Kiskurihinnat

Katleija

Hinnoilla on yksi yhteinen ominaisuus, ne nousevat helposti ja laskevat harvoin. Kun nyt kuluttaja ihmettelee miksi kahvinhinta ei laske, vaikka hyvän sadon vuoksi viime toukokuun jälkeen kahvin maailmanmarkkinahinta on laskenut 40%.
Selitykset tähän ovat monisanaisia, tämäkin on aina tyypillistä. Lue miten Pauligilla asiaa seli, selitellään.
http://www.mtv3.fi/makuja/uutiset.shtml/kahvin-hinta-ennatysalhaalla---miksi-kuluttaja-maksaa-edelleen-kovaa-hintaa?1511483

Sama ilmiö koskee esim polttoaineita ja sähkön hintaa. Kun öljyn tynnyrihinta maailmalla laskee tai nousee, käytännön meillä tiedätte.
Sama on sähkön kanssa. Sitten on näinkin jos ihmiset saadaan säästämään sähköä ja kulutus laskee, se nostaa hintoja.
Näin käy varmasti myös päivittäistavara- ja ruokakaupoissa, kun ihmisillä on vara kuluttaa vähemmän. Hinnat nousee, sillä kauppapa haluaa saman verran tuottoa kuin ennenkin.

13

84

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoituksesi on erittäin ajankohtainen ja jokapäiväinen ihmetyksen aihe.

• Noin on ja pahenee joka päivä. Uusi ilmiö on kynnysraha, jota kauooiaiden tiedetään käyttävän voittojensa maksimoimiseen. Ilman kynnysrahaa ei saa tuoteitaan ainakaan K-kauppaan.

Uutta on myös se, että leipomo joutuu lunastamaan takaisin myymättä jääneet tuotteet.

Voitot maksimoidaan vaikka rikoksin. Minusta tulee kohta kommunisti!

• Sinäpä sen sanoit, mitä minä olen ihmetellyt, mutta olen ajatellut että aina nuo ahneet kaupiaat pitää hyödyn itsellään, Kaupoissakin on eroja, toiset antaa asiakaille alennuksen ja toiset ei yhtään, eikä koskaan, ja minulla on juuri se kauppias joka pitää alennukset itsellään.

Kyllä se vähän jyrpii, mutta muuten on hyvä kauppa, alenukset ovat vain juuri vanhaksi jääville tavaroille.

• Lehdissä näkyikin miten ruuan alv-korotus tulee vaikuttamaan eri elintarvikeryhmiin, nousevat enemmän tai vähemmän.
      On vaikea käsittää miten esim. lampaanliha toiselta puolen palloamme tuotuna voi olla edullisempaa pienteurastamon myyntihintaan verrattuna.

• Tuet ja hinnat eivät ole sopusoinnussa keskenään. Jos tukia maksetaan tuottajille, on ruoka halvempaa ja parempaa. Jos vielä maksetaan vientitukea on lampaanlihakin täällä halvempaa kuin kasvatusmaassa Uudessa Seelannissa.

Päätin kerran ostaa aitoa kunnon lohta ja ostinkin. Ajattelin kyllä, että tämä on pientä tuhlausta kirjoloheen verrattuna.
        Pettynyt olin kun huomasin, että norjalainen lohi oli kirjolohta halvempaa. Olin siis pettynyt luulooni.

Norja maksaa siis lohelle niin suurta vientitukea, että altaissa kasvatettu suomalainen kirjolohi on kalliimpaa. Anteeksi sekava viestini.

• Ylituotanto saa myymään polkuhinnoilla, varsinkin jos valtio tukee lammastiloja.

• Sehän se tässä pänniikin. He, mm. uusseelantilaiset pärjäävät vielä meitä paremmin millä tahansa sektorilla.

Elintarvikkeemme ovat jo valmiiksi ylihinnoiteltuja ainakin lapsiperheiden tai työttömien kannalta katsottuna. Korotukset iskevät kipeimmin aina vähävaraisiin.

• Siinä joutuu perheenäiti monessa suhteessa säästämään ja käyttämään viimeisen päivämäärän tarjoukset, ja kotimaiset edullisimmat raaka-aineet hyväkseen.
      Kauppahalleista ainoastaan saa ostaa ruhonosia, jotka vaativat pidemmän kypsytysajan, samoin lohen selkäruodosta, evistä ja päästä saa sekä keittoa, että laatikkoa edullisesti!
      Nyt vaan monet nuoret äidit on tottuneet pizzoihin ja puolivalmisteihin, helppoihin muroihin ja hedelmäjugurtteihin.
      Kyllä järkevällä kotiruuan valmistuksella säästää tuon hinnannousun, jos vaan viitseliäisyyttä riittää.
      Olen sen kokenut.

• mikä olet

arvostelemaan muitten ruuan laittoa, itse käyt taxilla kaupassa ja ylellisiä ruokiasi kehut.

• mikä olet kirjoitti:

arvostelemaan muitten ruuan laittoa, itse käyt taxilla kaupassa ja ylellisiä ruokiasi kehut.

Kyllä minä olen !!! Olen käynyt läpi hyvinkin säästäväisen taloudenpidon, ja oppinut ottamaan talteen kaikki ruokaan kelpaavat osat!
        Nyt eläkkeelläkin valmistan itse ruokani, enkä mitenkään ylellisesti, vain silloin kun haluan vierailleni tarjota.

Että, jos jollakin ei ole varaa arvostella, on se sinulla hömppäkaisa:D

• 0ree
        texsanell kirjoitti:

Kyllä minä olen !!! Olen käynyt läpi hyvinkin säästäväisen taloudenpidon, ja oppinut ottamaan talteen kaikki ruokaan kelpaavat osat!
        Nyt eläkkeelläkin valmistan itse ruokani, enkä mitenkään ylellisesti, vain silloin kun haluan vierailleni tarjota.

Että, jos jollakin ei ole varaa arvostella, on se sinulla hömppäkaisa:D

Ei uusi porvarillinen maailmankuva ole ollenkaan
        helppo. Sen harjoittelu on vaikeaa, ja tulee meille
        kalliiksi. Siihin kuuluu esimerkiksi meille tuntema-
        ton joka tason välistäveto. Me olemme tämän va-
        linneet, ja tämä on meidän opittava!

• asiakk. ei tykätä
        0ree kirjoitti:

Täkäläisessä s-kaupassa on kumma systeemi.
        Hyllyyn on kiinnitetty tuotteen kohdalle hinta 1.30. Kyseessä vichyvesierä, joka myydään 30% alennuksella.
        Kassa näppäilee kuittiin hinnan 2.60, sitten 1.30 plus pullopantti 0,40.
        Mun mielestä toi nyt kyllä ol taas kerran ylennysmyynti vai miksi maksoin kuitin mukaan 70 c ylimääräistä?
        Kun menee lapun kanssa kyseleen ne aina sanoo että koneessa vika.

• 0ree kirjoitti:

Ketkä me ollaan tämä valittu.

Tarkoitat ilmeisesti porvarillisen maailmankuvan vahvistumista.

Suomihan on ollut yhtä poikkeusta lukuunottamatta porvarillinen. Demarit voittivat vaalit josku 1962?? Rafael Paasion johdolla.

Mikä menee ylöspäin, tulee myös alaspaäin. Voidaan siis olettaa, että vasemmisto vielä nousee vaikka päinvastaista on vakuutettu.

Oikeistolla on suuret voimat hällita taloutta ja vaikkapa Barack Obama ei saa uudistuksia toteutetuksi Republikaanien jarrutuksessa.

Minua sanotaan tuuliviiriksi kun näen jotain hyvää tai huonoa aina ja kaikessa.

Helppoa on näin ollakin, olipa vaikka pystytuuli niin aina olen oikeasa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      84
      2139
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      426
      2020
    3. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1400
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1392
    5. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1293
    6. Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.

Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve
      NATO
      107
      1025
    7. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      81
      1002
    8. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      256
      990
    9. Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa

Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.
      Perussuomalaiset
      266
      987
    10. 131
      888
    Aihe