Olen lukenut Friedrich Niezschen kirjaa:

joseffiina

"Näin puhui Zarathustra", ja olen jaksanut sitä lukeakin. Se on aikamoisen erikoinen filosofinen kirja, joka uskaltaa rikkoa siteet sekä yhteiskuntaan että virallisiin elämänkatsomuksiin ja moraaleihin.

Siellä kirjoittaja kirjoittaa maailmanlopusta, että Luoja tulee ja hävittää kaiken sitten, kun kaikki ihmiset ovat kieltäneet Luojansa.
Nytkin taas puhutaan maailmanlopusta, josta puhuttiin ja ennustettiin jonkin tapauksen johdosta jo kun olin nuori.

Maailmanlopussa maailma on kait sitten lopulta täysin paha, ja paha on voitettava.
Toisaalta kirjassa on ihan mielenkiintoisiakin asioista ihmisen elämästä eikä kovin raskasta luettavaakaan vaan mielenkiintoista.

15

113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luin tuon Näin puhuu zarathustra melko varhain,...saamatta siitä kovin paljon silloin. Mieleeni jäi kuitenkin Niezschen ajatusmaailmasta ihminen, joka oli toisinajattelija. Rajojen rikkoja tavallaan, mutta vieläkään en ole vakuuttunut hänestä,..seuratessani mitä aikaan sai se kylvö mitä hän herätti.
      Pitää olla melko rohkea murentaakseen koko sivistyneen ihmiskunnan opit Gilgameshistä Raamattuun, kieltämäällä *suuremman* olemassa olon, ja korottaessaan ihmisen yli-ihmisen rooliin!
      Luovuuden osalta voin olla samaa mieltä, sitä kyllä tarvitaan, mutta ilman kaatamista kaikkea edeltävää silläkin saralla tunkiolle.
      Melkoinen radikaalihan Niezsche on ollut, hyvässä vai pahassa tiedä häntä :) minuun ei kyennyt vaikuttamaan! Ehkä oli ajan ilmiö silloin.

• joseffiina

Luin ihan nuorena Sinuhen ja myöhemmin sitä lukiessani toiseen kertaan vasta tajusin sitä. Moni kirja on avautunut minulle vasta toisen tai useammankin kerran luettuani, kun niistä olen huomannut kuin uusia "ulottuvaisuuksia".
      Tässäkin Niezschen kirjassa on monia aivan tajuamattomia asioita, mutta toiset ovat sellaisiakin, että aivan kuin huomaa löytävänsä jotain.
      Mielenkiinnolla lueskelen sitä.

Olen nyt kerrannut Jalna-sarjaa ihan vain huomioiden, kuinka erilaista elämä todella oli ennen, ja kielen kirjoitus on hienoa kerrata, kun oma kielenkäyttöni on alkanut vähän rapistua monien murresekoitusten vuoksi.

• Samoin minäkin, uusin Jalna-sarjan kesämökin vintillä lukien, sadepäivinä. Rakastin sitä mukaansa vievää kerrontaa aikakaudesta, jolloin elämä oli maanläheistä ja ihmistyyppien kuvaus niin elävää:D ja huoletontakin:D
        Parast'aikaa syvennyn Steven Jobs'in elämänkertaan, kokien hänet hyvin omalaatuiseksi ja luovaksi persoonaksi, joka toteutti älykkyytensä meitäkin rikastuttavalla tavalla.
        En vaan halua ahmia sitä, vaan otan etapeissa, kun muulta lukemiseltani haluan.
        Kiva kun olet jossefiina lukuihmisiä sinäkin:D

• ihailija1

mikä onni on palstaa kohdannut tuon texin tultua. Häpeissään lymyy piiloissaan kaikki ennen niin muka viksut kirjottajat.Eipä ole kenestäkään miestä eikä naista hänen tasoissiin juttuihin vastaamaan.
      Nyt kyllä pitää ihan kateellisena todeta että on tuollanen melkeen texin tasolle yltävä pALSTALLE TULLUT JOSEHVIINA ON TULLUT.

• texsanell

Odotahan jos Susmorsiankin viitsisi osallistua, joka on sisäistänyt hyvinkin paljon lukemaansa!

• Filosofi Friedrich Nietzsche sai papin poikana elellä oppineisuutensa ja hyvien virkojensa ansiosta elää suojattua elämää.
      Hän vieraantui tavallisista ihmisistä 'yli-ihmisyyteensä'. Suhteensa naissukupuoleen oli erikoinen. "Kun menet naisen luo - älä unohda ruoskaa".

Siskonsa suojelemana hän eli höperöitymiseensä saakka.

• joseffiina

Niin, niin ihmisiä on moneksi ja kirjailijoitakin.
      Minä itse olen edelleen lukenut tätä Nietzschen kirjaa, ihan vielä mielenkiinnolla luen sen outoja oivalluksia ja kommenttejakin.
      Jotkut niistä ovat todella outoja ja käsittämättömiä, mutta sellaisiakin ajatuksia on mukavaakin lukea.
      Vähän joutuu päätäänkin raappimaan, kun miettii tuon ja sen lauseen tarkoitusta.
      Olen aina itsekin tykännyt ja yrittänyt mennä asiaa syvemmälle.
      Usein paljon miettivistä voi tullakin höperöitä, ja ainakin toisten mielestä filosofiaa pidetään outona.

• Nietze!

Jumala on kuollut!

• Filosofia on vain ihmisen ajatuksia olevaisuudesta, ei sen kummempaa:)
        Varmaan tarve filosofillakin on jakaa ajatuksiaan muiden kanssa, kuka sitten löytää tiedonjyväsiä siitäkin.
        Oma ajattelu on aina itselle sopivaa ja - ymmärrettävävämpää.

• susmorsian ek.

Älä hyvä ihminen , joseffiina, ennää syvenny Nietzscheen, sun ois pitäny siihen tutustua jo 50 vuotta sitten !!!
      Ihan oikeesti....N.on sekoittanut päitä ennenkin, olihan se muunmuassa erään tunnetun saksalaisen "rodunpuhdistajan" oppikirjakin, samoin kuin Wagnerin musiikki. Siinäpä ihan kylliksi hulluutta yhdistettyinä, jos joku sekopää niihin liiaksi innostuu.
      Otapa jotain "tavallisempaa" filosofiaa, onhan heitä yllinkyllin...Jung, Kierkegaard, Schopenhauer jne. Ite pidin mielenkiintoisena 50 vuotta sitten omaa suomalaista ajattelijaamme, Henrik von Wrightiä
      Emmehän filosofien ajatuksia noin vain pureskelematta niele, sieltä antavat itsellemme hautumaan jonkin ajatuksen, muokkautuu omaan ajatusmaailmaamme...ehkä.

Minusta filosofitkin kuuluvat niihin nuoruuden hullutuksiin, kuten myös Hesse, Kafka, Camus ynnämuu sen sortin sakki.
      Onko teistä kukaan noudattanut esimerkiksi tynnyrissä eleskelleen "filosofin" mallia noin ihan konkreettisesti !!!

• Ihan vapautuneesti huvitti tuo arkisen hyväätekevä luonnehdinta tässä lukiessani , noista *sen sortin sakeista*.

Ei jaksa kiinnostaa enää filosofian alalta muu kuin jossakin määrin antropologia, joka
      tutkii eri kulttuurien kehitystä (intiaanien ja vähemmistökansojen)
      Pelkästään pitäytyminen luomiskertomukseen juutalaisuuden näkökulmasta, jäisikin liian dominoivaksi.

Mielenkiintoista on, miten niin itämaisissa, kuin eri maiden mytologioissa on *elämänpuu* liittynyt tarustoon, meillä Kalevalassa suuri *tammipuu* kuvaa elämän alkua.
      Aivan kuin ihmisen perimässä olisi tuo käsite,kaikkialle levittäytyneissä ihmisissä!
      Lienekö muistoja aivan ihmiskunnan varhaiskaudesta, - puista alastulleista sortin sakeista.

Tässä aamukahvia juodessani -- *siihen asti mä kuitenkin taivallan, sekä katsellen ihmeitä maan*,..

• Ramoona*

Kerroit, Tex, elämänpuumaalauksestasi, kun mainitsin, että minulla on ex-libriksessä mielikuvituspuu, eräänlainen elämänpuu sekin. Ei ihme, että puu on niin tärkeässä osassa suurissa maailmankertomuksissa, onhan se antanut kautta aikain hedelmiä ja rakennusainetta, suojaa auringonpaahteelta, lämpöä nuotiopuina, jopa pettuna suomalaisia ruokkinut.

Raamatun paratiisin hyvän ja pahan tiedon puun merkitystä en ole koskaan oikein ymmärtänyt : Eeva ja Aatami syödessään kiellettyä hedelmää tulivat tietoisiksi hyvästä ja pahasta, alkuviattomuus oli mennyttä. Sanotaanhan, että tieto lisaa tuskaa, mutta silti...Kyyhkynen toi Nooan arkkiin öljypuun oksan merkiksi, että vesi oli alkanut laskea niin, että elämä jo versoi maan pinnalla.

Nuoruuteen minullakin kuului sukellukset filosofien ajatuksiin, mutta Nietsche tuntui hyvin vieraalta ja vastenmieliseltäkin.Tarkimmin tutkin Kierkegaardia , hänen ajatuksillaan uskon olleen vaikutusta pysyvämminkin. Olen jo kauan sitten hyväksynyt, ettei minun tehtäväni ole selvitellä syntyjä syviä, jätän uskon asiatkin uskon asioiksi.

Laulujen päässä soiminen on jännä juttu, joku renkutuskin voi jäädä soimaan ihan sopimattomalla hetkelläkin.Nyt ei ole kuitenkaan sopimaton hetki tälle laululle, joka on pari päivää soinut jostain syystä mielessä...Ehkä siksi, että suunnitellaan toukokuista asuntoautomatkaa tällä kertaa Ranskaan. Aluksi se hirvitti, kun ei kumpikaan juuri kieltä osata...mutta "ei elämää liikaa suunnitella saa". Sitäpaitsi olen lähdössä tästä puuron keittoon, kylläkin ihan Elovenasta, koska erään biisin mukaan totuus löytyy kaurapuurosta.

Totuus ei löydy rasvasta päässä eikä hakaneulasta poskessa
      Totuus ei löydy Koskenkorvasta, ei A-kaljasta eikä maidosta
      Totuus ei löydy talkkarin muijasta eikä naapurin villakoirasta
      Totuus ei löydy lauantai-illan huumasta, ei humpasta ei tangosta

Mutta totuus löytyy kaurapuurosta,
      sen mausta ja sen voimasta
      Syö sitä, kasvat suuremmaks kuin muut,
      ei virnistykseen enää veny muiden suut

Totuus ei löydy kauppaopistosta eikä kauppakorkeakoulusta
      Totuus ei löydy rautatieasemalta, ei diskoista ei baareista
      Totuus ei löydy hevosenpaskasta eikä teryleenihousuista
      Totuus ei löydy ydinsodasta, ei kateudesta eikä vihasta

Mutta totuus löytyy kaurapuurosta,
      sen mausta ja sen voimasta
      Syö sitä, kasvat suuremmaks kuin muut,
      ei virnistykseen enää veny muiden suut

Ote päässä soivasta mannapuurolaulusta, siinä on rakkausfilosofiaakin :

mut hei ei se riitä et on mukavaa
      sen täytyy olla paljon parempaa

siinä täytyy olla rakkautta
      siinä täytyy olla unelmii
      mannapuuroa ja mansikkaa
      juuri oikeenlaista kemiaa

ei elämää liikaa suunnitella saa
      antaa sen mennä vain painollaan
      jos vielä joskus tavataan – hyvä niin
      jos ei – lakki päähän ja näkemiin

Ihanaa päivää, aurinkoakin luvassa... ja huomenissa Naistenpäivä !

• Lakki kädessäni vilkutan: näkemiin:D

• joseffiina

No , niin minä olen lukenut ihan hulluksi tulematta tuon Nietzschen kirjan loppuun ja olen jo aloittanut toisen, ehkä myös samanlaisen hullun kirjan "Keskiyön lapset", jonka on kirjoittanut Salman Rushdie.

En ole aikoihin ehtinyt lukemaan ja silloin, kun edellä kirjoittaneet ovat kirjoja lukeneet, niin minä en ole kummemmin ehtinyt, joten nyt olen päättänyt lueskella sellaisia kirjoja, jotka jotenkin tuntuvat vähän oudoiltakin, mutta juuri siksi mieklenkiintoisilta.

Tähän ikään ei enää ota niin raskaasti kaikkea lukemaansa, vaan osaa ottaa siitä vain ne kiinnostavat asiat.
      Nyt tämä kirjakin tuntuu vähän paksulta ja pienipränttinenkin on, mutta sitä kehutaan hyväksi ja erikoiseksikin ja myös huumori vaikuttaa kirjoituksessa.

Saapa sitten nähdä pitkällekö pääsen tässä kirjassa, mutta en meinaakaan sitä lukea "yhdessä yössä" niinkuin monia romaaneja olen lukenut silloin tällöin kiireesti.
      Olen yleensäkin ihan tavallinen lueskelija ja vain aikani kuluksi vahtelumielessä.

• Yhteen aikaan yhteiskuntafilosofi Karl Marx oli suomalaisen porvariston hampaissa vasemmistolaiseksi mielletyn manifestinsa takia.
      Nyttemmin Marx on rehabilitoitu, koska hänen 'yhteiskuntaoppinsa' on osoittautunut paikkansa pitäväksi.

Marx eli köyhyydessä suuren perheensä huoltajana toisin kuin "pilvissä lentävä? F N.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      249
      45399
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      33
      11272
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      211
      10902
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9731
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8538
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      230
      6539
    7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3230
    8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      30
      2269
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      39
      1747
    10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1540
    Aihe