http://www.youtube.com/watch?v=JHjQSaL7KcE&feature=related
Ateistikin voi alkaa ajattelemaan.
Ateistista kristinuskovaksi
19
66
Vastaukset
Kiitos hyvästä linkistä, @joskus vaan käy! Olipa virkistävää kuunnella Pekan syvällisiä ajatuksia.
Tartun vain loppukaneettiisi, jossa sanot ”Ateistikin voi alkaa ajattelemaan.” Ajatteleminen ei ole kristinuskon eikä ateismin monopoli. Kaikki ajattelevat, joskin eri tavoin. Linkkisi haastattelussa Pekka Reinikainenkin myöntää, että pelkkä ajattelu ei saanut häntä uskomaan.
Ajattelemalla kukaan ei voi tulla uskoon. Usko on aina Jumalan työtä meissä. Usko on lahja. Niin Pekkakin korostaa.
"Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Sillä niin korkealla kuin taivas kaartuu maan yllä, niin korkealla ovat minun tieni teidän teittenne yläpuolella ja minun ajatukseni teidän ajatustenne yläpuolella. Niin kuin sade ja lumi tulevat taivaasta eivätkä sinne palaa vaan kastelevat maan, joka hedelmöityy ja versoo ja antaa kylväjälle siemenen ja nälkäiselle leivän, niin käy myös sanan, joka minun suustani lähtee: se ei tyhjänä palaa vaan täyttää tehtävän, jonka minä sille annan, ja saa menestymään kaiken, mitä varten sen lähetän. " Jes. 55:8-11
"Me kaipaamme valoa, mutta täällä on pimeys, me kaipaamme kirkkautta, mutta vaellamme yön varjoissa." Jes. 59:9
Jumala, "kuolevaisten järkeily on perin vaivaista, perin pettävää on meidän pohdintamme, sillä katoavainen ruumis painaa sielun maahan, maallinen majamme lamaa ajatusten täyttämän mielen. Hädin tuskin me kykenemme luomaan kuvan siitä, mitä on olemassa maan päällä, vaivoin me havaitsemme edes sen, mikä on käsiemme ulottuvilla. Kuka olisi tutkinut taivaan maailmoja? Kuka ymmärtäisi sinun tahtoasi, ellet olisi antanut viisauttasi ja lähettänyt pyhää henkeäsi korkeuksista?" Viis. 9:14-18
Herra Jumala, "suuri mahtisi on aina valmiina käyttöön − kenestä olisi vastustamaan käsivartesi voimaa? Kuin hiukkanen vaakakupissa on koko maailma sinun edessäsi, kuin maahan pudonnut aamukasteen pisara. Mutta sinä olet kaikille armollinen, koska kaikki on sinulle mahdollista, sinä suljet silmäsi ihmisten synneiltä, jotta he kääntyisivät, sillä sinä rakastat kaikkea olevaa" Viis. 11:21-24.
Edellä olevat Viisauden kirjan (=Viis.) sitaatit ovat uusien apokryfikirjojen käännöksestä.
rovasti Taneli-pappi- rautalangasta
Tässä olen Tanelin kanssa samaa mieltä.
Kyllä moni on löytänyt uskon kun on ensin pysähtynyt ajattelemaan.
Mutta usko itsessään on ihme.
Esimerkiksi jos minulta kysytään, miksi minä uskon. Osa uskoani toki perustuu aivan järkeenkin. En esimerkiksi voisi millään jaksaa "uskoa" sattumalta syntyneeseen maailman kaikkeuteen.
Mutta se varsinainen uskon osa, joka vaikuttaa minussa jonkin kaikkein syvimmän. Se on jotain, mitä en edes itse pysty pukemaan sanoiksi.
Se vain on.
Jokin syvä varmuus ja luottamus ja tietämys. Että tietää, että tietää, että tietää. "Ajattelemalla kukaan ei voi tulla uskoon. Usko on aina Jumalan työtä meissä."
Säpäs sen sanoit. Uskovaisten aivojen tilallahan on sahanpurua, joten he eivät voi ajatella mitään vaan menevät muiden mukana sinne, minne aivot omaava ateisti ei jalallaankaan voi astua ja minähän en kykene astumaan, nimittäin kirkon ovesta sisään!
Jumala ohjailee teitä ja se on monta kertaa nähty. Joku on voinut saada käskyn Jumalalta tappaa vaimonsa ja lapsensa tai vaikkapa kaverinsa perjantai-illan päätteeksi ...sellainko ei ole paheksuttavaa papinkaan mielestä!? Onko oikein tappaa jonkun mielikuvitusellisen olennon käskystä toisen ihmisen? Sen te hyväksytte ja maanpuolustuksellisen tappamisen, mutta ette aborttia? Noissa esimerkissä on kuitenkin kysymys ihmisestä, joka on ollut tietoinen olemassa olostaa (vaimo, lapsi, kaveri ja maanpuolustuksellinen tappo) toisin kuin se solurykelmä ennen aborttia!
- YAK-42
Tuo video oli tosi hyvä. Kannattaa katsoa.
Ja kuten Taneli-Pappikin edellä sanoi, niin ajattelemalla ei voi tulla uskoon. Huomasin sen tänään konkreettisesti, kun pengoin vanhoja kirjojani. Etsin käsiini Markku Ojasen kirjan "Ilo, onni, hyvinvointi" ja Tommy Hellstenin kirjan "Saat sen mistä luovut". Ostin molemmat kirjat joskus 2000-luvun alkupuolella ennen uskoon tuloani. Olin niihin aikoihin mielestäni hengellinen ja siedin itämaisia uskontoja, mutta kartoin kristinuskoon viittaavaa kirjallisuutta. Niinpä jätin molemmista kirjoista kaikkein uskonnollisimmat kohdat lukematta.
Päätin vilkaista kirjoja tänään uudelleen ja huomasin, ettei Ojanen ollut ainakaan vielä niihin aikoihin löytänyt "viisasten kiveä". Kirjassa oli kyllä joitakin hyviä havaintoja, mutta koko homma hukkui psykologisiin teorioihin. Olin aika yllättynyt havainnostani, koska Ojanen on kirjoittanut uskonnosta aika paljonkin. Toisaalta käsitykseni on, ettei monikaan psykologian tai psykiatrian ammattilainen löydä koskaan henkilökohtaista uskoa. Psykologiahan on ateistista.
Tommy Hellsten taitaakin olla melkoinen poikkeus, koska hänen kirjansa osoittautui nyttemmin tarkasteltuna omakohtaiseksi tarinaksi uskoon tulemisesta. Muistan pitäneeni kirjasta kovasti, mutta kartoin uskonnollisimpia kohtia. Ja vaikka olisin ne lukenutkin, en olisi kirjan helppolukuisuudesta huolimatta ymmärtänyt niitä. Kädessäni oli siis vähän ennen uskoon tuloani ollut "uskoon tulemisen oppikirja", jossa kaikki oli selitetty kädestä pitäen, mutta en ymmärtänyt sen sanomaa!- YAK-42
Päätin etsiä vielä netistä lisätietoa Markku Ojasesta ja löysin muutaman hyvin mielenkiintoisen tekstin. Kyllähän Ojasella hyviä ajatuksia on, mutta se, että hän pyrkii tulkitsemaan uskonasioitakin tieteen kautta, hämmentää minua. Ja olihan tuossa Pekka Reinikaisen videossakin vähän samaa. Tiedemies taitaa olla tiedemies jopa uskonasioissa. :)
Kristinuskosta, ateismista ja moraalista:
http://www.markkuojanen.com/sivut/usko/kristinuskon-vastuu-pahuudesta.php
Psykologien näkemyksiä uskoon tulemisesta (s. 8):
http://www.tabernaakkeli.fi/pdf/Elavan_Jumalan_kammenellan.pdf
Jumalasta:
http://www.markkuojanen.com/media/artikkelit/05.02.11. kirkko ja koti no3 p9.pdf
- FUCKIFUU
Reinikainen ei ole koskaan ollut ateisti. Hän on saanut kristillisen kasvatuksen ja aina kuulunut kirkkoon. Ateistit eroavat kirkosta.
Sen sijaan Reinikainen on kreationisti. Yksikään ihminen joka on ateisti ja omaa tieteellisen ajattelutavan ei ikinä voisi olla kreationisti.Kreationistit ovat kaikkein pahimpia hihhuleita/jeesustelijoita, mitä uskovainen voi ikinä olla. Silloin näkisin, että ihminen olisi tosi hoidon tarpeessa kun on niin alas päässyt vajoamaan totuudesta, että ihminen on kreationisti eli "totuuden kieltäjä"! Evoluution kieltäminen ...silloin heppu elää maailmassa, jossa pitää olla "minä itse, eikä ketään muuta". Hyvin itsekästä oppia ja nimittävät kaikkia muita harhaoppisiksi. Ns. "Nuoren maailman" ajattelussa ei ole olemassa dinosauruksia ja kun ne on kerran konkreettisesti todistettu olleen niin miten ihminen voi silti kieltää totuutta! Eikö tulisi ennemmin kyseenalaistaan kreationismi saati dinosaurukset?
Tiedän muutaman kreationistipariskunnan ja kummatkin ovat käyneet mielisairaalassa, kunnei muut ole halunneet kuunnella heitä tai uskoa heidän maailmankuviinsa. Luomiskertomus voi olla satua, mutta ei paleontologiset tutkimukset!!! En ole saanut vastausta kreationisti tuttavaltani, minkä fossiilit ne löydökset sitten ovat jollei ne ole dinosaurusten fossiileita? En ole saanut koskaan mitään vastausta häneltä! Hänkään ei osaa selittää totuutta toiseksi kreationistina, mikä olisi toisenlainen fakta joten eikö noilla fossiileilla ole jo löydetty todisteita vanhasta maailmasta.- dippiidai
Mistä tiedät paljonko ateisteja kuuluu kirkkoon?
"Oulussa ateisti seurakuntavaaliehdokkaana: edelleen kuulun kirkkoon. Vahera toteaa, että myös ateistit ja agnostikot voivat olla kirkon jäseniä. Heidän ei pidä erota."
"Mirka...
4.3.2012 16:47
Pysyn täällä niin kauan kuin minun verorahoja haaskataan uskonnoille ja niin kauan kuin te tuputatte satujanne totena herkkäuskoisille lapsille. " Mirkakin näköjään kuuluu kirkkoon, vaikka en tiedä onko hän ateisti. - dippiidai
ateisti1982 kirjoitti:
Kreationistit ovat kaikkein pahimpia hihhuleita/jeesustelijoita, mitä uskovainen voi ikinä olla. Silloin näkisin, että ihminen olisi tosi hoidon tarpeessa kun on niin alas päässyt vajoamaan totuudesta, että ihminen on kreationisti eli "totuuden kieltäjä"! Evoluution kieltäminen ...silloin heppu elää maailmassa, jossa pitää olla "minä itse, eikä ketään muuta". Hyvin itsekästä oppia ja nimittävät kaikkia muita harhaoppisiksi. Ns. "Nuoren maailman" ajattelussa ei ole olemassa dinosauruksia ja kun ne on kerran konkreettisesti todistettu olleen niin miten ihminen voi silti kieltää totuutta! Eikö tulisi ennemmin kyseenalaistaan kreationismi saati dinosaurukset?
Tiedän muutaman kreationistipariskunnan ja kummatkin ovat käyneet mielisairaalassa, kunnei muut ole halunneet kuunnella heitä tai uskoa heidän maailmankuviinsa. Luomiskertomus voi olla satua, mutta ei paleontologiset tutkimukset!!! En ole saanut vastausta kreationisti tuttavaltani, minkä fossiilit ne löydökset sitten ovat jollei ne ole dinosaurusten fossiileita? En ole saanut koskaan mitään vastausta häneltä! Hänkään ei osaa selittää totuutta toiseksi kreationistina, mikä olisi toisenlainen fakta joten eikö noilla fossiileilla ole jo löydetty todisteita vanhasta maailmasta."Ns. "Nuoren maailman" ajattelussa ei ole olemassa dinosauruksia ja kun ne on kerran konkreettisesti todistettu olleen niin miten ihminen voi silti kieltää totuutta!"
"Tiedän muutaman kreationistipariskunnan ja kummatkin ovat käyneet mielisairaalassa, kunnei muut ole halunneet kuunnella heitä tai uskoa heidän maailmankuviinsa."
"En ole saanut vastausta kreationisti tuttavaltani, minkä fossiilit ne löydökset sitten ovat jollei ne ole dinosaurusten fossiileita? En ole saanut koskaan mitään vastausta häneltä!"
Voi kiitos, nauroin ihan maha kippuralla....joo dinosauruksia ei ole ollut olemassa...
Ei ollut Pekka omien sanojensa mukaan osannut suhtautua kriittisesti edes tieteeseen.
Huonoilla elämäntavoilla päätyi kriisiin ja uskoon. Ihan ymmärrettävää.
Mutta uskomatonta, että ihminen, joka väkisinkin työnsä kautta näkee geneettisen muuntelun ja valinnan, pystyy kieltämään niiden olemassaolon."Ateistikin voi alkaa ajattelemaan. "
Käännyttäminen on rikos, tiesitkö, jos se määritetään kiihkoilemiseksi kansanryhmää vastaan ja siitä kaikkein tunnetuimpia on Suomessa perussuomalaiset!
Kannattaisiko sinun alkaa ajattelemaan, että kaikki kristinuskoon liittyvä on täyttä paskaa ja Raamattu vain hallitsijoiden kirjoittama opus, jolla kansa saatiin silmät kirkkaina orjaksi ja palvelemaan maata. Jos kannattaa kristinuskoa, kannattaa myös ihmisorjuuttakin ja vastustaa ihmisoikeuksia jne. siitä hyvä esimerkki on huora ja prostituutio...kannatat siis prostituutiota?
Perheväkivalta on on korkealla tasolla Suomessa! Loppuukohan se vasta kun perhe eroaisi uskonlahkostaan ja sellaisen ylläpito kiellettäisi lailla? Johtuisiko se juuri kristillisyydestä, jota tässä maassa osataan vaalia. Patriotismi on siitä seuraava haara, jolla käydään ulkomaalaisten kimppuun sillä edellytyksellä että ne veisivät suomalaisilta miehiltä naiset ja suomalaisilta (siivous)työpaikat. Kyllä mä olen joskus mielissäni kun ne tuovat tänne ne kauniit naiset, joista itse olen taas haltioissani. Suomalainen nainenhan muistuttaa viiskymppisenä lähinnä rumaa emakkoa tietysti muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, mutta ne poikkeukset ovat kyllä hyvin harvinaisia! Katsokaa nyt esimerkiksi venäläisten tai virolaisten naisten (en tarkoita huoria) ulkomuotoa...huh huh!!- 04jkjf94379347
PROVO
04jkjf94379347 kirjoitti:
PROVO
Uskovaisen elämä se vasta on yhtä provoa! Kaikki mikä ei ole mieleen, onko se provoa?
- pop77pop
Mitä lässytät, muuta venäjälle tai viroon
pop77pop kirjoitti:
Mitä lässytät, muuta venäjälle tai viroon
Kiinnitit huomion kirjoituksessani vain yhteen asiaan ja jätit pointini vähemmälle huomiolle!
Muutama lause Reinikaisen haastattelusta alla
>>>Käsitin...että on aivan varma asia, että tämän maailman takana on jonkinlainen suunnitelma, koska ei se voi itsestään syntyä. Se on tieteellinen tosiasia, että se ei synnytä tuo alkuliemi mitään soluja, se on aivan selvä asia. Jokainen, joka on biokemiaa lukenut, ymmärtää sen...
Ateismi on harhaoppia, mikään ei todista ateismin puolesta..."Ateismi on harhaoppia, mikään ei todista ateismin puolesta..."
Ei ole näkynyt vilaustakaan Jumalasta, joten eikö se riitä ateismin puolesta todisteeksi ja se että kaikki uskonto on harhaoppia. Jumala puuttuu = ateismi ...ja Jumalaahan ei ole olemassakaan! Kyseenalaistan itsekin sen, että Reinikainen (=kreationisti) on ollut joskus ateisti: Onko hänellä silloin ateistina ollut jokin oppi mitä noudattaa?! Tällöin hän ei ainakaan ole ollut ateisti!
Voisiko täällä joku hihhuli kertoa Reinikaisen puolesta KAIKILLE ateisteille ystävällisesti sen mikä on ateismin oppi ja vaieta sen jälkeen iäksi ateismin opin määrityksestä?ateisti1982 kirjoitti:
"Ateismi on harhaoppia, mikään ei todista ateismin puolesta..."
Ei ole näkynyt vilaustakaan Jumalasta, joten eikö se riitä ateismin puolesta todisteeksi ja se että kaikki uskonto on harhaoppia. Jumala puuttuu = ateismi ...ja Jumalaahan ei ole olemassakaan! Kyseenalaistan itsekin sen, että Reinikainen (=kreationisti) on ollut joskus ateisti: Onko hänellä silloin ateistina ollut jokin oppi mitä noudattaa?! Tällöin hän ei ainakaan ole ollut ateisti!
Voisiko täällä joku hihhuli kertoa Reinikaisen puolesta KAIKILLE ateisteille ystävällisesti sen mikä on ateismin oppi ja vaieta sen jälkeen iäksi ateismin opin määrityksestä?Todennäköisesti koko Reinikaisen "kehitys" ateistista kreationistiksi on keksitty jälkeenpäin ihan propagandakäyttöön.
Ukko oli perustallaaja, joka seurasi enemmistö mielipiteitä, kunnes ryyppäsi päivittäin, hermot meni ja uskoon tuli. Oli potentiaalinen uskis jo pitkään ja meni sitten heti perille asti, eli kreationistiksi.
En silti väitä, että Reinikainen valehtelisi. Muistikuvat vain muokkautuu ajan kanssa ja se dramaattinen "ateistinen" nuoruus sopii kuin nenä päähän tähän stooriin, eli "niin_se_varmaankin_sitten_oli" tuuminee Pekka.- Tatjana, Venäjältä
ateisti1982 kirjoitti:
"Ateismi on harhaoppia, mikään ei todista ateismin puolesta..."
Voisiko täällä joku hihhuli kertoa Reinikaisen puolesta KAIKILLE ateisteille ystävällisesti sen mikä on ateismin oppi ja vaieta sen jälkeen iäksi ateismin opin määrityksestä?"Ei ole näkynyt vilaustakaan Jumalasta, joten eikö se riitä ateismin puolesta todisteeksi ja se että kaikki uskonto on harhaoppia."
Ootko nähnyt aivojasi, minä en ole nähnyt omiani ja silti tiedän että minulla sellaiset ovat, vaikka joku toistamieltä asiasta olisikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235933- 602047
- 271519
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2411304- 741155
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691148Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531127- 511082
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1441077Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle591022