perustua vain metsästykseen.

        Aloittajan viestistä en pidä siinä suhteessa, että hän yleistää metsästämättömien ihmisten laiminlyövän koiriensa liikunnan tarjonnan, kun yhtä paljon on metsästäjiäkin, jotka jättävät koiriaan kuukausiksi häkkeihin kärsimään. Ja en myöskään sitä väitettä salli, että koirat kärsivät kerrostaloissa ja kaupungeissa, kun niin ei ole. Tiedän paljon kerrostaloissa koirineen asuvia metsästäjiä. Metsästyskoirien kuuluu olla juuri rohkeita, sisukkaita ja periksiantamattomia, eikä sellainen koira sovi näihin kuvastuksiin, joka pelkää kaupungin tai kerrostalon melua. Se on omistajan asenteesta kiinni, millaista toimintaa hän koiralleen tarjoaa, eikä asunnon laadusta.

        miks kummassa ite oot ottanu ajokin jos et metsästä! ootkos koskaan käyttäny koiraasi jänismetällä? Suosittelen, niin näät mitä se sun "harraste" koirasi oikein haluaa harrastaa! Kirjotat omistajan asenteesta, millasta toimintaa omistaja koiralle tarjoaa, metsästys rodulle tarjotaan METSÄÄ ja sen riistaa!!


      • eddellinnenn
        perslähtö kirjoitti:

        miks kummassa ite oot ottanu ajokin jos et metsästä! ootkos koskaan käyttäny koiraasi jänismetällä? Suosittelen, niin näät mitä se sun "harraste" koirasi oikein haluaa harrastaa! Kirjotat omistajan asenteesta, millasta toimintaa omistaja koiralle tarjoaa, metsästys rodulle tarjotaan METSÄÄ ja sen riistaa!!

        Enköhän käy koirani kanssa metsässä. Ja miksi minun pitää metsästää, kun koirani ei sitä tarvitse ? Mistä päättelet, etten vie koiraani metsään ? Siitäkö, etten metsästä ? Miksi pelkät metsästäjät saavat mielestäsi mennä metsään ?


      • perslähtö
        eddellinnenn kirjoitti:

        Enköhän käy koirani kanssa metsässä. Ja miksi minun pitää metsästää, kun koirani ei sitä tarvitse ? Mistä päättelet, etten vie koiraani metsään ? Siitäkö, etten metsästä ? Miksi pelkät metsästäjät saavat mielestäsi mennä metsään ?

        Sinun pitäisi juuri siksi metsästää kun olet ottanut suomenajokoiran! se kun ei ole pelkkä seura/harraste koira vaan metsästys koira, eikös se rotumääritelmässä jo sanota!. on tosi perseestä että ihmiset pilaavat tällä lailla upean ajavan rodun kuten suomenajokoiran kun eivät käytä sitä alkuperäiseen käyttötarkoitukseen. Tiedä miten lahjakas koirasi olisi ajo hommissa jos olisi päässyt metsästävään kotiin! ja näi suku jatkus toimivista koirista!


      • eddellinnenn
        perslähtö kirjoitti:

        Sinun pitäisi juuri siksi metsästää kun olet ottanut suomenajokoiran! se kun ei ole pelkkä seura/harraste koira vaan metsästys koira, eikös se rotumääritelmässä jo sanota!. on tosi perseestä että ihmiset pilaavat tällä lailla upean ajavan rodun kuten suomenajokoiran kun eivät käytä sitä alkuperäiseen käyttötarkoitukseen. Tiedä miten lahjakas koirasi olisi ajo hommissa jos olisi päässyt metsästävään kotiin! ja näi suku jatkus toimivista koirista!

        Millä lailla olen rotua pilaamassa, kun en edes käytä koiraani jalostukseen ?


      • Suomi-rodun edustaja
        eddellinnenn kirjoitti:

        Millä lailla olen rotua pilaamassa, kun en edes käytä koiraani jalostukseen ?

        Sillä, että koirasi olisi voinut olla vaikka kuinka hyvä yksilö, mutta nyt ei sitä kukaan tiedä eikä siis voida ottaa jalostukseen mukaan. Sota ei toki yhtä sotilasta kaipaa, mutta kun riveistä alkaa puuttumaan enemmänkin sotilaita, niin sitten on käsissä ongelma.


      • eddelllinneenn
        Suomi-rodun edustaja kirjoitti:

        Sillä, että koirasi olisi voinut olla vaikka kuinka hyvä yksilö, mutta nyt ei sitä kukaan tiedä eikä siis voida ottaa jalostukseen mukaan. Sota ei toki yhtä sotilasta kaipaa, mutta kun riveistä alkaa puuttumaan enemmänkin sotilaita, niin sitten on käsissä ongelma.

        Miksi on pakko tarjota koiraa jalostukseen ? Koirani on nartu, joten kasvatus olisi minun hommani, jos koiraani jalostukseen käytettäisiin, enkä luovuta koiraani kenellekään muulle.

        Mitä mieltä olet siitä, että monet metsästäjät leikauttavat koiransa, vaikka ne olisivat kuinka loistavia rotujensa edustajia ?


      • Suomi-rodun edustaja
        eddelllinneenn kirjoitti:

        Miksi on pakko tarjota koiraa jalostukseen ? Koirani on nartu, joten kasvatus olisi minun hommani, jos koiraani jalostukseen käytettäisiin, enkä luovuta koiraani kenellekään muulle.

        Mitä mieltä olet siitä, että monet metsästäjät leikauttavat koiransa, vaikka ne olisivat kuinka loistavia rotujensa edustajia ?

        Tässä elämässä ei ole pakko kuin kuolla.

        Riippuu koiran rodusta, että kuinka epätoivosesti näitä eri yksilöitä tarvitaan. Sen mukaan jokainen omantuntonsa mukaan osallistuu talkoisiin. Minä henkilökohtaisesti tuomitsen esim. Karjalankarhukoiran steriloimisen tai kastroimisen nuorella iällä, jos ei siihen ole terveydellistä syytä. Jos ei esim. 8-vuotias uros ole vielä kellekään kelvannut niin ehkä sen voisi kastroida, jotta vältytään eturauhasongelmilta jatkossa, varsinkin jos on viriili uros.

        Se on toki ymmärrettävää, ettei kaikilla ole mahdollisuutta pennuttaa narttujaan. Kuulun myös siihen koulukuntaan, jolle koira on rakas perheenjäsen, eikä meidän narttua kyllä ikimaailmassa annettaisi mihinkään pitemmäksi aikaa (eikä kyllä lyhemmäksikään).

        Näitä asioita tulisi vähän miettiä etukäteen. Aina ei toki tule.


    • asgih

      saahan metsätyskoiriakin ottaa seurakoiriksi, mutta vain mielestäni silloin jos niillä ei ole metsästysviettiä ja näillä koirilla en ainakaan itse tehettäisi pentuja jottei rodun päätarkoitus menisi pilalle esim. beagle on hyvä jäniskoira koska lumisella kelillä ei pääse kovin lujaa niin jäniskään ei lauko tuhatta ja sataa, mutta beaglekin on menossa jo enemminkin seura- kuin metsästyskoiraksi, vain sen pentumaisen ulkomuodon takia

      • hgyhs

        Tärkeintä on juuri se, ettei aleta kasvattamaan metsästysrotuisia koiria sellaisilla yksilöillä, joita ei käytetä metsästyksessä. Metsästysrodut sopeutuvat myös metsästämättömille ihmisille reippaiksi harrstuskoiriksi, mutta jos niiden suosio sellaisena kasvaa, niiden metsästysominaisuudet pilataan jalostamalla niistä turhan palvelualttiita harrastuskoiria.


      • Tuolissa parasta
        hgyhs kirjoitti:

        Tärkeintä on juuri se, ettei aleta kasvattamaan metsästysrotuisia koiria sellaisilla yksilöillä, joita ei käytetä metsästyksessä. Metsästysrodut sopeutuvat myös metsästämättömille ihmisille reippaiksi harrstuskoiriksi, mutta jos niiden suosio sellaisena kasvaa, niiden metsästysominaisuudet pilataan jalostamalla niistä turhan palvelualttiita harrastuskoiria.

        Metsästysaika on vain muutama kuukausi metsästyskoirathan on mitä parhaimpia seurakoiria.Esim suomenajokoiraa kiltimpää sohvaperunaa on vaikea löytää vaikka sitä metsästyksessä käytettäisikin.


      • aoihf
        Tuolissa parasta kirjoitti:

        Metsästysaika on vain muutama kuukausi metsästyskoirathan on mitä parhaimpia seurakoiria.Esim suomenajokoiraa kiltimpää sohvaperunaa on vaikea löytää vaikka sitä metsästyksessä käytettäisikin.

        esim. suomenajokoiralla on metsätysaika pulet vuodesta 1.9-28/29.2 riipuen karkausvuodesta jänikselle ja ketulle on muut paitsi 1.5-31.7 koska kettu naaraksella on pennut tällöin, urosta koko vuosi mutta mistä sitä tietää ettei koira löydä niitä pentuja. Ja oleks nähny Newfoundlandinkoiraa siinä sulle kiltti sohvaperuna, eikä tykkää lenkkeilystä, eli se on oikea sohvaperuna, mutta kaikki koirat tarvitsevat liikuntaa tämä rotu pitää uimisesta, miinuksena suuri koko, veljellä on tuommonen mutta ei se paljoa suomenajokoiraa ole suurempi muutakuin leveydeltään.


    • stupid girl

      Taidan olla suuri eläinten vihaaja/rääkkääjä.
      Asun kerrostalossa! Mulla on setteri eli metsästyskoira, joka todella on käyttölinjainen. Jotkut jo tais arvata että en metsästä.

      Koiraani pidän vapaana aina kun mahdollista. Jonkun väitteen mukaan ollaan tosi aktiivisia lenkkeilijöitä....
      Koiraani oon alkanu käyttään agilityssä. Paljon on kehuja tullut ja koira oli tosi vähällä harjottelulla kisavalmis. Taisi tykätä lajista...

      Eli joo tämmönen eläinrääkkäjä mä oon.

      • Suomi-rodun edustaja

        On se jännä, että vaikka kuinka monta kertaa se on täälläkin sanottu, niin silti joiltakin vain viesti menee yli hilseen...

        (Metsästys)koira voi tyytyä elämäänsä ilman metsästystä, mutta se on onnellisimmillaan saadessaan elää elämää, johon kuuluu myös metsästys. Monelle täällä SILLÄ on väliä. Sitten on niitä, joita kiinnostaa tuo koiran "mielipide" aikas vähän.

        Muuten, et taida sitten pitää koiraasi kovinkaan paljoa irti...? Vai onko se irti vain koirapuistossa? Laki ja järjestyssäännöt kun sanovat, ettei koiria ihan tuosta noin vain voi irti päästellä. Ja vapaana pitäminen (lue: juoksentelu muuten vaan lähistöllä) on ihan eri asia kuin metsästystilanne, joten tuo vapaana-pito -kommentti ei oikein liittynyt tähän asiaan mitenkään (ellet sitten riko tosiaan lakia...).


      • asfgsa
        Suomi-rodun edustaja kirjoitti:

        On se jännä, että vaikka kuinka monta kertaa se on täälläkin sanottu, niin silti joiltakin vain viesti menee yli hilseen...

        (Metsästys)koira voi tyytyä elämäänsä ilman metsästystä, mutta se on onnellisimmillaan saadessaan elää elämää, johon kuuluu myös metsästys. Monelle täällä SILLÄ on väliä. Sitten on niitä, joita kiinnostaa tuo koiran "mielipide" aikas vähän.

        Muuten, et taida sitten pitää koiraasi kovinkaan paljoa irti...? Vai onko se irti vain koirapuistossa? Laki ja järjestyssäännöt kun sanovat, ettei koiria ihan tuosta noin vain voi irti päästellä. Ja vapaana pitäminen (lue: juoksentelu muuten vaan lähistöllä) on ihan eri asia kuin metsästystilanne, joten tuo vapaana-pito -kommentti ei oikein liittynyt tähän asiaan mitenkään (ellet sitten riko tosiaan lakia...).

        koiraa saa pitää irti taajama alueen ulkopuolella omalla tontilla, mutta koiraa pitää koko ajan vahtia eli koira on vastuulasi. metsästys tilanne on sitten toinen eri asia.


    • Harrastaja..

      Ajattelin risteyttää pystykorvan jonkun lempeän rodun kanssa. Kehuvat niitä oikein ketteriksi agilityssa.

      Mikä olisi paras risteytys ?

      • Puolimustilaenen

        Kokkeile vaikka Seisojjaa..Oeskoon jäläkeläeset,sitte rotupuhtaita Runosuomen seisojjie?


      • spk-fanittaja

        Pystykorvahan on lempeä rotu, ainakin suomenpystykorva. Minun suomenpystärini ovat ainakin todella lempeitä. Ja miksi sen agilitykoiran välttämättä niin lempeä täytyy olla, kun eikö ketteryys ja miellyttämisenhalu ole ne tärkeimmät vaatimukset agilitykoirassa ? Ainakin sen ensimmäisen suomenpystykorva täyttää.


      • harrastaja ..
        spk-fanittaja kirjoitti:

        Pystykorvahan on lempeä rotu, ainakin suomenpystykorva. Minun suomenpystärini ovat ainakin todella lempeitä. Ja miksi sen agilitykoiran välttämättä niin lempeä täytyy olla, kun eikö ketteryys ja miellyttämisenhalu ole ne tärkeimmät vaatimukset agilitykoirassa ? Ainakin sen ensimmäisen suomenpystykorva täyttää.

        Ketteryys on tietenkin ensimmäinen kriteeri. Toinen on ainoastaan koirasta kiinni että onko sillä mielenkiintoa asiaan. Sanoisin että liian fiksut koirat eivät kiinnosta lajista muutaman kerran radan kierrettyään "toteavat" että tuo on jo nähty.
        Vähän tyhmempiä koiria saa sitten juoksuttaa ympäri rataa. Sellaista tässä haetaan.


      • WeimaR+
        harrastaja .. kirjoitti:

        Ketteryys on tietenkin ensimmäinen kriteeri. Toinen on ainoastaan koirasta kiinni että onko sillä mielenkiintoa asiaan. Sanoisin että liian fiksut koirat eivät kiinnosta lajista muutaman kerran radan kierrettyään "toteavat" että tuo on jo nähty.
        Vähän tyhmempiä koiria saa sitten juoksuttaa ympäri rataa. Sellaista tässä haetaan.

        Oletko miettinyt koskaan miksi erittäin älykkääksi roduksi sanotut bordercolliet ovat myös SM- ja MM-tason kärkikastia agilityssa?


      • Harrastaja ..
        WeimaR+ kirjoitti:

        Oletko miettinyt koskaan miksi erittäin älykkääksi roduksi sanotut bordercolliet ovat myös SM- ja MM-tason kärkikastia agilityssa?

        Voihan niitä sanoa "älykkääksi", mutta oikeasti älykkäät koirat tajuavat itsekin radan 10 kertaa kierrettyään, että eihän tässä ole mitään järkeä.

        Mennään vaikka ajamaan jänistä mielummin.

        Nyt pitäisi siis saada sen verran älykäs koira, että ymmärtää mitä tekee, mutta sen verran tyhmä ettei osaa sitä kyseenalaistaa.

        Et taida paljoa tietää koirista ?


      • WeimaR+
        Harrastaja .. kirjoitti:

        Voihan niitä sanoa "älykkääksi", mutta oikeasti älykkäät koirat tajuavat itsekin radan 10 kertaa kierrettyään, että eihän tässä ole mitään järkeä.

        Mennään vaikka ajamaan jänistä mielummin.

        Nyt pitäisi siis saada sen verran älykäs koira, että ymmärtää mitä tekee, mutta sen verran tyhmä ettei osaa sitä kyseenalaistaa.

        Et taida paljoa tietää koirista ?

        Oletko harrastanut agilityä? Itsellä muutama vuosi agilitytreeniä takana metsästyskoiran kanssa, käytän koiraa myös metsällä. Koiran innolla suorittaa agilityrata ei kyllä ole niinkään tekemistä sen kanssa miten älykäs koira on, vaan sen kanssa kuinka paljon on treenattu ja millä tavalla.

        Kun yksittäisten esteiden ja lyhyempien radanpätkien suorittaminen on opetettu koiralle palkitsemalla ja motivoimalla, säilyy into myös kokonaista rataa suorittaessa. Älykkyyttä tärkeämpänä pitäisin koiran motivoitavuutta, esim. pallohullusta koirasta saa helposti innokkaan agilitykoiran jos vaan fyysiset edellytykset on kohdallaan.

        Joten jos harkitsee pennun hankkimista silmälläpitäen agilityuraa, painottaisin sitä että koira on kooltaan (ei tanskandoggi, eikä chihuahua) ja rakenteeltaan (ei mäyräkoira, eikä mastiffi) sopiva - agility kuormittaa koiraa erittäin paljon fyysisesti. Ihan puhdasrotuinen suomen tms. pystykorva olisi varmasti oikein sopiva agilitykoiraksi, saalisviettiäkin niiltä pitäisi löytyä joten koiran palkkaamisen pitäisi olla helppoa.

        Mitkäs rodut on sitten niin älykkäitä että osaavat oikein pohtia miten agilityradan kiertäminen on järjetöntä?


      • yhtä älykkäitä´´
        WeimaR+ kirjoitti:

        Oletko harrastanut agilityä? Itsellä muutama vuosi agilitytreeniä takana metsästyskoiran kanssa, käytän koiraa myös metsällä. Koiran innolla suorittaa agilityrata ei kyllä ole niinkään tekemistä sen kanssa miten älykäs koira on, vaan sen kanssa kuinka paljon on treenattu ja millä tavalla.

        Kun yksittäisten esteiden ja lyhyempien radanpätkien suorittaminen on opetettu koiralle palkitsemalla ja motivoimalla, säilyy into myös kokonaista rataa suorittaessa. Älykkyyttä tärkeämpänä pitäisin koiran motivoitavuutta, esim. pallohullusta koirasta saa helposti innokkaan agilitykoiran jos vaan fyysiset edellytykset on kohdallaan.

        Joten jos harkitsee pennun hankkimista silmälläpitäen agilityuraa, painottaisin sitä että koira on kooltaan (ei tanskandoggi, eikä chihuahua) ja rakenteeltaan (ei mäyräkoira, eikä mastiffi) sopiva - agility kuormittaa koiraa erittäin paljon fyysisesti. Ihan puhdasrotuinen suomen tms. pystykorva olisi varmasti oikein sopiva agilitykoiraksi, saalisviettiäkin niiltä pitäisi löytyä joten koiran palkkaamisen pitäisi olla helppoa.

        Mitkäs rodut on sitten niin älykkäitä että osaavat oikein pohtia miten agilityradan kiertäminen on järjetöntä?

        Mikään koirarotu ei ole muita älykkäämpi, mutta miellyttämisenhalulla, vieteillä, temperamentilla ym. on rotykohtaisia eroja.


      • M.jä
        yhtä älykkäitä´´ kirjoitti:

        Mikään koirarotu ei ole muita älykkäämpi, mutta miellyttämisenhalulla, vieteillä, temperamentilla ym. on rotykohtaisia eroja.

        Ei pidä paikkaansa. Esim. yhteenkään välkkyyn rotwaileriin en ole törmännyt, vaikka niitä olen nähnyt paljon. Toiset rodut vain ovat oikeasti fiksumpia, mutta koirakohtaiset erot ovat tietenkin suurempia.


      • yhtä älykkäitä´´
        M.jä kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Esim. yhteenkään välkkyyn rotwaileriin en ole törmännyt, vaikka niitä olen nähnyt paljon. Toiset rodut vain ovat oikeasti fiksumpia, mutta koirakohtaiset erot ovat tietenkin suurempia.

        Minäkään en ole mikään välkky, mutta se ei johdu siitä, ettenkö olisi älykäs, olen vain niin äkkipikainen ja hajamielinen.

        Sitten esimerkiksi isäni on todella älykäs, mutta sitä ei hänestä helposti huomaa, koska hän on niin laiska.


      • minelan
        yhtä älykkäitä´´ kirjoitti:

        Mikään koirarotu ei ole muita älykkäämpi, mutta miellyttämisenhalulla, vieteillä, temperamentilla ym. on rotykohtaisia eroja.

        Älykkyydellä ja tottelevaisuudella on suuri ero, Älykäs koira miettii kannattaako totella. kun vähä-älyisempi koira tekee ajattelematta yhtään, mitä omistaja käskee,
        30 vuotta olen kasvattanut ns, näyttelylinjaisia kk-mäyräkoiria ja menestynyt niiden kanssa hyvin. Kantanartustani tuli kahden kokeen jäklkeen FIN KVA-L JA OLI KOKEEN PARAS KOIRA,muutta luolakokeet jäivät siihen, kun tajusin
        miten julmaa eläinrääkkäystä ne ovat,

        En myynyt pentujani metsästäjile, vaikka kysyyntää olikin- Syynä oli juuri tuo leväperäisyys koirasta metsästyskauden mentyä ohi ja ylipäätään se, miten he kohtelevat koiriaan, eläinrääkkäystä,


    • .................

      Meillä on kaksi riistaviettistä koiraa, ensimmäinen tuli vahingossa, ei pitönyt olla niiden rotujen mukaan sellaista ominaisuutta, mutta taisipa henkilö, jolta koira saatiin, ihan pikkasen huijata tyhmiä roduissa :D Karmea totuus tuli kyllä ilmi sitten, mutta hiukan liian myöhään, elikkäs sen riistaviettiä ei ole saatu hallintaan. Siis vietti vie koiraa puhtaasti, ja oikein mojovan tilaisuuden tullen kyllä lähtee ajo käyntiin. Eli koko ajan pitää olla tarkkana, ja pystyä estämään ajoissa. Pilli on ainoa tapa ohjata, jonka se edes jollain lailla tuntuu silloin havaitsevan. Muutaman kerran on todellakin päässyt ihan täysin käsistä. Ja mitä vanhemmaksi se käy, sen kiihkeämmäksi tuntuu muuttuvan. Tosin paljolla muulla työnteolla ei ainakaan turhautumisen takia riistaile liikaa.

      Noh, seuraava koiramme otettiin ihan sillä ajatuksella, että se tulee ensisijaisesti aktiiviseksi kaveriksi, koko perheen koiraksi. Haluamamme ominaisuudet löytyivät metsästyskoirarodulta. Koiraa ei muutamalle vuosittaiselle metsästysreissulle muutoin olisi tarvinnut, toki se nyt on sielläkin mukana, mutta se ei ollut rodunvalinnassa millään lailla määräävä tekijä. Ehkä sellainen pieni plussa.

      Koira on ollut äärettömän helppo ja hyvä koira. Aina valmis lenkille, aina valmis touhuihin mukaan, tehtiin sitten mitä vain. Vapaa-aikansa se kotona köllöttelee, ja on lasten ystävä. Toki meillä harrastetaan rodunomaista toimintaa lähes päivittäin, ja pyritään vahvistamaan sen luonnollista käytöstä, vain siksi, että koira on silloin onnellisimmillaan, ja itseasiassa millään muulla tavoin se ei saisi tarpeeksi monipuolista touhua itselleen. Siipiä on pakkasessa aina, jälkiä tehdään, ja koira on "parhaimmillaan" kun pääsee touhuamaan noita juttuja. Olisi kai se sopeutu nut erilaiseenkin elämään, mutta me valitsimme tämän tavan, koska se on meille kaikille "helpompi". Sen lisäksi silmä lepää siinä koirassa, joka todella kiihkeästi keskittyy siihen omaan juttuunsa. Se myöskin tukee kaikkea muutakin touhua, yhteistyötä ja kontaktia. Ja tässä olen yllättäen huomannut, että tosi moni "kaupunkimetsästyskoiran" omistaja toimii samoin. Ja todellakin arvostaa koirassa niitä käyttöominaisuuksiakin, ne metsästysominaisuudet kun ovat niin upeita monissa muissakin lajeissa. Ja siis moni on todellakin tajunnut, että helpoin tapa on tarjota koiralle sitä rodulle tyypillistä toimintaa vaikka edes jonkinlaisilla korvikkeilla.

      Kukaan ei pääse väittämään, että koiramme ei eläisi hyvää elämää. Ja että jotenkin emme haluaisi säilyttää niitä metsästysominaisuuksia. Vaikka meillä ei metsällä juostakaan joka ikinen viikonloppu ja koko pitkän kauden ajan haulikon kanssa.

    • Mäykkytyty

      Mulla on ajavalinjainen kk mäykky. Ja kyllä se saa yli puoli vuotta toimittaa vain seurakoiran virkaa helmikuun lopusta elokuulle asti. Voi hyvinkin olla, että menee piloille, mutta piloilla on emäntänsäkin ;)

    • inudog

      Tuohan on ihan luonnollinen tapahtuma, että metsäkoirat ovat seurakoirina. Niinhän ne ovat metsästäjätkin väljehtyneet.
      Autolla pitää päästä joka paikkaan eikä ainakaan ilman mönkijää lähdetä tiettömälle taipaleelle. Jos koira on kateissa niin ajetaan autolla mahdollisimman lähelle ja siellä katon alla tuijotetaan kännykän näyttöä että missä koira ja haukkuuko?
      Kaikki suomalaiset metsästyskoirat ovat sohvaperunoita vaikka verrattuna eskimokoiriin. Ajatellaan vaikka kun "kova" metsäkoira saa tikun käpäläänsä niin sehän kiikutetaan nopeasti hoitoon kun tuli pipi ja onneksi vakuutus korvaa, voi pientä.
      Pitää olla koiravakuutus, lämmitetty koppi ja oma peti tuvassa ja paparit piirongin laatikossa.

      Oikea koira nukkuu ulkona, syö raakaa lihaa ja pitää jääkarhut loitolla.

      • dog&huumäns

        Ei se koira siinä paljoa eroa ihmisestä. Jos se huomaa paremman elintason se ottaa sen siinä kuin ihminenkin. Annappa koiran valita hytiseekö se talvella ulkona, kopissa vai sisällä lämpimässä.


      • Voi hyvänen aika
        dog&huumäns kirjoitti:

        Ei se koira siinä paljoa eroa ihmisestä. Jos se huomaa paremman elintason se ottaa sen siinä kuin ihminenkin. Annappa koiran valita hytiseekö se talvella ulkona, kopissa vai sisällä lämpimässä.

        Tietysti koiralla on lämmitetty koppi!


      • minelan

        VOI HYVÄNEN AIKA
        Noinhan se pitääkin olla. Mitten itse pidät koirastasi huolta.


    • labbiska

      Mietin vaan et ekö tärkeintä ole kuitenkin se koira, se yksilö. se että se koira saa hyvän ja rakastavan kodin, joka tarjoaa sille monipuolisen elämän. Eikö loppujen lopuksi se ole tärkeintä?

    • näinseon

      Tärkeintä on pitää työkoirat työkoirina. Jos työkoirille ei ole enää metsästäviä koteja, ne rodut joutavat kuolla sukupuuttoon. Mikään pullamössösohvakoira ei ole edes rotunsa edustaja jos rotu on metsästyskoira.

      • pullamössösohvakoira

        Meidän ajavalinjainen kk mäykky istui tänään pihaportailla, kun kauris asteli pihatielle. Siinä ne katselivat toisiaan, kauris kuljeksi pikku hiljaa eteenpäin ja meidän mäykky katseli kaikessa rauhassa sen menoa eikä inahtanutkaan, oikein tosimetsästäjä, pokka piti;)


    • 2 spk omistaja

      Metsästyskoiria ei kannata hankkia kotiin, jossa ne eivät pääsee metsään riistan perään. Luonnolliset vaistot tuovat ne synnyin sijoilleen, metsästämään. Eikä metsästyskausien välissä koiria pidetä häkeissään. Meillä nuo nukkuvat omistajan tai takan vieressä sisällä, kun taas metsällä haukutaan kovaan ääneen.

    • länsisiperianlakia

      Olen 9 vuotias tyttö Helsinkin alueelta. Haluaisin Länsisiperianlakian. Jos alkaisin metsästää niin voisinko selaisen ottaa? :) Vastauksia pian,kiitoos :))) P.S jos en oo tajunnut jotain niin korajtkaa :) haluan aina tietää lisää länsisiperianlakioista :)

    • hmm.

      Luulisi, että nykypäivänä olisi saatavilla paljon muitakin sopivia rotuja seurakoiriksi, kuin metsästyskoirat.

      • Metsästys/Serakoira

        Pitäähän mettäkoiranki kans seurustella,jos haluaa,et yhteispeli mettäs sujuu.Ei parasta kaveria saa unohtaa. Kaikkeen mahdolliseen mukaan,jo oppii normaalipuhetta ymmärtämään. Moni metsästyskoira on mitä parhain seurakoiranakin,kun vain pääsee toteuttamaan,kovinta viettiään,eli metsästämään.


      • hmm.
        Metsästys/Serakoira kirjoitti:

        Pitäähän mettäkoiranki kans seurustella,jos haluaa,et yhteispeli mettäs sujuu.Ei parasta kaveria saa unohtaa. Kaikkeen mahdolliseen mukaan,jo oppii normaalipuhetta ymmärtämään. Moni metsästyskoira on mitä parhain seurakoiranakin,kun vain pääsee toteuttamaan,kovinta viettiään,eli metsästämään.

        Samaa mieltä olen. Mutta en siis ymmärrä sitä, että metsästyskoira otetaan vaikkei ole aikomustakaan metsästää. Olen sitä mieltä, maailmassa on paljon muitakin koirarotuja seurakoiriksi, kuin metsästävät rodut. Metsästyskoira nauttii kun pääsee metsälle.


    • Pittbull Love

      Meidän pohjanpystykorva eli 17 vuotiaaksi asti. Oli käyttö- ja muoto valio, metsälä pelasi kuin unelma ( myös suurriistalle)!

      Eli metsässä käytiin. Metsä ajan ulko puolella treenattiin toko ja agiityä, hyvin meni.

      Mielestäni metsäsätys koira ei ole "vain" metsästys koira eikä seura koira "vain" seurakoira.

      Tehdään sitä mitä koira haluaa.
      Oli meillä myös suomenpystäri joka ei oikeen "toteuttanut" viettiiään, eli ei toiminut metsässä, mutta sai silti onnellisen elämän!
      Metsästys rodussakin on niitä jotka ei ole "luotu" metsäsätämään ja silti elävät onnellisena.

    • Älkää selittäkö!

      Hulluja ovat ne kasvattajat, jotka antavat metsästyskoiriaan pelkäksi seurakoiriksi. Itse omistan suomenajokoiran. Metsästän sen kanssa ja voin sanoa, että metsällä se on onnellisempi kuin missään muualla. Suomenajokoiralla on todella voimakas metsästysvietti, eikä se ole onnellinen, jos ei pääse toteuttamaan itseään. Suomenajokoiraa ei missään nimessä saa ottaa seurakoiraksi. Itse aloittelen ajokoiran kasvattamista, enkä ikinä aio antaa ajokoiraa edes sellaiselle ostajaehdokkaalle, joka tarjoaa koiralle runsaasti liikuntaa, muttei päästä rodunomaiseen tehtävään. Suosittelen siis teitä hankkimaan labradoreja tai kultaisia noutajia näyttelysuvuista ja terveistä vanhemmista. On todella epäreilua koiraa kohtaan, jos sen ei anneta toteuttaa luontoaan. Kannattaisi hankkia sellaisia koiria, jotka on jo murskattu erinomaisista metsästykoirista seurakoiriksi tai hankkia edes huonoista suvuista, jottei vietti ottaisi yliotetta. Tiedän erään henkilön, joka hankki metsästyskoiran seurakoiraksi. Koira karkaili lähes joka päivä ja oli vähintään kolme tuntia poissa. Lopulta omistaja lopetti koiran "pitovaikeuksien" takia! Tuolla tavalla tulee lähes varmasti käymään ainakin esim. karjalankarhukoiralle, joka ei pääse metsälle. Älkää kostako sitä koirille, jos ette pidä metsästyksestä, koska vaikkette sitä heti uskoisikaan, koiranne rakastaa sitä yli kaiken.

      • näin meillä

        No itselläni on itäsiperianlaika. Asunut pentuna kerrostalossa, rivitalossa ja nyt omakotitalossa. Ollut sisäkoirana kun ei sitä aiemmin ole häkkiin voinut laittaa. Nyt kuitenkin majailee häkissä mitä nyt toisinaan otan sen sisälle kun jään ilman isäntää (tuki ja turva). On ehkä maailman kiltein koira. Tulee toimeen lasten kanssa, ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa vaikka lapset (pieniä) on kuinka kömmyyttänyt.
        Itse emme harrasta metsästystä, mutta käytämme sitä metsässä juoksemassa ja pääsee tuttavan kanssa syksyisin metille.
        Meillä ainakin yhdistelmä on toiminut.


    • hdhdhd djdd kd

      Metsästysrotuista pentua ei pitäisi ottaa lemmikiksi, mutta aina on niitä yksilöistä, joista ei tule metsäkoiraa. Itse en metsästä ja joskus aion ottaa suomenajokoiran - aikuisia koiria, jotka eivät aja jänistä, löytyy kyllä.

    • lenkkihirmut!

      Paskapuhetta että metästyskoirat saa tähteitä!
      Tuttumme ajokoiran karva kiiltää paremmin kuin hoidetun sylikoiran ja se on mitä parhaimmassa kunnossa.Se on paras metällä ja sille on ammuttu talvella 60 jänistä! Viekee koirat metsään juoksemaan ja antakaa pystyjen haukkua lintua jos ne haukkuu.
      Pohjanpystykorvamme syö Brit-Care merkkiruokaa,lohiöljyä,riisiä ja lihaa.
      Kävelen ja juoksen sen kanssa päivittäin ja se onkin tottelevaisempi kuin eräs tipsu.
      Harjaan joka viikko 3 kertaa. Se nauttii elämästään,eikä vietä häkissä kuin 6-7h päivässä että lähdemme 1,5-3h lenkille jona aikana kävelemme n.12-14 km. Mikä seurapiski muka sellasta elämästään saa?En usko!

      • minelan

        NM. LENKKIHIRMUT
        Uskon, että koirallasi on todella hyvät oltavat.
        Älä nyt tukehdu nauruusi, mutta nyt minulla on chihuahua, pieni kääpiökoira, josta en olisi ikimaailmassa uskonut, että se on niin reipas ja rohkea. Älykas, mutta antaa vastinetta tarvittaessa.Ei todellakaan ole mikään pikkufifi luonteeltaan. Kun näkee esim. saaksanpaimenia, jotka ovat arkoja sairaita niin sääliksi käy. KUN CHIHUNI kerran haukahtaa juoksee vapaana olevat sakut häntä mahanalla
        karkuun, niin että kulmaukset ottavat kiini toisiinsa.


    • Käyttöön ja näyttöön

      En kyllä itsekään ottaisi metsästyskoiraa vain kotioloihin. Tuntuu aivan hullulta miksi joku ottaa metsästyskoiran, mutta ei metsästä. Koirarotuja on vaikka kuinka paljon, luulisi nyt että sieltä joku muukin kuin metsästyskoira miellyttäisi. Käyttökoirien pitää päästä käyttöön.

    • 6554

      Mitteli ei ole paras koira "normaaliksi" seurakoiraksi. Itse käyn oman poikani kanssa haku-, toko- ja agilitytreeneissä ja opetan temppuja, niin paljon on virtaa... Ja koiralla on todella kova pää että monet yksilöt voivat olla haastavia...

    • sekösitkohtuullista

      tiiämpä tapauksia joissa eron myötä emäntä on vaatinu tai muuten kiristämällä keinotellu itellensä metsästävän isännän käyttökoiran kerrostaloon lojumaan ihan vaan kiusallansa. Tarkotti kai tekevänsä isännälle kiusaa, mutta koirapa siitä enemmän kärsii. Kyseinen koira on nykyään vanha ja sairas, mutta ei pääse lopetettavaksi ku se voitonmerkki&sulka hatussa on niin tärkee, niin tärkee.

      • KOtavainio

        Joo, juu. Keksipä joku niistä tapauksistasi, jolle minä nainen saan tämän riesakseni päätyneen metsästyskoiran metsämiehelle kaveriksi. Ota vaikka itse tämä, äläkä tyydy säälimään koira- ja miesparkoja. Panen maanantaina Matkahuollossa tulemaan. MInen ala tervettä koiraa lopettamaan vain sen takia että joutuu asumaan kerrostalossa, eikä ottajaa tunnu olevan.


    • Pohjoisen ämmä

      Kuka kärsii, kuka ei. Koiria on yhtä monen sorttista kuin ihmistäkin, rodusta riippumatta. Tykkääkö jokainen mustaihoinen räpistä? Tuskinpa vaan. Tykkääkö jokainen homoseksuaali Barbra Streisandista? Tuskinpa vaan.

      Itse otin aikoinaan jämptin, jota yksikään metsämies ei huolinut kaveriksi, kun ei ollut hyvä metsällä. Liian lempeä ja kiltti. Tuon jämptin kanssa kahlattiin monet eräpolut ja metsätyömaat. Siinä se vahti karhut ja hirvet aukion laidalla, kun minä paiskin töitä koneessa. Monesti pitkospuita korjatessa nähtiin hirviä, poroja vasojensa kanssa ja pystypäin karkuun loikkivia hirvaita, pari kertaa karhukin, mutta koira ei kaikonnut mihinkään. Haukkui otukset tiehensä ja jatkoi vahtiaan. Ei parempaa koiraa voi kukaan toivoa, mutta metsämiehille se ei kelvannut. Tyttö kun oli liian höllä, näin sanoivat.

      Nyt on rakas työkaverini nukkunut ikiunta jo puolitoistavuotta, lepää tuolla talon nurkalla, pihlajan alla. Lopetustuomion oli jo saanut, kun sen itselleni pelastin. Minulla oli peräti yhdeksän vuotta ja onnellinen kuin mikä, vaikka ei hirvistä piitannutkaan. Ja kyllä: minä olen nainen, enkä käy metsällä muutoin kuin töissä vielä vuosi sitten, nyt jo eläkkeellä. Siinä se seurakoirana eli nuo yhdeksän vuotta, eikä valittanut tai oireillut yhtään.

      Vaan sen minä sanon, että te jotka käytöshäiriöisten metsäkoirienne käytöstä perusteletta riistavietillä, voitte painua hevon pimppiin! Kyllä se on lapset niin, että käytöshäiriö johtuu tekemisen ja välittämisen puutteesta. Niinhän ne yksinäiset sudetkin pihapiirejä kiertävät, kun ei laumaa ole ympärillä. Ottakaa ne rakit häkistä rinnalle niin johan rupeaa käytöshäiriöt vähenemään ja metsäkoirien maine paranemaan!

      • Metsästävänainen.

        Juuri näin!


    • jgbjkhghgöhg

      No itse omaan käyttölinjaisen kettuterrierin ihan harrastekoirana ja hyvin menee viihtyy mainiosti muunlaisessakin toiminnassa. Metsästys ei ole todellakaan välttämätöntä. :)
      Terrieriryhmä menee täysin ilman metsästystä.

      Samoin vinttikoirat on metsästyskoiria metsästää näöllä mutta harvapa sitä siihen käyttää. Rhodesiankoiraa käytetään leijonan metsästykseen mutta aikas harvassa ne täällä on siis leijonat ;)

      Naapurin mies hankki karjalankarhukoiran seurakoiraksi ja hyvin se on mennyt jopa kerrostalossa samoin harmaan hirvikoiran ja laikan tiedän olevan joillakin seurakoirana ilman ongelmia. Tasapainoisia koiria ja tyytyväisiä.

      Suurin osa roduista on käyttöpohjaisia..kun alat tarkemmin katsomaan. Ja ei sitä kaikilla ole lammaslaumaakaan..pitäisikö sitten hyvän rodun antaa hävitä koska käyttöä ei ole riittäviin..vinttikoirat häviäisivät ensimmäisenä..ja moni terrieri rotu.

    • käyttötarkoitus

      Kuinkahan monta metsästysrotua olisi kadonnut, jos kukaan muu ei niitä saisi hankkia?
      Koirille tulee myös muita käyttötarkoituksia. Labradoreja ja saksanpaimenkoiria käytetään opaskoirina, huumekoirina, poliisikoirina.. Huom. alkuperäinen käyttötarkoitus: labradori - noutaja, saksanpaimen - no paimenkoira. Eipä kovin moni saksanpaimen mitään lampaita taida entää kaitsea??
      En jaksanut lukea kaikkia kommentteja.

    • pöh

      Meillä on dreeveri seurakoirana. Kyllästyttää kun ihmiset kysyvät aina että käyttekö metsällä. Ja ihmettelevät kun vastaus on ei. Koiramme sa paljon liikuntaa ja virikkeitä. Miksi esim. mäyräkoirista ja terriereistä ei kysytä ja ihmetellä samalla tavalla?

      • dfgggghgjjddkkk

        Tiedän toisenkin dreeverin seurakoirana ja kivasti niilläkin meni. Harvemmin varmaan kohtaa seurakoiradreeveriä. :)

        Harrastitko jotain muuta koiran kanssa vai riittikö normaali arkitouhut?

        Ajokoiriakin harvemmin kuulee otettavan seurakoiriksi..mutta miksei nekin mene ja varsinkin kun hyödyntää niiden kykyjä vaikka johonkin muuhun vastaavan toimintaan..olisi kiva kuulla lisää seurakoirametsästyskoirista ja mitä ihmiset puuhailee niiden kanssa.

        Itselläni kettuterrieri (Käyttispuoli) ja agilitya hieman(emme oikein innostuneet kumpikaan joten lopetimme) ja tokoa, vaeltelua, normaaliarkinuuskuttelua etc.. Ja soveltui hyvin.


    • kaivvookukkoo

      Taitaa aikamoinen määrä olla jo seurakoirina, kun katsoo mm. suomenpystykorvien tilastoja koiranetistä. Niin paljon pentueita, eikä mitään koe/näyttely tuloksia? Olette varmaan arvon koiraharrastajat tämän huomanneet.

      • 88or6ny

        Sekin voi olla, mutta monethan käyttää koiraa vaan metsäkaverina, eikä kiinnostusta koetoimintaan ole. Toisaalta, jos pentuja on paljon, metsästyskoiraharrastajat varmaankin osaavat valita palkittuja koiria, jos se on tärkeää, tai monet varmaan kasvattavat koiria itsekin :)


    • m-e-t-s-ä-s-t-ä-j-ä)

      Suomenajokoira, karjalankarhukoira, pohjanpystykorva,nämä ovat AINA olleet metsästyskoiria. Eri asia on labradori /kultsi/beagle, joista on mm. agilityyn, TOKOOn ym.en tahdo silti parjata näitä kolmea ensimmäistä rotua, todella hienoja koiria. Miksi jalostaa muistakin metsästyskoirista harrastekoiria kun on jo kultsi, labbis, tolleri, russelit, spanielit ja kaikki?

    • Näin se vaan on

      Metsätyskoira rodut kuolisivat sukupuuttoon jos kaikilta metsätysroduilta koirilta edelytettäisiin metsästystä. Se aika ja määrä vuodesta jolloin metsätyskoiria todella metsästykseen käytetään on lyhyt.

    • mettänainen

      kyllä asia on nyt näin että parempi kun sen riistaverisen koiran ottaa kerrostalloon tai mihin tahansa taloon mutta sisäkoiraksi kuiteski niin pääseepähän aikanki liikkuhmaan metästyskausien välissä. sinne ne hyvät mettäkoirat jäävät seisohmaan häkkeihinsä. istelläni on venäjänajokoira seurakoirana kerrostalossa mutta pääsee syksyllä jänes mettäle ja pääsee aamuin illoin pitkille lenkeille. P.S. miten te jotku ihmiset ajattelitte kadottaa esim. karjalankarhukoiralta tai jämptiltä riistavietin??
      siinä pitää olla jo melkonen taikuri että kukaan siihen pystyy!

    • seurakoirina tosiaan

      Kaikki metsästyskoirat ovat nykyään suurimman osan ajastaan seurakoirina, äkkiä laskien ainakin 98% ajastaan.

    • 2rodunkasvattaja

      Niistä metsästys koirista, noista kirjoituksista saa sellaisen kuvan ettei muita metsästyskoiria olekkaan kun Ajo ja Hirvikoirat ,suomen pustykorvat ja laikat ( Laikathan on monitoimikoiria ,käy linnut ja hirvet siinä missä karhut ja supitkin.)
      Metsästys muotojahan on paljon ja kaikkiin löytyy oma siihen sopiva koira rotu .
      On mielenkiintoista että joillakin tuntuu olevan sellainen käsitys ettei HÄKISSÄ asuvaa koiraa ulkoiluteta ollenkaan ja saa ruuakseen vain ihmisten ruuan tähteitä.
      Onko se vain luuloa vai oletteko tosiaan vahtimassa niitä ympäri vuorokauden ?
      Minusta tuntuu että tieto asioista OIKEASTI , ei mututuntumaa selventäisi asiaa.
      Metsästys koirillehan on muunmuassa hyvää aktiviteettia jo koko kesän MEJÄ harrastus kokeitten muodossa, laji sopii hyvin kaikille hyvän vainun omaaville koirille.
      Ehkä jänis koirille ei kannata tätä harrastusta aloittaa mutta kaikille muille se sopii hyvin. Se että täällä palstalla kysellään sopiiko joku rotu minulle on ehkä väärä
      paikka kyselyihin . Kun koirakuume iskee niin muutama perusasia mitä pitää
      ottaa huomioon. Ensiksikin se pitää olla koko perheen juttu koska koira tulee kuitenkin siellä yhteisössä elämänsä viettämään. Kun koko perhe on sitä mieltä että
      se koira hankitaan niin seuraava asia järjestys menee niin että pitää harkita mitä tulet koirasi kanssa harrastamaan ja onko sinulla riittävästi aikaa koirallesi. Pitää muistaa että sitä ei voi laittaa hyllylle odottamaan seuraavaa käyttöä vaan se tarvitsee ne pakolliset joka päiväiset lenkit , satoi tai paistoi , oli sitten 20 astetta lämmintä tai pakkasta. Kun nämä asiat on itsellesi ( ja perheellesi )harkittu ja sovittu koiran hankinnasta niin vasta tässä vaiheessa tulee se rodun valinta, ja voin vakuuttaa että varmasti sinullekin löytyy rotu joka sopii sinulle . Näitä asioita voisi vielä jatkkaa mutta tässä ne alkuvaiheet noin pääpiirteittäin. Roduista kannattaa kysellä Rotu yhdistyksistä ennen kun täältä , täällä kaikki kritisoivat ja muuttavat asiat omaksi edukseen.

      • näin...

        Meille ajautui sattumalta huonossa kodissa ollut, väkivaltaa kokenut 2 vuotias karjalankarhukoira/Länsisiperian laika. Kerrostalossa asustetaan. Koira saa rutkasti liikuntaa ja aktiviteettejä. Hienosti kulkee myös rinnalla lenkeillä. (joku epäili sitä mahdottomuudeksi) metsässä ei käydä metsästämässä, mutta muuten vietämme useita tunteja viikossa metsässä samoillen. Koira on tyytyväinen ja soveltuu erittäin hyvin lapsi perheeseen kiltin ja suojelevan luonteensa vuoksi. Kyllä taitaa koiran sopivuus olla kiinni omistajan tavasta käsitellä ja kouluttaa koiraansa. Itse en olisi muuten varmasti tämän kaltaista koiraa tullut ajatelleeksikaan ottavani, mutta tahto pelastaa raukka huonosta kodista oli suuri. Enkä kadu hetkeäkään. Ja kuinka hienosti tuleekaan toimeen muiden koirien kanssa, eikä ole ikinä ollut häiriöksi naapureillekkaan.


    • meillä on länsi siperian laika kotikoirana,rakastaa lapsia ja tykkää olla sohvaperunana kunhan saa liikuntaa tarpeeksi.sukulais mies otti mettällekkin mutta meinasi että meidän koira taitaa viihtyä paremmin sohvalla:) koira on uros,mutta leikattu.paljonhan se liikuntaa tarvitsee mutta meille tämä koira sopii kuin nenä päähän.

    • Ajokoiran omistaja.

      Meillä, tarkemmin sanottuna minulla on seurakoirana suomenajokoiranarttu. Se on nuorempana päässyt paljon metsälle ja jopa ajokokeisiin, ehtinyt saavuttaa käyttövalion arvonkin. Nyt se saa laiskotella 24/7 ja pääsee vapaaksi pihalle aina kun haluaa (ja on irtipitoaika).

      Asiani on kuitenkin siis se, että välttämättä kaikki metsästys/ajokoirat eivät aina sovellu alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa. Kyllähän tietysti useimmat varmasti viihtyvät ulkona - mutta eivät kaikki.

      Ja ei KUKAAN voi nettipalstalla päättää toisten asioista. En ymmärrä, miksei metsästyskoira voisi olla seurakoirana, jos se kerran siihen sopii. Ja jos eivät metsästäjät meinaa löytää koiria, niin sanon että Pohjois-Savossa niitä on liikaakin.

      • Erä Nestori

        Ei taida olla ymmärrys kohdallaan. Ideana on että metsästys rodut jalostetaan metsästykseen ja roduille on eduksi että niitä käytetään metsästykseen. Näin tulee yhä parempia käyttökoiria. On satoja rotuja jotka on jalostettu seura/palvelusroduiksi joten luulisi niistä löytyvän seurakoira jokaiselle.


      • minelan
        Erä Nestori kirjoitti:

        Ei taida olla ymmärrys kohdallaan. Ideana on että metsästys rodut jalostetaan metsästykseen ja roduille on eduksi että niitä käytetään metsästykseen. Näin tulee yhä parempia käyttökoiria. On satoja rotuja jotka on jalostettu seura/palvelusroduiksi joten luulisi niistä löytyvän seurakoira jokaiselle.

        Metsästäjienkin tulisi parantaa mainettaan. Esim. kaikki tarhat olisi purettava ja koiraa pitäisi viedä pitkile lenkeille päivittäin. Koiralle ei pitäisi syöttää mitään markettien koirarehua. Yöksi tai jo illasta sen pitäisi päästä jo sisälle. JA SE KURI, KOIRAA EI PITÄISI KOHDELLA KUIN HAASKAA. Sitten on metsästyskoirien tuvalisuuden takaaminen.
        Omat kk-mäyräkoirani ovat onnelisia, jos kahden ja puolentunnin jälkeen saavat maata vieressäni sängyllä.
        Suurimman osan elämästään niillä oli passariaidattu 2000 neliöä iso piha, jossa ne saivat juosta vapaana, mutta eiväthän ne juosseet, vaan odotivat koska mamma tulee niiden kanssa ulos


    • hömpänhömpänhömppäää

      No jopas,miten pilaa rodun ,se että pennuista muutama menee kerrostaloon?
      Siis oikeasti...jos pentueesta muutama kerrostaloon ja loput metsästäjille.Niin miten ne kerrostaloissa olevat pilaa,ne metsästäjillekkin jääneet?
      Vai antoiko metsästäjä parhaat jalostuksessa käytettävät yksilöt sinne kerrostaloon,ja sieltä sitten ottaa jatkossa itselleen metsästyskaverin ...
      Harvemmin näitä kerrostalokoiria käytetään jalostukseen,joten tuskimpa siitä johtuu.Ja ketäs se käski myydä niitä koiria kerrostaloihin?
      Ettei vaan olis se metsästäjä,joka niitä alunperin kasvatti.

      • Erä Nestori

        Ei taida ymmärrys vaan riittää! Ensinnäkin olen metsästäjä ja asun kerrostalossa, se ei pilaa koiraa missä se asuu vaan se pääseekö se toteuttamaan rodullisia ominaisuuksiaan. Pennusta ei kukaan voi myynti-iässä sanoa mistä se huippukoira tulee. Siksi on tärkeää että koirilla metsästetään ja sitten huippuja käytetään jalostukseen. Ei millään mahdu kaaliin miksi pitää ottaa seurakoiraksi metsästyskoira jolla on luontaiset metsästysvietit. On seurakoiriksi sopivia rotuja pilvin pimein.


    • jassut 33

      On varmaan totta että jos metsästyskoiria vain seurakoirakäyttöön otetaan ja niillä jatketaan rotua niin ajanmyötä kyseisten koirien jäkeläisten metsästysvietit huononevat.
      Kokemuksesta sanon että metsästyskoira joka asuu perheen kanssa ja saa olla yöt sisällä on yhtä hyvä ellei parempi metsäkoirana kun semmoinen koira joka on unohdettu pihan perälle juoksunaruun, ja jonka sosiaaliset kontaktit rajoittuu siihen että omistaja sitä ruokkii ja käyttää ehkä silloin tällöin lenkillä.
      Tottakai lemmikkikoiraakin pitää käyttää metsästysaikana metsällä,eihän se muuten opi.

      Koira on laumaeläin jolle laumasta eroittaminen on kaikkein pahin rangaistus
      Suomessa kun on metsästysaika niin lyhyt että koira joutuu olemaan suurimman osan ajastaan yksin.

    • entinenluolastaja

      Itselläni nykyään käyttölinjaisia ketunajajia seurakoirina ja hienosti menneet.

      Nenäänsä saaneet käyttää muuhun kuten jäljestykseen ja hakuun. Ja isäntä metsästää vain kameralla luontovaelluksilla.

      Moni rotu soveltuu tähän ne metsästyskoiratkin ja tiedän karjalankarhukoira suomenpystykorvan ja harmaankin näissä hommissa.

      Kultsit setterit labbikset vinttikoirat terrierit stabykin pihakoirarodut etc on hyviä seurakoirinakin kunhan aktiviteettia.
      Lunnikoirakin nykyisin seurakoira lunneja kun ei täällä ole ;) ja westie ja kultsi seurakoiramaistuneet.

      Luolakoiratoiminnan voisi muutenkin kieltää epäeettisenä niin koiraa kuin riistaa kohtaakin. Koiraa ei voi ottaa myöskään pelkäksi metsästysvälineeksikään sillä riistakannat vaihtelee ja ajat on lyhyet. Koira tarvitsee muutakin aktiviteettia eikä vain oleilua häkissä. Tai pyörätreeniä ennen kautta.

      • minelan

        nm. entinen luolastaja
        Oli sinulta hyvä kirjoitus, varsinkin kun puhuit luolakokeiden eettisyydestä.


    • metsästäjä3

      Yhdellä tutullani on itäsiperianlaika ja hän käyttää sitä vain syksyisin hirvimetsällä, eli koirahan on silloin yli puolivuotta pelkkänä seurakoirana kaupungissa ja hyvin on pärjännyt, koska se pääsee kuitenkin päivittäin metsään juoksemaan tai pitkille pyörälenkeille.
      Koira on myös koulutettu niin, että voi olla metsässä vapaana :)
      Kaikista koirista ei välttämättä myöskään ole käyttötarkoitukseensa. Edesmennyt jämptikin makoili sohvalla, sillä ei sitä kiinnostanut metsästys vaikka miten metälle vietiin.

    • Rakas kkk

      Meijän karhukoira on seurakoirana eli lenkkeilee ahkerasti ja muuta sellaista mutta pääse saareen ja metsälle usein. Tuntuu olevan tyytyväinen. Mitä mieltä olette tästä?

    • ollå

      Kyllä se mun mielestä on ihan hyvä, etenkin jos koirakin nauttii.
      Pärjäähän esim. paimenkoiratkin vaikka eivät pääse paimentamaan.

      • Vuvh

        Kyllä juutalaiset pärjäs keskitysleireillä, mutta oliko se oikea elinympäristö?
        Rodunomaisia taipumuksia täytyy päästä toteuttamaan. En vieläkään ymmärrä miksi on otettava metsästyskoira seurakoiraksi? On satoja ellei tuhansia rotuja!


      • jassut33
        Vuvh kirjoitti:

        Kyllä juutalaiset pärjäs keskitysleireillä, mutta oliko se oikea elinympäristö?
        Rodunomaisia taipumuksia täytyy päästä toteuttamaan. En vieläkään ymmärrä miksi on otettava metsästyskoira seurakoiraksi? On satoja ellei tuhansia rotuja!

        Keskitysleirejä on vieläkin pilvin pimein.
        Tarkoitan niitä koirahäkkejä joiden asukas on siellä liiterin takana 24/7 vailla kontaktia laumaansa.


      • ..............

        Mutta tätä asiaa korjaisin hiukan. Nimittäin joo, paimenkoira pärjää ilman paimentamistakin. Mutta netti on pullollaan kyselyitä, miksi se näykkii, mitä tehdä, kun se säntäilee fillareiden perään ym. Eli eipämuute oikein tunnu pärjäävän monikaan. Itse oli valtavan yllättynyt, mitä tapahtui, kun vein nuoren otuksen oikeasti paimennushommiin. KOira keskittyi siihen koko olemuksellaan, ja hommasta tuli aivan ykkösharrastus. Samalla muuten loppui turha paimennuspyrkimyskin tyystin. Tämä koira muuten myös on metsällä oiva apuri. Se on nimittäin erinomainen ylösajava lintukoira. Ja mikä parasta, se paimentaa riistan aina ihmistä kohti ihan luonnostaan. On muuten parempi hakeva ja ylösajava, kuin se tarkoitukseen "jalostettu metsästyskoira" :D Mutta noutamaan se ei opi.


    • ?0?

      "Rodunomaisia taipumuksia täytyy päästä toteuttamaan." Meinaatko ihan kaikilla roduilla?

    • metsästyskoiraain

      Minun ajokkini ei pelkäksi seurakoiraksi tule koskaan. Nyt kun ei ole metsästyskausi menossa niin poika herää aamulla klo 3.30 ja alkaa heti tähyilemään ikkunasta ulos rusakoita, jotka pyörivät usein takapihalla ja voi kauhia mikä kiire tulee ulos jos sellaisen näkee, neljältä mennään aamulenkille jolloin noita pitkäkorvia näkyykin mukavasti, koira on tietysti kytkettynä, mutta kyllä se ääntä antaa ja pienet lähöt rusakoille. Vaikka haluaisinkin koirastani pelkän seurakoiran niin sen luonne ei sovellu siihen. Poika ei ole tyytyväinen ilman metsästystä ja niin julma en ole, että sen pois ottaisin siltä. Ajokoira on mahtava seurakoiranakin, mutta ainakaan yksikään minun koiristani ei ole soveltunut pelkäksi seurakoiraksi. no onneksi itsellänikin on tuo metsästysinto niin kova, että yhdessä pojan kanssa päiviä lasketaan millon kausi alkaa ja pääsee kuuntelemaan kun mehtäraikaa. Ampuminen ei ole se syy vaan suomen luonto ja koiran onnellisuus, joka itelle merkkaa ja kyllä se koira silloin johtajanaan pitöää kun tietää kuka metälle vie.

    • suorakylväjä

      Itälaika menee seurakoirana on ihmisystävällinen ja pitää lapsista huonona puolena on tappaa kissat pihapiiristä sekä tappelee naapurin saksanpaimenkoiran kanssa tosin pärjää komeasti sille vaikka on 5kg kevyempi

      • sapsepe

        ei pärjää sakemannille nippa nappa supille


    • :)Miltsu

      Minulla on Norjanharmaahirvikoira,omistaja myi sen koska siitä ei ollut metsälle vaikka emä ja isä olivatkin todella hyviä metsällä,meillä se pääsee kuitenkin joka päivä metsälenkille ja saa juoksennella metsässä ihan vapaana.On myös tosi ihana harrastuksissa ja ihan seurakoiranakin ja ihan älyttömän suloinen :3 Mutta ei kyllä kannata sellaista koiraa jolla on viettiä niin ottaa pelkäksi seurakoiraksi...Ottaa vaikka Samojedin...Ei kannata pilata niiden elämää niin,koska ne nauttivat suuresti metsällä käymisestä,vaikka kaikki sitä eivät ymmärräkkään......

    • lkds fl

      Koiran hyvinvointi ei riipu rodusta vaan omistajasta. Jos metsästäjät kadehtii rotujaan, on parasta nopeasti eriyttää rodusta kaksi linjaa, joista metsästyslinjaisiin pääsee sitten vaan aktiiviset metsästyskoirat. Ja jos geenipooli menee sitten turhan tiukaksi niin sittenhän voidaan todeta ettei sellaista metsästysrotua tarvittu alunperinkään..

      kateushan tässäkin on takana, en ymmärrä miksi ette voi olla ylpeitä niistä metsästyskoiristanne vaikka joku saman pentueen koira olisikin agilityssä..

    • K hj

      Tuohan on just se oikea systeemi eli otetaan niitä metsästykoiria seurakoiriksi, joilla ei ole sitä viettiä. Turhaan sille koiralle on huutaa ja sättiä, kun esim. Suomenajokoira lähtee metsälenkillä jäniksen tai ketun perään.

    • suomenajokinomistaja

      Olen sitä mieltä että metsästyskoirat eivät kärsi siitä etteivät pääse metsälle mutta silloin ne eivät saa tehdä sitä "työtä" johon ne on jalostettu ja mitä ne rakastavat!!En ymmärrä miksi seurakoiraihmiset ottaisivt esim suomenajokoiran pelkästään sen takia että se on terve rotu ja tulee toimeen muitten koirien kanssa!!Sitä varten on monia muita rotuja.Ja kai nyt metsästyskoiria liikutetaan rauhoitusaikanakin mitenköhän ne muuten jaksaisivat metsästyskaudella mennä jos vaan olisivat häkissä koko kesän!?Ja metsästyskoirat tarvitsevat paljon liikuntaa niinkuin myös useimmat seurakoiratkin!En myöskään ymmärrä miksi kerrostalo olisi syy ettei voi ottaa metsästyskoiraa kunhan koira vaan pääsee mettälle!Koska sitä se rakastaa!!!Jos olette eri mieltä niin menkää vaikka mukaan sinne mettälle niin näette miten se koira on elementissään päästessään pöllyttämään jänistä!!

    • minelan

      Sinä, joka kirjoituksessasi mainitsit luolakoirat, ketun ja toiminnan epäeettisenä, niin haluan sanoa, että olen kanssasi samaa mieltä.Olen seurannut sitä touhua en nyt muista tarkkaan n. 28 vuotta.Kokeissa huonosti hoidettu kettu, perään lasketaan verenhimoinen luolakoira. Ja monta kertaa käy niin, että koira pääsee raatelemaan kettua, elävää olentoa. Joskus koirakin tulee ulos luolasta verissäpäin. Minun kantanarttuni kävi kaksi kertaa kokeissa saavuttaen kva-l arvon. Omatuntoni ei antanut enää periksi, vaan lopetin koko homman.

    • minelan

      nm, METSÄSTYKOIRAT SEURAKOIRINA

      Tunnen aika paljon metsästäjiä mummolan läheltä, Suomen ajokoira,beagle jne. ovat todella ihania koiria, mutta en itse ottaisi koskaan niitä, koska ne mielletään hyvin pitkälle aidoiksi metsästyskoiriksi. Olen nähnyt kun koira on elementissään
      Kasvattanut olen 29 vuotta kk-mäyräkoiria, jota rotua ei tule halveksua-Mutta mäyräkoira on eninmäkseen käyttöpuolella luolakoira. Se ei taas ole eettisesti sopivaa, vaan suurta eläinrääkkäystä, huonosti hoidettu kettu pistettään keinoluolaan, jossa e on aivan avuton, ja perään lasketaan verenhimoinen koira, joka saa todella pahaa aikaan ketulla. Suorstaa sadististta eläinrääkkäystä.

    • Aleksi

      kennel Stentallets
      Olen hankkimassa koiraa, mahdollisesti mäyräkoiraa. Miten se sopii seurakoiraksi. Onko teillä mitään kertomista tästä kenneistä, siellä on myytävänä uros ja narttu, jotka ovat jo yli 4 kk vanhoja. Olen mahdollisesti etsimässä näyttelykoiraa. Onko hyvä kennel tätä ajatellen.

    • MINELAN

      metsästyskoirat seurakoirina

      Eikö jo nyt ala olla aika uskoa, jotta metsätsästäjätkin eivät pidä metsästyskoiraa murkantana lyhyeessä narussa.vaan koirasta on suurin määrin perheen jäsen ja lemmikki, Metsästys on suurimmalle osalle vain harrastus, tuskin sillä tehotarpeeseen käytetään,
      Yksi syy miksi metsästäjile ei myydä esim kk-mäyräkoiria, on heidän julmuus ja hoito ns, bvapaa-aikana Teljetään vain pienehkön häkkiin pakkasella ja helteellä,ilman mitään kontaktia ihmisiin, JULMAA,

      • Zxcvbn

        Nyt kuulosti sen verran ristiriitaselta että selvennätkö.

        Siis suurin osa metsästäjistä kohtelee koiriansa hyvin, mutta heille ei myydä koiria koska kohtelevat niitä niin julmasti??


      • Idonthunt
        Zxcvbn kirjoitti:

        Nyt kuulosti sen verran ristiriitaselta että selvennätkö.

        Siis suurin osa metsästäjistä kohtelee koiriansa hyvin, mutta heille ei myydä koiria koska kohtelevat niitä niin julmasti??

        Hieman epäselvä viesti todellakin, mutta itse nähtynä ja kuultuna, niin ainakin maaseudulla valitettavan moni metsästysrotuinen koira elää suurimman osan elämästään pienehkössä aitauksesta josta se ei kodin lämpöön koskaan pääse. Ennen jahtikauden alkua sitä joko aletaan juoksuttamaan fillarin rinnalla jotta sen fysiikka paranisi tai "fiksuimmat" päästävät koiransa vapaaksi mastoon mukamas "harjoittelemaan".

        Tuttavapiirissäni on hyviäkin tapauksia eli metsästyskoiraa hoidetaan ja kohdellaa kuin mitä tahansa koiraa, se on perheenjäsen ja rakastettu sellainen. Ihan hyvin esim. hirvi- tai ajokoira osaa olla sisätiloissa, kulkea nätisti taluttimessa ja olla mukava perhekoira, vaikka olisi aktiivimetsästäjän haukku.

        Itselläni on ollut karjalankarhukoira pelkästään lemmikkinä. Ihana tervepäinen koira jonka sai koulutettua tottelevaiseksi. Oli erinomainen kaveri ja vahti, joka metsässä ollessamme ei karkaillut vaikka oli vapaana.

        Mitä aloitukseen tulee, niin olen kuitenkin sitä mieltä, että erittäin riistaviettisiä rotuja ja koirayksilöitä ei pitäisi pitää pelkkänä seurakoirana. On toki rotuja jotka pärjäävät vallan hyvin seurakoirinakin, mutta silloin niillä on oltava jotain muuta ko. rodulle sopivaa aktiviteettiä ja virikkeitä.


    • minelan

      Metsästyskoirat seurakoirana kirjoitti,että seurakoiran omistajat pilaavat rodun.
      Tuo ei pidä paikkkaansa, Olen itse kk.mäyräkoirien kasvattaja, ollu 30 vuotta. kantanarttuni vein kahteen luolakokeeseen, Koira sai ensimmäisessä kokeessa b-tulokses ja toisessa kokeessa A Pistein 49,.oli kkeen paras koira ja on näyttelylinjainen,
      Eettisesti ajatellen minusta luolakokeet ovat kuvottavia, eläinrääkkäystä kettua j ja koiraa kohtaan.
      Sairaalta vaikuttava kettu aitetaan luolaan täysin ilman suojaa, sama kun sinut tai minut laitettasitaisi samaan kehään ammattinyrkeiljän kanssa,
      Minusta koko touhu on eläinrääkkäystä, onneksi EVIRA on poitamasta luolakkeet,

    • minelan

      mitä sanotte mäyräkoirasta, joka on maan päällä ja alla työskentelevä metsästysskoira.

      Onko elävän ketun tai supin raateleminen oikein, puolustuskyvyttömälle eläimelle, ketulle, supille ja koiralle. Sitäkä´ö metsästäjät haluaa.

      2 kertaa vein kantanarttuni luolakokeisiin, oli kokeen paras koira ja tosi. tosi metsästyskoirien omistajat olivat hämillään ja hymy hyytyi siihen. Koira on kva-l

    • Vatipää-aloittaja

      Toivottavasti aloittajalla ei ole lapsia....eivät voi olla tervepäisiä yksilöitä jos esikuva on aloittaja...Ja vittuako se kuuluu kenellekkään minkä koiran kukin ottaa?

    • Pikinokkainen

      Monissa roduissa on eriytynyt näyttely- ja käyttölinjat mm. vinttikoirat, noutajat ja paimenkoirat. Kotimaiset pystykorvarodut katoaa ellei niitä voi käyttää kuin ainoastaan metsästykseen. Kaunis pystykorva on hieno eläin vaikkei osaisi lintua haukkua.

    • Anonyymi

      Olet kärjistänyt ja ymmärretty,oletko miettinyt myös sitä että olet metsästäjä ja hirvi potkii nuoren koiran(jätä moraali saarnat väliin),koirasi ei uskalla enää haukkua hirviä vaikka uusia mahiksia on tarjottu,yksin ja toisen koiran kanssa .Ammutko koiran vai annatko kodinvaihtajaksi,onnellista elämää edessä useita vuosia.Asioita kannattaa miettiä monelta kantilta,eikö🤔🤔

    • Anonyymi

      Minä ihmettelen kyllä, miten itseään empaattisina itseää pitävät ylipäänsä ottavat muiden ihmisten lähelle tahallisen metelin.

      Jos taloja on tiheässä,aina joku näkee,ei tartte mitään vartijaa pihaan.

      eläinaktivistit ja eläinaaiaihmiset haalii koiria ja kissoja ollaan lopettamassa sukupuuttoon, kun niitä ei saa näkyä.

      Ainoa inhimillinen vaihtoehto on vapaus.kaikille eläville.
      Koirat pitäisi lopettaa maailmasta.hirvrä haitta.ei kuulu luontoon. Sudesta kehitetty

    • Anonyymi

      Onko Mejä koe" oikeasti " METSÄSTYS koira toimintaa?

    • Anonyymi

      Menee palveluskoira puolelle mejä.

    • Anonyymi

      Metsästys koira kävelee veri jäljet hihnan perässä erehtymättä. Mejä koe on kuitenkin lähinnä palveluskoirien koe. Jos haavoittunut eläin jäljitettävänä on tilanne kuitenkin aivan jotain muuta kuin mejä kokeessa. Tarvitaan metsästys koira.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1878
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1782
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1271
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1152
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      10
      1085
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1031
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1004
    10. 10
      980
    Aihe