Huonoa käytöstä

Mistähän sellainen ilmiö johtuu, että eräät Jumalan/Jeesuksen kieltävät ihmiset, jotka muuten osaavat keskustella ja käyttäytyä normaalisti ja parhaimmillaan jopa lähimmäisiä kunnioittavasti, saattavat uskosta puhuttaessa alentua aivan käsittämättömän huonoon käytökseen - toisinaan jopa keskustelukumppaneidensa törkeään aliarviointiin ja sanalliseen pahoinpitelyyn?

Esim. tunnetusta ateistista Richard Dawkins'ista on sanottu, että hän on muuten fiksu ja hyvä puhuja, mutta uskosta puhuttaessa hänen asenteensa, tyylinsä ja jopa olemuksensa aivan kuin taantuvat jonnekin vihaisen ja huonosti käyttäytyvän lapsen tasolle.

Onko näitä ihmisiä joskus lapsuudessa ns. "lyöty Raamatulla päähän", ja kun eivät ole osanneet siitä syntynyttä tuskaa, pelkoa ja vihaa lapsen ajatusmaailmassaan käsitellä, niin nämä tunteet ovatkin lukkiutuneet heidän psyykeensä. Kun tuohon kipuun liittyvää aihepiiriä pitäisi käsitellä, niin nuo tunteetkin tulevat esiin joka kerta.

Voisiko tämän foorumin kävijät valaista omaa tilannettaan tältä osin?

TMIV

11

78

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Tässä tulee vaikea kysymys, kuinka monta ihmistä on kuollut uskontojen seurauksena?

• Tanttu Ä

Nyt sä oot sekoittanut asiat täysin. Huono käytös on uskovaisten oma ongelma.

• Mä ajattelen, että huono käytös on kyllä ihan jokaisen ihmisen ongelma aika ajoin. Kuka meistä sitten mistäkin asiasta kilahtaa niin paljon, että hyvä käytös unohtuu. Jos olen tavannut ateisteja, jotka uskosta puhuttaessa muuttuvat töykeiksi, niin olen tavannut yhtä lailla uskovia, jotka maailmankatsomuksellisista asioista puhuttaessa ovat hyvin töykeitä niitä kohtaan, jotka uskovat eri tavalla kuin he.

Että jokaisella meistä on syytä katsoa peiliin.

Aija-pappi

• Aija,

> ajattelen, että huono käytös on kyllä ihan jokaisen ihmisen ongelma aika ajoin. Kuka meistä sitten mistäkin asiasta kilahtaa niin paljon, että hyvä käytös unohtuu.

Ilman muuta. En ollenkaan tarkoita väittää, etteikö tätä esiintyisi kenellä tahansa, vaikka nyt otinkin puheeksi nimenomaan uskosta keskusteltaessa esiintyvän huonon käytöksen.

>Jos olen tavannut ateisteja, jotka uskosta puhuttaessa muuttuvat töykeiksi, niin olen tavannut yhtä lailla uskovia, jotka maailmankatsomuksellisista asioista puhuttaessa ovat hyvin töykeitä niitä kohtaan, jotka uskovat eri tavalla kuin he.

Tämä on aivan yhtä totta. Ihmisiä olemme kaikki, siispä myös uskovien joukossa voi tapahtua sellaista, että tuon ajatusmaailman kautta saadaan kanava vaikka minkälaiselle vallankäytölle ja erilaisille väärinkäytöksille.

Jos nyt kuitenkin yritettäisiin olla tekemättä tästä vastakkainasettelua uskovien ja ei-uskovien kesken, vaan keskityttäisiin siihen, että ihmiset saisivat mahdollisuuden avata niitä haavojaan, joita heille on väärällä tavalla uskonnollisten ihmisten takia lapsena aiheutunut - vai onko koko teoriakin sinusta aivan väärä?

Vaatimattomana aikomuksenani oli, että voisimme sitten vaikka rukoilla Jumalan parantavaa ihmetä sellaisille haavoille, joita nimenomaan uskonnon nimissä on ihmisiin lyöty... tai sitten se oli vaan huono ajatus :(.

TMIV

• tmiv kirjoitti:

Aija,

> ajattelen, että huono käytös on kyllä ihan jokaisen ihmisen ongelma aika ajoin. Kuka meistä sitten mistäkin asiasta kilahtaa niin paljon, että hyvä käytös unohtuu.

Ilman muuta. En ollenkaan tarkoita väittää, etteikö tätä esiintyisi kenellä tahansa, vaikka nyt otinkin puheeksi nimenomaan uskosta keskusteltaessa esiintyvän huonon käytöksen.

>Jos olen tavannut ateisteja, jotka uskosta puhuttaessa muuttuvat töykeiksi, niin olen tavannut yhtä lailla uskovia, jotka maailmankatsomuksellisista asioista puhuttaessa ovat hyvin töykeitä niitä kohtaan, jotka uskovat eri tavalla kuin he.

Tämä on aivan yhtä totta. Ihmisiä olemme kaikki, siispä myös uskovien joukossa voi tapahtua sellaista, että tuon ajatusmaailman kautta saadaan kanava vaikka minkälaiselle vallankäytölle ja erilaisille väärinkäytöksille.

Jos nyt kuitenkin yritettäisiin olla tekemättä tästä vastakkainasettelua uskovien ja ei-uskovien kesken, vaan keskityttäisiin siihen, että ihmiset saisivat mahdollisuuden avata niitä haavojaan, joita heille on väärällä tavalla uskonnollisten ihmisten takia lapsena aiheutunut - vai onko koko teoriakin sinusta aivan väärä?

Vaatimattomana aikomuksenani oli, että voisimme sitten vaikka rukoilla Jumalan parantavaa ihmetä sellaisille haavoille, joita nimenomaan uskonnon nimissä on ihmisiin lyöty... tai sitten se oli vaan huono ajatus :(.

TMIV

Olet oikeassa, on tärkeätä päästä purkamaan niitä kipuja, joita vääränlainen uskonnollinen vallankäyttö on aiheuttanut.

Esim. rippikoululaisten vanhempainillassa kyselen vanhemmilta aina heidän omia riparimuistojaan. On järkyttävää kuulla, millaista väärinkohtelua jotkut ovat kokeneet. Vanhuksilta kuulee myös todella surullisia kertomuksia, kun paikkakunnan pappi on halveksinut köyhän lasta yms. Mennyttä ei voi muuttaa, mutta kun siitä saa kertoa toiselle joka ymmärtää ja kuuntelee, se auttaa toivottavasti vähän.

Aija-pappi

• se on semmosta

On se varmaan huonoa käytöstä.
      Joissakin tapauksissa se voi olla jokin salainen kipu rinnan alla hengellisiin asioihin liittyen.
      Ja sitten joskus vain kaksi eri henkimaailmaa törmää yhteen. Tai ainahan ne törmää, mutta joskus ne törmää kovemmin.

Mutta tällä palstalla tas on ihan oma kulttuurinsa, joka on aikas raakamainen kulttuuri.

• dikduk

miksihän uskovat kristityt ovat nimitelleet minua täällä vesikauhuiseksi koiraksi ja muilla vastaavilla nimityksillä kerrottuani asiallisesti oman kantani keskusteluissa. On täällä useampikin muita Mtodella alentavasti nimittelevä uskovaksi ilmottautunut . Mikä saa jotkut uskovat "uskosta puhuttaessa muuttamaan asenteensa, tyylinsä ja aivan kuin taantumaan jonnekin vihaisen ja huonosti käyttäytyvän lapsen tasolle."

Eiköhän vastaus ole, että kunkin käytös lähtee yksin ja vain hänestä itsestään, ja se onko henkilö uskova vai ei, ei siihen lopulta paljonkaan vaikuta.

• Kun tunne ottaa vallan, siinä kompuroi kuka tahansa, oli sitten uskovat tai ei. Ihmisiä tässä kaikki ollaan.

Enemmän siis on kiinni siitä, millaisia mielikuvia ja niiden nostattamia tunteita herää. Jokaisella meistä on aivan varmasti omia kokemuksia joita peilataan tänne.

• Uskovainen ei osaa puhua mistään muusta kuin uskostaan ja toivoo että muutkin elää siten kuin uskovaisetkin ja manailee helvetillä, jollei käännytettävä ala uskomaan. Uskovaisten mielestä esimerkiksi homot eivät saa elää omalla tavoin vaan ne tulisi eheyttää...etkö oikeesti havaitse mikä tuossa laittaa vihan uskovia kohtaan vai oletko vain tarpeeksi tyhmä ettet ymmärrä mitään Raamatun ulkopuolisia asioita? Se, mitä lukee Raamatussa ei ole kaikkien juttu, jota tulisi KAIKKIEN myöskään noudattaa!!

• Kyllä minusta on merkitystä niillä kokemuksilla, mitä on saanut elämänsä aikana eri uskonto- ym yhteisöiltä ja sen edustajilta.

Kyllähän minulla aina hieman ärsytyskynnys nousee kun esim. jehovantodistaja tulee ovelle, kun aikaisemmin olen saanut siltä suunnalta väheksyntää ja halveksuntaa uskolleni. Tai kun esim. lestadiolainen, joka ei hyväksy muita uskovia. Olen jotunut erään lestadiolaisen tentattavaksi kerran siten, etten sellaiseen halua enään joutua. Aina kun kuulen lestadiolaisen puhuvan kirkossa heti alkaa jotenkin ärsyttämään.
      Olen rauhallinen luonne, en ala tietenkään heille suuta soittamaan, mutta kyllähän sitä varmaan muuten ilmeilläni heille viestitän, etten pidä heistä.

Olen sitä mieltä, että vaikka kaikista ihmisitä ei pidäkään, eikä kaikkien kanssa tarvitse olla ylimpiä ystäviä, mutta kaikkiin ihmisiin voi suhtautua asiallisesti.
      Onhan sitä meille opetettu jo lapsena hyvän käytöksen säännöt. Ne tahtoo vain aina välillä unohtua.

• Mistä johtuu ilmiö, että uskovaiset niin usein suhtautuvan alentuvasti muihin ihmisiin?

On muuten järkyttävä väite tuo Dawkins juttu. Oletko koskaan nähnyt/lukenut Dawkinsia?

Minä en omasta mielestäni ole alentuva, en ainakaan pidä itseäni muita parempana mutta tietenkin sitä kuka tahansa turhautuu keskustelussa, jossa toinen puoli yrittää käännyttää/tehdä absoluuttisia väittämiä ja toinen keskustella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      23
      5933
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      60
      2047
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      27
      1519
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1304
    5. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1155
    6. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      69
      1148
    7. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1127
    8. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1082
    9. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      144
      1077
    10. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      59
      1022
    Aihe