Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Omaishoitajan

Arjen menoa..

Mihin tuo perustuu, kun yleensä yksi lapsista ottaa omaishoidon hoitaakseen
ja saa sitteen yleensä sisarusten lokat hommasta, eli vedoten sanontaan "kun sä olet omaishoitaja" "se on sun homma"

Kun on on omaisen syntymäpäivä tai joulu niin Omaista muistellaan kukkasin..
Kukaan ei sisaruksista ei kysy "miten minä olen jaksanut" ?
Kukaan monista sisaruksistani ei ota omaista edes päiväksi hoidettavaksi, vaikka
hyvin voisi, eli kunto kestää vielä vaikka päivävierailulle..

Toki kun omaishoitajalle maksetaan, niin silloin muut "nostaa kädet ylös" eli perin omituista. Kaksi sisaruksista koitti olla omaishoitajana ja eipä onnistunut..
Nyt tuntuu, että on "sylkykuppina" ja kun koittaa pitkittää laitoshoitoa niin muut
melkein jo perintöä odottaa...

Päätin hankkia omakotitalon omaisen toiveesta "joskus meillä on oma koti"..
No se sitten löytyi ja nyt muutamanvuoden hoitanut kätevästi omaista samassa, kun se helpottaa, jos eri osoitteessa asuisi, eli aikaa säästyy nyt hyvin omaan elämään ja kontrolli on lähes 7/24 On rannehälytin joka soittaa, jos on tarve apua ja saan apua vaikka olisin kaukanakin kotoa 5minuutissa..

Omaisella on nyt ihan loistava elämä ja palvelu pelaa..ruokalut, pesut..Hankinpa omaiselle oman kissankin joka on loistava "vierihoitaja" jne..
Meillä ei käy mitään muita kodinavustajia, jotka kävivät ennen 5min ja lähtivät seuraavaan paikkaan.. eli sarjassa ruoka mikroon ja mummo hoidettu. Lasku oli yli 400eur kk!!!!

Heti talonoston jälkeen ...Sisarukset tekivät yllätyksen, eli odotin läheisyyttä omaiseen, kun on oikein kunnon kotikin..mutta ilmeisemmin Suomalainen peruskateus ajoikin sisarukset vieläkin kauemmas omaisesta. Talon oston yhteydessa kaksi sisarta kommentoi, ettei minuun taloon sitten astu? Olin ihan ihmeissäni, eli en osanut moista asiaa edes kuvitella.

Ihmettelen, ettei sisaruksilla ole aikaa omalle omaiselle..Asuvat ihan melkein
naapurissa ja "ovet aina auki" heille.. Helpottaisi minuakin jos joku otaisi edes
muutaman kerran omaisen hoitoon ja vaikka yöksi jne omaan kotiinsa.. Ei..ei sellaista ihmettä tapahdu.. ehkä joskus parituntia..eli odotan kotona, että omainen palautuu "lainasta" eli se siitä..
Omaisen toiveena olisi puhelu tai vierailu "edes 5min"

Ilmeisemmin koko homma on kiinni rahasta.. Toki joudun ottamaan pakolliset "vuokran" ja "kodinhoitajan" kustannuksen, koska ne pitäisi maksaa muutenkin
omaisen, eli edes talolainaan en omaisen nimeä pyytänyt, ettei kukaan pääse sanomaan ja euroakaan en ole taloon rahaa saanut omaiselta, vaikka omainen jakaa muille rahojaan, niin ei ole pelkoa että minua muistaa edes jouluna..olenhan omaishoitaja ja saan "palkkaa"

Sisarukset jos tuo jotain, melkein on aina lasku mukana..Itse aina miettii välillä, kun vaimo esim. paistaa pullat ja passaa vaikka miten niin kiitoksella mennään..
Laskujako meidänkin pitäisi omaiselle laittaa, kuten muut sisarukset tekee..
Sisarusten arvostus on sarjassa "nolla" eli koittavat ihan halventaa osaamistani omaishoitajana ja joutuu todistamaan useille tuttaville, koska seläntakana ei ihan puhuta hyvääkään..

Koti pitää olla siisti kuten muutenkin, mutta omainen toki teettää siivottavaa ja saakin olla "varpasillaan" jos joku tulisi kylään..koska silloin pääsisi sanomaan
omaishoidon laadusta.. Jostain aina sitten sisarukset "piikittelee" jos käyvät
eli heistä kun ei ole omaishoitajaksi niin silti...Onhan helppo puuttua tähän, kun ei ole 7/24 omaishoitajana...Ollaan tärkeetä kun käydään joskus pikavierailulla..

Omaishoitajana itse omainen on suhteellisen helppohoitoinen vielä, mutta sukulaisten käsitys ja kannustus on ihan muuta, joka tekee omaishoitajana olon painostavaksi ja se väsyttää omishoitajan enempi, kuin omaishoitajana oleminen.

Kerran yksi sisaruksista soitti valvojalle, joka mainitsi vuositarkastuksessa, että oli soitettu ja ei ollut ekakerta. Valvoja sanoi, ettei ole syytä huolestua, eli hän tuntee sisareni ja se ei vaikuta mitenkään asioihin, eli jokin kateus ym.. pistää tälläisiin tekoihin.. Tälläisen painostuksen alla sitten elämme.. kun sisarukset ovat poissa minun silmistä jaksan paremmin, kuin heidän alentavan ja välinpitämättömän asenteen omaisen hoitoon, mutta omaisen puolesta nielen kaikki ja koitan olla fiksu, mutta "hammasta saa purra" kommenteista ja nälväyksistä.. Yleensä lähden "asioille" jos joku tulee, ettei tarvitse kuunnella.. sitten kun olen poissa on asioita taas väänneetty, eli osaa omainenkin vääristää asioita..jotta saa sääliä itselleen..

Olisi siis kivaa, kun yhdessä hoidettaisiin ja sisarukset kannustaisi ja auttaisi
meitä, että myös omaishoitajalla olisi voimia hoitaa omaistaan.
Onkohan muilla moista menoa, eli omaishoitajana henkisesti raskata omien sisarusten tai sukulaisten käyttäytymisen takia..

23

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      Juuri siksi en ala hoitamaan äitiäni.
      Pitäsi varmaan maksaa siitä että saa hoitaa. Kyllä ihminen on raadollinen.

      • jostok

        Ei meilläkään muilta sukulaisilta minkäänlaista apua saa. Päinvastoin ovat apua pyytämässä. Pitäisi keritä niitäkin auttamaan.
        Lapset auttavat vähäisten mahdollisuuksiensa mukaan.


    • mummoako hoitamaan

      Monesti vanhukset joutuvat laitokseen juuri tästä syystä.
      Jos joku ottaa vastuun, aletaan epäillä että hän hyötyy vahuksen kustannuksella.
      Oma mielipiteeni on, kyllä sen joka tekee, täytyy myös saada kohtuullinen korvaus vaivannäöstään.
      Itse hoitaisn jos asumisesta, ruuasta ja hoitamisesta saisin kohtuullisen korvauksen. Ei ole oikein että ne jotka eivät pane tikkua ristiin saavat saman perinnön, en haluakaan perintöä vaan korvauksen vanhuksen eläessä.
      Johan tuon sanoo terve maalais järki.

    • 2 + 20

      >Ei ole oikein että ne jotka eivät pane tikkua ristiin saavat saman perinnön, en haluakaan perintöä vaan korvauksen vanhuksen eläessä.
      Johan tuon sanoo terve maalais järki.<

      Niinpä luulisi, vaan käytännössä se vaan ei niin mene. Tiedän sekä omalta että muutaman muun äitiään käytännössä omaishoitavan kohdalta, ettei se valitettavasti niin mene, ei ainakaan näissä tietämissäni tapauksissa.

      Perussyykin on sama. Hoidettava äiti on tullut vanhemmiten sairaan nuukaksi, ei raatsisi edes itselleen vaatteita ostaa loppuun kuluneitten tilalle.
      Toinen syy on se, että äidin mielestä on meidän lasten velvollisuus hoitaa hänet, kun hänkin on aikoinaan hoitanut meidät.

      Oma äitini sanoo, että siksi hän on kolme lasta synnyttänyt ja kasvattanut että joku meistä sitten aikanaan hoitaa häntä.

      Kun tulee perinnönjaon aika, ei puhettakaan että äidin hoitanut saisi perinnönjaossakaan korvausta ajokilometreistä tai käytetystä ajasta. Siis kukaan meistä ei saa omaishoidontukea, vaikka käytännössä huolehtiikin vanhasta äidistä päivittäin.

      • summattaa

        "Perussyykin on sama. Hoidettava äiti on tullut vanhemmiten sairaan nuukaksi, ei raatsisi edes itselleen vaatteita ostaa loppuun kuluneitten tilalle.
        Toinen syy on se, että äidin mielestä on meidän lasten velvollisuus hoitaa hänet, kun hänkin on aikoinaan hoitanut meidät. "

        Tätä minäkin olen kuullut.. ei vielä omakohtaisia kokemuksia...


    • puhut niin totta!

      Itsekkin yli 10v. olin omaishoitajana äidilleni, työkyvyttömyyseläkkeelle kun jäin ryhdyin hoitamaan äitiäni, itsekkin sairas ja kipuinen.
      Aivan samaa olen saanut kokea kuin aloittaja, minun sisaret vaan ovat vähän kauempana tältä paikkakunnalta, mutta n. 100km säteellä.

      Eipä liioin käyty, soiteltu yms. sieltäpäin
      Joskus jos satuin soittamaan ja kommentoimaan tapahtumia tai jopa väsyneenä valittamaan tai pyytämään jotain pientä apua, niin aina oli jokin omahyväinen vastaus tyyliin on meilläkin oma elämä...
      minä joka tein 7/ 24 t olisin joskus tarvinnut sitä " omaakin elämää"

      Äiti jakoi eläissään omaisuutensa tasan kaikkien kanssa tasan, en koskaan saanut yhtään ylimääräistä, enkä kyllä olisi ottanutkaan, mutta jotenkin vaan tuntuu että aina ollaan luulemassa yleisesti, että omaishoitaja jotenkin hyötyy omaisensa hoidosta myös rahallisesti.

      Äitini oli jo aika vaikeasti dementoitunut ja olisi ollut sisarien apu ja tuki tosi tarpeen, mutta en edes uskaltanut ottaa puheeksi kun aina tuli mitä ihmeellisempiä kommentteja ja lokaa niskaan, nielin kyyneleeni ihan itse....
      eräs ystäväni sanoi kun kerroin tästä, että kyllä sinut vielä palkitaan joskus...saat hyvän mielen ainakin äitisi hoidosta jos et mitään muuta...

      Äiti nukkui pois vähän aikaa sitten, oli jo jonkin aikaa laitoshoidossa.
      Nyt minusta tuntuu todellakin että olen saanut jotain sellaista mitä kukaan toinen sisareni ei ole saanut äidiltä, sain varmaan moninkerroin enempi nuhteita eläissäni kuin yksikään minun sisareni, sain myös kiitosta moninkerroin enempi, olen tosi kiitollinen tästä äitiajasta, vaikka se olikin tosi rankkaakin välillä, mutta olihan niitä hyviä päiviä kuitenkin paljon enempi kuin huonoja.

      Muistelen miten sain viimeisinä vuosina silitellä äidin harmaita hapsia ja helliä häntä, pitää kädestä...ihan joka päivä ja äiti oli kiitollinen kun edes joku kävi hänen luonaan ihan viimeiseen asti....
      se oli paras palkkio siitä työstä minkä sain, nyt on kuitenkin tyhjyys jäljellä ja kova ikävä, mutta äidin on nyt hyvä olla siellä jossain, minne kaipasi....

      • muitotkin

        Ehkäpä sisarillasi on nyt jälkeenpäin huono omatunto, jota Sinulla ei ole.
        Sinulle jäi hyvät muistot.


    • kyllästynyt tytär

      Mikähän siinä on, aina on yksi perheessä joka ottaa vastuun, on yleensä se syntipukki, kaikkeen syyllinen tytär.
      Kun sen leiman saa, siitä ei omaisten keskuudessa ole toivoa kohtelun muuttumisesta, sama tilanne säilyy loppuun asti.
      Äitini ei tykkää kuin yhdestä pojastaan, muut eivät ole olleet kuin riesana, varsinkin esikoinen joka ilkesi syntyä tytöksi. Sen on saanut tuta koko elämän ajan, lapsena oli suoranaista orjuuttamista ja vainoa.
      Nyt pitäisi sitten hoitaa....
      Ruoka pitäisi ostaa omasta pussista, ja hommata vaatteet sekä hygienia tuotteet.
      Äiti ei osta mitään, vastikkeen maksaa asunnostaan kun menee suoraan tililtä, asutaan vierekkäisissä taloissa.
      Hohhoijakkaaa.....

    • Kova kovaa vastaan

      >Ruoka pitäisi ostaa omasta pussista, ja hommata vaatteet sekä hygienia tuotteet.
      Äiti ei osta mitään, vastikkeen maksaa asunnostaan kun menee suoraan tililtä, asutaan vierekkäisissä taloissa.<

      Älä hyvä ihminen suostu hyväksikäytettäväksi lapatossuksi! Selitä äidillesi rauhallisesti ja tee ostokuitteihin peustuva laskelma, mitä kuukauden taloustavarat, hygieniatuotteet, kahvi ja ruoka-aineet maksavat. Jos ei mummo suostu maksamaan omaa elantoansa niin anna sen kuolla nälkään!

      Ei sinulla ole äitisi elatusvelvollisuutta, sitä varten hänellä on oma eläke ja jos ei se riitä, niin lisäksi voi hakea erilaisia lisiä ja tukia.

      Jos ei muuten onnistu, niin muuta kauemmaksi äidistäsi. Niin minä tein.

    • kyllästynyt tytär

      Mummolla on hyvän omakotitalon hinnan verran pankissa rahaa.
      Ei varmasti kuolisi nälkään.
      Mutta tilin on kartuttava koko ajan, sieltä ei voisi nostaa.
      Vanhukset ovat usein nuukia, mummollamme nuukuus on jo taidetta.
      On sanonut jättävänsä rahat ja asunnon lemmikkipojalleen, poika on toiseksi vanhin, vahin p o i k a kuulemma on aina perinyt kaiken.

    • kiivia

      Huomaan häpeäväni, miltä se kotipalvelun silmissä näyttää kun en 'tarpeeksi' siivoa alzheimeria sairastavan äidin luona. Äiti saa lyhyessä ajassa paikat suttuisiksi - silppua, murusia, roiskeita... - muttei anna kotipalvelun tehdä mitään, lääkkeet vaan tuovat. Minun avusta äiti on mielissään ja vähän tekee toki itsekin mutta se on lähinnä pölyn siirtelyä paikasta toiseen.

      Lainaus tuosta ylempää keskustelusta; "Ei sinulla ole äitisi elatusvelvollisuutta, sitä varten hänellä on oma eläke ja jos ei se riitä, niin lisäksi voi hakea erilaisia lisiä ja tukia."
      ''''''''''''''''''''''''''''' Tämä muuten on tosi vaikea juttu. Kun vanhuksen vessaharja on wc-paperipuurossa lilluva nysä eikä hän ota kuuleviin korviin hankkia uutta, minä ainakin sorruin ostamaan omilla rahoilla. Kuinka siellä muuten voi siivota? Entä alushousut joissa on enemmän reikiä kuin ehyttä mutta hän vaan toteaa että "näihin pitäisi vaihtaa kuminauha". Ostin parit uudet.
      Itselläni on pienet tulot joten tiedän olevani tyhmä kun toimin näin. Mutta miten tässä tilanteessa toimitaan inhimillisesti?
      Äiti vastaa vaikenemalla kaikkiin ehdotuksiin tilannettaan koskien, sanoo pärjäävänsä itse.

      Minä olen se lähellä asuva tytär. Sisaruksia kiinnostaa lähinnä pintapuoliset kuulumiset kun soitellaan. Äiti on rakas minulle ja välit hyvät, mutta tämä kyllä rassaa.

      • kyllästynyt tytär

        Meillä äiti ei edes ole ostanut vessaharjaa, sen virkaa täyttää käytöstä poistettu tiskiharja, ihmettelen miten se on poistettu käytöstä, hän pitää harjat yleesä niin kauan kun on edes muutama harjas, sitten alkaa vihjailla että onko sinulla ylimääräistä hän tarvitsisi.


    • Sitä saa mitä pyytää

      >hän pitää harjat yleesä niin kauan kun on edes muutama harjas, sitten alkaa vihjailla että onko sinulla ylimääräistä hän tarvitsisi. <

      Tuohon on helppo sanoa, ettei ole mutta voit tuoda kaupasta sinulle uuden. Maksaa sen ja sen verran.

      En mitenkään voi ymmärtää äidin elämän rahoittamista. En koskaan ole saanut äidiltä mitään ja hankin itse tasku- ja vaaterahani 14-vuotiaasta asti. En katso olevani äidille velkaa mistään.

      Jos äiti tarvitsee vaikka uusia alushousuja, ostan niitä hänelle, näytän ostokuitin ja pyydän rahat.

      Miksi pienestä eläkkeestäni hänen elämäänsä kustantaisin kun hänellä itsellään on kaksinkertainen eläke minuun verrattuna ja "varoja vaikka lampaille syöttää". En anna hänen käyttää hyväksi itseäni, enkä suostu siivoojaksi.

      Toinen juttu lienee niillä, joita vanhemmat ovat taloudellisesti avustaneet ja tukeneet vielä aikuisinakin. Sellaisiakin tiedän paljon olevan. Tuttavapiirissäni on eläkeikäisiä ihmisiä, jotka jatkuvasti rahoittavat aikuisten lastensa huvihankintoja, kuten veneitä, moottoripyöriä, autoja, koiria jne jne.

      • kiivia

        Minun kohdalla on kyse äidin sairaudesta, ei siitä että hän olisi tahallaan v-mäinen. Äiti on ollut aina rahasta tarkka mutta siisti terveenä aikanaan. On tosi vaikea katsoa vierestä nykyistä tilaansa.
        Hänelle on turha esitellä kuitteja ostoksista silloin kun ei ole itse pyytänyt ostamaan ja näinhän se oikein onkin, ainakin niin kauan kuin ihminen jotenkin hallitsee perusedellytykset elää itsenäisesti. Tässä nyt aletaan lähestyä sitä rajaa.

        Ehkä täytyisi vaan osata jättää silleen ja katsoa mitä tapahtuu.


    • buuutti

      Minusta lasten taloudellinen auttaminen ei ole huvihankintaa kuten Sitä saa mitä tilaa väittää.. ehkä hänellä ei ole lapsia, kun näin väittää..

      Meidän suvussa tätä taloudellista auttamista on ainakin tehty niin monen sukupolven ajan kun muistia riittää..tuonne 1800-luvun puolelle.. ehkä siksi meillä ei ole itaria vanhuksiakaan ollut koskaan.. koska hekin ovat aikoinaan saaneet omilta vanhemmiltaan taloudellista apua.. meillä vanhukset iloitsevat eniten siitä, että saavat apua siivoamiseen tms ja ongelmatilanteissa ratkaisuapua..

      Eli siitä hyötyy jokainen vuorollaan.. erittäin toimiva järjestelmä.. eikä meillä ole koskaan perinnönjaossakaan ollut riitaa..

    • nyt itse mummo

      Ei hyvin toimeentulevia aikuisia lapsia tarvitse avustaa.
      Mieluummin päinvastoin, varsinkin jos vanhuksilla on huono eläke.
      Minulle on lapset tuoneet kaikenlaista, liikaakin. Telkkarin, kylpyhuoneen kaluston, kameroita, puhelimen, ym eivätkä ole halpoja. Heillä on kaikkea yllin kyllin, hyväpalkkaiset ammatit.
      Jos minulta jotain jää niin kai he niille jotain käyttöä keksivät.
      En ole koskaan pyytänyt mitään, poika osti kauniit huonekalut, en olsi ikinä raaskinut itse ostaa, eikä olisi ollut varaakaan.
      Annoin silloin kun opiskelivat, kaiken mitä tarvitsivat, jouduin ottamaan velkaakin.
      Olihan isäkin, mutta hän on sairastellut koko avioliiton ajan, hänestä ei paljon apua ollut.
      Omaan vanhaan äitiini suhde on lievästi sanottuna ongelmallinen, myös meillä, kuten näkyy olevan muillakin täällä, äidilleni ja isälleni vain poikalapset olivat lapsia, tyttäret mieluummin piikoja.
      Se on näköjään ollut yleistä aikaisemmin, onneksi maailma muuttuu, hitaasti mutta varmasti.

    • Sitä saa mitä pyytää

      >Minusta lasten taloudellinen auttaminen ei ole huvihankintaa kuten Sitä saa mitä tilaa väittää.. ehkä hänellä ei ole lapsia, kun näin väittää..<

      Se riippuu tilanteesta. Jos vanhemmat ovat oikeasti varakkaita ja elävät itsekin nuukailematta, itseäänkin hemmotellen, niin mikäs sen mukavampaa ja järkevämpää jos jo eläessään lahjoittavat aikuisille lapsilleen rahavaroja ja omaisuutta, joka sitten mukavasti vähentää aikanaan maksettavaa perintöveroa.

      Tarkoitinkin niitä vanhempia, jotka itse elää kituuttavat nuukasti tarjousten perässä juosten ja ostavat aina sitä halvinta kahvia, halvinta tarjousjauhelihaa, halvinta makkaraa, halvinta vehnäjauhoa jne jne.

      Sitten rahoittavat kitsastelematta aikuisten jo työelämässä olevien lastensa ajanvietehankintoja eli viihde-elektroniikkaa, tietokoneita, moottoripyöriä, moottoriveneitä tai autoa. Ei puhettakaan, että itse edes joskus hemmottelisivat itseäänkin, ja raatsisivat lähteä virskistäytymään teatteriin, kylpylään tai konserttiin.

      Ja oikeassa olet, buutti. Minulla ei ole lapsia - kaikille kun ei niitä suoda.

      • samma-konto

        Mutta eikö se ole ihan jokaisen oma asia, elääkö nuukasti tai ei... Rahoittaako lapsiensa elämää vai ei.. mitä se muille kuuluu..

        Asuntolainaisen lapsiperheen arki on melko karua ja krooninen rahapula..


      • verutiinnn
        samma-konto kirjoitti:

        Mutta eikö se ole ihan jokaisen oma asia, elääkö nuukasti tai ei... Rahoittaako lapsiensa elämää vai ei.. mitä se muille kuuluu..

        Asuntolainaisen lapsiperheen arki on melko karua ja krooninen rahapula..

        Sanos muuta, mitä ihmettä se kenellekään kuuluu, miten rahansa käyttää.. ja kuka se niin tarkkaan tuttavansa tai naapurinsa rahan käytön tietää.. ja mitä halpis makkaraa itselleen ostaa ja minkä moottoriveneen lapselleen ostaa..so what?

        Jos on pieni eläke, niin ei sillä todellakaan lapsille mitän luxus tavaroita ostella.. hyvä jos edes riittää omiin pakollisiin menoihin.. ja kyllä on paljon niinkin päin, että lapset auttaa taloudellisesti iäkkäitä vanhempiaan.. ostavat siivouspalveluita ja yksityislääkärikäyntejä..


    • jaksan kai

      Kukaan ei sisaruksista ei kysy "miten minä olen jaksanut" ?

    • jk

      juuri siksi

    • liipalaapa

      Mielenkiintoinen ketju. Luin useampaan kertaan äidin ja tyttären välistä suhdetta koskevat kirjoitukset.
      Meilläkin oli niin että vain pojat olivat oikeita lapsia. Tyttäret piikoja ja poikien passaajia.

    • 12+5

      Miehissäkin on hyviä omaishoitajia. Tunnen miehiä jotka käyvät joka päivä syöttämässä vaimonsa hoitopaikassa.
      Töissä ollessani jo huomasin että miehet käyvät uskollisesti kuin kello, joka päivä. Poikkeuksia tietenkin on.
      Naiset harvoin käyvät päivittäin, johtuukohan siitäkin että hoitopaikoissa naisten osuus on paljon isompi kuin miesten.
      Sekin on orjuuttavaa kun elää hoitopaikan ruoka-aikojen mukaan. Mutta näkeehän siellä muita ihmisiä ja on jotain pitkän päivän täytettä.
      Moni entinen omaishoitaja ei opi enää "tavalliseen" elämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2328
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      42
      1537
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1467
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      73
      1254
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe